Mandaatbesluit provincie Groningen 2022

Geldend van 22-12-2022 t/m 21-02-2024

Intitulé

Mandaatbesluit provincie Groningen 2022

Gedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat zij op 12 oktober 2021, afdeling BJC, dossiernummer K11882 het volgende besluit hebben genomen:

Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen:

Overwegende:

  • -

    dat het uit een oogpunt van doelmatig bestuur en een efficiënte besluitvorming gewenst is om bevoegdheden tot het nemen van besluiten te mandateren en machtiging te verlenen voor het verrichten van handelingen niet zijnde een besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling;

  • -

    dat actualisatie van het Mandaatbesluit provincie Groningen 2018 gewenst is;

Gelet op de Provinciewet, de Algemene wet bestuursrecht, het Burgerlijk Wetboek en de Regeling ambtelijke organisatie provincie Groningen 2022;

Besluiten:

Vast te stellen het Mandaatbesluit provincie Groningen 2022 luidende als volgt:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    besluiten op subsidieaanvragen: het verlenen van subsidie, het weigeren van subsidie, het vaststellen van subsidie, het verlenen van een voorschot op subsidie alsmede het (deels) intrekken van de subsidieverlening of subsidievaststelling, anders dan op verzoek van de aanvrager;

  • b.

    concerndirecteur: lid van de directie als bedoeld in de Regeling ambtelijke organisatie provincie Groningen 2022;

  • c.

    provinciesecretaris / algemeen directeur: voorzitter van de directie als bedoeld in Regeling ambtelijke organisatie provincie Groningen 2022;

  • d.

    domeinleider: domeinleider als bedoeld in de Regeling ambtelijke organisatie provincie Groningen 2022;

  • e.

    Financieringsstatuut: het Financieringsstatuut 2022 of de regeling die voor dit statuut in de plaats is gekomen;

  • f.

    mandaatgever: Gedeputeerde Staten;

  • g.

    mandaathouder: degene aan wie mandaat is verleend door de mandaatgever.

  • h.

    portefeuillehouder: het lid van Gedeputeerde Staten dat ingevolge artikel 2 van het Reglement van orde GS Groningen 2021 met de betreffende taak is belast.

  • i.

    teamleider: teamleider van een basisteam als bedoeld in de Regeling ambtelijke organisatie provincie Groningen 2022.

Artikel 2 Verlening algemeen mandaat/machtiging voorbereiding en uitvoering

  • 1. Aan de concerndirecteuren, domeinleiders en teamleiders wordt een algemeen mandaat gegeven voor de uitoefening van alle wettelijke bevoegdheden van Gedeputeerde Staten.

  • 2. De in het eerste lid bedoelde personen zijn gemachtigd om alle handelingen te verrichten voor de voorbereiding en de uitvoering van besluiten waarvoor bij dit besluit mandaat wordt gegeven alsmede om over die besluiten informatie te verschaffen aan derden.

Artikel 3 Omvang mandaat

  • 1. Onverminderd artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht is artikel 2 niet van toepassing op de taken en bevoegdheden inzake:

    • a.

      de voorbereiding van beslissingen van Provinciale Staten, bedoeld in artikel 158, eerste lid, aanhef en onder b, van de Provinciewet;

    • b.

      het verstrekken van informatie aan de leden van Provinciale Staten anders dan op uitdrukkelijk verzoek of met uitdrukkelijke instemming van de portefeuillehouder;

    • c.

      besluiten tot vaststelling van besluiten van algemene strekking, waaronder algemeen verbindende voorschriften;

    • d.

      besluiten tot vaststelling van beleidsregels als bedoeld in artikel 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht of van andere beleidsstukken;

    • e.

      besluiten tot het aangaan van bestuursovereenkomsten;

    • f.

      besluiten tot het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures, behoudens op het gebied van het arbeidsrecht;

    • g.

      besluiten die aan de goedkeuring of instemming van een ander bestuursorgaan zijn onderworpen;

    • h.

      besluiten op bezwaarschriften en administratief beroepschriften;

    • i.

      besluiten tot benoeming of tot het vaststellen van een voordracht tot benoeming, waaronder niet wordt begrepen het aanwijzen van een toezichthouder;

    • j.

      besluiten op subsidieaanvragen, waarbij de aanvraag het bedrag van € 10.000 overschrijdt;

    • k.

      besluiten tot het verstrekken van een lening of garantie;

    • l.

      andere dan de in onderdeel j en k. genoemde besluiten die financiële verplichtingen voor de provincie tot gevolg hebben waarbij die verplichtingen het bedrag van € 70.000 overschrijden;

    • m.

      besluiten tot het verlenen van mandaat.

  • 2. In afwijking van het eerste lid, aanhef en onder j, k en l, is artikel 2 van toepassing op:

    • a.

      besluiten op subsidieaanvragen of besluiten tot verstrekking van een lening of garantie in het kader van de publieke taak, waarbij de ontvanger en het maximaal te verstrekken bedrag reeds zijn opgenomen in de begroting, een door Provinciale Staten dan wel Gedeputeerde Staten vastgesteld programma of andersoortig besluit van Provinciale Staten dan wel Gedeputeerde Staten en het besluit op de subsidieaanvraag of het besluit tot verstrekking van de subsidie, lening of garantie binnen die kaders blijft;

    • b.

      besluiten tot het verlenen van een voorschot op een subsidie of het vaststellen van subsidie, indien en voor zover voorafgaand een besluit tot het verlenen van de subsidie is genomen;

    • c.

      besluiten tot het aangaan van een overeenkomst ter uitvoering van de beschikking tot subsidieverlening;

    • d.

      besluiten tot gunning van werken, diensten of leveringen en besluiten in het kader van het voorafgaande aanbestedingstraject, mits de procedure met toepassing van de voorschriften van de Aanbestedingswet 2012 of opvolgende toekomstige regelgeving is verlopen en voldoende dekking beschikbaar is;

    • e.

      besluiten tot het aangaan van overeenkomsten betreffende onroerende zaken;

    • f.

      besluiten tot het plaatsen van gelden bij medeoverheden, onder de voorwaarden van de Wet financiering decentrale overheden en met in achtneming van het Financieringsstatuut of de regeling die voor dit Statuut in de plaats is gekomen;

    • g.

      besluiten tot het plaatsen van deposito's bij de Nederlandse Staat, met in achtneming van het Financieringsstatuut of de regeling die voor dit Statuut in de plaats is gekomen;

    • h.

      besluiten tot het afsluiten van geldmarkttransacties, met dien verstande dat deze besluiten worden genomen door de (plaatsvervangend) treasurer;

    • i.

      Overige besluiten tot het aangaan van overeenkomsten voor zover die grondslag vinden in en in overeenstemming zijn met het Financieringsstatuut.

    • j.

      besluiten tot het aangaan en het beëindigen van arbeidsovereenkomsten of andere overeenkomsten die verband houden met de individuele arbeidsrelatie, waaronder begrepen detacheringsovereenkomsten.

    • k.

      besluiten door de provinciesecretaris / algemeen directeur tot het aangaan van overeenkomsten die betrekking hebben op de collectieve arbeidsverhouding.

Artikel 4 Ondermandaat

  • 1. Mandaathouders zijn bevoegd om voor de aan hen gegeven mandaten ondermandaat of ondermachtiging te verlenen.

  • 2. Bij gebruik van de bevoegdheid, bedoeld in het eerste lid, voorzien mandaathouders in een genoegzame controle vooraf en achteraf op de besluiten die in ondermandaat worden of zijn genomen.

  • 3. Mandaathouders informeren het team Kwaliteit en Control onderdeel uitmakende van het domein bestuurszaken onverwijld over verleende ondermandaten en ondermachtiging. Van verleende ondermandaten en ondermachtiging wordt door het genoemde team een register bijgehouden.

Artikel 5 Omvang en instructies

  • 1. De bevoegdheid is beperkt tot aangelegenheden binnen de rol en op het werkterrein van de mandaathouder.

  • 2. De uitoefening van een bevoegdheid geschiedt met inachtneming van de ter zake geldende instructies per geval onder meer door degene onder wiens verantwoordelijkheid hij werkt of in algemene zin.

  • 3. De mandaathouder informeert degene onder wiens verantwoordelijkheid hij werkt periodiek over de uitoefening van de bevoegdheid.

  • 4. Bij het aangaan en beëindigen van een arbeidsovereenkomst mag door de teamleider alleen van het mandaat gebruik worden gemaakt na voorafgaand overleg en goedkeuring van de domeinleider.

  • 5. Van een gegeven mandaat wordt geen gebruik gemaakt in de volgende gevallen:

    • a.

      bij het nemen van een besluit dat in strijd is met bestaand beleid;

    • b.

      bij het nemen van een besluit zonder dat de redelijkerwijs te verwachten financiële gevolgen in voldoende mate zijn afgedekt.

  • 6. Het vijfde lid is niet van toepassing indien de portefeuillehouder toestemming heeft gegeven tot het gebruik van het mandaat.

  • 7. In bestuurlijke gevoelige zaken mag alleen van het mandaat gebruik worden gemaakt na voorafgaand overleg en goedkeuring van de portefeuillehouder. Van een bestuurlijk gevoelige zaak is sprake als:

    • -

      in de fase voorafgaand aan de besluitvorming sprake was van maatschappelijke bezorgdheid of onrust over de kwestie;

    • -

      in de fase na de besluitvorming aanzienlijke kans is op maatschappelijke bezorgdheid of onrust over de kwestie;

    • -

      de kwestie extra communicatieve inspanningen vergt van de provinciale organisatie naar de buitenwereld;

    • -

      in de fase voorafgaand aan de besluitvorming sprake was van politieke discussie over de kwestie;

    • -

      de besluitvorming over de kwestie ingaat tegen politieke wensen met meningsverschillen als gevolg;

    • -

      sprake is van een besluit in het kader waarvan al een gerechtelijke procedure loopt en tegen het besluit naar redelijke verwachting opnieuw een rechtsmiddel zal worden ingesteld.

  • 8. De ondertekening van een besluit dat in mandaat of ondermandaat is genomen, geschiedt met gebruikmaking van het volgende formulier:

  • Gedeputeerde Staten van Groningen:

  • Namens dezen:

  • (volgt de naam van de ondertekenaar)

  • (volgt de omschrijving van de functie van de ondertekenaar).

Artikel 6 Intrekking Mandaatbesluit provincie Groningen 2018 en overgangsbepaling

  • 1. Het Mandaatbesluit provincie Groningen 2018 wordt ingetrokken.

  • 2. Voor medewerkers die onmiddellijk voor de inwerkingtreding van de Regeling ambtelijke organisatie provincie Groningen 2022 functioneren als afdelingshoofd houdt het mandaatbesluit provincie Groningen 2018 werking tot 1 april 2022 ter afronding en overdracht van hun werkzaamheden.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Dit besluit wordt bekend gemaakt in het Provinciaal Blad en treedt in werking met ingang van 1 januari 2022.

Artikel 8 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatbesluit provincie Groningen 2022.

Ondertekening

Groningen, 12 oktober 2021

Gedeputeerde Staten voornoemd:

F.J. Paas, voorzitter.

J. Schrikkema, secretaris.

TOELICHTING bij het Mandaatbesluit provincie Groningen 2022

Algemeen

Met het mandaatbesluit provincie Groningen 2022 wordt het mandaatbesluit provincie Groningen 2018 aangepast aan de nieuwe organisatiestructuur, die is vastgelegd in het Besluit ambtelijke organisatie provincie Groningen 2022. Het besluit voorziet in mandaat aan directeuren, domeinleiders en teamleiders. Voor wat betreft de omvang van het mandaat wijkt het mandaatbesluit op een enkel punt na niet af van het Mandaatbesluit provincie Groningen 2018.

Artikelsgewijze toelichting

Uitgangspunt: mandaat en machtiging, tenzij (artikel 2)

Het Mandaatbesluit provincie Groningen 2022 gebaseerd op de volgende uitgangspunten: enerzijds een maximale mandaatverlening aan de ambtelijke organisatie, anderzijds de beperkingen daarop wanneer het gaat om de vaststelling van beleid of beleidsstukken; wanneer er een risico bestaat voor de integriteit en belangenverstrengeling dan wel de schijn daarvan, of wanneer de financiële, juridische of bestuurlijke en maatschappelijke verhoudingen risico’s opleveren. En daarnaast het behoud van de mogelijkheid voor bestuurders om te sturen in gevoelige vraagstukken.

Voor het gebruik van verleende mandaten wordt een aantal gebruiksregels vastgesteld; ook al om te zorgen dat de sturende taak van het bestuur op de besluitvorming gewaarborgd blijft.

Uitzonderingen (artikel 3)

Niet voor alle besluiten kan mandaat worden verleend; in artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht is vastgelegd dat geen mandaat kan worden gegeven voor de uitoefening van de bevoegdheid tot het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, van besluiten waarvoor een versterkte meerderheid bij besluitvorming door Gedeputeerde Staten zelf geldt en van besluiten tot vernietiging van of onthouding van goedkeuring aan besluiten van andere bestuursorganen. Ook is mandaat uitgesloten voor het nemen van besluiten op bezwaar dan wel tot het doorzenden van een bezwaarschrift aan de rechtbank, indien de mandaathouder tevens mandaathouder is voor het nemen van het besluit waartegen het bezwaar is gericht (het primaire besluit); en voor besluiten tot het opleggen van een bestuurlijke boete nadat van de beboete overtreding proces-verbaal is opgemaakt.

Naast de hierboven vermelde wettelijke uitsluitingen van mandaatverlening zijn in het voorliggende mandaatbesluit ook de besluiten of andere handelingen die in artikel 3 zijn vermeld uitgezonderd. Dat zijn:

  • a.

    de werkzaamheden en beslissingen ter voorbereiding van beslissingen van Provinciale Staten, bedoeld in artikel 158, eerste lid, aanhef en onder b, van de Provinciewet, zoals de vaststelling van voordrachten en brieven aan Provinciale Staten.

  • b.

    het verstrekken van informatie aan de leden van Provinciale Staten anders dan op uitdrukkelijk verzoek of met uitdrukkelijke instemming van het door Gedeputeerde Staten aangewezen lid van Gedeputeerde Staten; hieronder valt onder meer de beantwoording van schriftelijke vragen van leden van Provinciale Staten en de toezending van schriftelijke informatie aan die leden. De beantwoording van technische vragen valt niet onder deze uitzondering.

  • c.

    besluiten tot vaststelling van besluiten van algemene strekking. Deze uitzondering is ruimer dan de eerder vermelde uitzondering voor de vaststelling van algemeen verbindende voorschriften. Besluiten van algemene strekking bevatten niet steeds algemeen verbindende voorschriften, maar kunnen ook beperkt zijn tot de invulling van algemeen verbindende voorschriften op bepaalde onderdelen, bijvoorbeeld de bepaling van het gebied waarin het algemeen verbindende voorschrift van toepassing is; of de vaststelling van het percentage van bepaalde kostensoorten dat bij de berekening van subsidiabele kosten mag worden meegerekend. Besluiten van algemene strekking geven invulling aan een elders geformuleerde norm en bevatten dus zelf geen zelfstandige normstellingen. Besluiten van algemene strekking zijn evenwel zozeer beleidsmatig van aard dat die besluiten in het algemeen niet in mandaat kunnen worden vastgesteld.

  • d.

    besluiten tot de vaststelling van beleidsregels als bedoeld in artikel 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht of van andere beleidsstukken. Voor de vaststelling van beleidsregels of andere beleidsdocumenten geldt hetzelfde als voor besluiten van algemene strekking, hiervoor vermeld.

  • e.

    besluiten tot het aangaan van bestuursovereenkomsten. Bestuursovereenkomsten zijn overeenkomsten tussen Gedeputeerde Staten en andere bestuursorganen (van gemeenten, waterschappen of rijk) inzake de coördinatie van de uitoefening van wettelijke bevoegdheden. Dergelijke overeenkomsten zijn instrumenten voor de betrokken bestuursorganen om hun onderlinge verhouding en samenwerking vast te leggen, waarmee deze overeenkomsten per definitie van groot belang zijn voor de kwaliteit van de onderlinge betrekkingen tussen de bestuursorganen. Daarom zou het onjuist zijn om voor de bevoegdheid tot het aangaan van dergelijke overeenkomsten een mandaat aan de domeinleider en teamleiders te geven.

  • f.

    besluiten tot het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures. In verreweg de meeste gevallen zijn Gedeputeerde Staten of de provincie niet degenen die het initiatief nemen tot een rechtsgeding, maar bevoegd gezag, verweerder of gedaagde. Wanneer Gedeputeerde Staten besluiten om een rechtszaak te beginnen, wordt daarmee tevens duidelijk dat zij geen kans zien om een geschil met de tegenpartij op te lossen. Het beginnen van een rechtszaak kan dan ook worden uitgelegd als een blijk van bestuurlijk onvermogen. Die mogelijke beeldvorming is van hoog bestuurlijke relevantie, vandaar dat de besluiten tot het beginnen van rechtszaken van het mandaat worden uitgezonderd. Deze uitzondering geldt niet voor arbeidsrechtelijke procedures.

  • g.

    besluiten die aan de goedkeuring of instemming van een ander bestuursorgaan zijn onderworpen. Indien besluiten van Gedeputeerde Staten onderworpen zijn aan de goedkeuring of instemming van een ander bestuursorgaan, dat meestal een bestuursorgaan van het rijk of van de Europese Unie zal zijn, is bij de vaststelling van zo’n besluit per definitie de bestuurlijke verhouding met dat andere bestuursorgaan aan de orde. De bewaking van de kwaliteit van deze verhoudingen leent zich niet voor een mandaatverlening.

  • h.

    besluiten op bezwaarschriften en administratief beroepschriften. Deze besluiten worden door Gedeputeerde Staten of de portefeuillehouder (zie artikel 7) genomen, gelet ook op het beoogde leereffect van bezwaar- en beroepschriften.

  • i.

    besluiten inzake benoemingen en voordrachten tot benoemingen. De achtergrond van deze uitzondering is dat benoemingen vaak een hoge bestuurlijke gevoeligheid kennen en dat juist bij benoemingen vragen van integriteit aan de orde zijn.

  • j.

    besluiten op subsidieaanvragen van meer dan € 10.000. In het Mandaatbesluit provincie Groningen 2016 werd gesproken over "het verstrekken van subsidie". In de praktijk deed zich regelmatig de vraag voor wat onder "verstrekken" moet worden verstaan. Daarom is in deze regeling voor een aangepaste formulering en het opnemen van een definitie in artikel 1 gekozen. Uitgangspunt is dat het eerste besluit in een subsidietraject, bij subsidies van meer dan € 10.000 wordt genomen door Gedeputeerde Staten. Afhankelijk van de situatie kan dat een besluit tot subsidieverlening, subsidievaststelling of voorschotverlening zijn. De eventueel daaropvolgende besluiten mogen ingevolge artikel 3 lid 3 aanhef en onder b en c. in mandaat worden genomen.

  • Besluiten tot buiten behandeling stellen van subsidieaanvragen, besluiten tot het intrekken op verzoek van de aanvrager en besluiten tot het wijzigen van een besluit tot subsidieverlening of subsidievaststelling zijn niet uitgezonderd van het algemene mandaat en mogen dus in mandaat worden genomen, waarbij wordt gewezen op de beperkingen die artikel 6 stelt.

  • In afdeling 4.2.6. Awb is geregeld in welke gevallen een beschikking tot subsidieverlening of

  • -subsidievaststelling ten nadele van de aanvrager kan worden ingetrokken of gewijzigd.

  • Sturingsmogelijkheid Gedeputeerde Staten

  • In het Mandaatbesluit provincie Groningen 2015 waren verleningen van subsidies tot€ 125.000 gemandateerd. De belangrijkste conclusie van de evaluatie van het Mandaatbesluit provincie Groningen 2015 was dat deze grens het college in concrete situaties, ondanks vastgestelde beleidskaders, onvoldoende sturingsmogelijkheden gaf ("zetten wij onze middelen wel effectief en efficiënt in?"). Om hierop goed zicht te krijgen en dus goede afgewogen besluiten te kunnen nemen werden daarom in de praktijk subsidieverzoeken in een FO of bilateraal met portefeuillehouders besproken, mede ook om voorafgaand aan de wekelijkse persconferentie de collegeleden inhoudelijk op de hoogte te stellen van genomen of te nemen besluiten. De beoogde efficiencywinst was daardoor fors minder dan oorspronkelijk beoogd en om die reden is de grens voor mandaat bij subsidieverstrekking fors verlaagd naar € 10.000.

  • In een aantal gevallen is in de begroting vermeld aan welke partij subsidie wordt verstrekt en voor welk bedrag. Daarnaast komt het voor dat in een door Gedeputeerde Staten vastgesteld programma of andersoortig besluit al is bepaald wie een subsidie dan wel lening of garantie ontvangt en wat het maximale bedrag hiervan is. Gedeputeerde Staten hebben in dat geval al gebruik gemaakt van hun sturingsmogelijkheid. Als binnen de kaders van het uitvoeringsprogramma wordt gehandeld, is het afdelingshoofd bevoegd het besluit te nemen Daarnaast bestaat de mogelijkheid om bij vaststelling van een uitvoerings-/bestedingsprogramma tegelijk mandaat te verlenen aan het afdelingshoofd.

  • Voor subsidies in het kader van Mobiliteit en Infrastructuur (Bestedingsplan decentralisatie uitkering Verkeer en Vervoer, duVV 1 ) gaat het veelal om aanzienlijk hogere bedragen dan € 10.000. In artikel 3.3 onder a is een en ander geregeld. Overigens geldt ook hier dat als sprake is van bestuurlijke gevoeligheid, bijvoorbeeld omdat problemen worden voorzien, er geen gebruik mag worden gemaakt van het mandaat.

  • k.

    Voor leningen en garanties die verstrekt worden in het kader van de publieke taak geldt hetzelfde als voor subsidies. Omdat het hier veelal om grote(re) bedragen gaat met daarbij ook in meer of mindere mate risico's, verloopt de besluitvorming over leningen of garanties uit eigen fondsen via het college. Een geldlening of garantie tot € 10.000 is vanwege de daaraan verbonden administratie lasten niet wenselijk. Om die reden geldt, in afwijking van mandatering met betrekking tot subsidies, ook hiervoor geen mandaat.

  • Daar waar voor het fondsbeheer een extern rechtspersoon is of wordt opgericht is bovenstaande uiteraard niet aan de orde. In dat geval worden door de betrokken rechtspersoon besluiten genomen over het al dan niet verstrekken van een lening of garantie en hebben Gedeputeerde Staten geen rol bij concrete financieringen.

  • l.

    andere besluiten die inhouden dat er financiële verplichtingen boven € 70.000 ontstaan. Dit is een algemeen geldende bovengrens voor het gebruik van het mandaat. Voor subsidieverlening en het verstrekken van leningen geldt een lagere grens. Bij aanbestedingen geldt geen financiële bovengrens, maar de algemene eis dat moet zijn voorzien in voldoende dekking.

  • m.

    Besluiten tot het verlenen van mandaat. Het verlenen van ondermandaat is wel toegestaan.

Ondermandaat (artikel 4)

Bij ondermandaat blijft de mandaathouder verantwoordelijk voor de besluiten die op grond van het ondermandaat worden genomen. De houder van een ondermandaat is verplicht om de mandaathouder te informeren over door hem/haar genomen besluiten en daarover verantwoording af te leggen. Er kan geen ondermandaat worden gegeven voor het nemen van besluiten waarvoor niet ook mandaat is gegeven: dan zou de mandaathouder buiten zijn bevoegdheid treden.

Mandaathouders moeten bij gebruik van hun bevoegdheid om ondermandaat te verlenen voorzien in een afdoende controle op het gebruik van het ondermandaat door de houders daarvan. In het algemeen moet worden gesteld dat voorkomen moet worden dat afzonderlijke medewerkers van een aan hen gegeven ondermandaat gebruik maken zonder dat hun voornemen tot het nemen van een besluit is voorgelegd aan een andere medewerker.

Nadat een ondermandaat is verleend, gewijzigd of ingetrokken dient het team Kwaliteit en Control (Bestuurszaken), dat een registratie bijhoudt van verleende ondermandaten, hierover te worden geïnformeerd.

Instructies (artikel 5)

De mandaatgever is bevoegd tot het verstrekken van instructies aan de mandaathouder, die verplicht is naar die instructies te handelen. Dergelijke instructies kunnen algemeen en specifiek of bijzondere zijn. Algemene instructies zijn opgenomen in artikel 5 van het Mandaatbesluit; specifieke instructies of voorschriften hebben betrekking op een bijzonder geval of een groep van bijzondere gevallen waarop het mandaat van toepassing is.

De in het Mandaatbesluit provincie Groningen 2022 neergelegde algemene voorschriften voor het gebruik van een mandaat zijn gebaseerd op de onderscheiding van uitvoering en beleid. Daarbij is van belang dat door uitvoering ook beleid kan worden gevormd en dat een dergelijke ontwikkeling de aandacht van de mandaatgever verdient. Om daarin te voorzien zijn voorschriften opgenomen over de politiek-bestuurlijke en de financiële effecten van de in mandaat te nemen besluiten: voorzien is dat deze effecten bij ieder gebruik van het mandaat moeten worden geïnventariseerd en dat indien die inventarisatie daartoe aanleiding geeft, het gebruik van het mandaat wordt opgeschort. Die opschorting kan alleen worden doorbroken indien de betrokken portefeuillehouder daarmee instemt.

Besluiten waartegen naar redelijke verwachting beroep zal worden ingesteld bij de rechter, vertegenwoordigen een juridisch risico dat bestuurlijk moet worden beoordeeld. In geval een besluit in beroep wordt vernietigd, kan dat aanzienlijke bestuurlijke gevolgen hebben zodat het risico daarop tevoren door het bestuur onder ogen moet worden gezien. Het verbod om gebruik te maken van het mandaat kan in deze gevallen worden genegeerd, wanneer de portefeuillehouder daarvoor toestemming geeft. Uitdrukkelijk geldt hetzelfde niet voor besluiten waartegen bezwaar wordt gemaakt; de behandeling van een bezwaarschrift vindt plaats binnen het provinciebestuur en Gedeputeerde Staten kunnen het besluit waartegen bezwaar is gemaakt, na bezwaar nog herroepen.


Noot
1

DuVV is vanaf 1-1-2016 de opvolger van de Brede Doeluitkering (BDU) verkeer en vervoer