Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR659801
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR659801/1
Besluit van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam Omnibuzz houdende regels omtrent mandaat- en volmacht
Geldend van 07-07-2021 t/m heden
Intitulé
Besluit van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam Omnibuzz houdende regels omtrent mandaat- en volmachtSamenvatting
Het nemen van besluiten is binnen de gemeenschappelijke regeling voorbehouden aan het dagelijks bestuur. Om de dagelijkse gang van zaken werkbaar te houden, heeft het dagelijks bestuur een aantal van deze besluiten gemandateerd aan de directeur. Over mandatering wordt gesproken bij besluiten van publiekrechtelijke aard. Voor besluiten van privaatrechtelijke aard heeft het dagelijks bestuur volmacht verleend aan de directeur. Daar waar dit doelmatig is kan de directeur aan andere functionarissen binnen de organisatie ondermandaat c.q. subvolmacht verlenen. Het dagelijks bestuur verleent goedkeuring door het vaststellen van het register (mandaat- en volmachtregister).
Laatste update
Dit document is opgenomen in het personeelshandboek in verband met de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra). Tekstuele aanpassing heeft plaatsgevonden in artikel 1, lid 2 (tekstueel), 2016-M-B02 aanpassing functiebenaming sub volmacht, 2016 – M – B04 idem.
Als gevolg van de invoering van de Wnra wijzigt de aard van de besluiten met betrekking tot personeelsaangelegenheden. Zo was het verlenen van een ambtelijke aanstelling voorheen een eenzijdig, publiekrechtelijk besluit dat onder de algemene wet bestuursrecht viel. Nu de ambtelijke rechtspositie onder het Burgerlijk Wetboek is vormgegeven, is het aangaan van een ambtelijk dienstverband een tweezijdige, privaatrechtelijke handeling, die vorm krijgt door het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst. Hierdoor verplaatsen zich de besluiten inzake de arbeidsvoorwaarden van het personeel zich van de mandaat- naar de volmachtfiguur. Omnibuzz kiest in dit kader niet voor een dubbele figuur zoals sommige gemeenten. Hierbij wordt het besluit om een vacature in te vullen eerst onder publiekrechtelijke vlag genomen waarna de in dienst treding onder privaatrechtelijke vlag plaats vindt. De reden hiervoor is enerzijds doelmatigheid en anderzijds de verenigbaarheid met het doel van de Wnra.
Achtergrondinformatie
De mandaat- en volmachtregeling is van groot belang bij geschillen met derden. Los van de inhoudelijke merites zal een rechter altijd toetsen of een besluit ‘bevoegd’ genomen is.
Uitleg bij de gemaakte keuzes
De keuzes zoals vastgelegd in het register vormen een moment opname. Jaarlijks zal worden bezien of het register uitgebreid of ingekort dient te worden. Verder wordt jaarlijks beoordeeld of de mandaten en volmachten doelmatig opereren mogelijk maken.
Mandaat- en volmachtregeling Omnibuzz
Inhoudsopgave
-
Artikel 1 Algemeen
Artikel 2 Afdoening en ondertekening
Artikel 3 Ondermandaat en subvolmacht
Artikel 4 Vervanging
Artikel 5 Overleg gebruik mandaat en volmacht
Artikel 6 Vormvereisten
Artikel 7 Informatie en verantwoording, evaluatie
Artikel 8 Model Overzichten
Bijlage Register mandaten en volmachten
Artikel 1 Algemeen
-
1 Aan de directeur van de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz worden de mandaten en volmachten verleend, zoals opgenomen in de bij de regeling behorende overzichten.
-
2 Voor zover van toepassing draagt de directeur zorg voor de bekendmaking van de op grond van deze regeling genomen en nog te nemen mandaat- en volmachtsbesluiten overeenkomstig het bepaalde in afdeling 3.6 algemene wet bestuursrecht. Arbeidsvoorwaardelijke besluiten vallen door de invoering van de Wnra niet meer onder de algemene wet bestuursrecht. Hierop zijn de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek alsmede de cao SGO van toepassing.
Artikel 2 Afdoening en ondertekening
De mandaten en volmachten zoals opgenomen in de overzichten zien zowel op de afdoening als op de ondertekening van de daarop betrekking hebbende besluiten en privaatrechtelijke rechtshandelingen.
Artikel 3 Ondermandaat en subvolmacht
-
1 Een mandaat- c.q. volmachtverlener kan bepalen dat de directeur bevoegd is om van de verleende mandaten en volmachten ondermandaat dan wel subvolmacht te verlenen aan de onder zijn verantwoordelijkheid vallende medewerkers van de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz.
-
2 Indien de directeur van de in het vorige lid verleende bevoegdheid gebruikmaakt, worden de verleende ondermandaten en subvolmachten in de in artikel 1, lid 1 van deze regeling vermelde overzichten opgenomen en dienovereenkomstig door hem bekend gemaakt.
-
3 Alvorens de directeur gebruik maakt van de in het eerste lid vermelde bevoegdheid, stelt hij het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan van de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz in kennis van zijn voornemen.
Artikel 4 Vervanging
-
1 De mandaat- c.q. volmachtverlener stelt regels op welke wijze de directeur vervangen dient te worden, indien hij verhinderd is van zijn mandaat of volmacht gebruik te maken.
-
2 Indien een ondermandaathouder dan wel een subgevolmachtigde de aan hem opgedragen bevoegdheid niet kan uitoefenen, gebeurt dit door de directeur.
Artikel 5 Overleg gebruik mandaat en volmacht
-
1 Indien de directeur bij een voorgenomen gebruik van een bepaald mandaat dan wel een bepaalde volmacht gerede twijfel heeft over de uitvoering of de effecten daarvan, treedt hij in overleg met de voorzitter van de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz. Deze kan bepalen of het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan verzocht moet worden zelf het besluit te nemen of de privaatrechtelijke rechtshandeling te verrichten.
-
2 Indien de in lid 1 vermelde situatie zich voordoet in geval van een ondermandaat of een subvolmacht, vindt dit overleg plaats tussen de ondermandaathouder dan wel sub gevolmachtigde en de directeur, die vervolgens bepaalt of de in lid 1 vermelde procedure toegepast dient te worden.
Artikel 6 Vormvereisten
-
1 De in mandaat dan wel ondermandaat genomen besluiten worden als volgt ondertekend:
“Het algemeen bestuur/ het dagelijks bestuur/ de voorzitter
Namens deze
De directeur openbaar lichaam Omnibuzz” (dan wel bij ondermandaat de functienaam van de ondermandataris).
-
2 De krachtens volmacht dan wel subvolmacht verrichte privaatrechtelijke rechtshandelingen worden als volgt ondertekend:
“Het algemeen bestuur/ het dagelijks bestuur/ de voorzitter
Namens deze
De directeur openbaar lichaam Omnibuzz” (dan wel bij subvolmacht de functienaam van de subgevolmachtigde).
Artikel 7 Informatie en verantwoording, evaluatie
-
1 De directeur informeert jaarlijks de oorspronkelijk bevoegde bestuursorganen van de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz over de (wijze van) uitvoering van deze mandaat- en volmachtregeling.
-
2 Bij deze informatieverstrekking geeft de directeur aan of en in hoeverre de verleende (onder)mandaten en/of (sub)volmachten in de praktijk doelmatig en/of doeltreffend werken.
-
3 Waar nodig kan de directeur aan het bevoegde bestuursorgaan een voorstel doen tot aanpassing van de mandaat- en volmachtregeling dan wel de toepassing daarvan.
Artikel 8 Model Overzichten
-
1 De overzichten van de verstrekte mandaten en verleende volmachten worden opgesteld overeenkomstig het volgende model:
Mandaten (M)
Nr.
Bevoegdheid/Taak
Bevoegd bestuursorgaan
Mandaat
Ondermandaat
Voorwaarde
2016 - M-
Volmachten (V)
Nr.
Bevoegdheid/Taak
Bevoegd bestuursorgaan
Volmacht
Subvolmacht
Voorwaarde
2016- V -
-
2 De overzichten worden als bijlage bij deze regeling opgenomen. Deze bijlage wordt het mandaat- en volmachtregister gemeenschappelijke regeling Omnibuzz genoemd.
-
3 De directeur is verantwoordelijk voor het actueel houden van de overzichten in het register.
Ondertekening
Bijlage 1: Register mandaten en volmachten
Hoofdstuk 1 Algemeen
Nr. |
Bevoegdheid/Taak |
Bevoegd bestuursorgaan |
Mandaat |
Onder mandaat |
Voorwaarde |
2016 - M-A01 |
Beslissen op een verzoek om informatie, als bedoeld in de Wet openbaarheid van bestuur en het verdagen van een dergelijke beslissing |
DB |
Directeur |
|
|
2016 - M-A02 |
Het doen van openbare bekendmakingen, kennisgevingen, bekendmaking van beleidsregels en andere besluiten van algemene strekking |
DB |
Directeur |
|
|
2016 - M-A03 |
Het afwijzen van een herhaalde aanvraag bij geen nieuw gebleken feiten / omstandigheden na een eerdere afwijzing |
DB |
Directeur |
Manager bedrijfsvoering |
|
2016 - M-A04 |
Het door- of terugzenden van geschriften kennelijk bestemd voor een ander bestuursorgaan en mededeling daarvan aan de indiener |
DB |
Directeur |
Manager bedrijfsvoering |
|
2016 - M-A05 |
Het beslissen op een bezwaarschrift conform het hiertoe uitgebrachte advies van de bezwaarschriftencommissie |
DB |
Directeur |
|
|
2016 - M-A06 |
Het aangaan van bestuursrechtelijke procedures namens het algemeen of dagelijks bestuur. Het mandaat geldt ook voor procedures die tegen het openbaar lichaam Omnibuzz gevoerd worden |
AB DB |
Directeur |
|
Het op verzoek van de rechter aangaan van een schikking dan wel het vergoeden van gemaakte kosten is gemaximeerd tot € 10.000,- |
2016 - M-A07 |
Inhoudelijke behandeling van klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Awb |
DB |
Directeur |
|
|
2016 - M-A08 |
Het indienen van een aanvraag voor een vergunning of ontheffing, inclusief het doen van een melding |
DB |
Directeur |
|
|
2016 - M-A09 |
Het aansprakelijk stellen van derden en het beslissen op het aansprakelijk stellen van het openbaar lichaam Omnibuzz door derden |
DB |
Directeur |
|
|
2016 – M-A010 |
Het doen van aangifte bij de politie van strafbare feiten |
DB |
Directeur |
Managers |
|
2016 - M-A11 |
Aanbestedingsprocedures voorbereiden en uitvoeren |
DB |
Directeur |
Managers |
|
2016 - M-A12 |
Het nemen van initiatieven en besluiten met betrekking tot veiligheid, gezondheid, welzijn en milieu |
DB |
Directeur |
Managers BHV-ers |
|
2016 - M-A13 |
Acuut te nemen maatregelen ter voorkoming van gevaar of letsel |
DB |
Directeur |
BHV-coördinator |
|
2020 – M-A14 |
Benoeming leden cliëntenpanel Omnibuzz |
(Voorzitter) AB |
Directeur |
|
Op voordracht van het cliëntenpanel |
2020 -M-A15 |
Goedkeuren interne projectplannen incl. (budget/teken-) bevoegdheden projectleider |
DB |
Directeur |
|
Bevoegdheden projectleider blijven binnen mandaat directie |
2020 – M-A16 |
Vaststellen (wijzigingen) uitvoeringsregels in vervoerreglement |
AB |
Directeur |
|
Wijzigingen passen binnen kaders DVO |
Nr. |
Bevoegdheid/Taak |
Bevoegd bestuursorgaan |
Volmacht |
Sub volmacht |
Voorwaarde |
2016 - V-A01 |
Het besluiten tot het namens het openbaar lichaam Omnibuzz voeren van privaatrechtelijke rechtsgedingen of handelingen ter voorbereiding daarop. |
AB DB |
Directeur |
|
Het aangaan van schikkingen is gemaximeerd tot een bedrag van € 10.000,- |
2016 - V-A02 |
Het nemen van besluiten tot het oplossen van conflicten door middel van bemiddeling door een onafhankelijke derde (mediation) |
DB |
Directeur |
|
|
2016 - V-A03 |
Alle conservatoire maatregelen nemen en doen wat nodig is om verjaring of verlies van recht of bezit te voorkomen |
DB |
Directeur |
|
|
2016 - V-A04 |
Handelingen ter voorbereiding van overeenkomsten, inclusief het vragen van offerte |
DB |
Directeur |
Managers |
|
2016 - V-A05 |
Het aangaan van een privaatrechtelijke overeenkomst |
DB |
Directeur |
Managers |
Voorzien in de begroting. Tot maximaal € 50.000,- (volmacht) Tot maximaal € 10.000,- (subvolmacht) Conform inkoop- en aan-bestedingsbeleid |
Hoofdstuk 2 Bedrijfsvoering
Nr. |
Bevoegdheid/Taak |
Bevoegd bestuursorgaan |
Mandaat |
Onder mandaat |
Voorwaarde |
2016 - M-B01 |
Het ingevolge artikel 27 van de Wet bescherming persoonsgegevens melden van verwerkingen |
DB |
Directeur |
Manager bedrijfsvoering |
|
2016 - M-B02 |
Het doen van aangifte bij Rijksbelastingdienst, pensioenfonds e.d. |
DB |
Directeur |
Manager bedrijfsvoering Teamleider Finance |
|
2016 - M-B03 |
Het instellen van bezwaar en beroep m.b.t. omzetbelasting |
DB |
Directeur |
Manager bedrijfsvoering |
|
2016 - M-B04 |
Ingebrekestelling en aanmaning m.b.t. vorderingen op derden |
DB |
Directeur |
Manager bedrijfsvoering Teamleider Finance |
|
2016 - M-B05 |
Oninbaar verklaren van vorderingen op derden |
DB |
Directeur |
|
|
2016 - M-B06 |
Alle handelingen op grond van de Archiefverordening |
DB |
Directeur |
Manager bedrijfsvoering |
Archiefverordening van de gemeente Sittard Geleen is van toepassing |
Nr. |
Bevoegdheid/Taak |
Bevoegd bestuursorgaan |
Volmacht |
Sub volmacht |
Voorwaarde |
2016 - V-B01 |
Het aangaan van huurovereenkomsten voor roerende of onroerende goederen |
DB |
Directeur |
Manager bedrijfsvoering |
Voorzien in begroting |
2016 - V-B02 |
Het aangaan van lease-overeenkomsten voor bedrijfsmiddelen |
DB |
Directeur |
Manager bedrijfsvoering |
Voorzien in begroting |
2016 - V-B03 |
Het aankopen van bedrijfsmiddelen |
DB |
Directeur |
Manager bedrijfsvoering |
Voorzien in begroting |
Hoofdstuk 3 P en O
Nr. |
Bevoegdheid/Taak |
Bevoegd bestuursorgaan |
Volmacht |
Sub volmacht |
Voorwaarde |
2020 - V-P01 Cao SGO Hoofdstuk 2 |
Aangaan van stageovereenkomsten en werkervaringsovereenkomsten |
DB |
Directeur |
Manager |
|
2020 - V-P02 Cao SGO Hfdst 2 |
Aangaan arbeidsovereenkomsten voor bepaalde en onbepaalde tijd |
DB |
Directeur |
Manager |
|
2020 - V-P03 Cao SGO Hfdstk 2 |
Inzet van uitzendkrachten, oproep- en payroll medewerkers |
DB |
Directeur |
Manager |
|
2020 - V-P04 |
Opdragen passende functie |
DB |
Directeur |
- |
|
2020 - V-P05 |
Opdragen tijdelijke werkzaamheden |
DB |
Directeur |
- |
|
2020- V-P06 |
Aanpassingen arbeidsduur |
DB |
Directeur |
Manager |
|
|
|
|
|
|
|
2020 - V-P07 |
Vaststellen functiebeschrijvingen |
DB |
Directeur |
- |
|
2020 - V-P08 |
Vaststellen functiewaardering |
DB |
Directeur |
- |
Op advies van externe deskundige |
2020 - V-P09 |
Vaststellen salaris, salarisverhoging en -verlaging |
DB |
Directeur |
- |
|
2020 - V-P10 |
Vaststellen van een in hoofdstuk 3 Cao SGO genoemde toelage |
DB |
Directeur |
- |
|
2020 - V-P10 Cao SGO Hfdstk 5 |
Vaststellen werktijdenregeling |
DB |
Directeur |
- |
Volmacht i.v.m. instemmings Bevoegdheid O.R. |
2020 - V-P11 |
Vaststellen dienstroosters |
DB |
Directeur |
Manager |
|
|
|
|
|
|
|
2020 - V-P12 Cao SGO |
Vaststellen regeling uitruil arbeidsvoorwaarden |
DB |
Directeur |
- |
|
2020 - V-P13 |
Besluiten op verzoeken tot uitwisseling arbeidsvoorwaarden |
DB |
Directeur |
- |
|
2020 - V-P14 Cao SGO Hfdstk 6 |
Vaststellen Vakantie- en verlofregeling |
DB |
Directeur |
- |
Instemming OR |
2020 - V-P15 |
Toekennen verlofrechten |
DB |
Directeur |
|
|
2020 - V-P16 |
Toekennen/weigeren/ intrekken verlof |
DB |
Directeur |
Manager |
|
2020 - V-P17 |
Toekennen/weigeren/ intrekken buitengewoon verlof |
DB |
Directeur |
- |
|
2020 - V-P18 |
Besluit afwijken verval- en verjaringstermijnen |
DB |
Directeur |
- |
|
2020 - V-P19 |
Besluiten vallend onder de Wazo |
DB |
Directeur |
- |
|
2020 - V-P20 |
Toekennen onbetaald verlof |
DB |
Directeur |
- |
|
2020 - V-P21 Cao SGO Hfdstk 7 |
Uitvoeren regels bij ziekte en ziekteverzuimbegeleiding |
DB |
Directeur |
Manager Teamleider |
|
2020 - V-P22 |
Opdracht geven tot bedrijfsgeneeskundige begeleiding/onderzoek |
DB |
Directeur |
Manager |
|
2020 - V-P22 |
Besluit korten salaris bij ziekte |
DB |
Directeur |
- |
|
2020 - V-P23 |
Beëindiging dienstverband na ziekte |
DB |
Directeur |
- |
Na ontslag-vergunning UWV |
2020 - V-P24 |
Besluiten tot afwijken van de vaste lijn in gevallen genoemd in hoofdstuk 7 |
DB |
Directeur |
- |
|
2020 - V-P25 |
Besluiten tot het opleggen van sancties bij het niet nakomen van re-integratieverplichtingen |
DB |
Directeur |
- |
|
2020 - V-P26 |
Besluiten tot het verlenen van ontslag op eigen verzoek |
DB |
Directeur |
- |
|
2020 - V-P27 |
Besluiten tot (reorganisatie-) ontslag op economische gronden; aanvragen ontslag-vergunning UWV |
DB |
Directeur |
- |
Op basis van door DB vastgesteld reorganisatieplan |
2020 - V-P28 |
Overige ontslaggronden; indienen ontbindings-verzoek bij kantonrechter |
DB |
Directeur |
- |
Informatie Plicht DB |
2020 – V – P29 Cao SGO Hfdstk 10 |
Uitvoeringsbesluiten wachtgeld e.d. |
DB |
Directeur |
- |
|
2020–V– P30 |
Toestemming tot het uitvoeren van nevenwerkzaamheden |
DB |
Directeur |
- |
|
2020-V-P31 |
Toekennen van schadevergoedingen |
DB |
Directeur |
- |
|
2020-V-P32 |
Behandeling van klachten over ambtenaren conform interne klachtenregeling |
DB |
Directeur |
- |
M.u.v. klachten over managers |
|
|
|
|
|
|
2020-V-P33 |
Opleggen disciplinaire- c.q. ordemaatregel |
DB |
Directeur |
- |
Informatieplicht DB |
2020-V-P34 |
Vasstellen loopbaanontwikkelingsbeleid |
DB |
Directeur |
- |
Advies OR |
2020-V-P35 |
In overleg met de medewerker vaststellen loopbaan ontwikkelplan |
DB |
Directeur |
Manager Teamleider |
|
2020-V-P36 |
Inzet van loopbaan instrumenten |
DB |
Directeur |
Manager |
|
2020-V-P37 |
Toekennen van in redelijkheid gemaakte kosten, bijv. Verhuis- en pensionkosten, representatie e.d. |
DB |
Directeur |
- |
|
Nr. |
Bevoegdheid/Taak |
Bevoegd bestuursorgaan |
Volmacht |
Sub volmacht |
Voorwaarde |
|
|
|
|
|
|
2020-V–P38 |
Aangaan van een overeenkomst met een arbodienst |
DB |
Directeur |
- |
|
2020-V–P39 |
Inkoop van re-integratievoorzieningen |
DB |
Directeur |
- |
|
2020 -V-P40 |
Vaststellen van de hoogte van een transitievergoeding |
DB |
Directeur |
- |
|
2020–V– P41 |
Aangaan van een vast-stellingsovereenkomst bij ontslag met wederzijds goedvinden |
DB |
Directeur |
- |
Na voorafgaande melding aan DB |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl