Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR661608
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR661608/1
Mandaat-, machtiging- en volmachtbesluit gemeente Heeze-Leende 2021
Geldend van 28-08-2021 t/m heden
Intitulé
Mandaat-, machtiging- en volmachtbesluit gemeente Heeze-Leende 2021Burgemeester en wethouders van de gemeente Heeze-Leende en de burgemeester van de gemeente Heeze-Leende;
ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
overwegende dat het ter bevordering van een vlotte en efficiënte afdoening van zaken noodzakelijk is de uitoefening van bevoegdheden te mandateren, daartoe machtiging of volmacht te verlenen;
gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet;
BESLUITEN
- A.
De uitoefening van de in het bij dit besluit behorend overzicht vermelde bevoegdheden, met inachtneming van de daarbij vermelde specifieke voorwaarden, te mandateren, daartoe machtiging of volmacht te verlenen aan de in het overzicht genoemde functionarissen.
- B.
ten aanzien van de uitoefening van de mandaten, machtigingen en volmachten onderstaande algemene bepalingen vast te stellen en op de uitoefening van bedoelde bevoegdheden van toepassing te verklaren;
- 1.
Onder mandaat wordt in dit besluit verstaan de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester uitoefenen van een besluitbevoegdheid (met inbegrip van de ondertekeningsbevoegdheid).
Onder volmacht wordt verstaan de bevoegdheid om in naam van het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.
Onder machtiging wordt verstaan het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
- 2.
de in het besluit genoemde mandaten, machtigingen en volmachten worden verleend binnen het kader van het door het bestuursorgaan vastgestelde beleid en binnen het raam van de toegekende budgettaire bevoegdheden;
- 3.
indien bij de concrete uitvoering van de betreffende bevoegdheid twijfel bestaat bij de gemandateerde, gemachtigde of gevolmachtigde omtrent de wijze van afwikkeling dan wel omtrent de eventuele gevolgen daarvan is deze gehouden tot terugkoppeling naar het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan;
- 4.
terugkoppeling dient in ieder geval plaats te vinden, indien:
- -
ongewenste precedentwerking te verwachten is of wanneer gebruik wordt gemaakt van een hardheidsclausule;
- -
van (mogelijke) strijd met relevante regelingen, voorschriften of beleidsuitgangspunten sprake is;
- -
het bevoegd orgaan de wens daartoe kenbaar maakt.
- -
- 5.
Ingeval van afwezigheid van functionarissen aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger;
- 6.
Er geldt geen mandaat indien:
- -
wordt beslist in afwijking van adviezen van andere afdelingen/instellingen/commissies;
- -
de beslissing afwijkt van geldende (beleids-)regels;
- -
het een beslissing betreft die betrekking heeft op zaken die
- -
politiek en/of bestuurlijk gevoelig liggen;
- -
het een beslissing betreft waarvan door het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan kenbaar is gemaakt dat hij de beslissing zelf neemt;
- -
het een beslissing op bezwaar of beroep betreft.
- -
- 7.
In de ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht, dat het besluit is genomen krachtens mandaat, volmacht of machtiging. Hierbij wordt de volgende formulering aangehouden:
“Burgemeester en wethouders van de gemeente Heeze-Leende, namens dezen” respectievelijk “De burgemeester van de gemeente Heeze-Leende, namens deze” gevolgd door de handtekening van de gemandateerde/gemachtigde/gevolmachtigde, diens naam en functieaanduiding.
- 1.
- C.
Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na de dag van bekendmaking.
- D.
Op het moment van inwerkingtreding van dit besluit komt het voorgaande Mandaat-, machtiging- en volmachtbesluit gemeente Heeze-Leende en de in bij dit besluit behorend register vermelde bevoegdheden, te vervallen.
- E.
De in dit besluit opgenomen mandaten, machtigingen en volmachten worden geacht te zijn gewijzigd of vervallen op het moment de hierin opgenomen wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd, ingetrokken of vervallen.
- F.
Dit besluit kan worden aangehaald als “Mandaat-, machtiging- en volmachtbesluit gemeente Heeze-Leende 2021”
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college d.d. 6 juli 2021
de burgemeester,
P.J.J. Verhoeven
de secretaris,
mw. C. Klesman-Nacken
Aldus vastgesteld door de burgemeester d.d.
de burgemeester,
P.J.J. Verhoeven
Bijlage 1 Mandaatregister
ONDERDEEL I – ALGEMEEN DEEL
Volgnr |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd orgaan |
Mandaat |
Ondermandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden |
||
1. |
Het voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van raad, burgemeester en wethouders of de burgemeester, voor zover daar geen bestuurlijke, politieke of andere zwaarwegende aspecten aan zijn verbonden. |
B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
Behandelend ambtenaar |
Tenzij specifiek anders geregeld in mandaatregister overzicht B |
||
2. |
Het doen uitgaan van brieven, faxen, e-mails etc. die uitsluitend mededelingen, inlichtingen of feitelijke informatie bevatten, alsmede het verstrekken van (statistische) gegevens (niet gericht op enig rechtsgevolg, noch een beleidsopvatting of beleidsvoornemen bevattend) |
B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
Behandelend ambtenaar |
Het betreft dan eenvoudige correspondentie, zoals o.m. uitnodigingen, ontvangstbevestigingen, vastleggingen van bijeenkomsten, mededelingen omtrent stand van zaken etc. |
||
3. |
Het verstrekken van zakelijke inlichtingen aan derden omtrent algemeen geldende voorschriften, regelingen, procedures en over feiten en gegevens die geen beleidsaspecten hebben |
B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
Behandelend ambtenaar |
Rekening houden met de (richtlijnen inzake de) Wet Openbaarheid van Bestuur en de AVG. |
||
4. |
Verzending en terinzagelegging van publicatie, meldingen c.a. op grond van een wettelijk voorschrift c.q. beleid |
B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
Behandelend ambtenaar |
|
||
5. |
Het opvragen en waarmerken en toezenden van bescheiden. |
B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
Behandelend ambtenaar |
Van eenvoudige aard en voor zover deze geen financiële en/of politieke consequenties hebben |
||
6. |
Het vragen van adviezen aan derden. |
B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
Behandelend ambtenaar |
Voor zover passend binnen het aanbestedingsbeleid |
||
7. |
Nemen voorgenomen besluit en vragen van advies aan de Ondernemingsraad (artikel 25 WOR) |
B&W |
Gemeentesecretaris |
|
Definitieve besluitvorming blijft bij het college. Het college kan in afwijking van het voorgenomen besluit beslissen. |
||
8. |
Nemen voorgenomen besluit en vragen om instemming aan de Ondernemingsraad (artikel 27 WOR) |
B&W |
Gemeentesecretaris |
|
Definitieve besluitvorming blijft bij het college. Het college kan in afwijking van het voorgenomen besluit beslissen. In dat geval zal opnieuw om instemming gevraagd moeten worden. |
||
9. |
Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het opmaken van notariële akten en het verrichten van de privaatrechtelijke rechtshandelingen die strekken tot het verlijden van de notariële akten en van alle overige noodzakelijke/wenselijke processuele handelingen. |
Burgemeester B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
|
Voor zover het hoort tot de taak van het desbetreffende organisatieonderdeel |
||
10. |
Het vertegenwoordigen van de gemeente bij rechterlijke instanties (civiele rechter en strafrechter) en het verrichten van alle noodzakelijke/wenselijke processuele handelingen. |
Burgemeester |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
|
Het betreft hier een vangnetbepaling: in de regel zal procureur gesteld moeten worden. Dat betekent dat de huisadvocaat of enig ander advocatenkantoor zal moeten worden ingeschakeld. Uitzondering hierop zijn zaken die aangebracht worden bij de Kantonrechter; procureur stellen is dan niet nodig |
||
11. |
Het vertegenwoordigen van het college/de burgemeester in bestuursrechtelijke procedures (bij bijv. de A2 bezwarencommissie, Rechtbank, Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State en de Centrale Raad van Beroep) en het verrichten van alle noodzakelijke/wenselijke processuele handelingen. |
Burgemeester B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
|
|
||
12. |
Het beslissen op een verzoek als bedoeld in artikel 7:1a, eerste lid Awb (instemmen met rechtstreeks beroep) |
Burgemeester B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
Juridisch specialist van het betreffende domein |
|
||
13. |
Het beslissen om al dan niet medewerking te verlenen aan (een verzoek tot) mediation, het beëindigen van een mediation alsmede het maken van afspraken met partijen tijdens de mediation. |
Burgemeester B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
|
Het ondermandaat ten aanzien van het maken van afspraken geldt enkele voorzover er geen financiële verplichtingen voor de gemeente uit voortvloeien die een bedrag ad € 5.000,- te boven gaan. |
||
14. |
Opstellen van verweerschriften in bezwaar-, beroep- en hoger beroepsprocedures |
Burgemeester B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
Juridisch specialist van het betreffende domein
|
|
||
15. |
Het instellen van pro forma bezwaar, beroep en hoger beroep en het indienen van een verzoek om een voorlopige voorziening |
Burgemeester B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
Juridisch specialist van het betreffende domein |
|
||
16. |
Het nemen van een procesbesluit als verwerende partij in een civiele procedure |
Burgemeester B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
Juridisch specialist van het betreffende domein |
|
||
17. |
Het aanwijzen van toezichthoudende ambtenaren en externe toezichthouders en het intrekken van een dergelijke aanwijzing. De aanwijzing (op naam) geschiedt voor de duur van het dienstverband van de aangewezenen en voor zover zij gedurende het dienstverband belast zijn met toezicht en handhaving. |
Burgemeester B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
|
Ondermandaat voor aanwijzing kan aan externen verleend worden. |
||
18. |
Behandeling verzoeken m.b.t. de Wet Openbaarheid van Bestuur (Wob), Wet Hergebruik Overheidsinformatie (Who) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) |
B&W Burgemeester |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
Behandelend ambtenaar |
|
||
19. |
Stellen van een aanvullingstermijn ingevolge artikel 3:18 Awb |
Burgemeester B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
Behandelend ambtenaar |
|
||
20. |
Stellen van een termijn ingevolge artikel 4:5 Awb waarbinnen de aanvraag aangevuld dient te worden |
Burgemeester B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
Behandelend ambtenaar |
|
||
21. |
Het besluit om een aanvraag niet in behandeling te nemen o.g.v. artikel 4:5 lid 4 Awb |
Burgemeester B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
Behandelend ambtenaar |
|
||
22. |
Toepassing geven aan artikel 4:6 Awb wanneer geen nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden worden vermeld |
Burgemeester B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
Behandelend ambtenaar |
|
||
23. |
Stellen van een redelijke termijn waarbinnen een (ontwerp)besluit tegemoet kan worden gezien (verdagingsbesluit) ingevolge art. 4:14 Awb en het nemen van verdagingsbesluiten o.g.v. bijzondere wetten (bijv. artikel 6 Wob) |
Burgemeester B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
Behandelend ambtenaar |
|
||
24. |
Het wijzigen van een beschikking op aanvraag of ambtshalve |
Burgemeester B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
|
Ingeval van wijzigingen van ondergeschikte betekenis of een wijziging ten gunste van de betrokken partij en enkel indien het te wijzigen besluit ook in mandaat is genomen. |
||
25. |
Het beslissen op een ingebrekestelling o.g.v. de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen ex artikel 4:17 Awb. De vaststelling van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom d.m.v. een besluit ex art. 4:18 Awb |
Burgemeester B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
Behandelend ambtenaar |
Afstemmen met de GR-juristen |
||
26. |
Terugvordering van onverschuldigd betaalde dwangsommen ex art. 4:20 Awb |
Burgemeester B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
Behandelend ambtenaar |
|
||
27. |
Besluiten m.b.t. bestuursrechtelijke geldschulden en -vorderingen op grond van titel 4.4 van de Awb |
B&W |
Afdelingsmanager |
|
|
||
28. |
Het afwikkelen van klachten conform de klachtenregeling. |
B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
|
Het betreft i.c. klachten als bedoeld in Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht voor zover de klacht gericht is tegen een ambtenaar of (een deel van) de ambtelijke organisatie (inclusief klachten t.a.v. ambtenaren met geattribueerde bevoegdheden). |
||
29. |
Aantrekken van geldleningen met een looptijd langer dan één jaar |
B&W |
Gemeentesecretaris |
Afdelingsmanager Aministratie en Belastingen GRSA2 |
Mandaat houdt ook in een volmacht om te tekenen. Met inachtneming van het Treasurystatuut en de Financiële Verordening |
||
30. |
Aangaan van beleggingen met een looptijd van langer dan één jaar |
B&W |
Gemeentesecretaris |
Afdelingsmanager Aministratie en Belastingen GRSA2 |
Mandaat houdt ook in een volmacht om te tekenen. Met inachtneming van het Treasurystatuut en de Financiële Verordening |
||
31. |
Aantrekken van kort-geldleningen met een looptijd tot en met één jaar |
B&W |
Gemeentesecretaris |
Afdelingsmanager Aministratie en Belastingen GRSA2 |
Mandaat houdt ook in een volmacht om te tekenen. Met inachtneming van het Treasurystatuut en de Financiële Verordening |
||
32. |
Aangaan van kort-geld beleggingen |
B&W |
Gemeenstesecretaris |
Afdelingsmanager Aministratie en Belastingen GRSA2 |
Mandaat houdt ook in een volmacht om te tekenen. Met inachtneming van het Treasurystatuut en de Financiële Verordening |
||
33. |
Het opvragen van offertes, het houden van aanbestedingen |
B&W |
Budgethouder |
Budgetbeheerder |
Conform budgethoudersregeling (met inachtneming van de hierin genoemde bedragen). |
||
34. |
Het geven van opdrachtbevestigingen, het gunnen van werken, diensten en/of leveringen, binnen het normale budget van de begroting. De bevoegdheid omvat tevens het tekenen van de overeenkomsten. |
B&W |
Budgethouder |
Budgetbeheerder |
Let op! Voor zover passen binnen gevoteerd krediet of budget, en conform de budtethoudersregeling (en de hierin genoemde bedragen). |
||
35. |
Het geven van betalingsopdrachten inclusief ondertekening. |
B&W |
Budgethouder |
Budgetbeheerder |
Let op! Voor zover passen binnen gevoteerd krediet of budget, en conform de budethoudersregeling (met inachtneming van de hierin genoemde bedragen). Met inachtneming van het Treasurystatuut |
||
36. |
Het aanvragen van subsidies en bijdragen in kader van wettelijke regelingen, passend binnen bestaand beleid |
B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
Behandelend ambtenaar |
|
||
37. |
Het aangaan van bewerkersovereenkomsten in het kader van de Avg inclusief de ondertekening ervan. |
B&W Burgemeester |
Functionaris gegevens-bescherming (in dienst van de GRSA2) |
|
|
||
38. |
Het melden van datalekken bij de Autoriteit Persoonsgegevens |
B&W |
Functionaris gegevens-bescherming (in dienst van de GRSA2) |
|
Conform de Procedure melden datalekken |
||
39. |
Het verwerken van persoonsgegevens |
Burgemeester B&W Heffingsambtenaar |
GemeentesecretarisAfdelingsmanager |
Behandelend ambtenaar |
Het verwerken van persoonsgegevens dient direct nodig te zijn voor de uitoefening van de taak van de betreffende functionaris. Er kan sprake zijn van een bewerkersovereenkomst. Met inachtneming van de Avg |
||
40. |
Het vaststellen dat personen zich wederrechtelijk in openbare dienstgebouwen bevinden en het vorderen dat zij deze verlaten |
Burgemeester |
|
|
Op basis van artikel 139, eerste lid Wetboek van Strafrecht Burgemeester indien mogelijk vooraf consulteren |
||
41. |
Het opleggen van een toegangsverbod voor bepaalde tijd ten aanzien van één of meerdere gemeentelijke gebouwen of terreinen (artikel 5:1 Burgerlijk Wetboek) |
B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
|
Het mandaat geldt voor alle gebouwen en terreinen die in gebruik zijn van de gemeente |
||
42. |
Het doen van aangifte van strafbare feiten |
B&W Burgemeester |
|
|
Straf(proces)recht Burgemeester indien mogelijk vooraf consulteren Het mandaat aan de CISO/coördinator informatieveiligheid strekt enkel tot strafbare feiten die betrekking hebben op informatieveiligheid |
ONDERDEEL II – A AFDELING BEHEER RUIMTELIJK DOMEIN
Volgnr |
Omschrijving bevoegdheid |
Gebaseerd op |
Bevoegd orgaan wettelijk toegekend aan |
Mandaat |
Ondermandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden |
Team Openbare Ruimte (OR) |
||||||
1. OR |
Overbrengen en in bewaring stellen van een voertuig |
Wegsleep-regling gemeente Heeze-Leende |
B&W |
|
Medewerker OR |
Besluit d.d. 20 juli 2010 Voor het ondermandaat geldt dat de bevoegdheid enkel geldt indien de medewerkers werkzaam zijn in piketdienst onder de voorwaarde dat verwijdering van het voertuig tevens noodzakelijk is op aanwijzing van een hulpdienst. |
2. OR |
Opdracht tot tijdelijke plaatsing van verkeerstekens of uitvoering van maatregelen (uitvoering werken, dreigend gevaar etc.) |
Artt. 34 en 35 BABW |
B&W |
|
Medewerker OR |
|
3. OR |
Afhandeling verzoeken mbt bijzonder transport bij wegen in beheer van de gemeente |
Wegenverkeerswet, Voertuig- reglement |
B&W |
|
Medewerker OR |
|
4. OR |
Het voeren van correspondentie in het kader van de opslag van voertuigen, vaartuigen, mest, afvalstoffen etc. |
Art. 4.13 APV |
B&W |
|
Medewerker OR |
|
5. OR |
Mededeling (vooraanschrijving) in het kader van verontreiniging van de weg en terreinen c.q. verontreiniging bij werkzaamheden op de weg |
Afvalstoffenverordening |
B&W |
|
Medewerker OR |
|
6. OR |
Vergunning verlenen/ weigeren voor het aanleggen, beschadigen, veranderen van een weg. |
Art. 2:11 APV |
B&W |
|
Medewerker OR |
|
7. OR |
Het onthouden van toestemming voor het maken of veranderen van een uitweg naar aanleiding van een melding. |
Art. 2:12 APV |
B&W |
|
Medewerker OR |
|
8. OR |
Aanschrijven rechthebbende mbt het aanbrengen, onderhouden, wijzigen of verwijderen van voorzieningen voor verkeer en verlichting |
Art. 2.21 APV |
B&W |
|
Medewerker OR |
|
9. OR |
Doen van aangifte van schade aan gemeente-eigendom |
|
B&W |
|
Medewerker OR |
|
10. OR |
Klachtenafhandeling openbare ruimte |
|
B&W |
|
Medewerker OR |
|
11. OR |
Schriftelijke afhandeling opdrachtverstrekking aan derden |
|
B&W |
|
Medewerker OR |
Alle opdrachten, mits goedkeuring is verleend door B&W/raad (krediet) |
12. OR |
Vaststellen inkoopstrategie (i.s.m. Bizob) ten behoeve van inkoop mbt onderhoudswerken met een waarde die een bedrag van € 100.000,- overstijgt. |
|
B&W |
Eerste budgethouder (gemeente-secretaris) |
Budgethouder Projectleider |
Let op! enkel als de onderhoudswerkzaamheden in de begroting zijn opgenomen en op basis van een vastgesteld plan (bijv. Wegbeheerplan). Na verkregen toestemming van de eerste budgethouder (gemeentesecretaris) op grond van artikel 6 lid 7 van de Budgethouders-regeling en met inachtneming van de overige bepalingen van de Budgethoudersregeling |
13. OR |
Aangaan van exploitatieovereenkomst (inclusief de ondertekening daarvan) |
|
B&W Burgemeester |
|
|
Mits passend binnen het door de raad vastgestelde beleid en met inachtneming van de budgethoudersregeling |
14. OR |
Verlenen ontheffing van de Algemene Verkoopvoorwaarden ingeval van bijzondere omstandigheden |
|
B&W Burgemeester |
|
|
|
15. OR |
Toestemming (verlenen) voor het leggen van telecommunicatiekabels |
Telecommuni-catiewet Verordening Ondergrondse Infrastructuur |
B&W |
|
Medewerker OR |
|
16. OR |
Vaststellen jaarrooster verhuur sportaccommodaties |
|
B&W |
|
Medewerker OR |
|
17. OR |
Vaststellen van algemene gebruiksinstructies sportaccommodaties |
|
B&W |
|
Medewerker OR |
|
18. OR |
Besluiten tot het vaststellen van de huurtarieven van de sportaccommodaties (jaarlijks) |
|
B&W |
|
|
|
19. OR |
Incidentele verhuur sportaccommodaties |
Art. 160 lid 1 onder e Gemwet |
B&W, Burgemeester |
|
Medewerker OR |
|
20. OR |
Verlenen toestemming voor onderhoud en vervanging van sportmaterialen |
|
B&W, Burgemeester |
|
Medewerker OR |
Opgenomen bedrag in de begroting mag niet worden overschreden |
21. OR |
Verlenen/weigeren schriftelijke toestemming om grond anders aan te wenden dan voor de bouw van een bedrijfspand |
Algemene verkoopvoor-waarden voor kavels bedrijventerrein |
B&W |
|
|
Besluit d.d. 30 september 2008 |
22. OR |
Besluit op verzoek tot verlenen van ontheffing van de verplichting tot zelfbewoning en vervreemdingsbeperking |
Algemene verkoopvoor-waarden voor bouwgrond van de gemeente |
B&W |
|
Medewerker OR |
Besluit d.d. 9 september 2008 |
23. GG |
Opdrachtverstrekking verrichten van werkzaamheden aan gemeentelijke gebouwen |
|
B&W |
|
Medewerker OR |
Met inachtneming van de onderhoudsbegroting en passend binnen het beschikbare budget. |
24. OR |
Jaarlijks aanpassen van de afspraken (o.m. mbt huurprijzen) die zijn vastgelegd in de huurovereenkomst |
Art. 171 en 160 Gemeentewet |
B&WBurgemeester |
|
Medewerker OR |
Besluit d.d. 4 juni 2013 |
25. OR |
Verhoging huurprijzen voor de woonwagenstandplaatsen in Heeze-Leende |
Art. 171 en 160 Gemeentewet |
B&WBurgemeester |
|
Medewerker OR |
|
26. OR |
Verlenen van ontheffing van de voorwaarde in overeenkomsten dat het perceel dan wel het er op gebouwde pand uitsluitend mag worden verkocht aan een onderneming uit Heeze-Leende |
Burgerlijk Wetboek |
B&W |
|
|
Zie besluit d.d. 24-6-2014 met kenmerk 260486 |
27. OR |
In gebruik geven, verhuren en verpachten van gemeentelijke eigendommen en het beëindigen daarvan. |
|
B&W, Burgemeester |
|
|
|
28. OR |
Correspondentie inzake de afdoening van de inschrijving van bouwgrond |
|
B&W |
|
Medewerker OR |
|
29. OR |
Besluit op aanvraag om een optie voor bouwgrond |
|
B&W |
|
|
Mits passend binnen het vastgestelde beleid |
30. OR |
Aanpassing pachtprijzen reguliere pacht |
|
B&W |
|
|
|
31. OR |
Vaststellen verjaring eigendom grond |
|
B&W |
|
Medewerker OR |
|
32. OR |
Verkoop grond |
|
B&W |
|
|
Mits passend binnen vastgestelde kaders |
33. OR |
Verkoop reststroken in het kader van het project “actualisering gemeentelijk grondgebruik (inclusief afwijzing verzoek om verkoop) |
Burgerlijk Wetboek |
B&W |
|
|
Zie collegebesluit d.d. 14-6-2016 Op een positief besluit tot verkoop wordt alleen door de Afdelingsmanager besloten, als de verkoop door de werkgroep “reststroken” akkoord is bevonden. Bij twijfel over de verkoop of als het gaat om een politiek gevoelige kwestie, wordt de verkoop alsnog voorgelegd aan het college. |
34. OR |
Uitstel notarieel transport |
|
B&W |
|
|
|
35. OR |
Vaststellen van algemene regels en voorschriften mbt de indiening van verzoeken |
Verordening Huisvestings-voorzieningen |
B&W |
|
|
|
36. OR |
Beslissingen/handelingen in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (Wkpb) |
Wkpb |
B&W |
|
Medewerker OR |
|
Team Buitendienst (BD) P.M. (op dit moment geen mandaten toegekend) |
ONDERDEEL II – B AFDELING STRATEGISCH BELEID RUIMTELIJK DOMEIN
Volgnr |
Omschrijving bevoegdheid |
Gebaseerd op |
Bevoegd orgaan wettelijk toegekend aan |
Mandaat |
Ondermandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden |
|||||
Team Veiligheid, Vergunningen en Handhaving (VVH) |
|||||||||||
1. VVH |
Het verlenen van een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk |
Art. 2.1 lid 1 onder a Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
2. VVH |
Het beslissen (zowel het verlenen als het weigeren) op een gefaseerde aanvraag als bedoeld in artikel 2.5 Wabo |
Art. 2.5 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
3. VVH |
Het weigeren van een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk (inclusief weigeren ogv de Wet Bibob) |
Artt. 2.10 en 2.20 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
4. VVH |
Het verlenen/weigeren van een tijdelijke omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk |
Art. 2.23 Wabo jo. art. 5.15 Bor |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
5. VVH |
Het verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning voor het oprichten van een bouwwerk |
Art. 2.22 Wabo Art. 5.1 Bor |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
6. VVH |
Volledigheidstoets van aanvragen van een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk |
Art. 4:5 Awb jo art. 2.8 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
7. VVH |
Verdagen van de beslissing op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk |
Artikel 3.9 lid 2 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
8. VVH |
Aanhouden van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk wegens wettelijke aanhoudingsgrond |
Art. 3.3 lid 1 en lid 4 Wabo Art. 3.5 Wabo Art. 3.10 lid 1 onder a en lid 4 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
9. VVH |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor planologisch strijdig gebruik in de bij AMvB (Bor) aangewezen gevallen (kruimelgevallen). |
Art. 2.1 lid 1 onder c jo. art. 2.12 lid 1 onder a, onder 2 Wabo. Art. 4 bijlage II Bor |
B&W |
|
Medewerker VVHMedewerker RB |
Het ondermandaat aan de medewerker RB geldt enkel indien niet gecombineerd met een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen en voor de medewerker VVH geldt het mandaat enkel met het akkoord van de medewerker RB. |
|||||
10. VVH |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk |
Art. 2.1 lid 1 onder b jo. art. 2.11 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH Medewerker RB |
Het ondermandaat aan de medewerker RB geldt enkel indien niet gecombineerd met een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen en voor de medewerker VVH geldt het mandaat enkel met het akkoord van de medewerker RB |
|||||
11. VVH |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor planologisch strijdig gebruik met toepassing van de in het bestemmingsplan of beheersverordening opgenomen regels inzake afwijking |
Art. 2.1 lid 1 sub c jo. art. 2.12 lid 1 onder a, onder 1 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH Medewerker RB |
Het ondermandaat aan de medewerker RB geldt enkel indien niet gecombineerd met een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen en voor de medewerker VVH geldt het mandaat enkel met het akkoord van de medewerker RB |
|||||
12. VVH |
Doorbreken aanhouding aanvragen omgevingsvergunning ogv art. 3.3 lid 3 Wabo |
Art. 3.3 lid 3 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
Na advies team RB Besluit d.d. 29-10-2013 met kenmerk 13uit31292 |
|||||
13. VVH |
Intrekken van een beschikking eerste of tweede fase op grond van artikel 2.5 lid 5 Wabo |
Art. 2.5 lid 5 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
14. VVH |
Intrekken/wijzigen van een omgevingsvergunning/voorschriften op grond van de artt. 2.31 en 2.33 Wabo |
Artt. 2.31 en 2.33 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
15. VVH |
Intrekken van een omgevingsvergunning op grond van artikel 3.23 Wabo |
Art. 3.23 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
16. VVH |
Intrekken van een omgevingsvergunning op grond van artikel 5.19 Wabo |
Art. 5.19 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
17. VVH |
Het mededelen van oordelen over statische berekeningen tbv aanvragen om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk |
Artt. 2 en 120 Woningwet |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
18. VVH |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht |
Art. 2.1 lid 1 onder h jo. art. 2.16 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
19. VVH |
Verlenen resp. weigeren van een omgevingsvergunning voor het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald |
Art. 2.1 lid 1 onder g Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
20. VVH |
Het intrekken van een omgevingsvergunning voor het slopen van een bouwwerk |
Artikel 5.19 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
21. VVH |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het veranderen van een rijksmonument |
Art. 2.1 lid 1 onder f jo. art. 2.16 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
22. VVH |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het veranderen van een provinciaal of gemeentelijk monument |
Art. 2.2 lid 1 onder b Wabo jo. Monumentenverordening |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
23. VVH |
Verlenen vrijstellingen/ontheffingen Bouwbesluit en Bouwverordening |
Bouwbesluit/ Bouwverordening |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
24. VVH |
Procedure uitvoering Wabo
|
Wabo/Wro |
B&W B&W |
|
Medewerker VVH Medewerker VVH |
|
|||||
25. VVH |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van (de werking van) een milieuinrichting (inclusief alle wettelijk voorgeschreven aanschrijvingen) |
Art. 2.1 lid 1 onder e jo. art. 2.14 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
26. VVH |
Het beslissen op een aanvraag als bedoeld in artikel 2.6 Wabo (revisievergunning) (inclusief alle wettelijk voorgeschreven aanschrijvingen) |
Art. 2.6 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
27. VVH |
Het afgeven/weigeren van de schriftelijke verklaring tav meldingen |
Art. 2.1 lid 1 onder e jo. art. 2.14 en 3.10 lid 3 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
28. VVH |
Ambtshalve besluiten tot wijzigen van de omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van de werking van een milieu-inrichting of de daaraan verbonden voorschriften |
Art. 2.30 en art 3.15 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
29. VVH |
Besluiten tot wijzigen van de aan de omgevingvergunning voor het oprichten of veranderen van de werking van een milieuinrichting verbonden voorschriften |
Art. 2.31 en 3.15 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
30. VVH |
Besluiten tot wijziging van een omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van de werking van een milieuinrichting op verzoek van de vergunninghouder |
Art. 3.15 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
31. VVH |
Besluiten tot intrekking van een omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van de werking van een milieuinrichting. |
Art. 2.33 lid 1 onder b en d jo. lid 2 onder d en art. 3.15 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
32. VVH |
Besluiten tot intrekking van de omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van de werking van een milieuinrichting op verzoek van de vergunninghouder |
Art. 2.33 lid 2 onder b en lid 3 en art. 3.15 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
33. VVH |
Uitvoering geven aan art. 3.17 Wabo en indien nodig een termijn opnemen |
Art. 3.17 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
34. VVH |
Coördinatie aanvraag omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van de werking van een milieuinrichting en vergunning Waterwet |
Art. 3.18 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
35. VVH |
Coördinatie aanvraag omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen |
Art. 3.18 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
36. VVH |
Het verstrekken van informatie mbt de kwaliteit van de bodem en het grondwater |
Wet milieubeheer Wet bodem-bescherming |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
37. VVH |
Verlenen en weigeren van de toestemming tot het overdragen van een omgevingsvergunning aan andere rechtspersonen |
Art. 2.25 derde lid onder b Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
38. VVH |
Het vragen/uitbrengen van adviezen als bedoeld in artikel 2.26 Wabo en H6 Bor |
Art. 2.26 Wabo en H6 Bor |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
39. VVH |
Het vragen van een verklaring van geen bedenkingen |
Art. 2.27 Wabo en H6 Bor |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
40. VVH |
Buiten behandeling stellen van een aanvraag o.g.v. artikel 3.18 Wabo |
Art. 3.18 Wabo |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
41. VVH |
Toezending beoordeling milieurapport naar betrokkenen |
|
B&W |
|
Medewerker VVH en medewerker RB |
|
|||||
42. VVH |
Opdrachten voor het uitvoeren van routinematige werkzaamheden zoals controles, vergunningen, geluid- en bodemonderzoek, toetsen van ingediende rapporten tot een bedrag van maximaal € 5.000,-. |
|
B&W |
|
Medewerker VVH en medewerker RB |
|
|||||
43. VVH |
Het opleggen van de verplichting tot het treffen van voorzieningen aan een gebouw of bouwwerk tot een hoger niveau |
Artikel 13 Woningwet |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
44. VVH |
Het opleggen van de verplichting tot het treffen van voorzieningen aan een gebouw of bouwwerk om te voldoen aan de eisen van welstand |
Artikel 13a Woningwet |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
45. VVH |
Verlenen vrijstelling bodemonderzoek in kader van omgevingsvergunning |
Bouwverordening |
B&W |
|
Medewerker VVH |
Mits passend binnen vastgestelde kaders/beleid |
|||||
46. VVH |
Besluiten op een aanvraag tot verlenen van een monumentenvergunning |
Art. 11 Monumentenwet Monumenten-verordening |
B&W |
|
Medewerker VVH |
Mits geen bedenkingen |
|||||
47. VVH |
Toekennen subsidie voor het onderhoud van een monument |
|
B&W |
|
Medewerker VVH |
Voor zover passend binnen het budget |
|||||
48. VVH |
Correspondentie ter uitvoering van Monumentenwet en –verordening |
|
B&W |
|
Medewerker VVH |
Mits geen beleidsuitgangspunt betreffend. |
|||||
49. VVH |
Nemen van een selectiebesluit Archeologie |
MonumentenwetBesluit op de Archeologische Monumentenzorg |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
50. VVH |
Afhandeling van meldingen-kennisgevingen in kader van milieuwetgeving (wel/niet accepteren) |
8.40 –8.44 Wm |
B&W |
|
Medewerker VVH |
Informeren portefeuillehouder. |
|||||
51. VVH |
Toekennen van huisnummers |
Gemeentewet Verordening straatnaam- geving en huisnummering |
B&W |
|
Medewerker VVH |
Met inachtneming van het vastgesteld beleid |
|||||
52. VVH |
Het afhandelen van bouw- en milieuklachten. |
|
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
53. VVH |
Nemen van handhavingsbesluiten (last onder bestuursdwang, last onder dwangsom, bestuurlijke boete incl. preventieve bestuursdwangbesluiten) met inbegrip van de voorbereiding (afd. 4.1.2 Awb) en de overige correspondentie die samenhangt met genoemde besluiten. |
Bijv. Gemeente- wet, Awb, WW, Wro, Bouwverorde-ning, Marktver-ordening, Wabo Wm, APV, Wbb, Bouwbesluit, Huisvestingswet, Monumentenwet en –verordening, Drank- en Horecawet, Opiumwet e.v. |
B&W Burgemeester |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
54. VVH |
Kostenbeschikking |
Art. 5:25 lid 6 Awb |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
55. VVH |
Nemen van invorderingsbeschikkingen en uitvaardigen van aanmaningen en dwangbevelen voor verhaal van kosten van bestuursdwang en dwangsommen |
Algemene wet bestuursrecht |
B&WBurgemeester |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
56. VVH |
Beschikking uitstel van betaling |
Art. 4:49 Awb |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
57. VVH |
Stilleggen bouw- of sloopwerkzaamheden |
Art.125 Gem.wet jo. art. 5.17 Wabo jo titel 5.3 Awb |
B&W |
|
Medewerker VVH |
Informeren portefeuillehouder (in spoedeisende gevallen zsm achteraf) |
|||||
58. VVH |
Opleggen gebruiksstop |
Art.125 Gem.wet jo. art. 5.17 Wabo jo titel 5.3 Awb |
B&W |
|
Medewerker VVH |
Informeren portefeuillehouder (in spoedeisende gevallen zsm achteraf) |
|||||
59. VVH |
Schriftelijke (bevestiging) stillegging bouw/sloop en/of opleggen gebruiksstop |
Art. 5:24 lid 6 Awb |
B&W |
|
Medewerker VVH |
Informeren portefeuillehouder. |
|||||
60. VVH |
Aanvragen van inlichtingen uit het Justitieel Documentatieregister en de antecedentenadministratie van de politie t.b.v. vergunningverlening i.k.v. de Drank- en horecawet en de Apv Heeze-Leende. |
Wet/Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens Wet Politie-registratie |
Burgemeester |
|
Beleidsmede-werker Integrale Veiligheid |
|
|||||
61 VVH |
Ontzegging toegang ex. artikel 36 Drank- en Horecawet |
Drank- en Horecawet |
Burgemeester |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
62. VVH |
Beslissen op verzoek om op het marktterein opstallen te plaatsen. |
Art. 6 Marktverordening |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
63. VVH |
Verlenen vaste marktplaatsvergunningen weekmarkt |
Art. 9 Marktverordening |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
64. VVH |
Besluit om verzoek om inschrijving op de wachtlijst van de warenmarkt |
Art. 11 Marktverordening |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
65. VVH |
Intrekken of overschrijven rechten van een vergunning |
Art. 15 Marktverordening |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
66. VVH |
Vergunning aanleggen, beschadigen, veranderen van een weg |
Art. 2.11 APV |
B&W |
|
Medewerker VVH |
Mandaat ligt ook bij medewerker OR en medewerker PD |
|||||
67. VVH |
Verlenen resp. weigeren van een evenementenvergunning (bij evenementen groter dan 5000 personen). |
Art. 2:25 APV |
Burgemeester |
|
Medewerker VVH |
Achteraf burgemeester informeren |
|||||
68. VVH |
Aanwijzing gevaarlijke hond |
Art. 2:59 APV |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
69. VVH |
Ontheffing verbod op houden van hinderlijke dieren |
Art. 2:60. APV |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
70. VVH |
Verlenen resp. weigeren van een vergunning exploitatie/wijzigen seksinrichting |
Art. 3.4 APV |
B&W, Burgemeester |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
71. VVH |
Verlenen resp. weigeren ontheffing overige geluidhinder |
Art. 4:6 APV |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
72. VVH |
Correspondentie inzake verbod hinderlijke of gevaarlijke reclame |
Art. 4:15 APV |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
73. VVH |
Verlenen resp. weigeren ontheffing kamperen |
Art. 4:18 APV |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
74. VVH |
Verlenen resp. weigeren ontheffing parkeren voertuigen van autobedrijf e.d. |
Artikel 5.2 APV Verordening fysieke leefomgeving |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
75. VVH |
Verlenen resp. weigeren ontheffing te koop aanbieden voertuigen. |
Art. 5:3 APV |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
76. VVH |
Verlenen resp. weigeren ontheffing verbod parkeren woonwagens, kampeerwagens e.d. |
Art. 5:6 APV |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
77. VVH |
Verlenen resp. weigeren ontheffing parkeren grote voertuigen. |
Art. 5:8 APV |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
78. VVH |
Verlenen resp. weigeren ontheffing aantasting groenvoorziening |
Art. 5:11 APV, Gemeentewet, Burgerlijk Wetboek |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
79. VVH |
Overbrengen en in bewaring stellen van een voertuig |
Wegsleepverordening gemeente Heeze-Leende |
B&W |
|
Medewerker VVH |
Besluit van 20 juli 2010 (inwerking getreden op 29 juli 2010) |
|||||
80. VVH |
Beslissingen op verzoeken om een parkeervergunning |
WVW en RVV |
B&W |
|
Medewerker VVH |
|
|||||
81. VVH |
Uitoefenen van bij of krachtens de inkwartierings- en vorderingswetten opgedragen taken mbt mobilisatievoorbereiding en vordering van motorrijtuigen en gebouwen |
|
Burgemeester |
|
|
|
|||||
82. VVH |
Verlenen/weigeren gebruiksvergunning brandveiligheid (inclusief voorwaarden) voor een bouwwerk |
Art. 2.1 lid 1 sub d Wabo Bouwbesluit Bouwverordening |
B&W |
|
Medewerker VVH |
Advies van VRBZO |
|||||
83. VVH |
Melding (al dan niet onder voorwaarden) bouwsels en overige plaatsen |
Besl. brandveilig gebruik en basis-hulpverlening overige plaatsen |
B&W |
|
Medewerker VVH |
Advies van VRBZO |
|||||
Team Ruimtelijk Beleid (RB) |
|||||||||||
1. RB |
Procedure verlenen hogere geluidswaarden |
Wet geluidhinder |
B&W |
|
Medewerker RB |
|
|||||
2. RB |
Het voeren van de correspondentie en het nemen van besluiten bij saneringsprojecten in het kader van de Wet geluidhinder en Besluit geluidhinder |
Wet geluidhinder |
B&W |
|
Medewerker RB |
|
|||||
3. RB |
Toezenden van milieuadvies |
|
B&W |
|
Medewerker RB |
|
|||||
4. RB |
Bekendmakingen/mededelingen in het kader van de Wro |
Wro |
B&W / burgemeester |
|
Medewerker RB |
|
|||||
5. RB |
Elektronisch waarmerken en publiceren van Wro- instrumenten |
Wro, Bro, Reg. standaarden ruimtelijke ordening 2008 |
B&W |
|
Medewerker RB |
|
|||||
6. RB |
Het voeren van het overleg ex. artikel 3.1.1 Bro |
Bro |
B&W |
|
Medewerker RB |
Informeren portefeuillehouder |
|||||
7. RB |
Beantwoording principeverzoek voor een nieuwe ruimtelijke ontwikkeling |
Wro/Bro |
B&W |
|
|
Vooraf portefeuillehouder informeren. |
|||||
8. RB |
De besluiten ex art. 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening tot het vrijgeven van het concept-bestemmingsplan voor een nieuwe ruimtelijke ontwikkeling |
Wro/Bro |
B&W |
|
|
|
|||||
9. RB |
Besluit tot wijziging van het bestemmingsplan |
Art. 3.6 lid 1 onder a Wro |
B&W |
|
|
Mits geen zienswijzen zijn ingediend. |
|||||
10. RB |
Besluit tot uitwerken van het bestemmingsplan |
Art. 3.6 lid 1 onder b Wro |
B&W |
|
|
Mits geen zienswijzen zijn ingediend. |
|||||
11. RB |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor planologisch strijdig gebruik in de bij AMvB (Bor) aangewezen gevallen (kruimelgevallen). |
Art. 2.1 lid 1 onder c jo. art. 2.12 lid 1 onder a, onder 2 Wabo. Art. 4 bijlage II Bor |
B&W |
|
Medewerker RB |
Het ondermandaat aan de medewerker RB geldt enkel indien niet gecombineerd met een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen |
|||||
12. RB |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk |
Art. 2.1 lid 1 onder b jo. art. 2.11 Wabo |
B&W |
|
Medewerker RB |
Het ondermandaat aan de medewerker RB geldt enkel indien niet gecombineerd met een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen |
|||||
13. RB |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor planologisch strijdig gebruik met toepassing van de in het bestemmingsplan of beheersverordening opgenomen regels inzake afwijking |
Art. 2.1 lid 1 sub c jo. art. 2.12 lid 1 onder a, onder 1 Wabo |
B&W |
|
Medewerker RB |
Het ondermandaat aan de medewerker RB geldt enkel indien niet gecombineerd met een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen |
|||||
14. RB |
Aanwijzen van een adviseur ex art. 6.1.3.2 Bro |
Bro |
B&W |
|
|
Besluit d.d. 22 juni 2010Inwerking getreden op 8 juli 2010 |
|||||
15. RB |
Nemen van een besluit op basis van het advies van de adviseur als bedoeld in artikel 6.1.3.6 Bro mits er een planschadeovereenkomst is gesloten en er geen liquiditeitsproblemen van initiatiefnemer bekend zijn. |
Art. 6.1 Wro/afdeling 6.1 Bro |
B&W |
|
|
Besluit d.d. 22 juni 2010 Inwerking getreden op 8 juli 2010 |
|||||
16. RB |
Verhalen kosten en stellen van termijn verbonden aan de exploitatie van de gronden gelegen in een exploitatiegebied op grond van artikel 6.17 Wro |
Wro |
B&W |
|
Medewerker RB |
|
|||||
17. RB |
Niet aanvangen van de bouw of staken van de bouw totdat aan betalingsverplichting is voldaan, invorderen kosten (incl. dwangbevel) of intrekken omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 6.21 Wro |
Wro |
B&W |
|
|
|
|||||
18. RB |
Het nemen van verkeersbesluiten op basis van de wegenverkeerswetgeving. |
Art. 18, eerste lid aanhef en onder d WVW, paragraaf 6 BABW en de Wegenwet |
B&W |
|
Medewerker RB |
|
|||||
19. RB |
Bekendmaking verkeersbesluiten in digitale Staatscourant |
BABW |
Burgemeester |
|
Medewerker RB |
|
|||||
20. RB |
Opdracht tot tijdelijke plaatsing van verkeerstekens of uitvoering van maatregelen (uitvoering werken, dreigend gevaar etc.) |
Artt. 34 en 35 BABW |
B&W |
|
Medewerker RB |
|
|||||
21. RB |
Ontheffingen in het kader van art. 87 van het RVV 1990 (bijv. verbod stilstaan parkeren, geslotenverklaringen, eenrichtingswegen, te volgen rijrichtingen) |
RVV |
B&W |
|
Medewerker RB |
|
|||||
22. RB |
Ontheffingen voor lang/breed/hoog transport |
Art. 149a en 149b WVW |
B&W |
|
Medewerker RB |
|
|||||
23. RB |
Verlenen resp. weigeren ontheffing verbod verkeer in natuurgebieden |
Art. 5:33 APV |
B&W |
|
Medewerker RB |
|
|||||
24. RB |
Vaststellen werkprogramma Omgevingsdienst Zuid-Oost Brabant |
|
B&W |
|
Afdelings-manager |
Besluit d.d. 12-11-2013 met kenmerk 13uit031388 |
|||||
25. RB |
Aanwijzen, weigeren en opheffen van individuele gehandicaptenparkeerplaatsen |
Art. 18 WVW |
B&W |
|
Medewerker RB |
|
ONDERDEEL II – C AFDELING SOCIAAL DOMEIN EN PUBLIEKE DIENSTVERLENING
Volg nr |
Omschrijving bevoegdheid |
Gebaseerd op |
Bevoegd bestuurs-orgaan |
Mandaat |
Ondermandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden |
|||
Team Publieke Dienstverlening (PD) |
|||||||||
1. PD |
Bijhouden van de Basisregistratie personen. |
Wet BRP en uitvoeringsregelingen |
B&W |
|
Medew. PD |
|
|||
2. PD |
Verstrekking van gegevens uit de BRP/afgifte van gewaarmerkte afschriften uit de BRP Persoonsgegevens/uittreksels en verklaringen zoals:
|
Wet BRP en uitvoeringsregelingen Wet persoonsregistratie en uitvoerings-regelingen |
B&W |
|
Medew. PD |
|
|||
3. PD |
Beslissingen over:
|
Artt. 2.54 t/m 2.58 Wet BRP Art. 2.60 Wet BRP |
B&W |
|
Medew. PD |
|
|||
4. PD |
Beslissingen omtrent verzoeken tot verwijdering van gegevens geheimhouding, verbetering naamgebruik, inzage. |
Artt. 2.54 t/m 2.58 en art. 2.60 Wet BRP |
B&W |
|
Medew. PD |
|
|||
5. PD |
Het starten en verrichten van een administratief onderzoek naar gegevens zoals vermeld in de basisregistratie personen |
Artikel 2.26 Wet BRP |
B&W |
|
Medew. PD |
|
|||
6. PD |
Het opleggen van een bestuurlijke boete ex artikel 4.17 Wet BRP |
Artikel 4.17 Wet BRP |
B&W |
|
|
|
|||
7. PD |
Aanwijzen van toezichthouders, belast met het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 Wet BRP |
Artikel 4.2 Wet BRP |
B&W |
|
|
|
|||
8. PD |
Het in ontvangst nemen, toetsen, ondertekenen en toezenden van naturalisatieverzoeken aan het Ministerie |
Rijkswet op het Nederlanderschap Art. 21 Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
9. PD |
Het in ontvangst nemen van verzoeken om verlening en het afleggen van verklaringen tot verkrijging van het Nederlanderschap en van verklaringen van afstand van Nederlanderschap |
Rijkswet op het Nederlanderschap Art. 21 Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap artt. 2 en 63 |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
10. PD |
Het verzoeken om inlichtingen uit het justitieel documentatieregister, Schengen Informatie Systeem (NSIS), Opsporingsregister (OPS) register van de herkenningsdienst (HKD) ivm aanvraag optie |
Artt. 9 en 13 Wet Justitiële en strafvorderlijke gegevens. Art. 9 RWN. Art. 36 lid 1 Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
11. PD |
Uitoefenen van de in de Kieswetten opgedragen taken zoals:
|
Kieswet en besluit Wet en besluit Europese verkiezingen |
B&W Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
12. BI |
Het voeren van correspondentie met betrekking tot de organisatie van de te houden verkiezingen |
|
B&W Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
13. PD |
Het uitoefenen van bevoegdheden die voortvloeien uit de Paspoortwet en Paspoortuitvoeringsregeling 2001 zoals aanvragen, verstrekken, intrekken, weigeren, vervallen verklaren en inhouden reisdocumenten. |
Paspoortwet c.q. paspoortuitvoeringsregeling 2001 en Besluit Paspoortgelden |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
14. PD |
Het in ontvangst nemen van zendingen van reisdocumenten/rijbewijzen |
|
Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
15. PD |
Het verantwoorden van ontvangen rijksleges reisdocumenten |
Paspoortwet c.q. paspoortuitvoeringsregeling 2001 en Besluit Paspoortgelden |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
16. PD |
Het uitoefenen van bevoegdheden die voortvloeien uit de Wegenverkeerswet- en reglement inzake:
|
Wegenverkeerswet en reglement. |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
17. PD |
Het in ontvangst nemen, toetsen en doorzenden van een aanvraag om afgifte van een verklaring omtrent het gedrag |
Wet/Besluit op de justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
De Minister van Justitie is beslissingsbevoegd. De burgemeester kan een advies geven. De advisering is overigens niet gemandateerd enkel de administratieve handelingen van het in behandeling brengen van de aanvraag. |
|||
18. PD |
Aanvragen van inlichtingen uit het Justitieel Documentatieregister en de antecedentenadministratie van de politie |
Wet/Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens Wet Politieregistratie |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
19. PD |
Afgifte van een laissez-passer voor het vervoeren van een overledene naar het buitenland ingevolge art. 3 Overeenkomst van Straatsburg |
Wet op de lijkbezorging/ Overeenkomst van Straatsburg |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
20. PD |
Afgifte verlof tot begraven, cremeren of ontleden |
Wet op de lijkbezorging |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
21. PD |
Afgifte van een verlof tot afwijkende termijnstelling voor begraven of cremeren |
Wet op de lijkbezorging |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
22. PD |
Kennisgeving van overlijden aan de inspecteur registratie en successie |
KB 18-10-1933, nr. 32 |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
23. PD |
Verlenen/weigeren van een vergunning voor de tijdelijke verhuur van eigen woningen |
Leegstandwet |
B&W |
|
Medew. PD |
Bij twijfel advies vragen aan Beleidsadviseur wonen en grondzaken |
|||
24. PD |
Toekennen/afwijzen aanvragen Starterlening |
Verordening Starterslening |
B&W |
|
|
|
|||
25. PD |
Toekennen/afwijzen aanvragen Blijverslening |
Verordening Blijverslening |
B&W |
|
|
|
|||
26. PD |
Het aanwijzen van incidentele trouwlocaties als “huis der gemeente” voor 1 dag |
|
B&W |
|
|
(zie besluit d.d. 17-9-2013, zaaknr 240778) |
|||
27. PD |
In dienst nemen en aanwijzen buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand |
Art. 1:16 Burgerlijk Wetboek |
College |
|
|
(zie besluit d.d. 3-1-2012, reg.nr. 203712) |
|||
28. PD |
Verlening, weigering en aanpassing vergunning ex. artikel 3 Drank- en Horecawet |
Artikel 3 Drank- en Horecawet |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
29. PD |
Verlening van de ontheffing voor het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank bij een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard |
Artikel 35 Drank- en Horecawet |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
30. PD |
Intrekken van de vergunning op verzoek van de vergunninghouder dan wel ambtshalve |
Drank- en Horecawet |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
31. PD |
Ontvangstbevestiging en bekendmaken melding |
Drank- en Horecawet |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
32. PD |
Het verlenen van speelautomatenvergunningen als bedoeld in artikel 30 e.v. van de Wet op de Kansspelen |
Artikel 30 e.v. Wet op de Kansspelen en de Verordening maximalisering speelautomaten |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
Betreft alleen kansspelautomaten bij horeca-inrichtingen, mits passend binnen de hiervoor geldende kaders. Speelautomatenhallen vallen hier dus niet onder. |
|||
33. PD |
Ontheffing verspreiding gedrukte stukken |
Art. 2.6. APV |
B&W |
|
Medew. PD |
|
|||
34. PD |
Ontheffing optreden als straatartiest e.d. |
Art. 2.9 APV |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
35. PD |
Verlenen resp. weigeren van een vergunning voor het gebruiken van de weg of een weggedeelte anders dan overeenkomstig de publieke functie daarvan. |
Art. 2:10A APV |
B&W |
|
Medew. PD |
Het betreft slechts het verlenen van een vergunning voor kleinschalig gebruik van de weg(gedeelte). De overige vergunningen worden verleend door cluster VH |
|||
36. PD |
Vergunning aanleggen, beschadigen, veranderen van een weg |
Art. 2.11 APV |
B&W |
|
Medew. PD |
Mandaat ligt ook bij medewerker VVH en medewerker OR |
|||
37. PD |
Verlenen resp. weigeren van een evenementenvergunning (kleine evenementen tot 5000 bezoekers). |
Art. 2:25 APV |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
Vooraf burgemeester informeren |
|||
38. PD |
Verlenen resp. weigeren van een exploitatievergunning openbare inrichting |
Art. 2:28 APV |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
Achteraf burgemeester informeren |
|||
39. PD |
Verlenen resp. weigeren van een ontheffing sluitingsuur |
Art. 2:29 APV |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
Vooraf burgemeester informeren |
|||
40. PD |
Verlenen resp, weigeren van een exploitatievergunning speelgelegenheid |
Art. 2:39 APV |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
41. PD |
Kennisgeving incidentele festiviteit |
Art. 4:3 APV |
B&W |
|
Medew. PD |
|
|||
42. PD |
Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het vellen of doen vellen van houtopstanden en het verbinden van bijzondere voorschriften aan zo’n vergunning |
Art. 4:11 APV en art. 2.2 lid 1 onder g jo. art. 2.22 Wabo |
B&W |
|
Medew. PD |
Inhoudelijk advies vooraf door team OR |
|||
43. PD |
Buiten behandeling stellen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het (doen) vellen van houtopstanden |
Artikel 3.18 Wabo |
B&W |
|
Medew. PD |
|
|||
44. PD |
Verlenen resp. weigeren vergunning openbare inzameling (geld of goed) |
Art. 5.13 APV |
B&W |
|
Medew. PD |
|
|||
45. PD |
Verlenen resp. weigeren standplaatsvergunning |
Art. 5:18 APV |
B&W |
|
Medew. PD |
Vooraf burgemeester informeren |
|||
46. PD |
Verlenen resp. weigeren vergunning organiseren snuffelmarkt. |
Art. 5:23 APV |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
47. PD |
Verlenen resp. weigeren ontheffing stookverbod. |
Art. 5:34 APV |
B&W |
|
Medew. PD |
|
|||
48. PD |
Verlenen resp. weigeren ontheffing verstrooien as |
Art. 5:36 APV |
B&W |
|
Medew. PD |
|
|||
49. PD |
Het afgeven van een verklaring van geen bezwaar voor het opstijgen of doen opstijgen van een vrije luchtballon |
Art. 10 Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
|
|||
50. PD |
Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen t.b.v. bijvoorbeeld de uitvoering van activiteiten en evenementen en overige kleinschalige verkeersmaatregelen (niet zijnde verkeersbesluiten) |
WVW |
B&W |
|
Medew. PD |
|
|||
51. PD |
Aanwijzing verkeersregelaars als bedoeld in artikel 82 eerste lid onder c en derde lid van het RVV 1990 |
Art. 56 BABW/art. 82 RVV/Regeling verkeersregelaars |
Burgemeester |
|
Medew. PD |
In het kader van evenementen, vertoningen op de weg e.d., waarbij regeling van het verkeer gewenst is. |
|||
52. PD |
Aanwijzing koopzondagen en ontheffing zon- en feestdagenregeling |
Verordening Winkeltijden |
B&W |
|
Medew. PD |
|
|||
53. PD |
Kennisgeving kleine kansspelen (bijv. kienspel, vogelpiekspel, Rad van avontuur e.d.) |
Art. 7 Wet op de Kansspelen |
B&W |
|
Medew. PD |
|
|||
54. PD |
Het verlenen van vergunningen voor het houden van een kansspel (loterij) als bedoeld in artikel 1 jo art. 3 van de Wet op de Kansspelen |
Art. 3 Wet op de Kansspelen |
B&W |
|
Medew. PD |
Het gaat hierbij om kleinschalige loterijen e.d. |
|||
55. PD |
Gebruik niet militair oefenterrein (verklaring van geen bedenkingen) |
|
B&W |
|
Medew. PD |
|
|||
Sociaal Team (ST) |
|||||||||
1. ST WMO |
Schriftelijk bevestigen van de ontvangst van de melding en zo spoedig mogelijk uitvoeren onderzoek |
Artikel 2.3.2 Wmo |
B&W |
|
Consulent Sociaal Team |
|
|||
2. ST WMO |
Onderzoek uitvoeren n.a.v. een melding. Dit omvat het oproepen en bevragen van (betrokken) personen en deskundigen. Het omvat tevens het vragen van adviesinstanties om een advies uit te brengen |
Wmo Verordening Wmo |
B&W |
|
Consulent Sociaal Team |
|
|||
3. ST WMO |
In spoedeisende gevallen na een melding als bedoeld in artikel 2.3.2 eerste lid Wmo, onverwijld beslissen tot het verstrekken van een tijdelijke maatwerkvoorziening in afwachting van het onderzoek |
Wmo Verordening Wmo |
B&W |
|
Consulent Sociaal Team |
|
|||
4. ST WMO |
Beslissen op een aanvraag voor een maatwerkingvoorziening of een persoonsgebonden budget (inclusief de afwijzing) |
Wmo Verordening Wmo |
B&W |
|
Coördinator |
Het mandaat strekt zich niet uit tot het beschikken op bezwaarschriften en tot het instellen van beroep. |
|||
5. ST WMO |
Periodiek onderzoeken of er aanleiding is een beslissing als bedoeld in artikel 2.3.5 of 2.3.6 Wmo (verstrekken maatwerkvoorziening dan wel pgb) te heroverwegen en het (laten) doen van steekproefsgewijs onderzoek naar de bestedingen van pgb’s |
Wmo Verordening Wmo |
B&W |
|
Coördinator Consulent Sociaal Team |
|
|||
6. ST WMO |
Een beslissing als bedoeld in artikel 2.3.5 of 2.3.6 Wmo herzien of intrekken |
Wmo Verordening Wmo |
B&W |
|
Coördinator |
|
|||
7. ST WMO |
Terugvorderen en invorderen van ten onrechte betaalde persoonsgebonden budget en/of de geldwaarde van de ten onrechte genoten maatwerkvoorziening in natura |
Wmo Verordening Wmo |
B&W |
|
Coördinator |
|
|||
8. ST WMO |
Het nemen van een Wmo-besluit met toepassing van de hardheidsclausule |
Wmo Verordening Wmo |
B&W |
|
Coördinator |
vooraf afstemmen met de Afdelingsmanager. |
|||
9. ST WMO |
Het vertegenwoordigen van het bestuursorgaan in bezwarenprocedures |
|
B&W |
|
Coördinator Consulent Sociaal Team GR-juristen |
|
|||
10. ST WMO |
Optreden in (gerechtelijke) procedures en het verrichten van alle noodzakelijke/wenselijke processuele handelingen |
|
B&W |
|
Coördinator Consulent Sociaal Team GR-juristen |
|
|||
11. ST WMO |
Besluiten op aanvragen om een gehandicaptenparkeerkaart (inclusief de afwijzing) |
Artikel 49 lid 1 BABW |
B&W |
|
Coördinator Consulent Sociaal Team |
|
|||
12. ST Jeugd |
Het toekennen van een voorziening in de vorm van een voorziening in natura of een persoonsgebonden budget |
Artikel 2.3 e.v. Jeugdwet juncto artikel 9 Verordening Jeugdhulp 2015 |
B&W |
|
Coördinator |
Met inachtneming van de budgethoudersregeling |
|||
13. ST Jeugd |
Het weigeren van een voorziening op grond van de weigeringsgronden genoemd in de Jeugdwet |
Artikel 1.2 Jeugdwet |
B&W |
|
Coördinator |
Indien het (onder)mandaat wordt uitgeoefend door de procescoördinator wordt -voor zover gewenst- vooraf de Afdelingsmanager in kennis gesteld. |
|||
14. ST Jeugd |
Het verrichten van onderzoek naar aanleiding van een hulpvraag, en het opstellen van het gespreksverslag/gezinsplan met hierin het gewenste resultaat en mogelijke oplossingsrichtingen alsmede het verstrekken hiervan aan de jeugdige/ouders |
Artikel 5 lid 1 en artikel 6 van de Verordening Jeugdhulp 2015 |
B&W |
|
Professionals Jeugd |
Het toezicht en de coördinatie geschiedt door de procescoördinator |
|||
15. ST Jeugd |
Inwinnen van advies bij specialisten t.b.v. de beoordeling aanvraag individuele voorziening of de voortgang hiervan |
Artikel 8 Verordening Jeugdhulp 2015 |
B&W |
|
Professionals Jeugd |
Indien hieruit kosten voortvloeien wordt niet eerder advies ingewonnen dan met een akkoord van de procescoördinator |
|||
16. ST Jeugd |
Herziening en intrekking van de voorziening en terugvordering van ten onrechte betaalde pgb en/of de geldswaarde van de ten onrechte genoten maatwerkvoorziening in natura |
Artikel 8.1.4 van de Jeugdwet juncto artikel 11 Verordening Jeugdhulp 2015 |
B&W |
|
Coördinator |
|
|||
17. ST Jeugd |
Het nemen van een besluit met toepassing van de hardheidsclausule |
Artikel 18 Verordening Jeugdhulp 2015 |
B&W |
|
Coördinator |
Indien het ondermandaat wordt uitgeoefend door de procesoördinator wordt -voor zover gewenst- vooraf het Afdelingsmanager in kennis gesteld. |
|||
18. ST Jeugd |
Overleg met bevoegd gezag van de school ingeval er een individuele voorziening wordt getroffen |
Artikel 2.7 lid 1 Jeugdwet |
B&W |
|
Professionals Jeugd |
|
|||
19. ST Jeugd |
Het zo spoedig mogelijk treffen van een tijdelijke maatregel in spoedeisende gevallen |
Artikel 3 lid 5 Verordening Jeugdhulp 2015 |
B&W |
|
Coördinator Professionals Jeugd |
Ingeval het treffen van de maatregel geschiedt door de zorgverlener vindt
|
|||
20. ST Jeugd |
Het doen van een verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming |
Artikel 2.4 en artikel 3.1 Jeugdwet |
B&W |
|
Professionals Jeugd |
|
|||
21. ST Jeugd |
Voeren van overleg ex artikel 3.4 lid 1 Jeugdwet met de gecertificeerde instelling |
Artikel 3.4 lid 1 Jeugdwet |
B&W |
|
Professionals Jeugd |
|
|||
22. ST Jeugd |
Het doen van een verzoek aan de inspectie om een oordeel te geven over de beslissing van de jeugdhulpaanbieder |
Artikel 6.1.7 lid 2 Jeugdwet |
B&W |
|
Coördinator |
|
|||
23. ST Jeugd |
Indienen van een verzoek (bij de rechter) tot verkrijging van een machtiging, spoedmachtiging of voorwaardelijke machtiging voor gesloten jeugdhulp |
Artikel 6.1.8 Jeugdwet |
B&W |
|
Professionals Jeugd |
Het toezicht en de cöordinatie geschiedt door de procescoördinator. |
|||
24. ST Jeugd |
Gehoord worden door de kinderrechter ingeval van verlenen machtiging, spoedmachtiging of voorwaardelijke machtiging voor gesloten jeugdhulp |
Artikel 6.1.10 Jeugdwet |
B&W |
|
Professionals Jeugd |
De procescoördinator beoordeelt of de aanwezigheid van de zorgverlener bij de hoorzitting noodzakelijk is |
|||
25. ST Jeugd |
Het verlenen van instemming aan de jeugdhulpaanbieder tot schorsing/intrekking van de machtiging (ivm gesloten jeugdhulp bij ernstige opgroei- en opvoedingsproblemen) |
Artikel 6.1.12 lid 5 Jeugdwet |
B&W |
|
Coördinator |
|
|||
26. ST Jeugd |
Het doen van mededeling (aan de Raad voor de Kinderbescherming) van het vervallen van de machtiging en van het besluit dat geen nieuwe machtiging wordt aangevraagd na afloop van de geldigheidsduur |
Artikel 6.1.12 lid 6 Jeugdwet |
B&W |
|
Coördinator Professionals Jeugd |
|
|||
27. ST Jeugd |
Het vertegenwoordigen van het bestuursorgaan in bezwarenprocedures |
|
B&W |
|
Coördinator GR-juristen |
Het mandaat omvat tevens het verlenen van de bevoegdheid aan de Afdelingsmanager om personen aan te wijzen die het bestuursorgaan zal vertegenwoordigen |
|||
28. ST Jeugd |
Optreden in (gerechtelijke) procedures en het verrichten van alle noodzakelijke/wenselijke processuele handelingen |
|
B&W |
|
Coördinator GR-juristen |
Het mandaat omvat tevens de bevoegdheid aan de Afdelingsmanager om personen aan te wijzen die zal optreden in gerechtelijke procedures |
|||
29. ST Jeugd |
Opstellen van verweerschriften in bezwaar, beroep en hoger beroep |
|
B&W |
|
Coördinator GR-juristen |
|
|||
Team Maatschappelijk Beleid (MB) |
|||||||||
1. MB |
Uitvoering Verordening Leerlingenvervoer |
Verordening Leerlingenvervoer |
B&W |
|
Medewerker Leerlingen-vervoer en Kinderopvang |
Toepassen van de hardheidsclausule wordt vooraf afgestemd met de afdelingsmanager |
|||
2. MB |
Uitvoering samenwerkingsovereenkomst Taxbus |
|
B&W Burgemeester |
Bestuurlijke en ambtelijke vertegenwoordigers van de gemeente Heeze-Leende |
|
Zie collegebesluit d.d. 3 mei 2016 en onderliggende samenwerkingsovereenkomst |
|||
3. MB |
Uitvoering leerplichtwet |
Leerplichtwet |
B&W |
Leerplichtambtenaar |
|
|
|||
4. MB |
Besluit tot registratie in het Landelijk Register Kinderopvang |
Art. 46 Wet Kinderopvang |
B&W |
|
Medewerker Leerlingen-vervoer en Kinderopvang |
Besluit genomen op 22 juni 2010. Inwerking getreden op 8 juli 2010 |
|||
5. MB |
Besluiten inzake registratie inspectierapporten toezicht en handhaving ten aanzien van de kwaliteit van kinderopvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang |
Wet Kinderopvang Kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
B&W |
|
Medewerker Leerlingen-vervoer en Kinderopvang |
Uitgesloten zijn de besluiten tot het opleggen van een last onder dwangsom of bestuursdwang |
|||
6. MB |
Het verbinden van voorwaarden aan de beschikking tot subsidieverlening ex artikel 3 lid 2. |
Algemene Subsidieverordening Awb |
B&W |
|
Beleids-adviseur Sociaal Domein |
|
|||
7. MB |
Het wijzigen van verplichtingen ex artikel 10 lid 4 nadat de subsidie is verleend. Mits deze niet ten nadele zijn van of bezwarend voor de subsidieontvanger. |
Algemene Subsidieverordening Awb |
B&W |
|
Beleids-adviseur Sociaal Domein |
NB.: in een incidenteel geval en soms op verzoek van de subsidieontvanger is het uit praktisch oogpunt wenselijk om, nadat de subsidie is verleend, aanvullend voorwaarden aan het subsidiebesluit te verbinden dan wel opgelegde voorwaarden te wijzigen. |
|||
8. MB |
Vaststellen van bij de aanvraag benodigde gegevens ex artikel 5 lid 3 ASV of van bij de vaststelling benodigde gegevens ex artt. 15 lid 2 en 16 lid 3. |
Algemene Subsidieverordening Awb |
B&W |
|
Beleids-adviseur Sociaal Domein |
|
|||
9. MB |
Besluiten tot het stellen van een andere termijn voor het indienen van een aanvraag ex artikel 6 lid 3 ASV of het indienen van een verantwoording ex artikel 16 lid 1. |
Algemene Subsidieverordening Awb |
B&W |
|
Beleids-adviseur Sociaal Domein |
|
|||
10. MB |
Besluiten tot het stellen van een andere termijn voor vaststelling ex artt. 15 en 17 ASV |
Algemene Subsidieverordening Awb |
B&W |
|
Beleids-adviseur Sociaal Domein |
|
|||
11. MB |
Het vaststellen van de subsidiebijdrage conform de verlening indien de subsidiebijdrage gelijk is aan of lager dan hetgeen is verleend |
Algemene Subsidieverordening Awb |
B&W |
|
|
|
|||
12. MB |
Het weigeren van een subsidiebijdrage (zowel jaarlijkse subsidie als eenmalige subsidie) ingeval van een herhaald verzoek, bij ongewijzigde omstandigheden ex art. 3 lid 1 en artikel 8 ASV. |
Algemene subsidieverordening Awb |
B&W |
|
Beleids-adviseur Sociaal Domein |
Mandaat is enkel van toepassing als het college een dergelijk eerder verzoek heeft geweigerd. |
ONDERDEEL III MANDATEN MBT PERSONELE AANGELEGENHEDEN
Volgnr |
Omschrijving bevoegdheid |
Bevoegd orgaan |
Mandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden |
A |
Formaliseren wijzigingen car/uwo |
|
|
|
1. |
Vaststellen van ondergeschikte wijzigingen van het Personeelshandboek |
B&W |
Gemeentesecretaris |
|
B |
In dienst nemen, ontslaan en vaststellen/wijzigen betrekkingsomvang medewerkers |
|
|
|
2. |
Vaststellen wijze van werving ter vervulling van vacatures |
B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
|
3. |
Sluiten van arbeidsovereenkomsten voor beperkte duur (inval/vakantiewerk) met personeel, uitzendbureau’s, wisselwerk en andere derden. Inclusief ondertekening. |
B&W Burge-meester |
GemeentesecretarisAfdelingsmanager |
|
4. |
Inhuren van tijdelijk personeel (anders dan op basis van een arbeidsovereenkomst). Inclusief ondertekening |
B&W Burge- meester |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
|
5. |
Sluiten van leer-/stageovereenkomsten met scholen en/of stagiaires. Inclusief ondertekening. |
B&W Burge- meester |
GemeentesecretarisAfdelingsmanager |
|
6. |
Het aannemen van nieuw personeel, het overplaatsen van zittend personeel en het sluiten van arbeidsovereenkomsten. Genoemde bevoegdheid omvat tevens het vaststellen van de daarbij behorende arbeidsvoorwaarden en het ondertekenen van de overeenkomst |
B&W Burge- meester |
Gemeentesecretaris (vwb de aanstelling van een MT-lid) Afdelingsmanager (vwb de aanstelling van medewerkers binnen de afdeling) |
Vervulling vacature gemeentesecretaris is uitgezonderd van mandaat. Bevoegdheid blijft bij het college |
7. |
Het verlengen van en tussentijds beëindigen van (tijdelijke) arbeidsovereenkomsten. Inclusief ondertekening. |
B&W Burge- meester |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
|
8. |
Toekennen periodiek |
B&W |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
Voor zover:
|
9. |
Beslissing over inschaling functie |
B&W |
Gemeentesecretaris |
Met inachtneming van de Budgethoudersregeling |
10. |
Verstrekken opdracht tot het verrichten van overwerk en bepalen van de wijze van vergoeding ervan. |
B&W |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
Voor zover:
|
11. |
Het overeenkomen van een tijdelijke urenuitbreiding, anders dan bij wijze van overwerk, alsmede het vroegtijdig beëindigen hiervan. Inclusief ondertekening. |
B&W Burge- meester |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
Binnen financiële en organisatorische kaders en met inachtneming van de ter zake geldende arbeidsvoorwaardelijke bepalingen |
12. |
Uitvoering regeling buitengewoon verlof, ouderschapsverlof, seniorenregeling en bevallings- en zwangerschapsverlof |
B&W |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
|
13. |
Wijzigen van de arbeidsovereenkomst (omvang dienstverband) overeenkomstig een daartoe door de betreffende medewerker ingediend verzoek. Inclusief ondertekening. |
B&W Burge- meester |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
Binnen financiële en organisatorische kaders en met inachtneming van de ter zake geldende arbeidsvoorwaardelijke bepalingen |
14. |
Wijziging arbeidsovereenkomst (functiewijziging ivm promotie of demotie). Inclusief ondertekening |
B&W Burge- meester |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
Binnen financiële en organisatorische kaders en met inachtneming van de ter zake geldende arbeidsvoorwaardelijke bepalingen |
15. |
Beëindigen arbeidsovereenkomst en bepalen opzegtermijn bij ontslag op eigen verzoek. Inclusief ondertekening. |
B&W Burge- meester |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
Binnen financiële en organisatorische kaders en met inachtneming van de ter zake geldende arbeidsvoorwaardelijke bepalingen |
16. |
Beëindigen arbeidsovereenkomst niet enkel op verzoek van betrokkene (met uitzondering van ontslag op staande voet). Inclusief ondertekening. |
B&W Burge- meester |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
Ingeval van een ontslag op staande voet is enkel de gemeentesecretaris bevoegd (zie onder nummer 33) |
17. |
Het beëindigen van de arbeidsovereenkomst waarbij een (financiële) minnelijke regeling wordt getroffen, vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. Inclusief ondertekening. |
B&W Burge- meester |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
Ingeval van consequenties voor de productie of financiën, vooraf overleg met de portefeuillehouder. |
18. |
Opstellen re-integratieplan bij ontslag op basis van disfunctioneren (onbekwaamheid/ongeschiktheid). Inclusief ondertekening. |
B&W Burge- meester |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
|
19. |
Opstellen Van werk naar werk-contract bij boventalligheid. Inclusief ondertekening. |
B&W Burge- meester |
Gemeentesecretaris |
Binnen financiële en organisatorische kaders en met inachtneming van de ter zake geldende arbeidsvoorwaardelijke bepalingen |
C |
Individuele beloning en emolumenten |
|
|
|
20. |
Het toekennen, wijzigen en/of intrekken van toelagen |
B&W |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
|
21. |
Besluiten met betrekking tot het toekennen van een vergoeding BHV, EHBO en Interventieteam. Aanstelling en beëindiging aanstelling medewerker BHV/Interventieteam |
B&W |
Gemeentesecretaris Afdelingsmanager |
Binnen financiële en organisatorische kaders en met inachtneming van de ter zake geldende arbeidsvoorwaardelijke bepalingen |
22. |
Het toekennen, wijzigen en/of intrekken van onkostenvergoedingen en/of het verstrekken van dienstkleding (daaronder begrepen de aard van de te verstrekken dienstkleding) en het ter beschikking stellen van gsm’s en/of andere communicatieapparatuur |
B&W |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
Binnen de kaders van de regeling van de onkostenvergoeding |
23. |
Opleggen verplichting tot het verrichten van onregelmatige diensten en het verrichten van bereikbaarheids- en beschikbaarheidsdiensten. De vaststelling van de daarbij behorende rooster is hierbij inbegrepen |
B&W |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
Binnen financiële en organisatorische kaders en met inachtneming van de ter zake geldende arbeidsvoorwaardelijke bepalingen |
24. |
Het beslissen op verzoeken in het kader van het Individueel keuzebudget (bijvoorbeeld fietsplan, vakbondscontributie, extra pensioen e.d.) |
B&W |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
Binnen financiële en organisatorische kaders |
D |
Beoordelen, ontwikkeling en taakwaardering |
|
|
|
25. |
Vaststellen van personeelsbeoordelingen van medewerkers waaraan hiërarchisch leiding wordt gegeven. |
B&W |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
Beoordelaar is de eerstverantwoordelijke hiërarchisch leidinggevende van de te beoordelen medewerker |
26. |
Uitvoering zaken op het gebied van studiefaciliteiten |
B&W |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
Binnen financiële en organisatorische kaders |
27. |
Het geven van opdracht aan c.q. verlenen van toestemming tot deelname aan cursussen/opleidingen, seminars en andere persoonlijke ontwikkelingstrajecten verband houdend met het uitoefenen van de functie |
B&W |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
Binnen financiële en organisatorische kaders |
28. |
Vaststellen opleidingsplan |
B&W |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
Binnen financiële en organisatorische kaders en met inachtneming van de ter zake geldende arbeidsvoorwaardelijke bepalingen |
29. |
Vaststellen van aan taakbeschrijvingen te verbinden competenties |
B&W |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
Met inachtneming van de Procedureregeling HR21 |
E |
Verzuim en reïntegratie |
|
|
|
30. |
Vaststellen Plan van Aanpak in het kader van de Wet Verbetering Poortwachter en de daarbij behorende evaluaties |
B&W |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
|
31. |
Toepassing geven aan de bepalingen van hoofdstuk 7 CAO gemeenten (aanspraken bij arbeidsongeschiktheid) |
B&W |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
|
32. |
Verstrekken van opdracht tot het verrichten van een arbeidskundig werkplek-onderzoek en het beslissen omtrent te realiseren werkplekvoorzieningen alsmede het beslissen tot het aanbieden van bedrijfsmaatschappelijk werkondersteuning |
B&W |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
|
F |
Disciplinaire maatregelen |
|
|
|
33. |
Opleggen disciplinaire maatregel (op grond van het Burgerlijk Wetboek en artikel 11.4 CAO). |
B&W |
Gemeentesecretaris |
|
G |
Diversen |
|
|
|
34. |
Verlenen/onthouden toestemming tot werken buiten tijden van het dagvenster |
B&W |
Afdelingsmanager |
Op basis van de vastgestelde werktijdenregeling |
35. |
Beslissen op verzoeken tot vergoeding van schade aan kleding, uitrusting en motorvoertuig |
B&W |
Gemeentesecretaris (voor zover het een MT-lid betreft) Afdelingsmanager (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft) |
|
36. |
Beslissen op melding nevenwerkzaamheden en de registratie van deze nevenwerkzaamheden |
B&W |
Gemeentesecretaris |
De beslissing t.a.v. nevenwerkzaamheden van de gemeentesecretaris blijft bij het college |
37. |
Besluiten tot het corrigeren of verwijderen van in het personeelsdossier opgenomen gegevens) |
B&W |
Gemeentesecretaris |
Besluiten t.a.v. het personeelsdossier van de gemeentesecretaris blijft bij het college. |
38. |
Vaststellen/wijzigen formatie |
B&W |
Gemeentesecretaris |
Indien en voor zover de middelen beschikbaar zijn gesteld door de raad in de begroting |
Opmerking:
- 1.
niet gemandateerd wordt de bevoegdheid besluiten te nemen:
- a.
tot het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften anders dan die met het karakter van werkinstructies;
- b.
het vaststellen van een aan ontslagverlening verbonden individuele regeling die afwijkt van de standaardvoorzieningen opgenomen in bestaande regelgeving;
- c.
het nemen van besluiten op bezwaarschriften
- a.
- 2.
Besluiten ten aanzien van de gemeentesecretaris worden in alle gevallen genomen door het bestuurlijk bevoegd gezag.
ONDERDEEL IV EXTERNE MANDATEN
Volgnr |
Omschrijving bevoegdheid |
Gebaseerd op |
Bevoegd bestuurs-orgaan |
Mandaat |
Ondermandaat |
Specifieke mandateringsvoorwaarden |
1. VRBZO |
Het nemen van besluiten tot opschorting van de ontslagdatum na het bereiken van de 55-jarige leeftijd |
|
B&W |
|
|
|
2. ODZOB |
Bevoegdheden tot het nemen van alle besluiten die voortvloeien uit de opdracht aan de omgevingsdienst op grond van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst ZO-Brabant, de dienstverleningsovereenkomst en de bij deze overeenkomst behorende jaarprogramma’s en bijzonder opdrachten. |
Wabo |
B&W |
Directeur odzob |
|
Zie mandaatbesluit van B&W van Heeze-Leende aan de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant d.d.25 april 2017 De directeur van de Odzob heeft de bevoegdheid om schriftelijk ondermandaat te verlenen aan onder hem ressorterende functionarissen. |
3. GRSA2 |
Bevoegdheden genoemd in de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2-gemeenten (GRSA2) die zijn overgegaan dan wel in de toekomst zullen overgaan naar de bedrijfsvoeringsorganisatie GRSA2 |
diverse |
B&W Burgemeester |
Medwerkers GRSA2 |
|
Zie mandaatregeling GRSA2 |
4. GGD Brabant Z-O |
Optreden als gemeentelijk lijkschouwer |
Artikel 4 Wet op de Lijkbezorging |
B&W |
Directeur GGD Brabant Z-O |
|
|
5. GGD Brabant Z-O |
Aanwijzen/benoemen gemeentelijke lijkschouwers |
Artikel 4 Wet op de lijkbezorging |
B&W |
Directeur GGD Brabant Z-O |
|
|
6. GGD Brabant Z-O |
Toezicht op naleving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
B&W |
Directeur GGD Brabant Z-O |
|
|
7. GGD Brabant Z-O |
Aanwijzen toezichthouders belast met toezicht op naleving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
B&W |
Directeur GGD Brabant Z-O |
|
|
8. GGD Brabant Z-O |
Bestrijding schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten |
Leerplichtwet RMC-regelingen |
Leerplicht-ambtenaar |
Directeur GGD Brabant Z-O |
|
Zie besluit met kenmerk 1370596 / 1370599 |
9. Gemeente Eindhoven |
Regionale inkoop inburgering |
Wet inburgering Burgerlijk Wetboek |
B&W Burgemeester |
College van de gemeente Eindhoven Burgemeester van de gemeente Eindhoven |
|
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl