Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR659564
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR659564/2
Beleids- en nadere regels jeugdhulp Lelystad 2021
Geldend van 20-07-2024 t/m heden
Intitulé
Beleids- en nadere regels jeugdhulp Lelystad 2021Beleids- en nadere regels Jeugdhulp Lelystad 2021
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lelystad,
gelet op de Jeugdwet en de Verordening Jeugdhulp Lelystad 2021;
Overwegende dat het college bevoegd is beleids- en nadere regels vast te stellen met betrekking tot de uitvoering van deze wet;
B E S L U I T:
Vast te stellen de hierna volgende beleids- en nadere regels jeugdhulp 2021.
In de Kadernota Sociaal Domein 2019-2022 en Aanpak Sociaal Domein
‘Inclusief Aanpak Jeugdzorg 2021 en verder’ is het door het gemeentebestuur te voeren beleid vastgesteld. Op grond van de Jeugdwet is de verordening Jeugdhulp Lelystad 2021 vastgesteld door de raad. In de verordening word verwezen naar nadere regels. In het nu voorliggende document staan deze regels alsmede de beleidsregels nader uitgewerkt.
Het beleidsplan jeugdhulp, de verordening en deze beleids- en nadere regels zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Hoofdstuk 1 Algemene uitgangspunten
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
-
1. In artikel 1.1. van de Jeugdwet en in artikel 1 van de Verordening Jeugdhulp Lelystad 2021 wordt een aantal begrippen omschreven. Deze begrippen zijn voor zover zij voorkomen in dit besluit ook van toepassing op deze beleids- en nadere regels.
-
2. In deze beleids- en nadere regels wordt verstaan onder:
- a.
Medisch-wetenschappelijk onderzoek: onderzoek dat verricht is volgens de Wet medisch-wetenschappelijk onderzoek met mensen.
- a.
Artikel 2 Beschikbare voorzieningen
-
1. Het overzicht van de beschikbare algemene (preventieve) en individuele voorzieningen is te vinden op website van de gemeente Lelystad.
-
2. Het overzicht van de beschikbare voorzieningen wordt jaarlijks aan de hand van de inkoop tijdig bijgesteld.
-
3. Het college kan in een productencatalogus specifieke criteria vastleggen waaraan bepaalde individuele voorzieningen naar aard en zwaarte moeten voldoen.
Hoofdstuk 2 Ondersteuning
Artikel 3 Ondersteuningsbehoefte
-
1. Wanneer jeugdigen of hun ouders de ondersteuningsbehoefte zelf in kaart willen brengen door middel van een familiegroepsplan, kunnen zij dit binnen 7 dagen na verzending van de ontvangstbevestiging van de aanvraag melden. In overleg met jeugdigen of hun ouders wordt vervolgens bepaald binnen welke termijn zij het familiegroepsplan inleveren.
-
2. Voor het bepalen van de ondersteuningsbehoefte wordt in ieder geval rekening gehouden met de volgende punten:
- a.
De leeftijd van de jeugdige;
- b.
De belemmeringen die jeugdigen en/of hun ouders ondervinden in verband met opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen;
- c.
Het probleemoplossend vermogen van jeugdigen en/of hun ouders eventueel met hulp van personen uit het sociaal netwerk (eigen kracht);
- d.
De ontwikkelingsmogelijkheden van de jeugdige;
- e.
Het resultaat dat met de ondersteuning beoogd wordt;
- f.
De beschikbare uren van de jeugdige gedurende de week om jeugdhulp te ontvangen;
- g.
Het aantal uren jeugdhulp dat past bij de belastbaarheid van de jeugdige.
- a.
-
3. Wanneer meerdere personen uit een huishouden ondersteuning nodig hebben, dan kan er één onderzoeksrapportage voor het gehele huishouden worden gemaakt en als onderdeel van de onderzoeksrapportage per kind een individueel plan.
Artikel 4 Voorwaarden passende jeugdhulp
-
1. Er is sprake van passende jeugdhulp wanneer de geboden ondersteuning doelmatig en effectief is en waarvan de werking uit medisch-wetenschappelijk onderzoek voldoende is bewezen.
-
2. Jeugdhulp wordt in de volgende situaties als doelmatig en effectief geacht:
- a.
Er worden reële doelen gesteld die specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden zijn;
- b.
De doelen worden geëvalueerd en waar nodig bijgesteld;
- c.
Er wordt vooruitgang geboekt en/of stabilisatie bereikt in relatie tot de beperkingen en de mogelijkheden van de jeugdige of ouder en de gestelde doelen;
- d.
Er wordt gewerkt aan zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de jeugdige (afbouw van hulp en geen afhankelijkheid van hulp).
- a.
-
3. Het college zet geen jeugdhulp in als uit medisch-wetenschappelijk onderzoek onvoldoende is bewezen dat de gevraagde jeugdhulp bijdraagt aan het wegnemen van de belemmeringen die de jeugdige ervaart bij het gezond en veilig opgroeien, het groeien naar zelfstandigheid, het voldoende zelfredzaam zijn en het deelnemen aan het maatschappelijk verkeer.
-
4. Bij het bepalen van welke jeugdhulp passend is, hanteert het college de voorwaarden en criteria zoals opgenomen in het inkoopdocument ‘Producten en voorwaarden tot inzet op de percelen’ als leidraad. Deze voorwaarden en criteria zijn als bijlage bij deze beleids- en andere regels opgenomen.
Artikel 5 Gebruikelijke zorg
[vervallen]
Artikel 6 Bovengebruikelijke hulp
[vervallen]
Hoofdstuk 3 Sociale netwerk
Artikel 7 Zorgplan
-
1. Het zorgplan van de zorgverlener behorend tot het sociale netwerk dient aan te sluiten bij de resultaten die geformuleerd zijn in het individueel plan behorend bij de onderzoeksrapportage.
-
2. Op basis van het zorgplan stelt het college vast of de kwaliteit van de hulp die de zorgverlener uit het sociale netwerk biedt, passend en toereikend is gelet op de problematiek en ontwikkelingsdoelen van de jeugdige.
Artikel 8 Jeugdhulp door sociale netwerk
Onverminderd het bepaalde in artikel 5, tweede lid, kan jeugdhulp geboden door een persoon behorende tot het sociale netwerk in de volgende situaties doelmatig en effectief worden geacht:
- a.
De ondersteuning voor de jeugdige kan het beste door een persoon worden geboden die hem goed kent;
- b.
De zorg moet op verschillende en flexibele momenten worden geboden;
- c.
De aard van de relatie zit de effectiviteit van de geboden hulp niet in de weg;
- d.
De persoon behorend tot het sociale netwerk is vaardig in het bieden van effectieve en doelmatige hulp aan de jeugdige;
- e.
De persoon behorend tot het sociale netwerk heeft voldoende draagkracht om de zorg te leveren en/of raakt door de aanvullende ondersteuning niet overbelast.
Hoofdstuk 4 Persoonsgebonden budget
Artikel 9 Voorwaarden pgb
-
1. De aanvrager van een pgb voldoet aan de voorwaarde als bedoeld in artikel 8.1.1 tweede lid onder a van de wet wanneer:
- a.
hij of diens (wettelijke) vertegenwoordiger in staat is de (eigen) situatie of de situatie van de jeugdige te overzien, zelf de zorg te kiezen, te regelen en aan te sturen;
- b.
hij of diens (wettelijke) vertegenwoordiger goed op de hoogte is van de rechten en plichten die horen bij het beheer van een pgb;
- c.
hij of diens (wettelijke) vertegenwoordiger in staat is de verantwoordelijkheid van de opdrachtgeverstaak op zich te nemen.
- d.
de persoon die als beheerder is ingeschakeld voldoet aan de eisen die worden gesteld aan een gewaarborgde hulp conform artikel 5.11, lid 2, van Regeling langdurige zorg (Rlz);
- a.
-
2. Onder opdrachtgeverstaak als bedoeld in het eerste lid sub c wordt in ieder geval verstaan het zoeken van een zorgaanbieder, het voeren van sollicitatiegesprekken, het (laten) opstellen zorgcontracten, het accorderen van facturen en het bewaken van de kwaliteit en voortgang van de zorg.
-
3. In geval van verstrekking van een pgb bespreekt het college periodiek zoals vastgelegd in het toekenningsbesluit de resultaten van de ingekochte zorg.
-
4. De persoon aan wie het college een pgb verstrekt dient elke wijziging van een zorgovereenkomst door te geven aan het college.
Artikel 10 Budgetplan
-
1. Aan de hand van het door de aanvrager van een pgb opgesteld budgetplan beoordeelt het college of de keuze voor de leveringsvorm pgb voldoende onderbouwd is en of de in te kopen zorg van voldoende kwaliteit is.
-
2. Een budgetplan bevat tenminste de volgende onderdelen:
- a.
motivatie waarom een individuele voorziening in de vorm van zorg in natura niet passend is;
- b.
probleemanalyse;
- c.
eigen kracht c.q. eigen inzet van de jeugdige en/of ouders en het sociale netwerk;
- d.
de beoogde resultaten van de hulpverlening en ondersteuning;
- e.
de manier waarop de ondersteuning middels een pgb bijdraagt aan participatie en zelfredzaamheid (doel), binnen de context van de hele ondersteuningsvraag (dus ook in relatie tot andere vormen van ondersteuning die de jeugdige gebruikt);
- f.
waar en hoe de budgethouder zijn ondersteuning zal inkopen (selecteren zorgaanbieder, aangaan contract, aansturen zorgaanbieder, bijhouden administratie);
- g.
hoe de kwaliteit van de ondersteuning is gewaarborgd;
- h.
de verwachte omvang en duur van de ondersteuning;
- i.
een begroting.
- a.
Artikel 11 Trekkingsrecht en rol Sociale Verzekeringsbank
-
1. Er worden geen middelen rechtstreeks beschikbaar gesteld aan de pgb-houder.
-
2. De middelen van het vastgestelde pgb worden door de gemeente overgedragen aan de Sociale Verzekeringsbank.
-
3. De Sociale Verzekeringsbank zal op basis van declaratie de hulpverlenende instantie of persoon rechtstreeks bekostigen.
Hoofdstuk 5 Medezeggenschap
Artikel 12 Medezeggenschap cliëntenvertegenwoordigers en ingezetenen
-
1. Een cliëntenraad die zich richt op de medezeggenschap met betrekking tot de uitvoering van de jeugdwet adviseert het college gevraagd en ongevraagd over de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het jeugdbeleid, conform hetgeen is vastgesteld bij verordening.
-
2. Het college evalueert periodiek haar Jeugdbeleid, gedeeltelijk online en gedeeltelijk in een bijeenkomst waar ingezetenen gevraagd en ongevraagd het college kunnen adviseren.
-
3. Wanneer het college in zijn besluitvorming afwijkt van het advies van een cliëntenraad die zich richt op de medezeggenschap met betrekking tot de uitvoering van de jeugdwet of het advies van de ingezetenen informeert het college desbetreffende hierover schriftelijk. Daarbij wordt aangegeven op welke gronden van het advies wordt afgeweken.
Hoofdstuk 6 Slotbepaling
Artikel 13 Intrekking bestaande beleids- en nadere regels
Met de inwerkingtreding van deze beleids- en nadere regels worden de Beleids- en nadere regels jeugdhulp 2018 ingetrokken.
Artikel 14 Inwerkingtreding
-
1. Deze regeling treedt in werking op de dag van bekendmaking.
-
2. De Beleids- en nadere regels jeugdhulp 2018 blijven van toepassing op aanvragen die zijn ingediend voor inwerkingtreding van deze beleidsregels, tenzij toepassing van deze beleidsregels gunstiger is voor de aanvrager.
Artikel 15 Citeertitel
Deze beleids- en nadere regels worden aangehaald als ‘Beleids- en nadere regels jeugdhulp Lelystad 2021’.
Ondertekening
Lelystad, 29 juni 2021
De raad van de gemeente Lelystad,
de griffier, de voorzitter,
Bijlage I bij Beleids- en nadere regels jeugdhulp Lelystad 2021
Producten en voorwaarden tot inzet op de percelen
Perceel 1
Tijdelijke opvang en/of zorg tijdens onderwijstijd
Extra begeleiding op de kinderopvang (0 t/m 12 jaar)
Voor jeugdigen in de leeftijd van 0 tot en met 12 jaar met een ondersteuningsvraag die verder reikt (qua intensiteit en deskundigheid) dan vanuit de regulier kinderopvang-ondersteuningsstructuur geboden kan worden. Er is extra pedagogische aandacht nodig vanwege het gedrag, de ontwikkeling of opvoeding. |
|
45T01 Extra begeleiding op de kinderopvang (0 t/m 12 jaar) € 14,40 uur |
|
Criteria
|
Begeleiding groep
Begeleiding groep is voor jeugdigen die door hun (vastgestelde) beperking en/of gedragsproblematiek niet (volledig) deel kunnen nemen aan het (speciaal) onderwijs, regulier onderwijs, begeleid werk. Gericht op duurzame terugkeer naar het (speciaal) onderwijs. Voor een deel van de oudere doelgroep ook gericht op begeleiding naar (begeleid) werk. |
|
45T02 Begeleiding groep € 78,78 dagdeel |
|
Criteria
|
Begeleiding terug naar of in het onderwijs
‘Begeleiding terug naar of in het onderwijs’ is gericht op:
De didactische en pedagogische ondersteuning die nodig is om onderwijsdoelen te bereiken geboden vanuit het onderwijs is niet voldoende. Het doel is om een naadloze overgang van een (deels) onderwijs vervangende voorziening naar het volgen van een volledig onderwijsprogramma mogelijk te maken. Daarbij ook het voorkomen van schooluitval (langdurig verzuim of uitval-uitstroom). Het is gericht op een duurzame terugkeer naar of het duurzaam kunnen blijven volgen van het (speciaal) onderwijs en/of stabiele onderwijscarrière. |
|
45T03 Begeleiding terug naar of in het onderwijs € 10.000- traject ZIN |
|
Criteria
|
Naschoolse dagbehandeling
Naschoolse dagbehandeling is bedoeld voor jongeren van 0 tot 18 jaar die naar school gaan en die als gevolg van opgroei- en opvoedingsproblemen vastlopen op verschillende gebieden: thuis, op school en in hun vrije tijd. Dit uit zich bij de jeugdige vaak in motivatie- en gedragsproblemen. Naschoolse dagbehandeling is van specifieke of gedragswetenschappelijke aard, gericht op het beperken van gedrag- en/of ontwikkelproblemen. Ouders en andere volwassenen, zoals leerkrachten, ervaren problemen in de opvoeding, aansturing en communicatie. Meestal is het wederzijds begrip ernstig verstoord. Het doel van naschoolse dagbehandeling is dat de jeugdige versterkt en vaardigheden en gedrag ontwikkelt op het gebied van sociale vaardigheden, weerbaarheid, emotieregulatie en zelfbeeld. De jeugdige leert deze vaardigheden en gedrag implementeren in de diverse leefgebieden, als thuis, school en vrije tijd, zodat hij hier adequaat kan functioneren. Dit ter bevordering van de maatschappelijke deelname. |
|
45T04 Naschoolse dagbehandeling € 90,17 dagdeel ZIN |
|
Criteria
|
Begeleiding groep: Respijtzorg dagbesteding
Begeleiding groep: Respijtzorg dagbesteding is voor jeugdigen met een vastgestelde beperking in combinatie met gedragsproblematiek, waarbij volgens draagkracht-/draaglastonderzoek is vastgesteld dat het gezinssysteem overbelast is als gevolg van de opvoeding van de jeugdige. De inzet van dit product is bedoeld om de ouders en opvoeders tijdelijk te ontlasten van de zorg/opvoeding van hun kind, zodat ze de zorg/opvoeding zelf weer vorm kunnen geven en de draagkracht van het gezin wordt vergroot. |
|
45T05 Begeleiding groep: Respijtzorg dagbesteding € 44,61 dagdeel ZIN |
|
Criteria
|
Perceel 2
Langdurige dagbesteding of -behandeling
Langdurige dagbegeleiding
Langdurige dagbegeleiding is voor jeugdigen met een ernstige meervoudige beperking en gedragsproblematiek die gezien de aard van hun problematiek niet in bestaande voorzieningen voor (speciaal) onderwijs kunnen deelnemen. De jeugdige is op psychische of lichamelijke gronden ongeschikt om tot een school of instelling te worden toegelaten (vrijstelling 5 onder a LPW). Er is sprake van begeleidingsdoelen, maar er zijn geen behandeldoelen. Bij langdurige dagbegeleiding gaat het om het bieden van zinvolle gestructureerde dagbesteding. Ontwikkelen van de verstandelijke en sociaal-emotionele vaardigheden op het niveau van de jeugdige. |
|
41L01 Langdurige dag begeleiding € inschrijfprijs |
|
Criteria
|
Dagbehandeling op een Kinderbehandelcentrum (KBC)
Dagbehandeling op een kinderbehandelcentrum (KBC) is voor jeugdigen van 0 tot 18 jaar met ernstige verstandelijke, gedrags- en/of ontwikkelingsproblemen die gezien de aard van hun problematiek zijn aangewezen op paramedische zorg en langdurig (langer dan 2 jaar) niet in bestaande voorzieningen voor kinderopvang of (speciaal) onderwijs kunnen deelnemen. De jeugdige is op psychische of lichamelijke gronden ongeschikt om tot een school of instelling te worden toegelaten (vrijstelling 5 onder a LPW) |
|
41L02 Dagbehandeling op een Kinderbehandelcentrum (KBC) € Inschrijftarief ZIN |
|
Criteria
|
Dagbehandeling op een Medisch Kinderdagverblijf (MKD)
Dagbehandeling op Medisch Kinderdagverblijf (MKD) is voor kinderen van 0 tot 7 jaar met complexe ontwikkelings- en gedragsproblemen. Dit is veelal als gevolg van een combinatie van spraak-taal, sociaal-emotionele, cognitieve en lichamelijke factoren of een ontwikkelingsstoornis. Vaak is bij de start van de hulpverlening nog niet duidelijk wat er precies aan de hand is. De jeugdige is op psychische of lichamelijke gronden ongeschikt om tot een school of instelling te worden toegelaten (vrijstelling 5 onder a LPW). |
|
41L03 Dagbehandeling op een Medisch Kinderdagverblijf (MKD) € Inschrijfprijs ZIN |
|
Criteria
|
Perceel 3 a/b
3. a/b Basis GGZ
51B01 € 1,51 per minuut (90,60 per uur) |
Basis GGZ wordt ingezet bij:
|
Criteria
|
3.b Specialistische GGZ (nog niet gecontracteerd)
Volgt |
|
54S01 |
|
Criteria Criteria volgt na aanbesteding |
Diagnostiek GGZ (nog niet gecontracteerd)
Volgt |
|
54S02 Diagnostiek |
|
Criteria Criteria volgt na aanbesteding |
Medicatiecontrole (nog niet gecontracteerd)
Volgt |
|
54S03 Medicatiecontrole |
|
Criteria Criteria volgt na aanbesteding |
Curatieve GGZ uitgevoerd door kinderarts (nog niet gecontracteerd)
Volgt |
|
54S04 Curatieve GGZ uitgevoerd door kinderarts |
|
Criteria Criteria volgt na aanbesteding |
Perceel 4 a
Gezinsgerichte begeleiding en behandeling
Gezinsbegeleiding
Gezinsbegeleiding is gericht op het bevorderen, het behoud of het compenseren van zelfredzaamheid van de jeugdige en zijn (dagelijkse) pedagogische omgeving. Daarbij is het gericht op het in evenwicht brengen van draagkracht en draaglast van de jeugdige en het gezin. Gezinsbegeleiding wordt ingezet ter vergroting van de opvoedvaardigheden van ouders en/of om jeugdigen zélf te begeleiden bij gestelde ontwikkelingseisen die nu net te zwaar voor hen zijn. Na afloop van de gezinsbegeleiding is de zelfredzaamheid en de veiligheid van de jeugdige vergroot, zijn ouders in staat aan te sluiten bij de ontwikkelbehoefte van de jeugdige en zijn de jeugdige en zijn gezin in staat om hun eigen kracht en/of hun netwerk in te zetten om hun problematiek aan te pakken. |
|
45G01 Gezinsbegeleiding € 63,99 uur ZIN |
|
Criteria
|
Gezinsbehandeling
Gezinsbehandeling is van specifieke, medische of gedragswetenschappelijke aard, gericht op het beperken van gedrags- en/of ontwikkelproblemen en het versterken van specifieke opvoedvaardigheden van ouders. Er is specifieke deskundigheid van een gedragsdeskundige nodig. |
|
45G02 Gezinsbehandeling € 95,86 uur |
|
Criteria
|
Persoonlijke verzorging
Persoonlijke verzorging is er voor jeugdigen van 0 tot 18 jaar waarbij sprake is van een tekort aan of verminderde zelfredzaamheid op het gebied van zelfzorgactiviteiten door een ontwikkelingsachterstand, psychische aandoening, verstandelijke, lichamelijke, zintuiglijke en/of meervoudige beperking. |
|
40A04 Persoonlijke verzorging € 45,56 per uur ZIN |
|
Criteria
|
Perceel 4b Vaktherapie
Vaktherapie is voor jeugdigen waarbij sprake is van: psychische, dan wel psychosociale problematiek, een vastgelopen ontwikkeling, een ingrijpende ervaringen, gebeurtenissen, veranderingen en/of een beperkingen die leiden tot klachten op het gebied van emotieregulatie, contact met het eigen gevoelsleven en zelfbeeld, omgaan met stress of op het sociaal functioneren. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten in: gedragsproblemen, psychosomatische klachten, leer- en ontwikkelingsproblemen of communicatieproblemen. |
|
45G03 Vak therapie € 79,73 uur |
|
Criteria
|
Perceel 4c FACT (nog niet gecontracteerd)
Volgt . |
|
45G05 FACT |
|
Criteria Criteria volgt na aanbesteding |
Perceel 4 d Multisysteemtherapie (MST)
MST is bestemd voor 12 tot 18-jarigen met ernstig antisociaal/ grensoverschrijdend gedrag (zoals agressie, spijbelen, plegen van delicten, weglopen, drugsgebruik en omgang met verkeerde vrienden) én hun ouder(s). De problematiek doet zich op meerdere levensgebieden voor (gezin, school, vrienden, buurt) en is vaak dermate ernstig, dat een uithuisplaatsing dreigt. |
|
45G05 Multisysteemtherapie (MST) € 21.000 traject ZIN |
|
Criteria
|
4e Multidimensionale familietherapie (MDFT)
MDFT is bedoeld voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar die meervoudig probleemgedrag vertonen als het overmatig gebruik van drugs en/of alcohol, criminaliteit en spijbelen en die daarnaast vaak gedrags- of psychische stoornissen vertonen. Zij zijn meestal op meerdere leefgebieden vastgelopen of dat dreigt te gebeuren. MDFT ondersteund bij het realiseren van een verslavingsvrije leefstijl zonder probleemgedrag, en het verminderen van het risico op (strafrechtelijke) recidive. Daarbij ondersteund het bij afzwakking van co morbiditeit (minder symptomen), minder spijbelen, en betere communicatie en grotere cohesie in het gezin (blijkend uit minder conflicten, minder weglopen). |
|
45G06 MDFT € 16.000 traject |
|
Criteria
|
Losse modules
Respijtzorg (logeren)
Respijtzorg (logeren) is voor Jeugdigen met een vastgestelde beperking en/of in combinatie met gedragsproblematiek, waarbij de draagkracht/draaglast van het gezinssysteem onder druk staat. Waarbij er de mogelijkheid is voor jeugdigen om ergens te logeren waar permanent (24/7) toezicht wordt geboden. In een huiselijke en veilige omgeving. Met respijtzorg wordt de draagkracht van het gezin vergroot. Ter ontlasting van ouders en opvoeders, zodat ze de opvoeding zelf vol kunnen houden en geen extra zorg/begeleiding nodig hebben. |
|
38K01 Respijtzorg (logeren) € 122,89 etmaal |
|
Criteria
|
Kortdurend verblijf plus behandeling
Kortdurend verblijf plus behandeling is voor jeugdigen met meervoudige opgroei- en opvoedproblemen en/of een ernstige meervoudig vastgestelde beperking/gedragsproblematiek, waarbij continue nabijheid en toezicht van de hulpverlening nodig is en waarbij sprake is van vastgestelde veiligheidsrisico’s. |
|
38K02 Kortdurend verblijf met behandeling € 254,21 etmaal |
|
Criteria
|
Vervoer
Vervoer wordt door de gemeentelijke toegang toegekend, wanneer daar een noodzaak voor is. Vervoer wordt ingezet als dit o.g.v. medische noodzaak of beperkingen in de zelfredzaamheid noodzakelijk is. Hierbij wordt zoveel mogelijk uitgegaan van eigen kracht van de jeugdige en diens netwerk. |
|
42A03 Vervoer zonder rolstoel € 10,40 per dag |
|
42A04 Vervoer met rolstoel €26,01 per dag |
|
Criteria
|
Essentiele (Hoog-Specialistische) Jeugd GGZ
Essentiele (Hoog Specialistische) Jeugd GGZ bestaat uit:
|
Behandeling/diagnose ambulant (Specialistische GGZ)
Code 54003 Essentiele functies Specialistische Jeugd GGZ € 1, 94 per minuut De Waag € 2,00 per minuut Yes we can clinics €1,91 per minuut
|
|
B Klinische opname in de GGZ, categorie 54 /crisisbeschikbaarheidsdienst/behandeling hoog complexe doelgroep/GGZ Centraal Fornhese/Accare (eetstoornissen)/Tactus (detoxificatie) en Yes We Can
Categorie 54, Klinische opname 54011 Tariefklasse C €277,09 54013 Tariefklasse E €391,30 54014 Tariefklasse F € 439,40 Hoogcomplexe GGZ 24-uurscrisisdienst |
Multidisciplinaire GGZ behandeling voor cliënten met een (DSM-V)stoornis met complexe problematiek zoals blijkt uit een combinatie van :
Als vergoeding voor de beschikbaarheid van deze dienst wordt een lump sum bedrag beschikbaar. Diagnose/behandeling van cliënten (voortvloeiend uit inzet crisisdienst) wordt vergoed volgens tarief ambulante specialistische GGZ. Waar nodig wordt er gezorgd voor klinische opname in crisisgevallen. |
Criteria
Aanmeldpunt klinische behandeling: GGz Centraal Fornhese./ T: 088 1340400 Buiten kantoortijden met de crisisdienst van GGz Centraal via de huisartsenpost. De crisisdienst beoordeelt in overleg met de dienstdoende kinder- en jeugdpsychiater van Fornhese of crisisopname noodzakelijk is. |
Ernstig enkelvoudige Dyslexie (EED)
Sinds 2017 heeft het Samenwerkingsverband PO een rol in de routing naar EED. De dyslexiespecialisten van het Samenwerkingsverband PO verzorgen de centrale screening van de leesdossiers en houden de monitoring bij.JEL beschikt dyslexie. Ouders kunnen de route via de school van hun kind in werking stellen. Alleen kinderen in de leeftijd van 7 tot 12 jaar komen hiervoor in aanmerking. |
Verblijf
|
Regulier verblijf, categorie 43 Regulier en categorie 44 Pleegzorg Jeugdcentraal Flevoland
De hoofdaannemer verblijf Jeugdcentraal Flevoland wordt Regionaal ingekocht. Afspraken worden dus niet alleen voor de gemeente Lelystad gemaakt maar voor heel Flevoland. Voor Flevoland is één hoofdaannemer verblijf ingekocht (Samenwerkingsverband Vitree/Triade, Pluryn, ‘s Heerenloo) onder de naam Jeugd Centraal Flevoland. Zij bieden alle residentiele jeugdhulp. Als zij de hulp niet zelf kunnen bieden werken ze samen met een onderaannemer. Dit is een taakgerichte opdracht. Hoofdaannemer krijgt 1 lumpsumbedrag om alle verblijf te financieren (inclusief de verlengde Jeugdwet 18+-23 jaar, exclusief 18+ jeugdigen die aanspraak maken op 24-uurs jeugdhulp met verblijf in het kader van het jeugd- of adolescentenstrafrecht*). Voor de aanmeldprocedure moet de werkwijze uit het uniform handelingskader worden gevolgd (conform instructiebijeenkomst 29 maart 2021) *Vanaf 1 januari 2021 is de 24-uurs jeugdhulp met verblijf in het kader van het jeugd- of adolescentenstrafrecht voor de 18+ jeugdigen geen onderdeel meer van de opdracht van het Samenwerkingsverband.). |
|
Categorie 43/Regulier Jeugdhulp verblijf (inclusief behandeling) Lumpsumbedrag voor totaal opdracht jeugdhulp met verblijf |
Hier vallen alle producten regulier residentiel onder; behandelend wonen, begeleid wonen, crisisopvang, jeugdzorg plus. Inclusief het LTA aanbod van Ambiq ’s/Groot Emaus(Heeren Loo)/ Koraal Groep (De la Salle)/ De Beele (Plurijn)). Multidimensional Treatment Foster Care Program for Preschoolers (MTFC-p) Bascule.
24-uurszorg is altijd onderdeel van een breed gezinsplan. JEL is verantwoordelijk voor de regie op zowel de 24 uurszorg (perspectiefregie) als de overige gezinsdoelen. De 24-uursaanbieder is verantwoordelijk voor de uitvoer van het 24 uurstraject. |
Categorie 44/ Pleegzorg Jeugdhulp verblijf (exclusief behandeling) Lumpsumbedrag voor totaal opdracht jeugdhulp met verblijf |
Hier vallen alle pleegzorgvarianten onder; crisispleegzorg, perspectiefzoekende pleegzorg, perspectief biedende pleegzorg, deeltijdpleegzorg/weekendpleegzorg. |
Spelregels verblijf categorie 43/44
Uit het Regionaal handelingskader jeugdhulp met verblijf: Procesafspraak:
|
Crisis
Crisisopname is alleen bedoeld voor kinderen die per direct opgenomen moeten worden omdat de veiligheid ernstig in het geding is en opvang in het netwerk zeer beslist (nog) niet mogelijk is. Crisisopname is niet bedoeld als time-out of overbrugging naar een andere plek. Het crisiscoördinatiepunt blijft hiervoor gehandhaafd. Gedurende crisisverblijf (groep en crisispleegzorg) wordt er intensieve regie geboden met als doel het verblijf niet langer te laten duren dan nodig (max 4 weken, korter als mogelijk) en het vervolg perspectief tijdig te bepalen. Daarnaast wordt er intensieve ambulante hulp geboden aan het gezin om terugplaatsing of plaatsing in het netwerk alsnog mogelijk te maken. (het samenwerkingsverband Jeugdcentraal Flevoland noemt dat spoedhulp). |
Criteria
Crisiscoördinatiepunt: Alle telefoontjes en e-mails rondom crisis 12- en 12+ T:088 3232100 E: crisiscoordinatiepunt@triade-flevoland.nl |
LTA, categorie 55
Categorie 55 LTA |
|
Criteria Namens gemeenten heeft de VNG afspraken gemaakt met landelijke jeugdhulpaanbieders met een zeer specialistische functie zodat het aanbod van deze specialistische voorzieningen gehandhaafd blijft. Dit is geregeld in een Landelijk Transitiearrangement (LTA). Voor alle zorgfuncties die vallen onder de landelijke afspraken maakt de VNG een raamcontract met een vastgestelde prijs, waarbinnen gemeenten naar gebruik afrekenen.
|
SPELREGELS M.B.T Producten
Product |
Mag niet samen met.. |
Regionaal ingekochte Verblijf (in de categorie 43) |
Lokaal ingekochte jeugdhulp (met uitzondering van begeleiding groep of begeleiding terug of in het onderwijs (perceel 1)) |
Respijtzorg (logeren) |
Kortdurend verblijf met Behandeling Vervoer met/zonder rolstoel |
Naschoolse dagbehandeling |
Begeleiding groep Producten in perceel 2 Producten in perceel 4a |
Producten in perceel 2 |
Andere producten in perceel 2 Diagnostiek, BGGZ en SGGZ in perceel 3a en 3b Extra begeleiding in de kinderopvang (0-12 jaar) Vervoer met/zonder rolstoel |
Diagnostiek J-GGZ |
Producten in perceel 2 Basis of Specialistische GGZ in perceel 3a of 3b |
FACT / MST /MDFT |
Alle andere lokaal ingekochte jeugdhulp producten (met uitzondering van de respijtzorg logeren en begeleiding groep: respijtzorg dagbesteding) |
Product |
Mag alleen samen met… |
Vervoer met/zonder rolstoel |
Begeleiding groep Begeleiding groep: respijtzorg dagbesteding Kortdurend verblijf plus behandeling |
Product |
Moet altijd samen met… |
Kortdurend verblijf plus behandeling |
Gezinsbegeleiding Gezinsbehandeling |
Bijlage II bij Beleids- en nadere regels jeugdhulp Lelystad 2021
Referentiekader ten aanzien van gebruikelijke zorg van ouders voor kinderen
Kinderen van 0 tot 3 jaar
- •
hebben bij alle activiteiten verzorging van een ouder nodig;
- •
ouderlijk toezicht is zeer nabij nodig;
- •
zijn in toenemende mate zelfstandig in bewegen en verplaatsen;
- •
hebben begeleiding en stimulans nodig bij hun psychomotorische ontwikkeling;
- •
hebben begeleiding en stimulans nodig bij de ontwikkeling naar zelfstandigheid en zelfredzaamheid;
- •
hebben een beschermende woonomgeving nodig waarin de fysieke en sociale veiligheid is gewaarborgd en een passend pedagogisch klimaat wordt geboden.
Kinderen van 3 tot 5 jaar
- •
kunnen niet zonder toezicht van volwassenen. Dit toezicht kan binnenshuis korte tijd op gehoorafstand (bijvoorbeeld ouder kan was ophangen in andere kamer);
- •
hebben begeleiding en stimulans nodig bij hun psychomotorische ontwikkeling;
- •
hebben begeleiding en stimulans nodig bij de ontwikkeling naar zelfstandigheid en zelfredzaamheid;
- •
kunnen zelf zitten en op gelijkvloerse plaatsen zelf staan en lopen;
- •
hebben hulp, toezicht, stimulans, zindelijkheidstraining en controle nodig bij de toiletgang;
- •
hebben hulp, toezicht, stimulans en controle nodig bij aan- en uitkleden, eten en wassen, in- en uit bed komen, dag- en nachtritme en dagindeling bepalen;
- •
hebben begeleiding nodig bij hun spel en vrijetijdsbesteding;
- •
zijn niet in staat zich zonder begeleiding in het verkeer te begeven;
- •
hebben een beschermende woonomgeving nodig waarin de fysieke en sociale veiligheid is gewaarborgd en een passend pedagogisch klimaat wordt geboden.
Jeugdigen van 5 tot 12 jaar
- •
kinderen vanaf 5 jaar hebben een reguliere dagbesteding op school, oplopend van 22 tot 25 uur/week;
- •
kunnen niet zonder toezicht van volwassenen. Dit toezicht kan op enige afstand (bijvoorbeeld kind kan buitenspelen in directe omgeving van de woning als ouder thuis is);
- •
hebben toezicht, stimulans en controle nodig en vanaf 6 jaar tot 12 jaar geleidelijk aan steeds minder hulp nodig bij hun persoonlijke verzorging zoals het zich wassen en tanden poetsen;
- •
hebben hulp nodig bij het gebruik van medicatie;
- •
zijn overdag zindelijk en 's nachts merendeels ook; ontvangen zo nodig zindelijkheidstraining van de ouders/verzorgers;
- •
hebben begeleiding en stimulans nodig bij hun psychomotorische ontwikkeling;
- •
hebben begeleiding en stimulans nodig bij de ontwikkeling naar zelfstandigheid en zelfredzaamheid;
- •
hebben begeleiding van een volwassene nodig in het verkeer wanneer zij van en naar school, activiteiten ter vervanging van school of vrije tijdsbesteding gaan;
- •
hebben een beschermende woonomgeving nodig waarin de fysieke en sociale veiligheid is gewaarborgd en een passend pedagogisch klimaat wordt geboden.
Jeugdigen van 12 tot 18 jaar
- •
hebben geen voortdurend toezicht nodig van volwassenen;
- •
kunnen vanaf 12 jaar enkele uren alleen gelaten worden;
- •
kunnen vanaf 16 jaar een dag en/of een nacht alleen gelaten worden;
- •
kunnen vanaf 18 jaar zelfstandig wonen;
- •
hebben bij hun persoonlijke verzorging geen hulp en maar weinig toezicht nodig;
- •
hebben bij gebruik van medicatie tot hun 18de jaar toezicht, stimulans en controle nodig;
- •
hebben tot 18 jaar een reguliere dagbesteding op school/dagbesteding;
- •
hebben begeleiding en stimulans nodig bij ontplooiing en ontwikkeling (bijvoorbeeld huiswerk of (de voorbereiding) bij het zelfstandig gaan wonen);
- •
hebben begeleiding en stimulans nodig bij de ontwikkeling naar zelfstandigheid en zelfredzaamheid;
- •
hebben tot 17 jaar een beschermende woonomgeving nodig waarin de fysieke en sociale veiligheid is gewaarborgd en een passend pedagogisch klimaat wordt geboden.
Jong volwassenen van 18 tot 23 jaar
- •
kunnen vanaf 18 jaar zelfstandig wonen;
- •
hebben een dagbesteding in de vorm van opleiding/arbeid.
Toelichting Beleids- en nadere regels Jeugdhulp 2021
Inleiding
Sinds 1 januari 2015 is de gemeente vanuit de Jeugdwet verantwoordelijk voor het toekennen van jeugdhulp. Om te komen tot een zorgtoewijzing vindt er een keukentafelgesprek plaats met ouders en/of kind door een jeugdprofessional. Doel van het keukentafelgesprek is om de hulpvraag van het gezin te verhelderen en te komen tot een weloverwogen advies over de in te zetten jeugdhulp (nieuw) of een verlenging van de jeugdhulphulp (herindicatie). Bij het inzetten van jeugdhulp is het belangrijk met ouders/jeugdige te bepalen tot welke doelen deze jeugdhulp gaat leiden zodat deze in een later stadium te evalueren is.
Bij een herindicatie is het van belang om tijdens het keukentafelgesprek helder te krijgen wat de resultaten zijn geweest van de jeugdhulp en of op grond daarvan de jeugdhulp wordt verlengd of er een andere vorm van ondersteuning nodig is. In de gesprekken maakt het dan niet uit of het Zorg in Natura is of een pgb. Immers, in beide gevallen wordt er gekeken welke zorg het best passend is bij de hulpvraag van de jeugdige/ouder.
De gemeente treft daar waar een jeugdige of zijn ouders dit nodig hebben bij problemen met het opgroeien, de zelfredzaamheid of maatschappelijke participatie, een voorziening op het gebied van jeugdhulp. Uitgangspunt hierbij blijft echter de eigen kracht van de jeugdige en zijn ouders. In dat kader komt ook ‘gebruikelijke hulp’ aan de orde.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Begripsomschrijving
Dit artikel behoeft geen toelichting
Artikel 2 Beschikbare voorzieningen
Het college is er verantwoordelijk voor dat er een kwalitatief en kwantitatief toereikend aanbod is om de noodzakelijke jeugdhulp in te kunnen zetten (artikel 2.6 lid 1 sub a Jeugdwet).
De gemeenten in Flevoland werken samen bij inkoop van jeugdhulp waarvoor gemeenten op grond van de Jeugdwet verantwoordelijk zijn. Een groot deel van de jeugdhulp wordt regionaal (of landelijk) ingekocht. Een deel is echter lokaal ingekocht. Op de website van de gemeente Lelystad is een overzicht met alle voorzieningen te vinden die gemeente Lelystad aanbiedt.
Artikel 3 Ondersteuningsbehoefte
Jeugdigen of ouders kunnen de ondersteuningsbehoefte zelf in kaart brengen, maar zijn daartoe niet verplicht. Het college zal de ondersteuningsbehoefte in samenspraak met de jeugdige en ouders in kaart brengen. In artikel 2.3 van de Jeugdwet worden hiertoe een handreiking gegeven. Dit wetsartikel is in dit artikel verder uitgewerkt, waarbij wordt aangegeven waar rekening mee gehouden dient te worden bij het bepalen van de ondersteuningsbehoefte.
Artikel 4 Voorwaarden passende jeugdhulp
De jeugdhulp die de jeugdige en zijn ouders krijgen, moeten de jeugdige in staat stellen gezond en veilig op te groeien, te groeien naar zelfstandigheid, voldoende zelfredzaam te zijn en deel te nemen aan het maatschappelijk verkeer, rekening houdend met het ontwikkelingsniveau van de jeugdige. Deze doelen zijn opgenomen in de onderdelen a, b en c van het eerste lid van dit artikel 2.3 Jeugdwet. Slechts dan kan worden gesproken van passende jeugdhulp. In dit artikel is nader uitgewerkt wat onder passende jeugdhulp wordt verstaan.
Er wordt geen jeugdhulp geboden voor hulp waarvan de werking uit medisch-wetenschappelijk onderzoek onvoldoende is bewezen en waarvan dus onvoldoende medisch-wetenschappelijk bewijs is dat de hulp kan bijdragen aan het wegnemen van belemmeringen die de jeugdige ervaart.
Een voorbeeld hiervan is hulp waarbij het de bedoeling is dat een dier wordt ingezet als middel om de noodzakelijke resultaten te behalen. Je kunt dan denken aan: therapie met dieren, begeleiding met dieren en begeleiding bij het verzorgen van dieren.
In bijlage I zijn nadere voorwaarden en criteria voor inzet van jeugdhulp opgenomen. Met behulp van deze criteria kan worden bepaald welke jeugdhulp passend is.
Artikel 5 Gebruikelijke zorg
[vervallen]
Artikel 6 Bovengebruikelijke hulp
[vervallen]
Artikel 7 Zorgplan
De kwaliteit van de in te kopen zorg/jeugdhulp dient veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht te zijn en afgestemd te zijn op de reële behoefte van betrokkene. Bij het beoordelen van de kwaliteit weegt mee of de diensten in redelijkheid geschikt zijn voor het doel waarvoor het persoonsgebonden budget wordt verstrekt. De desbetreffende zorgverlener zal moeten aantonen dat de door hem te leveren jeugdhulp passend is. Het zorgplan moet daarom aansluiten bij de resultaten die zijn geformuleerd in het plan die bij de onderzoeksrapportage is gevoegd. Op basis van het zorgplan beoordeelt het college of de zorgverlener in staat is voor die betreffende jeugdige passende jeugdhulp te bieden.
Artikel 8 Jeugdhulp door sociale netwerk
De jeugdhulp kan worden ingezet door niet-professionele zorgverleners, waaronder de ouders of mensen uit het sociale netwerk. Ook dan moet de jeugdhulp passend en dus doelmatig en effectief zijn. De gemeenteraad heeft in de Verordening jeugdhulp Lelystad 2018 een aantal voorwaarden opgenomen waaraan de hulpverlener uit het sociaal netwerk moet voldoen. In dit artikel is nadere invulling gegeven aan passende jeugdhulp door personen uit het sociale netwerk.
Artikel 9 Voorwaarden pgb
In artikel 8.1.1, tweede lid van de wet is een aantal voorwaarden opgenomen waaraan de jeugdige of zijn ouders moeten voldoen om in aanmerking te komen voor een pgb. Een van de voorwaarden luidt als volgt: de jeugdige of zijn ouders zijn naar het oordeel van het college op eigen kracht voldoende in staat tot een redelijke waardering van de belangen ter zake. Of ze zijn met hulp uit hun sociale netwerk dan wel van een curator, bewindvoerder, mentor, gemachtigde, gecertificeerde instelling of aanbieder van gesloten jeugdhulp, in staat de aan een pgb verbonden taken op verantwoorde wijze uit te voeren.
In het gesprek met betrokkene zal moeten blijken of betrokkene op eigen kracht voldoende in staat is te achten tot een redelijke waardering van zijn eigen belangen ter zake. De motivering waarom zorg in natura niet passend is, geeft waarschijnlijk ook al een beeld of betrokkene bekwaam is de taken als budgethouder uit te voeren.
Een Pgb bestaat weliswaar uit een geldbedrag, waarmee betrokkene in staat wordt gesteld zelf de benodigde hulp in te kopen bij derden, echter de gemeente maakt dit geldbedrag niet over aan de budgethouder. Het geldbedrag gaat naar de Sociale verzekeringsbank ( SVB), die rechtstreeks de hulpverlener(s) betaalt op basis van de zorgovereenkomst (tussen hulpverlener en budgethouder) en de ondertekende urenbriefjes.
Indien blijkt dat betrokkene zelf niet bekwaam is om de taken van budgethouder uit te voeren zal
betrokkene moeten aangeven dat er met hulp vanuit zijn sociale netwerk dan wel zijn curator,
bewindvoerder mentor, ge(vol)machtigde, (echtgenoot / partner, ouder, broer, zus) , gecertificeerde
instelling of aanbieder gesloten jeugdhulp deze taken kunnen worden uitgevoerd. Zo nodig zal nog een vervolg gesprek moeten worden ingepland met betrokkene en degene die hem ondersteunt bij de taken van de budgethouder.
In het kader van de beoordeling kunnen in het gesprek met betrokkene ook de volgende punten aan
de orde komen.
- •
kan betrokkene zelf desgevraagd onder woorden brengen / duidelijk maken welke problemen hij heeft;
- •
hoe deze problemen zijn ontstaan en bij welke ondersteuning hij gebaat zou zijn;
- •
kan betrokkene de aan het pgb verbonden taken zelf uitvoeren zoals het kiezen van de geschikte zorgverlener, het aangaan van een contract, het in de praktijk aansturen van de zorgverlener en het bijhouden van een juiste administratie;
- •
voldoet de beheerder die is ingeschakeld aan de eisen die worden gesteld aan een gewaarborgde hulp conform artikel 5.11, lid 2, van Regeling langdurige zorg (Rlz).
In artikel 5.11, lid 2 van de Rlz is bepaald dat de verlening van een pgb kan worden geweigerd indien een gegronde reden bestaat om aan te nemen dat de door de verzekerde ingeschakelde hulp:
- 1.
bij een eerdere verstrekking van persoonsgebonden budgetten waarbij deze derde als hulppersoon of vertegenwoordiger optrad niet heeft ingestaan voor nakoming van de daaraan verbonden verplichtingen,
- 2.
blijkens de basisregistratie personen niet beschikt over een woonadres,
- 3.
zijn vrijheid is ontnomen,
- 4.
onder de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen valt, dan wel een verzoek tot van toepassing verklaring van die regeling bij de rechtbank is ingediend of deze derde failliet is verklaard, of
- 5.
anderszins onvoldoende waarborg zal bieden voor het nakomen van de voor de verzekerde aan het persoonsgebonden budget verbonden verplichtingen.
Een budgethouder die voor 4 dagen of meer per week ondersteuning of jeugdhulp inkoopt bij
dezelfde zorgverlener is ook nog werkgever met de daarbij behorende werkgeversplichten. Indien die
situatie zich voordoet moet de budgethouder ook deze taken zelfstandig kunnen uitvoeren. Denk
hierbij onder meer aan het overeenkomen van een redelijk uurloon, het doorbetalen van loon bij ziekte en het hanteren van een redelijke opzegtermijn.
Artikel 10 Budgetplan
De gemeente moet beoordelen of de kwaliteit van de hulp goed is (artikel 8.1.1 lid 2 sub c Jeugdwet). Dat is van belang voor de veiligheid van de jeugdige alsmede voor de effectiviteit van de in te zetten jeugdhulp. Daarom heeft de gemeenteraad in de Verordening jeugdhulp Lelystad (artikel 13 lid 4) opgenomen dat de aanvrager van een pgb verplicht is een budgetplan op te stellen.
Met het budgetplan laten jeugdigen en ouders zien dat zij al hebben nagedacht over de manier waarop zij het budget willen gaan besteden. De gemeente kan op basis van het budgetplan beoordelen of de keuze voor de leveringsvorm pgb voldoende onderbouwd is door de jeugdige of zijn ouders en of de in te kopen zorg van voldoende kwaliteit is. In deze bepaling is aangegeven welke informatie in het budgetplan moet worden opgenomen.
Artikelen 11 tot en met 15 behoeven geen toelichting
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl