Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR662202
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR662202/1
Regeling vervallen per 22-09-2021
Besluit Aanwijzing Operationele Ruimte
Geldend van 22-09-2021 t/m 21-09-2021
Intitulé
Besluit Aanwijzing Operationele RuimteDe directeur Centraal Nautisch Beheer Noorzeekanaalgebied,
Gelet op:
- -
Artikel 3.11 lid 1 van de Regionale Havenverordening 2019, waarin wordt bepaald dat het college voor een ligplaats de operationele ruimte kan aanwijzen;
- -
Artikel 3.11 lid 2 in verband met artikel 9.1 van de Regionale Havenverordening 2019, waarin wordt bepaald dat het college aanvullende regels kan stellen met betrekking tot het nautisch gebruik van de operationele ruimte;
- -
Artikel 1.9 van de Regionale Havenverordening Noordzeekanaalgebied 2019, in samenhang met het Besluit mandaat, volmacht en machtiging van 3 december 2019, gepubliceerd op 3 januari 2020 op basis waarvan door de directeur Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied in mandaat namens het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam ontheffing kan worden verleend, namens het college;
- -
de begripsomschrijvingen als omschreven in bijlage 1 bij dit besluit.
Overwegingen:
- -
het college ten aanzien van een ligplaats een operationele ruimte kan aanwijzen;
- -
het college aan genoemde aanwijzing beperkingen en voorschriften kan stellen;
- -
het college deze bevoegdheid heeft gemandateerd aan De directeur Centraal Nautisch Beheer Noorzeekanaalgebied;
- -
De directeur Centraal Nautisch Beheer Noorzeekanaalgebied een operationele ruimte aanwijst uit het oogpunt van veiligheid, ordening en de continuïteit van de haven.
Besluit:
- -
wijst voor de volgende ligplaatsen de operationele ruimte aan:
-
Ligplaats
Verkorte ligplaatsnaam
Paginanummer
Coenhaven Steiger Papierweg
CH SPW
2
- -
de volgende kenmerken en gebruik aan de ligplaatsen te verbinden:
Coenhaven Steiger Papierweg
1.Kenmerken ligplaats en operationele ruimte
1.1 |
Ligplaats naam: |
Coenhaven Steiger Papierweg |
||
1.2 |
Verkorte ligplaatsnaam: |
CH SPW |
||
1.3 |
Ligplaats omschrijving |
Steigers en palen aan de oostkant van de kop van pier Azië in de Coenhaven |
||
1.4 |
Coördinaten van de operationele ruimte volgens NRD |
1. |
X= 119672.59 |
Y= 491020.27 |
2. |
X= 119709.37 |
Y= 490992.90 |
||
3. |
X= 119688.06 |
Y= 490964.64 |
||
4. |
X= 119623.61 |
Y= 491013.09 |
||
1.5 |
De operationele ruimte conform de tekening: N0621v03 |
Lengte 75 meter x breedte 35 meter |
||
1.6 |
Ligplaats waterbodemniveau t.o.v. NAP |
Voorliggende waterbodemniveau 2,5 meter |
||
1.7 |
Minimale kielspeling |
Binnenvaart: 0,30 meter |
||
1.8 |
Doorvaarthoogte t.o.v. NAP: |
Niet van toepassing |
2.Gebruik
2.1 |
Ligplaats is bestemd voor: |
Drijvend aannemers materiaal |
2.2 |
Nadere voorschriften aan het ligplaats nemen: |
Niet van toepassing |
2.3 |
De maximale lengte van af te meren schip: |
Onbeperkt binnen operationele ruimte |
2.4 |
De maximale breedte van af te meren schip: |
Onbeperkt binnen operationele ruimte |
2.5 |
De maximale diepgang van af te meren schip in: Zoetwater 1000 mg/1000 L |
Binnenvaart 1,8 meter |
2.6 |
Dienstverlenende schepen buiten de operationele ruimte: |
Niet toegestaan |
2.7 |
Overig: |
Een ontheffing is noodzakelijk voor die situaties waarvan het niet mogelijk is om op voorhand bepaald te hebben dat ze kunnen, maar die om een nadere concrete afweging vragen. Bij die afweging spelen aspecten van nautische veiligheid een rol. Te denken is aan omstandigheden zoals de maatvoering van het schip, de weersomstandigheden, diepte van het water, overige scheepvaart e.d. Aan de ontheffing kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden. De ontheffing aanvraag wordt geweigerd als door voorschriften en beperkingen aan de ontheffing de nautische veiligheid niet bereikt kan worden. |
2.8 |
Toelichting: |
Nee |
Ondertekening
7 september 2021
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,
namens deze, de directeur Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied,
J.H.M. Mateyo
Bijlage 1: Algemene begripsomschrijvingen
Binnenschip |
Vaartuig dat is bestemd voor de vaart op de binnenwateren of op dienovereenkomstige buitenlandse wateren. |
|
|||
Boord / Boord overslag |
Rechtstreekse overslag van lading tussen schepen zonder tussenkomst van een walinstallatie. |
|
|||
Bulkcarrier |
Een zeeschip gebruikt en bestemd voor het vervoer van droge los gestorte lading. |
|
|||
Contractniveau |
Het in het huurcontract vastgelegde niveau van de waterbodem in NAP gelegen voor het gehuurde. |
|
|||
Dienstverlenend schip |
Elk schip betrokken bij diensten aan een ander schip betreffende het repareren, schoonmaken, brengen of halen van voorraden, scheeps-onderdelen of ophalen van afvalstoffen. |
|
|||
Doorvaarthoogte (t.o.v. NAP) |
De verticale afstand tussen het referentievlak NAP en het laagste vaste punt boven de operationele ruimte. |
|
|||
Double banking |
Het naast elkaar afmeren van schepen, niet zijnde faciliterende schepen. |
|
|||
Gevaarlijke stoffen |
Stoffen, die als gevaarlijk zijn geclassificeerd, benoemd in de International Maritime Dangerous Goods Code, de (International) Code for the Construction and Equipment of Ships Carrying Dangerous Chemicals in Bulk, de (International) Code for the Construction and Equipment of ships carrying Liquefied Gasses in Bulk van de Internationale Maritieme Organisatie of het Europees Verdrag inzake het internationaal vervoer van gevaarlijke stoffen over de binnenwateren (Adn) vanwege het gevaar voor explosie, brand, corrosie, vergiftiging, bedwelming of straling en die afhankelijk van de vervoersmodaliteit verpakt, als losgestorte droge bulk of vloeibare bulk vervoerd worden. |
|
|||
Havenmeester |
De Havenmeester van Amsterdam die door het College bij besluit als zodanig is aangewezen. |
|
|||
Kielspeling |
De verticale afstand tussen het diepste punt van een schip en de waterbodem. |
|
|||
Ligplaats |
Een met naam genoemde locatie die is ingericht om veilig zee-, en binnenvaartschepen aan te kunnen afmeren. Dit kan zijn een kade, steiger, palen, ankerplaats of een afmeerboei. |
|
|||
NAP |
Normaal Amsterdams Peil |
|
|||
NRD |
Het coördinatenstelsel ‘Nieuwe Rijksdriehoekmeting’ |
||||
RHN |
De Regionale Havenverordening Noordzee-kanaalgebied. |
||||
Operationele ruimte |
In lengte, breedte, diepte en hoogte begrensd gebied, waarbinnen schepen ligplaats kunnen nemen om hun activiteiten uit te oefenen. |
||||
Peilvak |
Een geografisch afgebakend gebied waar een en hetzelfde waterbodemniveau (t.o.v. NAP) wordt gehandhaafd. |
||||
Schip |
Elk vaartuig met inbegrip van een watervliegtuig, een draagvleugelboot, een luchtkussenvoertuig, een boorinstallatie, een werkeiland of soortgelijk object, een baggermolen, een drijvende kraan, een elevator, een ponton, een drijvend werktuig, een drijvend voorwerp of een drijvende inrichting. |
||||
Tankschip |
Een zee- of binnenschip, gebouwd voor of aangepast aan het vervoer van onverpakte vloeibare lading in zijn laadruimten. |
|
|||
Waterdiepte |
De verticale afstand tussen de waterspiegel en de waterbodem. |
|
|||
Waterstand |
De verticale afstand tussen de waterspiegel en het referentievlak NAP. |
|
|||
Zeeschip |
Schip dat wordt gebruikt voor de vaart ter zee of dat blijkens zijn constructie voor de vaart ter zee is bestemd en elk schip dat is voorzien van een document - afgegeven door het bevoegde gezag van het land waar het schip is ingeschreven - waaruit blijkt dat het geschikt is voor de vaart ter zee. |
|
Ingevolge de Algemene Wet Bestuursrecht kan een belanghebbende binnen zes weken na bekendmaking bezwaar maken tegen dit besluit door het indienen van een bezwaarschrift. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan Burgemeester en Wethouders van Amsterdam, Postbus 202, 1011 PN Amsterdam. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, alsmede de gronden van het bezwaar. Indien u er voor kiest om u te laten vertegenwoordigen, verzoeken wij u om een machtiging te (laten) overleggen. Het indienen van een bezwaar heeft geen schorsende werking. Indien onverwijlde spoed dit vereist kan, hangende de bezwaarschriftenprocedure, een schorsing of voorlopige voorziening worden gevraagd van de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, Sector Bestuursrecht Algemeen, Parnassusweg 226, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Hieraan zijn griffiekosten verbonden.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl