Regeling vervallen per 01-09-2023

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent de subsidie voor cultuur (Subsidieregeling Cultuur 2021)

Geldend van 01-07-2021 t/m 31-08-2023

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent de subsidie voor cultuur (Subsidieregeling Cultuur 2021)

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsomschrijving

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ASV: de Algemene subsidieverordening van de gemeente Heemskerk.

  • b.

    Raad: de gemeenteraad van Heemskerk.

  • c.

    College: het college van burgemeester en wethouders van Heemskerk.

  • d.

    Cultuursubsidie: een jaarlijkse of eenmalige subsidie verstrekt op grond van deze subsidieregeling.

  • e.

    Subsidiebudget: het in de gemeentebegroting opgenomen budget voor het verlenen van subsidies in het kader van deze subsidieregeling.

  • f.

    Cultuurorganisatie: professionele organisatie of vrijwilligersorganisatie met een culturele doelstelling.

  • g.

    Professionele organisatie: organisatie die minimaal 2.0 fte beroepskrachten structureel in dienst heeft.

  • h.

    Vrijwilligersorganisatie: organisatie die geen of minder dan 2.0 fte beroepskrachten structureel in dienst heeft, waarbij de organisatie (vrijwel) uitsluitend draait op de inzet van vrijwilligers.

  • i.

    Amateurkunst: kunst die uit liefhebberij, dat wil zeggen niet beroepsmatig, wordt bedreven.

  • j.

    Amateurkunstvereniging: een vereniging met volledige rechtspersoonlijkheid die als kernactiviteit heeft het aanbieden van en/of gelegenheid geven tot het beoefenen van amateurkunst.

  • k.

    Kernactiviteit: de kunstuiting waarvoor de vereniging of stichting is opgericht, vastgelegd in de statuten.

  • l.

    Actieve leden: leden van de amateurkunstvereniging die contributie betalen, daadwerkelijk en op frequente basis deelnemen aan de kernactiviteit(en) en niet in loondienst zijn van de amateurkunstvereniging.

  • m.

    Jeugd- of jongvolwassen lid: actief lid in de leeftijd tot en met 27 jaar.

  • n.

    Volwassen lid: actief lid in de leeftijd van 28 jaar en ouder.

Artikel 1.2 Doel, reikwijdte en subsidieplafonds

  • 1. Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op het verstrekken van jaarlijkse en eenmalige cultuursubsidies, gericht op het uitvoeren dan wel realiseren van het gemeentelijk cultuurbeleid zoals vastgelegd in de Cultuurvisie 2021-2024 ‘Levendig en Karakteristiek Heemskerk’.

  • 2. Alleen stichtingen of verenigingen zonderwinstoogmerk die gevestigd zijn in Heemskerk dan wel hun activiteiten volledig of grotendeels in Heemskerk (of voor de inwoners voor Heemskerk) uitvoeren, kunnen in aanmerkingen komen voor een subsidie in het kader van deze subsidieregeling.

  • 3. De raad kan binnen het subsidiebudget afzonderlijke subsidieplafonds vaststellen.

Artikel 1.3 Algemene voorwaarden en verplichtingen cultuursubsidies

  • 1. Naast de bepalingen in de ASV zijn de volgende algemene voorwaarden van toepassing op het verstrekken van cultuursubsidies:

    • a.

      Toegankelijkheid: activiteiten waarvoor cultuursubsidie wordt verleend moeten in beginsel voor alle inwoners van Heemskerk openstaan.

    • b.

      Noodzakelijkheidscriterium: cultuursubsidie wordt uitsluitend verleend als door de aanvrager wordt aangetoond dat deze noodzakelijk is om haar kernactiviteit(en), dan wel de activiteit(en) waarvoor subsidie wordt aangevraagd, te kunnen uitvoeren of realiseren. Indien de aanvrager naar het oordeel van het college over voldoende eigen middelen beschikt (of kan beschikken) om haar (kern)activiteit(en) te kunnen uitvoeren, dan kan de cultuursubsidie op grond daarvan worden geweigerd.

    • c.

      Eigen financiële bijdragen: de aanvrager moet aantonen in hoeverre eigen (organisatie)middelen, contributies, donaties, financiële bijdragen van deelnemers en/of bezoekers dan wel andere inkomsten worden ingezet voor de uitvoering of realisering van haar kernactiviteit(en), dan wel de activiteit(en) waarvoor cultuursubsidie wordt aangevraagd. Uitgangspunt daarbij is dat zowel van de organisatie zelf als van leden, deelnemers en/of bezoekers een reële eigen bijdrage wordt gevraagd, zulks naar het oordeel van het college.

    • d.

      Voorliggende voorzieningen: indien activiteiten naar het oordeel van het college in aanmerking kunnen komen voor een subsidie in het kader van een andere subsidieregeling of fonds, dan gelden de andere regelingen of fondsen als voorliggende voorziening ten opzichte van de Subsidieregeling Cultuur 2021.

Hoofdstuk 2 Nadere bepalingen jaarlijkse subsidies culturele infrastructuur

Artikel 2.1 Jaarlijkse subsidies culturele infrastructuur

  • 1. De jaarlijkse subsidies culturele infrastructuur zijn bedoeld om een sterke infrastructuur in Heemskerk in stand te houden op het gebied van cultuur en die, naar het oordeel van het college, gericht zijn op het uitvoeren dan wel realiseren van het gemeentelijk cultuurbeleid zoals vastgelegd in de Cultuurvisie 2021-2024 ‘Levendig en Karakteristiek Heemskerk’.

  • 2. De jaarlijkse subsidie culturele infrastructuur wordt verleend als financiële bijdrage in de niet door andere inkomsten gedekte kosten van de betreffende activiteit(en) van de cultuurorganisatie en wordt door het college beoordeeld en bepaald aan de hand van de door de aanvrager ingediende activiteitenbegroting.

  • 3. De in activiteitenbegroting op te nemen kosten dienen direct verbonden te zijn aan de uitvoering van de activiteit(en) waarvoor subsidie wordt aangevraagd. Eventuele indirecte kosten mogen alleen in de activiteitenbegroting worden opgenomen indien en voor zover deze in redelijkheid toerekenbaar zijn aan de activiteit(en) waarvoor subsidie wordt aangevraagd, zulks ter beoordeling van het college.

  • 4. De organisaties die in aanmerking kunnen komen voor de jaarlijkse subsidies culturele infrastructuur zijn onder te verdelen in twee categorieën:

    • a.

      Categorie professionele organisaties met een culturele doelstelling, actief in de gemeente Heemskerk, die een steunfunctie vervullen voor het culturele veld, verbinding zoeken en stimuleren tussen cultuur en organisaties uit andere werkvelden en daarnaast een eigen cultuuraanbod hebben.

    • b.

      Categorie vrijwilligersorganisaties met een culturele doelstelling, actief in Heemskerk, die naar het oordeel van het college een wezenlijke bijdrage leveren aan het culturele leven van Heemskerk.

Artikel 2.2 Jaarlijkse subsidies culturele infrastructuur, categorie professionele organisaties

  • 1. Een professionele cultuurorganisatie kan in aanmerking komen voor een jaarlijkse subsidie culturele infrastructuur als zij naar het oordeel van het college voldoet aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      De organisatie organiseert met de partners in het culturele werkveld een platform of netwerk voor kennisdeling, innovatie en kruisbestuiving op gebied van cultuur en heeft een actief ondersteuningsaanbod in het culturele veld van Heemskerk;

    • b.

      De organisatie streeft aantoonbaar naar inclusie en het bereiken van een brede en diverse groep deelnemers/bezoekers (in o.a. leeftijd) van haar aanbod;

    • c.

      De organisatie werkt samen met partijen binnen en buiten het culturele veld;

    • d.

      De organisatie is aantoonbaar bezig met vernieuwing;

    • e.

      De organisatie maakt haar activiteiten/bezigheden goed zichtbaar voor de inwoners van Heemskerk;

    • f.

      De organisatie voldoet aan de vooraf opgestelde prestatieafspraken.

Artikel 2.3 Jaarlijkse subsidies culturele infrastructuur, categorie vrijwilligersorganisaties

  • 1. Een vrijwilligersorganisatie kan in aanmerking komen voor een jaarlijkse subsidie culturele infrastructuur als zij naar het oordeel van het college voldoet aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      De organisatie streeft aantoonbaar naar inclusie en het bereiken van een brede en diverse groep deelnemers/bezoekers (in o.a. leeftijd) van haar aanbod;

    • b.

      De organisatie werkt samen met partijen binnen en buiten het culturele veld;

    • c.

      De organisatie is aantoonbaar bezig met vernieuwing;

    • d.

      De organisatie maakt haar activiteiten/bezigheden goed zichtbaar voor de inwoners van Heemskerk.

  • 2. De voorwaarden zoals omgeschreven in artikel 2.3 lid 1 worden door het college beoordeeld op basis van de aard en omvang van de activiteiten waar de jaarlijkse subsidie voor wordt aangevraagd.

  • 3. Het college kan aan het verstrekken van jaarlijkse subsidies in het kader van dit artikel aanvullende verplichtingen verbinden aangaande het deelnemen aan een platform/netwerk voor kennisdeling, innovatie en kruisbestuiving op gebied van cultuur.

  • 4. De jaarlijkse subsidie culturele infrastructuur ten behoeve van lokale publieke media wordt uitsluitend toegekend aan de organisatie die door het Commissariaat voor de Media is aangewezen als lokale publieke media-instelling van de gemeente Heemskerk.

Artikel 2.4 Aanvragen jaarlijkse subsidie culturele infrastructuur

De aanvraag om in aanmerking te komen voor de jaarlijkse subsidie culturele infrastructuur moet worden ingediend overeenkomstig het bepaalde in hoofdstuk 4 van de ASV. Aanvullend dient het formulier Format jaarlijkse subsidie culturele infrastructuur te worden ingediend waarin de aanvrager aangeeft hoe en in hoeverre zij voldoet aan de gestelde voorwaarden zoals bepaald in artikel 2.2 of 2.3. Dit formulier is te downloaden op de website van de gemeente.

Artikel 2.5 Verdeelregels jaarlijkse subsidies culturele infrastructuur

  • 1. Indien door het toekennen van de jaarlijkse subsidies culturele infrastructuur vanuit een subsidiebudget waarvoor een subsidieplafond is vastgesteld, het subsidieplafond dreigt te worden overschreden, past het college een zodanige generieke korting toe op de toe te kennen bedragen, zodat overschrijding van het subsidieplafond wordt voorkomen.

  • 2. Bij het toekennen van de jaarlijkse subsidies culturele infrastructuur worden eerst de subsidies toegewezen aan organisaties die aanspraak maken op het overgangsrecht zoals bepaald in artikel 6.2 van deze regeling.

Hoofdstuk 3 Nadere bepalingen jaarlijkse subsidies amateurkunst

Artikel 3.1 Jaarlijkse subsidies amateurkunst

  • 1. Een jaarlijkse subsidie voor amateurkunst is bedoeld als financiële bijdrage in de jaarlijkse onkosten van de kernactiviteit(en) van een amateurkunstvereniging. Amateurkunstverenigingen kunnen in aanmerking komen voor een jaarlijkse subsidie amateurkunst op grond van de bepalingen in dit hoofdstuk indien:

    • a.

      de amateurkunstvereniging is gevestigd in Heemskerk en haar activiteiten uitvoert in Heemskerk;

    • b.

      minimaal 50% van de actieve leden woonachtig is in de gemeente Heemskerk;

    • c.

      de amateurkunstvereniging op 1 september van het jaar voorafgaand aan het jaar tenminste 10 actieve leden heeft;

    • d.

      de amateurkunstvereniging naar het oordeel van het college in te delen is in één van de vier categorieën zoals bepaald in artikel 3.2.

  • 2. De amateurkunstvereniging die in aanmerking komt voor een subsidie amateurkunst verzorgt tenminste éénmaal per jaar een openbare uitvoering / presentatie in de gemeente Heemskerk.

  • 3. De bepalingen in dit hoofdstuk zijn overeenkomstig van toepassing op stichtingen waarvan de kernactiviteit van de stichting het beoefenen van amateurkunst is en waarbij inwoners actief deelnemen aan activiteiten van de stichting en daarvoor een vaste jaarlijkse of maandelijkse financiële bijdrage betalen aan de stichting.

  • 4. Organisaties die een jaarlijkse subsidie ontvangen in het kader van de culturele infrastructuur, zoals nader bepaald in hoofdstuk 2, komen niet tevens in aanmerking voor de jaarlijkse subsidie voor amateurkunst zoals omschreven in dit hoofdstuk.

Artikel 3.2 Categorie indeling jaarlijkse subsidies amateurkunst

  • 1. Categorie Instrumentale muziek: een amateurkunstvereniging wordt voor de berekeningsgrondslag voor een jaarlijkse subsidie amateurkunst ingedeeld in de categorie Instrumentale muziek indien de kernactiviteit(en) van de amateurkunstvereniging naar het oordeel van het college primair is/zijn gericht op het maken van muziek via het bespelen van instrumenten in groepsverband.

  • 2. Categorie Zangkunst: een amateurkunstvereniging wordt voor de berekeningsgrondslag voor een jaarlijkse subsidie amateurkunst ingedeeld in de categorie Zangkunst indien de kernactiviteit(en) van de amateurkunstvereniging naar het oordeel van het college primair is/zijn gericht op het zingen in groepsverband.

  • 3. Categorie Toneelkunst: een amateurkunstvereniging wordt voor de berekeningsgrondslag voor een jaarlijkse subsidie amateurkunst ingedeeld in de categorie Toneelkunst indien de kernactiviteit(en) van de amateurkunstvereniging naar het oordeel van het college primair is/zijn gericht op het toneelspelen in groepsverband.

  • 4. Categorie Beeldende kunst en overige kunstuitingen: een amateurkunstvereniging wordt voor de berekeningsgrondslag voor een jaarlijkse subsidie amateurkunst ingedeeld in de categorie Beeldende kunst en overige kunstuitingen indien de kernactiviteit(en) van de amateurkunstvereniging naar het oordeel van het college niet kan worden ingedeeld in de categorieën zoals omschreven in het eerste, tweede of derde lid.

Artikel 3.3 Berekeningsgrondslag jaarlijkse subsidies amateurkunst

  • 1. De hoogte van de jaarlijkse subsidie amateurkunst wordt bepaald:

    • a.

      aan de hand van de categorie-indeling van de amateurkunstvereniging zoals bedoeld in artikel 3.2; en

    • b.

      op basis van het aantal actieve leden dat per 1 september van het jaar voorgaand aan het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd staat geregistreerd in de ledenadministratie van de vereniging. Alleen actieve leden die woonachtig zijn in de gemeente Heemskerk tellen daarbij mee.

  • 2. Voor elke categorie geldt een maximaal subsidiebedrag per jaar, zoals opgenomen in lid 3.

  • 3. Het subsidiebedrag wordt berekend op basis van de onderstaande tabel:

Categorie

per jeugd- of jongvolwassen lid

per volwassen lid

maximale subsidie

Instrumentale muziek

€75,-

€55,-

€2.500,-

Toneelkunst

€50,-

€30,-

€1.500,-

Zangkunst

€45,-

€25,-

€1.500,-

Beeldende kunst en overige kunstuitingen

€30,-

€10,-

€500,-

  • a.

    Jaarlijks worden de bovenstaande bedragen herzien aan de hand van het door de raad vastgestelde indexeringspercentrage voor subsidies voor het daaropvolgende begrotingsjaar. Deze geïndexeerde bedragen worden vóór 1 september gecommuniceerd via de gemeentelijke website.

  • b.

    Het college kan steekproefsgewijs het door de vereniging opgegeven ledenaantal controleren door inzicht te vragen in de ledenadministratie van de vereniging. De vereniging dient hieraan haar medewerking te verlenen.

Artikel 3.4 Aanvragen jaarlijkse subsidie amateurkunst

  • 1. De aanvraag voor een jaarlijkse subsidie amateurkunst moet, in afwijking van het bepaalde in artikel 12, lid 1 van de ASV, tussen 1 september en 1 oktober in het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft, elektronisch worden ingediend bij het college door middel van het webformulier op de website van de gemeente.

  • 2. Bij de aanvraag moet, naast de in te dienen gegevens zoals bepaald in artikel 11, lid 2 en 3 van de ASV, het formulier Format jaarlijkse subsidie amateurkunst worden ingediend. Dit formulier is te downloaden op de website van de gemeente.

  • 3. In het formulier zoals bedoeld in lid 2 wordt onder andere gevraagd naar de aantallen actieve leden van de amateurkunstvereniging. Dit ledenoverzicht in het formulier moet voldoen aan de volgende vereisten:

    • a.

      het ledenoverzicht vermeldt het aantal in de verenigingsadministratie geregistreerde - en in de gemeente Heemskerk woonachtige - actieve leden op de peildatum 1 september in het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft;

    • b.

      de in het ledenoverzicht opgenomen aantallen actieve leden zijn onderverdeeld in het aantal:

      • -

        jeugd- en jongvolwassen leden (tot en met 27 jaar op de peildatum 1 september)

      • -

        volwassenen leden (28 jaar en ouder op de peildatum 1 september);

    • c.

      het formulier met het ledenoverzicht is gewaarmerkt door ondertekening van het verenigingsbestuur.

Artikel 3.5 Verdeelregels jaarlijkse subsidies amateurkunst, toepassen generieke korting

Indien voor de jaarlijkse subsidies amateurkunst een subsidieplafond is vastgesteld en voor zover het toekennen van de jaarlijkse subsidies amateurkunst zal leiden tot overschrijding van het voor deze subsidies vastgestelde subsidieplafond, dan past het college een zodanige generieke korting toe op de bedragen genoemd in de tabel in artikel 3.3 dat overschrijding van het subsidieplafond wordt voorkomen.

Hoofdstuk 4 Nadere bepalingen eenmalige cultuursubsidies

Artikel 4.1 Eenmalige cultuursubsidie

Een eenmalige cultuursubsidie wordt verleend als financiële bijdrage voor activiteiten, niet zijnde de (kern)activiteiten zoals bedoeld in hoofdstuk 3 en niet zijnde activiteiten waarvoor organisaties subsidie ontvangen in de culturele infrastructuur zoals bedoeld in hoofdstuk 2, die naar het oordeel van het college een aantoonbare bijdrage leveren aan de realisatie van één van de, of meerdere doelstellingen uit de cultuurvisie:

  • I.

    Voor elk wat wils: cultuurparticipatie van zoveel mogelijk inwoners

  • II.

    Jong geleerd is oud gedaan: cultuureducatie voor de jeugd

  • III.

    Buitenmuseum Heemskerk: beschermen en zichtbaar maken van materieel en immaterieel erfgoed en kunst in de openbare ruimte.

Artikel 4.2 Nadere bepalingen eenmalige cultuursubsidie

  • 1. Eenmalige cultuursubsidies zoals geregeld in dit hoofdstuk worden verstrekt voor activiteiten met een incidenteel karakter waarmee een impuls wordt gegeven aan het culturele leven of aanbod in Heemskerk, dan wel voor activiteiten die als experiment, proeftuin of project zijn aan te duiden.

  • 2. Eenmalige subsidies worden verstrekt voor een termijn van maximaal twee jaar. Eenmalige cultuursubsidies kunnen maximaal één keer worden verlengd, mits de totale subsidieperiode de maximale termijn van twee jaar niet overschrijdt.

  • 3. De activiteit dient uitgevoerd te worden dan wel feitelijk te starten in het kalenderjaar waarin de subsidie wordt verstrekt.

  • 4. De eenmalige cultuursubsidie is bedoeld als bijdrage in de niet door andere inkomsten gedekte kosten van de betreffende activiteit en wordt bepaald aan de hand van de door de aanvrager ingediende activiteitenbegroting.

  • 5. Kosten verbonden aan de inkoop/verstrekking van consumpties, alsmede reis- en verblijfkosten komen niet voor subsidie in aanmerking.

  • 6. Samenwerking: Bij de voorbereiding en uitvoering van de activiteit wordt door de subsidieaanvrager nauw samengewerkt met minimaal één Heemskerkse of regionale organisatie in de cultuur en/of het sociaal domein. Met nauwe samenwerking wordt in ieder geval bedoeld dat iedere betrokken partij:

    • a.

      de doelstellingen van het gemeentelijk cultuurbeleid onderschrijft;

    • b.

      zich committeert aan de beoogde resultaten van de activiteit waarvoor de eenmalige cultuursubsidie wordt aangevraagd; en

    • c.

      een actieve bijdrage levert aan de voorbereiding en uitvoering van de activiteit.

  • Het college kan afwijken van de bepalingen in dit lid indien de activiteit uitsluitend tot doel heeft nieuwe leden te werven voor haar amateurkunstvereniging middels promotie dan wel een kennismakings- en/of wervingsprogramma. De eenmalige subsidie wordt voor dat geval gemaximeerd op €500,-.

  • 7. Zichtbaarheid: De organisatie maakt haar activiteit/project goed zichtbaar voor de inwoners van Heemskerk aan de hand van een promotie- en/of communicatieplan.

  • 8. Vernieuwing: De activiteit is aantoonbaar vernieuwend of draagt bij aan vernieuwing/verandering/verbreding in het culturele veld. Bijvoorbeeld doordat ze nieuwe doelgroepen aanboren (via het ouderen- of jongerenwerk, zorginstellingen) of het cultuuraanbod verbreden.

  • 9. Voldoende draagvlak en tegengaan versnippering: Een eenmalige cultuursubsidie wordt uitsluitend verleend voor activiteiten die onderscheidend zijn, een toegevoegde waarde hebben voor de gemeenschap in Heemskerk en niet leiden tot verdubbeling of versnippering (‘meer van hetzelfde’), zulks ter beoordeling door het college.

  • 10. Voorts kan het college aan het verstrekken van een cultuursubsidie de volgende verplichtingen verbinden:

    • a.

      Mede mogelijk gemaakt door: Het college kan aan het verlenen van een cultuursubsidie de verplichting verbinden dat bij alle communicatie-uitingen die betrekking hebben op de activiteit(en) waarvoor een cultuursubsidie is verstrekt, via naamsvermelding en/of het gebruik van het gemeentelogo vermeld wordt dat de betreffende activiteit(en) mede mogelijk zijn gemaakt door een bijdrage van de gemeente Heemskerk.

    • b.

      Laat je zien: Het college kan aan het verlenen van een cultuursubsidie de verplichting verbinden dat de organisatie zich presenteert aan een Heemskerks publiek, bijvoorbeeld via demo’s, clinics, publieke optredens en dergelijke.

    • c.

      Overige verplichtingen die strekken tot het realiseren of nastreven van gemeentelijke beleidsdoelen in de cultuur en/of het sociaal domein.

Artikel 4.3 Aanvragen eenmalige cultuursubsidies

  • 1. De aanvraag van een eenmalige cultuursubsidie moet minimaal 8 weken voor de start van de activiteit elektronisch worden ingediend bij het college door middel van het webformulier op de website van de gemeente.

  • 2. Bij de aanvraag moet, naast de in te dienen gegevens zoals bepaald in artikel 11, lid 2 en 3 van de ASV, via het formulier Format eenmalige cultuursubsidie, te downloaden op de website van de gemeente, tevens informatie worden verstrekt over:

    • a.

      het beoogde bereik van ofwel beoogd aantal unieke deelnemers aan de activiteit;

    • b.

      de organisatie(s) in de cultuur en/of het sociaal domein waarmee nauw wordt samengewerkt, met daarbij ook een nadere beschrijving van de aard van die samenwerking;

    • c.

      de manier waarop de organisator van plan is haar activiteit(en) zichtbaar te maken;

    • d.

      in welke opzichten de activiteit vernieuwend is of bijdraagt aan vernieuwing/verandering/verbreding in het culturele veld;

    • e.

      de inspanningen die zijn of worden verricht voor het verwerven van financiering voor de activiteit via sponsoring, particuliere- en/of goede doelen-fondsen, subsidieregelingen van andere overheden, crowdfunding et cetera, en welke resultaten dat (eventueel naar verwachting) oplevert.

Artikel 4.4 Verdelingscriteria eenmalige cultuursubsidies

  • 1. Indien voor de eenmalige cultuursubsidies een subsidieplafond is vastgesteld en voor zover het toekennen van subsidieaanvragen, op volgorde zoals bedoeld in lid 2, leidt tot overschrijding van het subsidieplafond, worden deze subsidieaanvragen op grond van artikel 4:25, lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht geweigerd.

  • 2. Het toekennen van de eenmalige cultuursubsidies vindt plaats op volgorde van het tijdstip waarop de subsidieaanvraag via het webformulier op de gemeentelijke website is ingediend en voldoet aan alle vereisten in artikel 4.3.

Hoofdstuk 5 Nadere bepalingen waarderingssubsidie voor jubilea

Artikel 5.1 Waarderingssubsidie voor jubilea

Een waarderingssubsidie, zoals bedoeld in artikel 8 van de ASV, wordt eenmalig verstrekt aan een cultuurstichting of amateurkunstvereniging, gevestigd in Heemskerk, die een jubileum viert in het kader van het 25-, 50-, 75-, 100- of 125-jarig bestaan van de stichting of vereniging.

Artikel 5.2 Aanvraag waarderingssubsidie voor jubilea

  • 1. Een waarderingssubsidie voor een jubileum moet worden aangevraagd in het jaar waarin het jubileum wordt gevierd.

  • 2. Bij de aanvraag moeten gegevens of documenten worden toegevoegd waaruit blijkt dan wel waarin voldoende aannemelijk wordt gemaakt in welk jaar de stichting of vereniging is opgericht.

  • 3. Bij de aanvraag dient tevens het formulier Format jubileum subsidie cultuur worden ingediend. Dit formulier is te downloaden op de website van de gemeente.

Artikel 5.3 Hoogte waarderingssubsidie voor jubilea

De hoogte van de waardering subsidie voor jubilea is € 10,- voor elk jaar dat de stichting of vereniging bestaat.

Hoofdstuk 6 Overgangsbepalingen

Artikel 6.1 Eerder verstrekte subsidie

Op subsidies aan cultuurorganisaties die zijn verstrekt vóór 1 juli 2021 en betrekking hebben op het subsidiejaar 2021 of eerder, blijven de vastgelegde subsidieafspraken van toepassing, ook indien de uitvoering van de betreffende activiteiten plaatsvindt of doorloopt na de inwerkingtreding van deze subsidieregeling.

Artikel 6.2 Afbouwregeling en overgangsregeling

  • 1. Organisaties die in 2021 een subsidieaanvraag indienen voor het subsidiejaar 2022 en op grond van deze regeling geheel of gedeeltelijk geen recht hebben op subsidie, komen in aanmerking voor een afbouwregeling indien zij voor de subsidiejaren 2019, 2020 en 2021 een jaarlijkse subsidie hebben ontvangen.

  • 2. Deze afbouwregeling ziet er als volgt uit:

    • a.

      Organisaties zoals bedoeld in lid 1 kunnen in 2022 in aanmerking komen voor een zodanige bijdrage, dat de jaarlijkse subsidie niet lager uitvalt dan 80% van de jaarlijkse subsidie 2021;

    • b.

      en kunnen in 2023 in aanmerking komen voor een zodanige bijdrage, dat de jaarlijkse subsidie niet lager uitvalt dan 50% van de jaarlijkse subsidie 2021;

    • c.

      vanaf 2024 wordt geen afbouwbijdrage meer op basis van deze regeling verstrekt.

  • 3. Organisaties zoals bedoeld in lid 1 die een jaarlijkse subsidie tot € 1000,- ontvangen (peildatum 1 januari 2021), dan wel voor wie de vermindering van de jaarlijkse subsidie minder is dan 20% van de totale uitgaven van de organisatie over het boekjaar 2020, worden geacht dat zij zelf de effecten op kunnen vangen en komen niet in aanmerking voor de afbouwregeling zoals opgenomen in lid 2.

  • 4. Voor amateurkunstverenigingen die in 2019, 2020 en 2021 een jaarlijkse subsidie hebben ontvangen en op de peildatum 1 september 2021 minder dan 50% actieve leden hebben die woonachtig zijn in Heemskerk, is het bepaalde in artikel 3 lid 1b gedurende de subsidiejaren 2022 en 2023 niet van toepassing. Indien deze amateurkunstverenigingen voor het jaar 2024 en verder in aanmerking willen komen voor een jaarlijkse subsidie amateurkunst moeten zij op 1 september 2023 minimaal 50% actieve leden hebben die woonachtig zijn in Heemskerk.

Hoofdstuk 7 Slotbepalingen

Artikel 7.1 Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of meerdere artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing, gelet op het doel of de strekking van deze regeling dan wel het belang van de aanvrager of subsidieontvanger, leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 7.2 Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 juli 2021 en is van toepassing op alle subsidieaanvragen die zijn bedoeld voor activiteiten na deze datum.

Artikel 7.3 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als:

‘Subsidieregeling Cultuur 2021’

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de B&W vergadering van 22 juni 2021.

burgemeester en wethouders van Heemskerk,

de secretaris,

de burgemeester,

Algemene en hoofdstukgewijze toelichting

Algemene toelichting

Algemeen subsidiekader

De algemene kaders voor de subsidieverstrekking in Heemskerk zijn door de gemeenteraad vastgelegd in de Algemene subsidieverordening (ASV). Het gaat daarbij om de algemene bepalingen over onder andere het aanvragen, verstrekken, betalen, verantwoorden en vaststellen van door het college te verstrekken subsidies. De ASV vormt daarmee de Heemskerkse invulling van de wettelijke subsidiekaders zoals vastgelegd in de Algemene wet bestuursrecht.

Naast het juridisch kader van de ASV stelt de gemeenteraad ook de beleidsinhoudelijke (de beleidsplannen) en de financiële kaders (de gemeentebegroting) vast voor de subsidieverstrekking. Met deze drie kaders bepaalt de raad voor welke beleidsdoeleinden, welke middelen beschikbaar zijn en via welke regels deze middelen voor subsidie kunnen worden ingezet door het college.

Subsidie = uitvoering van beleid

Het verstrekken van subsidies is dan ook een van de uitvoeringsinstrumenten van het college om de door de raad vastgelegde beleidsdoelen en maatschappelijke effecten, samen met de subsidie ontvangende organisaties, te realiseren. Om dat uitvoeringsinstrument gericht en effectief te kunnen inzetten, heeft de raad in de ASV (artikel 3, lid 2) bepaald dat het college nadere subsidieregels, ofwel subsidieregelingen, kan vaststellen. Deze subsidieregelingen bevatten de nadere uitwerking binnen de door de raad bepaalde kaders voor een specifiek beleidsterrein, waarin onder andere de te subsidiëren activiteiten, doelgroepen en de verdeling van de door de raad in de begroting opgenomen subsidiemiddelen nader worden omschreven.

In deze subsidieregeling zijn de subsidieregels voor het cultuurbeleid van de gemeente nader uitgewerkt. Het inhoudelijk beleidskader voor deze subsidieregeling wordt gevormd door de Cultuurvisie 2021-2024 ‘Levendig en Karakteristiek Heemskerk’, die op 17 december 2020 door de gemeenteraad is vastgesteld.

Cultuursubsidies

Het verstrekken van cultuursubsidies op basis van deze subsidieregeling is bovenal bedoeld om actieve en passieve manieren om kunst te beleven door de inwoners van Heemskerk te ondersteunen en te stimuleren.

Hiervoor is allereerst een sterke culturele infrastructuur nodig om in het cultuuraanbod voor inwoners te voorzien. De professionele organisaties zijn hierin een steunpilaar en verbinder voor de andere organisaties in het culturele veld. De organisaties samen vormen een sterke culturele infrastructuur die samenwerken binnen en buiten het culturele veld, een breed en divers publiek aanspreken, bezig zijn met vernieuwing en voor alle inwoners zichtbaar zijn. De subsidieverstrekking voor organisaties in de culturele infrastructuur is nader geregeld in hoofdstuk 2 van de subsidieregeling.

Naast de organisaties in de culturele infrastructuur zijn de amateurkunstverenigingen van belang voor het culturele leven in Heemskerk. De subsidie voor de amateurkunst is bedoeld om amateurkunstverenigingen financieel te ondersteunen in hun reguliere amateurkunstaanbod voor de Heemskerkse inwoners. Actieve cultuurparticipatie van amateurkunst wordt op deze manier gestimuleerd. Tevens zijn amateurkunstverenigingen van onschatbare waarde voor het sociale klimaat in Heemskerk. De subsidieverstrekking voor amateurkunstverenigingen is nader geregeld in hoofdstuk 3 van deze subsidieregeling.

Verder zijn de eenmalige cultuursubsidies vanuit deze regeling bedoeld om een impuls te geven aan de doelstellingen uit de gemeentelijke cultuurvisie. Dit is nader geregeld in hoofdstuk 4 van deze subsidieregeling. Cultuurorganisaties worden uitgenodigd om nieuwe initiatieven te ontwikkelen, bijvoorbeeld voor nieuwe doelgroepen.

Toelichting per hoofdstuk

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Naast de begripsomschrijvingen zijn in dit hoofdstuk een aantal algemene zaken opgenomen. Zo is in artikel 1.2 bepaald dat de subsidies in het kader van deze regeling expliciet zijn bedoeld voor stichtingen of verenigingen zonder winstoogmerk die gevestigd zijn in Heemskerk dan wel haar activiteiten volledig of grotendeels in Heemskerk (of voor de inwoners voor Heemskerk) uitvoeren.

Voorts zijn in artikel 1.3 de algemene uitgangspunten voor subsidieverstrekking opgenomen zoals het college die op 12 mei 2020 heeft vastgelegd in de Notitie Uitgangspunten en planning actualisering subsidieregels 2020.

Hoofdstuk 2 Nadere bepalingen jaarlijkse subsidies culturele infrastructuur

In dit hoofdstuk is geregeld dat cultuurorganisaties die met hun activiteiten een wezenlijke bijdrage leveren aan het culturele leven en de culturele infrastructuur in Heemskerk hiervoor een financiële bijdrage kunnen ontvangen. Zij vormen, samen met de amateurkunstverenigingen, het basisaanbod op gebied van cultuur in Heemskerk en zijn gericht op het uitvoeren dan wel realiseren van het gemeentelijk cultuurbeleid.

Culturele organisaties die in aanmerking kunnen komen voor een jaarlijkse subsidie culturele infrastructuur zijn onder te verdelen in twee categorieën: professionele organisaties en vrijwilligersorganisaties. De reden voor deze verdeling is dat van een professionele organisatie meer verwacht kan worden omdat zij meer middelen en kennis in huis heeft. Een vrijwilligersorganisatie draait op de kracht van vrijwilligers en is daardoor kwetsbaarder. Van de professionele organisaties stellen we daarom de voorwaarde dat zij een actief ondersteuningsaanbod hebben in het culturele veld van Heemskerk en samen met de partners in het culturele werkveld een platform of netwerk organiseren voor kennisdeling, innovatie en kruisbestuiving op gebied van cultuur. Aan de vrijwilligersorganisaties in de culturele infrastructuur kan de verplichting worden gesteld dat zij deelnemen aan dit platform/netwerk. De professionele organisaties zijn op deze manier een steunpilaar en verbinder voor de andere organisaties in het culturele veld. Ook zoeken en stimuleren de professionele organisaties de verbinding van cultuur met andere werkvelden zoals het sociaal domein, de sport of het lokale bedrijfsleven. Met de professionele organisaties worden tevens prestatieafspraken gemaakt.

Bovendien moeten culturele organisaties die in aanmerking willen komen voor een jaarlijkse subsidie in de categorie vrijwilligersorganisatie of professionele organisatie:

aantoonbaar streven naar inclusie en het bereiken van een brede en diverse groep deelnemers/bezoekers (in o.a. leeftijd) van hun aanbod;

samenwerken met partijen binnen en buiten het culturele veld;

aantoonbaar bezig zijn met vernieuwing; en

haar activiteiten/bezigheden goed zichtbaar voor de inwoners van Heemskerk.

Deze voorwaarden komen voort uit de aandachtspunten en doelstellingen uit het gemeentelijk cultuurbeleid. Cultuurparticipatie van inwoners in Heemskerk kan namelijk worden vergroot als het cultuuraanbod goed zichtbaar is, een organisatie haar activiteiten vernieuwt en daarbij wordt gestreefd naar inclusie en het bereiken van een brede en diverse groep om nieuw publiek te bereiken en bestaand publiek opnieuw aan te spreken. Samenwerking versterkt deze elementen omdat kennis wordt gedeeld, activiteiten op elkaar worden afgestemd en nieuwe initiatieven kunnen ontstaan. Van belang is ook de samenwerking met organisaties in het sociaal domein om nieuwe doelgroepen te bereiken. Actief of passief deelnemen aan cultuur heeft tevens een sociaal aspect en kan daardoor bijdragen aan de mentale en fysieke gezondheid van de inwoners in Heemskerk.

De organisaties in de categorie professionele organisaties kunnen via de bepalingen in artikel 7 van de ASV in aanmerking komen voor een meerjaarlijkse subsidie.

Hoofdstuk 3 Nadere bepalingen jaarlijkse subsidies amateurkunst

In dit hoofdstuk is geregeld dat amateurkunstverenigingen jaarlijks financieel ondersteund kunnen worden in hun reguliere amateurkunstaanbod om actieve participatie van amateurkunst te stimuleren. Daarnaast zijn de amateurkunstverengingen van belang voor het sociale leven en welzijn van de inwoners van Heemskerk. De subsidie wordt daarbij gebaseerd op de aanname: hoe groter het aantal Heemskerkse leden, hoe groter de maatschappelijke betekenis. De jaarlijkse subsidie amateurkunst heeft dus het karakter van een ‘ledensubsidie’. Daar zijn wel enkele belangrijke differentiaties in aangebracht:

Enerzijds is een verdeling gemaakt in de vier categorieën instrumentale muziek, zangkunst, toneelkunst en beeldende kunst en overige kunstuitingen. De hoogte van het subsidiebedrag per Heemskerks lid is gedifferentieerd. Het bepalen van deze bedragen is een discretionaire bevoegdheid van het college. Uiteraard is bij deze bepaling onder andere gekeken naar de voor de betreffende amateurkunst benodigde faciliteiten en de daaraan verbonden kosten, het beschikbare budget voor amateurkunst en de hoogte van de subsidie die amateurkunstverenigingen de laatste jaren hebben ontvangen. Op basis hiervan is een afweging gemaakt en zijn ledenbedragen per categorie vastgesteld. Deze bedragen kunnen jaarlijks door het college worden aangepast zodat het college kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen en de beschikbare subsidiemiddelen zo optimaal mogelijk kan inzetten.

En anderzijds wordt ook gekeken naar de samenstelling van het ledenbestand. Actieve leden die behoren tot de doelgroep jeugd en jongvolwassenen worden bij de subsidieberekening hoger gewaardeerd dan de doelgroep volwassenen (28 jaar en ouder). Want: jong geleerd is oud gedaan. Daarnaast zijn jonge leden noodzakelijk voor continuïteit en het voortbestaan van een amateurkunstvereniging. De meeste leden bij amateurkunstverenigingen zijn volwassenen of senioren. De gemeente wil de amateurkunstverenigingen stimuleren meer jeugd en jongvolwassenen te werven.

De tot stand gekomen berekeningsgrondslag voor de jaarlijkse subsidies amateurkunst heeft hiermee een objectief karakter gekregen, terwijl tegelijk gedifferentieerd wordt naar het verschil in financiële draagkracht per categorie amateurkunst en verschil in doelgroepen. Belangrijk hierbij is dat deze ledensubsidie niet bedoeld is als dekking voor alle kosten van de amateurkunstvereniging maar als een generieke bijdrage in deze kosten.

Een voorwaarde voor het verstrekken van een jaarlijkse subsidie amateurkunst is dat de vereniging zich minimaal één keer per jaar presenteert aan de inwoners van Heemskerk. Dit kan in de vorm zijn van een optreden, uitvoering, expositie etc. Deze presentatie moet openbaar toegankelijk zijn. Hiermee laat de vereniging zich actief zien aan de inwoners van Heemskerk, waardoor het cultuuraanbod zichtbaar is en ze tevens iets teruggeeft aan de gemeenschap.

Aanvragen voor een jaarlijkse subsidie amateurkunst kunnen uitsluitend worden ingediend in de maand september. Dit komt omdat de peildatum voor de ledenaantallen op 1 september is gesteld. Tegelijk schrijft de ASV voor dat aanvragen voor een jaarlijkse subsidie voor 1 oktober moeten worden ingediend.

Om een succesvolle subsidieaanvraag te kunnen indienen, worden hoge eisen gesteld aan de ledenadministratie van de amateurkunstvereniging. Een volledig en correct ledenoverzicht voor de subsidieaanvraag is op de eerste plaats belangrijk voor een juiste subsidieberekening en de rechtmatigheid van de subsidie. Maar daarnaast biedt dit ook veel uitgebreider inzicht in deelname aan de amateurkunst in Heemskerk. Uiteraard worden bij een eventuele controle van de opgegeven ledenaantallen door de gemeente de privacyregels in acht genomen.

Bij de verdeling van het voor de jaarlijkse subsidie amateurkunst beschikbare budget kan het voorkomen dat het totaalbedrag van alle aanvragen groter is dan het beschikbare budget. Als daarvoor een subsidieplafond is vastgesteld, dan is het college wettelijk verplicht een zodanig aantal aanvragen af te wijzen dat een budgetoverschrijding niet plaatsvindt. Om dat te voorkomen ziet het college zich in die situatie genoodzaakt om een generieke (voor alle aanvragers procentueel gelijke) korting toe te passen. Zo kunnen ondanks het begrensde subsidiebudget toch alle subsidieaanvragen (groten)deels worden gehonoreerd.

Hoofdstuk 4 Nadere bepalingen eenmalige cultuursubsidies

De cultuursubsidies in dit hoofdstuk zijn vooral gericht op het geven van een impuls aan de doelstellingen uit de gemeentelijke cultuurvisie. Cultuurorganisaties worden met de subsidiemogelijkheden in dit hoofdstuk uitgenodigd om nieuwe culturele activiteiten te ontwikkelen. Zichtbaarheid, vernieuwing en samenwerking zijn hierbij een voorwaarde.

De cultuurparticipatie kan worden vergroot als cultuuractiviteiten beter zichtbaar zijn. Een voorwaarde om in aanmerking te komen voor een eenmalige cultuursubsidie is dan ook een promotie- en/of communicatieplan om de activiteit goed zichtbaar te maken voor de inwoners.

Om een nieuw publiek te bereiken en bestaand publiek steeds opnieuw aan te spreken is vernieuwing in het culturele aanbod in Heemskerk van belang. Daarom is een voorwaarde voor een eenmalige cultuursubsidie dat een activiteit aantoonbaar vernieuwend is of bijdraagt vernieuwing/verandering/verbreding in het culturele veld. Bijvoorbeeld doordat ze nieuwe doelgroepen aanboren (via het ouderen- of jongerenwerk, zorginstellingen) of het cultuuraanbod verbreden.

Meer en betere samenwerking door cultuurorganisaties en verenigingen in het culturele veld onderling en met het sociaal domein is een belangrijke doelstelling in het gemeentelijk beleid. Samenwerking met verschillende partijen vergroot het draagvlak en de zichtbaarheid van een activiteit, stimuleert vernieuwing en kan hierdoor zorgen voor een grotere cultuurparticipatie van (nieuwe) doelgroepen. Het samenwerken met anderen is dan ook een vereiste om in aanmerking te komen voor een eenmalige cultuursubsidie. Met wie en op welke wijze er wordt samengewerkt en wat daarbij de beoogde inzet/bijdrage van een ieder is, dient in (het projectplan bij) de subsidieaanvraag te worden beschreven. Uitzondering hierop is een eenmalige subsidie om meer leden te werven voor een amateurkunstvereniging.

De hoogte van de eenmalige cultuursubsidie wordt gebaseerd op de door de organisatie opgestelde activiteiten- of projectbegroting. Daarbij wordt ook nadrukkelijk rekening gehouden met de andere (mogelijke) inkomsten, bijdragen en fondsen, die als ‘voorliggend’ worden beschouwd. De eenmalige cultuursubsidie zal daarom niet hoger zijn dan het bedrag dat daadwerkelijk nodig is om de activiteiten of het project financieel mogelijk te maken.

De eenmalige cultuursubsidies in dit hoofdstuk hebben een eenmalig karakter en zijn dus gericht op een projectmatige aanpak van de organisatie. In de ASV is bepaald dat eenmalige subsidies voor een periode van maximaal 2 jaar worden verleend en maximaal één keer kunnen worden verlengd, mits de totale subsidieperiode daarmee niet langer dan die 2 jaar wordt. Indien de organisatie het project of de ontwikkelde activiteit na de subsidieperiode wil doorzetten zal het moeten worden opgenomen in het reguliere aanbod van de cultuurorganisatie, dan wel in die van een partnerorganisatie waarmee nauw is samengewerkt. De activiteit zal dan voortaan bekostigd moeten worden uit de reguliere middelen van de organisatie. Op deze manier blijven de eenmalige cultuursubsidie budgetten beschikbaar voor nieuwe en vernieuwende initiatieven.

Hoofdstuk 5 Nadere bepalingen waarderingssubsidies voor jubilea

In dit hoofdstuk is een regeling getroffen voor het verstrekken van eenmalige cultuursubsidies als blijk van waardering voor de vele jaren waarin een vereniging of stichting uit het culturele veld een bijdrage heeft geleverd aan de Heemskerkse gemeenschap. De hoogte van deze ‘jubileumsubsidie’ wordt uitsluitend bepaald aan de hand van het aantal jaren dat de vereniging of stichting bestaat. Noch de omvang of de activiteiten van de vereniging of stichting, noch de aard van eventuele jubileumactiviteiten wegen daarbij mee. Dat betekent dat deze subsidie een waarderingssubsidie is zoals bedoeld in artikel 8 van de ASV.

Hoofdstuk 6 Overgangsbepalingen

Bij de nulmeting cultuur, uitgezet in maart 2021, is opgevallen dat de gemeente de afgelopen jaren amateurkunstverenigingen heeft gesubsidieerd die op dit moment minder dan 50% Heemskerkse leden in hun ledenbestand hebben. In deze subsidieregeling is het voor een jaarlijkse subsidie amateurkunst een voorwaarde om minimaal 50% Heemskerkse leden te hebben. Omdat deze verenigingen al jaren subsidie hebben ontvangen geven we deze verenigingen de mogelijkheid om de komende 2 jaar het Heemskerkse ledenaantal omhoog te krijgen. Indien de verenigingen op 1 september 2023 niet aan de genoemde voorwaarde voldoen, wordt aan deze verenigingen geen jaarlijkse subsidie amateurkunst verstrekt voor het jaar 2024.

Hoofdstuk 7 Slotbepalingen

Geen nadere toelichting.