Regeling vervallen per 01-01-2023

Bijdrageregeling medisch afval gemeente Deventer 2022

Geldend van 01-01-2022 t/m 31-12-2022

Intitulé

Bijdrageregeling medisch afval gemeente Deventer 2022

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 28 september 2021, nummer 2021-002508 team Belastingen.

Gelet op artikel 147 lid 1 van de Gemeentewet

BESLUIT

vast te stellen de:

Bijdrageregeling medisch afval gemeente Deventer 2022

Artikel 1 Begripsomschrijving

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    Burgemeester en wethouders:

    het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deventer.

  • 2.

    De heffingsambtenaar:

    de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet.

  • 3.

    Medisch afval:

    • -

      incontinentiemateriaal

    • -

      materiaal gebruikt door nierdialyse patiënten

    • -

      stoma materiaal

  • 4.

    Belastingplichtige:

    Degene op wiens naam de aanslag afvalstoffenheffing is gesteld.

  • 5.

    Belanghebbende:

    De belanghebbende degene ten behoeve van wie een document zoals een medische verklaring is afgegeven, danwel een factuur is overlegd.

  • 6.

    Bijdrage:

    Een tegemoetkoming in de extra kosten, vanwege het aanbieden van medisch afval, afkomstig van een belanghebbende, aan de inzameldienst als bedoeld in artikel 2 van de afvalstoffenverordening van de gemeente Deventer.

  • 7.

    Afvalstoffenheffing:

    De heffing als bedoeld in artikel 2 van de Verordening afvalstoffenheffing.

Artikel 2 Aanvraag

De heffingsambtenaar kan de belastingplichtige op schriftelijke aanvraag een bijdrage toekennen vanwege het aanbieden van medisch afval.

Artikel 3 Voorwaarden aanvraag

  • 1. De aanvraag als bedoeld in artikel 2 dient te worden gedaan op een door de heffingsambtenaar vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2. De aanvraag dient plaats te vinden indien de gezondheidssituatie van de belanghebbende is gestabiliseerd.

  • 3. De aanvraag kan alleen betrekking hebben op het lopende kalenderjaar.

  • 4. De belastingplichtige is verplicht alle informatie te verstrekken die de heffingsambtenaar nodig acht voor het beoordelen van de aanvraag.

  • 5. Indien een aanvraag niet volledig is ingevuld stelt de heffingsambtenaar de aanvrager in de gelegenheid deze binnen een termijn van tenminste twee weken nadat hem dit is medegedeeld aan te vullen of te verbeteren.

  • 6. Indien de aanvrager van de in lid 4 bedoelde verplichting tot informatieverstrekking onvoldoende nakomt, verklaart de heffingsambtenaar hem in zijn aanvraag niet ontvankelijk. Van deze beslissing doet de heffingsambtenaar zo spoedig mogelijk mededeling aan de aanvrager, onder terugzending van de ingediende bescheiden.

  • 7. De heffingsambtenaar deelt zijn beslissing schriftelijk mee aan de aanvrager.

Artikel 4 Bijdrage afvalstoffenheffing

  • 1. Een bijdrage in de afvalstoffenheffing wordt toegekend, wanneer er sprake is van extra medisch afval.

    De voorwaarde is dat de belastingplichtige van een perceel aangeslagen is voor de afvalstoffenheffing. Voor toekenning dient:

    • -

      een document overlegt te worden waaruit blijkt dat er medische hulpmiddelen worden gebruikt door belastingplichtige zelf en/ of een belanghebbende, die huisvesting heeft op hetzelfde perceel waarvoor de belastingplichtige is aangeslagen voor de afvalstoffenheffing,

    of

    • -

      een factuur van de apotheek danwel van de ziektekostenverzekeraar te worden verstrekt waaruit blijkt dat de hulpmiddelen worden afgenomen.

  • 2. De bijdrage is € 129,70.

  • 3. Indien de aanvraag betrekking heeft op een gedeelte van het kalenderjaar, door overlijden danwel verhuizing, wordt de bijdrage naar evenredigheid van het aantal volle maanden dat gebruik is gemaakt van de afvalinzameling herrekend.

  • 4. Indien de aanvraag in de loop van het kalenderjaar binnenkomt, dan wordt de bijdrage vanaf het moment van aanvraag naar evenredigheid van het aantal volle maanden dat nog overblijft en gebruik is gemaakt van afvalinzameling in het lopende kalenderjaar berekend.

Artikel 5 Uitbetaling

  • 1. De uitbetaling van de bijdrage zal plaats vinden in het jaar waarin de aanslag afvalstoffenheffing (afrekening aanbiedingen) wordt ontvangen. De toekenning van de bijdrage leidt niet tot het opheffen van de betalingsverplichting van de aanslag afvalstoffenheffing.

  • 2. De bijdrage wordt aan de belastingplichtige uitbetaald.

Artikel 6 Afwijking

  • 1. De heffingsambtenaar kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze regeling, indien toepassing van de regeling tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

  • 2. In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist de heffingsambtenaar.

Artikel 7 Inwerkingtreding

  • 1. De gemeentelijke bijdrageregeling medisch afval 2021, is vastgesteld op 11 november 2020, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze regeling kan worden aangehaald als “Gemeentelijke bijdrageregeling medisch afval” en treedt in werking op 1 januari 2022.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 10 november 2021,

De raad voornoemd,

de griffier,

Kerver

de voorzitter,

drs. R. König