Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR661859
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR661859/1
Besluit tot vaststelling” Beleidsregel dwangsommen Moerdijk 2015”
Geldend van 30-09-2015 t/m heden
Intitulé
Besluit tot vaststelling” Beleidsregel dwangsommen Moerdijk 2015”Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Moerdijk:
Overwegende dat:
- •
aan het college en, waar van toepassing, de burgemeester de algemene bevoegdheid is toegekend om handhavend op te treden tegen overtreding van bij of krachtens wet gestelde voorschriften;
- •
een beleidsregel voor het opleggen van lasten onder dwangsom ter uitvoering van die algemene handhavende bevoegdheid wenselijk is;
- •
deze beleidsregel mede van toepassing is op de uitvoering van de bij besluit van 3 juni 2013 door het college aan de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant gemandateerde toezichts- en handhavingstaken.
Gelet op:
- •
artikel 125 Gemeentewet;
- •
de Algemene wet bestuursrecht, in het bijzonder artikel 1:3, lid 4, Titel 4.3 en hoofdstuk 5;
- •
het Besluit bodemkwaliteit, het Besluit risico’s Zware ongevallen 1999 en 2015, het Bouwbesluit 2012, de Bouwverordening Moerdijk, De brandveiligheidsverordening, de Drank- en Horecawet, de erfgoedverordening, de Flora-en Faunawet, de Huisvestingswet, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Wet bodembescherming, de Wet Milieubeheer, de Monumentenwet, de Natuurbeschermingswet, de Wet ruimtelijke ordening, de Wet vervoer gevaarlijke stoffen, de Woningwet, de Havenbeveiligingswet, Algemene plaatselijke verordening gemeente Moerdijk.
- •
alsmede alle bij of krachtens de in het vorige punt gegeven uitvoeringsbesluiten, circulaires en regelingen;
Besluit
Vast te stellen de Beleidsregel dwangsommen Moerdijk 2015
Artikel 1 Begripsbepalingen:
In dit besluit en daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
- a.
Begunstigingstermijn: een termijn, zoals bedoeld in artikel 5:32a, lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht, waarbinnen de overtreding opgeheven kan worden, zonder dat een dwangsom verbeurt;
- b.
beleidsregel: een besluit, zoals bedoeld in artikel 1:3, lid 4 van de Algemene wet bestuursrecht, (in dit geval) strekkende tot de uitleg van de bevoegdheid om een last onder dwangsom op te leggen;
- c.
burgemeester: de burgemeester van de gemeente Moerdijk;
- d.
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Moerdijk;
- e.
gemeente: de gemeente Moerdijk
- f.
Invorderingsbesluit: een besluit, zoals bedoeld in artikel 5:37 lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht, waarbij de verbeurde dwangsom wordt vastgesteld en ingevorderd;
- g.
last onder dwangsom: een herstelsanctie, zoals bedoeld in artikel 5:31d van de Algemene wet bestuursrecht;
- h.
modaliteit: de vorm van een dwangsom, zoals bedoeld in artikel 5:32b, lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht
- i.
Omgevingsdienst: het openbaar lichaam Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant, bedoeld in artikel 2 van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant;
Artikel 2 Voorwaarden
- 1.
Het college, en waar van toepassing, de burgemeester en de Omgevingsdienst in (onder)mandaat, houden, waar mogelijk, bij besluiten tot het opleggen van een last onder dwangsom of invorderingsbesluit rekening met de inhoud en de uitgangspunten van deze beleidsregel;
- 2.
De in deze beleidsregel gegeven dwangsombedragen, modaliteiten en begunstigingstermijnen zijn slechts indicatief. Afwijking is mogelijk, afhankelijk van de omstandigheden van het geval;
- 3.
Voor zover overtredingen of wettelijke grondslagen niet expliciet zijn opgenomen in deze beleidsregel, worden de hoogte, modaliteit en de begunstigingstermijn bepaald naar redelijkheid;
Artikel 3 Slotbepalingen
- 1.
Dit besluit vervangt de op 24 april 2012 door het college vastgestelde Richtlijn dwangsommen 2012;
- 2.
Met dit besluit trekt het college de Richtlijn dwangsommen 2012 in;
- 3.
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag nadat het overeenkomstig artikel 3:42, lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht is bekendgemaakt;
- 4.
Dit besluit wordt aangehaald als: “Beleidsregel dwangsommen Moerdijk 2015”
Aldus besloten door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Moerdijk op 22 september 2015
Ondertekening
De gemeentesecretaris De burgemeester
Drs. A.E.B. Kandel J.P.M. Klijs
De burgemeester,
J.P.M. Klijs
Beleidsregel Dwangsommen Moerdijk 2015
1. Waarom een beleidsregel voor dwangsommen?
Zowel wij, als college, als in sommige gevallen ook ik, de burgemeester, zijn wettelijk verplicht om handhavend op te treden tegen overtredingen van wet- en regelgeving. Niet iedereen houdt zich immers altijd aan de spelregels. Een van de middelen die wij gebruiken om overtredingen dan te stoppen, is het opleggen van een last onder dwangsom. Om er voor te zorgen dat wij iedere overtreder op een zo gelijk mogelijke manier behandelen, stellen wij deze beleidsregel vast. Deze lijst is niet uitputtend bedoeld. Afwijking van deze beleidsregel is mogelijk, afhankelijk van de concrete situatie. Aan deze beleidsregel kunt u geen rechten ontlenen.
2. Wat is een last onder dwangsom?
• Een last onder dwangsom is een opdracht (lastgeving) van ons aan een overtreder om een overtreding te beëindigen.
• Een dwangsom is een geldbedrag dat de overtreder aan de gemeente moet betalen als hij de opdracht niet uitvoert;
o De overtreder krijgt een bepaalde termijn (begunstigingstermijn) om de overtreding op te lossen;
o Als hij binnen die termijn de overtreding alsnog stopt, dan is er verder niets aan de hand;
o Stopt hij de overtreding niet, dan is hij daarna automatisch en wettelijk verplicht om het geldbedrag aan de gemeente te betalen;
• De dwangsom is een zogenaamde bestuurlijke herstelsanctie.
o Een last onder dwangsom is alleen bedoeld om een overtreding ongedaan te maken, herhaling van de overtreding te voorkomen, of de gevolgen van een overtreding weg te nemen.
o Een dwangsom is dus niet bedoeld om leed toe te voegen;
3. Wanneer kiezen wij voor een last onder dwangsom?
• Een last onder dwangsom opleggen is alleen mogelijk als de situatie zich hiervoor leent.
o In bijvoorbeeld spoedeisende situaties of waar wij ernstige gevolgen voor de omgeving etc. moeten voorkomen, is direct ingrijpen wenselijk.
o Dan passen wij (spoed)bestuursdwang toe. Dit betekent dat wij op kosten van de overtreder (direct) zelf maatregelen treffen om de overtreding op te heffen.
• In alle overige gevallen kiezen wij primair voor een last onder dwangsom:
o Een last onder dwangsom levert, in tegenstelling bij toepassing van bestuursdwang, geen financieel risico op voor de gemeente.
Bij toepassing van bestuursdwang is het altijd maar de vraag of wij de volledige kosten van de uitvoering van bestuursdwang op de overtreder kunnen verhalen. De gemeente kan dan mogelijk met een onverwachte kostenpost blijven zitten;
Bij een last onder dwangsom maken wij geen kosten en ligt het financiële risico daadwerkelijk bij de overtreder. Voert hij de lastgeving niet uit, dan is hij zelf automatisch een geldbedrag kwijt;
o Daarnaast is een last onder dwangsom in de beleving van een overtreder vaak minder ingrijpend dan fysieke maatregelen;
o Een last onder dwangsom levert maatwerk. De hoogte en vorm van de dwangsom kunnen zodanig aangepast worden op verschillende situaties, dat er altijd een voldoende prikkel uitgaat voor de overtreder om de last uit te voeren.
4. Wat is een overtreding?
Wij kunnen alleen een last onder dwangsom opleggen, als er sprake is van een feitelijke overtreding.
• Wat een overtreding is, volgt uit artikel 5.2, lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht. Kort samengevat, is dit een gedraging (doen of nalaten) die volgens een wet of regeling niet is toegestaan;
o Wat een overtreding in een concreet geval is, hangt af van de inhoud van een wet of regel.
o Wie feitelijk overtreder is, verschilt dus ook per situatie;
• Van een overtreding is pas sprake als dit voorafgaand aan een gedraging is vastgelegd in een (wettelijk) voorschrift. Het is dus niet mogelijk om achteraf handhavend op te treden tegen handelingen, die op het moment van handelen nog niet als overtreding werden aangemerkt. Er is dus geen sprake van terugwerkende kracht.
5. Welke vormen van dwangsommen zijn mogelijk?
Een dwangsom kan verschillende vormen hebben. Deze vormen worden ook wel modaliteiten genoemd. Zij zijn vastgelegd in artikel 5:32, lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht.
Het gaat om de volgende mogelijkheden:
• Een bedrag ineens:
o Deze vorm passen wij toe in situaties waar simpel is vast te stellen of een overtreding is beëindigd, bijvoorbeeld bij bouwen zonder of in afwijking van een vergunning;
o Het voordeel is dat onze toezichthouders slechts één keer een hercontrole hoeven uit te voeren. Het scheelt dus (administratieve) lasten bij de gemeente;
o Voorbeeld. € 10.000,-- ineens.
• Een bedrag per tijdseenheid:
o Deze vorm passen wij toe in situaties van een langdurige en voortdurende gedraging, bijvoorbeeld strijdig planologisch gebruik;
o De tijdseenheid kan variëren van een dag, week of zelfs maand;
o Deze vorm kunnen wij aanpassen aan een concrete situatie. Er gaat een langdurige prikkel uit van deze vorm van dwangsommen;
o Nadeel is dat onze toezichthouders op meerdere momenten moeten controleren. De (administratieve) lasten voor de gemeente zijn dus groter dan bijvoorbeeld bij een bedrag ineens;
o Bij deze vorm moeten wij altijd een maximale dwangsom bepalen;
o Voorbeeld: € 10.000,-- per week met een maximum van € 100.000,--;
• Een bedrag per overtreding;
o Deze vorm passen wij toe in situaties van herhalende en op zichzelf staande gedragingen, bijvoorbeeld het steeds organiseren van evenementen zonder vergunning;
o Het kan dus hier ook gaan om toekomstige gedragingen;
o Per overtreding kan dan een bedrag opgelegd worden;
o Ook bij deze vorm moeten wij altijd een maximum van de totale dwangsom bepalen;
o Voorbeeld: € 10.000,-- per evenement met een maximum van €100.000,--.
6. Hoe bepalen wij de hoogte van een dwangsom?
De (maximale) hoogte van dwangsommen is niet geregeld in wetgeving. Wij hanteren daarom een aantal algemene uitgangspunten:
• De dwangsomhoogte moet in redelijke verhouding staan tot de ernst en aard van de overtreding.
o De hoogte is sterk afhankelijk van de feiten en omstandigheden van een concreet geval. Per situatie zijn dus ook verschillen mogelijk;
o Voorbeeld. Een inrichting, die valt onder het Besluit risico’s zware ongevallen 2015 (een Brzo-bedrijf) heeft meer impact op en risico’s voor de omgeving dan een normale inrichting, als bijvoorbeeld de brandveiligheidsvoorschriften niet worden nageleefd. De dwangsom kunnen wij dus bij een Brzo-bedrijf voor een zelfde soort overtreding hoger stellen, dan bij een andere inrichting, zoals bijvoorbeeld een detailhandel;
o Wij hebben een ruime beleidsvrijheid. Een rechter toetst de hoogte van een dwangsom alleen marginaal. Dit betekent dat hij onze beleidsvrijheid respecteert en alleen kijkt of de hoogte van de dwangsom redelijk is, gegeven een situatie;
• Het bedrag moet voldoende afschrikwekkend zijn om de overtreder te stimuleren de overtreding uit eigen beweging op te heffen, zonder dat hij een dwangsom moet betalen;
• De dwangsom moet hoger zijn dan het financiële voordeel dat de overtreder kan hebben bij het laten voortbestaan van de overtreding:
• Het onrechtmatig verkregen voordeel dat de overtreder heeft moet worden weggenomen;
o Het kan dan gaan om zowel het huidige, als het toekomstige voordeel;
o Behaald voordeel uit het verleden mag echter geen rol spelen;
• Normbevestiging: de voor een ieder geldende spelregels moeten worden gehandhaafd om navolging door de overtreder en/of derden te voorkomen;
• De dwangsomhoogte is mede afhankelijk van:
o de specifieke feiten en omstandigheden van het geval;
o het eerdere nalevingsgedrag van de overtreder in het verleden;
o calculerend gedrag van de overtreder.
o de mate van (mogelijke) overlast richting de omgeving;
Deze uitgangspunten hebben wij verwerkt in deel III van deze beleidsregel. Daar zijn voor vaak voorkomende overtredingen voorbeelden opgenomen. Voor die situaties hebben wij enkele indicatieve dwangsomhoogtes etc. bepaald.
7. Begunstigingstermijn.
Als wij een last onder dwangsom onder dwangsom opleggen, geven wij altijd een bepaalde termijn om de opdracht uit te voeren. Dit is een zogenaamde begunstigingstermijn (artikel 5:32a, lid 2 Awb).
• Lost de overtreder binnen die termijn de overtreding alsnog op, dan hoeft hij geen dwangsom te betalen. Doet hij dat niet, dan is de dwangsom van rechtswege verbeurd;
• Wij hanteren een standaard begunstigingstermijn van 8 weken. Afwijkingen (langer of korter) zijn altijd mogelijk op grond van feiten en omstandigheden van een situatie. Echter, een begunstigingstermijn mag niet zodanig lang zijn, dat een overtreding in feite wordt gedoogd en ook niet zodanig kort dat de overtreder de last niet kan uitvoeren zonder automatisch een dwangsom te verbeuren;
• Als een lastgeving is gericht is op het voorkomen van herhaling van een overtreding, dan geldt als hoofdregel dat er geen begunstigingstermijn noodzakelijk is. De overtreding is dan nog niet aanwezig, maar moet juist voorkomen worden dat deze opnieuw plaatsvindt (Een voorbeeld: het steeds organiseren van een evenement zonder vergunning). Afhankelijk van de omstandigheden van het geval, kan ook in uitzonderlijke situaties een korte begunstigingstermijn noodzakelijk zijn;
DEEL II: algemene uitganspunten invorderingsbeschikking dwangsommen
Als de overtreder niet binnen de begunstigingstermijn aan de lastgeving voldoet, dan heeft de gemeente automatisch recht op te verbeuren bedragen. Deze verbeurde dwangsom innen wij vervolgens in een apart besluit, de zogenaamde invorderingsbeschikking. Hierna gaan wij nader in op de invorderingsprocedure.
1. Een verbeurde dwangsom. En dan?
Als een toezichthouder na het einde van de begunstigingstermijn heeft vastgesteld dat de overtreding niet is beëindigd, dan is de dwangsom automatisch verbeurd. Dan volgt de volgende stap in het handhavingstraject, namelijk de invordering. Die invordering verloopt in de volgende fases:
Fase1: Verbeuring van rechtswege
• Voor het verbeuren is geen nadere handeling door ons nodig. De verbeuring is “van rechtswege” (=automatisch). Er ontstaat voor de overtreder een wettelijke verplichting om het geldbedrag te betalen binnen 6 weken na het einde van de begunstigingtermijn.
• De overtreder krijgt van ons dan een brief met het verzoek om de het bedrag binnen die termijn van 6 weken aan de gemeente over te maken;
• Betaalt de overtreder niet binnen die termijn, dan is hij in verzuim;
• Tegen deze brief is geen bezwaar mogelijk;
Fase 2.; Invorderingsbesluit
• Betaalt de overtreder niet binnen genoemde termijn van 6 weken, dan volgt een zogenaamd invorderingsbesluit;
• Doel van een invorderingsbesluit is om de exacte omvang van de te betalen dwangsom vast te stellen;
• In dit besluit staan de volgende elementen:
o De reden van verbeuring;
o Het (maximaal) verbeurde bedrag:
o Een verzoek om alsnog binnen (een nieuwe) termijn van 6 weken het verschuldigde bedrag te betalen;
o Een waarschuwing dat als de overtreder niet betaald, hij dan ook de wettelijke rente moet betalen plus eventuele invorderingskosten van een gerechtsdeurwaarder;
• Tegen het invorderingsbesluit kan de overtreder bezwaar maken;
Fase 3: Aanmaning
• Betaalt de overtreder vervolgens nog steeds niet, dan volgt een aanmaning om alsnog binnen 2 weken te betalen;
Fase 4: Dwangbevel
• Als de overtreder dan nog niet betaalt, dan volgt een door een deurwaarder bij exploot betekend dwangbevel aan de overtreder;
• De overtreder moet dan ook de bijkomende invorderingskosten en de wettelijke rente vanaf het moment van verbeuring (=einde begunstigingstermijn) betalen. Een overtreder heeft er dus alle baat bij om zo snel mogelijk de dwangsom vanaf het moment van verbeuring te betalen. Anders moet hij dus ook al deze bijkomende kosten betalen;
• Tegen het dwangbevel kan de overtreder verzet aantekenen bij een burgerlijke rechter.
2. Uitgangspunten invordering
Ook bij de inning van een dwangsom hanteren wij enkele algemene uitgangspunten.
Hoofdregel
De overtreder betaalt altijd de volledige dwangsom. Als wij namelijk afzien van inning, dan creëert dat een negatief voorbeeld. Handhaving is anders niet meer afschrikwekkend genoeg en ondergraaft de effectiviteit van het handhavingsprogramma. Bovendien kan dit leiden tot calculerend gedrag. Invordering van de gehele dwangsom is dus altijd het sluitstuk van elke handhavingsprocedure;
Uitzondering
• Afzien van (volledige) invordering van de dwangsom is alleen mogelijk in deze zeer uitzonderlijke gevallen:
o Objectief aantoonbare overmacht (Dit verschilt per situatie);
o Ernstige onvoorzienbare ziekte of ongeluk van de overtreder of een direct gezinslid óf/en;
o Door plotseling overlijden van de overtreder of een direct gezinslid én;
o Men door de gevolgen en nasleep van de in de vorige punten genoemde oorzaken niet aanvullend in staat was om aan de gemeente een verlenging van de begunstigingstermijn te vragen;
Geen uitzondering:
In de volgende gevallen zien wij sowieso expliciet niet af van invordering:
• Financiële onmogelijkheden van de overtreder:
o Overtredingen behoren in de (financiële) risicosfeer van de overtreder te blijven;
o Een betalingsregeling is altijd mogelijk (zie ook hierna);
• Een calculerende overtreder;
o Het is niet wenselijk dat overtreders, die welbewust overtredingen begaan of risico’s aangaan, “beloond” worden door niet inning van de verbeurde dwangsommen;
• Een negatief naleefgedrag van de overtreder in het verleden;
o Als wij eerder al handhavend optraden tegen dezelfde overtreder, dan is handhaving, inclusief inning van een verbeurde dwangsom altijd wenselijk;
• Alle overtredingen door bedrijven;
o Zeker als dit BRZO-bedrijven of andere risicovolle bedrijven betreft, is vanwege de voorbeeldfunctie handhaving, inclusief inning van een verbeurde dwangsom, wenselijk;
• Als afzien van (gedeeltelijke) invordering leidt tot ongelijke behandeling van gelijke gevallen;
• Als afzien van (gedeeltelijke) invordering leidt tot een ongewenst precedent;
• Als de overtreder na het einde van de begunstigingstermijn alsnog de overtreding ongedaan maakt;
o Wij stellen immers waar mogelijk een redelijke begunstigingstermijn vast, zodat de overtreder binnen de termijn de overtreding op kan heffen zonder dat hij een dwangsom verbeurt. Als hij hier dan geen gebruik van maakt, dan is dat voor eigen risico.
3. Betalingsregeling
Ons uitgangspunt is dat een overtreder in moet staan voor de (financiële) gevolgen van zijn eigen handelen. Ons uitgangspunt is ook dat de begunstigingstermijnen lang genoeg zijn om de overtreding op te heffen zonder dat men een dwangsom moet betalen;
Toch kunnen er zich situaties voordoen dat vanwege de financiële situatie een overtreder niet in staat is om een eenmaal verbeurde dwangsom te betalen. In zo’n geval kan de overtreder ons altijd verzoeken om een betalingsregeling te treffen. Daarbij blijft ons uitgangspunt wel dat de overtreder op termijn de volledige dwangsom moet betalen.
Deel III Dwangsomhoogten
• In dit deel geven wij een aantal praktijkvoorbeelden van veel voorkomende overtredingen;
• Aan deze praktijkvoorbeelden kunt u geen rechten ontlenen. Eventuele overtreders zouden anders namelijk welbewust een afweging kunnen maken tussen de voordelen van een overtreding en de nadelen van een dwangsom;
• Begunstigingstermijnen kunnen korter of langer zijn dan de standaardtermijn van 8 weken, afhankelijk van het geval. Het zelfde geldt voor de hoogte van de dwangsommen;
• Voor overtredingen of wet- en regelgeving, die niet in de tabellen zijn opgenomen, bepalen wij aan de hand van de feiten en omstandigheden van een concreet geval welke termijnen en dwangsomhoogten redelijk zijn;
• Bij herhaling van overtreding, een slecht nalevingsgedrag of het niet voldoen aan een eerder opgelegde last onder dwangsom verhogen wij de dwangsom standaard met minimaal een factor 1,5;
• Indien sprake is van een Brzo-Bedrijf,of andere gevaarlijke situatie, dan is verhoging van de standaarddwangsom met een minimale factor 1,5 mogelijk en/of verkorting van de begunstigingstermijn.
1. Bouwen zonder vergunning, inclusief Monumenten en beschermd stadsgezicht
Categorie bouwen zonder vergunning, eenvoudig
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Afvalcontainer |
(ondergrondse) container voor het inzamelen van huishoudelijk afval |
€ 5.000,-- per object |
ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Antenne |
Schotelantenne |
€ 1.000 per object |
ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Antenne |
Antenne-installatie voor mobiele communicatie |
€ 12.000,-- per object |
ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Antenne |
Antenne-installatie, inclusief opstelpunt C-2000-infrastructuur |
€ 15.000,-- per object |
ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Dak |
Dakkappel, dakraam,daklicht, of andere eenvoudige daglichtvoorziening |
€ 2.500,-- per object |
ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Dak |
Lichtstraat |
€ 2.500,-- per 10 m² |
ineens |
Afhankelijk van oppervlakte |
8 weken |
Dak |
Dakopbouw |
€ 2.000,--, per 10 m² |
ineens |
Afhankelijk van oppervlakte |
8 weken |
Dak |
Dakterras |
€ 1.500,-- per 10 m² |
ineens |
Afhankelijk van oppervlakte |
8 weken |
Erfafscheiding |
Erfafscheiding, hout, gaas |
€ 1.500,-- per 10 strekkende meter |
ineens |
Afhankelijk van lengte |
8 weken |
Erfafscheiding |
Erfafscheiding of keerwand, beton, steen, metaal of gemetseld |
€ 2.000,-- per 10 strekkende meter |
ineens |
Afhankelijk van lengte |
8 weken |
Gevel |
Zonwering, rolhek of rolluik |
€ 1.500 per object |
ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Gevel |
Wijziging kozijn, kozijninvulling of gevelpaneel |
€ 1.500,-- per object |
ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Lichtmast |
Lichtmast |
€ 1.500,-- per object |
ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Tuininrichting |
Sport- of speeltoestel voor particulier gebruik |
€ 2.000,-- per object |
ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Tuininrichting |
Zwembad |
€ 2.500,-- per 10 m² |
ineens |
Afhankelijk van oppervlakte |
8 weken |
Tuininrichting |
Vijver |
€ 1.000,-- per 10 m² |
ineens |
Afhankelijk van oppervlakte |
8 weken |
Tuininrichting |
Jacuzzi of whirlpool |
€ 1.500,-- per object |
ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Tuininrichting |
Pergola |
€ 250,-- per 10 strekkende meter |
ineens |
Afhankelijk van lengte |
8 weken |
Vlaggenmast |
Vlaggenmast |
€ 500,-- per object |
ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Zonnepanelen |
Zonnepaneel inclusief installaties/collectoren |
€ 1.500,-- per object |
ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Categorie Bouwen zonder vergunning, gemiddeld
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom[1] |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Aanbouw |
Het bouwen of wijzigen van een aanbouw bij een particuliere of bedrijfswoning tot 50 m² |
€ 20.000,-- per object |
Ineens |
€ 20.000,-- |
8 weken |
Aanbouw |
Het bouwen of wijzigen van een aanbouw bij een particuliere of bedrijfswoning 50 m² of meer. |
€ 30.000,-- per object |
Ineens |
€ 30.000,-- |
8 weken |
Bijgebouw |
Het bouwen of wijzigen van een (losstaand) bijgebouw of overkapping (particulier) tot 50 m² |
€ 15.000,-- per object |
Ineens |
€ 15.000,-- |
8 weken |
Bijgebouw |
Het bouwen of wijzigen van een (losstaand) bijgebouw of overkapping (particulier) 50 m² of meer |
€ 20.000,-- per object |
Ineens |
€ 20.000,-- |
8 weken |
Bijgebouw |
Het bouwen of wijzigen van een (losstaand) bijgebouw of overkapping (bedrijfsmatig) tot 50 m² |
€ 20.000,-- per object |
Ineens |
€ 20.000,-- |
8 weken |
Bijgebouw |
Het bouwen of wijzigen van een (losstaand) bijgebouw of overkapping (bedrijfsmatig) 50 m²-100 m² |
€ 25.000,-- per object |
Ineens |
€ 25.000,-- |
8 weken |
Bijgebouw |
Het bouwen of wijzigen van een (losstaand) bijgebouw of overkapping (bedrijfsmatig) 100 m² -200 m² |
€ 30.000,-- per object |
Ineens |
€ 30.000,-- |
8 weken |
Bijgebouw |
Het bouwen of wijzigen van een (losstaand) bijgebouw (bedrijfsmatig) 200 m² -300 m² |
€ 35.000,-- per object |
Ineens |
€ 35.000,-- |
8 weken |
Bijgebouw |
Het bouwen of wijzigen van een (losstaand) bijgebouw (bedrijfsmatig) 300 m² of meer |
€ 40.000,-- per object |
Ineens |
€ 40.000,-- |
8 weken |
Bijgebouw |
Het plaatsen van een zeecontainer |
€ 5.000,-- per object |
ineens |
€ 5.000,-- |
8 weken |
Bouwwerk, geen gebouw zijnde |
Het bouwen van een schuilhut voor hobbymatig vee |
€ 5.000,-- per object |
Ineens |
€ 5.000,-- |
8 weken |
[1] De hoogte van de dwangsom is mede afhankelijk van de gemiddelde oppervlakte. Bijgebouwen bij bedrijven zijn bijvoorbeeld over het algemeen groter dan bij een particulier. Ook hebben bedrijven een winstoogmerk. Ook het maximum bedrag is daarom hoger;
Categorie Bouwen zonder vergunning, zwaar
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Woning |
Oprichting van een woning tot 250 m² |
€ 20.000,-- |
Per week |
€ 200.000,-- |
8 weken |
Woning |
Oprichting van een woning 250 t/m 500 m² |
€ 25.000,-- |
Per week |
€ 250.000,-- |
8 weken |
Woning |
Oprichting van een woning groter dan 500 m² |
€ 30.000,-- |
Per week |
€ 300.000,-- |
8 weken |
Wooncomplex |
Oprichting van een woongebouw/complex tot 1000 m² |
€ 50.000,-- |
Per week |
€ 500.000,-- |
8 weken |
Wooncomplex |
Oprichting van een woongebouw/complex meer dan 1000 m² |
€ 75.000,-- |
Per week |
€ 750.000,-- |
8 weken |
Hoofdgebouw |
Oprichting van een bedrijfsmatig hoofdgebouw tot 250 m² |
€ 30.000,-- |
Per week |
€ 300.000,-- |
8 weken |
Hoofdgebouw |
Oprichting van een bedrijfsmatig hoofdgebouw 250 m² tot 500 m² |
€ 35.000,-- |
Per week |
€ 350.000,-- |
8 weken |
Hoofdgebouw |
Oprichting van een bedrijfsmatig hoofdgebouw 500 m² of meer |
€ 40.000,-- |
Per week |
€ 400.000,-- |
8 weken |
Bouwwerk, geen gebouw zijnde |
Oprichting van een windmolen ten behoeve van bedrijfsmatige stroomopwekking door nutsbedrijven |
€ 30.000,-- |
Per week |
€ 300.000,-- |
8 weken |
Categorie (Rijks) Monumenten en beschermd stadsgezicht
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Monument |
Verstoren, verplaatsen, in enig opzicht wijzigen, herstellen van een (Rijks)monument (kleine overtreding) |
€ 10.000,-- |
ineens |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Monument |
Verstoren, verplaatsen, in enig opzicht wijzigen, herstellen van een (Rijks)monument (gemiddelde overtreding) |
€ 20.000,-- |
ineens |
€ 20.000,-- |
8 weken |
Monument |
Verstoren, verplaatsen, in enig opzicht wijzigen, herstellen van een (Rijks)monument (zware overtreding) |
€ 30,000-- |
ineens |
€ 30.000,-- |
8 weken |
Monument |
Herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een (Rijk)smonument op ontsierende of gevaarlijk wijze |
€ 6.000,-- |
Per week |
€ 60.000,-- |
8 weken |
Slopen |
Het slopen van een bouwwerk in een beschermd stadsgezicht of een (Rijks)monument[1] |
Minimaal € 10.000,-- |
ineens |
Afhankelijk van de ernst van de situatie |
Geen (voorkomen van herhaling) |
[1] Eerst spoedbestuursdwang ter bevriezing situatie en een dwangsom ter voorkoming van herhaling van de overtreding. Indien niet meer te herstellen, dan strafrechtelijk proces-verbaal.
2. Planologisch strijdig gebruik en aanlegwerkzaamheden
Categorie planologisch strijdig gebruik, bedrijfsmatig
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Agrarisch |
Agrarisch, fruit- en sierteelt, boomkwekerij |
€ 2.000,-- |
Per week |
€ 20.000,-- |
8 weken |
Agrarisch |
Agrarisch, glastuinbouw |
€ 2.500,- |
Per week |
€ 25.000,-- |
8 weken |
Agrarisch |
Agrarisch, landbouw, akker en volle grond |
€ 2.000,-- |
Per week |
€ 20.000,-- |
8 weken |
Agrarisch |
Agrarisch, Loon- of hulpbedrijf of grondverzet |
€ 1.500,-- |
Per week |
€ 15.000,-- |
8 weken |
Agrarisch |
Agrarisch, pluimvee |
€ 2.000,-- |
Per week |
€ 20.000,-- |
8 weken |
Agrarisch |
Agrarisch, Rundvee, Varken |
€ 2.500,-- |
Per week |
€ 25.000,-- |
8 weken |
Agrarisch |
Agrarisch, verkoop streekproducten |
€ 2.000,-- |
Per week |
€ 20.000,-- |
8 weken |
Agrarisch |
Paardenfokkerij,- Pension, met manege |
€ 3.500,-- |
Per week |
€ 35.000,-- |
8 weken |
Agrarisch |
Paardenfokkerij, -Pension, zonder manege |
€ 3.000,-- |
Per week |
€ 30.000,-- |
8 weken |
Detail- en groothandel |
Detailhandel, kleinschalig (tot 1.500 m² bruto vloeroppervlak) |
€ 2.500,-- |
Per week |
€ 25.000,-- |
8 weken |
Detail- en groothandel |
Detailhandel, grootschalig (meer dan 1.500 m² bruto-vloeroppervlak) |
€ 3.000,-- |
Per week |
€ 30.000,-- |
8 weken |
Detail- en groothandel |
Groothandel, reguliere goederen |
€ 3.000,-- |
Per week |
€ 30.000,-- |
8 weken |
Detail- en groothandel |
Groothandel, volumineuze goederen |
€ 3.500,-- |
Per week |
€ 35.000,-- |
8 weken |
Horeca |
Café, theetuin, snackbar, (sport)kantine |
€ 2.500,-- |
Per week |
€ 25.000,-- |
8 weken |
Horeca |
Restaurant, pension |
€ 3.000,-- |
Per week |
€ 30.000,-- |
8 weken |
Horeca |
Hotel |
€ 4.000,-- |
Per week |
€ 35.000,-- |
8 weken |
Industrie |
Afvalverwerking |
€ 15.000,-- |
Per week |
€ 150.000,-- |
8 weken |
Industrie |
Metaalverwerking (grootschalig) |
€ 5.000,-- |
Per week |
€ 50.000,-- |
8 weken |
Industrie |
Houtbewerking, palletbedrijf |
€ 5.000,-- |
Per week |
€ 50.000,-- |
8 weken |
Industrie |
Productie- en verpakkingsbedrijven in (petro) chemisch, gevaarlijke stoffen |
€ 20.000,-- |
Per week |
€ 200.000,-- |
8 weken |
Industrie |
Productie-en verpakkingsbedrijven in niet- (petro)chemisch, ongevaarlijke stoffen |
€ 10.000,-- |
Per week |
€ 100.000,-- |
8 weken |
Kantoor |
Kantoor, 1 tot 10 personen |
€ 2.000,-- |
Per week |
€ 20.000,-- |
8 weken |
Kantoor |
Kantoor, 10 tot 20 personen |
€ 3.000,-- |
Per week |
€ 30.000,-- |
8 weken |
Kantoor |
Kantoor, 20 of meer personen |
€ 4.000,-- |
Per week |
€ 40.000,-- |
8 weken |
Logistiek |
Koeriersbedrijf tot 5 voertuigen |
€ 2.000,-- |
Per week |
€ 20.000,-- |
8 weken |
Logistiek |
Koeriersbedrijf 5 of meer voertuigen |
€ 2.500,-- |
Per week |
€ 25.000,-- |
8 weken |
Logistiek |
Taxi, personenvervoer tot 5 voertuigen |
€ 2.500,-- |
Per week |
€ 25.000,-- |
8 weken |
Logistiek |
Taxi, personenvervoer 5 of meer voertuigen |
€ 3.000,-- |
Per week |
€ 30.000,- |
8 weken |
Logistiek |
Transportbedrijf, (petro)chemisch, gevaarlijke stoffen tot 10 voertuigen |
€ 10.000,-- |
Per week |
€ 100.000,-- |
8 weken |
Logistiek |
Transportbedrijf, (petro)chemisch, gevaarlijke stoffen 10 tot 20 voertuigen |
€ 12.500,-- |
Per week |
€ 125.000,-- |
8 weken |
Logistiek |
Transportbedrijf, (petro)chemisch, gevaarlijke stoffen 20 voertuigen of meer |
€ 15.000,-- |
Per week |
€ 150.000,-- |
8 weken |
Logistiek |
Transportbedrijf, bulkgoederen, niet gevaarlijke stoffen, tot 10 voertuigen |
€ 5.000,-- |
Per week |
€ 50.000,-- |
8 weken |
Logistiek |
Transportbedrijf, bulkgoederen, niet gevaarlijke stoffen, 10 tot 20 voertuigen |
€ 7.500,-- |
Per week |
€ 75.000,-- |
8 weken |
Logistiek |
Transportbedrijf, bulkgoederen, niet gevaarlijke stoffen 20 of meer voertuigen |
€ 10.000,-- |
Per week |
€ 100.000,-- |
8 weken |
Maatschappelijk |
Buurthuis |
€ 1.000,-- |
Per week |
€ 15.000,-- |
8 weken |
Maatschappelijk |
Dansschool, Discotheek, theater |
€ 2.000,-- |
Per week |
€ 20.000,-- |
8 weken |
Maatschappelijk |
Congrescentrum, zalencentrum |
€ 2.500,-- |
Per week |
€ 25.000,-- |
8 weken |
Overig |
Dierenpension, dierenkennel, dierentrimmerij |
€ 2.000,-- |
Per week |
€ 20.000,-- |
8 weken |
Overig |
Kapsalon, nagelstudio, schoonheidspecialist |
€ 2.500,-- |
Per week |
€ 25.000,-- |
8 weken |
Recreatie |
Camping |
€ 2.500,-- |
Per week |
€ 25.000,-- |
8 weken |
Recreatie |
minicamping/bed & breakfast |
€ 1.500,-- |
Per week |
€ 15.000,-- |
8 weken |
Thuis |
Aan huis gebonden beroep |
€ 2.500,-- |
Per week |
€ 25.000,-- |
8 weken |
Thuis |
Bedrijfsmatige activiteiten aan huis |
€ 3.000,-- |
Per week |
€ 30.000,-- |
8 weken |
Thuis |
Webwinkel zonder afhaal op locatie |
€ 2.500,-- |
Per week |
€ 25.000,-- |
8 weken |
Thuis |
Webwinkel met afhaal op locatie |
€ 3.000,-- |
Per week |
€ 30.000,-- |
8 weken |
Categorie planologisch strijdig gebruik, bewoning
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Bewoning |
Bedrijfsmatige huisvesting of logies van arbeidsmigranten (0 tot 10 personen) |
€ 200 – per slaapplaats. |
Per week |
€ 2.000,-- p.s |
8 weken |
Bewoning |
Bedrijfsmatig huisvesting of logies van arbeidsmigranten (10 tot 20 personen) |
€ 250,-- per slaapplaats |
Per week |
€ 2.500,-- p.s. |
8 weken |
Bewoning |
Bedrijfsmatige huisvesting of logies van arbeidsmigranten 20 of meer personen |
€ 300,-- per slaapplaats |
Per week |
€ 3.000,- p.s |
8 weken |
Bewoning |
Bedrijfsmatige kamergewijze verhuur aan derden |
€ 1.500 per kamer |
Per week |
€ 15.000,- per kamer |
8 weken |
Bewoning |
Bewoning door particulieren van een (agrarische) bedrijfswoning of bedrijfsgebouw |
€ 1.250,-- per object |
Per week |
€ 12.500,-- per object |
8 weken |
Bewoning |
Bewoning door particulieren van een bijgebouw of enig ander niet voor bewoning bedoelde opstal. |
€ 1.250,- per object |
Per week |
€ 12.500,-- per object |
8 weken |
Bewoning |
Bewoning van een kampeermiddel of enig andere recreatief bouwwerk of ander niet voor bewoning bedoeld object |
€ 1.250,-- per object |
Per week |
€ 12.500,-- per object |
8 weken |
Categorie planologisch strijdig gebruik, Opslag
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Opslag |
Particuliere opslag van niet-volumineuze goederen, voorwerpen, werktuigen of materialen op gronden of in opstallen |
Richtbedrag € 250 tot 1.000,- |
Per week |
10 keer richtbedrag |
8 weken |
Opslag |
Bedrijfsmatige opslag van niet-volumineuze goederen, voorwerpen, werktuigen of materialen op gronden of in opstallen |
Richtbedrag € 500-- tot 1500,-- |
Per week |
10 keer richtbedrag |
8 weken |
Opslag |
Particuliere opslag volumineuze goederen op gronden of in opstallen |
Richtbedrag € 1.000,--tot 2000,-- |
Per week |
10 keer richtbedrag |
8 weken |
Opslag |
Bedrijfsmatig opslag volumineuze goederen op gronden of in opstallen |
Richtbedrag € 1.500 tot 2.500,-- |
Per week |
10 keer richtbedrag |
8 weken |
Opslag |
Bedrijfsmatige opslag van gevaarlijke of (petro)chemische materialen en stoffen |
Richtbedrag € 2.500,-- tot € 5.000,- |
Per week |
10 keer richtbedrag |
8 weken |
Categorie planologische gebruik, (aanleg)werkzaamheden
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom[1] |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Water |
Dempen van sloten |
€ 250,-- per 10 strekkende meter |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Water |
Aanleggen van dammen |
€ 500,-- per 10 strekkende meter |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Water |
Aanbrengen oeverbeschoeiing |
€ 200,-- per 10 strekkende meter |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Water |
Graven van watergangen en vijvers |
€ 500,-- per 10 strekkende meter (watergang) of 10 m² (vijver) |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Grond |
Scheuren grasland |
€ 200,-- per 10 m² |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Grond |
Ophogen, afgraven, egaliseren gronden en grondbewerkingen in de grond |
€ 500,-- per 10 m² |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Grond |
Aanleg kavelpaden, wandel-of fietspaden |
€ 500,-- per strekkende meter |
ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Grond |
Aanleg andere verhardingen |
€ 500,-- per 10 m² |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Grond |
Aanbrengen ondergrondse leidingen |
€ 500,-- per 10 strekkende meter |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Overig |
Kleinschalige natuurontwikkeling |
€ 5.000,-- |
Ineens |
€ 5.000,-- |
8 weken |
Overig |
Verwijderen opgaande beplanting/rooien houtopstanden |
€ 500,-- per 10 strekkende meter |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
[1] Indien bedrijfsmatig + € 50,-- per deeldwangsom
3. Bouwbesluit, brandveilig gebruik
Categorie Bouwbesluit, brandveilig gebruik, algemeen
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Melding brandveilig gebruik |
Handelen zonder gebruiksmelding voor brandveilig gebruik of in afwijking van opgelegde nadere voorwaarden |
€ 10.000,-- |
Ineens |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Vergunning brandveilig gebruik |
Handelen zonder vergunning voor brandveilig gebruik of in afwijking van voorschriften van vergunning |
€ 15.000,-- |
Ineens |
€ 15.000,-- |
8 weken |
Zorgplicht |
Het niet volgens de voorschriften functioneren van een voorgeschreven installatie (algemeen) |
€ 2.500,-- |
Ineens |
€ 2.500,-- |
8 weken |
Zorgplicht |
Het niet adequaat beheren, onderhouden en controleren van een voorgeschreven installatie |
€ 2.500,-- |
Ineens |
€ 2.500,-- |
8 weken |
Zorgplicht |
Het niet adequaat controleren of een aangebrachte of gewijzigde doorvoer door een brandwerende of rookwerende scheiding functioneert |
€ 250,-- per doorvoer |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Categorie Bouwbesluit, brandveilig gebruik, constructieonderdelen
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Beweegbaar onderdeel |
Een beweegbaar constructieonderdeel hindert het vluchten |
€ 500,-- per object |
Per overtreding |
€ 5.000,-- per object |
Geen (voorkomen herhaling) |
Beweegbaar onderdeel |
Een beweegbaar constructieonderdeel in een brandwerende of rookwerende scheiding is niet zelfsluitend. |
€ 500,-- per object |
Per overtreding |
€ 5.000,-- per object |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Beweegbaar onderdeel |
Een zelfsluitend beweegbaar constructieonderdeel in een brandwerende of rookwerende scheiding is in geopende stand vastgezet |
€ 500,-- per object |
Per overtreding |
€ 5.000,-- per object |
Geen (voorkomen van herhaling |
Aankleding |
De aankleding van een constructieonderdeel voldoet niet aan de voorgeschreven brand- en of rookklasse |
€ 1.000,-- per 10 strekkende meter |
Ineens |
Afhankelijk van lengte |
8 weken |
Compartimen-tering |
Een brand- en rookwerende scheiding is niet aanwezig of voldoet niet aan de voorschriften voor weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag (WBDBO) |
€ 2.500,-- per 10 strekkende meter |
Ineens |
Afhankelijk van lengte |
8 weken |
Categorie Bouwbesluit, brandveilig gebruik, vluchtroutes
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Vluchtroute |
Een vluchtroute is niet aanwezig of voldoet niet |
€ 10.000,-- per route |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Beschermde vluchtroute |
Een beschermde vluchtroute is niet aanwezig of voldoet niet |
€ 12.500,-- per route |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Extra beschermde vluchtroute |
Een extra beschermde vluchtroute is niet aanwezig of voldoet niet |
€ 15.000,-- per route |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Veiligheidsvluchtroute |
Een veiligheidsvluchtroute is niet aanwezig of voldoet niet |
€ 20.000,-- per route |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Vluchtrouteaan-duiding |
Een vluchtroute aanduiding is niet aanwezig of voldoet niet |
€ 250,- per object |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Deuren |
Een deur in een vluchtroute voldoet niet |
€ 500,-- per object |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Categorie Bouwbesluit, brandveilig gebruik, brandbeveiligingsinstallaties
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Installatie |
Een (gecombineerde) brandmeldinstallatie en ontruimingsalarminstallatie ontbreekt of werkt niet |
€ 15.000,-- |
Ineens |
€ 15.000,-- |
8 weken |
Installatie |
Een (gecombineerde) brandmeldinstallatie en ontruimingsalarminstallatie is niet gecertificeerd; |
€ 5.000,-- |
Ineens |
€ 5.000,-- |
8 weken |
Installatie |
Een (gecombineerde) brandmeldinstallatie en ontruimingsalarminstallatie wordt niet goed onderhouden, beheerd, en gecontroleerd |
€ 2.500,-- |
Ineens |
€ 2.500,-- |
8 weken |
Installatie |
Een rookmelder ontbreekt of voldoet niet. |
€ 250,-- per object |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Installatie |
Een gecombineerde brandmeldinstallatie en ontruimingsalarminstallatie geeft steeds onterechte doormeldingen aan hulpdiensten en het RAC |
€ 2.500,-- |
Per overtreding |
€ 25.000,-- |
8 weken |
Installatie |
Een ontruimingsplan voor een ontruimingsinstallatie ontbreekt of voldoet niet |
€ 2.500,-- |
Ineens |
€ 2.500,-- |
8 weken |
Categorie Bouwbesluit, Brandveilig gebruik, bestrijden van brand
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Blustoestel |
Een blustoestel ontbreekt of werkt niet of is niet juist aangeduid |
€ 250,-- per blustoestel |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Blustoestel |
Een blustoestel wordt niet goed onderhouden beheerd of gecontroleerd |
€ 250,-- per blustoestel |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Bluswater-voorziening |
Een bluswatervoorziening ontbreekt of werkt niet |
€ 10.000,-- |
Ineens |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Brandblus-installatie |
Een brandblusinstallatie of een rookbeheersingssysteem ontbreekt of werkt niet |
€ 15.000,-- |
Ineens |
€ 15.000,-- |
8 weken |
Brandblus-installatie |
Een brandblusinstallatie of een rookbeheerssysteem is niet gecertificeerd |
€ 5.000,-- |
Ineens |
€ 5.000,-- |
8 weken |
Brandslang- haspel |
Een brandslanghaspel is niet goed aangeduid |
€ 250,-- per haspel |
Ineens |
€ 500,-- |
8 weken |
Brandslang-haspel |
Een brandslanghaspel ontbreekt of werkt niet |
€ 500,-- per haspel |
Ineens |
€ 500,-- |
8 weken |
Droge blusleiding |
Een droge blusleiding ontbreekt of werkt niet |
€ 10.000,-- ineens |
Ineens |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Droge blusleiding |
Een droge blusleiding wordt niet goed onderhouden, beheerd en gecontroleerd |
€ 2.500,-- per systeem |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Categorie Bouwbesluit, Brandveilig gebruik, bereikbaarheid voor hulpverleningsdiensten
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Brandweer-ingang |
Een brandweeringang is niet aanwezig of voldoet niet. |
€ 10.000,-- |
Ineens |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Hulpdiensten |
De verbindingsweg/toegangsweg tot de ingang van een bouwwerk is niet of niet voldoende bereikbaar voor hulpdiensten |
€ 10.000,-- |
Ineens |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Opstelplaatsen |
Een opstelplaats voor brandweervoertuigen is niet aanwezig |
€ 10.000,-- |
Ineens |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Brandweerlift |
Een brandweerlift is niet aanwezig of voldoet niet |
€ 15.000,-- |
Ineens |
€ 15.000,-- |
8 weken |
Mobiele radiocommuni-catie |
Een installatie voor mobiele radiocommunicatie voor hulpdiensten is niet aanwezig of werkt niet |
€ 15.000,-- |
Ineens |
€ 15.000,-- |
8 weken |
Categorie Bouwbesluit, Brandveilig gebruik, voorkomen van brandgevaar
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Aankleding Besloten ruimte |
De aankleding van een besloten ruimte is niet brandwerend |
€ 1.000,-- per 10 m² |
ineens |
Afhankelijk van oppervlakte |
8 weken |
Brandgevaarlijke stoffen |
In op of nabij een bouwwerk is een brandgevaarlijke stof aanwezig of brandbare niet-milieugevaarlijke stof aanwezig |
€ 250 per houder/container van de stof |
ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Brandgevaarlijke stoffen |
Opslag in een stookruimte van brandbare goederen |
€ 250,-- per goed/object |
ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Inrichtings- elementen |
Stands, Kramen, schappen of podia of andere inrichtingselementen in een publiek toegankelijke ruimte zijn niet brandveilig |
€ 1.000,- per object |
per overtreding |
€ 10.000,-- per object |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Open vuur |
Open vuur in opslagruimte voor een brandgevaarlijke stof, bij het verrichten van een handeling met een brandgevaarlijke stof of bij het vullen van een brandstofreservoir |
€ 1.000,-- |
Per overtreding |
€ 10.000,-- |
Geen voorkomen van herhaling |
Open vuur |
Verbodssymbool open vuur niet duidelijk zichtbaar aanwezig |
€ 250,-- per object |
Ineens |
€ 250,-- per object |
8 weken |
Restrisico |
Het op enige manier doen of nalaten van handelingen waardoor brandgevaar wordt veroorzaakt of bij brand een gevaarlijke situatie wordt veroorzaakt |
Afhankelijk van situatie (richtbedrag van € 250,-- tot € 1000,-- |
Per overtreding |
10 keer richtbedrag |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Verbrandings- toestel |
Onjuist gebruik of opstelling van een verbrandingstoestel |
€ 500,-- per toestel |
Ineens |
Afhankelijk van aantal |
8 weken |
Categorie Bouwbesluit, Brandveilig gebruik, veilig vluchten
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Opstelling / inrichting- elementen |
Het op een onjuiste manier opstellen van inrichtingselementen waardoor niet veilig gevlucht kan worden |
Afhankelijk van situatie (richtbedrag van € 250 tot € 1.000,-- |
Per overtreding |
10 keer richtbedrag |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Beperking letselgevaar |
Geen gebruik van veiligheidsglas tegen of onder het plafond |
€ 500,- per 10 m² |
Ineens |
Afhankelijk van oppervlakte |
8 weken |
Beperking letselgevaar |
Het niet onderspannen van een horizontale toepassing van textiel, folie of papier |
€ 250,- per 10 m² |
Ineens |
Afhankelijk van oppervlakte |
8 weken |
Restrisico |
Het op enige manier doen of nalaten van handelingen waardoor melding van, alarmering van brand, het gebruik van vluchtmogelijkheden, of het redden van personen of dieren bij brand wordt belemmerd |
Afhankelijk van situatie (richtbedrag van € 250,-- tot € 1000,-- |
Per overtreding |
10 keer richtbedrag |
Geen (voorkomen van herhaling) |
4. Milieuovertredingen
Categorie Milieu, Algemeen
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum[1] |
Begunstigingstermijn |
Algemeen |
Documenten niet binnen de inrichting aanwezig |
€ 1.000,- |
Per week |
€ 5.000,-- |
8 weken |
Algemeen |
Handelen in strijd met voorschrift omgevingsvergunning milieu |
€ 2.000,-- |
Per week |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Algemeen |
Inrichting niet ordelijk, |
€ 2.000,- |
Per week |
€ 10.000,-- |
4 weken |
Algemeen |
Niet meldenAMVB |
€ 2.000,- |
Per week |
€ 10.000,-- |
4 weken |
Algemeen |
Niet melden ongewoon voorval inrichting |
€ 1.000 tot 5.000,-- per niet gedane melding afhankelijk van milieugevolgen van gebeurtenis |
Per overtreding |
€ 5.000,-- tot € 25.000,-- |
2 weken of geen (indien ter voorkoming van herhaling) |
Algemeen |
Niet naleven maatwerkvoorschriften |
€ 2000,-- per voorschrift |
Per week |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Algemeen |
Niet voldoen AMVB |
€ 2.000,- |
Per week |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Algemeen |
Oprichten van, In werking zijn van, veranderen van of veranderen van de werking van een inrichting zonder of in afwijking van omgevingsvergunning |
€ 2.000 |
Per week |
€ 10.000,-- |
8 weken |
[1] De maximale bedragen bestaan bij milieuovertreding altijd uit een factor 5. De reden is dat milieuovertredingen sneller opgelost moeten worden (milieubelang). De termijnbedragen zijn hierdoor hoger. (afschrikwekkender) Is het maximum bedrag verbeurd, dan kan eerder een nieuwe en hogere dwangsom opgelegd worden of bestuursdwang worden toegepast.
Categorie Milieu, Bodem
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Bodem |
CPR/PGS voorschriften niet nageleefd |
€ 2.000,-- |
Per week |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Bodem |
Financiële zekerheid ontbreekt |
€ 2.000,- |
Per week |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Bodem |
Meststoffenopslag voldoet niet |
€ 2.000,- |
Per week |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Bodem |
Onjuiste opslag bodembedreigende stoffen |
€ 5.000,-- |
Per week |
€ 25.000,-- |
4-8 weken |
Bodem |
Ontbreken lekbakvoorziening (vb jerrycan) |
€. 500,-- |
Ineens per ontbrekende voorziening |
€ 500,-- per ontbrekende voorziening |
8 weken |
Bodem |
Vloeistofdichte vloer ontbreekt/gebrekkig |
€ 10.000,- |
ineens |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Bodem |
Vloeistofkerende vloer ontbreekt/gebrekkig |
€ 7.500,-- |
ineens |
€ 7.500,-- |
8 weken |
Categorie Milieu, Water
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Water |
Geen zuiveringstechnische voorzieningen aanwezig |
€ 4.000,- |
Per week |
€ 20.000,-- |
8 weken |
Water |
Lozingseisen worden overschreden |
€ 5.000,-- |
Per week/overtreding |
€ 25.000,-- |
8 weken of per direct (voorkomen herhaling) |
Water |
Metingen worden niet of niet correct uitgevoerd |
€ 2.000,-- |
Per week |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Water |
Monster-of controlevoorziening niet aanwezig |
€ 2.000,- |
Per week |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Water |
Zuiverings-technische voorzieningen niet tijdig geledigd |
€ 2.000,-- |
Per week/overtreding |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Categorie Milieu, Lucht
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Lucht |
Afvoer verbrandingsgassen verwarming voldoet niet |
€ 2.000,- |
Per week |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Lucht |
Metingen worden niet of niet correct uitgevoerd |
€ 2.000,-- |
Per week/overtreding |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Lucht |
Overschrijding emissie-eisen |
€ 5.000,-- |
Per week/overtreding |
€ 25.000,-- |
8 weken of per direct (voorkomen van herhaling) |
Lucht |
Schoorsteen/ontgeurings/luchtwasinstallatie niet goed onderhouden of aanwezig |
€ 5.000,- |
Per week |
€ 25.000,-- |
4-8 weken |
Lucht |
Stofoverlast |
€ 2.500,-- |
Per week/overtreding |
€ 25.000,-- |
Per direct (voorkomen herhaling) |
Categorie Milieu, Geluid en trilling
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Geluid en trilling |
Akoestisch onderzoek niet uitgevoerd of ingediend |
€ 5.000,-- |
Per week |
€ 25.000,-- |
4-8 weken |
Geluid en trilling |
Gedragsvoorschriften worden niet nageleefd |
€ 1.000,- |
Per week/overtreding |
€ 5.000,-- |
4-8 weken |
Geluid en trilling |
Niet voldoen aan trillingswaarden |
€ 4.000,-- |
Per week/overtreding |
€ 20.000,-- |
4-8 weken |
Geluid en trilling |
Overschrijding toegestane geluidsniveaus |
€ 2.000,-- |
Per overtreding |
€ 10.000,-- (minimaal) |
Per direct (voorkomen van herhaling) |
Geluid en trilling |
Voorzieningen ter beperking geluidhinder niet aangebracht/uitgevoerd |
€ 3.000,- |
Per week |
€ 15.000,-- |
4-8 weken |
Categorie Milieu, Afvalstoffen
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Afvalstoffen |
Milieugevaarlijke handelingen met afvalstoffen (zorgplicht) |
€ 2.500,-- |
Per week/overtreding |
€ 12.500,-- |
4-8 weken |
Afvalstoffen |
Niet-vergunde opslag (gevaarlijk) (bedrijfs)afval |
€ 4.000,- |
Per week |
€ 20.000,-- |
4-8 weken |
Afvalstoffen |
Onjuiste of geen registratie van de afvoer van (gevaarlijk) (bedrijfs)afval |
€ 2.000,- |
Per week/overtreding |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Afvalstoffen |
Onjuiste Opslag (gevaarlijk) (bedrijfs)afval |
€ 2.500,-- |
Per week/overtreding |
€ 12.500,-- |
4-8 weken |
Afvalstoffen |
Onregelmatige of onjuiste afvoer van afvalstoffen |
€ 2.000,-- |
Per week/overtreding |
€ 10.000,-- |
4-8 weken |
Categorie Milieu Koelinstallatie
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Koelinstallatie |
Het niet of niet goed periodiek onderhouden van de installatie |
€ 3.000,-- |
Per week |
€ 15.000,-- |
8 weken |
Koelinstallatie |
Instructiekaart niet aanwezig |
€ 2.000,-- |
Per week/overtreding |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Koelinstallatie |
Kenplaat niet aanwezig |
€ 2.000,-- |
Per week/overtreding |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Koelinstallatie |
Logboek niet aanwezig |
€ 2.000,-- |
Per week |
€ 10.000,-- |
8 weken |
Categorie Milieu, LPG
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
LPG |
Begroeiing rondom tank |
€ 2.000,-- |
Per week |
€ 10.000,-- |
8 weken |
LPG |
Geen aarding vulpunt |
€ 2.500,-- |
ineens |
€ 2.500,-- |
8 weken |
LPG |
Geen noodplan of installatieboek aanwezig of onvoldoende bijgehouden |
€ 2.000,- |
per week |
€ 10.000,-- |
8 weken |
LPG |
Geen of niet juist hekwerk aanwezig |
€ 10.000,-- |
ineens |
€ 10.000,-- |
8 weken |
LPG |
Geen of te late keuring onderdelen installatie |
€ 2.000,-- |
per week/overtreding |
€ 10.000,-- |
8 weken |
LPG |
Geen of te late periodieke veiligheidsinspectie uitgevoerd |
€ 2.000,-- |
Per week/overtreding |
€ 10.000,-- |
8 weken |
LPG |
Ontbreken aanrijdbeveiliging |
€ 2.000,-- |
Per week |
€ 10.000,-- |
8 weken |
LPG |
Onvoldoende veiligheidsafstanden |
€ 2.000,- |
Per week |
€ 10.000,-- |
8 weken |
5. Veiligheid, Brzo, specifiek
Categorie Veiligheid, Brzo, specifiek
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Veiligheid, Brzo |
Het niet adequaat onderhouden, beheren, controleren van een brandmeld-, ontruimingsalarm-, en/of blusinstallatie |
€ 5.000,-- |
Per week |
€ 20.000,-- |
4-8 weken |
Veiligheid, Brzo |
Het niet of niet goed bijhouden of kunnen overleggen van een bijgewerkte lijst met binnen de inrichting aanwezige gevaarlijke stoffen |
€ 4.000,- |
Per week |
€ 20.000,-- |
4-8 weken |
Veiligheid, Brzo |
Het niet of niet goed bijhouden of kunnen overleggen van een intern noodplan |
€ 4.000,- |
Per week |
€ 20.000,-- |
4-8 weken |
Veiligheid, Brzo |
Het niet of niet goed bijhouden of kunnen overleggen van een veiligheidsrapport |
€ 4.000,-- |
Per week |
€ 20.000,-- |
4-8 weken |
Veiligheid, Brzo |
Het niet of onvoldoende aanwezig hebben van een brandmeldinstallatie, ontruimingsalarminstallatie,- en of blusinstallatie |
€ 30.000,-- |
ineens |
€ 30.000,-- |
4-8 weken |
Veiligheid, Brzo |
Niet schriftelijk in kennis stellen significante wijziging of sluiting inrichting |
€ 4.000,-- |
Per week |
€ 20.000,-- |
4-8 weken |
6. Drank- en Horeca en APV
Categorie Drank- en Horeca, Algemeen
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum[1] |
Begunstigingstermijn |
Andere activiteiten |
Andere bedrijfsactiviteiten in slijtersbedrijf |
€ 1.000,-- |
Per overtreding |
€ 3.000,-- |
1 dag |
Andere activiteiten |
Kleinhandel in horeca-lokaliteit of op terras |
€ 1.000,-- |
Per overtreding |
€ 3.000,-- |
1 dag |
Bestelservice |
Bestelservice sterke drank voor ander bedrijf dan slijtersbedrijf en partijen-catering |
€ 1.000,-- |
Per overtreding |
€ 3.000,-- |
1 dag |
Bestelservice |
Bestelservice van niet-uitgezonderde zwakalcoholhoudende drank |
€ 1.000,-- |
Per overtreding |
€ 3.000,-- |
1 dag |
Inrichting |
Verbod rechtstreekse verbinding tussen slijterij andere neringsruimte voor kleinhandel |
€ 1.000,-- |
Per overtreding |
€ 3.000,-- |
1 week |
Inrichting |
Onderscheid tussen zwakalcoholhoudende en alcoholvrije dranken ontbreekt in een levensmiddelenbedrijf |
€ 1.000,-- |
Per overtreding |
€ 3.000,-- |
1 dag |
Leeftijd |
Verkoop alcohol aan personen jonger dan 16 jaar, zonder toezicht van een persoon 21 jaar of ouder in slijtersbedrijf |
€ 1.500,-- |
Per overtreding |
€ 4.500,-- |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Leeftijd |
Niet duidelijk aangegeven leeftijdsgrenzen |
€ 750,-- |
week |
€ 2.250,-- |
1 dag |
Locatie gebruik |
Verstrekken alcoholhoudende drank buiten de vergunde lokaliteit |
€ 1.000,-- |
Per overtreding |
€ 3.000,-- |
1 dag |
Locatie gebruik |
Verstrekken alcohol voor gebruik elders |
€ 1.500,-- |
Per overtreding |
€ 4.500,-- |
1 dag |
Locatie gebruik |
Verstrekken alcohol voor gebruik ter plaatse in slijtersbedrijf |
€ 1.500,-- |
Per overtreding |
€ 4.500,-- |
1 dag |
Locatie gebruik |
Verstrekken zwak-alcoholische drank buiten een slijtersbedrijf of levensmiddelenbedrijf voor gebruik elders dan ter plaatse |
€ 1.500,-- |
Per overtreding |
€ 4.500,-- |
1 dag |
Locatie gebruik |
Verstrekking alcoholhoudende drank in tankstation etc. |
€ 1.500,-- |
Per overtreding |
€ 4.500,-- |
1 dag |
Locatie gebruik |
Aanwezigheid alcohol voor consumptie |
€ 1.500 |
Per overtreding |
€ 4.500,-- |
1 dag |
Locatie gebruik |
Nuttigen alcoholhoudende drank ter plaatse buiten een horecabedrijf |
€ 1.500,-- |
Per overtreding |
€ 4.500,-- |
1 dag |
Locatie gebruik |
Alcoholhoudende drank in een vervoermiddel |
€ 1.000,-- |
Per overtreding |
€ 3.000,-- |
1 dag |
Onder invloed |
Dronken personen of onder de invloed van drugs toelaten in horeca- of slijtersbedrijf |
€ 1.500,-- |
Per overtreding |
€ 4.500,-- |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Onder invloed |
Onder invloed (dronken of drugs) aan het werk zijn in een horeca- of slijtersbedrijf |
€ 1.500,-- |
Per overtreding |
€ 4.500,-- |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Vergunning |
Exploitatie zonder DHW-vergunning met zicht op legalisering |
€ 750,-- |
Per week |
€ 2.250,-- |
2 weken |
Vergunning |
Ontbreken documenten, aanhangsel in inrichting |
€ 750,-- |
Per overtreding |
€ 2.250,-- |
1 dag |
Wijze van verstrekken |
Verstrekken alcoholhoudende drank via automaat |
€ 1.000,-- |
Per overtreding |
€ 3.000,-- |
1 dag |
Wijze van verstrekken |
Verstrekken alcoholhoudende drank anders dan in gesloten verpakking |
€ 1.000,-- |
Per overtreding |
€ 3.000,-- |
1 dag |
[1] De maximale bedragen bestaan bij Drank-en Horeca altijd uit een factor 3 van het deelbedrag. Is dit maximum bereikt dan kan overwogen worden om de vergunning in te trekken of een bestuurlijke boete op te leggen.
Categorie Drank- en Horeca, Paracommercie
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Paracommercie |
Niet houden aan schenktijden |
€ 1.000,-- |
Per overtreding |
€ 3.000,-- |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Paracommercie |
Schenken van alcoholhoudende drank tijdens verboden bijeenkomsten of meer dan toegestane bijeenkomsten |
€ 1.000,-- |
Per overtreding |
€ 3.000,-- |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Paracommercie |
Geen of te late melding van het schenken van alcohol tijdens bijeenkomst |
€ 1.000,- |
Per overtreding |
€ 3.000,-- |
1 dag |
Paracommercie |
Ontheffing niet aanwezig |
€ 750,-- |
Per overtreding |
€ 2.250,-- |
1 week |
Paracommercie |
Registratie barvrijwilligers of reglement niet aanwezig |
€ 750,-- |
Per week |
€ 2.250,-- |
1 week |
Paracommercie |
Horeca- of slijtersbedrijf houdt zich niet aan het verbod of beperkingen (geografische gebieden, aard van inrichting, tijd) |
€ 1.000,-- |
Per overtreding |
€ 3.000,-- |
1 week |
Paracommercie |
Personen onder de toegestane leeftijd toelaten in horecalokaliteit en terrassen |
€ 1.000,-- |
Per overtreding |
€ 3.000,-- |
Geen (voorkoming van herhaling |
Paracommercie |
Happy Hours of ander verboden prijsacties |
€ 1.000,-- |
Per overtreding |
€ 3.000,-- |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Categorie Drank- en Horeca, Exploitatievergunning
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Exploitatie |
Exploitatie terras zonder vergunning of in afwijking van voorschriften van vergunning |
€ 750,-- |
Per dag |
€ 2.250,-- |
1 tot enkele dagen (afhankelijk van situatie) |
Exploitatie |
Exploitatie inrichting zonder vergunning, maar met zicht op legalisering |
€ 750,-- |
Per week |
€ 2.250,-- |
2 weken |
Exploitatie |
Exploitatie in afwijking van een voorschrift van vergunning |
€ 750,-- |
Per overtreding |
€ 2.250,-- |
1 week tot 4 weken afhankelijk van ernst van overtreding |
Categorie Drank- en Horeca, sluitingstijden
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Sluitingstijden |
Geopend na sluitingstijden of in strijd met regels sluitingstijden |
€ 750,-- |
Per overtreding |
€ 2.250,-- |
Geen (voorkomen van herhaling |
Sluitingstijden |
Zich niet houden aan afwijkende sluitingstijd/tijdelijke sluiting |
€ 1.500,-- |
Per overtreding |
€ 4.500,-- |
Geen (voorkomen van herhaling |
Categorie Drank- en Horeca, diversen
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Gedraging |
Verboden gedragingen |
€ 750,-- |
Per overtreding |
€ 2.250,-- |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Handel |
Handel/Heling in bedrijf |
€ 1.000,-- |
Per overtreding |
€ 3.000,-- |
Geen (voorkoming van herhaling) |
Speelautomaten |
Speelautomaten zonder of in afwijking van vergunning |
€ 750,-- per automaat |
Per week |
€ 2.250,-- |
1 week tot 4 weken afhankelijk van situatie (laagdrempelig, jeugd etc.) |
7. Algemene Plaatselijke verordening-Specifiek
Categorie APV, Wegen, parkeren en voertuigen
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Parkeren |
Parkeren van autowrak op weg |
€ 250,-- per wrak |
Per week |
€ 2.500,-- per wrak |
4 weken of geen (voorkomen van herhaling) |
Parkeren |
Parkeren van voertuigen van autobedrijf |
€ 500,-- per voertuig |
per week |
€ 5.000,-- per voertuig |
4 weken of geen (voorkomen van herhaling |
Parkeren |
Parkeren reclamevoertuigen |
€ 250,- per voertuig |
Per week |
€ 2.500,--Afhankelijk van aantal |
4 weken of geen (voorkomen van herhaling) |
Parkeren |
Parkeren van grote of uitzicht belemmerende voertuigen |
€ 750,-- per voertuig |
Per week |
€ 7.500,-- |
4 weken of geen (voorkomen van herhaling) |
Voertuig |
Aantasting met voertuig van groenvoorziening |
€ 500,-- |
Per overtreding |
€ 5.000,-- |
Geen (voorkoming van herhaling) |
Wegen |
Aanleggen, beschadigen of veranderen van een weg |
€ 1.000,-- per 10 strekkende meter |
Ineens |
Afhankelijk van aantal meter |
4 weken |
Wegen |
Maken of veranderen van een uitweg zonder melding |
€ 2.500,-- per inrit |
Ineens |
€ 2.500,-- |
4 weken |
Wegen |
Uitzicht belemmerende beplanting of voorwerp |
€ 250,-- |
Per week |
€ 2.500,-- |
4 weken |
Wegen |
Nachtverblijf in of rond een (kampeer)voertuig op de weg |
€ 500,-- |
Per overtreding |
€ 5.000,-- |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Categorie APV, Evenementen, markten
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Evenement |
Kleinschalig evenement zonder of in afwijking van een vergunning (tot 50 personen) |
€ 1.000,-- |
Per overtreding |
€ 10.000,-- |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Evenement |
Gemiddeld evenement zonder of in afwijking van een vergunningen (50 tot 100 personen) |
€ 2.000,-- |
Per overtreding |
€ 20.000,-- |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Evenement |
Groot evenement zonder of in afwijking van een vergunning (100 of meer personen) |
€ 3.000,-- |
Per overtreding |
€ 30.000,-- |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Markt |
Handelen zonder of in afwijking van een standplaatsvergunning voor een reguliere markt |
€ 250,-- |
Per overtreding |
€ 2.500,-- |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Markt |
Handelen zonder of in afwijking van een vergunning voor snuffelmarkt of jaarmarkt |
€ 250,-- |
Per overtreding |
€ 2.500,-- |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Categorie APV, overlast
Onderwerp |
Overtreding |
Hoogte dwangsom |
Modaliteit |
Maximum |
Begunstigingstermijn |
Aanplakken |
Bekrassen, bekladden of aanplakken |
€ 250,-- |
Per overtreding |
€ 2.500,-- |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Dieren |
Loslopende Honden |
€ 250,-- |
Per overtreding |
€ 2.500,-- |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Dieren |
Negeren opgelegd aanlijn of muilkorfverbod gevaarlijke hond |
€ 1.000,-- |
Per overtreding |
€ 10.000,-- |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Dieren |
Loslopend vee |
€ 250,-- |
Per overtreding |
€ 2.500,-- |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Dieren |
Het houden van bijen op ongewenste plaatsen |
€ 250,-- |
Per overtreding |
€ 2.500,-- |
4 weken |
Dieren |
Het niet vernietigen van rupsen en rupsennesten na kennisgeving verplichting tot vernietiging |
€ 500,-- |
Per week |
€ 5,000-- |
4 weken |
Dieren |
Opslag van meststoffen of andere hinderlijke of overlast gevende stoffen buiten een inrichting zonder of in afwijking van melding |
€ 250,-- |
Per week |
€ 2.500,-- |
4 weken |
Gebieds-ontzegging |
Handelen in strijd met een opgelegde gebiedsontzegging |
€ 1.000,-- |
Per overtreding |
€ 10.000,-- |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Stoken |
Het buiten een inrichting in de openlucht afvalstoffen verbranden of anderszins vuur aan te leggen, te stoken of te hebben |
€ 250,-- |
Per overtreding |
€ 2.500,-- |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Vuurwerk |
Het ter beschikkingstellen van consumentenvuurwerk tijdens verkoopdagen in afwijking of zonder vergunning |
€ 1.500,-- |
Per overtreding |
€ 15.000,-- |
Geen (voorkomen van herhaling) |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl