Regels bij huwelijken, geregistreerde partnerschappen en omzettingen

Geldend van 20-07-2021 t/m heden

Intitulé

Regels bij huwelijken, geregistreerde partnerschappen en omzettingen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Woensdrecht,

gelet op het bepaalde in artikel 16c Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en artikel 5 Wet rechten burgerlijke stand,

besluiten vast te stellen:

Regels bij kosteloze voltrekkingen:

  • de voltrekking vindt plaats op maandag of dinsdag om 08.45 uur.

  • bij binnenkomst op het gemeentehuis meldt het paar zich bij de receptie.

  • de ambtenaar van de burgerlijke stand haalt het paar en aanwezigen op bij de receptie.

  • de voltrekking vindt plaats in een vaste ruimte die in gebruik is als trouwzaal bij kosteloze voltrekkingen, namelijk kamer G135. In deze ruimte is voor maximaal 6 personen zitplaatsen, inclusief het paar.

  • bij de ceremonie is geen bode aanwezig.

  • alleen de noodzakelijke formaliteiten worden verricht tijdens de ceremonie, dus geen toespraak door de ambtenaar van de burgerlijke stand en ook niet door derden.

  • tijdens de ceremonie mogen er geen alcoholische dranken worden genuttigd of geschonken.

  • de ambtenaar draagt tijdens de ceremonie geen toga.

  • tijdens de ceremonie is geen muziek of ander gebruik van media toegestaan.

  • een keuze voor een bepaalde ambtenaar is niet mogelijk.

  • de ambtenaar neemt vooraf geen contact op met het paar, deze stelt zich voor bij binnenkomst in het gemeentehuis.

  • na afhandeling van de noodzakelijke formaliteiten is de voltrekking direct beëindigd, het paar en alle aanwezigen worden geacht de ruimte te verlaten.

Regels bij formele voltrekkingen:

  • de ceremonie vindt plaats op maandag t/m woensdag van 13.30 uur tot 17.00 uur.

  • bij binnenkomst op het gemeentehuis meldt het paar zich bij de receptie.

  • de ceremonie vindt plaats in de trouwzaal. In deze ruimte zijn voor maximaal 60 personen zitplaatsen.

  • alleen de noodzakelijke formaliteiten worden verricht tijdens de ceremonie, met een korte en algemene toespraak door de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • tijdens de ceremonie mogen er geen alcoholische dranken worden genuttigd of geschonken.

  • toespraken, het voordragen van gedichten, et cetera door derden zijn niet toegestaan.

  • tijdens de ceremonie is geen muziek of ander gebruik van media toegestaan.

  • een keuze voor een bepaalde ambtenaar is niet mogelijk.

  • de ambtenaar neemt vooraf geen contact op met het paar, deze stelt zich voor bij binnenkomst in het gemeentehuis.

Regels bij ceremoniële huwelijken, partnerschappen en omzettingen in het gemeentehuis

  • dit kan op maandag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur, op vrijdag van 9.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur.

  • de ceremonie vindt plaats in de trouwzaal. In deze ruimte zijn voor maximaal 60 personen zitplaatsen.

  • bij de ceremonie is een bode aanwezig.

  • alle formaliteiten worden verricht tijdens de ceremonie, met een toespraak.

  • tijdens de ceremonie mogen er geen alcoholische dranken worden genuttigd of geschonken.

  • tijdens de ceremonie is muziek toegestaan.

  • een keuze voor een bepaalde ambtenaar is, afhankelijk van beschikbaarheid, mogelijk.

  • de ambtenaar neemt vooraf contact op met het paar.

Regels bij ceremoniële huwelijken, partnerschappen en omzettingen op een externe locatie

  • dit kan op maandag t/m donderdag van 9.00 tot 17.00 uur, op vrijdag van 9.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur.

  • bij de ceremonie is een bode aanwezig.

  • alle formaliteiten worden verricht tijdens de ceremonie, met een toespraak.

  • tijdens de ceremonie mogen er geen alcoholische dranken worden genuttigd of geschonken.

  • tijdens de ceremonie is, indien mogelijk, muziek toegestaan.

  • een keuze voor een bepaalde ambtenaar is, afhankelijk van beschikbaarheid, mogelijk.

  • het paar maakt zelf afspraken met de locatie. Het bureau burgerlijke stand voert de agenda van de huwelijksvoltrekkingen/partnerschapsregistraties en wijst de ambtenaar aan.

  • de ambtenaar neemt vooraf contact op met het paar.

  • als een paar kiest voor een externe locatie dan zijn, naast de leges voor de voltrekking op een aangewezen externe locatie, eventuele overige kosten van huur, inrichting, aankleding, benodigde verzekeringen, etc. voor hun rekening. 

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 13 juli 2021

De secretaris, De burgemeester,

A.P.E. Baart MBA drs. J.J.C. Adriaansen