Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR658605
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR658605/1
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Borne houdende regels omtrent openbare verlichting
Geldend van 10-06-2021 t/m heden
Intitulé
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Borne houdende regels omtrent openbare verlichtingde raad van de gemeente Borne;
gelet op het raadsvoorstel d.d. 13-4-21, met kenmerk 21int01483, waarvan de motivering onlosmakelijk deel uitmaakt van dit besluit.
besluit:
- -
de nota beantwoording zienswijzen ontwerp- beleidsplan openbare verlichting Borne 2021- 2031 vast te stellen;
- -
op basis hiervan het ontwerp- beleidsplan openbare verlichting Borne 2021- 2031 ongewijzigd vast te stellen.
A. Toelichting op het ontwerp- beleidsplan openbare verlichting Borne 2021- 2031
1a Samenvatting van het beleidsplan
In deze samenvatting wordt het Beleidsplan openbare verlichting Borne 2021- 2031, dat is opgesteld door adviesbureau Tauw, op hoofdlijnen besproken. Dit gebeurt vanuit de gezichtspunten functionaliteit, beleid en de huidige situatie.
Functies van de openbare verlichting
Openbare verlichting wordt aangelegd om de verkeersveiligheid, de sociale veiligheid en de leefbaarheid te bevorderen. Openbare verlichting draagt daarnaast bij aan de verkeersveiligheid door de zichtbaarheid van weggebruikers en de weg te verhogen, maar ook door het verkeer te geleiden en te attenderen op bijzondere situaties op en rond de weg. Openbare verlichting zorgt voor overzicht in de openbare ruimte en bevordert daarmee het gevoel van sociale veiligheid. Sociale veiligheid vereist echter ook de mogelijkheid van sociale controle, anders ontstaat er kans op schijnveiligheid. Openbare verlichting bepaalt tenslotte ook de sfeer in de openbare ruimte en draagt daarmee bij aan de leefbaarheid. Lichthinder en lichtvervuiling doen afbreuk aan de leefbaarheid en moeten zoveel mogelijk worden voorkomen.
Beleidskaders openbare verlichting
In het beleidsplan worden de landelijke, regionale en gemeentelijke beleidskaders uitgebreid toegelicht. In deze samenvatting worden ze alleen aangehaald ter verduidelijking van de voorstellen.
Huidige situatie openbare verlichting
In het beleidsplan wordt de huidige situatie beschreven aan de hand van de gezichtspunten aanleg, beheer en vervanging. Bij aanleg is het van belang dat rekening wordt gehouden met de beheeraspecten voor een doelmatig en duurzaam beheer. De recent afgeronde vervangingsoperatie leidt ook tot veranderingen in het dagelijks beheer; er hoeft bijvoorbeeld nog maar eens per 3 jaar op uitval van verlichting te worden gecontroleerd. Tussentijdse storingen kunnen door inwoners digitaal worden gemeld in een digitaal beheersysteem, dat ook fungeert als werksysteem voor de aannemer. De gemeentelijke beheerder kan door deze ontwikkelingen een betere invulling geven aan de regierol. Als eigenaar van de openbare verlichting krijgt de gemeente tenslotte te maken met de zogenaamde Installatie- verantwoordelijkheid. Dit is een wettelijke verplichting waar apart over zal worden gerapporteerd.
1b Beleidsvoorstellen
De in het ontwerp- beleidsplan openbare verlichting Borne 2021-2031 beschreven beleidskeuzes zijn samengevat in de onderstaande tabellen.
Tabel 1: Overzicht beleidsvoorstellen
|
Beleidsvoorstel |
Thema |
Toelichting |
1 |
De NPR 13201 gebruiken als uitgangspunt voor inrichting van nieuwe OV- installaties |
Aanleg |
De NPR 13201 is een landelijk toegepaste praktijkrichtlijn. |
2 |
Het Politiekeurmerk Veilig Wonen zoveel als mogelijk toepassen |
Aanleg |
Het Keurmerk geldt alleen als ook alle overige aspecten worden toegepast. Toepassing dient ook afgewogen te worden met energiebesparing en CO2 reductie (dimmen) |
3 |
Uitgaan van standaard masten en armaturen voor een doelmatig beheer |
Aanleg |
Uitzondering zijn winkel- en uitgaansgebieden waar uit oogpunt van leefbaarheid en veiligheid kan worden afgeweken van de standaard materialen |
4 |
Nieuwe armaturen voorzien van een universele connector voor toekomstige smartcity- toepassingen |
Aanleg |
Dit voorkomt aparte masten en aansluitingen, bijvoorbeeld voor het meten van luchtkwaliteit |
5 |
Bij keuze voor armaturen en masten uitgaan van circulariteit van de materialen |
Aanleg |
Conform Leidraad Circulaire Openbare Verlichting |
6 |
Bij keuze voor armaturen selecteren op licht afschermende armaturen |
Aanleg |
Gericht verlichten voorkomt lichthinder. De Richtlijn Lichthinder van het NSVV is van toepassing. |
7 |
Bij inrichting van de OV- installatie aansluiten op wegtypen van “Duurzaam Veilig” en de Mobiliteitsvisie |
Verkeers- veiligheid |
Dit betreft gebiedsgerichte keuzes. De hierbij behorende wegtypen en OV- installaties zijn samengevat in tabel 2.* |
8 |
Bij voetganger- en fietsoversteken beoordelen of zebra- optiek of extra verlichting moet worden toegepast |
Verkeers- veiligheid |
Extra veiligheidsmaatregelen voor voetgangers en fietsers kunnen bij gevaarlijke oversteken van toepassing zijn |
9 |
Waar mogelijk buiten de kom reflectiematerialen toepassen i.p.v. OV |
Verkeers- veiligheid |
Conform beleidsplan 2010- 2014 |
10 |
Een zeer terughoudende opstelling hanteren voor plaatsing van OV buiten de bebouwde kom |
Verkeers- veiligheid |
Conform beleidsplan 2010- 2014 |
11 |
Instellen van een aangepast dimregime:
|
Verkeers- veiligheid |
Bij gevaarlijke oversteekpunten, bijvoorbeeld op provinciale weg of spoor heeft de verkeersveiligheid prioriteit |
12 |
Instellen van een algemeen dimregime:
|
Duurzaam-heid |
Statisch dimprotocol conform landelijke standaard leidt tot energiebesparing en CO2 reductie, rekening houdend met sociale veiligheid |
13 |
Eventueel een lichtmast (bij)plaatsen op door inwoners als eng ervaren plek |
Sociale veiligheid |
Schijnveiligheid moet worden voorkomen, plaatsing bij voorkeur in combinatie met mogelijkheid van sociale controle |
14 |
Eventueel lichtmasten plaatsen op door inwoners als eng ervaren trajecten |
Sociale veiligheid |
Beperken tot fietspaden langs verkeerswegen in verband met mogelijkheid sociale controle. De fietssnelweg F 35 is dynamisch verlicht |
15 |
Kiezen voor een kleurtemperatuur van 3000 K (warm wit) en een minimale kleurweergave van 80 |
Sociale veiligheid |
Kleurweergave bepaalt de herkenbaarheid van personen en objecten in de openbare ruimte |
16 |
Het aanstralen van bijzondere objecten onder voorwaarden toestaan |
Leefbaar-heid |
Aanstralen afwegen met natuurwaarden en het belang van energiebesparing. Kosten voor het aanstralen van particuliere objecten zijn voor de aanvrager |
17 |
Sfeerverlichting onder voorwaarden toestaan |
Leefbaar-heid |
Sfeerverlichting in de openbare ruimte kan worden aangevraagd, uitgaande van een tijdelijke periode en een eigen stroomvoorziening |
18 |
Aansluiten van verlichting semi- openbare ruimten onder voorwaarden toestaan |
Overige |
Momenteel is de achterpadverlichting van Welbions aangesloten op het OV- net. Voorstel voor nieuwe situaties: - Toestemming van de netbeheerder (Enexis); - Onderhoud en vervanging zijn voor eigenaar; - Verlichting conform OV gemeente; - Aparte afspraken over stroomkosten |
19 |
Geen aansluiting van lichtreclame op lichtmasten toestaan |
Overige |
Vanuit de installatieverantwoordelijkheid wordt dit niet meer toegestaan door de netbeheerder. Daarnaast kan lichtreclame schade veroorzaken aan de masten |
* In beleidsvoorstel nummer 7 wordt verwezen naar tabel 2. Deze is hieronder weergegeven.
Tabel 2. Verlichting volgens gebieden en wegtypen Duurzaam Veilig
Weg type |
Locatie |
Snelheid verkeer |
Lichtpunthoogte |
Gebiedsontsluitingswegen |
Binnen de kom |
50 km / uur |
8 meter, boogmast |
Wijkontsluitingswegen |
Binnen de kom |
50 km / uur |
6 meter, met uithouder |
Erftoegangswegen |
Binnen de kom |
30 km / uur |
4 meter, paaltop |
Fiets- en voetpaden |
Binnen de kom |
|
4 meter, paaltop Uitsluitend als er geen acceptabel alternatief is en het pad niet overwegend recreatief is |
Industrieterreinen |
Binnen de Kom |
50 km / uur |
6 meter, met uithouder |
Gebiedsontsluitingswegen |
Buiten de kom |
80 km/ uur of 100 km / uur |
8 meter: Bij woningclusters omsloten met streeknaamborden of minimaal 5 woningen binnen een afstand van 100 meter, Zo nodig: alleen in bochten en bij kruisingen |
Gebiedsontsluitingswegen |
Buiten de kom |
80 km/ uur of 100 km / uur |
6 meter: zo nodig en waar mogelijk (als alternatief voor 8 meter) bij rotondes en kruisingen |
Erftoegangswegen |
Buiten de kom |
60 km / uur |
6 meter, met uithouder In principe niet verlichten, tenzij absoluut noodzakelijk. Voor uitwerking: zie gebiedsontsluitingswegen buiten de kom |
Ondertekening
Vastgesteld in de openbare vergadering van 25-5-21.
De voorzitter,
De griffier,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl