Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR659503
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR659503/1
Regeling vervallen per 01-01-2024
Besluit van het college van burgmeester en wethouders van de gemeente Uden houdende regels omtrent de bezetting op stembureaus (Regeling bezetting stembureau 2020)
Geldend van 01-07-2021 t/m 31-12-2023
Intitulé
Besluit van het college van burgmeester en wethouders van de gemeente Uden houdende regels omtrent de bezetting op stembureaus (Regeling bezetting stembureau 2020)VAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
overwegende dat de Regeling toekenning presentiegelden stembureauleden bijdraagt aan een goede gang van zaken op de stembureaus;
bijdraagt in de motivatie actief deel te nemen aan de verkiezingen;
gelet op artikel E3 en Y5 van de Kieswet;
B E S L U I T
vast te stellen de
Regeling bezetting stembureau 2020
Artikel 1 Lid van het stembureau
-
1. Eenieder die op de dag van de stemming ten minste 18 jaar is, kan lid worden van een stembureau.
-
2. Voorzitters en stembureauleden volgen voor aanvang van de verkiezingen een digitale training.
-
3. Voorzitters volgen verplicht een kennisbijeenkomst naast de digitale training.
-
4. Alle leden ontvangen een vergoeding zoals vermeld in artikel 5.
-
5. Leden worden benoemd door het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Uden, wat gemandateerd is naar de leden van het projectteam Verkiezingen.
-
6. De volgende personen kunnen geen lid zijn van een stembureau:
- a)
Personen die als lid van het gemeentelijk centraal stembureau zijn benoemd.
- b)
Personen die als stembureaulid bij een vorige verkiezing in strijd met de wet hebben gehandeld.
- c)
Personen die op de dag van de kandidaatstelling bij onherroepelijke rechterlijke uitspraak uit het kiesrecht zijn ontzet.
- d)
Personen die op de kieslijst staan van de betreffende verkiezing.
- a)
-
7. Medewerkers van Gemeente Uden kunnen ook deelnemen als lid op een stembureau. Zij nemen hiervoor verlof op tijdens de verkiezingsdag en ontvangen een vergoeding zoals genoemd in artikel 5. De medewerkers kunnen ook een keuze maken voor de condities van de overwerkregeling.
-
8. Het College van Burgemeester en Wethouders heeft de mogelijkheid om medewerkers aan te wijzen en te benoemen tot lid van een stembureau.
Artikel 2 Stembureau
-
1. Het stembureau bestaat uit tenminste vier en ten hoogste zeven leden, waarvan één voorzitter is.
-
2. Aanvullend worden plaatsvervangende leden benoemd. Hiervoor geldt geen maximum.
-
3. Op het stembureau dienen permanent vier leden aanwezig te zijn.
-
4. Het stembureau dient bemand te zijn vanaf 7.00 uur. Het stembureau wordt geopend voor kiezers om 7.30 uur.
Artikel 3 Taken stembureauleden
-
1. De stembureauleden zijn verantwoordelijk voor het goede verloop van de verkiezing in hun stemlokaal.
-
2. Daarnaast zijn zij verantwoordelijk voor een juiste toepassing van de regelgeving uit de Kieswet.
-
3. Het is de verantwoordelijkheid van de voorzitter van het stembureau om de orde in het stemlokaal te handhaven. Bij de afwezigheid van de voorzitter, ligt deze verantwoordelijkheid bij het plaatsvervangend stembureaulid.
-
4. De voorzitter zorgt voor de planning op het stemlokaal, zodat er permanent ten minste vier leden aanwezig zijn op het stemlokaal.
-
5. De voorzitter is verantwoordelijk om voor opening van het stembureau de benodigde verkiezingsbescheiden bij het hoofdstembureau op te halen. Deze bevindt zich bij de ingang aan de Nieuwe Markt. Na het afsluiten van het stembureau brengt de voorzitter de verkiezingsbescheiden meteen terug naar het hoofdstembureau.
-
6. Onder aanwijzing van de voorzitter voeren de leden van het stembureau de volgende werkzaamheden uit:
- a)
(ver)Plaatsen van de stemhokjes, stembus(sen), tafels en overige bescheiden;
- b)
Plaatsen van door het hoofdstembureau aangereikte promotie- en zichtbaarheidsmateriaal;
- c)
Controleren van de documenten en identiteit van de kiezer (documenten waaronder de stempas, volmacht, identiteitsbewijs, register ongeldige stempassen);
- d)
Uitreiken van de stembiljetten;
- e)
Toezicht houden op de stemming;
- f)
Tellen van de stemmen;
- g)
Opruimen van het stembureau aan het einde van de verkiezingsdag
- a)
-
7. Het is de verantwoordelijkheid van de voorzitter dat de inrichting van het stemlokaal voldoet aan de eisen zoals gesteld in de Kieswet.
-
8. De gastvrouw/heer zorgt voor wachtrijcontrole
-
9. Verdere aanvullende taken voor de verkiezingen van 2021:
- a)
De gastvrouw/heer is verantwoordelijk voor het toezicht op kiezers in de wachtrij en in het stembureau (1,5 meter afstand en aantal personen in het stembureau) en tussentijdse schoonmaak van materialen, klinken en stemhokjes;
- b)
De stembureauleden zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het schoonmaken van stem(bureau)materialen;
- c)
Toezicht op de stembus ligt ook bij de stembureauleden (toezicht door 1 persoon is hierbij voldoende).
- a)
-
10. De taken van de stembureauleden en de gastvrouw/heer zijn uitwisselbaar. De voorzitter heeft een afwijkende verantwoordelijkheid en is niet uitwisselbaar, tenzij deze vervangen wordt door een aangewezen plaatsvervangend voorzitter.
Artikel 4 Consumpties
-
1. Door de Gemeente Uden wordt voorzien in koffie en thee in overeenstemming met de beheerder van het stemlokaal. De stembureauleden mogen hiervan onbeperkt gebruik maken.
-
2. De Gemeente Uden zorgt voor een middagmaaltijd in de vorm van een lunchpakket (met daarbij ook frisdrank). Dit wordt aan de voorzitter meegegeven tijdens het ophalen van de verkiezingsbescheiden. Daarnaast wordt er eenmaal per dag per stemlokaal snacks gebracht.
-
3. Er wordt niet voorzien in een warme avondmaaltijd. Hiervoor krijgen de stembureauleden een vergoeding van € 15. Dit bedrag is tevens een vergoeding voor de gemaakte telefoonkosten.
Artikel 5 Vergoedingen
-
1. Voor niet-medewerkers van de gemeente Uden gelden de volgende presentiegelden, zonder verdere aanvullende voorwaarden. De presentiegelden betreffen een vaste vergoeding. Onderbreekt een lid van het stembureau zijn/haar werkzaamheden, dan wordt de vergoeding naar rato uitbetaald. Ditzelfde geldt voor het plaatsvervangend stembureaulid.
Functie
Vergoeding
Voorzitter
€ 250
Stembureaulid
€ 200
Gastvrouw/heer
€ 200
Teller
€ 50
-
2. Medewerkers van de gemeente Uden die zitting nemen op een stemlokaal doen dit niet in functie maar als stembureaulid. Medewerkers ontvangen, aangevuld tot maximaal 8 uren, compensatie in flexuren. Daarnaast ontvangen medewerkers de vergoeding zoals omschreven in artikel 5 lid 1.
-
3. Medewerkers die geen zitting nemen op een stemlokaal maar wel werkzaamheden verrichten inzake de organisatie van de verkiezingen zijn wel in functie werkzaam. Zij schrijven hun uren als werkuren eventueel vermeerderd met de overurencompensatie voor zover dit van toepassing is.
-
4. Er wordt geen reiskostenvergoeding verstrekt aan de stembureauleden.
-
5. Er wordt een vergoeding van € 15 verstrekt ten behoeve van overige kosten.
Artikel 6 Citeertitel
-
1. Deze regeling kan worden aangehaald als Regeling bezetting stembureau 2020.
-
2. De Regeling toekenning presentiegelden stembureauleden komt hiermee te vervallen.
Artikel 7 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.
Ondertekening
Uden, 4 november 2020
Burgemeester en wethouders van Uden
de secretaris
drs. D. van Deurzen
de burgemeester
drs. H.A.G. Hellegers
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl