Regeling vervallen per 02-09-2021

Aanwijzingsbesluit heffings-en invorderingsambtenaar 2019

Geldend van 14-07-2021 t/m 01-09-2021

Intitulé

Aanwijzingsbesluit heffings-en invorderingsambtenaar 2019

Aanwijzingsbesluit heffings-en invorderingsambtenaar 2019

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen aan den Rijn;

Gelet op;

• artikel 231, tweede lid, onderdeel b, c en d van de Gemeentewet;

• artikel 1 tweede lid van de Wet waardering onroerende zaken;

• artikel 2.1. van de Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Alphen aan den Rijn.

Besluit vast te stellen;

Aanwijzingsbesluit met betrekking tot de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de wet Waardering onroerende zaken, nader genoemd;

“Aanwijzingsbesluit heffings-en invorderingsambtenaar 2019”.

Artikel 1 Heffingsambtenaren

1. Voor de uitvoering van de bevoegdheden en verplichtingen genoemd in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet, is voor elk van de in de linker kolom van de tabel in bijlage 1 bij dit aanwijzingsbesluit genoemde belastingen de in de rechter kolom genoemde functionaris aangewezen als heffingsambtenaar.

2. Mandatering van deze bevoegdheid is mogelijk bij afzonderlijk mandaatbesluit.

Artikel 2 Invorderingsambtenaren

1. Voor de uitvoering van de bevoegdheden en verplichtingen genoemd in artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de Gemeentewet, is voor elk van de in de linker kolom van de tabel in bijlage 2 bij dit aanwijzingsbesluit genoemde belastingen de in de rechter kolom genoemde functionaris aangewezen als invorderingsambtenaar.

2. Mandatering van deze bevoegdheid is mogelijk bij afzonderlijk mandaatbesluit.

Artikel 3 Woz-ambtenaar

1. Als Woz-ambtenaar in de zin van artikel 1 tweede lid van de Wet waardering onroerende zaken wordt aangewezen de Manager Bedrijfsvoering.

2. Mandatering van deze bevoegdheid is mogelijk bij afzonderlijk mandaatbesluit.

Artikel 4 Medewerkers belastingen en inlichtingen verplichtingen

1. Voor de uitvoering van de bevoegdheden en verplichtingen genoemd in artikel 231, tweede lid, onderdeel d van de Gemeentewet, jegens wie mede gelden de verplichtingen als bedoeld in de artikel 47, 49, 50, 51 en 53a van de Algemene wet inzake rijksbelastingen en in de artikel 58 en 60 van de Invorderingswet 1990, dan wel bedoeld of van toepassing verklaard in de algemene maatregel van bestuur krachtens artikel 246a Gemeentewet dan wel artikel 31 Wet waardering onroerende zaken, zijn de in bijlage 3 bij dit aanwijzingsbesluit genoemde gemeenteambtenaren aangewezen.

2. Mandatering van deze bevoegdheid is niet mogelijk.

Artikel 5 Onbezoldigd gemeenteambtenaar

Als onbezoldigd gemeenteambtenaar ten behoeve van de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen, worden aangewezen de functionarissen genoemd in bijlage 5.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2019, onder intrekking van het Aanwijzingsbesluit heffings-en invorderingsambtenaar 2014.

Bijlage 1 bij artikel 1 van het Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar 2019

 

Gemeentelijke belastingen

 
 

Heffingsambtenaren

 
 
 
 
 
 
 

1

Onroerende-zaakbelastingen

 
 

Manager Bedrijfsvoering.

2

Afvalstoffenheffing

 
 
 

Manager Bedrijfsvoering

3

Rioolheffing

 
 
 

Manager Bedrijfsvoering

4

Hondenbelasting

 
 
 

Manager Bedrijfsvoering

5

Toeristenbelastingen

 
 
 

Manager Bedrijfsvoering

6

Haven- en opslaggelden

 
 

Manager Bedrijfsvoering

7

Parkeerbelastingen; naheffingsaanslagen

 

Manager Ruimte en Veiligheid

8

Parkeerbelastingen; bezwaar- en beroepsprodecures

Manager Bedrijfsvoering

9

Marktgelden incidentele dagplaatshouders

 

Manager Ruimte en Veiligheid

10

Marktgelden vaste vergunninghouders

 

Manager Bedrijfsvoering

11

Roerende ruimtebelastingen

 
 

Manager Bedrijfsvoering

12

Precariobelastingen

 
 
 

Manager Bedrijfsvoering

13

BIZ-bijdragen

 
 
 

Manager Bedrijfsvoering

14

Baatbelasting

 
 
 

Manager Bedrijfsvoering

15

Liggelden

 
 
 
 

Manager Bedrijfsvoering

16

Begrafenisrechten; jaarlijkse onderhoudsrechten

Manager Bedrijfsvoering

 

als bedoeld in de Verordening Begrafenisrechten

 

17

Begrafenisrechten; de overige rechten, zoals bedoeld

Manager Bedrijfsvoering

 

in de Verordening Begrafenisrechten

 
 

18

Leges in de zin van de Legesverordening

 

Manager Bedrijfsvoering

19

Specifieke leges Algemene Dienstverlening als bedoeld

Manager Publieksdienstverlening

 

in Titel 1 van de Tarieventabel Legesverordening

 

20

Specifieke leges Dienstverlening vallend onder fysieke

Manager Bedrijfsvoering

 

leefomgeving/omgevingsvergunning als bedoeld in Titel 2

 
 

van de Tarieventabel Legesverordening

 
 

21

Specifieke leges Dienstverlening vallend onder

Manager Bedrijfsvoering

 

Europese Dienstenrichtlijn als bedoeld in Titel 3 van de Tarieventabel Legesverordening

 
 

22 Forensenbelasting

 

Manager Bedrijfsvoering

 

Alphen aan den Rijn, 29 juni 2021

 
 
 
 

Bijlage 2 bij artikel 2 van het Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar 2019

 

Gemeentelijke belastingen

 
 

Invorderingsambtenaren

 
 
 
 
 
 
 

1

Onroerende-zaakbelastingen

 
 

Tactisch leidinggevende Belastingen

2

Afvalstoffenheffing

 
 
 

Tactisch leidinggevende Belastingen

3

Rioolheffing

 
 
 

Tactisch leidinggevende Belastingen

4

Hondenbelasting

 
 
 

Tactisch leidinggevende Belastingen

5

Toeristenbelastingen

 
 
 

Tactisch leidinggevende Belastingen

6

Haven- en opslaggelden

 
 

Operationeel leidinggevende Beheer

7

Parkeerbelastingen; naheffingsaanslagen

 

Operationeel leidinggevende Handhaving

8

Parkeerbelastingen; bezwaar- en beroepsprodecures

Tactisch leidinggevende Belastingen

9

Marktgelden incidentele dagplaatshouders

 

Operationeel leidinggevende Handhaving

10

Marktgelden vaste vergunninghouders

 

Operationeel leidinggevende Beheer

11

Roerende ruimtebelastingen

 
 

Tactisch leidinggevende Belastingen

12

Precariobelastingen

 
 
 

Operationeel leidinggevende Beheer

13

BIZ-bijdragen

 
 
 

Tactisch leidinggevende Belastingen

14

Baatbelastingen

 
 
 

Operationeel leidinggevende Beheer

15

Liggelden

 
 
 
 

Operationeel leidinggevende Beheer

16

Begrafenisrechten; jaarlijkse onderhoudsrechten

Tactisch leidinggevende Belastingen

 

als bedoeld in de Verordening Begrafenisrechten

 

17

Begrafenisrechten; de overige rechten, zoals bedoeld

Tactisch leidinggevende Vergunningen

 

in de Verordening Begrafenisrechten

 
 

18

Leges in de zin van de Legesverordening

 

Tactisch leidinggevende Vergunningen

19

Specifieke leges Algemene Dienstverlening als bedoeld

Tactisch leidinggevende Burgerzaken

 

in Titel 1 van de Tarieventabel Legesverordening

 

20

Specifieke leges Dienstverlening vallend onder fysieke

Tactisch leidinggevende Vergunningen

 

leefomgeving/omgevingsvergunning als bedoeld in

Titel 2

 
 

van de Tarieventabel Legesverordening

 
 

21

Specifieke leges Dienstverlening vallend onder

Tactisch leidinggevende Belastingen

 

Europese Dienstenrichtlijn als bedoeld in Titel 3 van de Tarieventabel Legesverordening

 
 

22 Forensenbelasting

 

Tactisch leidinggevende Belastingen

 

Alphen aan den Rijn, 29 juni 2021

 
 
 
 

Bijlage 3 bij artikel 4 van het Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar 2019 Medewerkers belastingen

Als gemeenteambtenaar , bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel d van de Gemeentewet

worden aangewezen als medewerkers belastingen de volgende gemeenteambtenaren:

- Manager Bedrijfsvoering

- Manager Publieksdienstverlening

- Manager Ruimte en Veiligheid

- Tactisch leidinggevende Belastingen

- Operationeel leidinggevende Beheer

- Tactisch leidinggevende vergunningen

- Medewerker Beleidsuitvoering I, II,III en IV Belastingen

- Adviseur IV Juridische zaken & Inkoop

- Medewerker Bedrijfsvoering II en III Beheer

- Tactisch leidinggevende Burgerzaken, ten aanzien van leges Algemene Dienstverlening

- Medewerker Beleidsuitvoering I en II Burgerzaken en medewerker Publiek I en II, ten aanzien van leges Algemene Dienstverlening

- Medewerker Beleidsuitvoering I en II en medewerker Publiek I en II Vergunningen en Klant Contact Centrum (KCC), ten aanzien van leges Algemene Dienstverlening

- Operationeel leidinggevende Handhaving, ten aanzien van marktgelden en parkeerbelastingen

- Medewerker Handhaving III Handhaving, ten aanzien van marktgelden

- Medewerker Handhaving I, III en IV Handhaving, ten aanzien van parkeerbelastingen

- Medewerker technische uitvoering III Uitvoering en Service, ten aanzien van havengelden

- Manager Centrale Diensten Parkeerservice

- Medewerker Handhaving III Handhaving en medewerker Bedrijfsvoering IV Belastingen

Bijlage 4 bij artikel 4 van het Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar 2019 Inlichtingenverplichtingen 2019

Als gemeenteambtenaar, jegens wie de verplichtingen gelden als bedoeld in artikelen 47,49,50,51 en 53a Algemene wet rijksbelastingen,

58 en 60 Invorderingswet, 246a Gemeentewet en 31 Wet WOZ worden aangewezen de volgende gemeenteambtenaren:

- Tactisch leidinggevende Belastingen

- Operationeel leidinggevende Beheer

- Tactisch leidinggevende vergunningen

- Medewerker Beleidsuitvoering I, II, III en IV Belastingen

- Adviseur IV Juridische zaken & Inkoop

- Medewerker Bedrijfsvoering II en III Beheer

- Medewerker Beleidsuitvoering I en II en medewerker Publiek I en II Burgerzaken, ten aanzien van leges Algemene Dienstverlening

- Medewerker Beleidsuitvoering I en II en medewerker Publiek I en II Vergunningen en Klant Contact Centrum (KCC), ten aanzien van leges Algemene Dienstverlening

- Operationeel leidinggevende Handhaving, ten aanzien van marktgelden en parkeerbelastingen

- Medewerker Handhaving III Handhaving, ten aanzien van marktgelden

- Medewerker Handhaving I, III en IV Handhaving, ten aanzien van parkeerbelastingen

- Medewerker technische uitvoering III Uitvoering en Service, ten aanzien van havengelden

- Manager Centrale Diensten Parkeerservice

- Medewerker Handhaving III Handhaving en medewerker Bedrijfsvoering IV Belastingen

Bijlage 5 bij artikel 5 van het Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar 2019 Onbezoldigd gemeenteambtenaar

Als onbezoldigd gemeenteambtenaar , bedoeld in artikel 2.1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling en artikel 231, tweede lid, onderdeel e worden aangewezen:

- Medewerkers Mandaat / Flanderijn

- Woz taxateur (extern)

- Manager Centrale Diensten Parkeerservice

Bijlage 6bij artikel 1,2 en 3 Mandaatbesluiten bij het Aanwijzingsbesluit heffings-en invorderingsambtenaar 2019

Mandaatbesluit woz-ambtenaar Financiën

 
 
 

Manager Bedrijfsvoering.

 
 
 

Besluit:

 

te mandateren om namens hem, ingeval van ziekte of afwezigheid, op te treden als de gemeenteambtenaar bedoeld in

 

artikel 1, tweede lid van de Wet waardering onroerende zaken, de volgende gemeenteambtenaren:

 

-

Tactisch leidinggevende Belastingen

-

Medewerker Beleidsuitvoering I, II, III en IV Belastingen

-

Adviseur IV Juridische zaken & Inkoop

 
 

Dit mandaatbesluit treedt in werking op 30 maart 2019, onder intrekking van het mandaatbesluit van 14 februari 2014.

 
 
 

d.d. 30 maart 2019

 
 
 

J. Perfors

 

Manager Bedrijfsvoering.

 

Mandaatbesluit heffingsambtenaar Financiën

 
 

Manager Bedrijfsvoering.

 
 

Besluit:

 

te mandateren om namens hem, ingeval van ziekte of afwezigheid, op te treden als de gemeenteambtenaar bedoeld in

artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de gemeentewet de volgende gemeenteambtenaren:

-

Tactisch leidinggevende Belastingen

 

Tactisch leidinggevende vergunningen

-

Operationeel leidinggevende Beheer

-

Medewerker Beleidsuitvoering I, II, III en IV Belastingen

-

Medewerker Bedrijfsvoering II en III Beheer

-

Adviseur IV Juridische zaken & Inkoop

-

Manager Centrale Diensten Parkeerservice, ondermandaat is mogelijk

 
 

Dit mandaatbesluit treedt in werking op 30 maart 2019, onder intrekking van het mandaatbesluit van 14 februari 2014.

 
 

d.d. 30 maart 2019

 
 

J. Perfors

 

Manager Bedrijfsvoering.

Ondertekening

Alphen aan den Rijn, 20 mei 2019.

Het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,

de secretaris, de burgemeester.