Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR662857
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR662857/1
Delegatie- en mandaatbesluit GGD Zaanstreek-Waterland 2020
Geldend van 13-10-2021 t/m heden
Intitulé
Delegatie- en mandaatbesluit GGD Zaanstreek-Waterland 2020Het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter van GGD Zaanstreek-Waterland 2020, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft
gelet op:
-
hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht; de Gemeentewet;
-
de Wet gemeenschappelijke regelingen;
-
Gemeenschappelijke Regeling GGD Zaanstreek-Waterland, voor het laatst gewijzigd vastge steld op 18 oktober 2018 en op 21 december 2018 in werking is getreden;
overwegende dat:
-
de mandaatregeling GGD Zaanstreek-Waterland op 24 januari 2019 is aangepast aan de ge wijzigde gemeenschappelijke regeling;
-
vaststelling van een delegatie- en mandaatbesluit ter nadere uitwerking van eerdergenoemde mandaatregeling noodzakelijk is;
besluiten:
-
het Delegatie- en mandaatbesluit GGD Zaanstreek-Waterland als volgt vast te stellen
HOOFDSTUK 1 DEFINITIES
Artikel 1. Definities
-
1.1 de GGD:
het rechtspersoonlijkheid bezittend openbaar lichaam "Gemeenschappelijke Gezondheids dienst Zaanstreek-Waterland".
-
1.2 Gemeenschappelijke regeling:
de Gemeenschappelijke Regeling GGD Zaanstreek-Waterland, zoals vastgesteld door het al gemeen bestuur op 18 oktober 2018 en op 21 december 2018 in werking getreden.
-
1.3 Het algemeen bestuur:
het algemeen bestuur van de GGD, zoals omschreven in de artikelen 8 tot en met 13 van de Gemeenschappelijke regeling.
-
1.4 Het dagelijks bestuur:
het dagelijks bestuur van de GGD, zoals omschreven in de artikelen 5 tot en met 7 van de Gemeenschappelijke regeling.
-
1.5 De voor zitter:
de voorzitter van het algemeen bestuur van de GGD, zoals beschreven in artikel 14 van de Gemeenschappelijke regeling.
-
1.6 De directeur:
de directeur van de GGD, zoals bedoeld in artikel 18 van de Gemeenschappelijke regeling.
HOOFDSTUK 2 DELEGATIE
Artikel 2. Gedelegeerde bevoegdheden
-
2.1 Het algemeen bestuur delegeert aan het dagelijks bestuur de bevoegdheden, opgenomen in bijlage 1,onder de in artikel 3 vermelde algemene beleidsregels.
Artikel 3. Algemene beleidsregels en voorwaarden
-
3.1 De uitoefening van de in artikel 2 bedoelde bevoegdheden:
- a.
is gericht op de realisering van wettelijk vastgestelde taken en regels, alsmede de in de Gemeenschappelijke regeling vastgestelde taken en geschiedt met inachtneming van het ter zake geldende recht;
- b.
gebeurt binnen de financiële middelen, zoals beschikbaar gesteld in de vastgestelde begro ting en voor zover deze niet zijn uitgeput;
- c.
vindt plaats overeenkomstig vastgesteld of bestaand beleid voor de GGD.
- a.
-
3.2 Als het algemeen bestuur daarom verzoekt, rapporteert het dagelijks bestuur over de uitoefe ning van de gedelegeerde bevoegdheden.
HOOFDSTUK 3 MANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGING
Artikel 4. Verlening mandaat, volmacht en machtiging; ondertekening
-
4.1 Het algemeen bestuur verleent mandaat, machtiging respectievelijk volmacht aan de directeur voor de in bijlage 2 genoemde bevoegdheden om besluiten te nemen ter uitoefening van deze bevoegdheden, het verrichten van daarmee verbonden rechtshandelingen en het verrichten van daarmee samenhangende feitelijke handelingen.
-
4.2 De voorzitter verleent mandaat, machtiging respectievelijk volmacht aan de directeur voor de in bijlage 3 genoemde bevoegdheden om besluiten te nemen ter uitoefening van deze be voegdheden, het verrichten van daarmee verbonden rechtshandelingen en het verrichten van daarmee samenhangende feitelijke handelingen.
-
4.1 Het dagelijks bestuur verleent mandaat, machtiging respectievelijk volmacht aan de directeur voor de in bijlage 4 genoemde bevoegdheden om besluiten te nemen ter uitoefening van deze bevoegdheden, het verrichten van daarmee verbonden rechtshandelingen en het verrichten van daarmee samenhangende feitelijke handelingen.
-
4.3 Het verleende mandaat omvat tevens de bevoegdheid tot ondertekening van de krachtens het mandaat genomen besluiten.
Artikel 5. Algemene beleidsregels, beperkingen en voorwaarden
-
5.1 De uitoefening van het mandaat, de machtiging en de volmacht, bedoeld in artikel 4:
- a.
is gericht op de realisering van wettelijk vastgestelde taken en regels, alsmede de in de Gemeenschappelijke regeling vastgestelde taken en geschiedt met inachtneming van het ter zake geldende recht;
- b.
gebeurt binnen de financiële middelen, zoals beschikbaar gesteld in de vastgestelde pro gramma-begroting en voor zover deze niet zijn uitgeput;
- c.
vindt plaats overeenkomstig vastgesteld of bestaand beleid voor de GGD.
- a.
Artikel 6. Vervanging
-
6.1 Bij afwezigheid of verhindering van de directeur gaat het mandaat, de machtiging of de vol macht over op de plaatsvervangend directeur.
-
6.2 Bij gelijktijdige tijdelijke afwezigheid of verhindering van de directeur en de plaatsvervangend directeur gaat het mandaat, de machtiging of de volmacht over op een door de directeur schriftelijk aangewezen functionaris (sectormanager) om de directeur en plaatsvervangend di recteur waar te nemen.
Artikel 7. Informatieplicht
-
7.1 Als het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur of de voorzitter daarom verzoekt, rapporteert de directeur over de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden.
Artikel 8. Ondermandaat
-
8.1 De directeur kan aan hem gemandateerde bevoegdheden, zoals omschreven in bijlage 3 en 4, doormandateren aan het naast lagere of het daarnaast lagere hiërarchische niveau. Deze mandatering wordt schriftelijk door de directeur vastgelegd.
-
8.2 De directeur kan instructies verbinden aan de uitvoering van de doorgemandateerde bevoegdheden
-
8.3 Documenten die krachtens ondermandaat worden afgehandeld worden ondertekend met 'na mens het dagelijks bestuur' respectievelijk 'namens de voorzitter',gevolgd door de naam en de functie 'directeur publieke gezondheid',aangevuld met 'voor deze', gevolgd door de naam en de functie van de ondergemandateerde.
Artikel 9. Ondertekening bij mandatering door het bestuur
-
9.1 In geval van uitoefening van door het algemeen bestuur gemandateerde bevoegdheden, wor den uitgaande stukken als volgt ondertekend: "Het algemeen bestuur van de GGD Zaan streek-Waterland, namens deze," gevolgd door de naam en functie van de (on der)gemandateerde.
-
9.2 In geval van uitoefening van door het dagelijks bestuur gemandateerde bevoegdheden, wor den uitgaande stukken als volgt ondertekend: "Het dagelijks bestuur van de GGD Zaanstreek Waterland, namens deze," gevolgd door de naam en functie van de (onder)gemandateerde.
-
9.3 In geval van uitoefening van door de voorzitter gemandateerde bevoegdheden, worden uit gaande stukken als volgt ondertekend: "De voorzitter van de GGD Zaanstreek-Waterland, na mens deze," gevolgd door de naam en functie van de (onder)gemandateerde.
Artikel 10. Intrekking (onder)mandaat
-
10.1 De door het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter genomen besluiten in zake mandatering van bevoegdheden kunnen te allen tijde worden ingetrokken door degene die deze bevoegdheden heeft gemandateerd.
-
10.2 Indien het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur of de voorzitter besluit tot intrekking van een verleend mandaat, geldt dit tevens voor de op basis daarvan verleende ondermandaten.
-
10.3 De door de directeur genomen besluiten inzake mandatering van bevoegdheden kunnen te allen tijde door de directeur worden ingetrokken.
Artikel 11. Mandaat, volmacht, machtiging
-
11.1 Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met man daat gelijkgesteld de verlening van volmacht ten behoeve van privaatrechtelijke rechtshande lingen, en machtiging ten behoeve van handelingen die noch een besluit noch een privaat rechtelijke rechtshandeling zijn.
HOOFDSTUK 4 SLOTBEPALINGEN
Artikel 12. Inwerkingtreding en citeertitel
-
12.1 Dit besluit treedt na bekendmaking in werking op 1mei 2020.
-
12.2 Dit besluit wordt aangehaald als 'Delegatie- en mandaatbesluit GGD Zaanstreek-Waterland 2020'.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het algemeen bestuur in zij vergadering van 26 maart 2020,
Voorzitter,
S. Mutluer
Secretaris,
Mr. F.H.J. Strijthagen
BIJLAGE 1: BEVOEGDHEDEN DIE HET ALGEMEEN BESTUUR DELEGEERT AAN HET DAGELIJKS BESTUUR
Bevoegdheid |
Grondslag |
Bijzonderheden |
Aangaan van verplichtingen met personele of financiële consequenties. |
Gemeenschappelijke regeling |
|
Besluiten over klachten gericht aan GGD Zaanstreek- Waterland. |
Algemene wet bestuursrecht, Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorq |
|
Besluit over Wob-verzoeken gericht aan GGD Zaanstreek- Waterland. |
Algemene wet bestuursrecht, Wet openbaarheid van bestuur |
|
Uitvoeren Privacyreglement GGD Zaanstreek-Waterland . |
|
Voor zover het de bevoegdheden van het algemeen bestuur betreft (onder anderehet meldden van datalekken) . |
BIJLAGE 2: VERLENING MANDAAT, MACHTIGING OF VOLMACHT DOOR HET ALGEMEEN BESTUUR AAN DE DIRECTEUR
BIJLAGE 3: VERLENING MANDAAT, MACHTIGING OF VOLMACHT DOOR DE VOORZITTER AAN DE DIRECTEUR
BIJLAGE 4: VERLENING MANDAAT, MACHTIGING OF VOLMACHT DOOR HET DAGELIJKS BESTUU R AAN DE DIRECTEUR
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl