Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR661287
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR661287/1
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wassenaar met regels over de vervulling van de treasuryfunctie (gemeente Wassenaar 2021)
Geldend van 01-09-2021 t/m heden
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wassenaar met regels over de vervulling van de treasuryfunctie (gemeente Wassenaar 2021)Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wassenaar;
gelet op het bepaalde in artikel 212 van de Gemeentewet;
gelet op het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten;
gelet op artikel 15 van de Financiële Verordening van de gemeente Wassenaar 2018;
gelet op de Wet financiering decentrale overheden;
gelet op het Besluit inwerkingtreding Wet financiering decentrale overheden;
gelet op de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden;
gelet op de Uitvoeringsregeling Financiering decentrale overheden;
gelet op het Besluit leningvoorwaarden decentrale overheden;
gelet op de Regeling schatkistbankieren decentrale overheden;
besluit:
vast te stellen het Treasurystatuut gemeente Wassenaar 2021.
Artikel 1 Begrippenkader
In dit statuut wordt verstaan onder
Agentschap Het agentschap van de Generale Thesaurie is een directie van het ministerie van Financiën. Het agentschap is onder meer verantwoordelijk voor het beleid en uitvoering van schatkistbankieren;
Begrotingstotaal De totale lasten op de begroting;
Bldo Besluit leningvoorwaarden decentrale overheden;
Derivaten Financiële instrumenten die hun bestaan ontlenen aan een bepaalde onderliggende waarde. De onderliggende waarden kunnen financiële producten zoals leningen of obligaties zijn. Derivaten worden onder andere gebruikt om risico's te sturen en kosten te minimaliseren;
Drempelbedrag Het maximale bedrag op de rekening-courant bij de bank van de gemeente. Alles wat boven dit drempelbedrag komt wordt automatisch ten gunste van de schatkistbankierenrekening afgeschreven;
EMU-saldo De referentiewaarde voor het vorderingensaldo van de overheid zoals vastgelegd in artikel 104C en Protocol nr. 5 van het Verdrag betreffende de Europese Unie.
Fido (wet) Wet financiering decentrale overheden;
Financiering Het aantrekken van benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen;
Geldstromenbeheer Al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer);
Gemeente De gemeente Wassenaar;
Intradaglimiet De intradaglimiet geeft het maximale bedrag weer dat de gemeente per dag van de schatkistbankieren werkrekening ten laste van de rekening-courant bij de schatkist kan opnemen;
Kasgeldlimiet Een bedrag op basis van de Wet fido ter grootte van een percentage van het begrotingstotaal van de gemeente bij aanvang van het jaar;
Koersrisico Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen;
Kredietrisico De risico’s op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij als gevolg van insolventie of deficit;
Liquiditeitenbeheer Het aantrekken en uitzetten van middelen voor een periode tot één jaar;
Liquiditeitenplanning Een planning waarin de inkomende en uitgaande kasstromen periodiek gemonitord en geprognosticeerd worden om inzicht te verkrijgen in het verloop ervan. Zo kan tijdig worden ingespeeld op een (verwacht) tekort of overschot van liquiditeiten;
Liquiditeitsrisico De risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen;
Rentecompensatie-circuit Gecombineerde renteberekening van meerdere bankrekeningen om de rentekosten te minimaliseren en de rentebaten te maximaliseren;
Renterisico Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen;
Renterisiconorm Een bij de aanvang van enig jaar op basis van de Wet fido gefixeerd percentage van begrotingstotaal van de gemeente dat bij de realisatie niet mag worden overschreden;
Rentetypische looptijd Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van de door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding;
Rentevisie Toekomstverwachting over de renteontwikkeling;
Ruddo Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden;
Saldobeheer Het beheren van de dagelijkse saldi op de rekeningen;
Schatkistbankieren Het door decentrale overheden verplicht aanhouden van (tijdelijk) overtollige middelen in de schatkist bij het Agentschap van het ministerie van Financiën;
Treasuryfunctie De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s.
De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, relatiebeheer en kasbeheer;
UFdo Uitvoeringsregeling Financiering decentrale overheden;
Uitzetting Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen voor een periode van één jaar of langer;
Valutarisico Het beheersen van risico’s die voortvloeien uit de mogelijkheid dat op een bepaald moment de waarde van de vreemde valutastromen, uitgedrukt in eigen valuta, afwijkt van hetgeen verwacht werd op het beslissingsmoment;
Zero-balancing Het schatkistbankieren is gebaseerd op het principe van zero-balancing. Zero-balancing betekent het afromen van het saldo op een bankrekening ten gunste van de rekening-courant die een decentrale overheid heeft bij de schatkist dan wel het aanvullen van een bankrekening ten laste van de rekening-courant die een decentrale overheid heeft bij de schatkist. Zero-balancing leidt ertoe dat het saldo op de bankrekening aan het einde van de dag altijd nul is.
Artikel 2 Doelstellingen van de treasuryfunctie
De treasuryfunctie van de gemeente dient tot:
- 1.
Het verzekeren van duurzame toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities;
- 2.
Het beschermen van gemeentelijke vermogens- en renteresultaten tegen ongewenste financiële risico’s als renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s en liquiditeitsrisico’s;
- 3.
Het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;
- 4.
Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Gemeentewet, de Wet Financiering decentrale overheden (Wet fido) en de daaraan gerelateerde wettelijke regelgeving (Schatkistbankieren, Ruddo, Bldo en UFdo) en de limieten en richtlijnen van het treasurystatuut;
- 5.
Het waarborgen dat de taken en verantwoordelijkheden op het gebied van Treasury duidelijk worden geregeld en schriftelijk vastgelegd.
Risicobeheer
Artikel 3 Uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot het risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
- 1.
De gemeente mag leningen of garanties uit hoofde van de “publieke taak” uitsluitend verstrekken aan door de gemeenteraad goedgekeurde derde partijen, waarbij vooraf advies wordt ingewonnen over de financiële positie en de kredietwaardigheid van de betreffende partij en waarbij zekerheden kunnen worden verlangd en nadere voorwaarden kunnen worden verbonden;
- 2.
Overtollige liquide middelen dienen in eerste instantie bij de schatkist te worden aangehouden. De gemeente kan uit hoofde van de treasuryfunctie ook middelen uitzetten bij andere decentrale overheden in Nederland indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd middels de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut. De gemeente mag geen leningen verstrekken aan de toezichthoudende provincie, zoals bedoeld in artikel 2, derde lid, van de Wet financiering decentrale overheden. Het zogenaamde in- en doorlenen met het enkele doel de middelen tegen een hoger rendement uit te zetten is verboden;
- 3.
Het gebruik van derivaten is niet toegestaan.
Artikel 4 Renterisicobeheer
- 1.
De kasgeldlimiet wordt niet overschreden conform de Wet fido;
- 2.
De renterisiconorm wordt niet overschreden conform de Wet fido;
- 3.
Nieuwe leningen/uitzettingen worden afgestemd op de bestaande financiële positie en de liquiditeitenplanning;
- 4.
De rentetypische looptijd en het renteniveau van de betreffende lening/uitzetting wordt zo veel mogelijk afgestemd op de actuele rentestand en de rentevisie;
- 5.
De rentevisie wordt één keer per jaar bij opmaak van de begroting opgesteld op basis van de rentevisie van minimaal twee vooraanstaande financiële instellingen;
- 6.
Binnen de kaders gesteld onder lid 3 en lid 4, streeft de gemeente naar spreiding in de rentetypische looptijden van uitzettingen.
Artikel 5 Koersrisicobeheer
De gemeente beperkt de koersrisico’s op uitzettingen uit hoofde van treasury, door daarbij uitsluitend de volgende producten te hanteren: rekening courant, daggeld, deposito’s, onderhandse geldleningen en medium term notes (MTN) met inachtneming van het gestelde onder artikel 9.
Artikel 6 Intern liquiditeitsrisicobeheer
De gemeente beperkt de interne liquiditeitsrisico’s door de treasuryactiviteiten te baseren op een actuele liquiditeitsplanning.
Artikel 7 Valutarisicobeheer
Valutarisico’s worden uitgesloten door uitsluitend leningen aan te gaan, te verstrekken of te garanderen in euro’s.
Financiering
Artikel 8 Financiering
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
- 1.
Financieringen worden enkel aangetrokken ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak;
- 2.
Financiering met externe financieringsmiddelen wordt zoveel mogelijk beperkt door primair de beschikbare interne financieringsmiddelen te gebruiken teneinde het renterisico te minimaliseren en het renteresultaat te optimaliseren;
- 3.
De toegestane lange termijn financieringsinstrumenten zijn onderhandse geldleningen en medium term notes (MTN);
- 4.
Het aantrekken van financieringsmiddelen geschiedt op basis van het principe van integrale financiering i.c. de totale financieringspositie van de gemeente;
- 5.
Voor het afsluiten van een transactie wordt een offerte opgevraagd bij tenminste twee instellingen waaronder de huisbankier.
Artikel 9 Uitzettingen
Bij het uitzetten van middelen gelden de volgende uitgangspunten:
- 1.
Overtollige liquide middelen (boven het drempelbedrag) van de gemeente mogen alleen in rekening-courant en via deposito’s bij de schatkist worden aangehouden of onderling worden uitgeleend aan andere decentrale overheden;
- 2.
Het drempelbedrag is vanaf 1 juli 2021 gelijk aan 2% van het jaarlijkse begrotingstotaal met een maximum van € 500 miljoen. Het minimum drempelbedrag is €1.000.000,-.
- 3.
Uitzettingen worden uitsluitend gedaan onder de in artikel 4, 5 en 7 genoemde voorwaarden.
Artikel 10 Relatiebeheer
De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
- 1.
Bankrelaties en hun bancaire condities worden doorlopend beoordeeld;
- 2.
Bankrelaties dienen wat betreft hun kredietwaardigheid:
- 1.
gevestigd zijn in een lidstaat die ten minste beschikt over een high-grade AA-rating afgegeven door ten minste twee ratingbureaus en
- 2.
voor henzelf of voor de door hen uitgegeven waardepapieren kunnen aantonen dat ze ten minste over een high-grade AA-rating beschikken, afgegeven door ten minste twee ratingbureaus (Moody’s, Standard & Poors of Fitch IBCA);
- 1.
- 3.
Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen onder Nederlands of anderszins EER-toezicht1 te vallen, zoals De Nederlandsche Bank (DNB) en/of de Europese Centrale Bank (ECB) en de Verzekeringskamer en te voldoen aan de beschrijving zoals vermeld in artikel 1 van de laatst vastgestelde “Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden”(Ruddo);
- 4.
Tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en daarvan een vergunning als makelaar te hebben ontvangen.
Kasbeheer
Artikel 11 Geldstromenbeheer
Teneinde de kosten van het geldstromenbeheer te minimaliseren wordt:
- 1.
Het liquiditeitsgebruik beperkt door de geldstromen op gemeenteniveau op elkaar en de liquiditeitenplanning af te stemmen. Hierbij wordt er op toegezien dat de liquiditeitspositie voldoende is om te garanderen dat de verplichtingen tijdig kunnen worden nagekomen;
- 2.
Het betalingsverkeer zoveel mogelijk elektronisch uitgevoerd door één bank.
Artikel 12 Saldo- en liquiditeitenbeheer
Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:
- 1.
De gemeente streeft naar concentratie van de liquiditeiten binnen één rentecompensatiecircuit bij de bank met de gunstigste condities;
- 2.
Indien er een liquiditeitsbehoefte ontstaat kan de gemeente kortlopende middelen aantrekken. Hierbij wordt – conform artikel 4 lid 1 - de kasgeldlimiet niet overschreden;
- 3.
Toegestane instrumenten bij het aantrekken van kortlopende middelen zijn daggeld, kasgeldleningen, deposito’s en de kredietfaciliteit op rekening courant;
- 4.
Toegestane instrumenten bij het uitzetten van gelden voor een periode korter dan één jaar zijn rekening-courant, daggeld en deposito’s;
- 5.
Bij het uitzetten van gelden korter dan één jaar zijn slechts de in artikel 9, lid 1 en artikel 10 lid 2 en 3, genoemde tegenpartijen toegestaan;
- 6.
Voor het aantrekken dan wel uitzetten van middelen met een looptijd korter dan één jaar wordt offerte opgevraagd bij tenminste twee daarvoor in aanmerking komende partijen waaronder de huisbankier;
Administratieve organisatie & interne controle
Artikel 13 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
- 1.
De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van treasuryactiviteiten zijn op eenduidige wijze schriftelijk vastgelegd in artikel 14 en artikel 15;
- 2.
Bevoegdheden zijn via delegatie en mandaat nader schriftelijk vastgelegd;
- 3.
Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden:
- a.
iedere transactie wordt door minimaal twee functionarissen geautoriseerd (het vier-ogen-principe);
- b.
de uitvoering en controle geschiedt door afzonderlijke functionarissen;
- c.
de uitvoering en de registratie in de financiële administratie geschiedt door afzonderlijke functionarissen;
- a.
- 4.
Tegenpartijen wordt opdracht gegeven van iedere transactie bevestiging te versturen naar de financiële administratie zonder tussenkomst van de personen die bevoegd zijn tot het sluiten van de transacties;
- 5.
De transacties worden onmiddellijk geregistreerd door de functionaris die de transactie heeft afgesloten en gecontroleerd door de functionaris die belast is met de interne controle;
- 6.
De administratieve organisatie en interne controle waarborgen dat:
- a.
de uitvoering rechtmatig en doelmatig is;
- b.
de treasury-activiteiten adequaat kunnen worden uitgevoerd en bijgestuurd;
- c.
de risico’s worden beheerst;
- d.
de juistheid, tijdigheid en de volledigheid van de informatie verzekerd zijn;
- e.
de interne controle omvat in ieder geval de beleidsvaststelling, de uitvoering, de vastlegging, de rapportages en de toepassing van het treasurystatuut.
- a.
Artikel 14 Verantwoordelijkheden
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
Functie |
Verantwoordelijkheden |
Gemeente Wassenaar |
|
Gemeenteraad |
|
College van B&W |
|
Gemeentesecretaris |
|
Concerncontroller |
|
Coördinator HR & Financiën |
|
Budgethouders |
|
Budgetbeheerders |
|
Beleidsmedewerker Financiën |
|
Beleidsmedewerker Financiën |
|
Medewerker van het team HR & Financiën belast met treasury |
|
Financiële administratie |
|
Financiële administratie |
|
Medewerker belast met de interne controle |
|
Externe accountant |
|
|
Artikel 15 Bevoegdheden
-
1. Aan de gemeentesecretaris wordt mandaat verleend voor de in onderstaande tabel genoemde bevoegdheden;
-
2. De gemeentesecretaris krijgt de opdracht om ondermandaat te verlenen aan de in onderstaande tabel vermelde functionarissen.
-
In onderstaande tabel staan bevoegdheden van de medewerkers van de gemeente met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering.
Bevoegdheden
Bevoegd functionaris (eerste handtekening)
Autorisatie door (tweede handtekening)
Saldo-, liquiditeiten- en geldstromenbeheer
- 1.
Het aantrekken van middelen via callgeld of kasgeld
Medewerker van het team HR & Financiën met treasury
Coördinator HR & Financiën
- 2.
Het uitzetten van middelen via callgeld en deposito
Medewerker van het team HR & Financiën belast met treasury
Coördinator HR & Financiën
- 3.
Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen
Financiële administratie
Medewerker van het team HR & Financiën belast met treasury
Bankrelatiebeheer
- 4.
Bankrekeningen openen/sluiten/wijzigen
Medewerker van het team HR & Financiën belast met treasury
Coördinator HR & Financiën
- 5.
Bankcondities en tarieven afspreken
Medewerker van het team HR & Financiën belast met treasury
Coördinator HR & Financiën
Financiering en uitzetting
- 6.
Het aantrekken van middelen via onderhandse geldleningen en MTN’s
Medewerker van het team HR & Financiën belast met treasury
Coördinator HR & Financiën
- 7.
Het uitzetten van middelen via onderhandse geldleningen of MTN’s
Medewerker van het team HR & Financiën belast met treasury
Coördinator HR & Financiën
- 8.
Het verstrekken van leningen aan derden uit hoofde van de publieke taak
Coördinator HR & Financiën
College van B&W (na kennisneming wensen en bedenkingen gemeenteraad)
- 9.
Het garanderen van middelen uit hoofd van de publieke taak
Coördinator HR & Financiën
College van B&W (na kennisneming wensen en bedenkingen gemeenteraad)
- 1.
Artikel 16 Informatievoorziening
Met betrekking tot de treasuryactiviteiten dient tenminste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen van de gemeente:
Informatie |
Frequentie |
Informatie-verstrekker |
Informatie-ontvanger |
|
Dagelijks |
Financiële administratie |
Medewerker van het team HR & Financiën belast met treasury |
|
In voorkomende gevallen |
Budgethouders/ budgetbeheerders |
Medewerker van het team HR & Financiën belast met treasury |
|
Jaarlijks |
Medewerker van het team HR & Financiën belast met treasury |
Coördinator HR & Financiën |
|
Bij elke treasury-transactie |
Medewerker van het team HR & Financiën belast met treasury |
Coördinator HR & Financiën |
|
Incidenteel |
Medewerker van het team HR & Financiën belast met treasury |
Coördinator HR & Financiën, Burgemeester en wethouders |
|
Incidenteel |
Medewerker van het team HR & Financiën belast met treasury |
Coördinator HR & Financiën, Portefeuillehouder Financiën |
|
Jaarlijks |
Beleidsmedewerker Financiën |
Coördinator HR & Financiën, Medewerker van het team HR & Financiën belast met treasury |
|
Jaarlijks |
Beleidsmedewerker Financiën |
Gemeenteraad |
|
Kwartaal |
Medewerker van het team HR & Financiën belast met treasury |
Coördinator HR & Financiën |
|
Bij afwijking van het beleid of bij andere aanleiding |
Medewerker van het team HR & Financiën belast met treasury |
Coördinator HR & Financiën, Portefeuillehouder Financiën |
|
In voorkomende gevallen |
College van B&W |
Gemeenteraad |
|
2 x per jaar |
Medewerker van het team HR & Financiën belast met treasury |
Gemeenteraad |
|
Jaarlijks |
Medewerker van het team HR & Financiën belast met treasury |
Gemeenteraad |
|
In voorkomende gevallen |
Coördinator HR & Financiën |
Toezichthouder (i.c. de provincie) |
|
Jaarlijks |
Medewerker van het team HR & Financiën belast met treasury |
Provincie, CBS |
|
Binnen 14 dagen na besluit |
College van B&W |
Gemeenteraad, Provincie |
Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 17 Hardheidsclausule
In gevallen waarin dit statuut niet voorziet besluiten burgemeester en wethouders, gehoord de zienswijze van de raad.
Artikel 18 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit statuut treedt in werking vanaf 1 september 2021;
-
2. Dit statuut komt in de plaats van het Treasurystatuut 2018 vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 15 januari 2018;
-
3. Dit statuut wordt aangehaald onder de naam “Treasurystatuut gemeente Wassenaar 2021”.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders, gehouden op 29 juni 2021.
de secretaris,
drs. H.I.P. Oppatja,
de burgemeester,
drs. L.A. de Lange
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl