Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR664050
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR664050/1
Besluit van het college van de gemeente Lelystad houdende beleidsregels tot regulering van een goed woon- en leefklimaat en tevens mogelijk maken van het vestigen van een Bed & Breakfast (Beleidsregel Bed & Breakfast in Lelystad )
Geldend van 23-09-2010 t/m heden
Intitulé
Besluit van het college van de gemeente Lelystad houdende beleidsregels tot regulering van een goed woon- en leefklimaat en tevens mogelijk maken van het vestigen van een Bed & Breakfast (Beleidsregel Bed & Breakfast in Lelystad )Colegebesluit
Nummer B10-05836
September 2010
1. Inleiding
De Bed & Breakfast sector in Nederland is de laatste jaren sterk gegroeid. De gemeente Lelystad krijgt steeds vaker het verzoek voor het starten van een Bed & Breakfast activiteit binnen een woonfunctie of agrarische bestemming. Vanuit toeristisch economisch oogpunt is de toename van verblijfsaccommodatie een belangrijk speerpunt. Bed & Breakfasts kunnen hier een rol in spelen en zorgen tevens voor meer diversiteit in het toeristisch aanbod als meer diversiteit in functies binnen de woonwijken en het agrarisch gebied.
1.1. Doel van beleidsregeling
De mogelijkheid tot het hebben van een Bed & Breakfast is momenteel niet opgenomen in de bestemmingsplannen of enige vorm van beleid. Uit het oogpunt van een goed woon- en leefklimaat verdient de activiteit de aandacht. Met name voor de directe omgeving is het van belang hoe de voorziening zich manifesteert. Voorkomen moet worden dat door ‘wildgroei’ van dergelijke activiteiten in woonwijken een hotel, pension of een andere publieksaantrekkende voorziening ontstaat met als gevolg hinder of overlast en daarmee negatieve gevolgen voor het woon- en leefklimaat.
Bed & Breakfasts binnen een woonwijk of een agrarisch gebied kunnen dus de nodige ruimtelijke consequenties met zich mee brengen. Deze beleidsregel geeft de kaders weer waarbinnen een Bed & Breakfast kan worden toegelaten in een woonfunctie en agrarische bestemming zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de (woon)omgeving en de kwaliteit van het toeristisch product.
1.2. Begripsomschrijvingen
Bed & Breakfast
Het tegen betaling aanbieden van toeristisch en kortdurend verblijf en ontbijt in de exploitant zijn of haar woning.
Woning
Een complex van ruimten, uitsluitend bedoeld voor de huisvesting van één afzonderlijke huishouding.
Bedrijfswoning
Een woning in of bij een gebouw of op een terrein, kennelijk slechts bedoeld voor (het huishouden van) een persoon, wiens huisvesting daar gelet op de bestemming van het gebouw of het terrein noodzakelijk is.
Agrarisch
Bedrijvigheid, geheel of overwegend gericht op het bedrijfsmatig voortbrengen van producten door het telen van gewassen en/of het houden van dieren.
Detailhandel
Het bedrijfsmatig te koop aanbieden, waaronder begrepen de uitstalling ten verkoop, het verkopen en/of leveren van goederen aan personen die de goederen kopen voor gebruik, verbruik of aanwending anders dan in de uitoefening van een beroeps- of bedrijfsactiviteit; onder detailhandel is hier geen horeca begrepen.
Horecabedrijf
Een bedrijf, waar bedrijfsmatig dranken en/of etenswaren voor gebruik ter plaatse worden verstrekt en/of waarin bedrijfsmatig logies wordt verstrekt, één en ander al dan niet in combinatie met een vermaaksfunctie, met uitzondering van een erotisch getinte vermaaksfunctie. 4
2. Inhoud
-
1. Een Bed & Breakfast is toegestaan, indien de volgende voorwaarden in acht genomen worden:
- a.
Er is sprake van
- i.
een woonbestemming niet zijnde bedrijfswoningen;
- ii.
of een agrarische bestemming.
- i.
- b.
Maximaal acht slaapplaatsen in ten hoogste vier van elkaar afgescheiden ruimten voor nachtverblijf.
- c.
De kamers maken deel uit van het hoofdgebouw, aanbouwen of aangebouwde bijgebouwen.
- d.
Maximaal 30% van de bruto vloeroppervlakte van de gebouwen per bouwperceel mag ingericht worden voor de voorziening.
- e.
Er dient op het eigen terrein voldoende parkeergelegenheid voor bezoekers aanwezig te zijn, tenzij uit een parkeeronderzoek blijkt dat er in de directe omgeving voldoende parkeerruimte is. De parkeernorm, zowel op eigen terrein als in de directe omgeving, is 1 parkeerplaats per gastenkamer.
- a.
-
-
2. Voor het overige gelden de volgende beleidsregels uit de nota ‘Beleid voor aan huis gebonden beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten’.
- a.
Het uiterlijk van de betreffende woning mag niet worden aangetast. Reclame mag een oppervlakte van maximaal 0,5 m² bedragen.
- b.
Het beroep/bedrijf dient door in ieder geval één bewoner van de woning te worden uitgeoefend.
- c.
Detailhandel is niet toegestaan tenzij het bestemmingsplan dit expliciet noemt.
- a.
3. Inwerkingtreding/overgangsbepaling
Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na publicatie in de Flevopost. Dit houdt in dat deze beleidsregel van toepassing is op alle aanvragen die met ingang van de datum van inwerkingtreding bij de gemeente worden ingediend.
Ondertekening
Lelystad, 14 september 2010
Het college van de gemeente Lelystad,
de secretaris, de burgemeester,
4. Toelichting
4.1. Artikel 1
Provinciale beleidsregel kleinschalige ontwikkelingen in het landelijk gebied 2007
Het landelijk gebied van Flevoland heeft voor een groot deel een agrarische functie. Ontwikkelingen in de landbouwsector maken het wenselijk meer ruimte te bieden aan kleinschalige niet-agrarische of agrarisch aanverwante functies, voor zover deze de bestaande activiteiten en functies niet hinderen, niet leiden tot verstedelijking van het landelijk gebied en landschappelijk, milieutechnisch en verkeerskundig goed worden ingepast.
Om die kleinschaligheid te kunnen waarborgen heeft de provincie in de beleidsregel ‘kleinschalige ontwikkelingen in het landelijk gebied 2007’ een aantal kaders opgenomen waarbinnen de gemeente haar beleid kan formuleren. De beleidsregel Bed & Breakfast in Lelystad houdt rekening met deze kaders.
Gemeentelijke beleid
Onder een Bed & Breakfast wordt verstaan het tegen betaling aanbieden van toeristisch en kortdurend verblijf en ontbijt bij de exploitant in zijn/haar woning. In tegenstelling tot een regulier horecabedrijf gaat het niet om een in het algemeen voor publiek toegankelijke besloten ruimte, 5
zoals bedoeld in artikel 2.27 lid a van de APV. De voorziening wordt aangeboden bij particulieren thuis in de beslotenheid van de woning. Het bieden van overnachtingen noodzakelijk in verband met het verrichten van tijdelijke of seizoensgebonden werkzaamheden en/of arbeid is uitgesloten en niet aan te merken als zijnde Bed & Breakfast. Voor de definitie van het begrip kortdurend wordt aansluiting gezocht bij de provinciale beleidsregel, dus een verblijf van maximaal twee weken.
Een Bed & Breakfast is een accommodatie die tot de kleinschalige verblijfsrecreatie gerekend wordt. De Bed & Breakfast voorziening is een nevenfunctie naast de woonfunctie of de agrarische functie en is wat betreft de activiteit, omvang en schaalgrootte niet te vergelijken met een pension, hotel of andere horecagelegenheden. Om die kleinschaligheid te waarborgen is er gekozen voor de grens van maximaal 4 gastenkamers. Meer kamers betekent dat er wordt ingeboet aan kleinschaligheid en dat er personeel moet worden ingezet. Dit doet afbreuk aan het persoonlijke karakter van een Bed & Breakfast.
Parkeren
Belangrijk is dat de komst van Bed & Breakfasts geen nadelig effect heeft op de kwaliteit van de leefomgeving. De parkeernorm die gehanteerd wordt is 1 parkeerplaats per gastenkamer. Parkeren moet op het eigen terrein worden opgelost, tenzij uit parkeeronderzoek blijkt dat er in de directe omgeving voldoende ruimte is. De resultaten van een dergelijk onderzoek moeten deel uitmaken van de ontheffingsaanvraag en komt in overleg met de gemeente tot stand. Is de uitkomst van het onderzoek negatief en is er onvoldoende ruimte op eigen terrein, dan kan op basis hiervan een aanvraag worden afgewezen.
4.2. Artikel 2
Binnen de bestemming ‘wonen’ worden horeca activiteiten uitgesloten. Zo ook in het vigerende beleid voor aan-huis-gebonden beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten, waarin uitgangspunten zijn geformuleerd om aan huis bepaalde bedrijfsactiviteiten toe te kunnen staan. De beleidsregel ‘Bed & Breakfasts in Lelystad’ sluit aan bij het beleid voor aan-huis-gebonden beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten. Echter, wegens het eigenstandige karakter van een Bed & Breakfast voorziening zijn niet alle voorwaarden overgenomen.
4.3. Overige wet- en regelgeving
Naast de bovenstaande beleidsregels is er aanvullende wet- en regelgeving van toepassing. Het is de eigen verantwoordelijkheid van de exploitant dat aan alle vereiste wet- en regelgeving wordt voldaan, ook voor zover hieronder niet specifiek naar verwezen wordt.
Drank- en horecawet
Indien een Bed & Breakfast voldoet aan de eisen van de drank- en horecawet, dan kan er een vergunning afgegeven worden. Echter deze vergunning mag niet worden gebruikt aangezien er geen sprake is van een horecabestemming, maar van een woonbestemming met ondergeschikte logiesfunctie. Dit betekent dat er geen drank tegen betaling verstrekt mag worden (art. 3 van de drank- en horecawet).
Gebruiksbesluit
Volgens de bouwverordening betreft een Bed & Breakfast een logiesfunctie waardoor er bij 5 of meer gasten een gebruiksvergunning aangevraagd dient te worden.
Bouwbesluit
Het bouwbesluit geeft kaders mee waaraan een Bed & Breakfast bouwtechnisch moet voldoen. Voorbeelden als brandveiligheid en de vereisten van verblijfsruimte zitten hierin opgesloten. In het Bouwbesluit zijn bijvoorbeeld minimale eisen gesteld aan vloeroppervlakte en hoogte van de betreffende verblijfsruimten.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl