Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR661954
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR661954/3
Verordening toeristenbelasting 2022
Dit is een toekomstige tekst! Geldend vanaf 01-01-2025
Intitulé
Verordening toeristenbelasting 2022DE RAAD DER GEMEENTE EPE
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders, nr. 311793, d.d. 6 juli 2021;
gezien het raadsbesluit en bijbehorend voorstel over het onderzoek naar de systematiek toeristenbelasting, nr. 272165, d.d. 27 mei 2021
gelet op artikel 224 van de Gemeentewet;
BESLUIT
Vast te stellen de volgende verordening:
Verordening op de heffing en invordering van toeristenbelasting 2022.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
kampeermiddel: tent, tentwagen, kampeerauto, caravan dan wel enig ander onderkomen of ander voertuig of gewezen voertuig of een gedeelte daarvan, voor zover geen bouwwerk zijnde waarvoor een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid, onderdeel a, Omgevingswet is vereist; een en ander voor zover deze onderkomens of voertuigen geheel of ten dele blijvend zijn bestemd of opgericht dan wel worden of kunnen worden gebruikt voor recreatief nachtverblijf waaronder begrepen stacaravans en chalets zolang deze zich bevinden op een kampeerterrein.
- b.
eigen kampeermiddel: kampeermiddel dat in bezit is van de persoon die daarin overnacht.
- c.
kampeerterrein: terrein of plaats, geheel of gedeeltelijk ingericht, en volgens die inrichting bestemd, om daarop gelegenheid te geven tot het plaatsen of geplaatst houden van kampeermiddelen.
- d.
vaste standplaats: een terrein of terreingedeelte dat deel uitmaakt van een kampeerterrein en dat ter beschikking wordt gesteld voor de plaatsing van eenzelfde kampeermiddel, gebruikt door dezelfde perso(o)n(en), gedurende een periode zoals aangegeven in de bijbehorende tarieventabel van deze verordening.
- e.
maand: een aaneengesloten periode van 31 dagen.
Artikel 2 Belastbaar feit
Onder de naam 'toeristenbelasting' wordt een directe belasting geheven voor het houden van verblijf met overnachting binnen de gemeente tegen een vergoeding in welke vorm dan ook door personen die niet als ingezetene met een adres in de gemeente in de basisregistratie personen zijn ingeschreven.
Artikel 3 Belastingplicht
- 1.
Belastingplichtig is de persoon die gelegenheid biedt tot verblijf als bedoeld in artikel 2.
- 2.
De belastingplichtige is bevoegd de belasting als zodanig te verhalen op de persoon die verblijf houdt als bedoeld in artikel 2.
- 3.
Als er geen persoon is aan te wijzen die gelegenheid biedt tot verblijf, is de persoon belastingplichtig die verblijf houdt als bedoeld in artikel 2.
- 4.
De belastingplichtige die gelegenheid biedt tot verblijf als bedoeld in artikel 2, in hem daartoe ter beschikking staande ruimten, dan wel ter beschikking staande terreinen kan voor elk van die ruimten en/of terreinen afzonderlijk in de heffing worden betrokken.
Artikel 4 Vrijstellingen
De belasting wordt niet geheven voor het verblijf:
- 1.
van de persoon die verblijft in een toegelaten instelling als bedoeld in artikel 4 van de Wet toetreding zorgaanbieders;
- 2.
van een vreemdeling als bedoeld in artikel 29, eerste lid, van de Vreemdelingenwet 2000, die rechtmatig in Nederland verblijft in de zin van artikel 8, letters c, d, f, g, h, van voornoemde wet, en voor zover deze persoon verblijf houdt als bedoeld in artikel 2, onder verantwoordelijkheid van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers.
Artikel 5 Maatstaf van heffing
- 1.
De belasting wordt geheven naar het aantal overnachtingen in het belastingjaar. Het aantal overnachtingen wordt gesteld op het aantal overnachtende personen vermenigvuldigd met het aantal nachten dat zij verblijf houden.
- 2.
In afwijking van het eerste lid kan, op een bij de aangifte gedaan verzoek van de belastingplichtige, de belasting voor het houden van verblijf op een vaste standplaats naar vaste bedragen per standplaats worden geheven als er sprake is van een periode, zoals bepaald in de bijbehorende tarieventabel van deze verordening.
Artikel 6 Opteren voor werkelijk aantal overnachtingen
In afwijking van het bepaalde in artikel 5 wordt op een door de belastingplichtige bij de aangifte gedane aanvraag de maatstaf van heffing vastgesteld op het werkelijke aantal overnachtingen, als blijkt dat dit bedrag lager is dan het op grond van de bijbehorende tarieventabel aangegeven bedrag.
Artikel 7 Belastingtarieven
De tarieven behorend bij deze verordening zijn opgenomen in de bijbehorende Tarieventabel gemeente Epe voor belastingen, heffingen en rechten.
Artikel 8 Belastingjaar
Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 9 Wijze van heffing
De belasting wordt bij wege van aanslag geheven.
Artikel 10 Aangifte
-
1. In afwijking van artikel 237, eerste lid, van de Gemeentewet geschiedt het uitnodigen tot het doen van aangifte door het uitreiken of toezenden van een aangiftebrief waaruit blijkt de wijze van het doen van aangifte, een omschrijving van de gevraagde gegevens of bescheiden en de termijn waarbinnen aangifte moet worden gedaan.
-
2. In afwijking van artikel 237, tweede lid, van de Gemeentewet wordt aangifte gedaan door het op de in de aangiftebrief aangegeven wijze, inleveren of toezenden van de gevraagde gegevens of bescheiden.
-
3. De aangiftebrief kan langs elektronische weg verzonden worden.
Artikel 11 Aanslaggrens
Een belastingaanslag wordt niet opgelegd als er minder dan tien overnachtingen zijn geweest in het belastingjaar.
Artikel 12 Termijnen van betaling
- 1.
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moet een aanslag worden betaald uiterlijk op de laatste dag van de eerste maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.
- 2.
In afwijking in zoverre van het eerste lid geldt, als het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, meer is dat € 50,-, maar minder is dan € 10.000,- en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in zoveel gelijke termijnen als er na de maand van dagtekening van het aanslagbiljet nog maanden in het belastingjaar waarin de aanslagen worden opgelegd overblijven, met dien verstande dat het aantal termijnen ten minste drie bedraagt. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
- 3.
De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het voorgaande leden gestelde termijnen.
Artikel 13 Overgangsrecht
De Verordening toeristenbelasting 2020 van 14 november 2019 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 14, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Artikel 14 Inwerkingtreding
- 1.
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2022.
- 2.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2022.
Artikel 15 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening toeristenbelasting 2022.
Epe, 16 september 2021
De raad voornoemd,
de voorzitter,
dhr. dr. T.C.M. Horn
de griffier,
Mw. J. Kattenberg
Toelichting Verordening toeristenbelasting 2022
De gemeente Epe hanteert als uitgangspunt de modelverordening van de VNG. Op onderdelen wijkt Epe af. Voor de toelichting wordt verwezen naar de modeltoelichting van de VNG zoals die onder meer te vinden is op www.modelverordeningen.nl. De afwijkingen zijn hieronder toegelicht. Voor een nadere toelichting zij voorts nog gewezen op de rapportage over het in 2020 uitgevoerde onderzoek naar de systematiek toeristenbelasting en het bijbehorende voorstel met nummer 272165 dat behandeld is in de raadsvergadering van 27 mei 2021.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
a. de begripsomschrijving van kampeermiddel is ruim opgezet, zodat ook stacaravans en chalets op kampeerterreinen daaronder vallen.
b. in de tarieven wordt onderscheid gemaakt tussen overnachten in een eigen kampeermiddelen en andere soorten overnachting. Als eigen kampeermiddelen worden beschouwd de kampeermiddelen die in bezit zijn van de persoon die daarin overnacht. Doorgaans gaat het daarbij om kampeermiddelen die overnachtende gasten zelf meebrengen. Het gaat er niet om dat zij ook jurisich eigenaar zijn van dat kampeermiddel. Het kan ook gaan om een geleend of - niet bij het kampeerterrein waar wordt overnacht - gehuurd kampeermiddel. Verder vallen ook de stacaravans en chalets waarvan de overnachtende perso(o)n(en) economisch eigenaar is hieronder. Deze laatste categorie kampeermiddelen kunnen, afhankelijk van de omstandigheden, vanwege natrekking in juridisch eigendom van de eigenaar van het kampeerterrein zijn gekomen. Die juridische eigendomsverhouding is niet bepalend voor de vraag of er sprake is van een eigen kampeermiddel. Het gaat om bezit c.q. economisch eigendom.
Accommodaties die door het kampeerterrein worden aangeboden voor verhuur vallen niet onder eigen kampeermiddelen. Het kan hierbij gaan om een veelheid aan accommodaties, zoals - zonder uitputtend te willen zijn - vakantiewoningen, campers, caravans, chalets, stacaravans, (glamping)tenten en tipi's.
e. Omwille van de uitvoerbaarheid voor recreatieondernemers is ervoor gekozen een maand te definiëren als een aaneengesloten periode van 31 dagen. Voor een gast met een jaarplaats betekent dit overigens niet dat het jaar daar 12 x 31 dagen = 372 dagen is. Daar geldt het kalenderjaar als periode.
Artikel 4 Vrijstellingen
De gemeente Epe kent geen vrijstelling voor toeristenbelasting als forensenbelasting is verschuldigd, maar juist een spiegelbeeldige bepaling in de verordening forensenbelasting.
Artikel 7 Belastingtarieven
De tarieven zijn opgenomen samen met de overige gemeentelijke belastingtarieven in een separate tarieventabel. Die wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld voor het komende jaar. Deze werkwijze voorkomt dat de verordening zelf jaarlijks moet worden gewijzigd of opnieuw moet worden vastgesteld. In die tarieventabel wordt met de ingang van deze verordening toeristenbelasting onderscheid in tarieven gemaakt. Uitgangspunt is een 'regulier' tarief en in afwijking daarvan een 'laag' tarief voor overnachten in een eigen kampeermiddel. Verder worden voor vaste standplaatsen vaste tarieven vastgesteld. De vaste tarieven gelden uitsluitend voor het overnachten in eigen kampeermiddelen op vaste standplaatsen. Dit hangt samen met de begripsomschrijving van vaste standplaats, waarin is bepaald dat daarvan sprake is als een plaats ter beschikking wordt gesteld voor het plaatsen van eenzelfde kampeermiddel. Dat sluit standplaatsen uit waarbij het kampeerterrein zelf voorziet in een kampeermiddel, bijvoorbeeld met een camper, (sta)caravan, chalet of tent en die verhuurt. Als iemand dus ten minste 1 maand een dergelijk onderkomen huurt via het kampeerterrein, geldt het reguliere tarief, waarbij het daadwerkelijk aantal overnachtingen bepalend is.
Artikel 10 Aangifte
Wettelijk uitgangspunt voor de aangifte is dat er een aangiftebiljet wordt verstuurd. Om flexibel te kunnen opereren is gekozen voor een algemenere bepaling die aansluit bij hoe de rijksbelastingdienst werkt. Daarmee wordt het bovendien mogelijk om aangifte digitaal te doen c.q. te verlangen dat dit digitaal gebeurt. De Gemeentewet biedt daartoe de mogelijkheid, mits dit in de belastingverordening is geregeld.
Artikel 11 Aanslaggrens
Om te voorkomen dat de uitvoeringskosten niet in verhouding staan tot de opbrengst is deze grens opgenomen. Er is gekozen voor een aantal overnachtingen, zodat dit automatisch 'mee-ademt' met de ontwikkeling van de tarieven.
Artikel 12 Termijnen van betaling
In de gemeente Epe geldt, conform de harmonisatie van betaaltermijnen binnen Tribuut belastingcentrum, de mogelijkheid om in één termijn te betalen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl