Beleidsregel niet-uitkeringsgerechtigden 2021

Geldend van 01-07-2021 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel niet-uitkeringsgerechtigden 2021

Burgemeester en wethouders,

Overwegende dat het wenselijk is om nadere regels te stellen met betrekking tot ondersteuning bij activering en re-integratie van niet-uitkeringsgerechtigden, mede gelet op artikel 3 en 4 van de Activeringsverordening gemeente Best 2017, waarin is gesteld:

“Het college stelt ter nadere uitvoering van deze verordening beleidsregels vast waarin wordt vastgelegd welke voorzieningen, waaronder ondersteunende voorzieningen, het college in ieder geval kan aanbieden aan de doelgroepen en de voorwaarden die daarbij gelden, voor zover daarover in deze verordening geen nadere bepalingen zijn opgenomen”.

Besluiten:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    De wet: de Participatiewet;

  • b.

    De verordening: de Activeringsverordening gemeente Best 2017;

  • c.

    Nugger: niet-uitkeringsgerechtigde;

  • d.

    UWV: Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen;

  • e.

    IOAW: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • f.

    IOAZ: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • g.

    Wajong: Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten;

  • h.

    WIA: Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen;

  • i.

    Anw: Algemene nabestaandenwet;

  • j.

    TW: Toeslagenwet;

  • k.

    WAO: Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering;

  • l.

    Trajectplan: Plan van aanpak als bedoeld in art. 44a van de wet;

  • m.

    Belanghebbende: de persoon genoemd in Art. 2 van deze beleidsregels;

  • n.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Best.

Artikel 2 Doelgroep

Tot de doelgroep van deze beleidsregel behoren de in de gemeente Best wonende niet-uitkeringsgerechtigden die:

  • Jonger zijn dan de AOW-gerechtigde leeftijd;

  • Als werkloze werkzoekende geregistreerd staan bij het UWV;

  • Geen recht hebben op een uitkering of arbeidsondersteuning op grond van de Participatiewet, de Werkloosheidswet, Ioaw, Ioaz, Wajong, WIA, Anw, TW, WAO, dan wel een uitkering op grond van een regeling die met deze wetten naar aard en strekking overeenstemt.

Artikel 3 Voorzieningen

  • 1. Het college kan, voor personen die behoren tot de doelgroep zoals beschreven in Art.2, een activeringstraject op grond van de verordening aanbieden, voor zover dit traject bijdraagt aan vergroting van de kans op inschakeling in het arbeidsproces.

  • 2. Een traject voldoet in ieder geval aan de volgende eisen:

    • a.

      Het traject is wenselijk om de belanghebbende aan algemene arbeid te helpen;

    • b.

      Het traject sluit aan bij de vraag op de arbeidsmarkt;

    • c.

      Het traject sluit aan bij de capaciteiten van belanghebbende;

    • d.

      Het traject duurt zo kort mogelijk en in beginsel niet langer dan 1 jaar;

    • e.

      Het traject voorziet niet in een bijstandsuitkering, loonkosten en/of loonkostensubsidie.

Artikel 4 Maximering vergoeding

  • 1. Het college vergoedt maximaal € 3.000 per traject.

  • 2. Wanneer het bedrag zoals genoemd in lid 1 niet toereikend is voor de noodzakelijke ondersteuning bij participatie, kan het college in individuele gevallen tot een hoger bedrag besluiten.

Artikel 5 Budgetplafond

  • 1. Het college vergoedt per kalenderjaar maximaal € 25.000,- voor activeringstrajecten ter uitvoering van deze beleidsregel.

  • 2. Bij overschrijding van dit bedrag wordt het college een aanvullend voorstel gedaan op basis waarvan, al dan niet met toepassing van Art. 9 van de Participatiewet, alsnog een voorziening kan worden verstrekt.

Artikel 6 Aanvraag

  • 1. Een aanvraag wordt schriftelijk ingediend met gebruikmaking van een door het college voorgeschreven aanvraagformulier.

  • 2. De aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld.

Artikel 7 Voorwaarden

  • 1. Het college kan een voorziening aanbieden aan Nuggers onder de volgende voorwaarden:

    • a.

      Noodzaak: de belanghebbende wil aan het werk en heeft daarbij ondersteuning nodig;

    • b.

      Er geen sprake is van een voorliggende voorziening: als uitzondering geldt wanneer een voorziening buiten de schuld van de Nugger om, vroegtijdig is afgebroken;

    • c.

      De belanghebbende voor minimaal 12 uur per week beschikbaar is voor werk;

    • d.

      De belanghebbende niet eerder dan twee jaar voorafgaand aan de aanvraag, een traject aangeboden heeft gekregen op grond van deze beleidsregels;

    • e.

      De belanghebbende behoort tot de doelgroep, zoals benoemd in Art 2 van deze beleidsregel.

Artikel 8 Subsidiebeschikking en trajectplan

  • 1. De voorziening wordt verstrekt in de vorm van een subsidie in de trajectkosten of een voorziening in natura.

  • 2. Het college legt in een trajectplan met de belanghebbende de wederzijdse rechten en plichten vast.

  • 3. Het trajectplan maakt onderdeel uit van de beschikking.

  • 4. De belanghebbende die anders dan wegens dringende redenen een participatietraject beëindigt, dient de toegekende subsidie of gemaakte kosten aan de gemeente Best terug te betalen.

  • 5. Als dringende reden, zoals bedoeld in lid 4, wordt aangemerkt ziekte of onvoorziene omstandigheden van een dusdanige aard, dat voortzetting van het participatietraject niet van belanghebbende verwacht kan worden; in andere gevallen beslist het college of er sprake is van dringende redenen.

Artikel 9 Hardheidsclausule

Het college is bevoegd om daar, waar toepassing van deze beleidsregels leidt tot onbillijkheid van overwegende aard, van de hierboven genoemde regels af te wijken.

Artikel 10 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Deze beleidsregel wordt aangehaald als: ‘Beleidsregel niet-uitkeringsgerechtigden 2021’.

  • 2. Deze beleidsregel treedt in werking op 01-07-2021, waarbij de vorige versie van de beleidsregel niet-uitkeringsgerechtigden Best (vastgesteld op 13-12-2018) wordt ingetrokken per datum van inwerkingtreding.

Ondertekening

08-06-2021,

burgemeester en wethouders van Best,

Hans Ubachs

Burgemeester

Nicole van Hooy

Secretaris