Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR660828
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR660828/1
Beleidsregel van de gemeenteraad van de gemeente Nieuwegein houdende regels omtrent de verantwoording van reserves en voorzieningen
Geldend van 24-07-2021 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel van de gemeenteraad van de gemeente Nieuwegein houdende regels omtrent de verantwoording van reserves en voorzieningen[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat de afbeelding onder 3.2.1. niet leesbaar was in de eerdere publicatie. De oorspronkelijke publicatie is op 20 juli 2021 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2021, 236644.]
1 Inleiding
Hierbij treft u de nieuwe Nota reserves en voorzieningen van de gemeente Nieuwegein aan. In de Financiële beheersverordening (raadsnummer 2020-456) is bepaald dat de Nota reserves en voorzieningen minimaal eenmaal in de vijf jaar ter vaststelling aan de raad wordt aangeboden. Deze nota vervangt de versie van februari 2016. Met deze nota voldoen wij aan deze bepaling.
De nota reserves en voorzieningen is een belangrijk document voor het uitvoeren van uw kaderstellende en controlerende rol met betrekking tot de reserves en voorzieningen. Meer nog dan in het verleden is deze nota een startpunt voor de verantwoording van de reserves en voorzieningen in de planning en controldocumenten. Het overzicht uit hoofdstuk 5 zullen wij dan ook jaarlijks terug laten komen in de programmabegroting, zodat het actueel blijft.
Deze nota is ook een actualisatie van het beleid, onder meer als gevolg van gewijzigde regelgeving in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en het Gemeenschappelijk Toezichtskader (GTK), dat de provincie hanteert bij het toezicht op de gemeentebegroting.
Naar aanleiding van deze nota zullen we u bij de Kadernota 2022 een voorstel doen voor het al dan niet voortzetten van de bestaande reserves en voorzieningen.
2 Kenmerken reserves en voorzieningen
2.1 Reserves
Reserves zijn vermogensbestandsdelen die behoren tot het gemeentelijk eigen vermogen en zijn ontstaan door bestemming van overschotten of planmatige bestemming. In het BBV wordt onderscheid gemaakt tussen de algemene reserve en de bestemmingsreserves.
2.1.1 Algemene reserve
De algemene reserve (BBV artikel 43 lid 1a) vormt het vrij besteedbare eigen vermogen van de gemeente. Deze reserve heeft als belangrijkste functie het vormen van een buffer voor financiële tegenvallers en onvoorziene risico’s. Verder kunnen hiermee schommelingen in de exploitatie worden opgevangen door incidenteel tekorten en overschotten in de exploitatie ten laste respectievelijk ten gunste van de algemene reserve te brengen. Door deze functies is het een belangrijk onderdeel van de weerstandscapaciteit. Jaarlijks wordt, zowel in de begroting als in de jaarstukken, in de paragraaf Weerstandsvermogen, risicobeheersing en kengetallen het weerstandsvermogen bepaald op basis van de beschikbare weerstandscapaciteit in relatie tot de mogelijke risico’s. In de Nieuwegeinse situatie is ook de reserve Grondbedrijf een algemene reserve.
Kenmerken algemene reserve:
- •
Onderdeel van eigen vermogen
- •
Geen specifieke bestemming
- •
Vrij aanwendbaar via raadsbesluit
- •
Storting via resultaatbestemming (in begroting, jaarrekening of ander raadsbesluit)
- •
Onttrekking via resultaatbestemming (in begroting, jaarrekening of ander raadsbesluit)
- •
Onttrekkingen zijn altijd incidenteel
- •
Geen onderbouwing omvang noodzakelijk
- •
Raad kan gewenste minimale omvang vaststellen, gelet op de benodigde weerstandscapaciteit
2.1.2 Bestemmingsreserves
Bestemmingsreserves zijn reserves waaraan de raad een bepaalde bestemming heeft gegeven (BBV artikel 43 lid 2). Een bestemmingsreserve mag alleen worden besteed aan het doel waarvoor deze door de raad is ingesteld. Deze bestemming kan door de raad worden aangepast.
Kenmerken bestemmingsreserves:
- •
Onderdeel van eigen vermogen
- •
Raad bepaalt bestemming en kan deze wijzigen
- •
Vrij aanwendbaar via raadsbesluit
- •
Storting via resultaatbestemming (in begroting, jaarrekening of ander raadsbesluit)
- •
Onttrekking via resultaatbestemming (in begroting, jaarrekening of ander raadsbesluit)
- •
Onttrekkingen zijn altijd incidenteel, behalve bij dekkingsreserves
- •
Geen onderbouwing omvang noodzakelijk, in relatie tot bestemming wel gewenst
- •
Raad kan minimale en maximale omvang vaststellen en eventuele looptijd van de reserve
Zoals aangegeven zijn alle onttrekkingen aan reserves in principe incidenteel. Het provinciaal toezichtskader geeft twee uitzonderingen daarop, waarbij een structurele onttrekking aan een bestemmingsreserve mogelijk is. Dat betreft het gebruik van een dekkingsreserve kapitaallasten en een reserve voor de inzet van een surplus binnen de algemene reserve. In hoofdstuk 3 wordt op deze beide vormen nader ingegaan.
2.1.3 Functies van reserves
Voor de gemeente kunnen reserves verschillende functies vervullen:
Bufferfunctie: Reserves maken het mogelijk om tegenvallers op te vangen. Dit geldt met name voor de algemene reserves, maar ook er kunnen ook bestemmingsreserves worden ingesteld voor het opvangen van tegenvallers op bepaalde beleidsonderdelen. Hierbij ligt er een koppeling met de paragraaf weerstandsvermogen en risicomanagement in de begroting en de jaarstukken.
Bestedingsfunctie: Bij de bestedingsfunctie worden reserves gebruikt voor het realiseren van bestuurlijke prioriteiten, zoals bijvoorbeeld het Actieplan geluid. Aangezien reserves eindig zijn, zal dit in de meeste gevallen gaan om op korte termijn te realiseren doelen. Maar ook een langere termijn is mogelijk, zoals bij dekking van afschrijvingslasten. In dat geval moet wel worden aangetoond dat de reserve van voldoende omvang is voor de totale looptijd.
Financierings- en inkomensfunctie: Reserves kunnen, als deel van het eigen vermogen van de gemeente, worden aangewend als intern financieringsmiddel. De gemeente leent daarbij als het ware van zichzelf in plaats van geld aan te trekken bij derden. Door het gebruiken van reserves voor de financiering kan worden volstaan met het aantrekken van lagere externe leningen. Dit bespaart rente, die wordt ingezet als begrotingsruimte.
Deels kunnen deze functies naast elkaar bestaan, maar aanwending van een reserve voor één van de functies heeft gevolgen voor de mogelijkheid om die reserve ook voor een andere functie te kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld bij inzet van de reserves als buffer valt een deel van de bespaarde rente weg.
2.2 Voorzieningen
Op grond van het BBV worden er vier soorten voorzieningen onderscheiden. Dit zijn ook de functies waarvoor voorzieningen kunnen worden ingezet. Het betreft een limitatieve opsomming. Voor andere doelen kunnen geen voorzieningen worden gevormd.
- 1.
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s (BBV artikel 44 lid 1a en 1b). Het gaat om verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, maar redelijk in te schatten (zoals juridische claims in afwachting van een uitspraak van de rechter) en om lasten voortvloeiende uit op balansdatum bestaande risico’s waarvan de omvang redelijkerwijs is in te schatten (zoals rechtsgedingen en reorganisaties).
- 2.
Voorzieningen ter egalisatie van kosten, zoals onderhoudskosten (BBV artikel 44 lid 1c).
- 3.
Voorzieningen voor de bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen, zoals riolen (BBV artikel 44 lid 1d).
- 4.
Voorzieningen voor ontvangen middelen van derden die specifiek besteed moeten worden (BBV artikel 44 lid 2), met uitzondering van de van Nederlandse en Europese overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek doel, die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren.
Kenmerken voorzieningen:
- •
Onderdeel van vreemd vermogen
- •
Bestemming kan niet worden aangepast
- •
Storting via exploitatie (in begroting of via begrotingswijzging)
- •
Onttrekking rechtstreeks ten laste van voorziening
- •
Alleen aanwendbaar voor doel van de voorziening
- •
Omvang moet wordt onderbouwd met beheerplannen of op andere wijze
- •
Noodzakelijke omvang wordt bepaald door doel voorziening (controle door accountant)
3 Beleid reserves en voorzieningen
3.1 Beleid reserves
3.1.1 Algemene reserve
Bepalingen met betrekking tot de algemene reserve:
- •
De algemene reserve is op basis van wettelijke voorschriften ingesteld.
- •
De wethouder Financiën is portefeuillehouder voor de algemene reserve.
- •
De algemene reserve dient op elk moment voldoende te zijn om, samen met de beschikbare belastingcapaciteit en de begrotingsruimte, te voldoen aan de norm zoals vastgesteld in nota Risicomanagement. De stand daarvan wordt jaarlijks bepaald in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in de begroting en de jaarrekening.
- •
Als de algemene reserve onder het vastgesteld minimum uitkomt, zal in de eerstvolgende kadernota een plan worden gepresenteerd om de algemene reserve weer op voldoende niveau te brengen.
Stortingen in en onttrekkingen aan de algemene reserve:
- •
Voor alle mutaties in de algemene reserve is goedkeuring van de raad nodig. Stortingen en onttrekkingen aan de algemene reserve kunnen daarom alleen plaatsvinden bij de begroting, de resultaatbestemming bij de jaarrekening of via een raadsbesluit, bijvoorbeeld bij de bestuursrapportage.
- •
De stortingen in en onttrekkingen aan de algemene reserve worden verwerkt conform de door de raad vastgestelde begroting. Eventuele afwijkingen worden via de resultaatbestemming bij de jaarrekening aan de raad voorgelegd.
3.1.2 Bestemmingsreserves
Het instellen van een bestemmingsreserve:
- •
Een bestemmingsreserve wordt ingesteld voor een concreet doel.
- •
Bij het vormen van een reserve wordt een ondergrens van € 100.000 gehanteerd.
- •
Het instellen van een bestemmingsreserve vindt plaats bij raadsbesluit.
- •
In het raadsbesluit voor het instellen van een reserve wordt aangegeven:
- o
Het doel waarvoor de reserve wordt gevormd;
- o
De omvang en de wijze van stortingen en onttrekkingen, waar mogelijk met een onderbouwing daarvan, bijvoorbeeld op basis van een meerjarenplanning;
- o
Indien van toepassing, de minimale en/of maximale omvang van de reserve;
- o
De looptijd van de reserve.
- o
- •
Voor elke reserve wordt een portefeuillehouder aangewezen.
Stortingen in en onttrekkingen aan een bestemmingsreserve
- •
Voor alle mutaties in de bestemmingsreserves is goedkeuring van de raad nodig. Stortingen en onttrekkingen aan reserves kunnen daarom alleen plaatvinden bij de begroting, de resultaatbestemming bij de jaarrekening of via een raadsbesluit, bijvoorbeeld bij de bestuursrapportage.
- •
De stortingen en onttrekkingen worden verwerkt conform de door de raad vastgestelde begroting. Eventuele afwijkingen op basis van werkelijke gerealiseerde inkomsten en/of uitgaven worden via de resultaatbestemming bij de jaarrekening aan de raad voorgelegd.
- •
De raad kan, in afwijking hierop, besluiten dat afwijkingen op basis van werkelijke gerealiseerde inkomsten en/of uitgaven rechtstreeks in de reserve worden verwerkt. Dit moet expliciet worden aangegeven bij het instellen van de betreffende reserve.
Wijzigen van een bestemmingsreserve
- •
Het college kan de raad voorstellen het doel van een bestemmingsreserve, of de voorwaarden waaronder de reserve is ingesteld, te wijzigen. Net als bij het instellen van een reserve is hiervoor een raadsbesluit noodzakelijk. Vanzelfsprekend kan de raad ook zelf met voorstellen komen voor wijziging van het doel of de voorwaarden.
Het opheffen van een bestemmingsreserve
- •
Het college kan de raad voorstellen om een reserve op te heffen;
- •
Los daarvan wordt een bestemmingreserve bij de eerstvolgende jaarrekening opgeheven als de looptijd is verstreken en er geen besluit tot verlenging is genomen;
- •
De status van de reserves op deze twee onderdelen wordt jaarlijks aangegeven in de begroting en de jaarrekening.
- •
Na het opheffen van een bestemmingsreserve, wordt het eventueel resterende saldo toegevoegd aan de algemene reserve.
3.2.1 Bijzondere bepalingen voor dekkingsreserves
Onttrekkingen aan reserves zijn in principe incidenteel, omdat reserves altijd eindig zijn. Daarop zijn in het provinciaal toezichtskader twee uitzonderingen geformuleerd:
- *
De gemeente kan afschrijvingslasten van investeringen structureel dekken uit een reserve, wanneer deze voldoende omvang heeft voor het onttrekken van de afschrijvingslasten over de resterende looptijd van de betreffende investeringen. Als de gemeente aan kan tonen dat de omvang voldoende is, kan een dergelijke reserve worden gevormd. Rentelasten kunnen niet ten laste van deze reserve worden gebracht.
- *
De gemeente kan, na instemming van de provincie, een reserve vormen op basis van een surplus binnen de algemene reserve. Dat is een deel dat niet noodzakelijk is voor de weerstandscapaciteit van de gemeente. Daarbij geldt de voorwaarde dat na het vervallen van deze inzet uit de algemene reserve er sprake is van een situatie dat er geen noodzaak meer bestaat om incidentele middelen in te zetten om de begroting structureel in evenwicht te brengen. Daarnaast moet de gemeente kunnen aantonen dat de omvang de van de reserve voldoende is voor het opvangen van de volledige lasten. Een dergelijke reserve mag niet een te lange looptijd hebben.
3.1.3 Geen rentetoerekening aan en indexering van reserves
De gemeente Nieuwegein kiest ervoor om geen rente en geen indexering toe te rekenen aan de reserves. Dit past niet bij het nominale karakter en de eindigheid van een bestemmingsreserve. Het beschikbaar gestelde bedrag geldt daarmee voor de hele looptijd van de reserve.
Gevolg van het niet toerekenen van rente aan de reserves is dat de bespaarde rente ten gunste van de begrotingsruimte komt. Daarbij moet er wel rekening mee worden gehouden, dat bij onttrekkingen aan reserves de bespaarde rente afneemt en daarmee ook de inkomsten ten gunste van de begrotingsruimte.
3.2 Beleid voorzieningen
3.2.1 Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s
Een voorziening voor verplichtingen, verliezen en risico’s moet worden gevormd voor:
- •
verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, maar wel redelijk ingeschat kan worden. Hierbij kan worden gedacht aan juridische claims in afwachting van een uitspraak van de rechter.
- •
lasten voortvloeiende uit op balansdatum bestaande risico’s, waarvan de omvang redelijkerwijs is in te schatten. Een voorbeeld hiervan zijn verwachte verliezen op grondexploitaties.
De voorziening moet de omvang hebben van de desbetreffende verplichting of het geschatte risico. Indien er een kans is dat een risico zich zal voordoen en/of de omvang van het risico is niet goed in te schatten, dan hoeft geen voorziening te worden gevormd Wel moet het risico worden meegenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing (W&R) bij de meerjarenbegroting en jaarstukken. Is het bedrag wel in te schatten en is de kans waarschijnlijk (meer dan 90%), dan dient een voorziening te worden gevormd. Op het moment dat het risico onafwendbaar wordt, dient deze in de exploitatie te worden verantwoord en valt de eventueel gevormde voorziening vrij. Schematisch ziet dit er als volgt uit:
3.2.2 Voorzieningen ter egalisatie van kosten
Onderhoudsvoorzieningen worden gevormd voor groot onderhoud indien binnen de meerjarencyclus de schommelingen op de jaarlijkse onderhoudsbudgetten meer bedragen dan € 50.000. De onderhoudsvoorzieningen worden gevormd ter dekking van de werkelijke onderhoudskosten (beheerplannen). De onderhoudsvoorzieningen zijn gebaseerd op actuele onderhoudsplannen die voor 10 jaar zijn berekend. Elke 4 jaar worden deze plannen geactualiseerd en aan de raad voorgelegd.
3.2.3 Voorzieningen voor de bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen
Door middel van dit type voorziening kan worden gespaard voor toekomstige vervangingsinvesteringen. Het gaat daarbij om bedragen, die op basis van geraamde investeringen in het rioolbeheerplan, worden doorberekend in het tarief van de rioolheffing. Ook bij de afvalstoffenheffing is een dergelijke voorziening mogelijk. In Nieuwegein worden de kapitaallasten van de investeringen in het tarief verwerkt. Er wordt dan ook geen gebruik gemaakt van dit type voorziening.
3.2.4 Voorzieningen voor ontvangen middelen van derden
Voor ontvangen middelen van derden, die specifiek besteed moeten worden en niet binnen een boekjaar worden uitgegeven moet een voorziening worden gevormd. In de Nieuwegeinse situatie gaat het daarbij met name om de van de burgers ontvangen bedragen aan riool- en afvalstoffenheffing, waar geen kosten tegenover hebben gestaan. Voor deze onderdelen wordt een voorziening gevormd, zodat deze bedragen in de toekomst weer ten gunste van de burgers komen in de betreffende heffingen.
Voor voorschotbedragen met een specifiek doel, die van Nederlandse en Europese overheidslichamen worden ontvangen, worden geen voorziening gevormd. Deze bedragen dienen als vooruit ontvangen middelen op de balans te worden verantwoord. Een deel van deze voorschotten wordt verantwoord in de SISA-bijlage bij de jaarrekening.
3.2.5 Geen rentetoerekening aan voorzieningen
Rentetoevoeging aan voorzieningen is, behoudens voor voorzieningen tegen contante waarde, niet toegestaan (artikel 45 BBV).
4 Procedures reserves en voorzieningen
In dit hoofdstuk presenteren wij de afspraken en procedures die wij omtrent het inzetten van reserves en voorzieningen met u willen maken. Doel hiervan is nadrukkelijker de ontwikkelingen met betrekking tot de reserves en voorzieningen in beeld te brengen, gekoppeld aan de reguliere P&C cyclus, en waar nodig van daaruit concrete voorstellen aan de gemeenteraad voor te leggen.
4.1 Begroting
In de begroting wordt jaarlijks een overzicht gegeven van alle reserves.
Daarin worden tenminste vermeld:
- •
Het besluit waarbij de reserve of voorziening is ingesteld
- •
De verantwoordelijke portefeuillehouder
- •
Het programma waarin de reserve of voorziening verantwoord wordt
- •
Het doel waarvoor de reserve of voorziening is ingesteld
- •
De voeding van de reserve of voorziening
- •
De eventueel vastgestelde minimale en/of maximale omvang bij een reserve
- •
De onderbouwing van de benodigde omvang bij een voorziening
- •
De looptijd bij een reserve
De stortingen in en onttrekkingen aan de reserves worden als beslispunt opgenomen in het raadsbesluit bij de begroting. Als daarbij wijzigingen in het doel en/of de looptijd van een reserve worden voorgesteld, worden deze expliciet in het besluit benoemd. Dat geldt ook voor de vorming van nieuwe reserves.
Conform de systematiek met betrekking tot voorzieningen worden de stortingen daarin verwerkt in de exploitatie. Deze worden tegelijk met het vaststellen van de programmabegroting als onderdeel van de betreffende programma’s vastgesteld. Aanwending van voorzieningen vindt rechtstreeks plaats ten laste van de voorziening en wordt verantwoord op de balans. In de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen worden de voorgenomen dotaties en onttrekkingen met behulp van de onderliggende beheerplannen toegelicht en inzichtelijk gemaakt. In de jaarrekening worden in diezelfde paragraaf de afwijkingen vervolgens verantwoord.
4.2 Afzonderlijke raadsbesluiten
Bij afzonderlijke raadsbesluiten met mutaties in de reserves worden deze als expliciet beslispunt voorgelegd aan de raad. Wordt een nieuwe reserve gevormd, dan worden de gegevens conform het overzicht bij de begroting vermeld in het voorstel.
4.3 Jaarrekening
In de jaarrekening wordt het overzicht van de gegevens per reserve en voorziening opgenomen conform de opzet bij de begroting.
De door de raad besloten stortingen in en onttrekkingen aan de reserves worden conform de begroting, dan wel begrotingswijziging geboekt. Indien de werkelijk cijfers bij de jaarrekening anders zijn, worden deze in de resultaatbestemming bij de jaarrekening expliciet ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.
Indien de raad bij het instellen van een reserve heeft besloten dat de werkelijke lasten of het saldo ten laste van een reserve wordt gebracht, wordt deze onttrekking in de jaarrekening tot dat bedrag verwerkt als deze onttrekking niet hoger is dan de begrote onttrekking. In het overzicht in hoofdstuk 5 wordt bij Onttrekking aangegeven bij welke reserves dit het geval is.
5 Overzicht reserves en voorzieningen
Overzicht reserves |
Algemene reserve |
Reserve grondbedrijf |
|
Reserve actieplan geluid |
Reserve Betere Buurten |
Reserve Cultuurvisie |
Reserve dekking Coronakosten |
Reserve dekking kapitaallasten |
Reserve ISV gelden |
Reserve kunst en cultuur binnenstad |
Reserve maatregelen luchtkwaliteit |
Reserve nota kapitaalgoederen |
Reserve Opvang verhoogde instroom statushouders |
Reserve parkeren |
Reserve scholen en maatschappelijk vastgoed |
Reserve startersleningen |
Reserve urgentieprogramma 1600 woningen |
Reserve uitvoering programma Woonwijs |
Reserve WABO |
Reserve sociaal domein |
Reserve dekking kapitaallasten sportpark Parkhout |
|
Naam voorziening |
Voorziening VPB last |
Voorziening wethouderspensioenen |
Voorziening groot onderhoud sportvelden |
Voorziening onderhoud sportaccomodaties |
Voorziening groot onderhoud stadshuis |
Voorziening groot onderhoud theater |
Voorziening onderhoud overige accomodaties |
Voorziening onderhoud schoolgebouwen en buurtpleinen |
Voorziening verduurzaming vastgoed |
Voorziening onderhoud parkeergarages binnenstad |
Voorziening onderhoud civieltechnische werken |
Voorziening onderhoud wegen |
Voorziening afvalstoffen |
Voorziening rioolheffing |
Voorziening Premie Reparatie WW |
5.1 Specificatie reserves
Naam |
Algemene reserve |
Besluit |
Voorgeschreven Reserve |
Programma |
Algemene dekkingsmiddelen |
Portefeuillehouder |
Wethouder H. Adriani |
Doel |
De algemene reserve dient ter afdekking van het risico van onvoorziene financiële tegenvallers en nadelige begrotingssaldi. Om die reden dient zij volledig vrij besteedbaar te zijn (geen inkomensfunctie). Als onderdeel van de weerstandscapaciteit dient de algemene reserve vrij aanwendbaar te zijn voor het opvangen van jaarrekeningtekorten en het afdekken van risico's in algemene zin waarvoor geen bestemmingsreserves zijn gevormd. |
Voeding |
Begroting, jaarrekening |
Minimumbedrag |
Wordt bepaald op basis van weerstandsvermogen. |
Maximumbedrag |
Niet vastgelegd. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 6.266.223 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 1.049.325 ( +1e techn. wijziging 2021: € 180.000) |
Begrote storting 2021 |
- |
Looptijd |
Onbepaald. |
Naam |
Reserve Grondbedrijf |
Besluit |
De reserve is opgenomen in de Nota Reserves 2016- 2020 |
Programma |
Algemene dekkingsmiddelen |
Portefeuillehouder |
Wethouder E. Eggengoor |
Doel |
De reserve grondbedrijf maakt het mogelijk om de risico's van het grondbeleid op te vangen binnen deze reserve, zonder een beroep te doen op de overige middelen uit de begroting. Om die reden dient zij volledig vrij besteedbaar te zijn (geen inkomensfunctie). |
Voeding |
Begroting, uitgaven en inkomsten grondexploitaties. |
Minimumbedrag |
Wordt bepaald op basis omvang en risico grondpositie. |
Maximumbedrag |
Niet vastgelegd. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 19.229.630 |
Begrote onttrekking 2021 |
- |
Begrote storting 2021 |
€ 124.000 |
Looptijd |
Onbepaald, gerelateerd aan grondexploitaties in eigendom gemeente. |
Naam |
Reserve actieplan geluid |
Besluit |
Bij de vaststelling jaarrekening 2009 |
Programma |
Leefomgeving en veiligheid |
Portefeuillehouder |
Wethouder M. Schouten |
Doel |
De reserve is ingesteld voor de uitvoering van het actieplan geluid, waaronder het plaatsen van geluidschermen. |
Voeding |
Geen reguliere stortingen |
Minimumbedrag |
Niet benoemd. |
Maximumbedrag |
Geen limiet. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 1.292.284 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 40.200 |
Begrote storting 2021 |
- |
Looptijd |
Onbepaald. |
Naam |
Reserve Betere Buurten |
Besluit |
Bij de vaststelling begroting 2016 |
Programma |
Wonen en economie |
Portefeuillehouder |
Wethouder J. Kuiper |
Doel |
De reserve is ingesteld om middelen beschikbaar te stellen voor het opknappen van de buitenruimten in diverse buurten in Nieuwegein. Dit wordt integraal en projectmatig aangepakt. |
Voeding |
Reguliere begroting. |
Onttrekking |
Indien de werkelijke uitgaven bij de jaarrekening lager zijn dan de begrote bedragen, dan wordt het werkelijke uitgavenbedrag in de jaarrekening verwerkt. |
Minimumbedrag |
Niet benoemd. |
Maximumbedrag |
Geen limiet. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 4.170.450 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 406.456 |
Begrote storting 2021 |
€ 1.295.000 |
Looptijd |
Onbepaald. |
Naam |
Reserve cultuurvisie |
Besluit |
Bij de vaststelling Visie Cultuur en Maatschappij 2015-2020 |
Programma |
Vrije tijd |
Portefeuillehouder |
Wethouder J. van Engelen |
Doel |
Deze reserve is ingesteld op 24 september 2015 door het vaststellen van de visie op Cultuur en Maatschappij 2015 - 2020. |
Voeding |
Geen reguliere stortingen. |
Minimumbedrag |
Niet benoemd. |
Maximumbedrag |
Geen limiet. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 74.532 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 23.000 |
Begrote storting 2021 |
- |
Looptijd |
Tot en met 2021 |
Naam |
Reserve dekking coronakosten |
Besluit |
Bij de bestuursrapportage 2020 |
Programma |
Financiën |
Portefeuillehouder |
Wethouder H. Adriani |
Doel |
Deze reserve is ingesteld op bij de bestuursrapportage 2020 voor de verwerking van de Coronakosten en ontvangen bijdrage in de Coronakosten. |
Voeding |
Reguliere begroting; inkomsten compensatie corona in algemene uitkering. |
Onttrekking |
Indien de werkelijke uitgaven bij de jaarrekening lager zijn dan de begrote bedragen, dan wordt het werkelijke uitgavenbedrag in de jaarrekening verwerkt. |
Minimumbedrag |
Niet benoemd. |
Maximumbedrag |
Geen limiet. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 0 |
Begrote onttrekking 2021 |
|
Begrote storting 2021 |
|
Looptijd |
Tot en met 2021 |
Naam |
Reserve dekking kapitaallasten |
Besluit |
De reserve is opgenomen in de Nota Reserves 2016- 2020 |
Programma |
Algemene dekkingsmiddelen |
Portefeuillehouder |
Wethouder H. Adriani |
Doel |
Deze reserve is ingesteld met het doel de structurele lasten die voortvloeien uit investeringen (kapitaallasten) te dekken voor de looptijd van de betreffende investering. Dit geldt voor een aantal investeringen die vooraf zijn aangegeven. Met ingang van 2017 kunnen, conform de notitie materiële vaste activa van de Commissie BBV alleen afschrijvingslasten worden onttrokken aan deze reserve. |
Voeding |
Er is geen voeding meer. |
Onttrekking |
Indien de werkelijke uitgaven bij de jaarrekening lager zijn dan de begrote bedragen, dan wordt het werkelijke uitgavenbedrag in de jaarrekening verwerkt. |
Minimumbedrag |
Niet benoemd. |
Maximumbedrag |
Geen limiet. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 36.733.111 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 3.786.700 |
Begrote storting 2021 |
- |
Looptijd |
Tot 2033 |
Naam |
Reserve ISV gelden |
Besluit |
De reserve is opgenomen in de Nota Reserves 2016- 2020 |
Programma |
Wonen en economie |
Portefeuillehouder |
Wethouder H. Adriani |
Doel |
De reserve Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) is ingesteld voor projecten met een duurzaam maatschappelijk karakter. |
Voeding |
Er is geen voeding meer. |
Minimumbedrag |
Niet benoemd. |
Maximumbedrag |
Geen limiet. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 426.568 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 70.000 ( +1e techn. wijziging 2021: € 40.000) |
Begrote storting 2021 |
- |
Looptijd |
Onbepaald. |
Naam |
Reserve kunst en cultuur binnenstad |
Besluit |
Ingesteld bij de Percentageverordening Beeldende Kunst welke sinds 2002 van kracht is. |
Programma |
Vrije tijd |
Portefeuillehouder |
Wethouder J. van Engelen |
Doel |
De verordening regelt dat bij vaststelling van ieder grondexploitatieproject eenmalig een bedrag gereserveerd wordt ten behoeve van kunst in de openbare ruimte. In 2014 is besloten deze regeling niet meer toe te passen bij nieuwe projecten, wat tot gevolg heeft dat de reserve niet meer wordt aangevuld uit de grondexploitatie. In 2019 heeft er geen mutatie van deze reserve plaatsgevonden. Deze reserve is geoormerkt om invulling te geven aan Motie 120 "Kunst verrijkt de Binnenstad". |
Voeding |
Er is geen voeding meer. |
Minimumbedrag |
Niet benoemd. |
Maximumbedrag |
Geen limiet. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 358.839 |
Begrote onttrekking 2021 |
- |
Begrote storting 2021 |
- |
Looptijd |
|
Naam |
Reserve maatregelen luchtkwaliteit |
Besluit |
De reserve is opgenomen in de Nota Reserves 2016- 2020 |
Programma |
Wonen en Economie |
Portefeuillehouder |
Wethouder M. Schouten. |
Doel |
Ter verbetering van de luchtkwaliteit binnen Nieuwegein, is er een actieplan luchtkwaliteit opgesteld. Daarin staan maatregelen genoemd die de luchtkwaliteit moeten verbeteren(kapitaallasten walstroomvoorziening). |
Voeding |
Reguliere begroting. |
Minimumbedrag |
Niet benoemd. |
Maximumbedrag |
Geen limiet. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 63.755 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 30.000 |
Begrote storting 2021 |
- |
Looptijd |
Is uitgeput in 2023. |
Naam |
Reserve nota kapitaalgoederen |
Besluit |
Bij de vaststelling van de nota Kapitaalgoederen 2018. |
Programma |
Algemene dekkingsmiddelen |
Portefeuillehouder |
Wethouder M. Schouten |
Doel |
Kapitaalgoederen vormen de infrastructuur van de openbare ruimte (zoals wegen, groen, civiele bouwwerken (bijvoorbeeld: bruggen, tunnels), lichtmasten, verkeerslichten, maar ook het maatschappelijk vastgoed. Na aanleg vergt deze infrastructuur regelmatig onderhoud en dat kost geld. Het beheer en onderhoud van kapitaalgoederen en het maatschappelijke vastgoed is belangrijk omdat het publieke ruimte betreft en dus directe invloed heeft op de aantrekkelijkheid en veiligheid van het woon-, leef- en werkklimaat in de stad. De kapitaalgoederen vertegenwoordigen een substantieel deel van het gemeentekapitaal. Goed beheer en onderhoud van deze kapitaalgoederen is dus essentieel. Zowel vanuit het oogpunt van de gebruikers als vanuit een financieel perspectief. Nieuwegein is doorgegroeid van een ontwikkelgemeente naar een beheergemeente. Ten aanzien van investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut geldt tot aan investeringsdatum 31 december 2016 dat eventuele bijdragen uit de reserves in mindering zijn gebracht op deze investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut. In het BBV is bepaald, dat uitgaven voor investeringen na 1 januari 2017 met maatschappelijk nut worden geactiveerd. Voor de nota kapitaalgoederen die in 2018 is vastgesteld is op een aantal momenten geld opgenomen ter vorming van de reserve nota kapitaalgoederen. |
Voeding |
Reguliere begroting. |
Onttrekking |
Indien de werkelijke uitgaven bij de jaarrekening lager zijn dan de begrote bedragen, dan wordt het werkelijke uitgavenbedrag in de jaarrekening verwerkt. |
Minimumbedrag |
Niet benoemd. |
Maximumbedrag |
Geen limiet. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 5.058.584 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 386.669 |
Begrote storting 2021 |
€ 787.600 |
Looptijd |
Onbepaald. |
Naam |
Reserve opvang verhoogde instroom statushouders |
Besluit |
Bij de vaststelling van de jaarrekening 2016 |
Programma |
Versterking eigen kracht ondersteuning en bescherming |
Portefeuillehouder |
Wethouder J. van Engelen |
Doel |
Het doel is om kosten voor statushouders te dekken (o.a. Luifelstede en inburgering). |
Voeding |
Reguliere begroting. |
Minimumbedrag |
Niet benoemd. |
Maximumbedrag |
Geen limiet. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 444.665 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 218.100 |
Begrote storting 2021 |
- |
Looptijd |
Onbepaald. |
Naam |
Reserve parkeren |
Besluit |
In 2009 |
Programma |
Leefomgeving en veiligheid |
Portefeuillehouder |
Wethouder J. van Engelen |
Doel |
De reserve is ingesteld om de aanloopverliezen van de parkeerexploitatie af te dekken. Het jaarlijks resultaat van de parkeerexploitatie wordt verrekend deze bestemmingsreserve. |
Voeding |
Reguliere begroting. |
Onttrekking |
Indien de werkelijke uitgaven bij de jaarrekening lager zijn dan de begrote bedragen, dan wordt het werkelijke uitgavenbedrag in de jaarrekening verwerkt. |
Minimumbedrag |
Niet benoemd. |
Maximumbedrag |
Geen limiet. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 1.134.731 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 24.284 ( +1e techn. wijziging 2021: € 358.000) |
Begrote storting 2021 |
- |
Looptijd |
Onbepaald. |
Naam |
Reserve scholen en maatschappelijk vastgoed |
Besluit |
Bij de vaststelling jaarrekening 2014 |
Programma |
Bedrijfsvoering |
Portefeuillehouder |
Wethouder J. Kuiper |
Doel |
Bij de jaarrekening 2014 is besloten de voorziening IHPO (Integraal Huisvestingsprogramma Onderwijs) om te zetten in een bestemmingsreserve Scholen en maatschappelijk vastgoed omdat het onderhoud van de buitenkant van de scholen niet langer een gemeentelijke taak is. |
Voeding |
Reguliere begroting. |
Minimumbedrag |
Niet benoemd. |
Maximumbedrag |
Geen limiet. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 1.604.140 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 868.600 |
Begrote storting 2021 |
- |
Looptijd |
Onbepaald. |
Naam |
Reserve startersleningen |
Besluit |
De reserve is ingesteld in 2009 |
Programma |
Wonen en economie |
Portefeuillehouder |
Wethouder H. Adriani |
Doel |
Sinds 2009 wordt door de gemeente Nieuwegein (met enkele onderbrekingen) de starterslening aangeboden aan de inwoners van Nieuwegein in de leeftijd van 18 tot 30 jaar. Met deze startersleningen maken we wonen in Nieuwegein mogelijk voor starters die in Nieuwegein willen blijven wonen. |
Voeding |
Reguliere begroting. |
Minimumbedrag |
Niet benoemd. |
Maximumbedrag |
Geen limiet. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 237.209 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 50.400 |
Begrote storting 2021 |
- |
Looptijd |
Onbepaald. |
Naam |
Reserve urgentieprogramma 1600 woningen |
Besluit |
De reserve is opgenomen in de Nota Reserves 2016- 2020 |
Programma |
Wonen en economie |
Portefeuillehouder |
Wethouder H. Adriani |
Doel |
Het restant van deze indertijd ingestelde reserve voor het oude urgentieprogramma 1600 woningen (2006) is bij de actualisatie van het woningbouwprogramma ter ondersteuning daarvan in stand gehouden. |
Voeding |
Reguliere begroting. |
Minimumbedrag |
Niet benoemd. |
Maximumbedrag |
Geen limiet. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 82.497 |
Begrote onttrekking 2021 |
|
Begrote storting 2021 |
- |
Looptijd |
Onbepaald. |
Naam |
Reserve uitvoering programma Woonwijs |
Besluit |
2016 begrotingsbehandeling |
Programma |
Versterking eigen kracht ondersteuning en bescherming |
Portefeuillehouder |
Wethouder H. Adriani |
Doel |
In 2016 is besloten om vanuit de ontvangen ISV-gelden en vanuit de reserve Urgentieprogramma 1600 woningen in totaal € 800.000,- toe te voegen aan de Reserve Woonwijs. De reserve wordt ingezet om impulsen aan de woningmarkt te geven. |
Voeding |
Reguliere begroting. |
Minimumbedrag |
Niet benoemd. |
Maximumbedrag |
Geen limiet. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 652.500 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 25.000 |
Begrote storting 2021 |
- |
Looptijd |
Onbepaald. |
Naam |
Reserve WABO |
Besluit |
De reserve is ingesteld bij de vaststelling jaarrekening 2018 |
Programma |
Wonen en economie |
Portefeuillehouder |
Wethouder H. Adriani |
Doel |
De reserve is ingesteld om de baten en lasten te matchen met de daadwerkelijke inzet en inkomsten uit leges voor omgevingsvergunningen. |
Voeding |
Reguliere begroting. |
Onttrekking |
Indien de werkelijke uitgaven bij de jaarrekening lager zijn dan de begrote bedragen, dan wordt het werkelijke uitgavenbedrag in de jaarrekening verwerkt. |
Minimumbedrag |
Niet benoemd. |
Maximumbedrag |
Geen limiet. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 1.649.490 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 268.800 |
Begrote storting 2021 |
- |
Looptijd |
Onbepaald. |
Naam |
Reserve sociaal domein |
Besluit |
Bij de vaststelling van de jaarrekening 2014 |
Programma |
Versterking eigen kracht ondersteuning en bescherming |
Portefeuillehouder |
Wethouder M. Schouten |
Doel |
Door de transities in het Sociaal Domein bestaan grote onzekerheden. Er is in de risicoparagraaf weliswaar rekening gehouden met deze risico’s, maar gelet op de onzekerheden is besloten om bij de jaarrekening 2014 deze reserve in te stellen. Het doel van deze reserve is om de financiële afwijkingen binnen programma Versterking eigen kracht, Ondersteuning en Bescherming (binnen het hek) ten gunste of ten laste van deze reserve te brengen. |
Voeding |
Reguliere begroting. |
Minimumbedrag |
Niet benoemd. |
Maximumbedrag |
Geen limiet. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 0 |
Begrote onttrekking 2021 |
- |
Begrote storting 2021 |
- |
Looptijd |
Tot 31-12-2021 |
Naam |
Reserve dekking kapitaallasten Sportpark Parkhout |
Besluit |
Bij het raadsbesluit toekomstbestendig sportpark Parkhout Zandveld (RBS 2020-101) |
Programma |
Vrije tijd |
Portefeuillehouder |
Wethouder J. van Engelen |
Doel |
Als gevolg van het per 1 januari 2017 gewijzigde “Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV)” is het niet mogelijk om de door het grondbedrijf begrote bijdrage uit de GREX van Wiersdijk in mindering te brengen op de investering. Wel is het mogelijk om deze bijdrage om te zetten in een reserve waaruit jaarlijks de afschrijvingslasten worden gedekt. Daarom zal de nog beschikbare bijdrage ad € 212.000 uit de GREX van Wiersdijk gestort worden in een te vormen reserve “dekking kapitaalslasten Parkhout”. Hieruit kunnen gedurende 20 jaar afschrijvingslasten van € 10.000 worden gedekt voor de kapitaallasten van het nog aan te leggen parkeerterrein. |
Voeding |
Bijdrage GREX Wiersdijk |
Minimumbedrag |
Niet benoemd. |
Maximumbedrag |
Geen limiet. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 0 |
Begrote onttrekking 2021 |
- |
Begrote storting 2021 |
- |
Looptijd |
20 jaar |
5.2 Specificatie voorzieningen
Naam |
Voorziening VPB last |
Besluit |
De voorziening is voorgeschreven op basis de voorschriften BBV. |
Programma |
Algemene dekkingsmiddelen |
Portefeuillehouder |
Wethouder H. Adriani |
Doel |
Deze voorziening is gevormd voor de vpb-last op de reclame-opbrengsten over de jaren 2016 t/m 2018, waarin Nieuwegein (met een aantal andere gemeenten) een ander standpunt inneemt dan de Belastingdienst. Omdat een uitspraak hierover van de rechter nog jaren kan duren, zijn deze bedragen in 2020 vooralsnog betaald, waardoor de voorziening niet langer nodig is. |
Voeding |
Reguliere begroting. |
Minimumbedrag |
Afhankelijk van claims |
Maximumbedrag |
Afhankelijk van claims |
Stand per 31-12-2020 |
€ 0 |
Begrote onttrekking 2021 |
- |
Begrote storting 2021 |
- |
Looptijd |
De looptijd is afhankelijk van het risico en belastingwetgeving. |
Naam |
Voorziening wethouderspensioenen |
Besluit |
De voorziening is voorgeschreven op basis de voorschriften BBV. |
Programma |
Bestuur en dienstverlening |
Portefeuillehouder |
Burgemeester F. Backhuijs |
Doel |
Deze voorziening is ingesteld voor het beperken van de financiële risico’s van waardeoverdracht, ouderdomspensioen en nabestaandenpensioen van de pensioenen voor gewezen wethouders. Jaarlijks wordt berekend wat de stand van de voorziening moet zijn. |
Voeding |
Reguliere begroting. |
Minimumbedrag |
Geen. |
Maximumbedrag |
Geen. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 5.904.590 |
Begrote onttrekking 2021 |
- |
Begrote storting 2021 |
€ 302.500 |
Looptijd |
Onbepaald. |
Naam |
Voorziening groot onderhoud sportvelden |
Besluit |
De voorziening is op basis van de vaststelling beheerplannen ingesteld. |
Programma |
Vrije tijd |
Portefeuillehouder |
Wethouder J. van Engelen |
Doel |
De cultuurtechnische werkzaamheden op de sportparken onderscheiden zich in dagelijks-, groot- en najaarsonderhoud en renovaties/vervangingen. Deze voorziening is bedoeld om planmatig noodzakelijke vervangingen op de gemeentelijke sportparken uit te kunnen voeren zoals veldrenovaties, verhardingen (klinker, asfalt en tegel), hekwerken, beregeningspompen, beregeningsleidingen en overige inrichtingen (doelen, hoekvlaggen en afvalbakken). De onderbouwing voor dit planmatige onderhoud vormt het meerjarig onderhoudsplan. |
Voeding |
Reguliere begroting, vaststelling beheerplannen. |
Minimumbedrag |
Conform beheerplan. |
Maximumbedrag |
Conform beheerplan |
Stand per 31-12-2020 |
€ 302.671 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 20.500 |
Begrote storting 2021 |
€ 8.000 |
Looptijd |
Gelijk aan de looptijd van de beheerplannen. |
Naam |
Voorziening onderhoud sportaccommodaties |
Besluit |
De voorziening is op basis van de vaststelling beheerplannen ingesteld. |
Programma |
Vrije tijd |
Portefeuillehouder |
Wethouder J. van Engelen |
Doel |
Deze voorziening is bedoeld om bovenmatige schommelingen in de jaarlijkse onderhoudskosten van de sportaccommodaties voor binnensport op te vangen. Door het instellen van deze voorziening is de jaarlijkse storting van een bedrag in deze voorziening vanuit het programma Vrije tijd |
Voeding |
Reguliere begroting, vaststelling beheerplannen. |
Minimumbedrag |
Conform beheerplan. |
Maximumbedrag |
Conform beheerplan. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 266.283 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 297.100 |
Begrote storting 2021 |
€ 217.100 |
Looptijd |
Onbepaald. |
Naam |
Voorziening groot onderhoud stadhuis |
Besluit |
De voorziening is op basis van de vaststelling beheerplannen ingesteld. |
Programma |
Bedrijfsvoering |
Portefeuillehouder |
Wethouder J. Kuiper |
Doel |
Deze voorziening is ingesteld voor het gelijkmatig vedelen van de onderhoudskosten van het stadshuis. |
Voeding |
Reguliere begroting, vaststelling beheerplannen. |
Minimumbedrag |
Conform beheerplan. |
Maximumbedrag |
Conform beheerplan. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 617.712 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 63.300 |
Begrote storting 2021 |
€ 192.000 |
Looptijd |
Gelijk aan de looptijd van de beheerplannen. |
Naam |
Voorziening groot onderhoud theater |
Besluit |
De voorziening is op basis van de vaststelling beheerplannen ingesteld. |
Programma |
Vrije tijd |
Portefeuillehouder |
Wethouder J. van Engelen |
Doel |
Deze voorziening is ingesteld voor het gelijkmatig vedelen van de onderhoudskosten van het theater. |
Voeding |
Reguliere begroting, vaststelling beheerplannen. |
Minimumbedrag |
Conform beheerplan. |
Maximumbedrag |
Conform beheerplan. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 447.684 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 89.900 |
Begrote storting 2021 |
€ 142.500 |
Looptijd |
Gelijk aan de looptijd van de beheerplannen. |
Naam |
Voorziening groot overige accommodaties |
Besluit |
De voorziening is op basis van de vaststelling beheerplannen ingesteld. |
Programma |
Bedrijfsvoering |
Portefeuillehouder |
Wethouder J. Kuiper |
Doel |
Het gelijkmatig verdelen van de onderhoudskosten van de overige gemeentelijke accommodaties, zoals de gemeentewerf, steunposten, gebouwen natuurkwartier, Museumwerf, buurthuizen, gebouwen voor kinderopvang. |
Voeding |
Reguliere begroting, vaststelling beheerplannen. |
Minimumbedrag |
Conform beheerplan. |
Maximumbedrag |
Conform beheerplan. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 1.469.799 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 422.900 |
Begrote storting 2021 |
€ 364.700 |
Looptijd |
Gelijk aan de looptijd van de beheerplannen. |
Naam |
Voorziening onderhoud schoolgebouwen en buurtpleinen |
Besluit |
De voorziening is op basis van de vaststelling beheerplannen ingesteld. |
Programma |
Bedrijfsvoering |
Portefeuillehouder |
Wethouder J. Kuiper |
Doel |
Deze voorziening is ingesteld voor het gelijkmatig verdelen van de onderhoudskosten van het onderhoud schoolgebouwen en buurtpleinen. |
Voeding |
Reguliere begroting, vaststelling beheerplannen. |
Minimumbedrag |
Conform beheerplan. |
Maximumbedrag |
Conform beheerplan. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 337.424 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 113.900 |
Begrote storting 2021 |
€ 169.300 |
Looptijd |
Gelijk aan de looptijd van de beheerplannen. |
Naam |
Voorziening verduurzaming vastgoed |
Besluit |
Raadsbesluit verduurzamen gemeentelijk vastgoed 28 maart 2019 |
Programma |
Bedrijfsvoering |
Portefeuillehouder |
Wethouder J. Kuiper |
Doel |
De voorziening is ingesteld voor het verduurzamen gemeentelijk vastgoed. In dit raadsbesluit is opgenomen dat er vanuit de vastgoedexploitatie budget voor vervanging van LED verlichting om te komen tot besparingen op de energierekening. |
Voeding |
Reguliere begroting, beheerplannen. |
Minimumbedrag |
Geen. |
Maximumbedrag |
Geen. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 83.000 |
Begrote onttrekking 2021 |
- |
Begrote storting 2021 |
€ 112.600 |
Looptijd |
Gelijk aan de looptijd van de beheerplannen. |
Naam |
Voorziening onderhoud parkeergarages binnenstad |
Besluit |
De voorziening is op basis van de vaststelling beheerplannen ingesteld. |
Programma |
Leefomgeving en veiligheid |
Portefeuillehouder |
Wethouder J. van Engelen |
Doel |
Het gelijkmatig verdelen van de onderhoudsposten van de verschillende parkeergarages in de Binnenstad. De basis hiervoor vormt het meerjarig onderhoudsplan dat is opgesteld voor de periode 2012 - 2051. De dotatie aan de voorziening is gebaseerd op het onderhoud in de eerste 20 jaren. Hiervoor is gekozen omdat er daarna zeer groot onderhoud plaatsvindt en de onderhoudsbegroting voor de jaren daarna, als gevolg van nieuwe technische inzichten, waarschijnlijk behoorlijk wijzigt. |
Voeding |
Regulier begroting, beheerplannen. |
Minimumbedrag |
Conform beheerplan |
Maximumbedrag |
Conform beheerplan |
Stand per 31-12-2020 |
€ 1.721.806 |
Begrote onttrekking 2021 |
- |
Begrote storting 2021 |
€ 295.400 |
Looptijd |
Gelijk aan de looptijd van de beheerplannen. |
Naam |
Voorziening onderhoud civieltechnische werken |
Besluit |
De voorziening is op basis van de vaststelling beheerplannen ingesteld. |
Programma |
Leefomgeving en veiligheid |
Portefeuillehouder |
Wethouder M. Schouten |
Doel |
De voorziening is ingesteld voor het gelijkmatig vedelen van de onderhoudskosten van de onderhoudskosten civiele kunstwerken. |
Voeding |
Reguliere begroting, vaststelling beheerplannen. |
Minimumbedrag |
Conform beheerplan. |
Maximumbedrag |
Conform beheerplan. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 1.267.376 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 478.400 |
Begrote storting 2021 |
€ 565.100 |
Looptijd |
Gelijk aan de looptijd van de beheerplannen. |
Naam |
Voorziening onderhoud wegen |
Besluit |
2016 begrotingsbehandeling |
Programma |
Leefomgeving en veiligheid |
Portefeuillehouder |
Wethouder M. Schouten |
Doel |
De voorziening is ingesteld voor het gelijkmatig vedelen van de onderhoudskosten van de onderhoudskosten wegen. |
Voeding |
Reguliere begroting, vaststelling beheerplannen. |
Minimumbedrag |
Conform beheerplan. |
Maximumbedrag |
Conform beheerplan. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 1.991.989 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 961.300 |
Begrote storting 2021 |
€ 718.400 |
Looptijd |
Gelijk aan de looptijd van de beheerplannen. |
Naam |
Voorziening afvalstoffen |
Besluit |
31 december 2014 |
Programma |
Leefomgeving en veiligheid |
Portefeuillehouder |
Wethouder M. Schouten |
Doel |
Deze voorziening is ingesteld ter voorkoming van jaarlijkse schommelingen in de tarieven afvalstoffenheffing. |
Voeding |
Reguliere begroting, jaarrekening. |
Minimumbedrag |
Geen. |
Maximumbedrag |
Geen. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 206.715 |
Begrote onttrekking 2021 |
€ 119.000 |
Begrote storting 2021 |
- |
Looptijd |
Onbepaald. |
Naam |
Voorziening rioolheffing |
Besluit |
31 december 2014 |
Programma |
Leefomgeving en veiligheid |
Portefeuillehouder |
Wethouder M. Schouten |
Doel |
Deze voorziening is ingesteld ter voorkoming van jaarlijkse schommelingen in de tarieven rioolheffing. |
Voeding |
Reguliere begroting, jaarrekening. |
Minimumbedrag |
Geen. |
Maximumbedrag |
Geen. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 404.454 |
Begrote onttrekking 2021 |
- |
Begrote storting 2021 |
€ 96.262 |
Looptijd |
Onbepaald. |
Naam |
Voorziening premie reparatie WW |
Besluit |
Besluit verkorting ww uitkering 1 januari 2016 |
Programma |
Bedrijfsvoering |
Portefeuillehouder |
Wethouder J. Kuiper |
Doel |
De opbouw en de maximale duur van de WW-uitkering zijn per 1 januari 2016 verkort door wijzigingen in de Wet werk en zekerheid. In de Cao Gemeenten 2016 –2017 is afgesproken om deze versoberingen van de WW te repareren. Deze reparatie krijgt vorm door het invoeren van een WW reparatie-uitkering. Gereserveerde gelden voor dit doel worden in de voorziening gedoteerd. |
Voeding |
Reguliere begroting, jaarrekening. |
Minimumbedrag |
Geen. |
Maximumbedrag |
Geen. |
Stand per 31-12-2020 |
€ 61.955 |
Begrote onttrekking 2021 |
- |
Begrote storting 2021 |
- |
Looptijd |
Onbepaald. |
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl