Gebiedsaanwijzing cameratoezicht evenemententerrein Kermis Best 2021

Geldend van 29-06-2021 t/m heden

Intitulé

Gebiedsaanwijzing cameratoezicht evenemententerrein Kermis Best 2021

De burgemeester van Best;

gezien het advies van politie eenheid Oost-Brabant d.d. 23 juni 2021;

gehoord de officier van justitie arrondissement Oost-Brabant d.d. 23 juni 2021;

overwegende:

  • dat de burgemeester overeenkomstig artikel 151c van de Gemeentewet en artikel 2.:77 Algemene plaatselijke verordening Best 2020 kan besluiten tot plaatsing van tijdelijke camera's voor een bepaalde duur ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats in het kader van de handhaving van de openbare orde;

  • dat het cameratoezicht in het hierna genoemde gebied voldoet aan de eisen die artikel 151c van de Gemeentewet stelt aan het instellen van cameratoezicht (bijvoorbeeld kenbaarheid van cameratoezicht, proportionaliteit, subsidiariteit);

  • dat de belangen van openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en van strafbare feiten en de veiligheid in het onderhavige geval zwaarder wegen dan het individuele belang van de burgers (bescherming van de persoonlijke levenssfeer);

  • dat de duur van de aanwijzing en de omvang van het gebied proportioneel zijn in relatie tot het beoogde legitieme doel;

  • dat het aanwijzen van dit gebied als gebied met cameratoezicht zal bijdragen aan het verhogen van de veiligheid;

gelet op het bepaalde in artikel 151c Gemeentewet, artikel 2:77 Algemene plaatselijke verordening Best 2021en artikel 3 Politiewet 2012;

besluit:

  • 1.

    Het volgende gebied aan te wijzen als gebied waar, tijdens het evenement Kermis Best 2021 cameratoezicht zal plaatsvinden:

    • a.

      In- en uitgangen evenemententerrein Kermis Best 2021 (telcamera’s) volgens bijgevoegde bijlage 1 omvatten deze het gebied van de 3 kermispleinen Kapelplein, Nazarethstraat, Dorpsplein, Raadhuisplein, Kapelaan J.A. Heerestraat en Den Ekker;

    • b.

      Verspreid over het evenemententerrein Kermis Best 2021 (beveiliging camera’s) volgens bijgevoegde bijlage 2 omvat dit het gebied Kapelplein, Nazarethstraat, Dorpsplein, Raadhuisplein, Kapelaan J.A. Heerestraat en Den Ekker, alsmede de verbindingsstraten Hoofdstraat, Boterhoek, Nazarethplein en Nieuwstraat.

  • 2.

    Te bepalen dat het cameratoezicht in het gebied als vermeld onder 1a. en 1b. zal plaatsvinden voor de beperkte duur van 2 juli 2021 tot en met 7 juli 2021.

  • 3.

    Inzake het onder punt 1a. aangewezen gebied worden de beelden, tijdens het onder 1 genoemde evenement live uitgekeken en slechts ingezet ten behoeve het coördineren en stroomlijnen van de in- en uitgaande bezoekers op het door middel van hekken omheinde kermisterrein met attracties, met als doel preventie overcrowding.

  • 4.

    Inzake het onder punt 1b. aangewezen gebied worden de beelden, tijdens het onder 1 genoemde evenement live uitgekeken indien nodig in verband met handhaving van de openbare orde.

  • 5.

    De camera’s voorafgaand en na afloop van het onder 1 genoemde evenement zullen worden opgebouwd en zullen worden afgebroken.

  • 6.

    De camerabeelden tijdens het onder 1 genoemde evenement, 24 uur per dag worden opgenomen en opgeslagen.

  • 7.

    De opgenomen beelden worden ten hoogste 7 dagen bewaard.

  • 8.

    De politie bekijkt de opgenomen beelden indien er klachten worden ingediend, aangifte wordt gedaan, strafbare feiten zijn gepleegd of indien dit van belang is naar aanleiding van incidenten of (dreigende) verstoringen van de openbare orde en veiligheid.

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Ondertekening

De burgemeester van Best, 23 juni 2021

Hans Ubachs

Bijlage 1

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 2

Hierbij het aangegeven evenemententerrein Kermis Best 2021: De roze vlakken zijn de 3 kermispleinen Kapelplein, Nazarethstraat, Dorpsplein, Raadhuisplein, Kapelaan J.A. Heerestraat en Den Ekker , de groene strepen zijn de verbindingsstraten Hoofdstraat, Boterhoek, Nazarethplein, Nieuwstraat

afbeelding binnen de regeling

Indienen bezwaar en verzoek tot voorlopige voorziening

Volgens de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen 6 weken na de dag na bekendmaking van dit besluit bezwaar indienen bij de burgemeester van de gemeente Best, postbus 50, 5680 AB Best.

Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste de naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar.

Een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Als er sprake is van een spoedeisende zaak, kunt u tegelijkertijd met uw bezwaar, een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant, Sector Bestuursrecht , Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. U kunt dit verzoek ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD) . Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.