Regeling Driejarige subsidies Cultuurcoach 2022-2024

Geldend van 11-11-2021 t/m heden

Intitulé

Regeling Driejarige subsidies Cultuurcoach 2022-2024

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

Gelet op het voorstel van het bestuur van het Amsterdams Fonds voor de Kunst;

Gelet op de Verordening Amsterdamse culturele infrastructuur, Hoofdlijnen en Kunstenplan 2019;

besluit de volgende regeling vast te stellen: Regeling Driejarige subsidies Cultuurcoach 2022-2024.

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Aanvrager: de rechtspersoon als bedoeld in artikel 1.3 van deze regeling;

  • b.

    Adviseurs: door het bestuur van het AFK aangestelde deskundigen die deel uitmaken van een adviseurspool en kunnen worden ingezet om over subsidieaanvragen te adviseren;

  • c.

    AFK: Amsterdams Fonds voor de Kunst;

  • d.

    Bestuur: het bestuur van het Amsterdams Fonds voor de Kunst;

  • e.

    Cultuurcoach: een kunstprofessional/kunstvakdocent die binnen- en/of buitenschools lesgeeft aan kinderen in het (speciaal) primair- en/of voortgezet onderwijs en die op professionele basis de verbinding legt tussen de school en culturele instellingen ter bevordering van actieve cultuurparticipatie.

  • f.

    Cultuureducatie: activiteiten die bijdragen aan het leren maken van en omgaan met kunst (‘kennismaken’ en ‘ontwikkelen’), zowel binnen- als buitenschools: het zelf leren maken van kunstproducten, het leren kijken of luisteren naar kunstproducten, en het leren beoordelen van kunstproducten;

  • g.

    Doelgroepleerling: een leerling van een school voor basisonderwijs of voortgezet onderwijs die een risico heeft op een onderwijsachterstand en om die reden extra ondersteuning nodig heeft als bedoeld in de Verordening op het lokaal onderwijsbeleid Amsterdam 2019;

  • h.

    Kunstenplan: de Hoofdlijnen van het Kunstenplan 2021-2024 zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Amsterdam op 18 december 2019.

  • i.

    Penvoerder: een instelling die voldoet aan alle eisen die zijn gesteld in artikel 1.3 en die namens een samenwerkingspartner een aanvraag indient;

  • j.

    Samenwerkingspartner: een rechtspersoon zonder winstoogmerk waarmee bij de uitvoering van de activiteiten wordt samengewerkt, die niet tevens aanvrager of penvoerder is en voldoet aan de eisen die zijn gesteld in artikel 1.3 eerste lid onder a ii tot en met iiii.

Artikel 1.2 Doel

De regeling Driejarige subsidies Cultuurcoach 2022-2024 heeft als doel om kinderen met een afstand tot kunst en cultuur te bereiken, om cultuureducatie op Amsterdamse scholen te verdiepen en te verbreden en om de doorstroom van leerlingen naar het naschoolse cultuureducatieaanbod in de stad te vergroten.

Artikel 1.3 Wie kan aanvragen?

  • 1. Een aanvraag voor subsidie kan uitsluitend worden ingediend:

    • a.

      door een aanvrager die:

      • i.

        op het moment van aanvragen vierjarig gesubsidieerd wordt op basis van het Amsterdamse Kunstenplan 2021-2024 (Amsterdam Bis, AFK, Cluster Cultuureducatie, aangevuld met Muziekcentrum Zuidoost en Muziekschool Amsterdam Noord) of in de periode 2021-2024 een vierjarige subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie ontvangt, en

      • ii.

        is gevestigd in Amsterdam wat blijkt uit de statutaire zetel dan wel het bezoekadres op het uittreksel van de Kamer van Koophandel, en;

      • iii.

        aantoonbaar via statuten, uittreksel van de Kamer van Koophandel of het jaarverslag 2020, als kerntaak cultuureducatie en een visie op talentontwikkeling (kennismaken, ontwikkelen, bekwamen) heeft, en

      • iiii.

        een meerjarige relatie heeft met één of meerdere scholen waarvan minimaal 30 % van de leerlingenpopulatie bestaat uit doelgroepleerlingen op 1 oktober voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag ziet.

        Of,

    • b.

      een penvoerder die voldoet aan alle eisen genoemd onder a en die namens een samenwerkingspartner een aanvraag indient.

  • 2. Een aanvrager kan maximaal één eigen aanvraag en maximaal één aanvraag als penvoerder indienen, waarbij elke aanvraag afzonderlijk moet voldoen aan de eisen gesteld in deze regeling.

Artikel 1.4 Voor welke activiteiten en welk bedrag kan subsidie worden aangevraagd?

  • 1. Aanvragers kunnen uitsluitend subsidie aanvragen voor de driejarige inzet van cultuurcoaches in de periode lopend van 1 maart 2022 tot 31 december 2024.

  • 2. Binnen deze regeling kan uitsluitend subsidie worden aangevraagd voor de loonkosten voor de activiteitenuren van de cultuurcoach(es), waarbij overhead en organisatiekosten die geen direct verband houden met de uitvoerende activiteiten van de cultuurcoach niet voor subsidie in aanmerking komen.

  • 3. Het subsidiebedrag bedraagt minimaal € 35.000,- en maximaal € 150.000,- per jaar per aanvrager, penvoerders kunnen voor maximaal € 50.000,- per jaar aanvragen.

Artikel 1.5 Subsidieplafond

  • 1. Het bestuur kan binnen het door het college vastgestelde subsidieplafond, deelplafonds instellen.

  • 2. Een besluit tot vaststelling van een deelsubsidieplafond wordt bekendgemaakt in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad en via de website van het AFK.

  • 3. Een subsidie wordt altijd verstrekt onder de voorwaarde dat door de Gemeente Amsterdam voldoende gelden aan het AFK ter beschikking worden gesteld.

Artikel 1.6 Algemene weigeringsgronden

  • 1. Het bestuur weigert de subsidie als:

    • a.

      de aanvraag niet past binnen de doelstelling van de regeling zoals opgenomen in artikel 1.2;

    • b.

      de aanvrager of penvoerder op grond van artikel 1.3 niet voor subsidie in aanmerking komt;

    • c.

      de activiteiten op grond van artikel 1.4 niet voor subsidie in aanmerking komen.

  • 2. Het bestuur weigert de subsidie voorts als:

    • a.

      de aanvraag na toetsing van de aanvraag aan de beoordelingscriteria als bedoeld in artikel 3.1 bij de totale beoordeling minder dan 12 punten heeft behaald;

    • b.

      de aanvraag ‘onvoldoende’ wordt beoordeeld op het beoordelingscriterium ‘Urenspecificatie van de cultuurcoach(es)’;

    • c.

      voor de activiteiten waarvoor een subsidie wordt aangevraagd, door het AFK op grond van deze of een andere regeling of binnen de Amsterdamse Basisinfrastructuur in het kader van het Amsterdamse Kunstenplan 2021-2024, al subsidie is verleend;

    • d.

      gegronde reden bestaat om aan te nemen dat de te verlenen subsidie niet of in onvoldoende mate zal worden besteed aan de activiteiten waarvoor de subsidie is bedoeld;

    • e.

      door toekenning van de subsidie het subsidieplafond wordt overschreden.

Paragraaf 2 De aanvraagprocedure

Artikel 2.1 Indieningsvereisten aanvraag

  • 1. Een subsidie als bedoeld in de regeling wordt via het digitaal formulier op de website www.amsterdamsfondsvoordekunst.nl aangevraagd.

  • 2. De aanvraag bestaat uit de volgende onderdelen:

    • a.

      volledig ingevuld aanvraagformulier;

    • b.

      cultuurcoachplan van maximaal 10 pagina’s (inclusief urenspecificatie);

    • c.

      afschrift van de statuten van de aanvrager of de penvoerder en de samenwerkingspartner;

    • d.

      uittreksel Kamer van Koophandel van de aanvrager of de penvoerder en de samenwerkingspartner van maximaal drie maanden oud;

    • e.

      jaarverslag over 2020;

    • f.

      cv of beknopte biografie van de cultuurcoach(es) of, indien de cultuurcoaches nog niet bekend zijn, een profielschets van de beoogde cultuurcoach(es) en hoe deze geworven wordt(worden).

  • 3. Indien de aanvraag wordt gedaan door een penvoeder is in aanvulling op het tweede lid een samenwerkingsverklaring tussen de penvoerder en de samenwerkingspartner vergezeld van een machtiging met handtekening van een tekenbevoegde vertegenwoordiger van de penvoerder en samenwerkingspartner verplicht.

Artikel 2.2 Indiening aanvraag

  • 1. Aanvragen kunnen vanaf maandag 15 november 2021 09.00 uur tot vrijdag 3 december 2021 16.00 uur worden ingediend.

  • 2. Subsidieaanvragen worden in behandeling genomen in de volgorde van ontvangst daarvan. Als tijdstip van indiening geldt daarbij het moment waarop de aanvraag compleet is.

  • 3. Het AFK kan nadere eisen stellen aan (de wijze van) aanvragen, welke op de website zullen worden gepubliceerd.

Paragraaf 3 Beoordeling

Artikel 3.1 Beoordelingscriteria

  • 1. Aanvragen worden aan de hand van de volgende criteria getoetst:

    • a.

      vormgeving van het aanbod

    • b.

      verbinding met de stad

    • c.

      profiel van de cultuurcoach(es)

    • d.

      urenspecificatie van de cultuurcoach(es).

  • waarbij alle beoordelingscriteria even zwaar wegen.

  • 2. In de toelichting op deze regeling zijn de beoordelingscriteria verder uitgewerkt.

Artikel 3.2 Advisering, honorering en subsidiehoogte

  • 1. Aanvragen worden ter beoordeling voorgelegd aan één of meer adviseurs.

  • 2. Aan de adviseurs wordt een oordeel gevraagd over de mate waarin een aanvraag voldoet aan de in artikel 3.1 opgenomen criteria.

  • 2. De adviseurs adviseren over de subsidiehoogte.

Artikel 3.3 Besluit

Besluiten over aanvragen worden genomen binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag. Het AFK kan besluiten de beslistermijn met acht weken te verlengen en doet daarvan voor afloop van de hiervoor genoemde termijn van dertien weken mededeling aan de aanvrager.

Paragraaf 4 Verplichtingen bij verlening, verantwoording en vaststelling

Artikel 4.1 Aan de subsidie verbonden verplichtingen

  • 1. De subsidieontvanger of penvoerder meldt onverwijld aan het bestuur als:

    • a.

      de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt niet of niet geheel zullen plaatsvinden;

    • b.

      er een wijziging in de scholen plaatsvindt;

    • c.

      niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan; of

    • d.

      er aanzienlijke inhoudelijke of zakelijke wijzigingen zijn ten opzichte van het plan op basis waarvan subsidie is verstrekt.

  • 2. De subsidieontvanger of penvoerder neemt deel aan monitoring en evaluatie en de deskundigheidsbevordering van cultuurcoaches door Mocca en neemt deel aan het jaarlijkse BRC-onderzoek van het Rijk.

  • 3. De cultuurcoach beschikt op het moment dat deze de gesubsidieerde activiteit gaat uitvoeren op een school, over een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en lesbevoegdheid. Lesbevoegdheid blijkt uit een diploma/ certificaat of, wanneer deze ontbreekt, een ruime ervaring in lesgeven en een akkoordverklaring van de school met de inzet van de onbevoegde cultuurcoach.

  • 4. De subsidieontvanger of penvoerder dient een intentieverklaring te overleggen waaruit blijkt met welke scholen in de subsidieperiode actief wordt samengewerkt.

  • 5. In aanvulling op de in het eerste tot en met vierde lid genoemde verplichtingen kan het bestuur bij beschikking andere verplichtingen aan de subsidie verbinden.

Artikel 4.2 Bevoorschotting

De verleende subsidie wordt per kalenderjaar vallend in de gesubsidieerde periode aan de subsidieontvanger of penvoerder bevoorschot.

Artikel 4.3 Indieningsvereisten verantwoording

  • 1. Voor de (aanvraag tot) vaststelling van de subsidie dient de subsidieontvanger of penvoerder binnen drie maanden na afloop van de gehele subsidieperiode een inhoudelijke en een financiële verantwoording in conform de daartoe gegeven richtlijnen van het AFK.

  • 2. De financiële verantwoording wordt voorzien van (minimaal) een samenstellingsverklaring conform de daartoe gegeven richtlijnen van het AFK.

Artikel 4.4 Beslistermijn vaststelling

  • 1. Het bestuur stelt de subsidie vast binnen 16 weken na ontvangst van de complete verantwoording over de gehele subsidieperiode.

  • 2. Het bestuur kan de in het eerste lid genoemde termijn voor ten hoogste 6 weken verdagen, onder schriftelijke mededeling aan de aanvrager.

Paragraaf 5 Slotbepalingen

Artikel 5.1 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en is te raadplegen op www.amsterdamsfondsvoordekunst.nl.

Artikel 5.2 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: regeling Cultuurcoach 2022-2024.

Ondertekening

Goedgekeurd door het bestuur van het Amsterdams Fonds voor de Kunst

Laurien Saraber

directeur-bestuurder

Aldus vastgesteld in de vergadering van 9 november 2021.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Toelichting

Sinds 1 januari 2019 is de verruimde Brede Regeling Combinatiefuncties (BRC) 2019 van de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) van kracht. Deze heeft als doel om kinderen en jongeren te stimuleren sport en kunst te beoefenen onder en buiten schooltijd.

Voor de gemeente Amsterdam betekent de BRC 2019 dat zij per die datum met cofinanciering van de rijksoverheid 60 fte aan extra combinatiefunctionarissen kan inzetten, die sport of cultuur combineren met tenminste één andere sector, zoals onderwijs, zorg of welzijn. Het gemeentebestuur van Amsterdam heeft besloten de helft hiervan, 30 fte, beschikbaar te stellen voor cultuurcoaches. Deze uitbreiding en verbreding van de combinatiefunctie van de cultuurcoach is opgenomen en aangekondigd in de Hoofdlijnen Kunst en Cultuur 2021-2024 en het Kunstenplan 2021-2024 van de Gemeente Amsterdam.

De regeling Driejarige subsidies Cultuurcoach 2022-2024 vloeit voort uit een samenwerking tussen de afdelingen Onderwijs en Jeugd en Kunst & Cultuur van de Gemeente Amsterdam, Mocca (het expertisecentrum voor cultuureducatie in Amsterdam) en het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK).

Het fundament van de regeling is voorbereid door de Pilot Cultuurcoach Amsterdam die in 2020 en 2021 is gehouden en waarvan de resultaten en aanbevelingen zijn vastgelegd in de Monitor en Evaluatie Pilot Cultuurcoach Amsterdam 2020-2021 (Mocca, september 2021).

Aanbevelingen die uit deze monitor en evaluatie in de voorliggende regeling zijn verwerkt:

  • verbreding van de aanvraagmogelijkheid voor cultuureducatie-instellingen door een aanvraagmogelijkheid voor Amsterdamse culturele instellingen die een meerjarige subsidie ontvangen van het Fonds voor Cultuurparticipatie

  • de cultuurcoach mag incidenteel met goedkeuring van de school en bij gebleken ervaring en vakbekwaamheid ook zonder onderwijsbevoegdheid voor de klas staan

  • in de boordelingscriteria wordt getoetst of de aanvrager samenwerkt met het Jongerencultuurfonds Amsterdam (JFCA). Hierdoor worden bij doorstroming naar naschools aanbod ouders of verzorgers actief gewezen op de mogelijkheden om de cursuskosten te laten vergoeden door het Jongerencultuurfonds Amsterdam (JFCA)

  • in de beoordelingscriteria is opgenomen dat bij de aanstelling van de cultuurcoaches de Code Diversiteit en Inclusie toegepast wordt, om hen een betere afspiegeling van de Amsterdamse bevolking te laten zijn.

Doel van de regeling

Het doel van de regeling Driejarige subsidies Cultuurcoach 2022-2024 is om kinderen met een grotere afstand tot kunst en cultuur te bereiken, om cultuureducatie op scholen te verdiepen en te verbreden en om de doorstroom van leerlingen naar het naschoolse cultuureducatieaanbod te vergroten. Cultuurcoaches vergroten de kansen van kinderen en jongeren om zowel tijdens als na school actief met kunst en cultuur in alle kunstdisciplines in aanraking te komen en dragen daarmee bij aan kansengelijkheid. Omdat cultuurcoaches als onderwijsbevoegde kunstvakdocenten in alle disciplines zelfstandig voor de klas staan, dragen ze bij aan de werkdrukvermindering in het onderwijs.

Het tijdvak van de regeling Driejarige subsidies Cultuurcoach 2022-2024 loopt van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2024. Instellingen vragen voor het gehele tijdvak aan.

In de periode 2022 tot en met 2024 kunnen binnen de regeling jaarlijks voor ongeveer 30 fte cultuurcoaches aan het werk in het Amsterdamse onderwijs. Hierbij worden zowel het (speciaal) basisonderwijs als het voortgezet (speciaal) onderwijs bediend, waarbij de focus in het voortgezet (speciaal) onderwijs gericht is op de eerste twee leerjaren van het vmbo en het praktijkonderwijs. De cultuurcoaches worden ingezet op scholen waar de kansengelijkheid en het lerarentekort het meest onder druk staan, zoals bijvoorbeeld in de stadsdelen Nieuw-West, Zuidoost, Noord en Oost.

De regeling Driejarige subsidies Cultuurcoach 2022-2024 wordt opgenomen in de Verordening Lokaal onderwijsbeleid Amsterdam (VLoA) als voorziening in natura. Scholen met minimaal 30% doelgroepleerlingen komen hiervoor in aanmerking en kunnen in samenwerking met een culturele instelling, zoals bepaald onder hiervoor een aanvraag doen. Op verzoek van de school kan Mocca voor matching zorgen.

Wie kan aanvragen?

Voor de regeling Driejarige subsidies Cultuurcoach 2022-2024 kan aangevraagd worden door:

  • -

    Instellingen die vierjarig gesubsidieerd worden op basis van het Amsterdamse Kunstenplan 2021-2024: via de Amsterdam Bis, het AFK of instellingen binnen het Cluster Cultuureducatie, aangevuld met Muziekcentrum Zuidoost en Muziekschool Amsterdam Noord (zie Hoofdlijnen Kunst en Cultuur 2021-2024, p. 41 noot 19). Ook Amsterdamse instellingen die voor de periode 2021-2024 een vierjarige subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie ontvangen, kunnen aanvragen.

  • -

    Alle hiervoor genoemde instellingen dienen te zijn gevestigd in Amsterdam en aantoonbaar (door een recent afschrift van de statuten, KvK en/of het jaarverslag 2020) als kerntaak cultuureducatie en een visie op talentontwikkeling (kennismaken, ontwikkelen, bekwamen) te hebben, en

  • -

    een meerjarige relatie met één of meerdere scholen waarvan minimaal 30% van de leerlingenpopulatie bestaat uit doelgroepleerlingen op 1 oktober voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag ziet.

Het is toegestaan om als penvoerder voor een samenwerking met een partnerorganisatie aan te vragen. Deze samenwerkingspartner dient te voldoen aan de hierboven onder het tweede en derde streepje genoemde eisen. Zo kunnen instellingen die zelf niet kunnen aanvragen maar wel een waardevolle bijdrage kunnen leveren, actief betrokken worden. Deze samenwerkingspartner mag geen winstoogmerk hebben. Het AFK gaat met de penvoerder de subsidierelatie aan.

Een aanvrager kan maximaal één eigen aanvraag en maximaal één aanvraag als penvoerder indienen, waarbij elke aanvraag afzonderlijk moet voldoen aan de eisen gesteld in de regeling.

Waarvoor aanvragen?

Binnen de regeling kan subsidie worden aangevraagd voor de driejarige inzet van cultuurcoaches voor in de periode van 2022-2024 met een looptijd van 1 maart 2022 tot en met 31 december 2024.

De primaire taken van de cultuurcoach zijn lesuren, begeleidingsuren, doorverwijsuren naar naschools aanbod en deelname aan de deskundigheidsbevordering van de cultuurcoaches door Mocca. Secundair kan er een klein bedrag opgevoerd worden voor coördinerende/organiserende uitvoeringsuren, acquisitie door de cultuurcoach zelf en voorbereidingsuren. Deze dienen in verhouding te staan tot de uren voor de primaire taken.

De middelen uit de regeling kunnen alleen ingezet worden voor kosten voor activiteitenuren van de cultuurcoach(es). De regeling voorziet niet in overhead van organisatiekosten die geen verband houden met de activiteiten van de cultuurcoach zoals overheadskosten vanuit de aanvragende culturele instelling. De subsidieontvanger stelt minimaal 2% en maximaal 5% van de cultuurcoach fte inzet ter beschikking aan de deskundigheidsbevordering van de cultuurcoaches door Mocca.

Aanvraaghoogte subsidie

Vanuit de middelen uit de Brede Regeling Combinatiefuncties, buurtsportcoaches en cultuurcoaches (BRC) van het Rijk met cofinanciering vanuit de afdeling Onderwijs van de Gemeente Amsterdam bedraagt het totale budget voor de regeling Driejarige subsidies Cultuurcoach 2022-2024 jaarlijks € 1.460.000,-.

Een aanvrager kan minimaal € 35.000,- en maximaal € 150.000,- per jaar aanvragen. Penvoerders kunnen voor maximaal € 50.000,- per jaar aanvragen. Er kan uitsluitend voor een periode van drie jaar worden aangevraagd.

Het normbedrag voor 1 fte cultuurcoach is € 50.000,-. Afhankelijk van de opleiding en ervaring van de beoogde cultuurcoach mag de aanvrager van dit normbedrag afwijken, zolang dit wordt onderbouwd en er voldaan wordt aan fair practice. In de urenspecificatie dienen het 'soort' uren (les/voorbereiding/etc.) te worden benoemd met bijbehorend uurtarief en aantal uren.

Indiening

Aanvragen worden ingediend met behulp van het digitale aanvraagformulier. Het formulier en de bijbehorende richtlijnen voor de bijlagen zijn te vinden op de website van het AFK. Om toegang te krijgen tot het online aanvraagformulier vraagt de organisatie via Mijn AFK op de website eerst een account aan. De aanvrager ontvangt dit account meestal binnen een werkdag, maar bij grote drukte kan het langer duren. Vraag daarom tijdig een account aan.

De regeling gaat van maandag 15 november 2021 09.00 uur tot vrijdag 3 december 2021 16.00 uur open. Aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld. De datum waarop de volledige subsidieaanvraag is ingediend, is de datum van binnenkomst. Is de aanvraag onvolledig, dan is er de mogelijkheid om de ontbrekende stukken alsnog aan te leveren. Ontvangen wij echter van andere organisaties volledige aanvragen vóór de datum waarop de ontbrekende stukken worden aangeleverd, dan gaan deze aanvragen bij de behandeling altijd voor.

-> Zorg voor het tijdig aanmaken van een account op Mijn AFK als de organisatie dit nog niet heeft.

-> Zorg ervoor dat het aanvraagformulier juist en volledig is ingevuld en dat alle verplichte bijlagen worden meegezonden op het moment van indiening.

Beoordeling van de aanvraag

De aanvraag is leidend bij de formele en inhoudelijke beoordeling. Het is dus van belang dat de aanvraag helder is en een goed en volledig beeld geeft van de activiteiten die de organisatie wil ondernemen. Als de aanvraag aan de formele vereisten voldoet en in behandeling is genomen, vindt daarna de inhoudelijke beoordeling van de aanvraag plaats.

De aanvraag wordt ter beoordeling voorgelegd aan één of meer adviseurs die deskundig en ervaren zijn in de discipline waarvoor wordt aangevraagd. De beoordeling gebeurt aan de hand van de volgende beoordelingscriteria die in de regeling zijn opgenomen.

Vormgeving van het aanbod

In welke mate sluit het les- en/of cursusaanbod overtuigend aan bij de leefwereld van de leerlingen? We beoordelen hier in hoeverre de activiteiten de doelgroep kunnen enthousiasmeren en inspireren voor de kunsten. Daarbij wordt gekeken naar hoe cultuureducatie op scholen wordt verdiept en verbreed, en hoe kinderen met een afstand tot kunst en cultuur worden bereikt. We beoordelen hier ook het percentage doelgroepleerlingen dat bereikt wordt op de scholen.

Verbinding met de stad

In hoeverre ontwikkelt de aanvrager een aansprekende en duurzame samenwerking tussen scholen en de culturele instelling(en) in Amsterdam en wordt er actief doorverwezen naar andere culturele partners en/of verbinding gezocht met maatschappelijke-, welzijns- en andere relevante organisaties in de stad? Beoordeeld wordt of de aanvrager overtuigend bijdraagt aan de doorstroming van leerlingen naar het naschoolse cultuureducatieaanbod. Daarbij wordt getoetst of aanvrager samenwerkt met het Jongerencultuurfonds Amsterdam (JFCA), dat bij de doorstroom van leerlingen van minder kapitaalkrachtige ouders/verzorgers naar naschools aanbod de cursuskosten kan vergoeden.

Profiel van de cultuurcoach(es)

Blijkt uit het cv/de biografie van de cultuurcoach voldoende vakmanschap voor de activiteiten? We beoordelen hier in welke mate de cultuurcoach de kennis en ervaring in huis heeft om het plan uit te voeren. Wanneer de naam van de (beoogde) cultuurcoach nog niet bekend is, dient een profielschets van de cultuurcoach en wijze van werven toegelicht te worden. Vanuit de opzet om de cultuurcoaches samen een representatieve weerspiegeling te laten zijn van de Amsterdamse bevolking dient de aanvrager toe te lichten op welke wijze de Code Diversiteit en Inclusie toegepast wordt bij de werving en selectie van cultuurcoaches.

Urenspecificatie van de activiteiten van de cultuurcoach(es)

In hoeverre worden de beoogde activiteiten van de cultuurcoach naar een realistische urenverdeling vertaald? En wordt er conform fair practice gewerkt? De specificatie maakt inzichtelijk wat de urenverdeling tussen de verschillende werkzaamheden is en wat de concrete verloning of het uurtarief van de cultuurcoach is. Daarbij dienen de primaire taken lesgeven en doorverwijzen in verhouding te staan tot voorbereiding en/of coördinerende taken. Beoordeeld wordt of een realistisch en onderbouwd overzicht wordt gepresenteerd van de verwachte werkzaamheden van de cultuurcoach en de bijbehorende kosten.

Eindoordeel

Aan de adviseurs wordt een oordeel gevraagd over de mate waarin een aanvraag voldoet aan de criteria. Zij adviseren tevens over de subsidiehoogte. De aanvraag krijgt per beoordelingscriterium een waardering volgens onderstaande tabel:

Waardering

Cijfer

Toelichting

Zeer goed

5

uitsluitend positief, er zijn geen punten van kritiek

Goed

4

slechts lichte punten van kritiek

Voldoende

3

positief, met een aantal punten van kritiek

Zwak

2

matig, met substantiële punten van kritiek

Onvoldoende

1

onder de maat, de kritische punten hebben de overhand

Alle beoordelingscriteria wegen even zwaar. Je aanvraag wordt niet gehonoreerd als deze in totaal minder dan 12 punten heeft behaald. Wanneer je aanvraag ‘onvoldoende’ wordt beoordeeld op het beoordelingscriterium ‘Urenspecificatie van de cultuurcoach(es)’ wordt deze eveneens niet gehonoreerd. Ook wanneer het subsidieplafond is bereikt, wordt je aanvraag afgewezen.

Bepalen subsidiehoogte

De adviseurs adviseren aan het bestuur van het AFK over de hoogte van de toe te kennen subsidie. Uitgangspunt bij het bepalen van de subsidiehoogte is voor het AFK niet per definitie het door de aanvrager gevraagde bedrag, maar het bedrag dat door de adviseurs en het AFK redelijk wordt geacht voor de aanvraag.

Bij het bepalen van de hoogte van de subsidie wordt rekening gehouden met de volgende aspecten:

  • Het normbedrag voor 1 fte cultuurcoach per jaar is € 50.000,-. Afhankelijk van de opleiding en ervaring van de beoogde cultuurcoach mag de aanvrager van dit normbedrag afwijken, zolang dit wordt onderbouwd en er voldaan wordt aan fair practice.

  • De middelen uit de regeling kunnen alleen ingezet worden voor kosten voor activiteitenuren van de cultuurcoach(es). De regeling voorziet niet in overhead van organisatiekosten die geen verband houden met de activiteiten van de cultuurcoach en die niet door de cultuurcoach zelf en gericht op diens primaire taken worden uitgevoerd.

Er kunnen binnen de regeling dus géén uren voor overhead van de culturele instelling aangevraagd worden. De primaire taken van de cultuurcoach zijn lesuren, begeleidingsuren, doorverwijsuren naar naschools aanbod en deelname aan de deskundigheidsbevordering van de cultuurcoaches door Mocca. Secundair kan er een klein bedrag opgevoerd worden voor coördinerende/organiserende uitvoeringsuren, acquisitie door de cultuurcoach zelf en voorbereidingsuren. Deze dienen in verhouding te staan tot de uren voor de primaire taken. Er kan niet aangevraagd worden voor overheadskosten vanuit de aanvragende culturele instelling.

Verplichtingen en verantwoording

Bij de uitvoering van het plan meldt de aanvrager of penvoerder veranderingen die wezenlijk zijn voor de subsidiëring aan het AFK. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als bepaalde activiteiten komen te vervallen, als er sprake is van wijzigingen in de school/ scholen en/of de uitvoerende cultuurcoaches of als er aanzienlijke veranderingen zijn in de financiering van de activiteiten. Als achteraf blijkt dat sprake is van een wezenlijke verandering die niet is gemeld, kan het AFK de subsidie lager vaststellen of intrekken. Dit is voor risico van de aanvrager of penvoerder. In geval van twijfel kan een aanvrager of penvoerder contact opnemen met het AFK om te bepalen of sprake is van een wezenlijke wijziging.

De subsidieontvanger of penvoerder neemt deel aan monitoring en evaluatie en de deskundigheidsbevordering van de cultuurcoaches door Mocca en is verplicht om deel te nemen aan het jaarlijkse BRC-onderzoek van het Rijk.

Aan de subsidie is ook de verplichting verbonden dat de cultuurcoach op het moment dat deze zijn taak als cultuurcoach gaat uitvoeren, over een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en lesbevoegdheid beschikt. Lesbevoegdheid blijkt uit een diploma/certificaat, wanneer deze ontbreekt is ruime ervaring in lesgeven en een akkoordverklaring van de school voldoende.

Voor de (aanvraag tot) vaststelling van de subsidie dient de subsidieontvanger of penvoerder binnen drie maanden na afloop van de gehele subsidieperiode een inhoudelijke en een financiële verantwoording in conform de daartoe gegeven richtlijnen van het AFK.

De financiële verantwoording wordt voorzien van (minimaal) een samenstellingsverklaring conform de daartoe gegeven richtlijnen van het AFK.

Wanneer de activiteiten volgens de aanvraag zijn uitgevoerd en er is voldaan aan alle subsidieverplichtingen, stelt het AFK de subsidie binnen zestien weken vast. Deze termijn kan met zes weken worden verlengd. De aanvrager krijgt daarvan bericht.

Tot slot

Deze toelichting moet worden gelezen in combinatie met de regeling Driejarige subsidies Cultuurcoach 2022-2024. Bij onderlinge strijdigheden tussen de regeling en de toelichting of andere documenten, prevaleert de regeling Driejarige subsidies Cultuurcoach 2022-2024. Voor vragen of meer informatie zijn de medewerkers van het AFK bereikbaar.