Regeling vervallen per 01-09-2023

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent sport en bewegen (Subsidieregeling Sport & Bewegen 2021)

Geldend van 01-07-2021 t/m 31-08-2023

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent sport en bewegen (Subsidieregeling Sport & Bewegen 2021)

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsomschrijving

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ASV: de Algemene subsidieverordening van de gemeente Heemskerk.

  • b.

    Raad: de gemeenteraad van Heemskerk;

  • c.

    College: het college van burgemeester en wethouders van Heemskerk.

  • d.

    Sportsubsidie: een jaarlijkse of eenmalige subsidie verstrekt op grond van deze subsidieregeling.

  • e.

    Subsidiebudget: het in de gemeentebegroting opgenomen budget voor het verlenen van subsidies in het kader van deze subsidieregeling, waarvoor de raad jaarlijks op grond van artikel 4, lid 1 van de ASV, de subsidieplafonds kan vaststellen.

  • f.

    Sportvereniging: een vereniging met volledige rechtspersoonlijkheid die:

    • -

      als kernactiviteit heeft het aanbieden van en/of gelegenheid geven tot sportbeoefening; en

    • -

      lid is van een overkoepelende sportbond die aangesloten is bij NOC*NSF.

  • g.

    Sportstichting: een stichting met volledige rechtspersoonlijkheid die als kernactiviteit heeft het aanbieden van en/of gelegenheid geven tot aangepaste sportbeoefening in het kader van Uniek sporten.

  • h.

    NOC*NSF: de landelijke sportkoepel Nationaal Olympisch Comité en de Nederlandse Sportfederatie.

  • i.

    Veldsportaccommodatie: een terrein in de gemeente Heemskerk dat specifiek is ingericht en in gebruik wordt gegeven voor sportbeoefening in de openlucht en dat op structurele basis wordt gehuurd dan wel geëxploiteerd door de subsidieaanvrager.

  • j.

    Zaalsportaccommodatie: een gebouw in de gemeente Heemskerk dat specifiek is ingericht en in gebruik wordt gegeven voor sportbeoefening en dat op structurele basis wordt gehuurd dan wel geëxploiteerd door de subsidieaanvrager.

  • k.

    Uniek sporten: (online sport community voor het) aangepast sporten door mensen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking, dan wel met psychische of psychosociale problemen.

  • l.

    Kernactiviteit: De tak van sport waarvoor de vereniging is aangesloten bij de landelijke sportbond.

  • m.

    Actieve leden: leden van de sportvereniging die contributie betalen, daadwerkelijk en op frequente basis deelnemen aan de kernactiviteit(en) en niet in loondienst zijn van de sportvereniging.

  • n.

    Jeugdlid: actief lid in de leeftijd tot en met 18 jaar.

  • o.

    Volwassen lid: actief lid in de leeftijd van 19 tot en met 64 jaar.

  • p.

    Senioren lid: actief lid in de leeftijd van 65 jaar of ouder.

  • q.

    Sportvrijwilliger: iemand die langdurig en onbetaald werkzaamheden verricht binnen de sportvereniging.

  • r.

    Kwetsbare inwoners of groepen: Inwoners of groepen inwoners die, al dan niet tijdelijk, belemmeringen ervaren om deel te nemen aan maatschappelijke activiteiten. Het gaat dan onder meer over: (1) lichamelijke gesteldheid, (2) mentaal welbevinden, (3) zingeving, (4) kwaliteit van leven, (5) sociaal maatschappelijk participeren en (6) dagelijks functioneren.

Artikel 1.2 Reikwijdte en subsidieplafonds

  • 1. Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op het verstrekken van jaarlijkse en eenmalige sportsubsidies, gericht op het uitvoeren dan wel realiseren van het gemeentelijk sportbeleid zoals vastgelegd in de Beleidsnota Sport en Bewegen 2020-2023 ’Heel Heemskerk beweegt!’.

  • 2. Alleen sportverenigingen die zijn gevestigd in de gemeente Heemskerk kunnen in aanmerking komen voor een sportsubsidie in het kader van deze subsidieregeling.

  • 3. In afwijking van het bepaalde in lid 2 kan het college besluiten ook sportverenigingen en sportstichtingen die niet in Heemskerk zijn gevestigd in aanmerking te laten komen voor een sportsubsidie, maar uitsluitend indien en voor zover deze in de gemeente Heemskerk sport- en beweegactiviteiten ontplooien:

    • -

      op het gebied van Uniek sporten, en/of

    • -

      specifiek gericht op kwetsbare inwoners/groepen in Heemskerk.

  • 4. De raad kan binnen het subsidiebudget afzonderlijke subsidieplafonds vaststellen ten behoeve van jaarlijkse respectievelijk eenmalige subsidies.

Artikel 1.3 Algemene voorwaarden en verplichtingen sportsubsidies

  • 1. Naast de bepalingen in de ASV zijn de volgende algemene voorwaarden van toepassing op het verstrekken van sportsubsidies:

    • a.

      Toegankelijkheid: Activiteiten waarvoor sportsubsidie wordt verleend moeten in beginsel voor alle inwoners van Heemskerk openstaan.

    • b.

      Noodzakelijkheidscriterium: Sportsubsidie wordt uitsluitend verleend als door de aanvrager wordt aangetoond dat deze noodzakelijk is om haar kernactiviteit(en), dan wel de activiteit(en) waarvoor sportsubsidie wordt aangevraagd, te kunnen uitvoeren of realiseren. Indien de aanvrager naar het oordeel van het college over voldoende eigen middelen beschikt (of kan beschikken) om haar (kern)activiteit(en) te kunnen uitvoeren, dan kan de sportsubsidie op grond daarvan worden geweigerd.

    • c.

      Eigen financiële bijdragen: De aanvrager moet aantonen in hoeverre eigen (organisatie)middelen, contributies, donaties, financiële bijdragen van deelnemers en/of bezoekers dan wel andere inkomsten worden ingezet voor de uitvoering of realisering van haar kernactiviteit(en), dan wel de activiteit(en) waarvoor sportsubsidie wordt aangevraagd. Uitgangspunt daarbij is dat zowel van de organisatie zelf als van leden, deelnemers en/of bezoekers een reële eigen bijdrage wordt gevraagd, zulks naar het oordeel van het college.

    • d.

      Voorliggende voorzieningen: indien activiteiten naar het oordeel van het college in aanmerking kunnen komen voor een subsidie in het kader van een andere subsidieregeling of fonds, dan gelden de andere regelingen of fondsen als voorliggende voorziening ten opzichte van de subsidieregeling Sport & Bewegen 2021.

Hoofdstuk 2 Nadere bepalingen jaarlijkse sportsubsidies

Artikel 2.1 Jaarlijkse sportsubsidie

  • 1. Een jaarlijkse sportsubsidie is bedoeld als financiële bijdrage in de jaarlijkse onkosten van de kernactiviteit(en) van een sportvereniging. Sportverenigingen kunnen in aanmerking komen voor een jaarlijkse sportsubsidie op grond van de bepalingen in dit hoofdstuk indien:

    • a.

      De sportvereniging op 1 september van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de sportsubsidie betrekking heeft minimaal 30 actieve leden heeft; en

    • b.

      minimaal 50% van de actieve leden woonachtig is in de gemeente Heemskerk.

  • 2. Het bepaalde in lid 1 onder b van dit artikel is niet van toepassing indien een sportvereniging een kernactiviteit heeft in het kader van uniek sporten.

  • 3. Jaarlijkse sportsubsidies worden per kalenderjaar verstrekt. In het kader van deze subsidieregeling worden geen meerjaarlijkse subsidies verstrekt.

  • 4. Het college kan, in afwijking van het bepaalde in artikel 20, lid 1 ASV, besluiten ook jaarlijkse sportsubsidies hoger dan € 10.000 gelijktijdig met de verlening ambtshalve vaststellen.

Artikel 2.2 Categorie indeling jaarlijkse sportsubsidies

  • 1. Categorie Veldsport: Een sportvereniging wordt voor de berekeningsgrondslag voor een jaarlijkse sportsubsidie ingedeeld in de categorie Veldsport indien de kernactiviteit(en) van de sportvereniging naar het oordeel van het college:

    • a.

      primair is/zijn gericht op fysieke beweging en inspanning, waarbij conditie en sportspecifieke vaardigheden vereist zijn, respectievelijk bevorderd en ontwikkeld worden, en

    • b.

      in de regel plaatsvind(t)(en) op een veldsportaccommodatie in de gemeente Heemskerk.

  • 2. Categorie Zaalsport: Een sportvereniging wordt voor de berekeningsgrondslag voor een jaarlijkse sportsubsidie ingedeeld in de categorie Zaalsport indien de kernactiviteit(en) van de sportvereniging naar het oordeel van het college:

    • a.

      primair is/zijn gericht op fysieke beweging en inspanning, waarbij conditie en sportspecifieke vaardigheden vereist zijn, respectievelijk bevorderd en ontwikkeld worden, en

    • b.

      in de regel plaatsvind(t)(en) in een zaalsportaccommodatie in de gemeente Heemskerk.

  • 3. Categorie Zwemsport: Een sportvereniging wordt voor de berekeningsgrondslag voor een jaarlijkse sportsubsidie ingedeeld in de categorie Zwemsport indien de kernactiviteit(en) van de sportvereniging naar het oordeel van het college:

    • a.

      primair is/zijn gericht op fysieke beweging en inspanning, waarbij conditie en sportspecifieke vaardigheden vereist zijn, respectievelijk bevorderd en ontwikkeld worden, en

    • b.

      in de regel plaatsvind(t)(en) in een zwembad in de gemeente Heemskerk.

  • 4. Categorie Uniek sporten: Een sportvereniging wordt voor de berekeningsgrondslag voor een jaarlijkse sportsubsidie ingedeeld in de categorie Uniek sporten indien de kernactiviteit(en) van de sportvereniging uitsluitend is(zijn) gericht op een aangepast sportaanbod voor mensen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking, dan wel met psychische of psychosociale problemen.

  • 5. Categorie Overige sport: Een sportvereniging wordt voor de berekeningsgrondslag voor een jaarlijkse sportsubsidie ingedeeld in de categorie Overige sport indien de kernactiviteit(en) van de sportvereniging naar het oordeel van het college niet voldoe(t)(n) aan hetgeen is bepaald in het eerste, tweede, derde of vierde lid.

  • 6. Het college kan afwijken van de bepalingen in dit artikel indien sprake is van een kernactiviteit in het kader van Uniek sporten.

Artikel 2.3 Berekeningsgrondslag jaarlijkse sportsubsidies

  • 1. De hoogte van de jaarlijkse sportsubsidie wordt bepaald:

    • a.

      aan de hand van de categorie-indeling van de sportvereniging zoals bedoeld in artikel 2.2; en

    • b.

      op basis van het aantal actieve leden dat per 1 september van het jaar voorgaand aan het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd staat geregistreerd in de ledenadministratie van de sportvereniging. Alleen actieve leden die woonachtig zijn in de gemeente Heemskerk tellen daarbij mee.

  • 2. Het subsidiebedrag wordt berekend op basis van de onderstaande tabel:

    Categorie

    per jeugdlid

    per volwassen lid

    per senioren lid

    per uniek sporten lid

    Veldsport

    € 31,-

    € 7,-

    € 12,-

    € 55,-

    Zaalsport

    € 35,-

    € 10,-

    € 14,-

    € 55,-

    Zwemsport

    € 45,-

    € 12,-

    € 17,-

    € 55,-

    Uniek sporten

    -

    -

    -

    € 100,-

    Overige sport

    € 5,-

    € 0,-

    € 5,-

    € 5,-

    • a.

      Jaarlijks worden de bovenstaande bedragen herzien aan de hand van het door de raad vastgestelde indexeringspercentrage voor subsidies voor het daaropvolgende begrotingsjaar. Deze geïndexeerde bedragen worden vóór 1 september gecommuniceerd via de gemeentelijke website.

    • b.

      Het college kan steekproefsgewijs het door de vereniging opgegeven ledenaantal controleren door inzicht te vragen in de ledenadministratie van de vereniging. De vereniging dient hieraan haar medewerking te verlenen.

  • 3. Van uniek sporten leden, zoals benoemd in de tabel in lid 2, is uitsluitend sprake als de kernactiviteit waaraan deze actieve leden meedoen staat geregistreerd op de website www.unieksporten.nl.

Artikel 2.4 Aanvragen jaarlijkse sportsubsidies

  • 1. De aanvraag voor een jaarlijkse sportsubsidie moet, in afwijking van het bepaalde in artikel 12, lid 1 van de ASV, tussen 1 september en 1 oktober in het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft, elektronisch worden ingediend bij het college door middel van het webformulier op de website van de gemeente.

  • 2. Bij de aanvraag moet, naast de in te dienen gegevens zoals bepaald in artikel 11, lid 2 en 3 van de ASV, het formulier Format jaarlijkse subsidie sport worden ingediend. Dit formulier is te downloaden op de website van de gemeente.

  • 3. In het formulier zoals bedoeld in lid 2 wordt gevraagd naar de aantallen actieve leden van de sportvereniging. Het ledenoverzicht in dit formulier moet voldoen aan de volgende vereisten:

    • a.

      het ledenoverzicht vermeldt het aantal in de verenigingsadministratie geregistreerde - en in de gemeente Heemskerk woonachtige - actieve leden op de peildatum 1 september in het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft;

    • b.

      de in het ledenoverzicht opgenomen aantallen actieve leden zijn onderverdeeld in het aantal:

      • -

        jeugdleden (tot en met 18 jaar)

      • -

        volwassenen leden (19 tot en met 64 jaar)

      • -

        senior leden (65 jaar en ouder)

      • -

        uniek sporten leden

    • c.

      indien sprake is van meer kernactiviteiten wordt er voor elke kernactiviteit een afzonderlijk ledenoverzicht ingediend.

    • d.

      het ledenoverzicht is gewaarmerkt door ondertekening van het verenigingsbestuur.

Artikel 2.5 Verdeelregels jaarlijkse sportsubsidies, toepassen generieke korting

Indien voor de jaarlijkse sportsubsidies een subsidieplafond is vastgesteld en voor zover het toekennen van de jaarlijkse sportsubsidies zal leiden tot overschrijding van het voor deze subsidies vastgestelde subsidieplafond, dan past het college een zodanige generieke korting toe op de bedragen genoemd in de tabel in artikel 2.3 lid 2, dat overschrijding van het subsidieplafond wordt voorkomen.

Hoofdstuk 3 Nadere bepalingen eenmalige sportsubsidies voor sportontwikkeling en innovatie

Artikel 3.1 Eenmalige sportsubsidie voor sportontwikkeling en innovatie

Een eenmalige sportsubsidie wordt verleend als financiële bijdrage voor activiteiten, niet zijnde de (kern)activiteiten zoals bedoeld in de hoofdstuk 2, die naar het oordeel van het college een:

  • a.

    aantoonbare bijdrage leveren aan de realisatie van een van de, of beide speerpunten zoals nader geregeld in de artikelen 3.3 respectievelijk 3.4; en

  • b.

    voor de Heemskerkse sport, voor de betreffende tak van sport dan wel voor een specifieke doelgroep vernieuwende bijdrage leveren aan het lokale sport- en beweegaanbod, dan wel aan een of meer doelstellingen in de beleidsnota Sociaal domein 2020-2023.

Artikel 3.2 Nadere bepalingen eenmalige sportsubsidies

  • 1. Eenmalige sportsubsidies zoals geregeld in dit hoofdstuk worden verstrekt:

    • a.

      voor activiteiten met een incidenteel karakter dan wel voor activiteiten die als experiment, proeftuin of project zijn aan te duiden;

    • b.

      voor een termijn van maximaal twee jaar. Eenmalige sportsubsidies kunnen maximaal één keer worden verlengd, mits de totale subsidieperiode de maximale termijn van twee jaar niet overschrijdt.

  • 2. De activiteit dient uitgevoerd te worden dan wel feitelijk te starten in het kalenderjaar waarin de subsidie wordt verstrekt.

  • 3. De eenmalige sportsubsidie is bedoeld als bijdrage in de niet door andere inkomsten gedekte kosten van de betreffende activiteit en wordt bepaald aan de hand van de door de aanvrager ingediende activiteitenbegroting.

  • 4. Kosten verbonden aan de inkoop/verstrekking van consumpties, alsmede reis- en verblijfkosten komen niet voor subsidie in aanmerking.

  • 5. Samenwerking: Bij de voorbereiding en uitvoering van de activiteit wordt door de subsidieaanvrager nauw samengewerkt met minimaal één Heemskerkse of regionale organisatie in de sport en/of het sociaal domein. Met nauwe samenwerking wordt in ieder geval bedoeld dat iedere betrokken partij:

    • a.

      de doelstellingen van het gemeentelijk beleid voor de sport en het sociaal domein onderschrijft;

    • b.

      zich committeert aan de beoogde resultaten van de activiteit waarvoor de eenmalige sportsubsidie wordt aangevraagd; en

    • c.

      een actieve bijdrage levert aan de voorbereiding en uitvoering van de activiteit.

    Het college kan afwijken van de bepalingen in dit lid indien de activiteit uitsluitend tot doel heeft nieuwe leden te werven middels promotie dan wel een kennismakings- en/of wervingsprogramma. De eenmalige subsidie wordt voor dat geval gemaximeerd op €500,-.

  • 6. Voldoende draagvlak en tegengaan versnippering: Een eenmalige sportsubsidie wordt uitsluitend verleend voor activiteiten die onderscheidend zijn, een toegevoegde waarde hebben voor de gemeenschap in Heemskerk en niet leiden tot verdubbeling of versnippering (‘meer van hetzelfde’), zulks ter beoordeling door het college.

  • 7. Voorts kan het college aan het verstrekken van een sportsubsidie de volgende verplichtingen verbinden:

    • a.

      Mede mogelijk gemaakt door: Het college kan aan het verlenen van een sportsubsidie de verplichting verbinden dat bij alle communicatie-uitingen die betrekking hebben op de activiteit(en) waarvoor een sportsubsidie is verstrekt, via naamsvermelding en/of het gebruik van het gemeentelogo vermeld wordt dat de betreffende activiteit(en) mede mogelijk zijn gemaakt door een bijdrage van de gemeente Heemskerk.

    • b.

      Laat je zien: Het college kan aan het verlenen van een sportsubsidie de verplichting verbinden dat de organisatie zich presenteert aan een Heemskerks publiek, bijvoorbeeld via demo’s, clinics, publieke optredens en dergelijke.

    • c.

      Overige verplichtingen die strekken tot het realiseren of nastreven van gemeentelijke beleidsdoelen in de sport en/of het sociaal domein.

Artikel 3.3 Subsidie speerpunt Sportstimulering en bevordering gezonde leefstijl

Een eenmalige sportsubsidie kan worden verleend voor activiteiten die naar het oordeel van het college:

  • a.

    door middel van sportpromotie dan wel een kennismakings- en/of wervingsprogramma inwoners in het algemeen, dan wel specifieke doelgroepen, zoals jeugd, ouderen of mensen met een beperking, stimuleren tot (duurzame) deelname aan sport en/of bewegen;

  • b.

    gericht zijn op het actief bereiken van- en via sport & bewegen maatschappelijk laten meedoen door kwetsbare (groepen) inwoners;

  • c.

    via een sport- of beweegprogramma gericht zijn op het bevorderen van de persoonlijke weerbaarheid en/of zelfredzaamheid van kwetsbare (groepen) inwoners; en/of

  • d.

    een gerichte koppeling aanbrengen tussen sport & bewegen en het bevorderen van een gezonde en actieve leefstijl.

Artikel 3.4 Subsidie speerpunt Toekomstbestendige verenigingen

Een eenmalige sportsubsidie kan voorts worden verleend voor activiteiten die gericht zijn op:

  • a.

    het werven en behouden van jonge vrijwilligers;

  • b.

    het bieden van mogelijkheden voor en begeleiden van vrijwilligerswerk door kwetsbare (groepen) inwoners en/of inwoners met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt;

  • c.

    het bevorderen van de deskundigheid van sportvrijwilligers;

  • d.

    het onderzoeken, voorbereiden en/of uitvoeren van maatregelen om de organisatie dan wel exploitatie van de sportvereniging structureel te versterken; en/of

  • e.

    het realiseren dan wel versterken van de samenwerking met partnerorganisaties in de sport en/of het sociaal domein.

Artikel 3.5 Aanvragen eenmalige sportsubsidies

  • 1. De aanvraag van een eenmalige sportsubsidie moet minimaal 8 weken voor de start van de activiteit elektronisch worden ingediend bij het college door middel van het webformulier op de website van de gemeente.

  • 2. Bij de aanvraag moet, naast de in te dienen gegevens zoals bepaald in artikel 11, lid 2 en 3 van de ASV, het formulier Format eenmalige subsidie sport worden ingediend. Dit formulier is te downloaden op de website van de gemeente. Hierin moeten de volgende gegevens worden verstrekt:

    • a.

      een opgave van het beoogde bereik van ofwel beoogd aantal unieke deelnemers aan de activiteit;

    • b.

      een opgave van de organisatie(s) in de sport en/of het sociaal domein waarmee nauw wordt samengewerkt, met daarbij ook een nadere beschrijving van de aard van die samenwerking;

    • c.

      een opgave van de inspanningen die zijn of worden verricht voor het verwerven van financiering voor de activiteit via sponsoring, particuliere- en/of goede doelen-fondsen, subsidieregelingen van andere overheden, crowdfunding etcetera, en welke resultaten dat (eventueel naar verwachting) oplevert, en

    • d.

      voor wat betreft een subsidie als bedoeld in artikel 3.3: een nadere beschrijving van de wijze waarop het met de eenmalige sportsubsidie ontwikkelde sport- of beweegaanbod wordt geïntegreerd met of verbonden aan de kernactiviteit(en) van de sportvereniging.

Artikel 3.6 Verdelingscriteria eenmalige sportsubsidies

  • 1. Indien voor de eenmalige sportsubsidies een subsidieplafond is vastgesteld en voor zover het toekennen van subsidieaanvragen, op volgorde zoals bedoeld in lid 2, leidt tot overschrijding van het subsidieplafond, worden deze subsidieaanvragen op grond van artikel 4:25, lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht geweigerd.

  • 2. Het toekennen van de eenmalige sportsubsidies vindt plaats op volgorde van het tijdstip waarop de subsidieaanvraag via het webformulier op de gemeentelijke website is ingediend en voldoet aan alle vereisten in artikel 3.5.

Hoofdstuk 4 Nadere bepalingen waarderingssubsidies voor jubilea

Artikel 4.1 Waarderingssubsidie voor jubilea

Een waarderingssubsidie, zoals bedoeld in artikel 8 van de ASV, wordt eenmalig verstrekt aan een sportvereniging die een jubileum viert in het kader van het 25-, 50-, 75-, 100- of 125-jarig bestaan van de vereniging.

Artikel 4.2 Aanvraag waarderingssubsidie voor jubilea

  • 1. Een waarderingssubsidie voor een jubileum moet worden aangevraagd in het jaar waarin het jubileum wordt gevierd.

  • 2. Bij de aanvraag moeten gegevens of documenten worden toegevoegd waaruit blijkt dan wel waarin voldoende aannemelijk wordt gemaakt in welk jaar de sportvereniging is opgericht.

  • 3. Bij de aanvraag dient tevens het formulier Format jubileum subsidie sport worden ingediend. Dit formulier is te downloaden op de website van de gemeente.

Artikel 4.3 Hoogte waarderingssubsidie voor jubilea

De hoogte van de waarderingssubsidie voor jubilea is € 10,- voor elk jaar dat de sportvereniging bestaat.

Hoofdstuk 5 Overgangsbepalingen

Artikel 5.1 Eerder verstrekte subsidies

Op subsidies aan sportverenigingen die zijn verstrekt vóór 1 juli 2021 en betrekking hebben op het subsidiejaar 2021 of eerder, blijven de vastgelegde subsidieafspraken van toepassing, ook indien de uitvoering van de betreffende activiteiten plaatsvindt of doorloopt na de inwerkingtreding van deze subsidieregeling.

Artikel 5.2 Afbouwregeling bij verlaging of beëindiging subsidie

  • 1. Organisaties die in 2021 een subsidieaanvraag indienen voor het subsidiejaar 2022 en op grond van deze regeling geheel of gedeeltelijk geen recht hebben op subsidie, komen in aanmerking voor een afbouwregeling indien zij voor de subsidiejaren 2019, 2020 en 2021 een jaarlijkse subsidie hebben ontvangen.

  • 2. Deze afbouwregeling ziet er als volgt uit:

    • a.

      Organisaties zoals bedoeld in lid 1 kunnen in 2022 in aanmerking komen voor een zodanige bijdrage, dat de jaarlijkse subsidie niet lager uitvalt dan 80% van de jaarlijkse subsidie 2021;

    • b.

      en kunnen in 2023 in aanmerking komen voor een zodanige bijdrage, dat de jaarlijkse subsidie niet lager uitvalt dan 50% van de jaarlijkse subsidie 2021;

    • c.

      vanaf 2024 wordt geen afbouwbijdrage meer op basis van deze regeling verstrekt.

  • 3. Organisaties zoals bedoeld in lid 1 die een jaarlijkse subsidie tot € 1000,- ontvangen (peildatum 1 januari 2021), dan wel voor wie de vermindering van de jaarlijkse subsidie minder is dan 20% van de totale uitgaven van de organisatie over het boekjaar 2020, worden geacht dat zij zelf de effecten op kunnen vangen en komen niet in aanmerking voor de afbouwregeling zoals opgenomen in lid 2.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 6.1 Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of meerdere artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing, gelet op het doel of de strekking van deze regeling dan wel het belang van de aanvrager of subsidieontvanger, leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 6.2 Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 juli 2021 en is van toepassing op alle subsidieaanvragen die na deze datum worden ingediend.

Artikel 6.3 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als:

‘Subsidieregeling Sport & Bewegen 2021’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de B&W vergadering van 22 juni 2021.

burgemeester en wethouders van Heemskerk,

de secretaris,

de burgemeester,

Algemene en hoofdstukgewijze toelichting

Algemene toelichting

Algemeen subsidiekader

De algemene kaders voor de subsidieverstrekking in Heemskerk zijn door de gemeenteraad vastgelegd in de Algemene subsidieverordening (ASV). Het gaat daarbij om de algemene bepalingen over onder andere het aanvragen, verstrekken, betalen, verantwoorden en vaststellen van door het college te verstrekken subsidies. De ASV vormt daarmee de Heemskerkse invulling van de wettelijke subsidiekaders zoals vastgelegd in de Algemene wet bestuursrecht.

Naast het juridisch kader van de ASV stelt de gemeenteraad ook de beleidsinhoudelijke (de beleidsplannen) en de financiële kaders (de gemeentebegroting) vast voor de subsidieverstrekking. Met deze drie kaders bepaalt de raad voor welke beleidsdoeleinden, welke middelen beschikbaar zijn en via welke regels deze middelen voor subsidie kunnen worden ingezet door het college.

Subsidie = uitvoering van beleid

Het verstrekken van subsidies is dan ook een van de uitvoeringsinstrumenten van het college om de door de raad vastgelegde beleidsdoelen en maatschappelijke effecten, samen met de subsidie ontvangende organisaties, te realiseren. Om dat uitvoeringsinstrument gericht en effectief te kunnen inzetten, heeft de raad in de ASV (artikel 3, lid 2) bepaald dat het college nadere subsidieregels, ofwel subsidieregelingen, kan vaststellen. Deze subsidieregelingen bevatten de nadere uitwerking binnen de door de raad bepaalde kaders voor een specifiek beleidsterrein, waarin onder andere de te subsidiëren activiteiten, doelgroepen en de verdeling van de door de raad in de begroting opgenomen subsidiemiddelen nader worden omschreven.

In deze subsidieregeling zijn de subsidieregels voor het sport- en beweegbeleid van de gemeente nader uitgewerkt. Het inhoudelijk beleidskader voor deze subsidieregeling wordt gevormd door de beleidsnota Sport en Bewegen 2020-2023 ’Heel Heemskerk beweegt!’, die op 26 september 2019 door de gemeenteraad is vastgesteld. Daarnaast is in deze subsidieregeling ook aansluiting gemaakt met onder andere het beleidsplan Sociaal domein 2020-2023 en het lokaal volksgezondheidsbeleid, zodat sprake is van meer samenhang met het subsidiebeleid in andere maatschappelijk werkvelden.

Sportsubsidies: sport als doel en sport als middel

Het verstrekken van sportsubsidies op basis van deze subsidieregeling is enerzijds bedoeld om sportverenigingen die dat nodig hebben financieel te ondersteunen in hun reguliere sport- en beweegaanbod voor de Heemskerkse inwoners. Dit vormt de basis en daarmee geeft de gemeente ook uiting aan de belangrijke maatschappelijke waarde van de verenigingssport voor de Heemskerkse samenleving. Dit is nader uitgewerkt in de hoofdstukken 2 en 4 van deze subsidieregeling.

Anderzijds zijn de sportsubsidies vanuit deze regeling vooral ook bedoeld om een impuls te geven aan vernieuwend sportaanbod en aan het toekomstbestendiger maken van de verenigingssport. Dit is nader geregeld in hoofdstuk 3 van deze subsidieregeling. Sportverenigingen worden uitgenodigd om vernieuwend sport- of beweegaanbod te ontwikkelen, bijvoorbeeld voor specifieke doelgroepen, en daarbij ook nadrukkelijk aansluiting te zoeken bij bredere, maatschappelijke doelen dan sport alleen. Sport als ‘middel’ dus bij het nastreven van de beleidsdoelen zoals bijvoorbeeld ook is vastgelegd in het beleidsplan Sociaal domein 2020-2023 ‘Naast elkaar, met elkaar, voor elkaar’. Het is belangrijk dat daarbij ook een betere verbinding tot stand komt tussen de sport en de organisaties die actief zijn op de andere beleidsterreinen in het sociaal domein.

Toelichting per hoofdstuk

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Naast de begripsomschrijvingen zijn in dit hoofdstuk een aantal algemene zaken opgenomen. Zo is in artikel 1.2 bepaald dat de subsidies in het kader van deze regeling expliciet zijn bedoeld voor de Heemskerkse sportverenigingen. Een uitzondering kan worden gemaakt voor regionaal opererende sportverenigingen/-stichtingen voor zover het gaat om een sportaanbod dat is gericht op specifieke doelgroepen. Een dergelijk sportaanbod kan in sommige gevallen alleen op regionaal niveau voldoende levensvatbaar zijn.

Voorts zijn in artikel 1.3 de algemene uitgangspunten voor subsidieverstrekking opgenomen zoals het college die op 12 mei 2020 heeft vastgelegd in de Notitie Uitgangspunten en planning actualisering subsidieregels 2020.

Hoofdstuk 2 Nadere bepalingen jaarlijkse sportsubsidies

In dit hoofdstuk is geregeld dat sportverenigingen jaarlijks financieel ondersteund kunnen worden vanwege het belang van hun reguliere sportaanbod voor de Heemskerkse gemeenschap. De subsidie wordt daarbij gebaseerd op de aanname: hoe groter het aantal Heemskerkse leden, hoe groter de maatschappelijke betekenis. De jaarlijkse sportsubsidie heeft dus het karakter van een ‘ledensubsidie’. Daar zijn wel enkele belangrijke differentiaties in aangebracht:

Enerzijds is een verdeling gemaakt in de categorieën veldsporten, zaalsporten, zwemsporten, uniek sporten en overige sporten. De hoogte van het subsidiebedrag per Heemskerks lid is gedifferentieerd per categorie. De verdeling in deze categorieën en de bepaling van deze bedragen is een discretionaire bevoegdheid van het college. Bij deze bepaling is onder andere gekeken naar de voor de betreffende sport in het algemeen benodigde sportfaciliteiten, de daaraan verbonden kosten, de mogelijkheden om naast contributies ook andere verenigingsinkomsten te genereren, het beschikbare subsidiebudget voor sport en de hoogte van de subsidie die de sportverenigingen de laatste jaren hebben ontvangen. Relevant daarbij is ook of bewegen en fysieke inspanning al dan niet een wezenlijk onderdeel c.q. doel zijn van een sport. Op basis hiervan is een afweging gemaakt en zijn ledenbedragen per categorie vastgesteld. Deze bedragen kunnen jaarlijks door het college worden aangepast zodat het college kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen en de beschikbare subsidiemiddelen zo optimaal mogelijk kan inzetten.

En anderzijds wordt ook gekeken naar de samenstelling van het ledenbestand. Actieve leden die behoren tot doelgroepen waaraan in het kader van het gemeentelijk sociaal beleid extra aandacht en prioriteit wordt gegeven, worden bij de subsidieberekening hoger gewaardeerd. Daaruit is de indeling in jeugdleden, volwassen leden, seniorleden en uniek sporten leden voortgekomen.

De tot stand gekomen berekeningsgrondslag voor de jaarlijkse sportsubsidies heeft hiermee een objectief karakter gekregen, terwijl tegelijk gedifferentieerd wordt naar het verschil in financiële draagkracht per sportcategorie en verschil in doelgroepen. Belangrijk hierbij is dat deze ledensubsidie niet bedoeld is als dekking voor alle kosten van de sportvereniging maar als een generieke bijdrage in deze kosten.

Aanvragen voor een jaarlijkse subsidie kunnen uitsluitend worden ingediend in de maand september. Dit komt omdat de peildatum voor de ledenaantallen op 1 september is gesteld. Dat valt voor veel sporten in de startfase van het nieuwe (sport)seizoen. Tegelijk schrijft de ASV voor dat aanvragen voor een jaarlijkse subsidie voor 1 oktober moeten worden ingediend.

Om een succesvolle subsidieaanvraag te kunnen indienen, worden hoge eisen gesteld aan de ledenadministratie van de sportverenigingen. Een volledig en correct ledenoverzicht voor de subsidieaanvraag is op de eerste plaats belangrijk voor een juiste subsidieberekening en de rechtmatigheid van de subsidie. Maar daarnaast biedt dit ook veel uitgebreider inzicht in deelname aan de verenigingssport in Heemskerk. Uiteraard worden bij een eventuele controle van de opgegeven ledenaantallen door de gemeente de privacyregels in acht genomen.

Bij de verdeling van het voor de jaarlijkse sportsubsidies beschikbare budget kan het voorkomen dat het totaalbedrag van alle aanvragen groter is dan het beschikbare budget. Als daarvoor een subsidieplafond is vastgesteld, dan is het college wettelijk verplicht een zodanig aantal aanvragen af te wijzen dat een budgetoverschrijding niet plaatsvindt. Om dat te voorkomen ziet het college zich in die situatie genoodzaakt om een generieke (voor alle aanvragers procentueel gelijke) korting toe te passen. Zo kunnen ondanks het begrensde subsidiebudget toch alle subsidieaanvragen deels worden gehonoreerd.

Hoofdstuk 3 Nadere bepalingen eenmalige sportsubsidies voor sportontwikkeling en innovatie

De sportsubsidies in dit hoofdstuk zijn vooral gericht op het geven van een impuls aan de speerpunten van het gemeentelijk sportbeleid. Maar daarnaast wordt ook aangehaakt bij die van het sociaal beleid, volksgezondheidsbeleid en vrijwilligersbeleid. Hierin komt ook de instrumentele waarde van de sport tot uiting.

Ook voor de toekomst van de sportverenigingen zelf is het belangrijk om hun positie en betekenis voor de Heemskerkse samenleving verder te verbreden en te versterken. De sportvereniging wordt met de subsidiemogelijkheden in dit hoofdstuk uitgenodigd om:

  • -

    vernieuwend sport- en beweegaanbod te ontwikkelen en te implementeren, bijvoorbeeld voor bepaalde (kwetsbare) doelgroepen,

  • -

    met gerichte activiteiten extra bij te dragen aan een actieve en gezonde gemeenschap, en

  • -

    ook haar eigen toekomstperspectief als vrijwilligersorganisatie te versterken.

De sportsubsidies in dit hoofdstuk hebben een eenmalig karakter en zijn dus gericht op een projectmatige aanpak door de sportvereniging. Het is dan ook de bedoeling dat de met deze eenmalige sportsubsidies ontwikkelde activiteiten en/of daarmee bereikte (doel)groepen uiteindelijk ‘landen’ in het reguliere sport- en beweegaanbod van de sportvereniging, dan wel in die van een partnerorganisatie waarmee in de (project)activiteiten nauw is samengewerkt.

Meer en betere samenwerking door verenigingen en organisaties in de sport en in het sociaal domein is een belangrijke doelstelling in het gemeentelijk beleid. Het samenwerken met anderen is dan ook een vereiste om in aanmerking te komen voor een eenmalige sportsubsidie. Met wie en op welke wijze er wordt samengewerkt en wat daarbij de beoogde inzet/bijdrage van een ieder is, dient in (het projectplan bij) de subsidieaanvraag te worden beschreven.

De hoogte van de eenmalige sportsubsidie wordt gebaseerd op de door de sportvereniging opgestelde activiteiten- of projectbegroting. Daarbij wordt ook nadrukkelijk rekening gehouden met de andere (mogelijke) inkomsten, bijdragen en fondsen, die als ‘voorliggend’ worden beschouwd. De eenmalige sportsubsidie zal daarom niet hoger zijn dan het bedrag dat daadwerkelijk nodig is om de activiteiten of het project financieel mogelijk te maken.

Sporten en bewegen leveren bij uitstek een belangrijke bijdrage aan een actieve en gezonde leefstijl. Voor de sport is dan ook een belangrijke voortrekkersrol weggelegd bij het verder stimuleren van actief en gezond gedrag. Activiteiten en projecten in dit kader kunnen met een eenmalige sportsubsidie in dit hoofdstuk worden ondersteund. Ook bij deze activiteiten of projecten wordt gekeken naar mogelijke, voorliggende inkomstenbronnen of (landelijke) subsidieprogramma’s.

Eenmalige sportsubsidies voor deskundigheidsbevordering van sportvrijwilligers worden alleen verstrekt voor zover in de bekostiging daarvan niet al kan worden voorzien uit andere bronnen, zoals sportbonden, landelijk Sportakkoord, lokaal/regionaal cursusaanbod van bijvoorbeeld Sportservice of het Steunpunt Vrijwilligers, of andere fondsen en regelingen. Daarnaast komen kosten van de reguliere kaderopleidingen van de sportbonden (zoals bijvoorbeeld opleidingen van trainers of scheidsrechters) niet voor subsidie in aanmerking.

Vrijwilligersvergoedingen aan sportvrijwilligers die vallen binnen het fiscaal vrijgestelde bedrag, worden in het kader van deze subsidieregeling niet beschouwd als betaalde inzet.

Naast deskundigheidsbevordering zijn ook andere activiteiten of projecten die een gerichte bijdrage leveren aan het versterken en toekomstbestendiger maken van de sportvereniging subsidiabel in dit hoofdstuk. Maar ook hiervoor geldt: Uitsluitend indien en voor zover niet op een andere wijze kan worden voorzien in de bekostiging van dergelijke activiteiten en projecten, zoals bijvoorbeeld via verenigingsondersteuningsprogramma’s van sportbonden, Sportservice en andere dienstverleners, of bijvoorbeeld via stimuleringsprogramma’s in het kader van duurzaamheid.

Hoofdstuk 4 Nadere bepalingen waarderingssubsidies voor jubilea

In dit hoofdstuk is een regeling getroffen voor het verstrekken van eenmalige sportsubsidies als blijk van waardering voor de vele jaren waarin een sportvereniging een bijdrage heeft geleverd aan de Heemskerkse gemeenschap. De hoogte van deze ‘jubileumsubsidie’ wordt uitsluitend bepaald aan de hand van het aantal jaren dat de sportvereniging bestaat. Noch de omvang of de activiteiten van de sportvereniging, noch de aard van eventuele jubileumactiviteiten wegen daarbij mee. Dat betekent dat deze subsidie een waarderingssubsidie is zoals bedoeld in artikel 8 van de ASV.

Hoofdstuk 5 Overgangsbepalingen

Geen nadere toelichting.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Geen nadere toelichting.