Regeling vervallen per 23-11-2023

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Peel en Maas houdende regels omtrent klankbordgesprekken burgemeester en raad (Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad Peel en Maas

Geldend van 16-06-2021 t/m 22-11-2023

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Peel en Maas houdende regels omtrent klankbordgesprekken burgemeester en raad (Verordening klankbordgesprekken burgemeester en raad Peel en Maas

De raad van de gemeente Peel en Maas;

nr. 2021-031

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 14 april 2021;

gelet op artikelen 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet;

gelet op de ‘Handreiking burgemeesters: benoeming, herbenoeming, klankbordgesprekken en

afscheid van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, uitgave 1 mei 2016’;

gelet op de ‘Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van het

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, uitgave 29 september 2017’;

B e s l u i t :

  • 1.

    De Verordening Klankbordgesprekken burgemeester en raad Peel en Maas vast te stellen.

  • 2.

    De Commissie Klankbordgesprekken in te stellen.

  • 3.

    De fractievoorzitters te benoemen als leden van de Commissie.

Artikel 1. Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    gesprekken: klankbordgesprekken van de commissie met de burgemeester;

  • b.

    commissie: de commissie, samengesteld uit leden van de raad, die het klankbordgesprek voert;

  • c.

    voorzitter: de voorzitter van de commissie die de klankbordgesprekken voert met de burgemeester;

  • d.

    informanten: derden van zowel binnen als buiten de gemeente die de commissie kunneninformeren over de rollen van de burgemeester waar de raad minder goed zicht op heeft;

  • e.

    commissaris: commissaris van de Koning in de Provincie Limburg.

Artikel 2. Taak

De commissie voert tenminste eenmaal per jaar een klankbordgesprek met de burgemeester.

Artikel 3. Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de fractievoorzitters van de gemeenteraad.

  • 2.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden, tenzij vervanging wegens langdurige afwezigheid aan de orde is.

  • 3.

    De commissie laat zich bijstaan door de griffier, of in geval van langdurige afwezigheid diens plaatsvervanger.

  • 4.

    De commissie kan zich laten informeren door informanten.

Artikel 4. Voorzitterschap van de commissie

  • 1.

    De fractievoorzitter van de grootste fractie treedt op als voorzitter van de commissie.

  • 2.

    Bij verhindering van de voorzitter benoemt de commissie uit haar midden een tijdelijk voorzitter.

  • 3.

    De voorzitter leidt het gesprek.

  • 4.

    De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.

  • 5.

    De commissie kan zich laten bijstaan door een externe gespreksleider.

Artikel 5. Geheimhouding

  • 1.

    De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikelen 84 en 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het behandelde tijdens de gesprekken.

  • 2.

    Gesprekspartners voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen commissieleden gebruik maken van hun eigen kennis en ervaring, informatie van andere raadsleden, openbare bronnen en van de door dit doel, in samenspraak met de burgemeester, vertrouwelijk verkregen informatie van informanten. Het op andere wijze inwinnen van inlichtingen of informatie of overleg met derden is uitgesloten.

  • 3.

    De commissie, noch de raad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

  • 4.

    De commissie treft, met inachtneming van artikel 9 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding gewaarborgd blijft bij het beheer van documenten, voeren van de correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 6.

    De voorgaande artikelen welke zien op de geheimhouding zijn van overeenkomstige toepassing op de raadsleden, de griffier (of diens plaatsvervanger), de informanten en een mogelijke externe gespreksleider.

Artikel 6. Voorbereiding gesprek

  • 1.

    De leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om, voor zover van toepassing, het voorgaande verslag in te zien.

  • 2.

    De leden van de commissie en burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren.

  • 3.

    De commissie bepaalt tijdig, voor het opstellen van de agenda, in samenspraak met de burgemeester, óf en zo ja welke informanten geraadpleegd zullen worden, welke informatie aan hen zal worden gevraagd en op welke wijze deze informatie zal worden verwerkt. Artikel 5 lid 2 van deze verordening is op de betrokken informanten van overeenkomstige toepassing.

  • 4.

    Uiterlijk één week voor het gesprek ontvangen de leden van de commissie en de burgemeester namens de voorzitter een uitnodiging. In de uitnodiging worden in ieder geval de plaats, het tijdstip, de agenda en bespreekpunten vermeld.

  • 5.

    Betrokkenen die niet in staat zijn het gesprek bij te wonen delen dit tijdig mee.

  • 6.

    Bij verhindering van één lid van de commissie zorgt de griffier voor een nieuwe afspraak

Artikel 7. Het gesprek

  • 1.

    Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

  • 2.

    Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van de commissie als de burgemeester de mogelijkheidhun mening over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.

  • 3.

    Uitgangspunt bij het gesprek is de profielschets waarop de burgemeester is benoemd.

  • 4.

    De volgende onderwerpen worden tijdens het gesprek besproken: de burgemeester:

    • a.

      als voorzitter van de raad en zijn/haar rol in het presidium;

    • b.

      in het proces van dualisme en bestuurlijke vernieuwing;

    • c.

      als voorzitter van het college;

    • d.

      als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van artikel 170 Gemeentewet;

    • e.

      die invulling geeft aan het functioneren van de zogeheten driehoek van burgemeester gemeentesecretaris en griffier.

    • f.

      die invulling geeft aan de eigen portefeuille, met name de handhaving van de openbareorde en veiligheid;

    • g.

      en zijn/haar contacten met inwoners, organisaties en bedrijven;

    • h.

      als ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio, provincie en Rijk;

    • i.

      en zijn/haar contacten met ambtenaren, met name de gemeentesecretaris, de griffier en het management van de gemeentelijke organisatie;

    • j.

      en zijn/haar nevenfuncties en integriteit;

    • k.

      en zijn/haar, aan de profielschets gerelateerde, competenties;

    • l.

      alle overige door de leden en de burgemeester ingebrachte bespreekpunten;

    • m.

      zijn/haar doelen en ambities voor de komende periode;

    • n.

      de afspraken in het kader van het functioneren van de burgemeester uit de vorige gesprekken/die voor de toekomst worden vastgelegd.

  • 5.

    Het gesprek wordt ook gebruikt om wederzijdse wensen voor de toekomst kenbaar te maken, omeerder gemaakt afspraken te evalueren, en te spreken over het functioneren van de raad en deontwikkelingen van de gemeente.

Artikel 8. Verslaglegging

  • 1.

    Van het klankbordgesprek wordt een verslag opgemaakt.

  • 2.

    Door de griffier wordt het verslag in conceptvorm opgesteld en voorts door de leden van de

  • 1.

    commissie en de burgemeester door ondertekening vastgesteld.

  • 2.

    Het verslag bevat de feitelijke gegevens van de tijd, plaats, en rol van de aanwezigen bij het

  • 3.

    gesprek.

  • 4.

    Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het besprokene.

  • 5.

    Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester en de commissaris gestuurd.

Artikel 9. Archivering

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder een afschrift van het vastgestelde verslag.

  • 2.

    De leden van de commissie zorgen dat alle stukken waarover zijzelf beschikken in het kader van de klankbordgesprekken, op een deugdelijke manier worden vernietigd.

Artikel 10. Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet of wanneer twijfel bestaat over de toepassing van deze verordening, beslist de commissie op voorstel van de commissievoorzitter

Artikel 11. Inwerkingtreden en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening klankbordgesprekken burgemeester en

  • raad Peel en Maas.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 8 juni 2021

De raad van de gemeente Peel en Maas,

de griffier, de voorzitter,

drs. N.G.M.T. Jansen W.J.G. Delissen-van Tongerlo