Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR661392
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR661392/1
Regeling vervallen per 07-04-2022
Algemeen mandaatbesluit Aa en Hunze 2020
Geldend van 06-05-2021 t/m 06-04-2022
Intitulé
Algemeen mandaatbesluit Aa en Hunze 2020Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar van de gemeente Aa en Hunze, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
gelet op:
- -
artikelen 160 en 171 Gemeentewet;
- -
titel 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
besluiten vast te stellen het navolgende Algemeen mandaatbesluit Aa en Hunze 2020:
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
- a.
machtiging: de bevoegdheid om feitelijke handelingen te verrichten;
- b.
mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;
- c.
volmacht: de bevoegdheid tot het aangaan van een privaatrechtelijke rechtshandeling
- d.
portefeuillehouder: een lid van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aa en Hunze, verantwoordelijk voor bepaalde (beleids)onderwerpen;
- e.
betrokken diensten: diensten, instanties en (advies)organen welke, al dan niet verplicht op grond van wet- en regelgeving, ter voorbereiding op een besluit een advies uitbrengen.
Artikel 2 Algemene bepalingen
-
1. In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt onder het verlenen van mandaat tevens het geven van een volmacht of machtiging verstaan.
-
2. De gemandateerde kan enkel gebruik maken van zijn mandaat voor het aangaan van financiële verplichtingen voor zover daarin is voorzien in de begroting.
-
3. Van de mogelijkheid om een besluit in mandaat of volmacht te nemen, wordt geen gebruik gemaakt, indien:
- a.
het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;
- b.
het besluit niet past binnen de daartoe bestemde budgetten;
- c.
de betrokken portefeuillehouder, dan wel het bevoegde orgaan dit kenbaar heeft gemaakt;
- d.
indien een betrokken dienst over het te nemen besluit een afwijkend of negatief advies heeft uitgebracht;
- e.
voorzienbaar is, dat het besluit politiek gevoelige en publicitaire consequenties heeft.
- a.
Artikel 3 Algemeen mandaat
-
1. Het college, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar verlenen mandaat, met de mogelijkheid van ondermandaat, voor al hun bevoegdheden aan de algemeen directeur, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet en behoudens de bevoegdheden die zijn genoemd in bijlage 1.
-
2. Het college, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar verlenen mandaat, met de mogelijkheid van ondermandaat, voor al hun bevoegdheden aan de teamleiders, voor zover die bevoegdheden behoren tot het taakgebied van die leidinggevenden, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet en behoudens de bevoegdheden die zijn genoemd in bijlagen 1 en 2.
-
3. De algemeen directeur kan voor wat betreft de bevoegdheden genoemd in bijlage 2 algemeen ondermandaat verlenen aan de adjunct directeur.
-
4. Een teamleider kan, na goedkeuring door de algemeen directeur, algemeen ondermandaat verlenen van de bevoegdheden die aan hem zijn gemandateerd, tenzij de aard van de bevoegdheid zich tegen ondermandaatverlening verzet en behoudens personele aangelegenheden.
Artikel 4 Vervanging (onder)mandaathouder
-
1. Bij afwezigheid van de algemeen directeur, wordt deze vervangen door de adjunct directeur.
-
2. Bij afwezigheid van een teamleider kan een teamleider van een ander team deze vervangen.
-
3. Bij afwezigheid van de ondermandaathouder, wordt deze vervangen door de direct leidinggevende of diens vervanger.
Artikel 5 Ondertekening
Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen, als volgt:
Namens [bestuursorgaan]
Functie (onder)mandaathouder
[handtekening]
Naam (onder)mandaathouder
Een krachtens mandaat en bij vervanging genomen besluit vermeldt de functie van degene die wordt vervangen met daarachter tussen haakjes ‘plv’, als volgt:
Namens [bestuursorgaan]
Functie (onder)mandaathouder (plv)
handtekening
Naam plaatsvervanger
Artikel 6 Slotbepalingen
-
1. Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.
-
2. Dit besluit wordt aangehaald als: Algemeen mandaatbesluit Aa en Hunze 2020.
Ondertekening
Gieten, 23 maart 2021
Burgemeester en wethouders van Aa en Hunze,
De secretaris,
Mr. M. Tent
de burgemeester
A.W. Hiemstra
De burgemeester van Aa en Hunze,
A.W. Hiemstra
De heffingsambtenaar van Aa en Hunze,
T. Vos
De invorderingsambtenaar van Aa en Hunze,
T. Vos
Bijlage 1
Bevoegdheden die, ingevolge artikel 3, lid 1 van dit besluit, voorbehouden blijven aan het college respectievelijk de burgemeester.
Publiekrechtelijke bevoegdheden
Het doen van voorstellen aan de raad.
Het vaststellen van regels omtrent de ambtelijke organisatie.
Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften of beleidsregels.
Het oninbaar verklaren van vorderingen van meer dan € 10.000.
Het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 177 lid 2 Gemeentewet.
Het aangaan van bestuursovereenkomsten.
Het nemen van een procesbesluit als bedoeld in artikel 160 Gemeentewet in een bestuursrechtelijke procedure met uitzondering van procedures in het kader van de bedrijfsvoering (P&O).
Het aangaan van verplichtingen waarover de raad in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen kenbaar te maken of waarover de raad om informatie heeft gevraagd.
Het verlenen, vaststellen en weigeren van subsidies op grond van artikel 4:23, derde lid, onder d, van de Algemene wet bestuursrecht (incidentele subsidies) vanaf € 5.000.
Het nemen van een beslissing op bezwaar, indien het besluit door de directeur in mandaat is genomen of de beslissing op bezwaar afwijkt van het advies van de bezwaarschriftencommissie.
Privaatrechtelijke bevoegdheden
Het besluit tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen.
Het besluit tot het aanvragen van surseance van betaling of faillissement.
Het nemen van besluiten over het vergoeden van schade die meer dan € 25.000 bedraagt en die niet wordt gedekt door de verzekering.
Het besluiten tot aankoop of verkoop van onroerende zaken voor een prijs hoger dan €25.000,-.
Het oninbaar verklaren van vorderingen van meer dan € 10.000.
Het nemen van een procesbesluit als bedoeld in artikel 160 Gemeentewet voor een privaatrechtelijk rechtsgeding over een vordering van meer dan € 25.000.
Personele bevoegdheden
Het benoemen en ontslaan van de gemeentesecretaris/algemeen directeur en de adjunct directeur.
Het nemen van besluiten ten aanzien van de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
Het inzetten van ambtenaren in geval van een staking bij een particulier bedrijf.
Het vaststellen van het functieniveau van de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
Het aanhouden van een ontslagverzoek als strafontslag wordt overwogen.
Het aanhouden van een ontslagverzoek totdat er een uitspraak is van de strafrechter of het besluit tot disciplinaire bestraffing onherroepelijk is geworden.
Het verlenen van strafontslag.
Overige bevoegdheden
Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente in organen van publiekrechtelijke rechtspersonen en privaatrechtelijke rechtspersonen.
Het benoemen van personen in adviesorganen van het college.
Het benoemen van personen in bestuurscommissies als bedoeld in artikel 83 Gemeentewet.
Het benoemen van personen in commissies als bedoeld in artikel 84 Gemeentewet.
Bijlage 2
Bevoegdheden die, ingevolge artikel 3, lid 1 en lid 2, van dit besluit, voorbehouden blijven aan de algemeen directeur.
Het aanstellen en ontslaan van de teamleiders.
Het verlenen van ontslag wegens reorganisatie of verminderde behoefte aan arbeidskrachten.
Het jaarlijks in afstemming met de Ondernemingsraad aanwijzen van verplichte verlofdagen.
Het vaststellen van functieniveaus conform het reglement functiewaardering.
Het verlenen van toestemming tot het dragen van een gemeentelijk uniform of dienstkleding bij het deelnemen aan betogingen of optochten.
Het vaststellen van een overwerkvergoeding in bijzondere situaties (oorlog, rampen, e.d.).
Het uitvoeren van de regeling melden integriteitsschending.
Het uitvoeren van de rechtspositieregeling bijzondere groepen ambtenaren.
Het nemen van besluiten ten aanzien van de teamleider.
Het verlenen van een schadeloosstelling en vergoeding van kosten in niet elders voorziene gevallen.
Het treffen van disciplinaire maatregelen, niet zijnde strafontslag.
Het opleggen van een (tijdelijke) ordemaatregel en het ontzeggen van toegang tot de dienst.
Het (gedeeltelijk) inhouden van salaris tijdens een schorsing in het kader van een ordemaatregel.
Het besluiten tot het aangaan van een vaststellingsovereenkomst met betrekking tot medewerkers.
Het ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst met betrekking tot medewerkers.
Het besluiten tot het afwijken van Inkoop- en aanbestedingsbeleid in overeenstemming met de afwijkingsbevoegdheid zoals opgenomen in het Inkoop en aanbestedingsbeleid gemeente Aa en Hunze.
Het toekennen van een persoonlijke toelage.
Het toekennen van een extra periodieke verhoging/het bevorderen naar een hogere schaal op grond van de Bezoldigingsregeling.
Het vergoeden van de kosten van geneeskundige behandeling bij arbeidsongeschiktheid in en door dienst.
Het aanwijzen van een ambtenaar voor een andere betrekking in het belang van de dienst.
Het in het dienstbelang nodig oordelen een ambtenaar te verplichten tijdelijk andere werkzaamheden te verrichten.
Het toekennen van een bijzondere beloning.
Het besluiten tot aankoop of verkoop van onroerende zaken voor een prijs hoger dan €10.000,-.
Het nemen van een beslissing op bezwaar, indien het besluit door de leidinggevende in mandaat is genomen of de beslissing op bezwaar afwijkt van het advies van de bezwaarschriftencommissie.
Bijlage 3 Ondermandaatregister op grond van artikel 3, lid 3 en 4.
Algemeen directeur
De algemeen directeur verleend op grond van artikel 3, lid 3 ondermandaat aan de adjunct directeur voor de bevoegdheden genoemd in bijlage 2, voor zover deze bevoegdheden betrekking hebben op teamleiders en medewerkers in de volgende teams:
- -
Ruimtelijk Beheer;
- -
Ruimtelijk Beleid;
- -
Samenleving;
- -
Backoffice;
- -
Facilitaire Zaken.
Team bestuurs- en managementondersteuning
Bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat |
Het inwinnen van inlichtingen |
Verordening inzake de behandeling van bezwaar- en beroepschriften, Verordening afhandeling klaagschriften, Verordening bezwaarschriften personele aangelegenheden |
Secretaris Commissie & Plv. |
Het verzenden van de uitnodiging voor een vergadering van de commissie |
||
Nader onderzoek na de zitting |
||
In overleg met de commissie redigeren van het advies |
||
Ten behoeve van de Centrale Voorziening Decentrale Regelgeving, het consolideren, van meta-data voorzien en het autoriseren van verordeningen en beleidsregels |
||
Het vertegenwoordigen van de gemeente in bestuursrechtelijke procedures |
Gemeentewet |
Juridisch medewerkers |
Het beslissen op verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur |
Wet openbaarheid van bestuur |
|
Afdoen van open sollicitaties en verzoeken |
CAO Gemeenten |
Medewerkers P&O |
Afwijzen van overige sollicitanten na benoeming |
CAO Gemeenten |
|
Ziek- en herstelmeldingen |
CAO Gemeenten |
Team Frontoffice
Bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat |
Verlenen paspoorten en Europese identiteitskaarten |
Paspoortwet |
Frontofficemedewerkers |
Verlenen rijbewijzen |
Reglement Rijbewijzen |
Frontofficemedewerkers |
Verklaringen omtrent gedrag |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Frontofficemedewerkers |
Werkmappen Rijtijdenwet |
Rijtijdenwet |
Frontofficemedewerkers |
Het bewerken en afhandelen van de krachtens de Kieswet en het Kiesbesluit vastgestelde formulieren |
Kieswet |
Frontofficemedewerkers |
Afgifte van uittreksels en verklaringen uit de BRP |
Wet basisregistratie personen |
Frontofficemedewerkers |
Afgifte van bewijzen van Nederlanderschap geen reispapieren zijnde |
Rijkswet op het Nederlanderschap |
Frontofficemedewerkers |
Het afgeven van attestatie de Vita |
Overeenkomst betreffende de afgifte van een attestatie de vita |
Frontofficemedewerkers |
Legalisatie van handtekeningen |
|
Frontofficemedewerkers |
Het opvragen van strafregistergegevens en inlichtingen uit de algemene documentatieregisters |
Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Frontofficemedewerkers |
Het verlenen van sloopmeldingen |
Bouwbesluit |
Frontofficemedewerkers |
Inschrijven in het adressenregister c.q. gebouwenregister van brondocumenten zoals bedoeld in Wet BAG, art. 10 lid 1 |
Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
Applicatiebeheerder |
Het op basis van brondocumenten opnemen van gegevens in het adressenregister dan wel gebouwenregister overeenkomstig Wet BAG, artikel 14a, artikel 15 |
Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
Applicatiebeheerder |
Team Backoffice
Bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat |
Het verstrekken van informatie over ruimtelijke plannen en het voeren van correspondentie betreffende de stand van zaken in het kader van het vooroverleg en aanvragen om een omgevingsvergunning |
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
VTH medewerker A |
Het accepteren van sloopmeldingen |
Bouwbesluit |
VTH medewerker A en C + administratief medewerker KCC |
Intrekken van een aanvraag omgevingsvergunning alsmede het voornemen daartoe |
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
VTH medewerker A |
Niet in behandeling nemen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning op grond van artikel 4:5 Awb (niet compleet = niet ontvankelijk) |
Algemene wet bestuursrecht |
VTH medewerker A |
Het laten uitgaan van correspondentie in het kader van het houden van toezicht m.b.t. wet- en regelgeving |
Algemene wet bestuursrecht |
VTH medewerker A |
Het laten uitgaan van correspondentie in het kader van het houden van toezicht op het gebied van de omgevingsvergunning tot en met de vooraankondiging bestuursrechtelijk optreden (bestuursdwang, dwangsom, intrekken vergunning) |
Algemene wet bestuursrecht, Gemeentewet |
VTH medewerker A |
Ondertekeningmandaat voor het ondertekenen van de door of namens de directeur RUD genomen besluiten op basis van het Mandaatbesluit Milieutaken Directeur Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe, inwerking getreden op 1 januari 2014. |
Gemeentewet |
Adviseur VHT |
Het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet BAG aangewezen brondocument zijn opgenomen. |
Gemeentewet |
VTH medewerker A |
Team Samenleving
Bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat |
Beschikking tot ontheffing leerplicht (art. 3 en 5) |
Leerplichtwet |
Leerplichtambtenaar |
Mededeling betreffende vervangende leerplicht aan districtshoofd arbeidsinspectie |
Leerplichtwet |
Leerplichtambtenaar |
Toekenning extra verlof leerplichtigen (meer dan 10 dagen, art. 14) |
Leerplichtwet |
Leerplichtambtenaar |
Beschikking vervanging laatste jaar volledige leerplicht |
Leerplichtwet |
Leerplichtambtenaar |
Team Financiën
Bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat |
Optreden beroepsprocedures bij gerechtshof in belastingzaken en in cassatie bij de Hoge Raad |
Gemeentewet |
Medewerkers belastingen |
Aangifte te verzekeren objecten |
Gemeentewet |
Medewerker bedrijfsvoering C |
Afhandelen van statistische opgaven |
Gemeentewet |
Medewerkers bedrijfsvoering A/B/C/D, Adviseur bedrijfsvoering B, Beleidsadviseur B |
Aangiften BTW afdrachten, inclusief BTW compensatiefonds; Afwikkeling afhankelijk van de diverse objecten; er zijn periodiek aangiftes van: - De Boerhoorn - De Borghoorns - Grondbedrijf - Algemene dienst - BTW compensatiefonds (1x per jaar) Medewerker bedrijfsvoering B heeft de coördinatie van de aanslagen, m.u.v. het BTW compensatiefonds door medewerker bedrijfsvoering A/B |
Gemeentewet |
Medewerkers bedrijfsvoering A(Boerhoorn, BTW compensatiefonds, incl. coördinatie)/B (Algemene Dienst, coördinatie aanslagen m.u.v. BTW- compensatiefonds)/C (de Boerhoorn, Grondbedrijf) |
Declaraties van aan de gemeente toegekende subsidies en bijdragen |
Gemeentewet |
Medewerkers bedrijfsvoering A/B/C/D |
Saldibevestigingen m.b.t. geldleningen |
Gemeentewet |
Medewerker bedrijfsvoering C |
Afdoening van besluiten tot het aangaan van overeenkomsten inzake: 1. Langlopende en kortlopende geldleningen 2. Kasgeldleningen 3. Rekening courant overeenkomsten banken 4. Belegging van overtollige middelen |
Gemeentewet |
Adviseur bedrijfsvoering B/beleidsadviseur B |
Team Facilitaire Zaken
Bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat |
Beheers- en registratietaken |
Wet kenbaarheid publieke beperkingen |
Medewerker bedrijfsvoering B |
|
Wet BAG |
|
Team Ruimtelijk Beleid
Bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat |
Het vertegenwoordigen van de gemeente in ruimtelijke procedures |
Gemeentewet |
Beleidsmedewerkers Ruimtelijk Beleid |
Team Ruimtelijk Beheer
Bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat |
|
|
|
Team Buitendienst
Bevoegdheid |
Grondslag |
Ondermandaat |
|
|
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl