Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR660903
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR660903/1
Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen Vlissingen 2021
Geldend van 27-07-2021 t/m heden
Intitulé
Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen Vlissingen 2021Het college van burgemeester en wethouders gemeente Vlissingen,
gelet op
• de Wet Basisregistratie Personen (BRP);
• de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG, Verordening EU 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG) en de Uitvoeringswet AVG;
• de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Vlissingen 2021;
BESLUIT:
vast te stellen de Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen Vlissingen 2021.
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
wet: De Wet basisregistratie personen (Wet BRP);
- b.
BRP: de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de wet;
- c.
Besluit: het Besluit basisregistratie personen;
- d.
Verordening: Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Vlissingen 2021;
- e.
Gegevensbeheerder: de functionaris die op grond van de regeling beheer en toezicht basisregistratie personen (BRP) is belast met de dagelijkse zorg van de BRP.
- f.
Orgaan van de gemeente: onderdeel van de gemeentelijke organisatie van de gemeente Vlissingen of organen die vallen onder een gemeenschappelijke regeling waaraan de gemeente Vlissingen deelneemt;
- g.
Derde: elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed;
- h.
GBA-V: de centrale component van de BRP dat een kopie bevat van alle persoonslijsten die in de gemeentelijke voorzieningen aanwezig zijn, bedoeld om online BRP-gegevens te verstrekken aan overheidsorganen op grond van een autorisatiebesluit van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wat betreft een beperkte groep authentieke gegevens ten behoeve van het uitvoeren van wettelijke taken;
- i.
Authentiek gegeven: een in de basisregistratie opgenomen gegeven dat op grond van artikel 1.6 van de wet als authentiek wordt aangemerkt;
Artikel 2 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
- 1.
Gelet op artikel 3.8 van de wet en gelet op artikel 6, lid 1 sub e. AVG, kunnen gegevens uit de basisregistratie personen van de gemeente Vlissingen aan organen van de gemeente worden verstrekt, voor zover deze organen deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de wettelijke taken.
- 2.
Een verstrekking als bedoeld in het eerste lid, kan ad hoc (schriftelijke verstrekking of rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen), spontaan (mutatieverstrekking) en door middel van een selectie plaatsvinden.
- 3.
In bijlage 1 van deze regeling zijn de organen van de gemeente Vlissingen vermeld aan wie gegevens worden verstrekt, over welke categorieën personen en welke gegevensset zij verstrekt krijgen.
- 4.
Via het Data distributiesysteem (DDS) worden gegevens vanuit de BRP rechtstreeks verstrekt aan de aangesloten applicaties van de organen van de gemeente Vlissingen zoals vernoemd in bijlage 1 van deze regeling.
Artikel 3 Authentieke gegevens en verplicht gebruik
Aan organen van de gemeente worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt die zij nodig hebben voor de vervulling van hun taken. De organen van de gemeente zijn op grond van artikel 1.7, eerste lid van de wet, verplicht deze gegevens te gebruiken, tenzij sprake is van een in het tweede lid van dat artikel genoemde uitzondering.
Artikel 4 Terugmeldplicht
- 1.
Een orgaan van de eigen gemeente dat gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat het verstrekt heeft gekregen uit de BRP, doet hiervan mededeling aan de beheerder.
- 2.
De beheerder regelt de wijze waarop terugmeldingen door organen van de gemeente plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld, met inachtneming van het bepaalde in artikel 2.34 van de wet de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.
Artikel 5 Verstrekkingen aan derden
- 1.
Op verzoek van een derde kunnen aan hem, overeenkomstig artikel 3 van de Verordening, persoonsgegevens worden verstrekt over ingezetenen van de gemeente Vlissingen voor zover de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.
- 2.
Op verzoek van een derde kunnen aan hem, overeenkomstig artikel 3 van de Verordening, gegevens worden verstrekt over ingeschrevenen van de gemeente Vlissingen, voor zover de derde behoort tot een aangewezen categorie van derden, als bedoeld in artikel 4.
- 3.
De verstrekking als bedoeld in artikel 3 vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
- 4.
De verstrekking als bedoeld in artikel 3 kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
- 5.
Er worden geen gegevens verstrekt als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid van de wet.
Artikel 6 Aanwijzing werkzaamheden met gewichtig maatschappelijk belang en categorieën derden
- 1.
De in bijlage 2 van deze regeling opgenomen werkzaamheden worden aangewezen als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang.
- 2.
De in bijlage 2 van deze regeling opgenomen categorieën van derden worden aangewezen als derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren.
Artikel 7 Gegevensverstrekkingen in de vorm van selecties
- 1.
De gegevensbeheerder beslist op een verzoek van een overheidsorgaan om een incidentele selectieverstrekking uit de basisregistratie personen op grond van artikel 3.5 van de wet.
- 2.
De gegevensbeheerder beslist of op grond van artikel 3.13 van de wet selecties ten behoeve van onderzoeksdoeleinden kunnen worden verstrekt.
Artikel 8 Protocolplicht
- 1.
De gegevensbeheerder houdt gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking aantekening van de verstrekking in overeenstemming met artikel 3.11 van de wet.
- 2.
De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.
Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling Basisregistratie personen Vlissingen 2021.
- 2.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
- 3.
Het Reglement Basisregistratie personen van de gemeente Vlissingen (Reglement BRP) van 11 februari 2014 wordt ingetrokken.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 13 juli 2021.
de secretaris,
mr. drs. ing. M. van Vliet
de burgemeester,
drs. A.R.B. van den Tillaar
Bijlage 1 binnengemeentelijke gegevensverstrekkingen BRP
Deze bijlage behoort bij artikel 2 van de Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen Vlissingen 2021 en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt. Gegevensverstrekking kan plaatsvinden door middel van ad hoc, spontaan en/of selectie.
Profielen gegevensverstrekking
In de onderstaande tabel wordt per profiel aangegeven welke categorieën persoonsgegevens verstrekt mogen worden. De persoonsgegevens in de BRP zijn opgesplitst in categorieën, zie kolom ‘omschrijving’.
Profiel Omschrijving |
1 |
2 |
3 |
4 |
Persoon |
X |
X |
X |
X |
Ouders |
|
X |
X |
X |
Nationaliteit |
|
|
X |
X |
Huwelijk/geregistreerd partnerschap |
X |
X |
X |
X |
Overlijden |
X |
X |
X |
X |
Inschrijving/kiesrecht |
|
|
|
X |
Verblijfplaats |
X |
X |
X |
X |
Kind |
|
X |
X |
X |
Verblijfstitel |
|
|
X |
X |
Gezagsverhouding |
|
X |
X |
X |
Reisdocument |
|
|
|
X |
Verwijsgegevens |
X |
X |
X |
X |
Adres |
X |
X |
X |
X |
Bewoning |
X |
X |
X |
X |
Geheimhouding gegevens |
X |
X |
X |
X |
Tabel binnengemeentelijke gegevensverstrekking BRP
Organisatie onderdeel |
Taak |
Doelomschrijving |
Wettelijke grondslag |
Soort verstrekking |
Profiel |
Directie Dienstverlening Publiekszaken |
Burgerzaken processen Inburgering en participatie |
Burgerlijke stand Gemeentelijke uitvaart Naturalisatie Verklaring omtrent gedrag Reisdocumenten Rijbewijzen Verloren/gevonden voorwerpen Migratie Legaliseren handtekening, documenten Inlichtingenverstrekking Het behandelen van aanvragen nareisgezinnen, maatschappelijke ondersteuning Inburgering DUO |
Wet BRP Reglement BRP Besluit BRP Regeling beheer en toezicht BRP Burgerlijk Wetboek boek 1 & 10 Wet op de lijkbezorging Nationaliteitswetgeving Besluit Burgerlijke Stand Wet Justitiële Documentatie Paspoortwet Rijkswet voor het wegverkeer Regelgeving rijbewijzen Besluit gevonden voorwerpen Participatiewet Wet inburgering Wet DUO |
Ad hoc Ad hoc |
4 3 |
Verkiezingen |
Benoeming leden stembureaus, instructie, indeling en uitbetaling vergoeding |
Kieswet |
Ad hoc |
4 |
|
Gehandicaptenparkeerkaarten |
Behandelen aanvragen gehandicapten-parkeerkaarten |
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeerRegeling gehandicaptenparkeerkaart |
Ad hoc |
2 |
|
Directie Dienstverlening Subsidies |
Subsidies verstrekken |
Aanvragen voor subsidies behandelen, verstrekken van subsidies |
Subsidieverordening |
Ad hoc |
1 |
Directie Dienstverlening Klantcontact& communicatie |
Vragen Burgerzaken algemeen Vrijwilligerspunt Service Website Gemeente Vlissingen |
Behandelen en doorverwijzen naar Publiekszaken Verloren en gevonden voorwerpen Inlichtingenverstrekking Facilitaire zaken |
Wet BRP Algemene verordening gegevensbescherming Paspoortwet Rijkswet voor het wegverkeer Regelgeving rijbewijzen Besluit gevonden voorwerpen |
Ad hoc |
KCC: 4 Overig: 1 |
Directie Dienstverlening Wmo & Jeugd |
Aanvragen op grond van Wet maatschappelijke ondersteuning |
Taken en bevoegdheden t.b.v. de Wet maatschappelijke ondersteuning |
Wet maatschappelijke ondersteuning Jeugdwet |
Ad hoc Spontaan |
1 |
Directie Dienstverlening Vergunning, Handhaving en Toezicht |
Drank- en horeca Gemeentelijke opsporingsambtenaren Kansspelen Omgevingsvergunning Parkeerbeleid Vergunningen, handhavingsmeldingen, ontheffingen, Algemene Plaatselijke Verordening Winkeltijden |
Behandelen van aanvragen voor tijdelijke verhuur-vergunningen, heffen van leges Handhaving en toezicht |
Leegstandswet Winkeltijdenwet Drank- en Horecawet Wet op de kansspelen Wet Milieubeheer Woningwet Brandbeveiligingsverordening Besluit brandveilig gebruik gebouwen Wet verontreiniging oppervlaktewater Algemene Plaatselijke Verordening Wetboek van strafvordering Circulaire BOA |
Ad hoc Spontaan |
Diverse profie-len |
Directie Bedrijf en Beheer Advies |
Uitvoering juridische procedures Klachtenafhandeling |
Bezwaar en beroepschriften Besluiten Afhandelen van klachten door burgers over gedrag van ambtenaren |
Algemene verordening gegevensbescherming Algemene wet bestuursrecht |
Ad hoc |
1 |
BAG Geo-informatie |
Basisregistratie adressen en gebouwen Overzicht eigendom, geo-informatie |
Wet basisregistratie adressen en gebouwen |
Ad hoc |
1 |
|
Directie Bedrijf en Beheer Administratie en ondersteuning |
Financiële administratie, crediteuren Financieel beleid en advies Begrotingscyclus Kadernota Personeelsadministratiepensioenen raadsleden en wethouders Wachtgelden personeel |
Financiële administratie van de gemeenten Voorjaars- en najaarsnota, jaarrekening en rapportages (planning & control cyclus) Ondersteuning personeelsleden en bestuurders |
Gemeentewet Ambtenarenwet Algemene pensioenenwet politieke ambtsdragers Rechtspositiebesluit raad en commissieleden Wet normalisering rechtspositie ambtenaren |
Ad hoc |
1 2 |
|
Documentaire informatie-voorziening Gemeentearchief |
Beheer zaaksysteem Registratie post- en archiefstukken Bouwdossiers, tekeningen |
Algemene verordening gegevensbescherming Archiefwet |
Ad hoc Spontaan |
1 |
Directie Bedrijf en Beheer Stadsbeheer |
Begraafplaatsadministratie en grafrechten |
Administratie t.b.v. begraafplaatsen, grafrechten |
Wet op de lijkbezorging |
Ad hoc Spontaan |
2 |
Directie Ruimte & samenleving Sociaal |
Leerlingen-vervoer Leerlingen-administratie Uitvoer leerplichtwet Maatschappelijke ondersteuning Bijzondere opneming psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ) |
Vergoeding kosten leerlingenvervoer en regelen van vervoer Leerplicht Maatschappelijke vraagstukken Individuele casussen Noodvoorzieningen Opname personen in psychiatrisch ziekenhuis |
Wet op het primair onderwijs Leerplichtwet Leerplichtregeling 1995 Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten Besluit administratieve bepalingen Wet werk en bijstand Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen Algemene bijstandswet Wet kinderopvang Jeugdwet Wet BOPZ |
Ad hoc Spontaan Ad hoc |
2 2 |
Directie Ruimte & samenleving Leefbaarheid |
Noodverordening Rampenbestrijding Openbare orde en veiligheid |
Openbare orde en veiligheid Drugspanden |
Noodverordening Wetboek strafvordering Opiumwet |
Ad hoc |
2 |
Staf |
Jubilea overzichten: 60, 65, 70 en 75 jarige huwelijken, 100, 100+ jarigen Onderscheidingen |
Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek |
Sociaal belang Wet orde Nederlandse Leeuw Wet orde Oranje Nassau |
Selectie Ad hoc |
2 2 |
Samenwerking Belasting WSD |
Legesverordening en heffing |
Heffen van leges Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten Heffing en invordering van gemeentelijke belastingen, inclusief kwijtscheldingen en betalingsregelingen Waardering onroerende zaken |
Wet waardering onroerende zaken Wet basisregistratie adressen en gebouwen Invorderingswet |
Ad hoc Spontaan |
2 |
Bijlage 2 Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Vlissingen 2021
Bijlage behorende bij artikel 5 jo. 6 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Vlissingen 2021, werkzaamheden met gewichtig maatschappelijk belang en aangewezen derden.
Categorie derde BRP |
Gewichtig maatschappelijk belang BRP |
Bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente) |
Bevorderen culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners |
Buitenlandse EU overheidsorganen (met toestemming van de ingeschrevene) |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Buitenlandse niet EU overheidsorganen (met toestemming van de ingeschrevene) |
Uitvoering van een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van de gegevens voorziet. |
Buitenlandse rechtspersonen (o.a. instellingen voor sociale zorg en zekerheid) (met toestemming van de ingeschrevene) |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Overheidsorganen van de Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) |
Het dienen van een Nederlands publiek belang |
Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke) |
Bijhouden begraafplaatsadministratie en uitvoering Wet op de Lijkbezorging |
Culturele organisaties |
Bevorderen cultuur en behoud cultureel erfgoed |
Fondsenwervende organisaties |
Ondersteunen organisaties met een doelstelling die ten goede komt aan de inwoners |
Instellingen of organisaties die werkzaamheden verrichten op deze terreinen |
Werkzaamheden op het terrein van: Maatschappelijke dienstverlening, Algemene/geestelijke gezondheidszorg, Kinderopvang, Jeugdwelzijnswerk, Ouderenzorg, Gehandicaptenzorg, Sociale werkvoorziening, Reclassering/verslaafdenzorg etc. |
Kredietbank (privaatrechtelijk, bijv. een stichting) |
Schuldhulpverlening |
Migrantenorganisaties (bijv. Stichting vluchtelingenwerk) |
Hulp aan migranten |
Rechtspersonen die niet in de gemeentelijke verordening benoemd zijn (met toestemming van de ingeschrevene/gezaghouder) |
Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, waarbij het doel verschillend van aard kan zijn per aanvrager |
Onderwijsinstellingen |
Een juiste registratie in de leerlingenadministratie |
Ouderenorganisaties |
Het geven van hulp en voorlichting aan ouderen |
Patiëntenverenigingen |
Het geven van hulp en voorlichting en het organiseren van lotgenotencontact. |
Pensioenfondsen |
Bijhouden administratie |
Plaatselijke afdelingen van politieke partijen |
Het juist functioneren van de parlementaire democratie |
Sportorganisaties en –verenigingen |
Stimuleren sport en beweging |
Thuiszorgorganisaties |
Bevorderen van zelfredzaamheid |
Vakorganisaties |
Behartiging van de belangen van de aangesloten (ex)werknemers |
Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel |
Maatschappelijke of filantropische doelen (bijv.: Rode Kruis, Astmafonds, Lilianefonds, Nierstichting, Bloedbank) |
Vrouwenorganisaties |
Bevordering vrouwenwelzijn |
Woningbouwvereniging en/woningcorporaties |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan illegale (spook)bewoning |
Ziekenhuizen |
Patiëntenzorg, verlenen medische zorg, innen rekeningen i.v.m. verleende zorg |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl