Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR663363
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR663363/1
Nadere subsidieregeling Bibliotheekwerk Beekdaelen
Geldend van 01-11-2021 t/m heden
Intitulé
Nadere subsidieregeling Bibliotheekwerk BeekdaelenBurgemeester en wethouders van Beekdaelen maken ter voldoening aan het bepaalde in de Gemeentewet en de Algemene Subsidieverordening Beekdaelen bekend dat zij - gelet op artikel 2, tweede lid, artikel 4, derde lid en artikel 6, tweede lid van de Algemene subsidieverordening - in hun vergadering van … 2021 hebben vastgesteld de:
Nadere subsidieregeling Bibliotheekwerk Beekdaelen
Deze regeling is vastgesteld om:
- •
activiteiten te stimuleren die bijdragen aan zowel het voorkómen en bestrijden van laaggeletterdheid als het verbeteren van basisvaardigheden onder inwoners van Beekdaelen zodat – op termijn - burgers beschikken over voldoende basisvaardigheden, zoals lezen, schrijven, mediawijsheid en digitale vaardigheden om mee te kunnen doen aan de samenleving.
- •
de volgende beleidsdoelen te bereiken die zijn vastgesteld (in de vorm van de Visie Bibliotheek Beekdaelen 2021 – 2024 - door de gemeenteraad van Beekdaelen, na raadpleging van stakeholders en raadsleden, vastgesteld op 16 december 2020):
- o
Het bevorderen van taal/lezen, voorkomen en bestrijden laaggeletterdheid
- o
Het toerusten van inwoners met specifieke (digitale) basisvaardigheden (schijf van vijf)
- o
Het bevorderen van sociale samenhang (ontmoetingsplek) en van toegang tot kennis en informatie
- o
Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a)
Algemene subsidieverordening: de Algemene subsidieverordening Beekdaelen (volledige citeertitel: Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent subsidie)
- b)
Basisvaardigheden: vaardigheden op het gebied van de zgn. schijf van vijf, waaronder 1. gezondheidsvaardigheden, 2. lezen, schrijven en rekenvaardigen, 3.financiële vaardigheden, 4. digitale vaardigheden en 5. sociale en juridische vaardigheden;
- c)
Bestuur: het bestuur van een gecertificeerde bibliotheekorganisatie in de gemeente waar bibliotheekwerk wordt aangeboden;
- d)
Boekstart: een leesbevorderingsprogramma, gericht op kinderen van 0-4 jaar en hun ouders/opvoeders, volgens een landelijk concept;
- e)
Boekstart in de kinderopvang: een leesbevorderingsprogramma, gericht op kinderen van 0-4 jaar in samenwerking met peuterspeelzalen en kinderdagverblijven volgens een landelijk concept;
- f)
College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen;
- g)
Collectie: een verzameling boeken die burgers kunnen lenen of inzien en die veelzijdig, actueel, representatief zijn voor het gehele culturele en sociaal-maatschappelijke veld;
- h)
dBos: de Bieb op school, een integrale gezamenlijke aanpak voor leesbevordering samen met primair onderwijs en de lokale bibliotheek o.b.v. landelijke bouwstenen waarbij de kwaliteit wordt getoetst m.b.v. de landelijke sterrenchecklist;
- i)
Doelsubsidies: subsidie voor activiteiten die gericht zijn op het voorkómen en bestrijden van laaggeletterdheid en/of het verbeteren van basisvaardigheden onder inwoners van Beekdaelen
- j)
Digi-Taalhuis: een lokaal (digi-)taalnetwerk, met de bibliotheek als een belangrijke uitvoeringsorganisatie en de gemeente als opdrachtgever t.b.v. de aanpak van digitale en/of taalachterstanden op basis van een landelijk concept gebaseerd op negen bouwstenen;
- k)
Egalisatiereserve: het verschil tussen de vastgestelde subsidie en de kosten van de activiteiten waarvoor subsidie werd verleend die ten gunste of ten laste van de egalisatiereserve komt, deze reserve wordt gevormd uit exploitatieoverschotten om eventuele tekorten op te vangen;
- l)
IDO: Informatiepunt Digitale Overheid, steunpunt binnen het netwerk van de openbare bibliotheken waar burgers terecht kunnen voor hulp en ondersteuning bij de digitale overheid;
- m)
Kerntaken/basisfuncties: de in de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen (WSOB) vastgelegde vijf kernfuncties:1. warenhuis van kennis en informatie 2. centrum voor ontwikkeling en educatie 3. encyclopedie van kunst en cultuur 4. inspiratiebron van lezen, literatuur en taalstimulering 5. podium voor ontmoeting en debat;
- n)
Nevenvestiging: een tweede of volgende bibliotheekvestiging binnen een bepaald werkgebied, gelieerd aan de hoofdvestiging van elk werkgebied;
- o)
Exploitatiesubsidies: subsidie die nodig is om een volwaardige vestiging/bibliotheek in een werkgebied te exploiteren bestaande uit de kosten die, op basis van het landelijk rekenmodel voor bibliotheken zijn opgenomen onder de volgende begrotingsposten: 40 Bestuur, 41 Huisvesting, 42 Personeel, 43 Administratie, 44 transport, 45 automatisering, 46 Collectie en media, 47 Specifieke kosten en 80 lenersinkomsten
- p)
Projectsubsidies: eenmalige subsidie bedoeld voor het ontwikkeling van een – voor de organisatie – nieuwe dienst/product, bij voorkeur aan te vragen bij instanties (provincie Limburg, Cubiss, Stichting Lezen en Schrijven) buiten de gemeente.
- q)
Volwaardige vestiging: bibliotheek vestiging met ruime openingstijden, voldoende gekwalificeerd personeel, ruime collectie ter plekke, met voldoende leer & werkplekken, liefst gesitueerd in een multifunctionele omgeving, waar kennis en informatie ter beschikking gesteld wordt, waar (vanuit) ontmoeting en debat georganiseerd wordt en waar (vanuit) mensen kennismaken met kunst en cultuur (invulling Kerntaken 1,4,5)
- r)
Voorleesexpress: leespromotiedienst waarbij ouders en vrijwilligers samen met kinderen thuis aan de slag gaan met leesplezier, waardoor het lezen een vaste plek krijgt binnen de thuissituatie op basis van een landelijk concept;
Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen:
-
1. zijn activiteiten die bijdragen aan het voorkómen en bestrijden van laaggeletterdheid/tekort aan basisvaardigheden onder inwoners van Beekdaelen zodat – op termijn - burgers beschikken over voldoende basisvaardigheden.
-
2. moeten
- a)
bestaan uit of gebaseerd zijn op wetenschappelijk bewezen interventies;
- b)
een relatie hebben met de Netwerkagenda openbare bibliotheekvoorzieningen 2021-2023 (KB, spn, Vob);
- a)
Artikel 3 Doelgroep
-
1. Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan de besturen van gecertificeerde bibliotheekorganisaties die bibliotheekwerk aanbieden in de gemeente Beekdaelen.
Artikel 4 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
-
1. De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de aangevraagde activiteiten.
Artikel 5 Berekening van de subsidie
-
1. De subsidie bedraagt maximaal 100 % van de subsidiabele kosten.
Artikel 6 Weigeringsgronden
-
1. Naast het bepaalde in de artikelen 8 en 9 van de Algemene subsidieverordening Beekdaelen wordt subsidie in ieder geval geweigerd als:
- a)
de aanvrager met de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd is gestart voordat de aanvraag is ontvangen als het gaat om activiteiten die nieuw zijn in het aanbod van de aanvrager.
- b)
uit de aanvraag niet blijkt op welke manier taalachterstand voorkomen of bestreden wordt en/of basisvaardigheden worden gestimuleerd én welke meetbare verbetering er zal zijn. Als dit niet wordt aangegeven is de aanvraag niet compleet.
- c)
bij de aanvraag een activiteitenplan en een begroting ontbreekt waardoor de kosten niet herleidbaar zijn naar de activiteiten.
- a)
Subsidieaanvraag
Artikel 7 Procedurebepalingen
-
1. In afwijking van artikel 6, eerste lid van de Algemene subsidieverordening Beekdaelen ontvangen burgemeester en wethouders een aanvraag om subsidie op grond van deze uitvoeringsregeling tussen 1 juli en 1 september van het jaar voorafgaand aan het tijdvak waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
-
2. Doelsubsidies hebben maximaal een looptijd die gelijk is aan de resterende looptijd van de Visie Bibliotheek Beekdaelen 2021-2024.
-
3. De aanvrager die een of meer doelsubsidie(s) heeft ontvangen voor een periode langer dan 1 jaar levert een tussentijdse rapportage over de voortgang en de tot dan toe bereikte resultaten.
-
4. De aanvrager stelt binnen 12 weken na afloop van de activiteit(en) waarvoor doelsubsidie is verleend een financiële verantwoording en een inhoudelijke evaluatie op in de vorm van tekst en/of beeld met daarin opgenomen:
- a)
beschrijving van de activiteit(en);
- b)
behaalde resultaten;
- c)
succesfactoren en leerpunten
- a)
-
5. De aanvrager verantwoordt jaarlijks de toegekende exploitatiesubsidie op de gebruikelijke manier zoals vastgelegd in artikel 15 van de Algemene subsidieverordening Beekdaelen.
Artikel 8 Subsidieplafond
-
1. Het subsidieplafond wordt jaarlijks in november vastgesteld, onder voorbehoud van verstrekking van middelen door de gemeenteraad.
-
2. Het subsidieplafond in 2022 bestaat uit de som van de subsidies die de drie bibliotheekbesturen in 2021 hebben ontvangen (inclusief eventuele indexering).
-
3. Het is toegestaan om subsidies van meerdere subsidieverstrekkers te combineren voor het uitvoeren van de activiteiten. Hierbij geldt als voorwaarde dat dit duidelijk moet blijken uit de begroting en verantwoording. De combinatie van subsidies mag niet meer bedragen dan het totaal van de kosten.
Artikel 9 Behandeling aanvragen
-
1. Subsidieaanvragen voor doelsubsidies worden behandeld op basis van het tendersysteem.
-
2. Indien honorering van alle aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen en die niet worden geweigerd op grond van artikel 8 of 9 van de Algemene subsidieverordening Beekdaelen zou leiden tot een overschrijding van het subsidieplafond, rangschikken wij de aanvragen, via de methode zoals beschreven in Bijlage 1, op een prioriteitenlijst.
-
3. De aanvragen worden door burgemeester en wethouders gehonoreerd naar de volgorde op de prioriteitenlijst.
Verplichtingen
Artikel 10 Egalisatiereserve
-
1. Het verschil tussen de vastgestelde subsidie en de kosten van de activiteiten waarvoor subsidie is verleend kunnen subsidieaanvrager ten gunste of ten laste van hun egalisatiereserve brengen.
-
2. De egalisatiereserve wordt gevormd uit exploitatieoverschotten om eventuele toekomstige tekorten op te vangen en/of in te zetten om beleidsdoelen uit de vastgestelde Visie Bibliotheek Beekdaelen 2021-2024 te behalen.
-
3. De hoogte van de egalisatiereserve is maximaal 15% van het verstrekte subsidiebedrag voor het betreffende boekjaar.
-
4. Overschrijding in enig jaar van het in deze subsidieregeling vastgestelde maximale percentage van de ingestelde egalisatiereserve leidt tot een lagere vaststelling van de verleende subsidie.
-
5. Als in enig jaar de activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet of slechts gedeeltelijk zijn uitgevoerd, kan het hieraan verbonden subsidiebedrag niet aan de egalisatiereserve worden toegevoegd en wordt het teruggevorderd.
-
6. Aanwending van de egalisatiereserve moet plaatsvinden overeenkomstig de doeleinden waarvoor de subsidie is verleend.
-
7. Als een exploitatietekort leidt tot een negatieve stand van de egalisatiereserve, dan moet uit de toelichting van de jaarverantwoording blijken op welke manier dit tekort wordt ingelopen.
-
8. Bij gehele of gedeeltelijke beëindiging van de gesubsidieerde activiteiten bij intrekking van de subsidieverlening of -vaststelling of beëindiging van de subsidie en bij ontbinding van de rechtspersoon die de subsidie ontving, wordt de met gemeentelijke middelen gevormde egalisatiereserve teruggevorderd.
Slotbepalingen
Artikel 11
-
1. Burgemeester en wethouders voorzien in die gevallen waarin deze nadere subsidieregeling niet voorziet.
-
2. Deze nadere subsidieregeling treedt in werking op 1november 2021.
-
3. Op dat moment vervalt de basis voor de subsidies zoals gecertificeerde bibliotheekorganisaties die ontvingen van rechtswege.
-
4. Deze regeling vervalt op het moment dat het bibliotheekbeleid, zoals verwoord in Visie Bibliotheek Beekdaelen 2021 – 2024, verloopt.
Citeertitel
Artikel 12
Deze nadere subsidieregeling wordt aangehaald als: nadere subsidieregeling Bibliotheekwerk Beekdaelen.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van 19 oktober 2021.
De loco-secretaris,
Mevr. Mr. S.M.J. Troisfontaine
De burgemeester,
Dhr. Ing. E. Geurts
Bijlage 1: Beoordeling subsidieaanvragen
Alle aanvragen worden gecontroleerd op het doel en de voorwaarden van de beleidsregel. De aanvragen die - na eventueel aanvulling - aan de voorwaarden voldoen worden meegenomen in de beoordeling. Beoordeling vindt plaats op ‘prijs’ en op ‘kwaliteit’.
Dit werkt als volgt:
- a)
Ranglijst op basis van ‘prijs’:
-
Het totale bedrag van de begroting (inclusief eventueel andere subsidies voor deze activiteit gericht op taalachterstand voorkomen of bestreden wordt en/of basisvaardigheden worden gestimuleerd) wordt gedeeld door het reëel verwachte aantal deelnemers. De aanvraag met de laagste kosten per deelnemer komt op de ranglijst ‘prijs’ op plaats 1.
- b)
Ranglijst op basis van ‘kwaliteit’:
-
De aanvraag met de meeste punten heeft de beste beoordeling en komt op plek 1 van de ranglijst ‘kwaliteit’.
Het beoordelingskader hiervoor is als volgt:
- 1.
Te behalen doelstelling(en)
-
1 punt: Er wordt (een van de) doelstelling(en) uit de Visie Bibliotheek Beekdaelen als resultaat gesteld in de aanvraag zonder aan te geven hoe deze te bereiken.
-
3 punten: Er wordt (een van de) doelstelling(en) uit de Visie Bibliotheek Beekdaelen als resultaat gesteld in de aanvraag, aangegeven hoe deze zal/zullen worden bereikt, maar zonder beschrijving van de uitgangspositie en de te verwachte resultaten.
-
5 punten: Er wordt (een van de) doelstelling(en) uit de Visie Bibliotheek Beekdaelen als resultaat gesteld in de aanvraag, aangegeven hoe deze zal/zullen worden bereikt inclusief beschrijving van de uitgangspositie en de te verwachte resultaten.
- 2.
Beschrijving activiteit
-
1 punt: De doelenstellingen en verwachte effecten op de basis vaardigheden zijn Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden (SMART) geformuleerd.
-
3 punten: De doelenstellingen en verwachte zijn SMART geformuleerd én de projectorganisatie is beschreven die de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden bevat.
-
5 punten: De doelenstellingen en verwachte zijn SMART geformuleerd, de projectorganisatie (taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden) is beschreven én de aanvraag maakt inzichtelijk welke processen de activiteit beoogt te realiseren.
- 3.
De mate waarin voorzien is in borging
-
1 punt: Uit de aanvraag wordt niet duidelijk hoe er na afloop van de subsidieperiode een vervolg wordt gegeven aan de activiteit.
-
3 punten: Uit de aanvraag blijkt dat het de bedoeling is dat de activiteit een vervolg krijgt na afloop van de subsidieperiode, maar de wijze waarop dit wordt gedaan is niet duidelijk of onzeker.
-
5 punten: Uit de aanvraag blijkt overtuigend dat er sprake zal zijn van een vervolg na afloop van de subsidieperiode.
- 4.
Draagvlak van de activiteit/samenwerking (keten)partners (zoals Primair Onderwijs, Kinderopvang, Peuteropvang, Jeugdgezondheidszorg)
-
1 punt: Uit de aanvraag blijkt niet dat (keten)partners de activiteit ondersteunen.
-
3 punten: Uit de aanvraag blijkt dat (keten)partners de activiteit ondersteunen.
-
5 punten: Uit de aanvraag blijkt dat (keten)partners de activiteit ondersteunen en op welke wijze (bv. samenwerkingsovereenkomst, investering in tijd, geld, kennis).
c. Uiteindelijke ranglijst voor de volgorde van toekenning van de subsidie
Alle aanvragen worden beoordeeld en op een ranglijst voor ‘prijs’ en een ranglijst ‘kwaliteit’ geplaatst, waarbij de beste beoordeling plek 1 heeft op de ranglijst.
De plek op de ranglijst ‘prijs’ en de plek op de ranglijst ‘kwaliteit’ wordt opgeteld, waarbij de beste beoordeling de laagste som heeft op de uiteindelijke ranglijst.
Als de optelling van de plek op de ranglijst ‘prijs’ en ‘kwaliteit’ bij twee aanvragen tot dezelfde som leidt, dan krijgt de aanvraag met de beste beoordeling op kwaliteit de hoogste plek op de uiteindelijke ranglijst.
Als twee aanvragen dezelfde plek op de ranglijst ‘kwaliteit’ hebben, dan is de plek op de ranglijst ‘prijs’ bepalend.
Toelichting bij de Subsidieregeling Bibliotheekwerk Beekdaelen
Uitgangspunten:
De subsidieregeling maakt een onderscheid tussen aan te vragen subsidies voor de basisvoorziening voor alle inwoners, voor activiteiten gericht op het behalen van de beleidsdoelstellingen en voor kortdurende projecten. Deze regeling stimuleert alle betrokkenen meer aandacht te schenken dan voorheen aan het bereiken van doelstellingen en het formuleren van resultaten van de inzet van subsidie bij zowel het toewijzen als verantwoorden van subsidies.
De huidige – niet-geoormerkte – exploitatiesubsidie worden gedeeltelijk afgebouwd. Het afgebouwde deel wordt vervangen door doel- en projectsubsidies. De exploitatiesubsidie is bedoeld voor de instandhouding van de basisvoorziening. Doelsubsidies zijn bedoeld voor activiteiten die bijdragen aan de realisatie van de beleidsdoelstellingen genoemd in de Visie Bibliotheek Beekdaelen 2021-2024 en projectsubsidies zijn voor de tijdelijke ondersteuning van lokaal maatwerk of vernieuwende initiatieven.
Doelsubsidies zijn in beginsel bedoeld voor een periode gelijk aan de looptijd van de Visie Bibliotheek Beekdaelen 2021-2024, maar worden, ook vanwege de vereisten van de ASV Beekdaelen, jaarlijks aangevraagd en toegekend.
Er is geen ruimte voor een structurele verhoging van de subsidiebudgetten.
De gemeenteraad van Beekdaelen verhoogt in beginsel jaarlijks de budgetten, bedoeld voor de subsidiëring van (semi) professionele instellingen, met een stelpost gebaseerd op het subsidietotaal van het voorgaande jaar verhoogd met het prijsindexcijfer van dat jaar tenzij de gemeenteraad anders beslist.
De gecertificeerde bibliotheekorganisatie die bibliotheekwerk verzorgen in Beekdaelen evalueren regelmatig de subsidieregeling bibliotheekwerk Beekdaelen.
De basis waarop deze organisaties samenwerken hebben zij verwoord in het Bestuurlijk convenant harmonisatie bibliotheekwerk Beekdaelen, ondertekend op 29 mei 2021.
Subsidieplafond
Jaarlijks stelt het college van burgemeester en wethouders een subsidieplafond vast voor de verschillende subsidietypen binnen deze regeling. Dit plafond kan niet worden overschreden. Dit wordt uitgelegd aan de hand van een voorbeeld.
Stel er zijn 10 aanvragen die op de uiteindelijke ranglijst staan en het subsidieplafond is vastgesteld op € 175.000. Na bv. 8 aanvragen is € 160.000 aan subsidie toegekend. Dit betekent dat het resterende subsidiebedrag € 175.000-€ 160.000 = € 15.000 bedraagt. Aanvraag 9 op de ranglijst vraagt in dit voorbeeld € 20.000,- aan. Hiervoor is niet meer genoeg geld beschikbaar. Op basis van de beleidsregel is bepaald dat de subsidie voor aanvraag 9 en 10 op de ranglijst wordt geweigerd, hoewel zij aan de voorwaarden van de beleidsregel voldeden. Dit komt omdat bij toekenning van aanvraag 9 het subsidieplafond zou worden overschreden.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl