Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR665260
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR665260/1
Mandaatregeling Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2-gemeenten
Geldend van 30-11-2021 t/m heden
Intitulé
Mandaatregeling Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2-gemeentenHet bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2-gemeenten en de voorzitter van het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2-gemeenten, ieder voor zover bevoegd,
Overwegende dat een vlotte, klantvriendelijke en snelle afdoening van stukken, de efficiency van de gemeentelijke organisatie en de ontlasting van de bestuursorganen, het wenselijk maken om de uitoefening van bepaalde bestuursbevoegdheden te mandateren of te (vol)machtigen aan nader te noemen functionarissen;
Gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 3:60, 3:61 en 3:62 Burgerlijk Wetboek;
B E S L U I T E N:
- 1.
de uitoefening van bevoegdheden als vermeld in het mandaatregister, dat onlosmakelijk deel uitmaakt van deze mandaatregeling, met inbegrip van de ondertekening van stukken, in naam en onder verantwoordelijkheid van het ter zake bevoegde bestuursorgaan, op te dragen aan de aldaar nader aangeduide functionarissen;
- 2.
ten aanzien van de bevoegdheden als vermeld onder 1. de volgende voorschriften vast te stellen:
Artikel 1 Reikwijdte
-
1. bij de uitoefening van de bevoegdheden als opgenomen in het register, worden de daarbij vermelde specifieke bepalingen in acht genomen;
-
2. tenzij in het register anders bepaald, hebben de aldaar opgenomen bevoegdheden betrekking op
- a.
het verlenen en weigeren van een aanvraag;
- b.
het buiten behandeling laten van een aanvraag;
- c.
het niet-ontvankelijk verklaren van een aanvraag;
- d.
het nemen van alle voorbereidingsbesluiten en verrichten van alle voorbereidingshandelingen;
- e.
aanhouden, verdagen of uitstellen;
- f.
verzoeken om aanvullende informatie;
- g.
het voeren van correspondentie met betrekking tot de opgedragen taken;
- h.
het stellen van nadere voorwaarden/voorschriften/beperkingen bij beschikkingen;
- i.
het bekendmaken van besluiten/beschikkingen;
- a.
Artikel 2 Algemene vervangingsregeling
Onverminderd het bepaalde in het mandaatregister kan vervanging telkens plaatsvinden door een hiërarchisch hogere.
Artikel 3 Informatieplicht
-
1. De gemandateerde draagt zorg voor een deugdelijke verslaglegging, rapportage en archivering van de door hem in mandaat genomen besluiten.
-
2. De gemandateerde informeert het ter zake bevoegd bestuursorgaan desgewenst over de krachtens (onder)mandaat genomen besluiten en over de wijze waarop elk bijzonder mandaat overigens wordt uitgeoefend.
Artikel 4 Volmacht en machtiging
Het mandaatregister omvat eveneens bepalingen omtrent volmacht en machtiging.
Artikel 5 Slot- en overgangsbepaling
-
1. de in dit besluit en bijbehorend register opgenomen mandaten, volmachten en machtigingen worden geacht dienovereenkomstig te zijn gewijzigd, vervallen of ingetrokken op het moment dat de hierin genoemde wet- en regelgeving, dan wel functiecodes of functieaanduidingen zijn gewijzigd, vervallen of ingetrokken.
-
2. de mandaatregeling treedt in werking met ingang van de dag, volgend op de datum van publicatie.
Artikel 6 Citeertitel
Dit besluit en het bijbehorend register kunnen worden aangehaald als ‘Mandaatregeling Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2-Gemeenten’.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door respectievelijk het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2-gemeenten almede de voorzitter van het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2-gemeenteieder voor zover bevoegd, op <?> 2018.
Het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2-gemeenten,
De voorzitter,
drs. A.B.A.M. Ederveen
Mandateringsregister Overzicht A
Volgnr |
Omschrijving bevoegdheid |
Gebaseerd op |
Bevoegd orgaan |
Mandaat |
Ondermandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden |
1. |
Het voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van het bestuur van de Samenwerking A2 gemeenten, voor zover daar geen bestuurlijke, politieke of andere zwaarwegende aspecten aan zijn verbonden |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Tenzij specifiek anders geregeld in het mandaatregister. |
2. |
Het doen uitgaan van brieven, faxen, e-mails etc. die uitsluitend mededelingen, inlichtingen of feitelijke informatie bevatten, alsmede het verstrekken van (statistische) gegevens (niet gericht op rechtsgevolg, noch een beleidsopvatting of beleidsvoornemen bevattend) |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Het betreft dan eenvoudige correspondentie, zoals o.m uitnodigingen, vastleggingen van bijeenkomsten, mededelingen omtrent stand van zaken etc. |
3. |
Het verstrekken van zakelijke inlichtingen aan derden omtrent algemeen geldende voorschriften, regelingen, procedures en over feiten en gegevens die geen beleidsaspecten hebben |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
4. |
Stellen van een aanvullingstermijn ingevolge artikel 3:18 lid 1 Awb |
Awb |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
5. |
Stellen van een redelijke termijn waarbinnen een (ontwerp) besluit tegemoet kan worden gezien (verdagingsbesluit) ingevolge artikel 4:14 Awb en het nemen van verdagingsbesluiten o.g.v. bijzondere wetten (bijv. artikel 6 Wob) |
Awb |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
6. |
Stellen van een termijn ingevolge artikel 4:5 Awb waarbinnen de aanvraag aangevuld dient te worden |
Awb |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
7. |
Het besluit om een aanvraag niet in behandeling te nemen o.g.v. artikel 4:5 lid 4 Awb |
Awb |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
8. |
Het besluit om de aanvraag af te wijzen onder verwijzing naar een eerdere afwijzende beschikking o.g.v. artikel 4:6 Awb |
Awb |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
9. |
Het wijzigen van een beschikking op aanvraag of ambtshalve |
Awb |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
10. |
Verzending en terinzagelegging van publicaties, meldingen c.a. op grond van een wettelijk voorschrift c.q. beleid |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
11. |
Het opvragen en waarmerken en toezenden van bescheiden |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Van eenvoudige aard en voor zover deze geen financiële en/of politieke consequenties hebben |
12. |
Het vragen van adviezen aan derden |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
13. |
Het vragen van adviezen aan derden voor zover daaraan geen kosten zijn verbonden. |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
14. |
Het vertegenwoordigen van de Samenwerking A2-gemeenten bij het opmaken van notariële akten en het verrichten van de privaatrechtelijke rechtshandelingen die strekken tot het verlijden van de notariële akten. |
Artikel 171 Gemeente-wet |
B&W Burge-meester |
Bestuur GRSA2 Voorzitter bestuur GRSA2 |
|
|
15. |
Het aanvragen van subsidies en bijdragen in het kader van wettelijke regelingen, passend binnen bestaand beleid |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
16. |
Behandeling verzoeken mbt de Wet openbaarheid van bestuur (Wob), de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) |
|
B&WBurge-meester |
Bestuur GRSA2 |
|
Voor zover betrekking hebbend op het werkgebied van de Samenwerking A2 gemeenten Afstemmen met de GR-juristen |
17. |
Het beslissen op een ingebrekestelling o.g.v. de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen ex. artikel 4:17 Awb De vaststelling van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom d.m.v. een besluit ex artikel 4:18 Awb |
Awb |
B&WBurge-meester |
Bestuur GRSA2 |
|
Voor zover betrekking hebbend op het werkgebied van de Samenwerking A2 gemeenten Afstemmen met de GR-juristen |
18. |
Terugvordering van onverschuldigd betaalde dwangsommen ex artikel 4:20 Awb |
Awb |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
19. |
Besluiten m.b.t. bestuursrechtelijke geldschulden en -vorderingen op grond van titel 4.4 van de Awb. |
Awb |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
20. |
Het opvragen van offertes, het houden van aanbestedingen |
Burgerlijk Wetboek |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Voor zover passend binnen het inkoopbeleid, het aanbestedingsbeleid, en met inachtneming van de budgethoudersregeling en de hierin genoemde bedragen. |
21. |
Het verlenen van opdrachten tot onderzoek |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Met inachtneming van de budgethoudersregeling en de hierin genoemde bedragen. |
22. |
Het geven van opdrachtbevestigingen, het gunnen van werken, diensten en/of leveringen binnen het normale budget van de begroting. De bevoegdheid omvat tevens het tekenen van de overeenkomsten |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Dit betreft het aangaan van financiële verplichtingen. Voor zover passend binnen gevoteerd krediet of budget, en conform de budgethoudersregeling (en de hierin genoemde bedragen). Met inachtneming van het inkoopbeleid en het aanbestedingsbeleid |
23. |
Het geven van betalingsopdrachten inclusief ondertekening |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Met het accorderen van de facturen wordt opdracht tot betaling gegeven. Voor zover passend binnen gevoteerd krediet of budget, en conform de budgethoudersregeling (met inachtneming van de hierin genoemde bedragen). |
24. |
Het aangaan (inclusief ondertekening) van bewerkersovereenkomsten in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming |
Burgerlijk Wetboek, AVG |
B&W Burge-meester |
Bestuur GRSA2 Voorzitter bestuur GRSA2 |
|
|
25. |
Het verwerken van persoonsgegevens |
|
B&WBurge-meester Heffingsambte-naar |
Bestuur GRSA2 Voorzitter bestuur GRSA2 Heffings-ambtenaar |
|
|
26. |
Het vertegenwoordigen van de Samenwerking A2 gemeenten bij het opmaken van notariële akten |
Artikel 171 Gemeente-wet |
|
Bestuur GRSA2 |
|
Voor zover het behoort tot de taak van het desbetreffende organisatieonderdeel De vertegenwoordiging omvat tevens het ondertekenen van de akten. |
27. |
Het doen van aangifte van strafbare feiten |
Wetboek van straf-recht Wetboek van straf-vordering |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Straf(proces)recht Het mandaat van de coördinator ENSIA strekt enkel tot strafbare feiten die betrekking hebben op de informatieveiligheid |
Opmerking : Afdelingsmanager is de leidinggevende van een afdeling binnen de Samenwerking A2 gemeenten.
De afdelingsmanagers vervangen elkaar bij afwezigheid.
Mandateringsregister Overzicht B
ONDERDEEL ADMINISTRATIE EN BELASTINGEN
Volgnr |
Omschrijving bevoegdheid |
Gebaseerd op |
Bevoegd orgaan wettelijk toegekend aan |
Mandaat |
Ondermandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden |
Belastingen (BEL) |
||||||
1. BEL |
Heffen van gemeentelijke belastingen |
Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet Belasting-verordening |
Heffingsambtenaar |
|
|
Heffingsambtenaar is aangewezen door de colleges van B&W. Bevoegdheden hebben dan ook betrekking op de gemeentelijke belastingen |
2. BEL |
Alle uitvoerende bevoegdheden ingevolge de Wet waardering onroerende zaken (WOZ) |
Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet WOZ |
Heffingsambtenaar |
|
|
Heffingsambtenaar is aangewezen door de colleges van B&W. Bevoegdheden hebben dan ook betrekking op de gemeentelijke belastingen |
3. BEL |
Toezending of uitreiking van aanslagbiljetten |
Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet |
Heffingsambtenaar |
|
|
Heffingsambtenaar is aangewezen door de colleges van B&W. Bevoegdheden hebben dan ook betrekking op de gemeentelijke belastingen |
4. BEL |
Besluit op aanvraag om gehele of gedeeltelijke vrijstelling, vermindering of ontheffing of teruggave van gemeentelijke belastingen |
Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet Alg.Wet inzake Rijksbelasting |
Heffingsambtenaar |
|
|
Heffingsambtenaar is aangewezen door de colleges van B&W. Bevoegdheden hebben dan ook betrekking op de gemeentelijke belastingen |
5. BEL |
Beslissen op bezwaarschriften t.a.v. gemeentelijke belastingen |
Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet |
Heffingsambtenaar |
|
|
Heffingsambtenaar is aangewezen door de colleges van B&W. Bevoegdheden hebben dan ook betrekking op de gemeentelijke belastingen |
6. BEL |
Invorderen van gemeentelijke belastingen in eerste aanleg |
Art. 231 lid 2 onderdeel c Gemeentewet |
Invorderings- ambtenaar |
|
|
Invorderingsambtenaar is aangewezen door de colleges van B&W. Bevoegdheden hebben dan ook betrekking op de gemeentelijke belastingen |
7. BEL |
Voeren van verweer in geval van beroepsprocedures mbt gemeentelijke belastingen |
Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet |
Heffingsambtenaar |
|
|
Heffingsambtenaar is aangewezen door de colleges van B&W. Bevoegdheden hebben dan ook betrekking op de gemeentelijke belastingen |
8. BEL |
Het oninbaar verklaren van publiekrechtelijke vorderingen (belastingen) minder dan € 1.000,- |
Artikel 255 Gemeentewet |
Invorderings- ambtenaar |
|
|
Invorderingsambtenaar is aangewezen door de colleges van B&W. Bevoegdheden hebben dan ook betrekking op gemeentelijke belastingen. Oninbaar verklaarde vorderingen dienen jaarlijks te worden verantwoord naar de B&W gemeenten, bedragen en reden. |
9. BEL |
Toepassen hardheidsclausule ex. artikel 63 AWR juncto artikel 231 lid 3 Gemeentewet |
Algemene wet inzake rijksbelastingen |
B&W |
Heffings-ambtenaar |
|
Heffingsambtenaar is aangewezen door de colleges van B&W. Bevoegdheden hebben dan ook betrekking op de gemeentelijke belastingen |
10. BEL |
Aanwijzen heffingsambtenaar en invorderingsambtenaar |
Gemeentewet |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
Financiën (FIN) |
||||||
11. FIN |
Besluit op wijzigingen in de persoon van belastingdeurwaarders van een deurwaarderskantoor |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
12. FIN |
Toekennen voorschotten (bijv. voorschot subsidie). Voorschotten op bezoldigingsaanspraken zijn uitgezonderd. |
|
B&W |
Bestuur GRSA |
|
Tot een max. van 75% van het gevoteerd krediet/budget |
13. |
Aanwijzen functionarissen autorisatie betalingen (1e handtekening en 2e handtekening) |
Gemeentewet Burgerlijk Wetboek |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
14. FIN |
Betalingsopdrachten (1e en 2e handtekening) en opdrachten tot automatische incasso |
Gemeentewet Burgerlijk Wetboek |
B&W Burgemeester |
Bestuur GRSA2 Voorzitter bestuur GRSA2 |
2e handtekening:
1e handtekening:
|
|
15. FIN |
Het starten van een procedure ter inning van privaatrechtelijke vorderingen (nemen procesbesluit) |
Artikel 160, eerste lid onder f Gemeentewet Burgerlijk Wetboek |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
16. FIN |
Besluiten over te gaan tot de openbare verkoop van in beslag genomen roerende en/of onroerende zaken (incl. de ondertekening van eventueel hieruit voortvloeiende overeenkomsten |
|
B&W, |
Bestuur GRSA2 |
|
|
ONDERDEEL ONDERSTEUNING BESTUUR EN ORGANISATIE
Volgnr |
Omschrijving bevoegdheid |
Gebaseerd op |
Bevoegd orgaan wettelijk toegekend aan |
Mandaat |
Ondermandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden |
Documentaire Informatie Voorziening (DIV) |
||||||
1. DIV |
Ontvangst (plaatsen handtekening) van aangetekende stukken |
|
B&W Burgemeester |
Bestuur GRSA2 Voorzitter GRSA2 |
|
|
2. DIV |
Openen post (m.u.v. post mbt de Wet BIBOB) |
|
B&W Burgemeester |
Bestuur GRSA2 Voorzitter GRSA2 |
|
|
3. DIV |
Het geven van toestemming inzake het veranderen van ordeningssystemen |
Besluit Post- en Archiefzaken |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
4. DIV |
Verklaringen van overdracht van stukken die voor permanente bewaring in aanmerking komen |
Archiefwet |
Burgemeester |
Voorzitter GRSA2 |
|
|
5. DIV |
Opstellen van lijst van te vernietigen documenten |
Archiefwet |
Burgemeester |
Voorzitter GRSA2 |
|
|
Facilitair (FAC) |
||||||
6. FAC |
Aankopen, huren en aangaan van onderhoudsverplichtingen mbt kantoorbehoeften, stoffering, meubilair, schoonmaak, beveiligingsinstallatie en telefoonaansluitingen |
Burgerlijk Wetboek |
B&W Burgemeester |
Bestuur GRSA2 Voorzitter GRSA2 |
|
Voor zover passend binnen aanbestedingsbeleid en conform de budgethoudersregeling |
Juridische Zaken (JZ) |
||||||
7. JZ |
Verdagingsbesluiten ex. art. 7:10 Awb in het kader van bezwaar- en beroepsprocedures |
Awb |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
8. JZ |
Verzenden ontvangstbevestigingen ingevolge artikel 6:14 Awb |
|
|
Bestuur GRSA2 |
|
|
9. JZ |
Geven van mogelijkheid tot herstel verzuim bezwaarschrift ingevolge artikel 6:6 Awb |
|
|
Bestuur GRSA2 |
|
|
10. JZ |
Het beslissen op een ingebrekestelling o.g.v. de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen Het beslissen over de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom |
|
|
Bestuur GRSA2 |
|
Het betreft ingebrekestellingen die in het kader van de bezwaarprocedure zijn ingediend. Ingebrekestellingen tijdens de bezwaarfase worden behandeld door de secretaris van de bezwarencommissie. Indien een bezwaarschrift wordt ingediend tegen de beslissing op een ingebrekestelling, wordt het verweer gevoerd door één van de GR-juristen, niet zijnde de secretaris van de bezwaarcommissie |
11. JZ |
Afhandeling van klachten |
Awb |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Het mandaat omvat de secretariaatstaken bij de afhandeling van klachten in eerste aanleg voor alle drie gemeenten en de afhandeling van klachten in tweede aanleg voor de gemeenten Heeze-Leende en Cranendonck en Valkenswaard. |
12. JZ |
Het beslissen tot aansprakelijk stellen van derden inzake schade aan straatmeubilair |
Burg. Wetboek |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
13. JZ |
Het aangaan en beëindigen van verzekeringsovereenkomsten (inclusief ondertekening ervan) |
Burg. Wetboek |
B&W Burgemeester |
Bestuur GRSA2 |
|
Het mandaat omvat het aangaan en beëindigen van verzekeringsovereenkomsten t.b.v. de afzonderlijke gemeenten en t.b.v. de Samenwerking A2 gemeenten |
14. JZ |
Het voeren van correspondentie met verzekeringsmaatschappijen |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Het mandaat omvat het voeren van correspondentie t.b.v. de afzonderlijke A2 gemeenten en t.b.v. de Samenwerking A2 gemeenten. |
15. JZ |
Het afdoen van schadeclaims van en tegen derden en het voeren van overleg met de verzekeringsmaatschappij hierover |
Burg. Wetboek |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Aansprakelijkheidsstellingen tot het bedrag van het eigen risico worden door de medewerker verzekeringen en contractbeheer afgehandeld. |
16. JZ |
Bekendmaking van algemeen verbindende voorschriften in het GVOP en het uploaden van verordeningen in het CVDR |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
Admin. medew. juridisch |
|
Bestuur- en managemantondersteuning (BMO) P.M. (op dit moment geen mandaten toegekend) |
||||||
Communicatie (COM) P.M. (op dit moment geen mandaten toegekend) |
ONDERDEEL TECHNIEK EN GEGEVENS
Volgnr |
Omschrijving bevoegdheid |
Gebaseerd op |
Bevoegd orgaan wettelijk toegekend aan |
Mandaat |
Ondermandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden |
Gegevensbeheer (GB) |
||||||
1. GB |
Vaststellen en aanwijzen van grenzen aan particulieren en kadaster n.a.v. de inschrijving van een notariële akte (voor zover de gemeente bij die inschrijving partij is). |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
2. GB |
Beslissingen/handelingen in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
Wet kenbaarheid publiekrechte-lijke beperkingen |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
3. GB |
Het opstellen van ambtelijke verklaringen in het kader van de Wet BAG |
Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wet BAG) |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
4. GB |
Het toetsen van brondocumenten aan artikel 11 Wet Bag |
Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wet BAG) |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
5. GB |
Uitgifte van inschrijfnummers en identificatienummers |
Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wet BAG) |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
6. GB |
Inschrijven brondocumenten in het adressen-/gebouwenregister |
Artikel 10 Wet BAG |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
7. GB |
Het opmaken van het proces-verbaal van contatering als bedoeld in artikel 10 lid 1 onder b Wet BAG |
Artikel 10 Wet BAG |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
8. GB |
Het opnemen van tijdelijke woonunits als standplaats in het kader van de Wet BAG |
Wer BAG |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
9. GB |
Bijhouden adressen- en gebouwenregister |
Artikel 9 Wet BAG |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
10. GB |
Zorgdragen voor beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressen- en gebouwenregistratie |
Artikel 14 Wet BAG |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
11. GB |
Opnemen gegevens in de adressen- en gebouwenregistratie |
Artikelen 14a en 15 Wet BAG |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
12. GB |
Vaststellen definitieve geometrie panden en verblijfsobjecten |
Artikel 8 Wet BAG |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
13. GB |
Ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen en verzoeken |
Artikelen 31, 37, 39, 40 en 41 Wet BAG |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
14. GB |
Het (doen) onderhouden van berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening BAG |
Artikel 31 Wet BAG |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
15. GB |
Het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in adressenregister, gebouwenregister resp. -registratie |
Artikel 32 Wet BAG |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Op basis van wettelijke richtlijnen op gebied van informatiebeveiliging. |
16. GB |
Toekennen/wijzigen/intrekken van nummeraanduiding aan een verblijfseenheid |
Gemeentewet Verordeningen van de gemeenten mbt straatnaam-geving en huisnummering |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
Functioneel Beheer (FB) |
||||||
17. FB |
Het aangaan van overeenkomsten (inclusief ondertekening) m.b.t. apparatuur op het gebied van informatie- en communicatievoorziening |
Burgerlijk Wetboek |
B&W Burgemeester |
Bestuur GRSA2 Voorzitter bestuur GRSA2 |
Budgethouder Budgetbeheerder |
|
18. FB |
Het aangaan van onderhoudsverplichtingen (inclusief ondertekening) m.b.t. apparatuur op het gebied van informatie- en communicatievoorziening |
Burgerlijk Wetboek |
B&W Burgemeester |
Bestuur GRSA2 Voorzitter bestuur GRSA2 |
Budgethouder Budgetbeheerder |
|
19. FB |
Het betrekken van beveiligingscertificaten ten behoeve van verantwoord dataverkeer met andere overheden en organisaties |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
Afdelingsmanager Coördinator ENSIA |
|
20. FB |
Het doen van meldingen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en Informatie Beveiligingsdienst Gemeenten (IBD) |
Wbp / AVG |
B&W Burgemeester |
Bestuur GRSA2 Voorzitter bestuur GRSA2 |
Afdelingsmanager Coördinator ENSIA |
|
21. FB |
Opvragen van informatie over het gebruik van SUWI-net door medewerkers (de zogenaamde “inloggegevens SUWI-net bevraging) bij BKWI en/of Inlichtingenbureau |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
Afdelingsmanager Coördinator ENSIA |
|
Technisch Beheer (TB) P.M. (op dit moment geen mandaten toegekend) |
ONDERDEEL ADVIES EN BELEID
Volgnr |
Omschrijving bevoegdheid |
Gebaseerd op |
Bevoegd orgaan wettelijk toegekend aan |
Mandaat |
Ondermandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden |
Informatiemanagement (IM) |
||||||
1. IM |
Het aangaan van overeenkomsten (inclusief ondertekening) m.b.t. programmatuur op het gebied van informatie- en communicatievoorziening |
|
B&W Burgemeester |
Bestuur GRSA2 |
|
Voor zover passend binnen het aanbestedingsbeleid en conform de budgethoudersregeling. Conform het automatiseringsjaarplan |
2. IM |
Het aangaan van onderhoudsverplichtingen (incl. ondertekening) m.b.t. programmatuur op het gebied van informatie- en communicatievoorziening. |
|
B&W Burgemeester |
Bestuur GRSA2 |
|
Voor zover passend binnen het aanbestedingsbeleid en conform de budgethoudersregeling. |
3. IM |
Opvragen van informatie over het gebruik van SUWI-net door medewerkers (de zogenaamde “inloggegevens SUWI-net bevraging) bij BKWI en/of inlichtingenbureau |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
4. IM |
Het doen van meldingen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en Informatie Beveiligingsdienst Gemeenten (IBD) |
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) |
B&W Burgemeester |
Bestuur GRSA2 |
|
|
5. IM |
Het betrekken van beveiligingscertificaten ten behoeve van verantwoord dataverkeer met andere overheden en organisaties |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
6. IM |
Het doen van aangifte van strafbare feiten die betrekking hebben op informatieveiligheid |
Wetboek van Strafrecht/-vordering |
B&W Burgemeester |
Bestuur GRSA2 |
|
|
7. IM |
Het aangaan en ondertekenen van bewerkersovereenkomsten |
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) |
B&W Burgemeester |
Bestuur GRSA2 |
|
|
Juridische Zaken (JZ) |
||||||
6. JZ |
Het instellen van pro forma bezwaar, beroep en hoger beroep en het indienen van een verzoek om een voorlopige voorziening |
Awb |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Voor zover betrekking hebbend op het werkgebied van de Samenwerking A2 gemeenten |
7. JZ |
Nemen van een procesbesluit als verwerende partij in een civiele procedure |
Artikel 160 Gemeentewet |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Voor zover betrekking hebbend op het werkgebied van de Samenwerking A2 gemeenten |
8. JZ |
Opstellen van verweerschriften in bezwaar- beroep- en hoger beroepsprocedures |
|
B&W, Burgemeester |
Bestuur GRSA2 |
|
Voor zover betrekking hebbend op het werkgebied van de Samenwerking A2 gemeenten |
9. JZ |
Beslissen op een verzoek aan het bestuursorgaan om in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter |
Artikel 7:1 a Awb |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Voor zover betrekking hebbend op het werkgebied van de Samenwerking A2 gemeenten |
10. JZ |
Optreden in gerechtelijke procedures en het voeren van verweer tijdens hoorzittingen in het kader van bezwaarprocedures en het verrichten van alle noodzakelijke/wenselijke processuele handelingen. |
|
B&W, burgemeester |
Bestuur GRSA2 |
|
Voor zover betrekking hebbend op het werkgebied van de Samenwerking A2 gemeenten |
11. JZ |
Beslissen om al dan niet medewerking te verlenen aan (een verzoek tot) mediation, het beëindigen van een mediation alsmede het maken van afspraken met partijen tijdens de mediation |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Voor zover betrekking hebbend op het werkgebied van de Samenwerking A2 gemeenten |
12. JZ |
Bijhouden register Verbonden Partijen |
Artikel 27 Wgr |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
Inkoop (INK) |
||||||
13. INK. |
Vaststellen inkoopbeleid |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
14. INK |
Aangaan aansluitovereenkomst GRSA2 met BIZOB (inclusief ondertekening ervan) |
|
B&W Burgemeester |
Bestuur GRSA2 |
|
|
Communicatie (COM) P.M. (op dit moment geen mandaten toegekend) |
||||||
Personeel en Organisatie (P&O) P.M. (op dit moment geen mandaten toegekend) |
||||||
Financiën (FIN) P.M. (op dit moment geen mandaten toegekend) |
||||||
Control en Auditing (C&A) P.M. (op dit moment geen mandaten toegekend) |
ONDERDEEL WERK EN INKOMEN
Volgnr |
Omschrijving bevoegdheid |
Gebaseerd op |
Bevoegd orgaan wettelijk toegekend aan |
Mandaat |
Ondermandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden |
Werk & Inkomen (W&I) |
||||||
1. W&I |
Beslissingen in het kader van de Participatiewet (Pw). Alle beslissingen met betrekking tot de uitvoering van de Pw inzake o.m. de toekenning, voortzetting, opschorting, afwijzing, beëindiging, intrekking/ herziening en terug- en invordering (incl. beslaglegging) van de Pw-uitkering (algemene en bijzonder bijstand) en het verstrekken van voorschriften. |
Pw |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Met ingang van 1 maart 2014 heeft de Samenwerking A2-gemeenten zich aangesloten bij het Werkleerbedrijf (WLB). De casemanagers hebben het ondermandaat met betrekking tot het zogenaamde startbesluit en het opschortingsbesluit. |
2. W&I |
Beslissingen in het kader van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004. Alle beslissingen met betrekking tot de uitvoering van de Bbz 2004 inzake o.m. de toekenning, voortzetting, opschorting, afwijzing, beëindiging, intrekking/herziening en terug- en invordering (incl. beslaglegging) van de Bbz 2004 uitkering en het verstrekken van voorschriften. |
Bbz 2004 |
B&W burgemeester |
Bestuur GRSA2 Voorzitter GRSA2 |
|
Het ondermandaat strekt zich niet uit tot het verstrekken van een krediet/geldlening (zonder zekerheidsstelling) dat een bedrag van € 75.000,- te boven gaat. Het ondermandaat omvat tevens de volmacht tot tekenen van de overeenkomst tot kredietverstrekking/geldlening |
3. W&I |
Beslissingen in het kader van de Wet inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW). Alle beslissingen met betrekking tot de uitvoering van de IOAW inzake o.m. de toekenning, voortzetting, opschorting, afwijzing, beëindiging, intrekking/herziening en terug- en invordering (incl. beslaglegging) van de IOAW uitkering en verstrekken van voorschriften. |
IOAW |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
4. W&I |
Beslissingen in het kader van de Wet inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) Alle beslissingen met betrekking tot de uitvoering van de IOAZ inzake o.m. de toekenning, voortzetting, opschorting, afwijzing, beëindiging, intrekking/herziening en terug- en invordering (incl. beslaglegging) van de IOAZ uitkering en verstrekken van voorschriften. |
IOAZ |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
5. W&I |
Beslissingen in het kader van de Wet Inburgering, het Besluit inburgering, de Regeling inburgering, de Regeling vrijwillige inburgering en de Verordening inburgering. |
Wet Inburgering en bijbehorende regelingen |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
6. W&I |
Beslissingen in het kader van de Verordening wet kinderopvang voor zover sociaal-medisch geïndiceerd (de overige toeslagen gaan via Belastingdienst). Alle beslissingen met betrekking tot de uitvoering van de Verordening inzake o.m. de toekenning, voortzetting, afwijzing en beëindiging en verstrekken van voorschriften (met uitzondering van handhavingsbesluiten). |
Verordening Kinderopvang |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
7. W&I |
Beslissingen op verzoeken om een langdurigheidtoeslag |
Pw Verordening langdurigheidstoeslag |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
8. W&I |
Beslissingen op verzoeken om een bijdrage uit de minimaregelingen van de gemeente Cranendonck |
Regeling chronisch zieken, gehandicapten en ouderen. Regeling Sociaal Cultureel Fonds |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Enkel inwoners van de gemeente Cranendonck kunnen aanvragen indienen o.g.v. deze regelingen |
9. W&I |
Beslissingen in het kader van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Alle beslissingen mbt de uitvoering van de gemeentelijke schuldhulpverlening inzake o.m. toekenning, voortzetting, opschorting, afwijzing, beëindiging, intrekking/herziening en het verstrekken van voorschriften. |
Wet gemeentelijke schuldhulpver-lening |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
10. W&I |
Het opleggen van een maatregel bij verwijtbaar gedrag op:
|
Pw, IOAW, IOAZ, Maatregelver-ordeningen |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
11. W&I |
Het opleggen van een bestuurlijke boete bij schending van de verplichting van artikel 17 lid 1 Pw of de verplichtingen van artikel 30c, leden 2 en 3 Wet Suwi |
Pw Wet Suwi |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Met inachtneming van het bepaalde in artikel 10:3, vierde lid Awb juncto artikel 5:53 Awb (indien artikel 5:53 Awb van toepassing is, wordt mandaat tot het opleggen van een bestuurlijke boete niet verleend aan degenen die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft gemaakt). |
12. W&I |
Het verrekenen van de bestuurlijke boete met de lopende uitkering |
Pw, IOAW, IOAZ, Maatregelver-ordeningen |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
13. W&I |
Het vaststellen en toekennen van een re-integratievoorziening op grond van de Pw, IOAW, IOAZ |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
14. W&I |
Het besluiten tot het vestigen/doorhalen van een krediethypotheek of pandrecht |
Beleidsregels Krediethypo-theek en pandrecht |
B&W, Burgemeester |
Bestuur GRSA2 Voorzitter GRSA2 |
|
|
15. W&I |
Het besluiten tot het vestigen/doorhalen van een hypotheek ter zekerheidstelling (kredietverstrekking in het kader van de Bbz 2004) |
Pw Bbz 2004 |
B&W, Burgemeester |
Bestuur GRSA2 Voorzitter GRSA2 |
|
Opgenomen bedrag in de begroting mag niet worden overschreden |
16. W&I |
Het vertegenwoordigen van de Samenwerking A2 gemeenten bij het opmaken van notariële akten opgesteld naar aanleiding van de besluiten onder nummers 14 (besluit vestigen/doorhalen krediethypotheek/pandrecht) en 15 (besluit vestigen/doorhalen hypotheek ter zekerheidsstelling |
Artikel 171 van de Gemeentewet |
Burgemeester |
Bestuur GRSA2 Voorzitter GRSA2 |
Afdelingsmanager Notariskantoren:
|
Het vestigen/doorhalen van de zekerheidsstelling dient te geschieden onder de voorwaarden en bepalingen van het desbetreffende besluit waarbij uitkering onder verband van een geldlening is toegekend. De vertegenwoordiging omvat het ondertekenen van de akte. |
17. W&I |
Beslissingen op aanvraag in het kader van de bijdrage maatschappelijke participatie voor deelname aan welzijnsactiviteiten |
Pw Verordening stimulerings-subsidie maatschappe-lijke participatie |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Mits passend binnen het door de raad vastgestelde beleid |
18. W&I |
Het fiatteren van de betalingsrun ivm het uitbetalen van de uitkering (het zetten van een (tweede) handtekening) |
|
B&W Burgemeester |
Bestuur GRSA2 |
|
|
19. W&I |
Verhaal van kosten van bijstand o.g.v. de Pw/IOAZ/IOAW |
Pw, IOAW, IOAZ |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
20. W&I |
Opstellen van verzoekschriften en verweerschriften in het kader van verhaal in rechte |
Wwb, Awb |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
21. W&I |
Optreden in gerechtelijke procedures m.b.t. verhaal in rechte en verrichten van alle noodzakelijke/wenselijke processuele handelingen. |
Wwb, Awb |
B&W Burgemeester |
Bestuur GRSA2 Voorzitter GRSA2 |
|
|
22. W&I |
Het voeren van verweer in het kader van bezwaarprocedures |
Awb |
B&W Burgemeester |
Bestuur GRSA2 Voorzitter GRSA2 |
|
|
23. W&I |
Optreden in gerechtelijke procedures en het verrichten van alle noodzakelijke/wenselijke processuele handelingen. |
Awb, Gemeentewet |
B&W Burgemeester |
Bestuur GRSA2 Voorzitter GRSA2 |
|
|
24. W&I |
Opstellen van verweerschriften n.a.v. een ingesteld bezwaar, beroep en hoger beroep |
Awb, Gemeentewet |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
25. W&I |
Beslissen om al dan niet medewerking te verlenen aan (een verzoek tot) mediation, het beëindigen van een mediation alsmede het maken van afspraken met partijen tijdens de mediation. |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Het ondermandaat ten aanzien van het maken van afspraken geldt enkel voorzover er geen financiële verplichtingen voor de Samenwerking A2 gemeenten of de gemeenten uit voortvloeien die een bedrag ad € 5.000,- te boven gaan. |
26. W&I |
Het beslissen op een verzoek als bedoeld in artikel 7:1a, eerste lid Awb (instemmen met rechtstreeks beroep) |
Awb |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Indien het besluit in primo waartegen rechtstreeks beroep wordt ingesteld, door de afdelingsmanager is genomen dan wordt de beslissing op het verzoek door het Bestuur GRSA2 genomen. |
27. W&I |
Inkopen van reïntegratietrajecten (begeleiding, scholing) |
Pw |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Het ondermandaat aan de coördinator en klantmanager geldt enkel voorzover het inkoopbedrag niet meer bedraagt dan € 10.000,- |
28. W&I |
Het sluiten van contracten (inclusief de ondertekening) met externe partijen in het kader van de Pw, IOAW, IOAZ, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en de WI (bijv. m.b.t. het inkopen van inburgeringstrajecten) |
Pw, IOAW, IOAZ, Wet gemeentelijke schuldhulp-verlening en de WI |
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
Voor zover passend binnen het budget en met inachtneming van de regels omtrent aanbesteding en het inkoopbeleid |
29. W&I |
Het doen van aangiften bij justitie ingeval van uitkeringsfraude |
|
B&W |
Bestuur GRSA2 |
|
|
Opmerking:
- -
de heffingsambtenaar oefent geattribueerde bevoegdheden uit en is zelfstandig bevoegd tot het verlenen van mandaat en ondermandaat. Hetzelfde geldt voor de invorderingsambtenaar.
- -
met betrekking tot de uitvoering van de Pw, IOAW, IOAZ, WI, Wet Kinderopvang en de Bbz 2004 geldt dat de mandaatverlening zich tevens uitstrekt tot alle op deze wetten betrekking hebbende AMvB’s, Ministeriële regelingen, Circulaires e.d.
- -
Let op: indien een besluit in mandaat genomen wordt door de Afdelingsmanager is deze niet tevens gemandateerd om te beslissen op een verzoek als bedoeld in artikel 7:1a, eerste lid van de Awb. In laatstgenoemd artikel is bepaald dat de indiener van een bezwaarschrift het bestuursorgaan kan verzoeken in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter. In het derde lid van artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht is namelijk bepaald het mandaat op het beslissen op een verzoek als bedoeld in artikel 7:1a, eerste lid Awb niet wordt verleend aan degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen. Het oorspronkelijk bevoegde orgaan (in dit geval het Bestuur van de GR) zal alsdan de beslissing op het bezwaarschrift nemen.
- -
Let op: in het vierde lid van artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht is bepaald dat indien artikel 5:53 Awb van toepassing is, het mandaat tot het opleggen van een bestuurlijke boete niet wordt verleend aan degene die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt. Artikel 5:53 Awb is van toepassing indien voor de overtreding een bestuurlijke boete van meer dan € 340,- kan worden opgelegd, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald.
- -
De afdelingsmanager Techniek en Gegevens is plaatsvervanger van de Coördinator ENSIA
Mandateringsregister OVERZICHT C
Volgnr |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegdheid |
Mandaat/machti-ging/volmacht |
Specifieke voorwaarden |
A |
In dienst nemen, ontslaan en betrekkingsomvang medewerkers |
|
|
|
1. |
Vaststellen wijze van werving ter vervulling van vacatures |
Bestuur |
|
|
2. |
Sluiten van overeenkomsten met uitzendbureau’s en andere derden i.v.m. de daadwerkelijke inzet van tijdelijk personeel. Inclusief ondertekening. |
Bestuur Voorzitter bestuur |
|
|
3. |
Sluiten van leer-/stageovereenkomsten met scholen en/of stagiaires. Inclusief ondertekening. |
Bestuur Voorzitter bestuur |
|
|
4. |
Het aannemen van nieuw personeel, het overplaatsen van zittend personeel en het sluiten van arbeidsovereenkomsten. Genoemde bevoegdheid omvat tevens het vaststellen van de daarbij behorende arbeidsvoorwaarden. Inclusief ondertekening. |
Bestuur Voorzitter bestuur |
|
|
5. |
Het verlengen van en tussentijds beëindigen van tijdelijke arbeidsovereenkomsten. Inclusief ondertekening. |
Bestuur Voorzitter bestuur |
|
|
6. |
Het overeenkomen van een tijdelijke urenuitbreiding, anders dan bij wijze van overwerk, alsmede het vroegtijdig beëindigen hiervan. Inclusief ondertekening. |
Bestuur Voorzitter bestuur |
|
|
7. |
Wijzigen van de arbeidsovereenkomst (omvang dienstverband) overeenkomstig een daartoe door de betreffende medewerker ingediend verzoek. Inclusief ondertekening. |
Bestuur Voorzitter bestuur |
|
|
8. |
Het beëindigen van de arbeidsovereenkomst en bepalen opzegtermijn bij ontslag op verzoek van betrokkene. Inclusief ondertekening. |
Bestuur Voorzitter bestuur |
|
|
9. |
Het beëindigen van de arbeidsovereenkomst niet enkel op verzoek van betrokkene. Inclusief ondertekening. |
Bestuur Voorzitter bestuur |
Directieraad A2-manager |
De portefeuillehouders Bedrijfsvoering worden vooraf in kennis gesteld en gehoord. Ingeval van consequenties voor de productie of financiën vindt overleg plaats met het relevante portefeuillehoudersoverleg. Zie besluiten bestuur d.d. 10 april 2017 en 3 juli 2017). |
10. |
Het beëindigen van de arbeidsovereenkomst waarbij een (financiële) minnelijke regeling wordt getroffen. Inclusief ondertekening. |
Bestuur Voorzitter bestuur |
Directieraad A2-manager |
De portefeuillehouders Bedrijfsvoering worden vooraf in kennis gesteld en gehoord. Ingeval van consequenties voor de productie of financiën vindt overleg plaats met het relevante portefeuillehoudersoverleg. Zie besluiten bestuur d.d. 10 april 2017 en 3 juli 2017). |
B |
Individuele beloning en emolumenten |
|
|
|
11. |
Het toekennen, wijzigen en/of intrekken van toelagen |
Bestuur |
|
|
12. |
Het toekennen, wijzigen en/of intrekken van onkostenvergoedingen en/of het verstrekken van dienstkleding (daaronder begrepen de aard van de te verstrekken dienstkleding) en het ter beschikking stellen van gsm’s en/of andere communicatieapparatuur |
Bestuur |
|
|
13. |
Verstrekken opdracht tot het verrichten van overwerk en bepalen van de wijze van vergoeding ervan |
Bestuur |
|
|
14. |
Opleggen verplichting tot het verrichten van onregelmatige diensten en het verrichten van bereikbaarheids- en beschikbaarheidsdiensten. De vaststelling van de daarbij behorende rooster is hierbij inbegrepen |
Bestuur |
|
|
15. |
Het beslissen op verzoeken in het kader van het Individueel keuzebudget (bijvoorbeeld fietsplan, vakbondscontributie, extra pensioen e.d.) |
Bestuur |
|
|
16. |
Beslissen op verzoeken in het kader van de regeling fietsplan vanuit het oude cafetariamodel. Het betreft hier aanvragen ingediend voor de inwerkingtreding van het IKB |
Bestuur |
|
|
C |
Beoordelen, ontwikkeling en taakwaardering |
|
|
|
17. |
Vaststellen van personeelsbeoordelingen van medewerkers waaraan hiërarchisch leiding wordt gegeven. |
Bestuur |
|
Beoordelaar is de eerstverantwoordelijke hiërarchisch leidinggevende van de te beoordelen medewerker:
|
18. |
Het geven van opdracht aan c.q. verlenen van toestemming tot deelname aan cursussen/opleidingen en andere persoonlijke ontwikkelingstrajecten verband houdend met het uitoefenen van de functie |
Bestuur |
|
|
19. |
Vaststellen van aan taakbeschrijvingen te verbinden competenties |
Bestuur |
|
|
D |
Verzuim en reïntegratie |
|
|
|
20. |
Vaststellen Plan van Aanpak in het kader van de Wet Verbetering Poortwachter en de daarbij behorende evaluaties |
Bestuur |
|
|
21. |
Toepassing geven aan de bepalingen van hoofdstuk 7 CAO (aanspraken bij arbeidsongeschiktheid) |
Bestuur |
|
|
22. |
Verstrekken van opdracht tot het verrichten van een arbeidskundig werkplek-onderzoek en het beslissen omtrent te realiseren werkplek-voorzieningen alsmede het beslissen tot het aanbieden van bedrijfsmaatschappelijk werkondersteuning |
Bestuur |
|
|
E |
Disciplinaire maatregelen |
|
|
|
23. |
Opleggen disciplinaire maatregel (op grond van het Burgerlijk Wetboek en artikel 11.4 CAO) met uitzondering van ontslag op staande voet. |
Bestuur |
|
|
F |
Salaris- en personeelsadminstratie |
|
|
|
24. |
Administratieve be- en afhandeling van procedures inzake het in dienst nemen van personeel, inclusief het afdoen van open sollicitaties |
Bestuur |
|
|
25. |
Administratieve be- en afhandeling van procedures inzake beëindiging van arbeidsovereenkomsten |
Bestuur |
|
|
26. |
Correspondentie over toepassing van regelgeving van en verhouding met bij de salaris- en personeelsadministratie betrokken uitvoeringsorganisaties |
Bestuur |
|
|
27. |
Toepassing bepalingen rechtspositionele erkenning alternatieve samenlevingsvormen |
Bestuur |
|
|
G |
Diversen |
|
|
|
28. |
Het geven van toepassing aan het derde lid van artikel 6 van de Regeling personeelsdossiers (correctie of verwijdering van in het personeelsdossier opgenomen gegevens) |
Bestuur |
|
|
29. |
Vastellen P&O-regelingen (bijv. verzuim, stage, verlof, studie, reis en verblijf etc.) |
Bestuur |
|
|
30. |
Beslissingen met betrekking tot nevenactiviteiten ambtenaren |
Bestuur |
|
|
Opmerking:
- 1.
Voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt met de verlening van mandaat gelijkgesteld de verlening van een volmacht om privaatrechtelijke rechtshandelingen of de verlening van een machtiging om feitelijke handelingen te verrichten. Dat betekent dat waar ‘mandaat’ staat, daar ook ‘volmacht’ en ‘machtiging’ onder vallen.
- 2.
Daar waar bevoegdheden zijn toebedeeld aan de “directie” wordt bedoeld de directie bestaande uit de gemeentesecretarissen van de gemeenten.
- 3.
In aanvulling op de in het Overzicht C van het mandateringsregister vastgelegde mandaten en met inachtneming van het gestelde hierna onder 2 tot en met 6 worden aan de A2-Manager toegekend de bevoegdheden van het Bestuur van personele aard die zien op de verhouding werkgever – individuele werknemer en die strekken tot uitvoering van de CAO en lokaal vastgestelde regelingen van personele/organisatorische aard onder gelijktijdige toekenning van de bevoegdheid aan hem:
- a.
(onderdelen van) die bevoegdheden te verlenen aan andere functionarissen
- b.
daaraan bijzondere voorwaarden te verbinden.
- a.
- 4.
niet toegekend wordt de bevoegdheid te besluiten tot:
- a.
het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften anders dan die met het karakter van werkinstructies;
- b.
het vaststellen van een aan ontslagverlening verbonden individuele regeling die afwijkt van de standaardvoorzieningen opgenomen in bestaande regelgeving;
- a.
- 5.
niet voor het toekennen van bevoegdheden door de A2-Manager aan andere functionarissen komen in aanmerking:
- a.
besluiten waaraan voor een medewerker belangrijke negatieve financiële gevolgen verbonden kunnen zijn die niet als standaardtoepassing van regelgeving zijn te kwalificeren;
- b.
het, voor zover de algemeen verbindende regelgeving daartoe expliciet de mogelijkheid biedt, in individuele gevallen afwijken van standaardregelgeving;
- c.
het, voor zover de algemeen verbindende regelgeving daartoe expliciet de mogelijkheid biedt, in individuele gevallen voorzien in situaties waarin de standaardregeling niet voorziet;
- d.
besluiten waaraan majeure organisatorische gevolgen verbonden zijn;
- e.
besluiten die een direct gevolg hebben voor de individuele rechtspositie van een of meerdere andere medewerkers dan de medewerker ten aanzien waarvan wordt besloten;
- f.
besluiten tot het opleggen van een disciplinaire maatregel anders dan die van een waarschuwing.
- a.
-
De bevoegdheid van de onder a tot en met f bedoelde besluiten komt in alle gevallen toe aan de A2-Manager
- 6.
over besluiten ten aanzien waarvan degene die de bevoegdheid is toegekend in redelijkheid kan weten dat
- a.
daarop een negatieve reactie van de betrokken individuele medewerker zal volgen en/of
- b.
kan leiden tot onrust bij andere medewerkers dan de medewerker waarop het besluit betrekking heeft wordt door de mandataris voorafgaande aan de besluitvorming overleg gevoerd met de voorzitter van het Bestuur voor zover het betreft door de A2-Manager te nemen besluiten en met de A2-Manager voor zover het betreft door andere functionarissen te nemen besluiten.
- a.
- 7.
Besluiten ten aanzien van de A2-Manager worden in alle gevallen genomen door het bestuurlijk bevoegd gezag met uitzondering van besluiten die betrekking hebben op het declareren van onkosten met toepassing van bestaande regelgeving; dergelijke declaraties worden gefiatteerd door de controller.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl