Regeling vervallen per 01-01-2022

Subsidieregeling compensatie kosten controle coronatoegangsbewijzen

Geldend van 01-12-2021 t/m 31-12-2021

Intitulé

Subsidieregeling compensatie kosten controle coronatoegangsbewijzen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oost Gelre;

Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Oost Gelre;

Besluit:

Vast te stellen de

Subsidieregeling compensatie kosten controle coronatoegangsbewijzen

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • a. ASV: Algemene subsidieverordening Oost Gelre.

  • b. College: het college van burgemeester en wethouders van gemeente Oost Gelre.

  • c. Controle op coronatoegangsbewijzen: De controle zoals bedoeld in artikel 6.30 Tijdelijke regeling maatregelen covid-19.

  • d. Rekentool ondernemers: De rekentool voor de berekening van de gemaakte kosten voor bedrijven en professionele organisaties, zoals is opgenomen bij deze regeling.

  • e. Rekentool vrijwilligers: De rekentool voor de berekening van de gemaakte kosten voor vrijwilligersorganisatie, zoals is opgenomen bij deze regeling.

  • f. Subsidieplafond: Het bedrag dat tijdens een bepaald tijdvak maximaal beschikbaar is voor deze subsidieregeling.

Artikel 2 Doel van deze subsidieregeling

Het doel van deze subsidieregeling is de ondersteuning van bedrijven en niet-commerciële organisaties die in de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021 verplicht zijn om een controle uit te voeren op coronatoegangsbewijzen.

Artikel 3 Wie komen voor subsidie in aanmerking?

Alle bedrijven en niet-commerciële organisaties in de gemeente Oost Gelre die verplicht zijn om in de periode 22 september 2021 tot en met 31 december 2021 een controle op coronatoegangsbewijzen te verrichten.

Artikel 4 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

De volgende kosten voor de controle op coronatoegangsbewijzen, gemaakt in de periode 22 september 2021 tot en met 31 december 2021, komen voor subsidie in aanmerking:

  • a.

    verschuldigde loonkosten van werknemers en arbeidskrachten;

  • b.

    in geval van een niet-commerciële organisatie de verschuldigde vrijwilligers bijdrage;

  • c.

    verschuldigd vakantiegeld, verschuldigde pensioenafdrachten en sociale zekerheidslasten, in verband met de loonkosten bedoeld onder a.;

  • d.

    in geval van externe inhuur, de kosten van werving, selectie, administratie en aansturing van werknemers en arbeidskrachten;

  • e.

    materiële kosten die de controle van het coronatoegangsbewijs en het identiteitsdocument faciliteren;

  • f.

    verschuldigde BTW, voor zover deze verschuldigd is over de kosten genoemd in dit artikel onder a. tot en met e.

  • g.

    de kosten die bedrijven of niet-commerciële bedrijven hebben gemaakt vanaf het moment dat de wettelijke verplichting voor de controle op de coronatoegangsbewijzen bestond.

Artikel 5 Kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen

De volgende kosten komen niet voor subsidie in aanmerking:

  • a.

    kosten voor verplichtingen die zijn aangegaan vóór 22 september 2021 of die zijn aangegaan vóór het moment dat de wettelijke verplichting voor de controle op de coronatoegangsbewijzen voor de bedrijven of niet-commerciële bedrijven bestond;

  • b.

    kosten voor activiteiten waarvoor reeds een specifieke uitkering of andere financiële bijdrage door het Rijk is verstrekt;

Artikel 6 Subsidieaanvraag

  • 1. Aanvragen kunnen worden ingediend in de periode 1 december tot en met 31 december 2021. Aanvragen ingekomen na 31 december 2021 worden niet in behandeling genomen.

  • 2. Per bedrijf of niet-commerciële instelling wordt maar één aanvraag in behandeling genomen.

  • 3. Een aanvraag wordt gericht aan het college, ondertekend door een voor het bedrijf of niet-commerciële instelling bevoegd persoon of orgaan. De aanvraag kan digitaal worden ingediend en ondertekend via DigiD of eHerkenning.

  • Bij de aanvraag wordt gevoegd:

    • -

      De ingevulde rekentool voor de daadwerkelijk gemaakte kosten en de daarbij behorende facturen.

    • -

      In het geval een factuur wordt ingediend bevat deze factuur het totaalbedrag en een specificatie van de gemaakte kosten zoals genoemd onder artikel 4 onder a tot en met f;

    • -

      In het geval voor een periode nog geen totaalbedrag van de gemaakte kosten ingediend kan worden, volstaat een rekentool met de geschatte kosten.

      De definitieve rekentool, met de daadwerkelijk gemaakte kosten en de daarbij behorende facturen voor deze periode, moeten vóór 7 januari 2022 bij het college zijn ingediend. Als hieraan niet wordt voldaan dan kan de subsidie voor deze gemaakte kosten worden teruggevorderd indien de subsidie al is uitbetaald.

    • -

      Het college kan aanvullende informatie vragen als dit nodig is.

  • 4. De aanvraag moet volledig, met gevraagde rekentool, bijlagen en specificaties, worden ingediend. Een onvolledige aanvraag moet op verzoek van het college binnen een week na het verzoek worden aangevuld. Als hieraan niet wordt voldaan dan wordt de aanvraag buiten behandeling gelaten.

Artikel 7 Subsidieplafond

  • 1. Het subsidieplafond bedraagt € 76.155,--

  • 2. De subsidie wordt naar rato van de declarabele kosten verdeeld over alle aanvragers, waarbij de aanvraag volledig is en waarbij de voorwaarde geldt dat er niet meer wordt verstrekt dan de daadwerkelijk gemaakte kosten.

  • 3. Het college kan aan de hand van de ingediende aanvragen besluiten om bij de verdeling van het budget, maximale bedragen te verbinden aan bepaalde kostensoorten per aanvrager.

Artikel 8 Subsidievaststelling

  • 1. De subsidie wordt bij een toekenning direct vastgesteld.

  • 2. Het subsidiebedrag wordt ook bekendgemaakt op de website.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1. De subsidieregeling treedt in werking vanaf 1 december 2021.

  • 2. De subsidieregeling geldt tot en met 31 december 2021.

  • 3. In situaties waarbij de uitvoering van deze regeling naar het oordeel van het college leidt tot onevenredige gevolgen voor een individuele aanvrager, kan het college afwijken van het bepaalde in deze regeling.

Ondertekening

Vastgesteld te Lichtenvoorde op 30 november 2021

Burgemeester en wethouders,

de heer J. Heerkens

secretaris

mevrouw A. Bronsvoort

burgemeester