Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR663422
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR663422/1
Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang Gemeente Tiel 2021
Geldend van 29-10-2021 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang Gemeente Tiel 2021Burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel
Gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op de artikelen 1.61 lid 1, 1.65 lid 1, 1.66 en 1.72 lid 1 Wet kinderopvang
Besluiten
de Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang gemeente Tiel 2021 vast te stellen.
Hoofdstuk 1 Algemeen
Artikel 1 Toepassing
Deze beleidsregels zijn van toepassing op de handhaving naar aanleiding van een overtreding van de bij of krachtens de Wet kinderopvang gestelde regelgeving.
Artikel 2 Vormen van handhaving
Bij het uitvoeren van het handhavingsbeleid heeft het college de volgende mogelijkheden:
- 1.
herstelmaatregel;
- 2.
bestraffende sanctie.
Artikel 3 Kwaliteitseisen
-
1. De kwaliteitseisen, waar aan voldaan moet worden, staan genoemd in de Wet kinderopvang en alle onderliggende regelgeving.
-
2. De toezichthouder kinderopvang onderzoekt de naleving van deze kwaliteitseisen en legt de bevindingen vast in een inspectierapport.
-
3. In de Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang gemeente Tiel 2021 wordt uitgegaan van deze kwaliteitseisen.
-
4. In het afwegingsoverzicht worden per domein de kwaliteitseisen geclusterd weergegeven en voorzien van een prioritering en bepaling van de hoogte van de bestuurlijke boete in geval van een overtreding. Het afwegingsoverzicht is als bijlage aan deze beleidsregels toegevoegd.
Hoofdstuk 2 Herstellend traject
Artikel 4 Herstelmaatregel
-
1. Indien gebleken is dat een houder van een kindercentrum, een gastouderbureau of een voorziening voor gastouderopvang niet voldoet aan één of meer kwaliteitseisen van de Wet kinderopvang en alle onderliggende regelgeving, start het college in beginsel een herstellend handhavingstraject. Dit traject is gericht op beëindiging van de overtreding(-en) en op voorkoming van herhaling van de overtreding(-en).
-
2. Bij het uitvoeren van een herstellend handhavingstraject kan het college de volgende maatregelen toepassen:
- a.
aanwijzing
- b.
last onder dwangsom
- c.
last onder bestuursdwang
- d.
exploitatieverbod
- e.
intrekken van de toestemming tot exploitatie en verwijdering van de registratie uit het landelijk register kinderopvang.
- a.
-
3. Indien de aard van de overtreding hiertoe aanleiding geeft, kan het college besluiten om een bepaalde stap of bepaalde stappen in het herstellende traject over te slaan dan wel meerdere keren toe te passen.
-
4. De duur van de hersteltermijn is afhankelijk van de prioriteit die is toegekend aan de kwaliteitseis zoals afgeleid kan worden uit het afwegingsoverzicht dat als bijlage is opgenomen.
-
5. Bij het geven van een aanwijzing gelden de volgende hersteltermijnen:
- a.
prioriteit hoog: maximaal 0-2 weken;
- b.
prioriteit gemiddeld: maximaal 0-2 maanden;
- c.
prioriteit laag: maximaal 0-4 maanden.
- a.
-
Deze termijnen worden eveneens gehanteerd als begunstigingstermijn indien ervoor gekozen wordt om een last onder dwangsom / last onder bestuursdwang in te zetten.
-
6. De hoogte van de dwangsom is in beginsel gelijk aan het bedrag dat in het afwegingsmodel staat genoemd.
Artikel 5 Herstelaanbod gedaan met positief resultaat
Wanneer een overtreding na herstelaanbod is opgelost, en het advies van de toezichthouder is niet handhaven, treedt de gemeente niet handhavend op.
Artikel 6 Herstelaanbod aangeboden maar geen (volledig) herstel
Als de overtreding na herstelaanbod niet (volledig) is opgelost, handhaaft de gemeente in principe conform het reguliere handhavingsbeleid.
Artikel 7 Intrekken toestemming tot exploitatie
Indien niet (langer) wordt voldaan aan de definities van de Wet kinderopvang voor wat betreft de geregistreerde voorziening (dagopvang, buitenschoolse opvang, gastouderbureau, voorziening voor gastouderopvang) wordt de gegeven toestemming tot exploitatie ingetrokken door middel van een beschikking overeenkomstig artikel 1.46 lid 5 en 6 Wet kinderopvang. Aansluitend wordt de registratie verwijderd uit het landelijk register kinderopvang.
Hoofdstuk 3 Bestraffend traject
Artikel 8 Gebruik bevoegdheid opleggen bestuurlijke boete
Het college kan een bestuurlijke boete opleggen bij overtredingen.
Artikel 9 Hoogte bestuurlijke boete
-
1. Bij de berekening van de bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 1.72 lid 1 van de Wet kinderopvang wordt voor alle overtredingen het boetebedrag dat is neergelegd in het afwegingsoverzicht als normbedrag gehanteerd (zie bijlage).
-
2. Proportionaliteit en een goede dosering zijn een belangrijk uitgangspunt bij handhaving. Gemeente Tiel hanteert daarom vier categorieën waar de boetebedragen op worden afgestemd:
- a.
Grote organisaties: een totale capaciteit van meer dan 150 kindplaatsen / bemiddelde voorzieningen voor gastouderopvang. Hiervoor geldt het volledige normbedrag zoals opgenomen in het afwegingsmodel handhaving (zie bijlage).
- b.
Middelgrote organisaties: een totale capaciteit van 51 tot en met 150 kindplaatsen / bemiddelde voorzieningen voor gastouderopvang. Hiervoor is 2/3 van het normbedrag de richtlijn.
- c.
Kleine organisaties: een totale capaciteit van minder dan 51 kindplaatsen / bemiddelde voorzieningen voor gastouderopvang. Hiervoor is 1/3 van het normbedrag de richtlijn.
- d.
Voorzieningen voor gastouderopvang. Hiervoor is 1/5 van het normbedrag de richtlijn. Dit geldt niét voor die voorwaarden in het afwegingsmodel waar specifiek gastouder staat vermeld. Daar is de hoogte van de som al afgestemd op deze voorziening.
- a.
Artikel 10 Recidive
Bij de vaststelling van de boete kan het college besluiten om bij recidive het bedrag te verhogen:
- a.
1,5 maal het onder artikel 7 bepaalde boetebedrag indien een door een bestuurlijke boete te handhaven overtreding plaatsvindt binnen een periode van twee jaar nadat een eerdere overtreding van dezelfde wettelijke norm heeft plaatsgevonden waarvoor eveneens een bestuurlijke boete was opgelegd;
- b.
2 maal het onder artikel 7 bepaalde boetebedrag indien er sprake is van een derde of volgende overtreding van dezelfde wettelijke norm binnen een periode van twee jaar nadat de daaraan voorafgaande overtreding zich heeft voorgedaan waarvoor eveneens een bestuurlijke boete was opgelegd.
Artikel 11 Matiging
-
1. Het college kan besluiten om de bestuurlijke boete te matigen, indien de belanghebbende aannemelijk maakt dat op grond van
- a.
de ernst van de overtreding;
- b.
de mate van verwijtbaarheid;
- c.
de omstandigheden waaronder de overtreding is begaan of;
- d.
de omstandigheden waarin de overtreder verkeert,
- e.
boeteoplegging volgens deze beleidsregels onevenredig is.
- a.
-
2. Van een situatie als bedoeld in het vorige lid kan in beginsel slechts sprake zijn, indien sprake is van bijzondere omstandigheden waarin bij de vaststelling van deze beleidsregels niet is voorzien.
Artikel 12 Samenloop
De totale bij boetebeschikking op te leggen boete bestaat, ingeval er sprake is van meerdere overtredingen, uit de som van de per overtreding berekende boetebedragen.
Slotbepalingen
Artikel 13 Citeertitel
Deze beleidsregels worden aangehaald als ‘Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang gemeente Tiel 2021’.
Artikel 14 Inwerkingtreding
Deze beleidsregels treden in werking de dag volgend op de bekendmaking. Tegelijkertijd wordt de ‘’Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang 2019’’ ingetrokken.
Ondertekening
Bijlage 1
Afwegingsoverzicht dagopvang / buitenschoolse opvang / gastouderopvang / gastouderbureau
Diversen mbt naleving, registratie en wijzigingen |
|||
Wettelijke bepaling / kwaliteitseis |
Maximale hersteltermijn Prioriteit |
Bestuurlijke boete |
Last onder dwangsom per constatering 1 |
Niet voldoen aan de definitie van kinderopvang, gastouderopvang, gastouder of gastouderbureau. |
N.v.t, intrekken toestemming tot exploitatie is aan de orde. |
n.v.t. |
n.v.t. |
Start exploitatie voor ontvangst toestemming college2 of voor de datum waarop college bepaald heeft dat exploitatie mag aanvangen. |
n.v.t. |
Gelijk aan bedrag boete 4e categorie (2019: € 20.750) |
€ 20.7503 |
Houder geeft wijziging van in het LRK opgenomen gegevens later door / niet door terwijl dit zou moeten gebeuren zodra de houder bekend is met deze wijziging. |
2 maanden Gemiddeld |
€ 2.000 |
€ 2.000 |
Niet nakomen van een vordering tot medewerking van de toezichthouder. |
n.v.t. |
Gelijk aan bedrag boete 2e categorie (2019: € 4.150) |
Gelijk aan bedrag boete 2e categorie |
Niet opvolgen van een aanwijzing / bevel. |
2 weken Hoog |
€ 4.000 |
n.v.t. |
Niet opvolgen van exploitatieverbod gegeven opgelegd op grond van art. 1.66 Wko. |
n.v.t. |
€ 20.750 |
n.v.t. |
Niet nakomen van een afspraak zoals genoemd in 1.67 Wet op het primair onderwijs. |
n.v.t. |
€ 4.000 |
n.v.t |
Praktijk / uitvoering |
|
|
|
Wettelijke bepaling / kwaliteitseis |
Maximale hersteltermijn |
Bestuurlijke boete |
Last onder dwangsom per constatering |
De houder biedt geen verantwoorde opvang. |
2 weken Hoog |
€ 8.000 GO: € 2.000 |
€ 8.000 GO: € 2.000 |
Het gastouderbureau voldoet niet aan zijn zorgplicht |
2 weken Hoog |
€ 4.000 |
€ 4.000 |
De houder voldoet niet aan zijn informatieplicht. |
2 maanden Gemiddeld |
€ 1.000 |
€ 1.000 |
De houder zorgt er niet voor dat conform het beleid gehandeld wordt |
2 weken Gemiddeld |
€ 2.000 |
€ 2.000 |
De houder voldoet niet aan de eisen gesteld aan veilige en gezonde kinderopvang4 . |
2 weken Hoog |
€ 3.000 GO: € 500 |
€ 3.000 GO: € 500 |
De houder voldoet niet aan de eisen mbt formatie. |
2 weken Hoog |
€ 5.000 GO: € 200 |
€ 5.000 GO: € 200 |
De houder voldoet niet aan de eisen mbt stabiliteit (GO: groepsgrootte). |
2 weken Hoog |
€ 3.000 GO: € 300 |
€ 3.000 GO: € 300 |
De houder voldoet niet aan de eisen mbt de VOG’s en het personenregister kinderopvang. |
2 weken Hoog |
€ 3.000 GO: € 500 |
€ 3.000 GO: € 500 |
De houder voldoet niet aan de eis met betrekking tot de:
|
2 weken Hoog |
€ 3.000 (voertaal) € 1.500 (overige) GO: € 200 |
€ 2.000 GO: € 200 |
De binnen- en buitenspeelruimtes voldoen niet aan de eisen. De VGO voldoet niet aan de eisen. |
2 maanden Gemiddeld |
€ 2.000 GO: € 200 |
€ 2.000 GO: € 200 |
De houder voldoet niet aan het ouderadviesrecht / klachtrecht. |
2 maanden (OC) 4 maanden (klachtr.) Laag |
€ 1.000 |
€ 1.000 |
De houder van het gastouderbureau voert aantoonbaar de kassiersfunctie en de verplicht gestelde gesprekken niet uit. |
2 weken Hoog |
€ 3.000 |
€ 3.000 |
De houder voldoet niet aan de uren norm voor VE |
2 weken Hoog |
€ 2.000 |
€ 2.000 |
Documenten |
|
|
|
Wettelijke bepaling / kwaliteitseis |
Maximale hersteltermijn |
Bestuurlijke boete |
Last onder dwangsom |
De houder heeft actuele beleidsdocumenten die onvolledig zijn en/of niet alle verplicht te beschrijven onderwerpen bevatten. |
2 maanden Gemiddeld |
€ 3.000 voor het ontbreken van het document € 750 voor iedere (sub)eis waaraan niet is voldaan |
€ 3.000 het ontbreken van het document € 750 voor ieder(e) (sub)eis waaraan niet is voldaan |
De administratie van de houder bevat niet alle verplicht op te nemen documenten en is op verzoek van de toezichthouder onverwijld te raadplegen. |
2 maanden Gemiddeld |
€ 3.000 per ontbrekend document |
€ 3.000 per ontbrekend document |
De houder gebruikt geen VE programma dat voldoet aan de eisen |
2 maanden Gemiddeld |
€ 1.000 |
€ 1.000 |
Passende beroepskwalificatie of deskundigheidseisen / Algemeen |
|
||
Wettelijke bepaling / kwaliteitseis |
Maximale hersteltermijn Prioriteit |
Bestuurlijke boete |
Last onder dwangsom |
Er is geen (juiste) beroepskwalificatie voor personeel conform de meest recent aangevangen cao kinderopvang; De inzet van personeel in opleiding gebeurt niet overeenkomstig de voorwaarden zoals opgenomen in de meest recent aangevangen cao kinderopvang; Gedurende de opvang is er géén volwassene aanwezig die gekwalificeerd is voor eerste hulp aan kinderen. |
Hoog |
€ 4.000,- geen (juiste) beroepskwalificatie of verkeerd ingezet personeel in opleiding € 2.000,- Geen (juiste) EHBO kwalificatie |
€ 4.000,- geen (juiste) beroepskwalificatie of verkeerd ingezet personeel in opleiding € 2.000,- Geen (juiste) EHBO kwalificatie |
|
Hoog |
GO: 3.000 voor onderdeel 1. GO: € 2.000 voor onderdeel 2. |
GO: 3.000 voor onderdeel 1. GO: € 2.000 voor onderdeel 2. |
Meldcode kindermishandeling |
|
||
Wettelijke bepaling / kwaliteitseis |
Maximale hersteltermijn Prioriteit |
Bestuurlijke boete |
Last onder dwangsom |
De houder heeft geen meldcode kindermishandeling vastgesteld die ten minste de volgende elementen bevat: stappenplan; toebedeling van verantwoordelijkheden; aandacht voor bijzondere vormen van geweld; omgaan met vertrouwelijke gegevens. |
Hoog |
€ 8.000 |
€ 8.000 |
De houder bevordert niet of onvoldoende de kennis en het gebruik van de meldcode bij personeel of bij gastouders. De houder handelt niet overeenkomstig de wettelijke meldplicht (gewelds- of zedendelict) en bevordert niet of onvoldoende de kennis en het gebruik ervan. |
Hoog |
€ 2.000 |
€ 2.000 |
Klachten en geschillen |
|
||
Wettelijke bepaling / kwaliteitseis |
Maximale hersteltermijn Prioriteit |
Bestuurlijke boete |
Last onder dwangsom |
Houder is niet aangesloten bij de Geschillencommissie. De mogelijkheid om geschillen aan de commissie voor te leggen wordt niet op passende wijze aan ouders kenbaar gemaakt. |
Laag |
€ 1.500 |
€ 1.500 |
Schriftelijk vastgelegde klachtenregeling ouders voldoet aan de gestelde eisen. |
Laag |
€ 1.500 |
€ 1.500 |
Noot
1Voor alle op te leggen lasten onder dwangsom geldt dat de uiteindelijk hoogte van het bedrag berekend wordt op de wijze zoals opgenomen in het handhavingsbeleid.
Noot
2Overtreding van art. 1.45 en 1.46 Wko is een misdrijf conform art. 1 lid 2 Wet op de economische delicten. College zal eerst aangifte hiervan doen bij het OM, indien het OM aangeeft niet te vervolgen of de bestraffing aan het college over te laten, volgt oplegging van een boete maximaal gelijk aan de boete zoals genoemd in de Wet op de economische delicten.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl