Reglement burgerlijke stand gemeente Texel 2021

Geldend van 21-10-2021 t/m heden

Intitulé

Reglement burgerlijke stand gemeente Texel 2021

Burgemeester en wethouders van de Gemeente Texel,

Gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek I van het Burgerlijk wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

Besluiten vast te stellen het navolgende:

Reglement burgerlijke stand gemeente Texel. 2021

Begripsbepalingen

Letter

Begrip

Omschrijving

a.

De wet

Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (wet van 1 april 2001 tot herziening van titel 4 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek Stb. 2001, 9).

b.

Het besluit

Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994 (Stb. 1994, 900).

c.

Wet rechten burgerlijke stand

Wet van 23 april1879, tot regeling der heffing van rechten wegens de verrichtingen van de ambtenaar van de burgerlijke stand.

d.

Ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS)

een als zodanig aangewezen ambtenaar in dienst van de gemeente Texel, werkzaam bij Burgerzaken (art. 16 lid 2 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

e.

Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS)

een ambtenaar als zodanig aangewezen en beëdigd in dienst van de gemeente Texel of van een andere gemeente, of een persoon als zodanig benoemd en beëdigd, die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is (art. 16 lid 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

f.

‘BABS van buiten’

Een ambtenaar van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die als zodanig is aangewezen bij een andere gemeente.

g.

Handboek Arbeidsvoorwaarden gemeente Texel

Handboek Arbeidsvoorwaarden gemeente Texel in werking getreden op 1 januari 2020.

h.

Gemeentehuis

alle locaties die bij collegebesluit als zodanig zijn aangewezen, waar huwelijken kunnen worden voltrokken en partnerschappen geregistreerd.

i.

College

het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 1. Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Er zijn in de gemeente Texel:

  • a. ambtenaren van de burgerlijke stand, werkzaam bij Burgerzaken van de gemeente Texel;

  • b. buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, werkzaam bij de gemeente Texel (niet bij Burgerzaken) en uitsluitend belast met de voltrekking van huwelijken of de registratie van partnerschappen en het omzetten van partnerschapsregistraties in huwelijken;

  • c. buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die kunnen worden aangewezen voor het éénmalig voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap.

  • 2. Bij de wet is bepaald dat het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand twee is. Daarnaast kunnen er een of meer buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand zijn.

  • 3. Het college van burgemeester en wethouders kan aanwijzingen geven met betrekking tot de te dragen kleding van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand tijdens de huwelijksvoltrekking of de partnerschapsregistratie.

Artikel 2. Aanwijzing

  • 1. De ABS en de BABS worden aangewezen door het college. De aanwijzing van een BABS kan worden gemandateerd aan de afdelingsmanager. Deze kan ondermandaat verlenen aan de teamleider.

  • 2. De ABS en de BABS maken geen onderscheid op basis van afkomst, geaardheid en/of religie (art. 16, lid 2 van de Wet).

  • 3. De ABS en de BABS mogen de werkzaamheden pas uitvoeren nadat zij daartoe de eed of belofte hebben afgelegd bij de Rechtbank en een verklaring omtrent het gedrag (VOG) hebben overgelegd.

  • 4. De ABS wordt aangewezen voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen, waarin de ambtenaar onafgebroken werkzaam is bij Burgerzaken van de gemeente Texel. Na het beëindigen van de werkzaamheden bij Burgerzaken eindigt de aanwijzing van rechtswege.

  • 5. De aanwijzing en de rechtspositie van een bezoldigde BABS zijn vastgelegd in het Handboek Arbeidsvoorwaarden gemeente Texel. Indien een BABS in het jaar voorafgaande aan het verlopen van de arbeidsovereenkomst geen huwelijk heeft voltrokken of partnerschap heeft geregistreerd, worden zowel de aanwijzing als de arbeidsovereenkomst niet verlengd.

  • 6. Om bij te blijven in het ambt moet een BABS minimaal 2 huwelijken per jaar voltrekken of partnerschappen registreren.

  • 7. Een ‘BABS van buiten’ voor één dag voor één specifieke huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie wordt alleen aangewezen als deze al eerder is beëdigd, aangewezen of benoemd bij een andere gemeente en het ambt regelmatig uitoefent.

  • 8. Hiervoor moeten de volgende documenten worden overgelegd, te weten

    • a.

      Door het bruidspaar en de ‘BABS van buiten’ ondertekend aanvraagformulier;

    • b.

      Aanwijzingsbesluit van de ‘Babs van buiten’ tot (B)ABS bij een andere gemeente in Nederland, niet zijnde een aanwijzing als BABS voor één dag;

    • c.

      Audiëntieblad van de beëdiging bij de Rechtbank in Nederland, niet zijnde een beëdiging als BABS voor één dag;

    • d.

      Verklaring van de gemeente dat de (B)ABS daar nog steeds actief het ambt uitoefent;

    • e.

      Kopie geldig legitimatiebewijs.

  • 9. Er wordt geen ‘BABS van buiten’ voor één dag beëdigd.

  • 10. Indien een ‘BABS van buiten’ in het jaar voorafgaande aan de aanwijzing voor één dag geen huwelijk heeft voltrokken of partnerschap heeft geregistreerd, wordt het verzoek tot aanwijzing niet gehonoreerd.

Artikel 3. Aanwijzing van college- en raadsleden

De burgemeester, wethouders, leden van de raad en de griffier kunnen op verzoek worden aangewezen -en voor zover nodig beëdigd- tot BABS voor één dag.

Artikel 4. Vergoeding voor de werkzaamheden van de BABS

  • 1.

    De BABS ontvangt voor ieder door hem/haar voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap een vergoeding conform het Handboek Arbeidsvoorwaarden gemeente Texel op basis van declaraties achteraf.

  • 2.

    Een ABS of BABS die werkzaam is binnen het gemeentehuis, raadsleden, leden van het college en de griffier ontvangen geen vergoeding voor de werkzaamheden als BABS.

  • 3.

    De ‘BABS van buiten’ die aangewezen wordt voor één dag kan geen aanspraak maken op een vergoeding.

Artikel 5. Locatie

  • 1. De ABS en de BABS verrichten de wettelijke taken in het gemeentehuis. Hierbij wordt hij/zij vergezeld door een gemeentebode. Deze zorgt ervoor dat de benodigde stukken aanwezig zijn en dat alles ordelijk verloopt. De gemeentebode assisteert waar mogelijk en nodig.

  • 2. Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken en partnerschappen geregistreerd, geldt elke locatie binnen het grondgebied van de gemeente Texel, onder voorwaarde dat:

    • de locatie voldoet aan de door de raad gestelde criteria: openbare toegankelijkheid, bereikbaarheid en het voldoen aan de regels van openbare orde en veiligheid;

    • de eigenaar dan wel beheerder van die locatie toestemming heeft verleend aan het bruidspaar;

    • het bruidspaar een alternatieve locatie heeft waarnaar kan worden uitgeweken bij slecht weer;

    • de (B)ABS vooraf met het bruidspaar heeft gecontroleerd of hij/zij op een redelijke manier op die locatie zijn/haar ambt kan uitoefenen;

    • de ceremonie niet plaats vindt in de lucht (in een luchtballon of vliegtuig of aan een parachute) of in het water (in een zwembad of op een niet aangemeerd vaartuig);

    • bij aanwezigheid van meer dan 50 personen op de locatie minimaal 4 weken voor de ceremonie door het bruidspaar melding wordt gedaan bij de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) van de gemeente Texel. Horecalocaties zijn voor het doen van een melding vrijgesteld.

  • 3. Tijdens de ceremonie is het niet toegestaan dranken of etenswaren te nuttigen. Het schenken van champagne en het aansnijden van een bruidstaart behoren niet tot de ceremonie.

  • 4. Tijdens de ceremonie in het gemeentehuis zijn geen dieren toegestaan, met uitzondering van hulphonden.

  • 5. Het strooien van confetti, bloemblaadjes of dergelijke in en voor het gemeentehuis in Den Burg is niet toegestaan. Op andere locaties bepaalt de eigenaar/verhuurder of dit wordt toegestaan.

  • 6. De BABS mag weigeren medewerking te verlenen aan een huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie als de locatie niet voldoet, waardoor een representatieve ceremonie niet kan plaatsvinden. De bereikbaarheid kan hierbij ook een rol spelen (geen vervoer mogelijk, te lange afstand). De BABS mag eveneens een huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie weigeren dan wel tijdelijk opschorten als niet is voldaan aan wettelijke regels of bij calamiteiten/ongeregeldheden die door de bode kunnen worden geconstateerd.

  • 7. De gemeente Texel is behalve voor de formele huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie op geen enkele wijze aansprakelijk voor te lijden- dan wel geleden schade aan de locatie of aan derden.

Artikel 6. Reservering huwelijk of partnerschap

Een datum voor huwelijkssluiting of partnerschapsregistratie kan worden gereserveerd vanaf maximaal één jaar voor de gewenste datum. Van elke gemaakte reservering stuurt de ABS een bevestiging naar het aanstaande bruidspaar of de aanstaande partners. Bij annulering of wijziging na de reservering worden kosten in rekening gebracht conform de legesverordening van het jaar waarin de huwelijkssluiting of partnerschapsregistratie zou plaatsvinden.

Artikel 7. Omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk.

Een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk wordt voor de toepassing van dit reglement gelijkgesteld met de sluiting van een huwelijk.

Artikel 8.Leiding

De teamleider Burgerzaken -of bij afwezigheid diens plaatsvervanger- is belast met de leiding van de burgerlijke stand.

Artikel 9. Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is geopend op werkdagen en -tijden waarop de balie voor het publiek is geopend; buiten de openingstijden alleen op afspraak.

  • 2. Uitsluitend voor huwelijksvoltrekkingen of partnerschapsregistraties is het bureau van de burgerlijke stand geopend:

    • a.

      in het Gemeentehuis te Den Burg en alle overige locaties op werkdagen van 8.30 uur tot en met 16.30 uur;

    • b.

      in het Gemeentehuis te Den Burg en alle overige locaties op zaterdag en zondag in overleg;

    • c.

      huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties vinden elk uur plaats op het halve uur, waarbij de laatste ceremonie plaats vindt om 16.30 uur;

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten als de in lid 1 gestelde openstelling samenvalt met een algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Dit geldt ook voor andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau van de burgerlijke stand anders dan voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, beperkt geopend zijn op door het college te bepalen uren.

  • 5. Het bureau van de burgerlijke stand kan in bijzondere omstandigheden worden geopend op zaterdag, zondag of andere dagen dat het bureau regulier gesloten is. Dit kan uitsluitend op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, indien deze aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende dag waarop de burgerlijke stand zal zijn geopend. Onmiddellijk nadat deze werkzaamheden zijn verricht, wordt Het bureau van de burgerlijke stand weer gesloten.

  • 6. De besluiten, genomen op grond van lid 3 en 4 van dit artikel, worden ten minste één week van tevoren bekend gemaakt.

  • 7. In bijzondere gevallen kan worden afgeweken van de tijden als bedoeld in lid 1 en lid 2.

Artikel 10. Kosteloze huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie

Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand zijn twee tijden aangewezen voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties, te weten op dinsdagochtend 9.00 uur en 9.15 uur. Kosteloze ceremonies worden niet gehouden in de raadszaal maar in een andere passende (vergader)ruimte in het gemeentehuis. Het toegestane aantal aanwezigen is 4, te weten het (bruids)paar en 2 getuigen. Bij deze ceremonies wordt slechts voldaan aan de minimale vormvereisten die gelden voor een huwelijk dan wel een partnerschapsregistratie.

Artikel 11. Schakelbepalingen

De bepalingen in dit reglement zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

De bepalingen in dit reglement over de openstelling van het bureau burgerlijke stand als bedoeld in artikel 9 zijn ook van toepassing op paren die hun partnerschapsregistratie willen omzetten in een huwelijk met een trouwceremonie.

Artikel 12. Slotbepalingen

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als ‘Reglement burgerlijke stand’.

  • 2. Het college beslist in de gevallen waarin deze regeling niet voorziet.

  • 3. Het college kan een of meerdere artikelen van dit reglement buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover -gelet op het doel en de strekking van dit reglement- toepassing leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

  • 4. Dit reglement treedt in werking met ingang van de achtste dag na publicatie.

  • 5. Het ‘Reglement burgerlijke stand’, vastgesteld op 14 november 2017, wordt op de in lid 4 genoemde datum ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 21 september 2021

De heer ir. M.C. Uitdehaag,

Burgemeester.

Mevrouw drs. E.C. van der Bruggen,

Secretaris.