Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR658652
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR658652/1
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk houdende regels omtrent toezicht en handhaving
Geldend van 10-06-2021 t/m heden
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk houdende regels omtrent toezicht en handhavingBurgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk,
gelet op de artikel 7.3 van het Besluit Omgevingsrecht;
Besluiten
Het uitvoeringsprogramma Vergunningen 2021 en het uitvoeringsprogramma Toezicht en Handaving 2021 vast te stellen.
1. Algemeen
1.1 Inleiding
Steeds meer en steeds vaker treedt de overheid terug om inwoners en bedrijven de ruimte te geven hun eigen keuzes te maken en wensen te realiseren. Deregulering, het verlagen van administratieve lasten en het steeds weer streven naar het aanbieden van overheidsdiensten die zijn afgestemd op de behoefte van de afnemer zijn aansprekende gevolgen van deze maatschappelijke ontwikkeling. Ook op het gebied van wonen, bouwen en milieu hebben deze ontwikkelingen de afgelopen jaren geleid tot grote veranderingen in regelgeving en de manier van werken. De komende jaren zetten deze ontwikkelingen door. De gemeente Katwijk geeft vorm aan deze ontwikkelingen met een vergunningen, toezicht en handhavingsbeleidsplan (VTH-beleidsplan) en voorliggend uitvoeringsprogramma voor toezicht en handhaving.
1.2 Doel van het uitvoeringsplan
Op grond van de wet en het Besluit omgevingsrecht (Bor), is de gemeente verplicht om ieder jaar een uitvoeringsprogramma op te stellen. Hierin moet het VTH-beleidsplan worden uitgewerkt en worden aangegeven welke van de vastgestelde activiteiten door ons het komende jaar worden uitgevoerd, daarbij rekening houdend met de door ons gestelde doelen. Om de integraliteit te bevorderen heeft de gemeente er voor gekozen om ook de taken in het kader van de APV, de DHW en bijzondere wetten in het VTH-beleidsplan en dus ook in het uitvoeringsprogramma mee te nemen.
Dit is het Uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving voor het jaar 2021. In dit uitvoeringsplan is vastgelegd welke activiteiten in het kader van toezicht en handhaving op het gebied van de Wabo, DHW en APV wij uitvoeren. Het uitvoeringsprogramma vloeit voor uit het VTH-beleidsplan 2019-2023 en dient de daarin opgenomen beleidsdoelstellingen.
1.3 Relevante ontwikkelingen
In het VTH-beleidsplan zijn een aantal ontwikkelingen besproken. Onderstaand gaan wij in op wat deze ontwikkelingen betekenen voor 2021.
1.3.1 Wet VTH
Met dit uitvoeringsprogramma geeft de gemeente uitvoering aan een vereiste uit de Wet VTH. In de kwaliteitsverordening VTH, wordt de kwaliteit ten aanzien van kritieke massa (capaciteit, vlieguren en opleidingen) geborgd.
1.3.2 Omgevingswet
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld naar 1 januari 2022. 2021 is daarmee het laatste jaar van voorbereiding. Gelet hierop start de gemeente in 2021 met het creëren van een centraal aanleverpunt voor initiatieven. Na het aanleveren wordt het initiatief als eerste beoordeeld op de "intake tafel". Op de intake tafel worden (complexere) initiatieven integraal beoordeeld of deze vanuit beleid mogelijk en/of gewenst zijn. Hiermee wordt eventuele stapeling van beleid in een vroegtijdig stadium gesignaleerd en kan richting worden gegeven aan de te maken keuzes. Als de behandeling een positieve beoordeling tot gevolg heeft zal het initiatief doorgezet worden naar de omgevingstafel, waar deze inhoudelijker zal worden beoordeeld en kader worden gevormd. Aan de omgevingstafel nemen de gemeente, ontwikkelaars en Dunavie deel.
Tot 2029 hebben gemeente de tijd om de Omgevingswet volledig en integraal in te voeren. In de periode tot 2029 kan gebruik worden gemaakt van een overgangsregeling om uiteindelijk geheel ‘Omgevingswet-proof’ te zijn.
1.3.3 Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen
De Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen beoogt een verbetering van de bouwkwaliteit en de kwaliteitsborging, waarbij de bouwsector (private partijen) zelf expliciet verantwoordelijk is voor de bouwkwaliteit en die verantwoordelijkheid neemt. De inwerkingtreding van de wet wordt nu voorzien samen met die van de Omgevingswet op 1 januari 2022
2. Uitvoering
2.1 Inleiding
Dit uitvoeringsprogramma geeft sturing aan de uitvoering van toezicht en handhaving. In dit hoofdstuk wordt in beeld gebracht welke activiteiten in het kader van toezicht en handhaving worden uitgevoerd en daarmee de werkvoorraad vormen. Daarnaast worden de uitvoeringdoelstellingen uit het VTH-beleidsplan in dit hoofdstuk SMART gemaakt. Voor de buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) zijn geen uitvoeringsdoelstellingen in het VTH-beleidsplan opgenomen omdat dit niet verplicht is op grond van de Wet VTH en het Bor. Om de integraliteit te bevorderen is ervoor gekozen om ook de taken van de BOA’s in dit uitvoeringsprogramma op te nemen.
De werkzaamheden zijn onderverdeeld in programmatisch- en thematisch toezicht en handhaving en daarnaast de afhandeling van meldingen, klachten en verzoeken om handhaving en het toezicht dat hiervoor wordt uitgevoerd.
2.2 Capaciteit
De voor de uitvoering van dit uitvoeringsprogramma beschikbare capaciteit is, gelet op de voorhanden zijnde formatieve respectievelijk financiële middelen, een vast uitgangspunt.
In onderstaande tabel is de huidige formatie weergegeven op basis van de beschikbaar gestelde middelen. (1 netto fte = 1400 netto productieve uren).
Capaciteit 2021 |
Beschikbare productieve uren |
Toezichthouder omgevingsrecht A |
2368 |
Toezichthouder omgevingsrecht B |
1089 |
Coördinerend toezichthouder omgevingsrecht A |
1400 |
Toezichthouder omgevingskwaliteit A |
1400 |
Toezichthouder omgevingskwaliteit B |
1400 |
Buitengewoon opsporingsambtenaren |
14777 |
Senior buitengewoon opsporingsambtenaar |
2800 |
Senior toezicht en handhaving |
1400 |
Handhavingsjuristen |
1944 |
2.2 Werkvoorraad toezicht (vergunningen)
Activiteit |
Aantallen bestaande dossier 2021 |
Verwachte aantallen 2021 |
Bouwen |
|
322 |
Monument |
- |
20 |
Sloopmeldingen |
- |
55 |
Binnenplanse afwijking |
- |
10 |
Buitenplanse kleine afwijking |
- |
50 |
Buitenplanse afwijking |
- |
7 |
Tijdelijke afwijking |
- |
10 |
Kappen |
- |
50 |
Meldingsplichtige evenementen |
- |
66 |
Evenementen A + B |
- |
64 |
Evenementen C |
- |
0 |
DHW inrichting commercieel |
- |
29 |
DHW inrichting para commercieel |
- |
3 |
Milieumeldingen cat. 1 en 2 |
- |
40 |
Milieumeldingen cat. 3 |
- |
0 |
Overige aanvragen WABO |
- |
100 |
Overige aanvragen APV/ bijz. weten |
- |
150 |
|
|
|
Bestaande dossiers |
|
|
DHW inrichting commercieel |
108 |
- |
DHW inrichting para commercieel |
68 |
- |
Milieumeldingen cat. 1 en 2 |
184 |
- |
Urenplanning toezichthouders Omgevingsrecht
Activiteit |
Verwachte urenbesteding |
Gebiedsgericht toezicht |
|
|
846 |
|
0 |
|
419 |
Thematisch toezicht |
1342 |
Klachten (algemeen) |
1237 |
Vergunning gericht toezicht (WABO) |
1013 |
Deze verwachting betreft een globale inschatting. Pas als we langer op deze wijze gewerkt hebben zullen we dit beter kunnen inschatten.
Urenplanning handhavingsjuristen
Activiteit |
Verwachte urenbesteding |
Waarschuwing/ advisering |
1200 |
Handhavingsprocedure |
444 |
Inzet rechtsmiddelen |
300 |
Gedogen |
0 |
Deze verwachting betreft een globale inschatting. Pas als we langer op deze wijze gewerkt hebben zullen we dit beter kunnen inschatten.
2.3 Uitvoeringsdoelstellingen
In het VTH-beleidsplan zijn ten aanzien van toezicht en handhaving een aantal uitvoeringsdoelstellingen vastgesteld. In onderstaande tabel worden deze SMART gemaakt. Aan het einde van het jaar vindt een evaluatie plaats. Wanneer de evaluatie hier aanleiding voor geeft kunnen de uitvoeringsdoelstellingen worden aangepast.
|
Uitvoeringsdoelstelling |
KPI |
Acties om doelstellingen te bereiken |
Wijze van toetsing |
Draagt bij aan beleidsdoelstelling / prioriteit |
1 |
Periodiek toezicht altijd Integraal uitvoeren |
100% |
|
|
Integraal toezicht |
2 |
Opleveren en beginnen met uitvoeren opleidingsplan |
|
|
|
Voldoen aan eisen ten aanzien van kritieke massa |
3 |
Binnen 3 werkdagen na indienen klacht/ melding/ verzoek om informatie of handhaving wordt contact opgenomen |
100% |
|
|
Goede en transparante dienstverlening |
4 |
Op een verzoek om handhaving wordt binnen de wettelijke beslistermijn besloten |
80% |
|
|
Geen dwangsommen wegens niet tijdig beslissen. |
5 |
Hoog percentage handhavingsbesluiten dat (volgens het advies van de Commissie Bezwaarschriften) in stand kan blijven. |
95% |
|
|
Kwalitatief goede producten afleveren |
6 |
Hoog percentage handhavingsbesluiten die standhouden bij de rechtbank/ Raad van State |
95% |
|
|
Kwalitatief goede producten afleveren |
7 |
Helft van de geconstateerde overtredingen wordt beëindigd na goed overleg met de toezichthouders |
50% |
|
|
Goede communicatie met burgers |
8 |
Hoog percentage verleende vergunningen dat wordt afgehandeld |
90% |
|
|
Naleefgedrag stimuleren |
9 |
Bij evenementen met een hoog risico (C) wordt altijd toezicht gehouden |
100% |
|
|
Bevorderen goed naleefgedrag |
10 |
Toezicht vindt plaats conform het Integraal Toezichtprotocol |
90% |
|
|
Kwalitatief goed en transparant toezicht |
11 |
Bij nalevingsonderzoeken (1x per 2 jaar) laten de sectoren een stijgende lijn zien voor wat betreft de naleving van de leeftijdsgrens DHW. |
80% |
|
|
Bevorderen goed naleefgedrag |
2.4 Uitvoering Buitengewoon opsporingsambtenaren
2.4.1 Reguliere taken en thema’s.
Het optreden van de buitengewoon opsporingsambtenaren (hierna: BOA’s) heeft als doel de leefbaarheid in de openbare ruimte te bevorderen door het gevoel van veiligheid te verbeteren en veelvoorkomende kleine criminaliteit en leefbaarheid overtredingen te voorkomen.
Veiligheid en leefbaarheid zijn nauw met elkaar verbonden. Het gemeentebestuur wil voorkomen
dat een leefbaarheidsvraagstuk een veiligheidsvraagstuk wordt. Dit doet het gemeentebestuur onder andere door in te zetten op de leefbaarheid in de wijken, bijvoorbeeld door gericht toezicht en
handhaving in de openbare ruimte. De situatie bepaalt het optreden van de BOA’s. De mogelijkheden variëren van preventie (voorkomen, aanspreken, waarschuwen) tot repressie, zoals het opmaken proces verbaal (strafrecht en APV gerelateerd), het aanzeggen van beschikkingen (bekeuring veelvoorkomende kleine verkeersovertredingen) en het opleggen van naheffingsaanslagen (bekeuring betaald parkeren). Minder frequent vindt ook bestuursrechtelijke handhaving plaats naar aanleiding van constateringen van de BOA’s (zoals het opleggen van een kort aanlijnplicht voor een hinderlijke of gevaarlijke hond) en handhavingsbrieven naar aanleiding van controle van vergunningen.
De BOA’s maken jaarlijks een prioritering van hun werkzaamheden. Het BOA-team wordt aangestuurd door het inzetten van uren op reguliere taken en op thema’s/prioriteiten voor het betreffende jaar. Ook dit jaar verwachten de BOA’s veel tijd kwijt ze zijn aan de inzet op COVID maatregelen. Dit zorgt voor een verschuiving voor wat betreft de overige in te zetten uren.
Schematisch is dat als volgt inzichtelijk gemaakt:
Geplande en daadwerkelijke inzet 2020
Als gevolg van corona is de daadwerkelijke inzet in 2020 behoorlijk afwijkend ten opzichte van de geplande inzet. In 2021 wordt ook nog de nodige inzet verwacht op de COVID maatregelen derhalve is de planning voor 2021 als volgt:
Reguliere toezicht |
Plan |
Inzet 2020 |
Prioriteiten |
Plan |
Inzet 2020 |
APV (incl. strand, voerverbod meeuwen en evenementen) |
4340 |
800 |
Visserijwet |
140 |
0 |
Gereguleerd parkeren |
2940 |
1637 |
Handhaving standplaatsen |
420 |
50 |
Markten |
560 |
542 |
Politiekids |
112 |
0 |
Afval |
560 |
578 |
Hinderlijk gestalde fietsen |
420 |
255 |
Overige meldingen openbare ruimte* |
1820 |
10500 |
Milieuacties |
280 |
150 |
Weesfietsen/handhavingsfietsen |
420 |
305 |
Staand wantvissen |
280 |
0 |
Handhaving ligplaatsenbeleid |
560 |
50 |
Kijk in de wijk |
840 |
50 |
Controle Drank- en Horecawet |
280 |
0 |
Overlast honden |
1120 |
671 |
Controle Panbos |
140 |
337 |
|
|
|
Digitaal opsporingsregister/Landelijke aanpak adreskwaliteit (DOR/LAA) |
420 |
770 |
|
|
|
Totaal |
12040 |
14819 |
|
3612 |
1176 |
*hier zijn de uren die in 2020 zijn ingezet op handhaving COVID-19 aan toegevoegd.
Als gevolg van corona is de daadwerkelijke inzet in 2020 behoorlijk afwijkend ten opzichte van de geplande inzet. In 2021 wordt ook nog de nodige inzet verwacht op de COVID maatregelen derhalve is de planning voor 2021 als volgt:
|
Reguliere toezicht |
Planning 2021 |
|
Prioriteiten |
Planning 2021 |
1 |
APV (incl. strand, voerverbod meeuwen en evenementen) |
2200 |
1 |
Handhaving COVID19 |
5500 |
2 |
Gereguleerd parkeren |
3000 |
2 |
Handhaving standplaatsen |
150 |
3 |
Markten |
560 |
3 |
Politiekids |
0 |
4 |
Afval |
550 |
4 |
Hinderlijk gestalde fietsen |
300 |
5 |
Overige meldingen openbare ruimte |
2747 |
5 |
Milieuacties |
250 |
6 |
Weesfietsen/handhavingsfietsen |
420 |
6 |
Staand wantvissen |
0 |
7 |
Handhaving ligplaatsenbeleid |
200 |
7 |
Kijk in de wijk |
300 |
8 |
Controle Drank- en Horecawet |
150 |
8 |
Overlast honden |
850 |
9 |
Controle Panbos |
250 |
|
|
|
10 |
Digitaal opsporingsregister/Landelijke aanpak adreskwaliteit (DOR/LAA) |
150 |
|
|
|
Totaal |
10227 |
|
|
7350 |
3. Borging uitvoering
3.1 Inleiding
In dit hoofdstuk wordt uiteengezet hoe de uitvoering, zoals in het vorige hoofdstuk beschreven, geborgd wordt.
3.2 Borging middelen
In de programmabegroting 2021 is een capaciteit begroot van 4200 uur voor toezicht Omgevingskwaliteit, 6384 uur voor toezicht Omgevingsrecht, 18.592 uur voor toezicht door buitengewoon opsporingsambtenaren en 2128 uur voor handhaving. Dit betreft productieve uren die puur bestemd zijn voor toezicht en handhaving.
3.3 VTH-organisatie
De uitvoering van de toezicht en handhaving vind plaats binnen het cluster vergunningen, toezicht en handhaving. Ambtelijke afstemming vindt wekelijks plaats. Bestuurlijke afstemming vindt plaats in portefeuillehouders overleggen. Er is een strikte scheiding is tussen personen die belast zijn met de voorbereiding van besluiten ten aanzien van aanvragen om een omgevingsvergunning en personen die belast zijn met het toezicht op naleving en het voorbereiden/uitvoeren van bestuurlijke sancties.
3.3.1 Vastgelegde werkwijzen
Alle VTH-werkprocessen zijn door het ontwikkelteam Lean Omgevingswet kritisch tegen het licht gehouden. Alle werkprocessen zijn uitgewerkt. De werkafspraken in deze processen zijn vastgelegd in een dynamisch werkafspraken boek. De processen en werkafspraken zijn gedeeld met en bekend bij alle medewerkers die belast zijn met uitvoering van VTH taken.
3.4 Borging beschikbaarheid samenwerkingspartners
Een goede samenwerking tussen de gemeente en haar partners is van belang. De zorg voor de kwaliteit en de veiligheid van de leefomgeving verbetert als de samenwerkende partners elkaar versterken. Samenwerking levert kwalitatief betere adviezen, gebaseerd op gedeelde informatie en uitgangspunten. De voortgang van een hechtere samenwerking is een belangrijk element in de uitvoering van het toezicht en handhaving van de samenwerkende partners. Voorbeelden hiervan zijn versterking van het signaaltoezicht, de oog- en oorfunctie tussen gemeenten en partners en periodiek contact. Afspraken over doelstellingen en ambities moeten daarom goed worden gedeeld. Niet alleen op bestuurlijk niveau, maar ook op de werkvloer. Belangrijke ketenpartners zijn:
- -
Omgevingsdienst West-Holland
- -
Hoogheemraadschap Rijnland
- -
Politie
- -
Veiligheidsregio Hollands Midden
3.5 Bereikbaarheid buiten kantooruren
De gemeente heeft geen eigen calamiteitennummer voor beschikbaarheid buiten kantooruren. De politie beschikt over mobiele nummers van medewerkers die eventueel ingezet dienen te worden bij een calamiteit.
Ondertekening
Katwijk, 16 maart 2021,
Burgemeester en wethouders,
De secretaris,
mr. drs. R.T. Jie Sam Foek
de burgemeester,
ir. C.L. Visser
Bijlage 1: Projecten 2021
Voor 2021 zijn een aantal toezicht- en handhavingsprojecten in het programma opgenomen. Deze projecten komen voort uit de wens aandacht te kunnen geven aan relevante onderwerpen.
Onderstaande projecten hebben mede tot doel de samenwerking bij het toezicht te bevorderen en om waar mogelijk optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden tot integrale handhaving. Per project is een projectleider aangewezen die verantwoordelijk is voor een succesvolle uitwerking en uitvoering van het project.
Bij de toezichthouders Omgevingsrecht is er een aantal maanden sprake van onderbezetting geweest waardoor er een flinke achterstand is in projecten. Mogelijk gaan projecten met mindere prioritering niet gecontroleerd worden. Ook het inwerken van de nieuwe toezichthouder A maar ook de toezichthouder B vraagt op korte termijn veel tijd.
Voor de toezichthouders Omgevingskwaliteit komen er dit jaar geen nieuwe projecten bij als gevolg van de door corona en onderbezetting onstane achterstanden.
Beleidsveld |
Bouwen |
Taak |
Handhaving activiteiten op het strand |
Doel |
Continueren inzet inzake de handhaving in de afgelopen twee jaar. Handhaven overtredingen met betrekking tot bebouwingen op het strand. |
Resultaat |
|
Beleidsveld |
Bouwen |
Taak |
Excessen van bevuiling van woningen tegengaan |
Doel |
Ondersteunen van het cluster Beleid Sociale Leefomgeving. Bij excessen van bevuiling van woningen kan er een onveilige en onhygiënische woon- en leefomgeving voor de bewoners en omwonenden ontstaan. Vervuilde woningen veroorzaken veel (stank)overlast voor de omwonenden. Bij excessen waar het genoemde cluster vastloopt kunnen toezichthouders controles uitvoeren om na te gaan of er via een last toch actie ondernomen moet worden. |
Resultaat |
|
Beleidsveld |
Bouwen |
Taak |
Inventariseren gevolgen WKB en Omgevingswet middels een impactanalyse. Daarnaast processen en procedures vorm geven. |
Doel |
Voorbereiden op de komende wetswijzigingen. |
Resultaat |
|
Beleidsveld |
Bouwen |
Taak |
Illegale bewoning in bedrijfspanden tegengaan 2020-2021 |
Doel |
Wij streven er naar dat er geen bewoning plaatsvindt in bedrijfspanden omdat dit gevaarlijk situaties kan opleveren. Tevens zijn de panden hier niet voor bestemd. |
Resultaat |
|
Beleidsveld |
Bouwen |
Taak |
Deelnemen aan het opstellen van bestemmingsplannen. |
Doel |
Bestemmingsplannen beter afstemmen op de praktijk. |
Resultaat |
|
Beleidsveld |
Bouwen |
Taak |
Inventarisatie kantoorpanden in verband met EPC waarden. |
Doel |
|
Resultaat |
|
Beleidsveld |
Bouwen |
Taak |
Verder uniformeren van de werkzaamheden door middel van een handboek. |
Doel |
De wijze van werken van alle toezichthouders beter op elkaar afstemmen. De komst van nieuwe toezichthouders vergemakkelijken en het waarborgen van kennis en informatie indien toezichthouders de gemeente verlaten. |
Resultaat |
|
Beleidsveld |
Milieu |
Taak |
Controle op keuringen stookinstallaties bij verzorgingstehuizen en sportcomplexen |
Doel |
100% van deze bouwwerken moeten eind 2021 voldoen aan de keuringseisen voor hun stookinstallaties op veilig functioneren en verbranden. |
Resultaat |
|
Beleidsveld |
Drank en Horeca |
Taak |
Toezicht op verkoop alcoholhoudende drank aan minderjarigen |
Doel |
Terugdringen drankverkoop aan minderjarigen, verhogen naleving DHW bij alle sectoren ten opzichte van het nalevingspercentage in 2017. De gemiddelde naleving met ten minste 10% verhogen* * Cijfers 2017: 70% horeca, 48% sport, 29% cafetaria, 37% slijterij, 59% supermarkt, 67% jongerencentra, 17% strand. Gemiddeld 42% naleving. NB: Alvorens handhaving hierop plaats vindt dient het horecabeleid en het preventie- en handhavingsplan verslavingsbeleid te worden aangepast. |
Resultaat |
|
Beleidsveld |
Openbare ruimte |
Taak |
Toezicht op overlast veroorzakende jeugd |
Doel |
Terugdringen van overlast door inzet van meer (opgeleide) jeugd-BOA’s in 2021 op vandalisme, geluidoverlast en alcoholmisbruik in de wijken en bij de sportvelden. |
Resultaat |
|
Beleidsveld |
Openbare ruimte |
Taak |
Toezicht op fietsparkeren centrum / strandafgangen Katwijk aan Zee |
Doel |
Bijdragen aan het terugdringen van overlast in 2021 door het parkeren van (brom)fietsen. Inzet van fietscoaches om het parkeren van (brom)fietsen binnen de daarvoor bestemde plaatsen in goede banen te leiden. In 2018 heeft de inzet van fietscoaches duidelijk een gedragsverandering teweeg gebracht. |
Resultaat |
|
Beleidsveld |
Openbare ruimte |
Taak |
Toezicht uitgaanscentrum op zaterdagavond. |
Doel |
Bijdragen aan een leefbaar centrum van Katwijk aan Zee op de zaterdagavonden in 2021 door het terugdringen van onder meer parkeeroverlast, hondenoverlast en uitgaanspubliek. Structurele inzet BOA’s tot 22.00 uur in het hoogseizoen (1 april t/m 1 oktober) waarbij met name toezicht wordt gehouden op het gereguleerde parkeergebied, het gebruik van het centrum van Katwijk aan Zee en op de APV, zoals hondenoverlast en overlast door uitgaanspubliek. |
Resultaat |
|
Bijlage 2: Format evaluatie Toezicht- en handhaving
Hieronder treft u het format voor de evaluatie van 2021. De evaluatie van 2020 volgt nog, hierin worden de verschillen in percentages tussen 2019, 2020 en de doelstelling nader toegelicht.
Klachten en meldingen
Aantal ontvangen klachten en meldingen |
||||
|
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Overlast van bouw- en sloopwerkzaamheden |
85 |
60 |
|
|
Vermoeden strijdig gebruik |
75 |
95 |
|
|
Vermoeden bouwen zonder omgevingsvergunning |
90 |
90 |
|
|
Totaal |
250 |
245 |
|
|
Geluidsoverlast |
18 |
12 |
|
|
Stankoverlast |
17 |
9 |
|
|
Leefbaarheid |
2101 |
3276 |
|
|
Overige |
22 |
0 |
|
|
Totaal |
2158 |
3297 |
|
|
Verkoop aan minderjarigen van alcoholhoudende drank |
0 |
0 |
|
|
Overige klachten en meldingen |
0 |
0 |
|
|
Percentage klachten en meldingen waarbij binnen 3 werkdagen contact is opgenomen |
|||||
|
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Bouwen en wonen |
100% |
95% |
95% |
|
|
Milieu |
100% |
100% |
100% |
|
|
Drank- en horeca |
100% |
n.v.t. |
n.v.t. |
|
|
APV |
100% |
- |
96% |
|
|
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Toezicht
Percentage overtredingen die worden beëindigd na goed overleg met de toezichthouder |
|||||
|
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Bouwen en wonen |
50% |
80% |
85% |
|
|
Milieu |
50% |
95% |
100% |
|
|
Drank- en horeca |
50% |
100% |
100% |
|
|
APV |
50% |
- |
- |
|
|
Toelichting indien doelstelling niet is behaald
Percentage verleende vergunningen waarop toezicht is gehouden |
|||||
|
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Bouwen en wonen |
90% |
90% |
90% |
|
|
Milieu |
90% |
100% |
100% |
|
|
Drank- en horeca |
90% |
100% |
100% |
|
|
APV |
90% |
100% |
100% |
|
|
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage toezicht bij evenementen |
|||||
|
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
A-evenement |
- |
- |
100% |
|
|
B-evenement |
100% |
100% |
n.v.t. |
|
|
C-evenement |
100% |
n.v.t. |
n.v.t. |
|
|
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage toezicht dat plaats vindt conform het Integraal Toezichtsprotocol |
|||||
|
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
IT protocol |
90%* |
90% |
90% |
|
|
* Het percentage is geen 100% omdat sommig toezicht dusdanig complex zijn dat het protocol hiervoor niet gebruikt kan worden.
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Bij nalevingsonderzoek (1x per 2 jaar) is een stijgende lijn te zien voor wat betreft de naleving van de leeftijdsgrens DHW |
|||
|
Nulsituatie* |
2022 |
2024 |
Sportverenigingen |
48% |
|
|
Jongerencentra |
67% |
|
|
Supermarkten |
59% |
|
|
Strandpaviljoens |
17% |
|
|
Horeca |
70% |
|
|
Cafetaria |
29% |
|
|
Slijterijen |
37% |
|
|
- *
Alvorens handhaving hierop plaats vindt dient het horecabeleid en het preventie- en handhavingsplan
verslavingsbeleid te worden aangepast. Dit zal in 2021 worden opgepakt en kan effect hebben op de resultaten.
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Naleefdoelstellingen |
|||||
|
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Bouwen en wonen |
80% |
90% |
95% |
|
|
Brandveiligheid |
95% |
100% |
100% |
|
|
Milieu |
70% |
80% |
100% |
|
|
Drank- en horeca |
60% |
50% |
100% |
|
|
APV |
80% |
80% |
100% |
|
|
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage periodiek toezicht dat integraal heeft plaatsgevonden |
|||||
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
100% |
100% |
90% |
|
|
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Handhaving
Verzoek om handhaving |
||||
|
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Aantal ontvangen verzoeken om handhaving |
8 |
7 |
|
|
Percentage verzoeken waarop binnen de wettelijke beslistermijn is besloten (doelstelling 100%) |
88% |
71% |
|
|
Aantal handhavingsbesluiten |
||||
|
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Bouwen en wonen |
||||
Waarschuwing (voorfase) |
58 |
7 |
|
|
Vooraankondiging LOD/LOB |
0 |
6 |
|
|
Last onder dwangsom |
7 |
5 |
|
|
Bestuursdwang |
0 |
0 |
|
|
Gedogen/legalisatie |
0 |
0 |
|
|
Intrekken vergunning |
0 |
0 |
|
|
Vooraankondiging invordering |
0 |
2 |
|
|
Invorderingsbeschikking |
0 |
0 |
|
|
Milieu |
||||
Waarschuwing (voorfase) |
23 |
5 |
|
|
Last onder dwangsom |
1 |
0 |
|
|
Bestuursdwang |
0 |
0 |
|
|
Brandveiligheid |
||||
Waarschuwing (voorfase) |
1 |
2 |
|
|
Last onder dwangsom |
1 |
0 |
|
|
Bestuursdwang |
0 |
0 |
|
|
Drank & Horeca |
||||
Waarschuwing |
0 |
93 |
|
|
Bestuurlijke boete |
0 |
0 |
|
|
APV |
||||
Informerende brief |
onbekend |
2 |
|
|
Waarschuwing |
15 |
7 |
|
|
Voornemen dwangsom |
onbekend |
23 |
|
|
Last onder dwangsom |
0 |
20 |
|
|
Voornemen bestuursdwang |
onbekend |
6 |
|
|
Bestuursdwang |
1 |
3 |
|
|
Voornemen invordering |
- |
2 |
|
|
Definitieve invordering |
- |
1 |
|
|
Voornemen muilkorfgebod |
onbekend |
3 |
|
|
Muilkorfgebod |
onbekend |
2 |
|
|
Gemeentewet |
||||
Gebiedsverbod |
1 |
19 |
|
|
Opiumwet |
||||
Waarschuwing |
0 |
1 |
|
|
Last onder bestuursdwang |
7 |
9 |
|
|
Noodverordening Covid-19 |
||||
Waarschuwing binnen inrichtingen |
- |
130 |
|
|
Waarschuwing openbaar domein |
- |
15 |
|
|
Voornemen dwangsom |
- |
1 |
|
|
Last onder dwangsom |
- |
1 |
|
|
Bestuurlijke boetes |
- |
- |
|
|
Aantal procedures n.a.v. handhavingsbesluiten |
||||
|
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Bouwen en wonen |
||||
Bezwaar |
0 |
3 |
|
|
Beroep |
0 |
0 |
|
|
Hoger beroep |
0 |
0 |
|
|
Voorlopige voorziening |
0 |
2 |
|
|
Milieu |
||||
Bezwaar |
0 |
0 |
|
|
Beroep |
0 |
0 |
|
|
Hoger beroep |
0 |
0 |
|
|
Voorlopige voorziening |
0 |
0 |
|
|
Brandveiligheid |
||||
Bezwaar |
0 |
0 |
|
|
Beroep |
0 |
0 |
|
|
Hoger beroep |
0 |
0 |
|
|
Voorlopige voorziening |
0 |
0 |
|
|
Drank & Horeca |
||||
Bezwaar |
0 |
0 |
|
|
Beroep |
0 |
0 |
|
|
Hoger beroep |
0 |
0 |
|
|
Voorlopige voorziening |
0 |
0 |
|
|
APV |
||||
Bezwaar |
0 |
0 |
|
|
Beroep |
1 |
0 |
|
|
Hoger beroep |
2 |
0 |
|
|
Voorlopige voorziening |
0 |
0 |
|
|
Toelichting:
Percentage handhavingsbesluiten dat na de bezwaarprocedure in stand blijft |
|||||
|
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Bouwen en wonen |
95% |
-- |
100% |
|
|
Milieu |
95% |
-- |
-- |
|
|
Drank- en horeca |
95% |
-- |
-- |
|
|
APV |
95% |
-- |
-- |
|
|
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage handhavingsbesluiten dat standhoudt bij de rechtbank/ Raad van State |
|||||
|
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Bouwen en wonen |
95% |
-- |
-- |
|
|
Milieu |
95% |
-- |
-- |
|
|
Brandveiligheid |
95% |
-- |
-- |
|
|
Drank- en horeca |
95% |
-- |
-- |
|
|
APV |
95% |
100% |
-- |
|
|
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl