Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR663359
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR663359/1
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Ridderkerk 2021
Geldend van 28-10-2021 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014
Intitulé
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Ridderkerk 2021Burgemeester en wethouders van de gemeente Ridderkerk
Gelet op de
- •
Artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet Basisregistratie Personen
- •
De Algemene Verordening Gegevensbescherming
- •
Gelet op artikel 156 Gemeentewet
- •
Verordening basisregistratie personen Ridderkerk 2014
BESLUIT:
Vast te stellen de volgende:
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Ridderkerk 2021
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Ridderkerk worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken;
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie;
-
3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in de autorisatie Gemeenten Als Buitengemeentelijke Afnemers (GABA)
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3 van deze regeling, kunnen conform art 3.9 Wet BRP over een ingezetene van de gemeente Ridderkerk en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Ridderkerk was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;
-
2. Over een ingezetene van de gemeente Ridderkerk kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;
-
3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;
-
4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens zoals vermeldt in Artikel 3.9 lid 4 van de Wet Basisregistratie Personen.
Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden
-
1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belangen worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 1 van deze regeling;
-
2. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 1.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van haar bekendmaking en werkt terug tot en met 6 januari 2014.
-
2. Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen 2021 Ridderkerk.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 21 september 2021
De secretaris,
Dhr. H.W.J. KLaucke
De burgemeester,
Mw. A. Attema
Bijlage bij artikel 3, Regeling gegevensverstrekking gemeente Ridderkerk 2021
Categorieën van derden |
Werkzaamheden |
Clausulering van de werkzaamheden |
Artikel 3.21 Verstrekkingsbeperking mogelijk |
Welke gegevens maximaal verstrekt kunnen worden |
Wijze van aanvraag en voorwaarden |
Bewindvoerder, bewindvoerderskantoor (Artikel BW 1:435) |
Beschermen van het bezit van betrokkene en het regelen van geldzaken. |
Slechts voor het achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken die onder het bewind vallen. Bijvoorbeeld het achterhalen van het adres. |
Ja |
Artikel 3.9 lid 4 |
Schriftelijk, Email Bewijs van aanstelling bewindvoerder overleggen bij de aanvraag. |
Woningbouwverenigingen/ woningcorporaties |
Tegengaan van woonfraude en illegale (spook) bewoning van woningen die in de gemeente liggen en waarvan zij eigenaar zijn. Innen rekeningen i.v.m. huurachterstand. |
Specifiek benoemen van personen waarvan gegevens gevraagd worden. De vraag aan te geven alle personen die op een adres staan ingeschreven mag niet beantwoord worden. |
Ja |
Artikel 3.9 lid 4 |
Schriftelijk, Email |
Overheidsorganen van de Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) |
Uitvoering van de wettelijke taken of de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift. |
Uit de aanvraag moet blijken op grond van welke wettelijke taak of algemeen verbind voorschrift de gegevens nodig zijn. Burger altijd toestemming vragen voor de verstrekking Ook als geen verstrekkingsbeperking aanwezig is. |
Ja |
Artikel 3.9 lid 4 |
Schriftelijk, Email |
Ziekenhuizen |
Patientenzorg en het verlenen van medische zorg, het innen van rekeningen i.v.m. verleende zorg. |
De Persoon moet met naam genoemd worden. Slechts voor het verstrekken van gegevens voor de genoemde werkzaamheden. |
Ja |
Artikel 3.9 lid 4 |
Schriftelijk, Email |
Niet gemeentelijke begraafplaatsen en crematoria |
Terugvinden van nabestaanden in verband met grafrechten |
Slechts voor het verstrekken van gegevens voor de genoemde werkzaamheden |
Ja |
Artikel 3.9 lid 4 |
Schriftelijk, Email |
Bibliotheken gevestigd in de gemeente. |
Tegengaan analfabetisme en bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. |
Uit de aanvraag moet duidelijk blijken dat de gegevens worden gebruikt voor de omschreven taken. |
ja |
Artikel 3.9 lid 4 |
Schriftelijk, Email |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van algemene en geestelijke gezondheidszorg. |
Het verlenen van gemene en geestelijke gezondheidszorg, waarbij de betrokken persoon inwoner is van de gemeente. |
Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkene en alleen voor het uitvoeren van taken die onder het verlenen van zorg vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven. |
Ja |
Artikel 3.9 lid 4 |
Schriftelijk, Email |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van jeugdwelzijnszorg. |
Jeugdwelzijnswerk, waarbij de betrokken persoon inwoner is van de gemeente. |
Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkene en alleen voor taken die onder het verlenen van jeugdwelzijnswerk vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven. |
Ja |
Artikel 3.9 lid 4 |
Schriftelijk, Email |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van gehandicaptenzorg. |
Gehandicapten zorg, waarbij de betrokken persoon inwoner is van de gemeente. |
Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkene en alleen voor taken die onder het verlenen van gehandicaptenzorg vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven. |
Ja |
Artikel 3.9 lid 4 |
Schriftelijk, Email |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van sociaal en juridische zorgverlening. |
Sociaal – juridische zorgverlening, waarbij de betrokken persoon inwoner is van de gemeente. |
Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkene en alleen voor taken die onder het verlenen van sociale en juridische zorg vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven. |
Ja |
Artikel 3.9 lid 4 |
Schriftelijk, Email |
Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van sociale werkvoorziening in het verzorgingsgebied. |
Sociale werkvoorziening, waarbij de betrokken persoon inwoner is van de gemeente. |
Slechts voor het achterhalen van gegevens van de betrokkene en het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven. |
Ja |
Artikel 3.9 lid 4 |
Schriftelijk, Email |
Een steunpunt huiselijk geweld als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning, niet zijnde een overheidsorgaan. |
Er worden alleen gegevens verstrekt zover die nodig zijn voor het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 21b, tweede lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning. |
Slechts voor het achterhalen van gegevens van de hulpbehoevenden en voor taken die worden omschreven in artikel 21b, tweede lid wet maatschappelijke ondersteuning. |
Ja |
Artikel 3.9 lid 4 |
Schriftelijk, Email |
Reclassering |
Begeleiding van gedetineerden woonachtig in de gemeente en bijdragen aan voorkomen van recidive. |
Slechts voor het achterhalen van gegevens van de gedetineerden voor taken die onder de begeleiding en de voorkoming vallen. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven. |
Ja |
Artikel 3.9 lid 4 |
Schriftelijk, Email |
Veilig Thuis |
Er worden alleen gegevens verstrekt zover die nodig zijn voor het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 4.1.1, tweede lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 dan wel uitvoering van de Jeugdwet |
Slechts voor het achterhalen van gegevens van betrokkenen met een hulpvraag. In het verzoek moeten personen altijd met naam genoemd worden. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven. |
Ja |
Artikel 3.9 lid 4 |
Schriftelijk, Email |
Schuldhulpverlening |
Schuldhulpverleningsinstanties die hulp bieden aan inwoners van de gemeente. |
Slechts voor het achterhalen van gegevens van betrokkenen met een hulpvraag. In het verzoek moeten personen altijd met naam genoemd worden. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven. |
Ja |
Artikel 3.9 lid 4 |
Schriftelijk, Email |
Sportorganisaties die zijn gevestigd in de gemeente |
Bevorderen van de sportgezondheid van inwoners uit de gemeente |
Slechts voor het achterhalen van gegevens voor het bevorderen van de sportgezondheid. Het doel van de gegevensverstrekking moet duidelijk zijn omschreven. |
Ja |
Artikel 3.9 lid 4 |
Schriftelijk, Email |
Buitenlandse rechtspersonen (Voorbeeld: instellingen voor sociale zorg en zekerheid) |
De verstrekking moet gerechtvaardigd worden door een ‘gemeentelijk (Nederlands) maatschappelijk belang’, zoals benoemd in de Wet BRP, artikel 3.9, lid 2. |
Slechts voor het achterhalen van gegevens. De betrokkene moet ingeschreven zijn in de gemeente. De betrokkene moet specifiek worden benoemd. Daarnaast moet de identiteit van de betrokkene vastgesteld kunnen worden. De betrokkene moet schriftelijk toestemming geven voor de verstrekking. |
Ja |
Artikel 3.9 lid 4 |
Schriftelijk, Email |
Buitenlandse EU-overheidsorganen of organisaties |
De buitenlandse verzoeker heeft de gegevens nodig heeft voor de uitvoering van een Nederlands algemeen verbindend voorschrift. |
De betrokkene moet ingeschreven zijn in de gemeente. De betrokkene moet specifiek worden benoemd. Daarnaast moet de identiteit van de betrokkene vastgesteld kunnen worden. De betrokkene moet schriftelijk toestemming geven voor de verstrekking. |
Ja |
Artikel 3.9 lid 4 |
Schriftelijk, Email |
Buitenlandse niet EU-overheidsorganen of organisaties |
Er mag alleen verstrekt worden als een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie in de verstrekking van die gegevens voorziet |
De betrokkene moet ingeschreven zijn in de gemeente. De betrokkene moet specifiek worden benoemd. Daarnaast moet de identiteit van de betrokkene vastgesteld kunnen worden. De betrokkene moet schriftelijk toestemming geven voor de verstrekking. |
Ja |
Artikel 3.9 lid 4 |
Schriftelijk, Email |
Toelichting
Algemeen
Overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, zijn verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) te betrekken. Burgers hoeven sinds de invoering van die verplichtingen ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatie¬voorziening deel uitmaakt. De onderhavige regeling voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan de organen van de gemeente Ridderkerk.
Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Ridderkerk en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Ridderkerk aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP.
De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van de gemeente Ridderkerk over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Ridderkerk beheerde voorzieningen.
Ingeschrevene en ingezetene
Een ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Ridderkerk.
Derde
Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Ridderkerk woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Ridderkerk op grond van artikel 3.2 Wet BRP.
Zolang de Wet BRP door de gemeente Ridderkerk wordt uitgevoerd, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Ridderkerk beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Ridderkerk woonachtig zijn, dient de gemeente Ridderkerk het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen. Hierbij wordt ook rekening gehouden met art. 3.8 Wet BRP en art. 6 lid 1 sub e wet AVG.
Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Ridderkerk. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Beperkt set aan gegevens
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3. Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden
De aanwijzing van werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belangen en de categorieën van derden die de genoemde werkzaamheden uitvoeren worden verder benoemd in bijlage 1 van de regeling.
Artikel 4. Inwerkingtreding en citeertitel
De regeling gegevensverstrekking BRP Ridderkerk 2021, waarmee deze regeling kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag na de dag van haar bekendmaking en werk terug tot en met 6 januari 2014. Dit heeft te maken met het feit dat de regeling van 2014 wel is vastgesteld, maar niet is gepubliceerd. Hiermee wordt dit gecorrigeerd.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl