Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR659265
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR659265/1
Besluit van de provinciesecretaris van de provincie Noord-Holland van 10 juni 2021, nr. 1638587/1651307, houdende regels omtrent ondermandaat, volmacht en machtiging (Besluit ondermandaat volmacht en machtiging directie Concernzaken Noord-Holland)
Geldend van 24-06-2021 t/m 23-03-2023
Intitulé
Besluit van de provinciesecretaris van de provincie Noord-Holland van 10 juni 2021, nr. 1638587/1651307, houdende regels omtrent ondermandaat, volmacht en machtiging (Besluit ondermandaat volmacht en machtiging directie Concernzaken Noord-Holland)De provinciesecretaris van Noord-Holland;
Gelet op artikel 5 van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Gedeputeerde Staten van Noord-Holland en artikel 3 van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging commissaris van de Koning Noord-Holland;
Overwegende dat het Besluit ondermandaat volmacht en machtiging directie Concernzaken Noord-Holland aangepast moet worden naar aanleiding van het directiebesluit d.d. 28 april 2021 waarbij een nieuw sturingskader is vastgesteld en gelet op het instellen van een Wob-coördinatiedesk;
Besluit vast te stellen:
Besluit ondermandaat, volmacht en machtiging directie Concernzaken Noord-Holland
Artikel 1
Onverminderd de artikelen 5 tot en met 9 van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging gedeputeerde staten Noord-Holland verleent de provinciesecretaris ondermandaat en geeft de aan hem verstrekte volmacht en machtiging door aan de directeur Concernzaken en zijn plaatsvervanger ten aanzien van alle bevoegdheden die behoren tot het werkterrein van de directie Concernzaken.
Artikel 2
De provinciesecretaris verleent tevens ondermandaat en geeft de aan hem verstrekte volmacht en machtiging door overeenkomstig bijlage I die onderdeel vormt van dit besluit, aan de sectormanager en zijn plaatsvervanger en de functionarissen die de daarin vermelde functies uitoefenen voor de daarin vermelde bevoegdheden onder de daarin vermelde voorwaarden.
Artikel 3
Ten aanzien van een in bijlage I genoemde bevoegdheid is de daarachter genoemde functie het laagste niveau, waarop die bevoegdheid wordt uitgeoefend.
Artikel 4
Indien de uitoefening van een bevoegdheid betrekking heeft op een aangelegenheid waarbij de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde een direct of indirect persoonlijk belang heeft, wordt de bevoegdheid uitgeoefend op het naastgelegen hogere niveau.
Artikel 5
Het Besluit ondermandaat, volmacht en machtiging directie Concernzaken, provinciaal blad 2020, 3093 wordt ingetrokken.
Artikel 6
Dit besluit wordt aangehaald als het Besluit ondermandaat volmacht en machtiging directie Concernzaken Noord-Holland.
Artikel 7
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na uitgifte van het provinciaal blad waarin het wordt geplaatst.
Ondertekening
Haarlem, 10 juni 2021
Gedeputeerde Staten,
namens dezen,
De provinciesecretaris van Noord-Holland,
R.M. Bergkamp
Bijlage I als bedoeld in artikel 2 van het Besluit ondermandaat, volmacht en machtiging directie Concernzaken Noord-Holland
|
de hieronder vermelde bevoegdheid: |
wordt namens Gedeputeerde Staten/de CdK namens de provincie uitgeoefend door: |
onder de volgende voorwaarde: |
ALGEMEEN (ALLE SECTOREN) |
|||
|
|||
1. correspondentie en overige contacten |
|||
a |
Besluit tot het doorzenden van stukken o.g.v. art. 2:3 Awb en artikel 6:15 Awb |
Medewerker |
|
b |
Het verzoeken om aanvullende gegevens en het stellen van een termijn op grond van art. 4:5 Awb, waarbinnen een aanvraag kan worden aangevuld. |
Medewerker |
|
c |
Besluiten tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag op grond van art. 4:5 Awb. |
Unitmanager |
|
d |
Beantwoorden van vragen (schriftelijk). |
Unitmanager |
Met uitzondering van schriftelijke vragen van PS-leden. |
e |
Het schriftelijk opvragen van inlichtingen, stukken in het kader van de voorbereiding van besluitvorming ten aanzien van beroepschriften, goedkeuring, etc. |
Medewerker |
|
f |
Het besluit tot het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures namens de provincie, PS of GS of het verrichten van handelingen ter voorbereiding daarop, genoemd in artikel 158, eerste lid, onder e, van de Provinciewet. |
Directeur |
Portefeuillehouder wordt zo snel mogelijk (vooraf) in kennis gesteld. |
|
|||
2. Bevoegdheden inzake inkoop en aanbesteding |
|||
a |
Het uitbrengen van een offerte-aanvraag incl. bijlagen > €50.000 |
Medewerker vanaf schaal 11 |
Verplicht advies CZ/Inkoop bij opdrachten ≥ nationaal of EU drempel Bij offerte uitvraag <50.000 zelf regelen in de administratieve organisatie van het desbetreffende organisatieonderdeel |
b |
Het publiceren van een Nota van Inlichtingen |
Medewerker vanaf schaal 11 |
Verplicht advies CZ/Inkoop bij opdrachten ≥ nationaal of EU drempel |
c |
Het nemen van een selectiebesluit en het besluit tot het afwijzen van niet-geselecteerde gegadigden en daarmee samenhangende (rechts)handelingen |
Sectormanager Programma- en projectmanager |
Verplicht advies CZ/Inkoop bij opdrachten ≥ nationaal of EU drempel |
d |
Het nemen van een besluit tot: (voorlopige) gunning, het afwijzen van inschrijvers, het aangaan en het aangaan van overeenkomsten. Het besluit tot niet gunning (intrekken van een aanbesteding) voor zover het betreft nationaal of Europees aanbesteden |
Mandaathouder bedragentabel onder II |
Verplicht advies CZ/Inkoop bij opdrachten ≥ nationaal of EU drempel |
e |
Besluit % meerwerk/Verzoek tot Wijziging: Te bepalen op basis van de som van al het meer- en/of minderwerk ten opzichte van de originele opdracht. |
||
|
Beneden de EU drempel Leveringen/Diensten of Werken: Het totaal van het meerwerk is < 100% van de inschrijfsom én < het EU drempelbedrag Leveringen/Diensten en Werken. |
Mandaathouder bedragentabel onder II per Verzoek tot Wijziging/ meerwerkopdracht |
|
|
Boven de EU drempel: Leveringen/Diensten: Het totaal van het meerwerk is < 10% van de inschrijfsom Werken: Het totaal van het meerwerk is < 15% van de inschrijfsom |
Mandaathouder bedragentabel onder II per Verzoek tot Wijziging/ meerwerkopdracht |
|
|
Boven EU drempel: Leveringen/Diensten Het meerwerk is ≤ 50% van de inschrijfsom per meerwerkopdracht Werken: Het meerwerk is ≥ 15% en < 50% van de inschrijfsom per meerwerkopdracht |
Mandaathouder bedragentabel onder II per Verzoek tot Wijziging/ meerwerkopdracht |
Motivering conform de Aanbestedingswet art. 2.163 a t/m f
|
f |
Het besluit om af te wijken van de vigerende Inkoopvoorwaarden |
Directeur |
Na advies sector CZ/ Inkoop |
g |
Het besluit om af te wijken van de aanbestedingsregels (beneden de EU drempels) |
Mandaathouder bedragentabel onder II |
Na advies sector CZ/ Inkoop |
h |
Het afhandelen van een klacht over een aanbestedingsprocedure |
Mandaathouder bedragentabel onder II die verantwoordelijk is voor de aanbesteding |
Conform klachtenreglement |
3. overige besluiten met financiële gevolgen |
|||
a |
Besluit tot het aangaan van en het aangaan van (andere) privaatrechtelijke rechtshandelingen niet zijnde beslissingen over aanbesteding en inkoop van Levering/Diensten of Werken |
Unitmanager Sectormanager Directeur |
≤ 100.000,- ≤ Drempelwaarde Europees aanbesteden voor Leveringen en Diensten ≤ € 1.000.000,- |
b |
Besluit tot het aangaan van een vaststellingsovereenkomst |
Directeur |
≤€1.000.000, na advies sector JZ |
|
|||
SPECIFIEK (PER SECTOR) |
|||
|
|||
1. Financiën |
|||
a |
De door PS-vastgestelde begroting ex art. 195, 2e lid Pw., vergezeld van de in art. 194, 1e lid Pw., bedoelde stukken zenden aan de Minister BZK en de evt. besluiten tot wijziging van de begroting ex art. 196, 1e lid Pw. |
sectormanager |
|
b |
De door PS-vastgestelde jaarrekening en jaarverslag bijbehorende stukken (art. 204 Pw.) zenden aan de Minister Binnenlandse Zaken |
sectormanager |
|
c |
De door PS vastgestelde (wijzigingen van de) verordeningen bedoeld in artikelen 216, 217 en 217a Pw., na vaststelling door PS zenden aan de Minister Binnenlandse zaken ex art. 218 Pw. |
sectormanager |
|
d |
Het ter kennis brengen aan de Minister van Financiën van besluiten tot het invoeren, wijzigen of afschaffen van provinciale opcenten ex art. 222a Pw. |
sectormanager |
|
e |
Informatie te verstrekken aan het Centraal Bureau Statistiek en het Ministerie van Binnenlandse Zaken op grond van artikel 190 Provinciewet en artikel 71 van het BBV (Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten) en artikel 2 van de Regeling vaststelling taakvelden en verstrekking informatie voor derden. |
sectormanager |
|
|
|||
2. Juridische Zaken |
|||
a |
Vaststellen/indienen verweerschriften in het kader van beroepsprocedures |
Sectormanager |
|
b |
Vaststellen/indienen verweerschriften bij de HAC Vaststellen/indienen verweerschriften inzake primaire besluiten afkomstig van de directie Concernzaken bij de HAC met uitzondering van die van de sector Subsidies- en Inkoop |
Conform mandaat directie die primair besluit heeft opgesteld Sectormanager |
In overleg met JZ |
c |
Beslissingen in de voorfase van de behandeling van een klacht ex hoofdstuk 9 Awb (bemiddeling) met uitzondering van klachten ingekomen bij het Milieu Informatie Punt |
Sectormanager |
Beslissingen n.a.v. een klacht waarbij een lid van GS, de provinciesecretaris, of een directeur betrokken is, moeten altijd door GS-plenair genomen worden. |
d |
Het verlenen van een schriftelijke machtiging aan medewerkers en externen tot procesvertegenwoordiging van Gedeputeerde Staten in rechte op grond van artikel 15 van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging GS van NH |
Sectormanager |
NB: de sectormanager JZ is rechtstreeks bevoegd tot het verlenen van een schriftelijke machtiging aan medewerkers en externen tot procesvertegenwoordiging namens de rechtspersoon provincie NH/cdK op grond van artikel 5, tweede lid van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging cdK van NH |
e |
Het nemen van besluiten op een verzoek om inzage als bedoeld in artikel 15 van de algemene verordening gegevensbescherming |
Sectormanager |
|
f |
Het nemen van besluiten op een verzoek om rectificatie als bedoeld in artikel 16 van de algemene verordening gegevensbescherming |
Sectormanager |
|
g |
Het nemen van besluiten op een verzoek om gegevenswissing als bedoeld in artikel 17 van de algemene verordening gegevensbescherming |
Sectormanager |
|
h |
Het nemen van besluiten op een verzoek om beperking van de verwerking als bedoeld in artikel 18 van de algemene verordening gegevensbescherming |
Sectormanager |
|
i |
Het nemen van besluiten op een verzoek in het kader van het recht op overdraagbaarheid / dataportabiliteit als bedoeld in artikel 20 van de algemene verordening gegevensbescherming |
Sectormanager |
|
j |
Het nemen van besluiten op een verzoek om niet te worden onderworpen aan een uitsluitend op geautomatiseerde verwerking gebaseerd besluit als bedoeld in artikel 22 van de algemene verordening gegevensbescherming |
Sectormanager |
|
k |
Het nemen van besluiten tot het al dan niet toekennen van schadevergoeding inzake claims die vallen onder de dekking van de door de provincie afgesloten verzekering |
Sectormanager |
|
l |
Het nemen van besluiten op grond van de Wet openbaarheid van bestuur |
Sectormanager |
|
|
Het sturen van de doorzendbrief op grond van artikel 4 van de Wob en de schriftelijke mededeling op grond van artikel 6, tweede lid, van de Wob dat niet binnen de termijn van 28 dagen een besluit op het verzoek kan worden genomen |
Medewerker |
|
|
|||
3. Concernservicecentrum |
|||
a |
Het besluit tot vervreemding van niet in een rijksarchief-bewaarplaats berustende archiefbescheiden als bedoeld in artikel 8 van de Archiefwet 1995 |
Unitmanager DIV |
|
b |
Het vragen van een machtiging voor vervreemding van archiefbescheiden bij de Minister van OCW als bedoeld in artikel 8 van de Archiefwet 1995 |
Unitmanager DIV |
|
c |
Het opmaken van een verklaring (procesverbaal) tot vernietiging van archiefbescheiden als bedoeld in artikel 8 van het Archiefbesluit 1995 |
Unitmanager DIV |
|
d |
Het besluit tot vernietiging van de archiefbescheiden op basis van het wettelijk vastgesteld instrument van de provincie Provisa (Provinciale Selectielijst Archieven) |
Unitmanager DIV |
|
e |
Het besluit tot machtiging voor vernietiging van stukken die volgens Provisa een bewaartermijn kennen van 1 jaar. |
Unitmanager DIV |
Vooraf afstemming met de provinciearchivaris omtrent de zaaktypen die een bewaartermijn kennen van 1 jaar |
f |
Het besluit tot het overbrengen van archiefbescheiden als bedoeld in artikel 4 van de Archiefwet 1995 |
Unitmanager DIV |
|
g |
Het opmaken van een verklaring (proces verbaal) tot vervanging van archiefbescheiden als bedoeld in artikel 8 van het Archiefbesluit 1995 |
Unitmanager DIV |
voor zover het archiefbescheiden betreft waar voorafgaand een vervangingsbesluit als bedoeld in artikel 8 van het Archiefbesluit 1995 is genomen. |
h |
Beschikking inzake het invorderen van een dwangsom als bedoeld in artikel 5:37, eerste lid of tweede lid van de Awb alsmede de uitvoerende (rechts)handelingen |
Unitmanager FIA |
Onder de uitvoerende (rechts) handelingen wordt onder meer verstaan:
|
i |
Besluit tot eerste en tweede aanmaning als bedoeld in artikel 4:112 van de Awb |
Medewerker FIA |
Onder het besluit tot aanmaning wordt verstaan het opstellen, vaststellen en/of verzenden van een aanmaning |
j |
Het stuiten van de verjaring van een geldschuld als bedoeld in artikel 4:105 en 4:106 van de Awb |
Unitmanager FIA |
|
k |
Het verrichten van (rechts)handelingen op grond van het Burgerlijk Wetboek en Burgerlijke Rechtsvordering in het kader van geldvorderingen |
Medewerker FIA |
Onder de (recht)handelingen wordt onder meer verstaan: aanmaning/betalingsherinnering en stuiting verjaring |
|
|||
|
4. Subsidies- en Inkoop |
||
a |
Besluiten tot subsidieverstrekking of het verstrekken van een investeringsbudget tot en met een bedrag van € 500.000,-. |
Unitmanager |
Dit omvat onder meer het (voorgenomen besluit) inzake het-weigeren van een subsidie;
|
b |
Besluiten tot het verstrekken van subsidieverstrekking vooruitlopend op een nieuwe verordening of uitvoeringsregeling tot en met een bedrag van € 500.000,-. |
Sectormanager |
Mits GS hebben ingestemd met het binnen 1 jaar voorleggen van de verordening aan PS. |
c |
Het weigeren van een subsidie op grond van artikel 4:25, tweede lid van de Awb. |
Medewerker |
Voor alle overige weigeringen is de unitmanager bevoegd. |
d |
Besluiten tot het uitbetalen van voorschotten tot en met € 125.000,-. |
Medewerker |
Indien bij het besluit tot subsidieverlening een voorschot is verleend en het voorschot ten hoogste 80% van de verleende subsidie bedraagt. |
e |
Besluiten tot de eerste wijziging van de in de subsidieverlening genoemde datum waarop een voortgangsrapportage of aanvraag tot vaststelling moet zijn ingediend, voor een periode van maximaal 6 maanden. |
Medewerker |
Mits de (Uitvoerings-)regeling dit toelaat |
f. |
Vaststellen/indienen verweerschriften bij de HAC of i.h.k.v. beroepsprocedures |
Sectormanager |
In overleg met JZ |
II Bedragentabel inkoop en aanbesteding en (andere) privaatrechtelijke rechtshandelingen
Voor zover uitoefening van de bevoegdheden in het kader van inkoop en aanbesteding tevens het aangaan van financiële verplichtingen inhoudt, zijn degene aan wie ondermandaat en volmacht is verleend, slechts bevoegd met in achtneming van de hierna vermelde grenzen.
Onder-gemandateerde |
Inkoop/aanbesteding Werken |
Inkoop/aanbesteding Levering/Diensten of andere overeenkomsten niet zijnde inkoop/aanbesteding Leveringen/Diensten of Werken |
Directeur |
≤ Drempelbedrag Europees aanbesteden voor Werken |
≤ € 1.000.000,- |
Sectormanager |
≤ Drempelbedrag Europees aanbesteden voor Leveringen en Diensten |
≤ Drempelbedrag Europees aanbesteden voor Leveringen en Diensten |
Functionaris aangewezen als budgethouder, als bedoeld in het vigerende Budgethoudersreglement provincie Noord-Holland ≤ Drempelwaarde Europees aanbesteden voor Leveringen en Diensten ≤ Drempelwaarde Europees aanbesteden voor Leveringen en Diensten ≤ Drempelwaarde Europees aanbesteden voor Leveringen en Diensten n.v.t. |
≤ Drempelbedrag Europees aanbesteden voor Leveringen en Diensten |
≤ Drempelbedrag Europees aanbesteden voor Leveringen en Diensten |
Unitmanager |
≤ € 100.000,-- |
≤ € 100.000,-- |
Uitgegeven op 23 juni 2021
Namens Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,
R.M. Bergkamp
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl