Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR658961
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR658961/1
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent het stimuleren en faciliteren van wederkerige maatschappelijke burgeractiviteiten (Incidentele subsidieregeling 2: Stimuleringsregeling burgerkracht 2022)
Geldend van 17-06-2021 t/m heden
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent het stimuleren en faciliteren van wederkerige maatschappelijke burgeractiviteiten (Incidentele subsidieregeling 2: Stimuleringsregeling burgerkracht 2022)Artikel 1. Doelstelling
Het stimuleren en faciliteren van wederkerige (mensen doen iets voor elkaar) maatschappelijke, burgeractiviteiten die bijdragen aan een of meer van de onderstaande doelen:
- a.
het bevorderen van de zelfredzaamheid van inwoners;
- b.
het bevorderen van de gezondheid en het welzijn van inwoners;
- c.
het bevorderen van de participatie van inwoners;
- d.
het bevorderen van de sociale samenhang tussen de bewoners;
- e.
het bevorderen van de leefbaarheid in de wijk.
Artikel 2. Activiteiten
-
1. Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan de doelstelling als bedoeld in artikel 1.
-
2. Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten die niet vallen onder één van de andere subsidie regelingen van de gemeente Brunssum.
-
3. De activiteit moet altijd vrij toegankelijk zijn.
Artikel 3. Doelgroep
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan personen of bewonersgroepen, die woonachtig zijn in de gemeente Brunssum en die activiteiten organiseren voor andere inwoners van Brunssum.
Artikel 4. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
-
1. Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 2.
-
2. Niet voor subsidie in aanmerking komen structurele huisvestingskosten, onderhoudskosten, personele kosten en kosten voor eten en drinken.
Artikel 5. Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt maximaal € 2.500,- per aanvraag.
Artikel 6. Wijze van verdeling
Ter advisering over de te honoreren aanvragen is een commissie ingesteld. De commissie bestaat uit onafhankelijke Brunssummers. Bij de beoordeling van aanvragen worden de burgers bijgestaan door de wijkmanagers. De uiteindelijke beoordeling is aan het college.
Artikel 7. Aanvraag
-
1. Bij de aanvraag legt de aanvrager de volgende gegevens over:
- a.
een beschrijving van de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;
- b.
de doelen en resultaten die worden nagestreefd en hoe de activiteiten daaraan bijdragen;
- c.
de organisatie en betrokkenen;
- d.
het aantal mensen dat beoogd bereikt wordt;
- e.
de planning van de activiteiten;
- f.
een begroting van uitgaven en inkomsten.
- a.
-
2. de aanvraag dient ondertekend te zijn door minimaal 5 buurtbewoners, die woonachtig zijn op verschillende adressen in de gemeente Brunssum.
Artikel 8. Aanvraagtermijn
-
1. Subsidieverlening op basis van deze regeling betreft een incidentele subsidieverlening.
-
2. Op grond van artikel 9 lid 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Brunssum 2018 dient de aanvraag uiterlijk 12 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, te worden ingediend.
Artikel 9. Beslistermijn
Het college beslist binnen 8 weken nadat de volledige aanvraag is ingediend.
Artikel 10. Aanvullende voorwaarden
Onverminderd artikel 9 van de Asv, wordt de subsidieaanvraag geweigerd indien:
- a.
de activiteiten in onvoldoende mate een aanvulling zijn op het bestaande aanbod van activiteiten en voorzieningen in de gemeente Brunssum;
- b.
de activiteiten niet kunnen rekenen op voldoende draagvlak of belangstelling vanuit de wijk of gemeente;
- c.
de activiteiten niet de persoonlijke belangen van de aanvrager overstijgen;
- d.
een professionele organisatie een subsidieaanvraag indient;
- e.
een aanvrager op basis van een andere subsidieregeling subsidie ontvangt van de gemeente Brunssum;
- f.
de aanvrager geen direct betrokkenen is;
- g.
al twee keer eerder voor een vergelijkbaar doel c.q. activiteit subsidie is verstrekt.
Artikel 11. Verantwoording
-
1. De aanvrager levert binnen 12 weken na afloop van de activiteiten een aanvraag tot vaststelling in.
-
2. De aanvraag bevat:
- a.
een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht;
- b.
een overzicht van uitgaven en inkomsten.
- a.
Artikel 12. Subsidievaststelling
-
1. Een subsidie wordt vastgesteld binnen 12 weken nadat de aanvraag tot subsidievaststelling is ontvangen.
-
2. Mocht de subsidie niet of niet volledig besteed zijn aan de doelen en activiteiten waarvoor ze aangevraagd zijn, dan zal het gehele of gedeeltelijke subsidiebedrag worden teruggevorderd.
Artikel 13. Slotbepalingen
-
1. Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en is van toepassing op subsidieaanvragen die betrekking hebben op activiteiten die plaatsvinden in de jaren 2022 en verder.
-
2. Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: ‘Incidentele subsidieregeling 2: Stimuleringsregeling burgerkracht 2022’.
-
3. De Subsidieregeling stimuleringsregeling burgerkracht wordt met ingang van 9 oktober 2021 ingetrokken.
-
4. Aanvragen ingediend voor 9 oktober 2021 en betrekking hebbende op activiteiten in het kalenderjaar 2021, worden afgedaan volgens de in lid 2 genoemde subsidieregeling.
-
5. Aanvragen ingediend voor 9 oktober 2021 en betrekking hebbende op activiteiten in het kalenderjaar 2022 en volgende, kunnen niet worden ingediend op grond van de in lid 3 genoemde subsidieregeling.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl