Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR659718
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR659718/1
Reglement Burgerlijke Stand 2021
Geldend van 01-01-2021 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2021
Intitulé
Reglement Burgerlijke Stand 2021Burgemeester en wethouders van de gemeente Hof van Twente,
gelet op het bepaalde in de artikelen 16 en 16c, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de
artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand;
besluiten
vast te stellen het REGLEMENT HOUDENDE BEPALINGEN TEN AANZIEN VAN DE
AMBTENAREN VAN DE BURGELIJKE STAND, DE BUITENGEWOON AMBTENAREN
VAN DE BURGERLIJKE STAND, DE VOLTREKKING VAN HUWELIJKEN EN DE
OPENSTELLING VAN HET BUREAU VAN DE BURGERLIJKE STAND.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Het reglement verstaat onder:
1. de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.
2. het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994.
3. trouwlocatie: de locatie waar een huwelijk plaatsvindt.
4. het college: het college van burgemeester en wethouders van Hof van Twente.
5. ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van
een andere gemeente als zodanig aangewezen door het college.
6. buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de
gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in
gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders
(artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
7. gemeentehuis: het gemeentehuis gelegen aan De Höfte 7 te Goor.
8. trouwlocaties: alle locaties binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Hof van
Twente met inachtneming van dit reglement.
Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke
stand
1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:
a. ambtenaren in dienst van de gemeente Hof van Twente, werkzaam bij de afdeling
publiekscentrum.
b. ambtenaren in dienst van een andere gemeente.
2. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.
3. Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand aanwijzen.
Artikel 3 Aanwijzingsperiode (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand
1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in de arbeidsovereenkomst te
bepalen periode aangewezen. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen
gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.
2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het
aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen.
3. De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de
periode van één dag betreft:
de voltrekking van een specifiek huwelijk.
de voltrekking van een huwelijk door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke
stand aangewezen voor de periode van één dag, vindt onbezoldigd plaats.
de aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de
periode van één dag, vindt slechts plaats als hij/zij aangewezen is als buitengewoon
ambtenaar van de burgerlijke stand of ambtenaar van de burgerlijke stand in een
andere Nederlandse gemeente en nog actief de taken van een (buitengewoon)
ambtenaar van de burgerlijke stand uitvoert.
Artikel 4 Locatie burgerlijke stand
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke
stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis, dan wel op een trouwlocatie. De
ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun
wettelijke taken verrichten.
Artikel 5 Kosteloze voltrekking van een huwelijk
Twee maal per week wordt er gelegenheid gegeven tot kosteloze voltrekking van een
huwelijk.
1. De ceremonie vindt plaats in een spreekkamer in het gemeentehuis.
2. Behalve het bruidspaar worden alleen de getuigen (minimaal 2/maximaal 4) toegelaten
bij de ceremonie.
3. De randvoorwaarden bij de kosteloze ceremonie zijn:
a. de tijdstippen voor de kosteloze ceremonie zijn iedere maandag om 09.00 uur en
09.15 uur, met inachtneming van de in de algemene termijnenwet aangewezen
feestdagen of daarmee gelijkgestelde dagen.
b. de ceremonie duurt maximaal 10 minuten.
c. er kan geen voorkeur worden uitgesproken voor een (buitengewoon) ambtenaar van
de burgerlijke stand die het huwelijk voltrekt.
d. er vindt geen voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de
burgerlijke stand.
e. er wordt geen toespraak gehouden tijdens de ceremonie.
Artikel 6 Voltrekking van een huwelijk met een eenvoudige ceremonie
(Budgethuwelijk)
Twee maal per week wordt er gelegenheid gegeven tot voltrekking van een huwelijk met een
eenvoudige ceremonie.
1. De eenvoudige ceremonie vindt plaats in de raadzaal van het gemeentehuis.
2. De randvoorwaarden bij de eenvoudige ceremonie zijn:
a. de tijdstippen voor de eenvoudige ceremonie zijn iedere donderdag om 14.30 uur en
15.00 uur, met inachtneming van de in de algemene termijnenwet aangewezen
feestdagen of daarmee gelijkgestelde dagen.
b. de ceremonie duurt maximaal 20 minuten.
c. er kan geen voorkeur worden uitgesproken voor een (buitengewoon) ambtenaar van
de burgerlijke stand die het huwelijk voltrekt.
d. er vindt geen voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de
burgerlijke stand.
e. er wordt een standaard toespraak gehouden tijdens de ceremonie.
Artikel 7 Aangewezen locaties
1. Als vaste trouwlocatie van de gemeente Hof van Twente is aangewezen het
gemeentehuis in Goor.
2. De gemeenteraad heeft bij besluit van 24 september 2013 onder voorwaarden de gehele
gemeente Hof van Twente aangewezen als trouwlocatie. Een trouwlocatie moet voldoen
aan de in artikel 8 genoemde voorwaarden.
Artikel 8 Voorwaarden locatie voor gebruik als trouwlocatie
1. Het huwelijk mag niet worden voltrokken:
a. in een nog daarvoor in gebruik zijnde gebedshuis.
b. op een kerkhof.
c. in een bordeel.
d. in een luchtvaartuig dat is opgestegen.
e. in een vaartuig dat niet is afgemeerd.
f. op een locatie die in strijd is met de openbare orde en veiligheid en de goede zeden,
dit ter beoordeling van de leidinggevende van de afdeling publiekszaken.
2. Het gebruik van een locatie als trouwlocatie is pas toegestaan als uiterlijk 8 weken voor
de voltrekking van het huwelijk of het geregistreerd partnerschap een schriftelijke of
digitale melding is gedaan aan de ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze melding
bevat tenminste de vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of
partners, de dag, het tijdstip van de voltrekking van het huwelijk of de registratie van het
partnerschap en het adres van de locatie.
3. Een trouwlocatie moet naar behoren zijn ingericht. Hieronder wordt tenminste verstaan:
a. de aanwezigheid van tafels en stoelen.
b. de aanwezigheid van een lessenaar/katheder.
c. voldoende verlichting in de ceremonieruimte.
d. een aparte ruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand om
zich te verkleden.
e. de aanwezigheid van een toilet.
4. De gemeente is niet verantwoordelijk voor de inrichting, aankleding en verzorging van de
trouwlocatie.
5. De voltrekking van een huwelijk is openbaar. De locatie moet gedurende de ceremonie
toegankelijk zijn voor iedereen.
6. De trouwlocatie moet voldoen aan de algemene eisen van openbare orde en veiligheid.
7. Het bruidspaar of de partners zijn zelf verantwoordelijk voor het borgen van de veiligheid.
Ook de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand moet
gewaarborgd zijn.
8. De gemeente Hof van Twente is niet verantwoordelijk voor schade ontstaan tijdens of
voortvloeiend uit de voltrekking van het huwelijk op de locatie. De (buitengewoon)
ambtenaar van de burgerlijke stand is een gemeentelijke vertegenwoordiger en
uitsluitend verantwoordelijk voor het rechtsgeldig tot stand laten komen van het huwelijk.
9. Het bruidspaar is verantwoordelijk voor de ontvangst en begeleiding van de gasten en
verdere gang van zaken op de trouwlocatie. De kosten daarvoor komen voor rekening
van het bruidspaar.
10. Er moet een uitwijkmogelijkheid zijn voor als bijvoorbeeld de weersomstandigheden niet
goed zijn.
11. De verantwoordelijkheid van de benodigde vergunningen en verzekeringen ligt bij het
bruidspaar dan wel de eigenaar/beheerder van de trouwlocatie.
12. Het niet voldoen aan de bepalingen van dit reglement kan een reden zijn om het huwelijk
niet op de overeengekomen tijd en locatie tot stand te laten komen.
Artikel 9 Leiding werkzaamheden burgerlijke stand
De leidinggevende van de afdeling publiekszaken waar het bureau burgerlijke stand in de
organisatie van de gemeente Hof van Twente is ondergebracht, is belast met de leiding van
het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 10 Openstelling bureau burgerlijke stand
1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend voor de voltrekking van
een huwelijk:
a. in een spreekkamer in het gemeentehuis te Goor voor kosteloze voltrekkingen van
huwelijken op maandag om 09.00 uur en 09.15 uur;
b. in de raadzaal van het gemeentehuis te Goor voor de voltrekking van een huwelijk op
maandag tot en met zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur, mits de raadzaal niet is
vastgelegd voor andere activiteiten;
c. op een trouwlocatie voor de voltrekking van een huwelijk op maandag tot en met
zondag gedurende het gehele etmaal;
d. voor de overige werkzaamheden: in het gemeentehuis te Goor, waar wordt
aangesloten bij de openingstijden van de publieksbalie.
2. De interval tussen twee huwelijksvoltrekkingen bedraagt:
a. op de in artikel 6, eerste lid genoemde locatie 30 minuten;
b. op de in artikel 10, eerste lid onder a genoemde locatie 15 minuten;
c. op de in artikel 10, eerste lid onder b genoemde locatie tenminste een uur;
3. Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten op algemeen erkende en daarmee
gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet en op
andere door het college aangewezen dagen.
4. Het bureau van de burgerlijke stand kan op dagen dat het bureau regulier gesloten is
voor het publiek beperkt geopend zijn op door het college, na voorafgaande
bekendmaking, te bepalen uren.
5. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende gedaan
aan het college, worden geopend op dagen dat het bureau gesloten is, indien de
belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden
gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
6. In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het eerste lid
aangegeven uren.
Artikel 11 Schakelbepaling
De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van
toepassing op het geregistreerd partnerschap en het registreren van het partnerschap. De
bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in
een huwelijk.
Artikel 12 Inwerkingtreding
1. Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2021.
2. Het reglement burgerlijke stand 2016 wordt per 1 januari 2021 ingetrokken.
Artikel 13 Citeertitel
Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement burgerlijke stand 2021.
Ondertekening
Burgemeester en wethouders van Hof van Twente,
de secretaris, de burgemeester,
drs. D. Lacroix drs. H.A.M. Nauta-van Moorsel MPM
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl