Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Heusden 2021

Geldend van 26-05-2021 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2021

Intitulé

Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Heusden 2021

De raad van de gemeente Heusden;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 6 april 2021;

gelet op artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening; 

besluit:

vast te stellen de navolgende

Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Heusden 2021

Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening

De beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan, bedoeld in artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, wordt genomen binnen een termijn van acht weken na de dag waarop het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van die wet, heeft plaatsgevonden.

Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag van bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2021;

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening beslistermijn schuldhulpverlening’.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 18 mei 2021.

De griffier,

drs. F.E.H.M. Backerra

De voorzitter,

drs. W. van Hees

Toelichting

Algemeen

De Verordening beslistermijn schuldhulpverlening geeft uitvoering aan artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (hierna: wet), zoals deze met ingang van 1 januari 2021 geldt. Artikel 4a van de wet is ingevoerd bij Wet van 24 juni 2020 tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ten behoeve van de uitwisseling van persoonsgegevens (Stb. 239).

Artikelsgewijs

Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening

De wet regelt dat inwoners met problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor onder meer advies, schuldbemiddeling of een saneringskrediet. Het uitgangspunt is dat schuldhulpverlening breed toegankelijk is. Daarbij is van belang dat het voor de inwoner duidelijk is binnen welke termijn na het eerste gesprek over de hulpvraag wordt besloten of diegene voor een schuldenregeling in aanmerking komt.

Om deze reden is bij de genoemde wetswijziging in navolging van het advies van de Nationale Ombudsman besloten een wettelijke termijn op te nemen waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de raad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.

Deze termijn mag volgens artikel 4a, derde lid, van de wet niet langer zijn dan acht weken. Dit is gelijk aan de maximale redelijke termijn die in artikel 4:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht wordt gesteld. Een kortere beslistermijn vaststellen is wel toegestaan.

De beslistermijn is bepaald op acht weken, vanwege de bestaande praktijk en uitvoerbaarheid van de regeling. Bij complexe aanvragen dient er gedegen onderzoek plaats te vinden en moet er tijd zijn om het besluit goed te kunnen onderbouwen en motiveren.

Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel

De datum van inwerkingtreding valt samen met de datum van bekendmaking. Nu deze datum na 1 januari 2021 ligt, de datum van inwerkingtreding van artikel 4a van de wet, moet de verordening ingaan met terugwerkende kracht tot de datum van in werking treden van de wet.