Regeling vervallen per 01-06-2022

Subsidieregeling voortgezet onderwijs Den Haag 2021

Geldend van 01-06-2021 t/m 31-05-2022

Intitulé

Subsidieregeling voortgezet onderwijs Den Haag 2021

Algemene toelichting

Ten behoeve van het voortgezet onderwijs in Den Haag is er een nieuwe Subsidieregeling voortgezet onderwijs Den Haag 2021 opgesteld conform de uitgangspunten van de Kadernota subsidiebeleid Den Haag 2020-2023 (RIS305416), de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020 (RIS305417) en de Verordening gelijkstelling onderwijs Den Haag 2019 (RIS301035). De Subsidieregeling voortgezet onderwijs Den Haag 2021 volgt de Subsidieregeling voortgezet onderwijs Den Haag 2020 (RIS306279) op. Na de inwerkingtreding van de Subsidieregeling voortgezet onderwijs Den Haag 2020 is gebleken dat deze in 2021 op meerdere punten bijstelling en aanvulling zou behoeven. Om deze reden is ervoor gekozen een nieuwe subsidieregeling op te stellen.

Besluitvorming

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

gelet op:

  • -

    artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020,

  • -

    de artikelen 1.2 en 1.6 van de Verordening gelijkstelling onderwijs Den Haag 2019,

besluit vast te stellen de navolgende Subsidieregeling voortgezet onderwijs Den Haag 2021.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

activiteitenprogramma:

programma van samenhangende activiteiten en begroting voor de duur van één kalenderjaar, dat onderdeel is van een lopend meerjarenprogramma;

APC-gebied:

door het Centraal Bureau voor de Statistiek als armoedeprobleemcumulatiegebied aangewezen 4-cijferige postcodegebied;

ASV:

Algemene Subsidieverordening Den Haag 2020;

BOVO-proces:

het proces dat het programmabureau BOVO Haaglanden organiseert om alle leerlingen uit het basisonderwijs gelijktijdig in te schrijven op de school voor voortgezet onderwijs van hun voorkeur;

brede buurtschool:

samenwerking tussen een school voor voortgezet (speciaal) onderwijs en organisaties op het terrein van buitenschoolse opvang, cultuur, sport, en andere domeinen, met een aanbod aan extra leertijd voor leerlingen;

college:

college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag;

curriculum:

een leer- en onderwijsplan dat de inhoud en doelen van een opleiding beschrijft en zo de basis vormt voor de te onderwijzen vakken en te ontwikkelen competenties;

gemeentelijk vastgoed:

bebouwde en onbebouwde onroerende zaken in eigendom van of in gebruik door de gemeente Den Haag;

Haagse sporttuin:

een sportaccommodatie die met het gebouw waarin een school is gevestigd, is verbonden en door deze school wordt geëxploiteerd, maar niet valt onder de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Den Haag 2015;

HEA:

Haagse Educatieve Agenda 2018-2022 “Ontwikkel kansen in Den Haag”;

heterogene brugklas:

een brugklas met drie of meer onderwijsniveaus;

instelling voor voortgezet onderwijs:

instelling voor voortgezet onderwijs als bedoeld in artikel 2 van de Wet op het voortgezet onderwijs;

internationale schakelklas:

een opvanggroep in het voortgezet onderwijs voor nieuwkomers tussen de 12 en 17 jaar die in 1 tot 2 jaar de Nederlandse taal leren;

internationalisering van het onderwijs:

de ontwikkeling van activiteiten en producten in het onderwijs, waarmee leerlingen kennis en vaardigheden ontwikkelen in een internationale context zodat zij in buiten- en binnenland kunnen communiceren, samenwerken en reflecteren op internationale vraagstukken;

instelling voor voortgezet speciaal onderwijs:

instelling voor voortgezet speciaal onderwijs als bedoeld in artikel 2 van de Wet op de expertisecentra;

jongeren in kwetsbare positie:

jongeren uit het praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs, vmbo basisberoepsgerichte leerweg of de entree-opleiding (mbo-niveau 1);

kenniswerkplaats:

samenwerkingsverband tussen scholen en een hogeschool, universiteit of onderzoeksinstelling, die in de praktijk onderzoek doet of kennis of leerprogramma’s ontwikkelt voor de lespraktijk op scholen in een grote stad;

lerend netwerk:

netwerk waarin onderwijsprofessionals van verschillende scholen kennis en ervaring uitwisselen over hun dagelijkse praktijk;

nieuwkomers:

leerlingen die korter dan twee jaar in Nederland zijn, ongeacht het land van herkomst, geen Nederlandse nationaliteit hebben en de Nederlandse taal niet of onvoldoende beheersen;

OA schoolscore:

score van een school op basis van het aantal kinderen met een risico op onderwijsachterstand conform de definitie en berekeningen door het Centraal Bureau voor de Statistiek;

onderwijs in de grootstedelijke context:

onderwijs waarin rekening wordt gehouden met specifieke grote-stadskenmerken en daaruit voortvloeiende aandachtspunten bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren;

Onderwijskamer:

het bestuurlijk overleg tussen de gemeente en de bevoegde gezagsorganen van scholen, zoals bedoeld in artikel 118a van de Wet op het voortgezet onderwijs;

Onderwijsloket:

digitaal loket als bedoeld in artikel 1.1 van de Verordening gelijkstelling onderwijs Den Haag 2019;

onderwijsprofessional:

iemand die zich beroepsmatig met de onderwijs bezighoudt zoals een onderwijzer, leraar, leerkracht, docent, onderwijsassistent of schoolleider;

OOGO Passend Onderwijs - Jeugd:

het 'op overeenstemming gericht overleg' tussen het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs en de gemeente over het ondersteuningsplan zoals bedoeld in artikel 17a, negende lid van de Wet op het voortgezet onderwijs;

opleidingsschool:

voorziening waarbinnen lerarenopleidingen en scholen nauw samen werken om aankomende leraren voor te bereiden op de onderwijspraktijk en toe werken naar de status van erkende opleidingsschool;

onderwijsjeugdhulparrangement:

een integrale samenwerking rondom kind en ouders tussen onderwijs, jeugdhulp en zorg;

praktijkonderwijs:

praktijkonderwijs is onderwijs als bedoeld in artikel 10f van de Wet op het voortgezet onderwijs;

RSO:

de Richtlijn Sportdeelname Onderzoek; een gestandaardiseerde vragenlijst om de frequentie, sporttak, sportvorm, organisatievorm en accommodatiebenutting van grote bevolkingsgroepen in kaart te brengen;

samenwerkingsverband:

een samenwerkingsverband als bedoeld in artikel 17a, tweede lid van de Wet op het voortgezet onderwijs;

scholenwijzer:

website met informatie over het Haagse onderwijsveld;

school:

locatie waar voortgezet onderwijs wordt gegeven;

schoolbestuur:

schoolbestuur van een of meerdere scholen, als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het voortgezet onderwijs;

schoolveiligheid:

sociaal en fysiek veilige omgeving in en om school waarin leerlingen in een veilig leerklimaat kunnen leren en zich kunnen ontwikkelen;

sportplan:

een plan met uitwerking voor het in beweging krijgen van de minder actieve leerlingen op school door middel van een laagdrempelig, veilig en veelzijdig naschoolse sport- of beweeg aanbod gedurende het schooljaar;

onderwijs in de grootstedelijke context:

onderwijs waarin rekening wordt gehouden met specifieke grote-stadskenmerken en daaruit voortvloeiende aandachtspunten bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren;

verlengde schooldag:

een schooldag waarbij buiten de reguliere schooltijden activiteiten aan leerlingen worden aangeboden gericht op maatschappelijke oriëntatie, het ontdekken van talenten of het inlopen van leerachterstanden;

voortgezet onderwijs:

voortgezet onderwijs, zoals bedoeld in artikel 2 van de Wet op het voortgezet onderwijs;

voortgezet speciaal onderwijs:

voortgezet speciaal onderwijs, zoals bedoeld in artikel 2 van de Wet op de expertisecentra;

VOROC:

een digitaal systeem voor scholen dat de overstap van leerlingen van voortgezet onderwijs naar ROC ondersteunt;

wereldburgerschap:

het besef dat de wereld, de onderliggende structuren en de maatschappij effect hebben op het gedrag van burgers en visa versa en dat dit de keuzes en manier van deelname aan de maatschappij beïnvloed.

Artikel 1.2 Toepassingsbereik

Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2.2.2, 2.3.2, 2.4.2, 2.5.2, 2.6.2, 3.2.2, 3.3.2, 3.4.2, 4.2.2, 4.3.2, 5.2.2, 5.3.2, 6.2.2, 6.3.2, 6.4.2, 6.5.2 en 7.2.2 bedoelde activiteiten.

Artikel 1.3 Subsidieaanvraag

  • 1.

    Een aanvraag om een subsidie voor het kalenderjaar 2022 wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV digitaal ingediend via het Onderwijsloket met behulp van het door het college vastgestelde digitale aanvraagformulier.

  • 2.

    De periode van indiening is, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV:

    a. juni tot en met 31 augustus in het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar, waarin de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd, zullen plaatsvinden;

    b. 1 oktober tot en met 30 november van het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar, waarin de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd, zullen plaatsvinden;

    c. 1 december voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft tot en met 30 september van het kalenderjaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.

Artikel 1.4 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college direct zijn verbonden met en noodzakelijk zijn voor de voorbereiding, coördinatie, evaluatie of kwaliteitsverhoging en uitvoering van de activiteiten als bedoeld in de artikelen 2.2.2, 2.3.2, 2.4.2, 2.5.2, 2.6.2, 3.2.2, 3.3.2, 3.4.2, 4.2.2, 4.3.2, 5.2.2, 5.3.2, 6.2.2, 6.3.2, 6.4.2, 6.5.2 en 7.2.2.

Artikel 1.5 Verplichtingen

Onverminderd de artikelen 4:37 van de Awb en artikel 12 tot en met 14 van de ASV, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:

  • a. de subsidieontvanger werkt mee aan het onderzoek op grond van de door het college aangewezen toezichthouder;

  • b. de subsidieontvanger werkt mee aan inhoudelijk onderzoek ten behoeve van monitoring en evaluatie;

  • c. de subsidieontvanger stelt, op verzoek van het college, de ervaringen en ontwikkelde producten ter beschikking aan andere scholen of instellingen.

Artikel 1.6Beslistermijn

Het college beslist, in afwijking van artikel 10, tweede lid, van de ASV, binnen 12 weken na sluiting van de aanvraagtermijn bedoeld in artikel 1.3, tweede lid, onder a en b, nadat de volledige digitale subsidieaanvraag om subsidie is ingediend.

Artikel 1.7Bevoorschotting

Bevoorschotting vindt plaats op de volgende wijze:

  • a. subsidies bedoeld in artikel 1.3 tweede lid, onder a, worden bevoorschot in twee termijnen: bij de subsidieverlening een voorschot van 60% van de verleende subsidie en in juli 2022 een voorschot van 40% van de verleende subsidie;

  • b. subsidies bedoeld in artikel 1.3 tweede lid, onder b of c, worden bevoorschot met 100% van de verleende subsidie in één keer.

Artikel 1.8 Wijze van verantwoorden

In aanvulling op artikel 17, vierde en vijfde lid, van de ASV bevat de subsidieaanvraag tot vaststelling tevens:

  • a. een bestuursverklaring volgens het door burgemeester en wethouders vastgestelde model;

  • b. een voor openbaarmaking geschikt inhoudelijk en financieel verslag, waarbij afwijkingen op de hoofdposten van de begroting die groter zijn dan 10% worden toegelicht en waarbij de BTW zichtbaar is in de financiële verantwoording.

Hoofdstuk 2 Subsidie meer kansengelijkheid in het Haagse onderwijs

Paragraaf 2.1 Algemene bepaling

Artikel 2.1.1 Doel van de subsidies van hoofdstuk 2

Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidies in dit hoofdstuk is om de kansengelijkheid voor alle Haagse kinderen te verbeteren, zodat zij hun potentieel optimaal kunnen benutten en later succesvol deel kunnen nemen aan de maatschappij.

Paragraaf 2.2 Subsidie extra en intensieve leertijd

Artikel 2.2.1Doel van de subsidie

Het doel van de subsidie in deze paragraaf is dat Haagse leerlingen uit een minder kansrijke thuisomgeving gebruik kunnen maken van extra en intensieve leertijd, bijles of studieondersteuning naast het reguliere onderwijsprogramma.

Artikel 2.2.2Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:

  • a. activiteiten die bestaan uit de inzet van uren voor extra en intensieve leertijd, waaronder weekendscholen, naast het reguliere onderwijsprogramma;

  • b. activiteiten die bestaan uit bijles of studieondersteuning en het faciliteren daarvan.

Artikel 2.2.3Doelgroep

Subsidie wordt verstrekt aan een schoolbestuur, ten behoeve van één of meerdere scholen in Den Haag met minimaal 35% Haagse leerlingen woonachtig in een APC gebied, uitgaande van de meest recente telling in het basisregister onderwijs op de datum van ontvangst van de aanvraag.

Artikel 2.2.4Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverlening op grond van artikel 2.2.2 geldt een subsidieplafond van € 1.705.000,- voor het kalenderjaar 2022.

  • 2.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV.

Artikel 2.2.5Wijze van verdeling

Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt op de volgende wijze:

  • a. eerst wordt het aantal APC leerlingen op alle scholen, waarvoor een aanvraag om subsidie is ingediend, bij elkaar opgeteld;

  • b. daarna wordt het bedrag van € 1.705.000,- gedeeld door het totaal aantal leerlingen als genoemd onder a, wat resulteert in een bedrag per APC leerling;

  • c. het subsidiebedrag per aanvrager is het bedrag per APC leerling, bedoeld onder b, vermenigvuldigd met het totale aantal APC leerlingen van de scholen waarvoor de aanvraag is gedaan.

Artikel 2.2.6Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder a.

Paragraaf 2.3 Subsidie versterken van de kwaliteit van het onderwijs

Artikel 2.3.1Doel van de subsidie

Het doel van de subsidie in deze paragraaf is het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs op scholen die een hoge druk op het onderwijs ervaren en veel leerlingen hebben uit een kansarme (thuis)omgeving, zodat zij de leerlingen beter kunnen toerusten op het vervolgonderwijs.

Artikel 2.3.2 Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan het ontwikkelen en toepassen van een nieuwe didactische methode die past bij de school, zodat de school beter in staat is om te anticiperen op de hoge druk op de kwaliteit van hun onderwijs.

Artikel 2.3.3 Doelgroep

  • 1.

    Subsidie wordt verstrekt aan een schoolbestuur, ten behoeve van één of meerdere scholen in Den Haag met minimaal 70% Haagse leerlingen woonachtig in een APC gebied, uitgaande van de meest recente telling in het basisregister onderwijs op de datum van ontvangst van de aanvraag.

  • 2.

    Een schoolbestuur kan slechts voor een periode van maximaal drie opeenvolgende jaren een aanvraag doen ten behoeve van dezelfde activiteiten en dezelfde school of scholen.

Artikel 2.3.4 Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt maximaal € 50.000,- per subsidieaanvraag.

Artikel 2.3.5 Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverlening op grond van artikel 2.3.2 geldt een subsidieplafond van € 50.000,- voor het kalenderjaar 2022.

  • 2.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV.

Artikel 2.3.6 Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van aanvragen grond van artikel 2.3.2 die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van de door het college aangebrachte rangschikking tot het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als eerste wordt subsidie verstrekt op volgorde van digitale ontvangst aan aanvragers die een projectplan indienen dat bijdraagt aan het ontwikkelen en toepassen van een nieuwe didactische methode en het tweede uitvoeringsjaar ingaan.

  • 3.

    Daarna wordt subsidie verstrekt op volgorde van digitale ontvangst aan aanvragers die een projectplan indienen dat bijdraagt aan het ontwikkelen en toepassen van een nieuwe didactische methode.

  • 4.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de subsidieaanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de subsidieaanvraag de datum waarop de digitale subsidieaanvraag volledig is aangevuld.

Artikel 2.3.7 Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.

Paragraaf 2.4 Subsidie leerlingbegeleiding heterogene brugklassen

Artikel 2.4.1Doel van de subsidie

Het doel van de subsidie in deze paragraaf is dat leerlingen in een heterogene brugklas binnen het reguliere onderwijsprogramma extra begeleiding kunnen krijgen om de meest passende keuze voor vervolgonderwijs te kunnen maken.

Artikel 2.4.2Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het inzetten van extra uren leerlingbegeleiding in een heterogene brugklas die bijdragen aan het komen tot de meest passende keuze voor vervolgonderwijs.

Artikel 2.4.3Doelgroep

Subsidie wordt verstrekt aan een schoolbestuur, ten behoeve van één of meerdere scholen in Den Haag met heterogene brugklassen en minimaal 35% Haagse leerlingen woonachtig in een APC gebied, uitgaande van de meest recente telling in het basisregister onderwijs op de datum van ontvangst van een aanvraag.

Artikel 2.4.4Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt maximaal € 12.000,- per heterogene brugklas.

Artikel 2.4.5Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverlening op grond van artikel 2.4.2 geldt een subsidieplafond van € 700.000,- voor het kalenderjaar 2022.

  • 2.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV.

Artikel 2.4.6Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van subsidieaanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van de digitale indiening bij het college, tot het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de subsidieaanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de subsidieaanvraag de datum waarop de digitale subsidieaanvraag volledig is aangevuld. 

Artikel 2.4.7Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.

Paragraaf 2.5 Subsidie meer kansengelijkheid bij de overgangen en meer flexibiliteit in de schoolroutes

Artikel 2.5.1Doel van de subsidie

Het doel van de subsidie in deze paragraaf is:

  • a. de overstap van alle leerlingen uit het primair onderwijs naar het voorgezet onderwijs eerlijk, gelijktijdig en zo soepel mogelijk te laten verlopen;

  • b. te bevorderen dat alle leerlingen uit het voortgezet onderwijs voldoende geïnformeerd zijn om op basis van hun capaciteiten en voorkeur door te stromen naar het middelbaar of hoger beroepsonderwijs, werk of dagbesteding van hun keuze.

Artikel 2.5.2 Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor een activiteitenprogramma voor:

  • a. het in stand houden en updaten van de applicatie die het BOVO-proces ondersteunt, inclusief de centrale helpdesk voor ouders en de scholenwijzer;

  • b. activiteiten en instrumenten voor alle Haagse scholen in het voortgezet onderwijs die de overstap van leerlingen naar het middelbaar beroeps onderwijs of, specifiek voor kwetsbare jongeren naar werk of dagbesteding, in de regio Haaglanden bevorderen;

  • c. activiteiten en instrumenten voor alle Haagse scholen in het voortgezet onderwijs die de overstap van leerlingen naar het hoger beroepsonderwijs in de regio Haaglanden bevorderen;

  • d. het in stand houden en doorontwikkelen van VOROC.

Artikel 2.5.3 Doelgroep

  • 1.

    Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan het bestuur van een samenwerkingsverband ten behoeve van Haagse scholen als bedoeld in artikel 17a, tweede lid, van de Wet op het voortgezet onderwijs.

  • 2.

    Subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.5.2 onder b, c en d wordt uitsluitend verstrekt aan één schoolbestuur voor voortgezet onderwijs, dat namens alle in Den Haag gevestigde scholen voor voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs deze activiteiten organiseert.

Artikel 2.5.4 Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt:

  • a. voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.5.2, onder a, maximaal € 500.000,- per kalenderjaar;

  • b. voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.5.2, onder b en d, maximaal € 355.000,- per kalenderjaar;

  • c. voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.5.2, onder c, maximaal € 150.000,- per kalenderjaar.

Artikel 2.5.5 Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverlening op grond van artikel 2.5.2 geldt:

    a. voor artikel 2.5.2, onder a, een subsidieplafond van € 500.000,- voor het kalenderjaar 2022;

    b. voor artikel 2.5.2, onder b en d, een subsidieplafond van € 355.000,- voor het kalenderjaar 2022;

    c. voor artikel 2.5.2, onder c, een subsidieplafond van € 150.000,- voor het kalenderjaar 2022;

  • 2.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV.

Artikel 2.5.6 Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van subsidieaanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van de digitale indiening bij het college, tot het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de subsidieaanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de subsidieaanvraag de datum waarop de digitale subsidieaanvraag volledig is aangevuld. 

Artikel 2.5.7 Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.

Paragraaf 2.6 Subsidie versterken van de rol van ouder en leraar

Artikel 2.6.1Doel van de subsidie

Het doel van de subsidie in deze paragraaf is dat ouders en onderwijsprofessionals zich meer bewust worden van hun rol en daardoor beter in staat zijn om hun kinderen en leerlingen te ondersteunen bij het maken van schoolloopbaankeuzes.

Artikel 2.6.2 Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor één of meer activiteiten gericht op:

  • a. het ondersteunen van ouders, zodat zij hun kinderen beter kunnen begeleiden bij schoolloopbaankeuzes en zij zich bewuster zijn van de voorbeeldrol die zij daarin hebben;

  • b. het trainen of coachen van onderwijsprofessionals, zodat zij zich meer bewust worden van de rol die zij spelen bij schooladvisering en schoolloopbaankeuzes en meer interculturele competenties kunnen ontwikkelen, zodat zij alle leerlingen en ouders beter en op maat kunnen adviseren.

Artikel 2.6.3 Doelgroep

Subsidie wordt verstrekt aan een schoolbestuur, ten behoeve van één of meerdere scholen in Den Haag met minimaal 35% Haagse leerlingen woonachtig in een APC gebied, uitgaande van de meest recente telling in het basisregister onderwijs op de datum van ontvangst van een aanvraag.

Artikel 2.6.4 Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt:

  • a. voor activiteiten bedoeld in artikel 2.6.2, onder a, maximaal € 10.000 per subsidieaanvraag;

  • b. voor activiteiten bedoeld in artikel 2.6.2, onder b, maximaal € 10.000 per subsidieaanvraag.

Artikel 2.6.5 Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverlening op grond van artikel 2.6.2 geldt een subsidieplafond van € 100.000,- voor het kalenderjaar 2022.

  • 2.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV.

Artikel 2.6.6 Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van subsidieaanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van de digitale indiening bij het college totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de subsidieaanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de subsidieaanvraag de datum waarop de digitale subsidieaanvraag volledig is aangevuld. 

Artikel 2.6.7 Subsidieaanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.

Hoofdstuk 3 Subsidie voldoende, bekwame en innoverende onderwijsprofessionals

Paragraaf 3.1 Algemene bepaling

Artikel 3.1.1 Doel van de subsidies van hoofdstuk 3

Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidies in dit hoofdstuk is om te zorgen dat er in Den Haag voldoende bekwame onderwijsprofessionals beschikbaar zijn, zodat iedere leerling kwalitatief goed onderwijs in Den Haag kan krijgen.

Paragraaf 3.2 Subsidie leren en innoveren in netwerken

Artikel 3.2.1 Doel van de subsidie

Het doel van de subsidie in deze paragraaf is dat onderwijsprofessionals in het Haagse onderwijs van elkaar leren en samen innoveren, zodat zij beter toegerust zijn voor het geven van onderwijs in de grootstedelijke context en daardoor gelijke onderwijskansen kunnen bevorderen.

Artikel 3.2.2 Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die onderwijsprofessionals de mogelijkheid bieden om deel te nemen aan lerend netwerk dat:

  • a. gerelateerd is aan het thema kansengelijkheid en onderwijs in de grootstedelijke context;

  • b. bestaat uit onderwijsprofessionals van meerdere scholen en van meerdere besturen;

  • c. de mogelijkheid biedt om samen met vakgenoten hun kennis te delen en zich te ontwikkelen in hun vakgebied in een grootstedelijke context;

  • d.activiteiten ontplooit om de opgedane kennis met andere netwerken of onderwijsprofessionals jaarlijks te delen;

  • e. samenwerkt met een universiteit of hogeschool.

Artikel 3.2.3 Doelgroep

  • 1.

    Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur in het voortgezet onderwijs die activiteiten zoals bedoeld in artikel 3.2.2 uitvoert ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen.

  • 2.

    Een schoolbestuur kan slechts voor een periode van maximaal drie opeenvolgende jaren een aanvraag doen ten behoeve van dezelfde activiteiten en dezelfde school of scholen.

Artikel 3.2.4 Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt maximaal € 35.000,- per aanvraag.

Artikel 3.2.5 Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverlening op grond van artikel 3.2.2 geldt een subsidieplafond van € 140.000,- voor kalenderjaar 2022.

  • 2.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV.

Artikel 3.2.6 Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van aanvragen op grond van artikel 3.2.2 die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van de door het college aangebrachte rangschikking, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als eerste wordt subsidie verstrekt op volgorde van digitale ontvangst van aanvragers die een lerend netwerk of kenniswerkplaats faciliteren en het derde uitvoeringsjaar ingaan.

  • 3.

    Daarna wordt subsidie verstrekt op volgorde van digitale ontvangst van aanvragers die een lerend netwerk of kenniswerkplaats faciliteren en het tweede uitvoeringsjaar ingaan.

  • 4.

    Daarna wordt subsidie verstrekt op volgorde van digitale ontvangst aan aanvragers die een lerend netwerk of kenniswerkplaats willen starten.

  • 5.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de subsidieaanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de subsidieaanvraag de datum waarop de digitale subsidieaanvraag volledig is aangevuld.

Artikel 3.2.7 Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.

Paragraaf 3.3 Subsidie opleidingsscholen

Artikel 3.3.1 Doel van de subsidie

Het doel van de subsidie in deze paragraaf is het realiseren van opleidingsscholen in Den Haag waarmee voldoende onderwijsprofessionals in de praktijk opgeleid kunnen worden om de vacatures in het Haagse onderwijs voor de komende jaren in te vullen.

Artikel 3.3.2 Activiteiten

  • 1.

    Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor een programma en het programmamanagement van een bestaande opleidingsschool.

  • 2.

    In aanvulling op het eerste lid wordt subsidie uitsluitend verstrekt indien de bij de bestaande opleidingsschool betrokken scholen op het moment van indiening van de subsidieaanvraag voldoen aan de wettelijke eisen voor basiskwaliteit door de Inspectie van het Onderwijs.

Artikel 3.3.3 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur in het voortgezet onderwijs ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen die deel uit maken van een opleidingsschool.

Artikel 3.3.4 Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt:

  • a. maximaal € 50.000,- per aanvrager voor het programma van de bestaande opleidingsschool;

  • b. maximaal € 95.000,- per aanvrager voor het programmamanagement van de bestaande opleidingsschool.

Artikel 3.3.5 Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverlening op grond van artikel 3.3.2 geldt een subsidieplafond van € 365.000,- voor het kalenderjaar 2022.

  • 2.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV.

Artikel 3.3.6 Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van digitale indiening bij het college tot dat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de subsidieaanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de subsidieaanvraag de datum waarop de digitale subsidieaanvraag is aangevuld.

Artikel 3.3.7 Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.

Paragraaf 3.4 Subsidie een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie

Artikel 3.4.1 Doel van de subsidie

Het doel van subsidie in deze paragraaf is het werven en behouden van onderwijsprofessionals voor het Haagse voortgezet onderwijs.

Artikel 3.4.2 Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor een stedelijk programma met activiteiten die gericht zijn op:

  • a. het bevorderen van belangstelling voor het beroep van leraar ende instroom;

  • b. het terugdringen van het aantal onbevoegd en onderbevoegd gegeven lessen;

  • c. begeleiding van startende docenten;

  • d. verdere deskundigheidsbevordering van onderwijsprofessionals.

Artikel 3.4.3 Doelgroep

Subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 3.4.2 wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur voor voortgezet onderwijs dat namens alle in Den Haag gevestigde scholen deze activiteiten uitvoert.

Artikel 3.4.4 Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt maximaal € 870.000 per subsidieaanvrager.

Artikel 3.4.5 Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverlening op grond van artikel 3.4.2 geldt een subsidieplafond van € 870.000,- voor het kalenderjaar 2022.

  • 2.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV.

Artikel 3.4.6 Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van indiening bij het college, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Indien de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag volledig is ingevuld.

Artikel 3.4.7 Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.

Hoofdstuk 4 Subsidie leren samenleven op school

Paragraaf 4.1 Algemene bepaling

Artikel 4.1.1 Doel van de subsidies van hoofdstuk 4

Het achterliggende maatschappelijk doel van de subsidies in dit hoofdstuk is dat leerlingen op Haagse scholen met elkaar leren samenleven, elkaar leren respecteren en de school een (sociaal) veilige omgeving is waarin zij weloverwogen keuzes kunnen maken en tot verantwoorde wereldburgers kunnen opgroeien.

Paragraaf 4.2 Subsidie schoolveiligheid

Artikel 4.2.1 Doel van de subsidie

Het doel van de subsidie in deze paragraaf is te bevorderen dat scholen een veilig klimaat bieden waarin leerlingen zich op eigen wijze kunnen ontwikkelen en zichzelf durven zijn.

Artikel 4.2.2 Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:

  • a. activiteiten gericht op het ontwikkelen van een klimaat op school waarin leerlingen zich veilig voelen;

  • b. activiteiten gericht op het doorontwikkelen van een anti-pestprogramma;

  • c. activiteiten die professionals in scholen ondersteunen bij het omgaan met actuele thema’s op het gebied van veiligheid in en om de school;

  • d. het door de school inzetten van een expert op het gebied van schoolveiligheid voor ondersteuning in het opstellen of actualiseren van een schoolveiligheidsplan.

Artikel 4.2.3 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen.

Artikel 4.2.4 Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt maximaal € 10.000,- per aanvraag.

Artikel 4.2.5 Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverlening op grond van artikel 4.2.2 geldt een subsidieplafond van € 200.000,- voor kalenderjaar 2022.

  • 2.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV.

Artikel 4.2.6 Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van subsidieaanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van de digitale indiening bij het college, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de subsidieaanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de subsidieaanvraag de datum waarop de digitale subsidieaanvraag volledig is aangevuld.

Artikel 4.2.7 Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.

Paragraaf 4.3 Subsidie wereldburgerschap en loopbaanoriëntatie en -begeleiding

Artikel 4.3.1 Doel van de subsidie

Het doel van subsidie in deze paragraaf is het realiseren van een activiteitenprogramma van studiekeuzebegeleiding en loopbaanoriëntatie om te voorkomen dat leerlingen in het vervolgonderwijs of op de arbeidsmarkt uitvallen, omdat zij een verkeerde opleidings- of beroepskeuze hebben gemaakt.

Artikel 4.3.2 Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt ten behoeve van een activiteitenprogramma, gericht op studiekeuzebegeleiding, loopbaanoriëntatie en -begeleiding.

Artikel 4.3.3 Doelgroep

Subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 4.3.2 wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur voor voortgezet onderwijs dat voor alle in Den Haag gevestigde scholen deze activiteiten organiseert.

Artikel 4.3.4 Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt maximaal € 245.000,- per aanvrager.

Artikel 4.3.5 Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverlening op grond van artikel 4.3.2 geldt een subsidieplafond van € 245.000,- voor kalenderjaar 2022.

  • 2.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV.

Artikel 4.3.6 Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van subsidieaanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van de digitale indiening bij het college, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de subsidieaanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de subsidieaanvraag de datum waarop de digitale subsidieaanvraag volledig is aangevuld.

Artikel 4.3.7 Aanvraagtermijn

Een aanvraag voor subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.

Hoofdstuk 5 Subsidie brede leer- en ontwikkelomgeving

Paragraaf 5.1 Algemene bepaling

Artikel 5.1.1 Doel van de subsidie van hoofdstuk 5

Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidies in dit hoofdstuk is het vergroten en verbreden van onderwijs- en ontwikkelingskansen van jongeren.

Paragraaf 5.2 Subsidie brede talentontwikkeling en educatie

Artikel 5.2.1 Doel van de subsidie

Het doel van de subsidie in deze paragraaf is leerlingen in aanraking te brengen met extra aanbod buiten het reguliere onderwijsprogramma om al hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen en zich te oriënteren op hun kansen in de samenleving.

Artikel 5.2.2 Activiteiten

Deze subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:

  • a. een extra aanbod buiten het reguliere onderwijsprogramma, gericht op sport, muziek, techniek, kunst en cultuur, beroeps- en maatschappelijke oriëntatie en sociale vaardigheden;

  • b. vakantiescholen.

Artikel 5.2.3 Doelgroep

Subsidie wordt verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van één of meerdere in Den Haag gevestigde scholen met minimaal 35% Haagse leerlingen woonachtig in een APC gebied, uitgaande van de meest recente telling in het basisregister onderwijs op de datum van ontvangst van de aanvraag.

Artikel 5.2.4 Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverlening op grond van artikel 5.2.2 geldt een subsidieplafond van € 1.160.000,- voor het kalenderjaar 2022.

  • 2.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV.

Artikel 5.2.5 Wijze van verdeling

Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van de volgende door het college aangebrachte rangschikking, totdat het voor de betrokken subsidie vastgesteld subsidieplafond is bereikt:

  • a. eerst wordt het aantal APC leerlingen op alle scholen, waarvoor een aanvraag om subsidie is ingediend, bij elkaar opgeteld;

  • b. daarna wordt het bedrag van € 1.1160.000,-, gedeeld door het totaal aantal leerlingen als genoemd onder a, wat resulteert in een bedrag per APC leerling;

  • c. het subsidiebedrag per aanvrager is het bedrag per APC leerling, bedoeld onder b, vermenigvuldigd met het totale aantal APC leerlingen van de scholen waarvoor de aanvraag is gedaan.

Artikel 5.2.6 Aanvraagtermijn

Een aanvraag voor subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder a.

Paragraaf 5.3 Subsidie sport en bewegen

Artikel 5.3.1 Doel van de subsidie

Het doel van de subsidie in deze paragraaf is dat ook leerlingen die niet of nauwelijks in contact komen met sport, kennis kunnen maken met verschillende sporten en worden gestimuleerd en begeleid naar structurele sportdeelname.

Artikel 5.3.2 Activiteiten

  • 1.

    Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het uitvoeren van sportplannen waarmee leerlingen kennis kunnen maken met verschillende sporten, hun talent daarvoor kunnen ontdekken en het plezier in sport gestimuleerd wordt boven het minimaal aantal verplichte uren lichamelijke opvoeding.

  • 2.

    Deze subsidie wordt alleen verstrekt indien uit het sportplan blijkt dat:

    a. de betrokken scholen zich minimaal houden aan de door de inspectie van het onderwijs gegeven uitgangspunten voor het aantal uren lichamelijke opvoeding;

    b. met sportverenigingen en andere maatschappelijke sportorganisaties duurzaam wordt samengewerkt;

    c. minder actieve leerlingen op een actieve wijze worden bereikt.

Artikel 5.3.3 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen.

Artikel 5.3.4Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Een subsidie bedraagt maximaal € 51.000,- voor de uitvoering van een sportplan op een school zonder Haagse sporttuin.

  • 2.

    Een subsidie bedraagt maximaal € 67.500,-voor de uitvoering van een sportplan op een school met Haagse sporttuin.

Artikel 5.3.5Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverlening op grond van artikel 5.3.2 geldt een subsidieplafond van € 555.000,-voor het kalenderjaar 2022.

  • 2.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV.

Artikel 5.3.6Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van aanvragen op grond van artikel 5.3.2 die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van de door het college aangebrachte rangschikking tot het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als eerste komen scholen in aanmerking met sportplannen voor de stadsdelen Centrum, Laak en Escamp.

  • 3.

    Daarna komen scholen uit andere stadsdelen in aanmerking, waarbij de scholen met het hoogste percentage APC leerlingen voorrang hebben.

  • 4.

    Als het subsidieplafond wordt overschreden door aanvragen ten behoeve van scholen uit de stadsdelen, genoemd in het tweede lid, of door aanvragen ten behoeve van scholen met een gelijk percentage APC leerlingen, stelt het college de rangschikking van die aanvragen vast door middel van loting. 

  • 5.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de subsidieaanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de subsidieaanvraag de datum waarop de digitale subsidieaanvraag volledig is aangevuld.

Artikel 5.3.7 Aanvraagtermijn

Een aanvraag voor subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder a.

Hoofdstuk 6 Subsidie elke leerling een passende plek

Paragraaf 6.1 Algemene bepaling

Artikel 6.1.1 Doel van de subsidie van hoofdstuk 6

Het achterliggende maatschappelijk doel van de subsidies in dit hoofdstuk is het bieden van voldoende integrale ondersteuning en begeleiding op het gebied van onderwijs, jeugdhulp op school of in de Nederlandse taal en cultuur voor in Den Haag wonende leerlingen die dit nodig hebben om het voor hen hoogst haalbare diploma of certificaat te behalen.

Paragraaf 6.2 Subsidie thuiszitters

Artikel 6.2.1 Doel van de subsidie

Het doel van subsidie in deze paragraaf is om te zorgen dat er voor iedere Haagse leerling in het voortgezet onderwijs een passend onderwijsaanbod is om zo te voorkomen dat leerplichtige leerlingen langer dan drie maanden thuis zitten zonder passend onderwijsaanbod.

Artikel 6.2.2 Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het realiseren van de volgende activiteiten:

  • a. onderwijs jeugdhulparrangementen in het voortgezet onderwijs conform de bestuurlijke afspraken in het OOGO Passend Onderwijs - Jeugd;

  • b. een passend onderwijsaanbod voor leerlingen die extra ondersteuningsbehoeften in het (speciaal) voortgezet onderwijs nodig hebben; en,

  • c. een structuur om de samenwerking te bevorderen tussen ketenpartners om een passend onderwijsaanbod voor leerlingen met extra zorg, jeugdhulp of ondersteuningsbehoeften te realiseren.

Artikel 6.2.3 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan het bestuur van een samenwerkingsverband in Den Haag.

Artikel 6.2.4 Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt maximaal € 786.000,- per aanvrager.

Artikel 6.2.5 Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverlening op grond van artikel 6.2.2 geldt een subsidieplafond van € 786.000,- voor het kalenderjaar 2022.

  • 2.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV.

Artikel 6.2.6 Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van subsidieaanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van digitale indiening bij het college, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de subsidieaanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de subsidieaanvraag de datum waarop de digitale subsidieaanvraag volledig is aangevuld.

Artikel 6.2.7 Aanvraagtermijn

Een aanvraag voor subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.

Paragraaf 6.3 Subsidie arbeidstoeleiding van kwetsbare jongeren

Artikel 6.3.1 Doel van de subsidie

Het doel van subsidie in deze paragraaf is het ontwikkelen van begeleidingsmethoden en vaardigheidstraining voor leerlingen in een kwetsbare positie van het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs die na hun opleiding de arbeidsmarkt opgaan.

Artikel 6.3.2 Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die:

  • a. gericht zijn op een verbetering van de begeleiding van leerlingen in het praktijk- en voortgezet speciaal onderwijs naar de arbeidsmarkt; en,

  • b. die bijdragen aan het ontwikkelen van werknemersvaardigheden van jongeren en aan het verwerven van oriëntatie- en werkervaringsplekken of stages voor jongeren in het praktijk- en voortgezet speciaal onderwijs.

Artikel 6.3.3 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur voor voortgezet onderwijs ten behoeve van scholen voor praktijkonderwijs of voortgezet speciaal onderwijs in Den Haag.

Artikel 6.3.4 Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt maximaal € 20.000,- per subsidieaanvraag.

Artikel 6.3.5 Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverlening op grond van artikel 6.3.2 geldt een subsidieplafond van € 100.000,- voor het kalenderjaar 2022.

  • 2.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV.

Artikel 6.3.6 Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van subsidieaanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van digitale indiening bij het college, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de subsidieaanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de subsidieaanvraag de datum waarop de digitale subsidieaanvraag volledig is aangevuld.

Artikel 6.3.7 Aanvraagtermijn

Een aanvraag voor subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.

Paragraaf 6.4 Subsidie internationale schakelklas

Artikel 6.4.1 Doel van de subsidie

Het doel van subsidie in deze paragraaf is om (taal)ondersteuning te organiseren voor leerlingen uit een internationale schakelklas, zodat zij beter kunnen aansluiten in het reguliere onderwijs.

Artikel 6.4.2 Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten gericht op taalondersteuning in het regulier onderwijs voor leerlingen die daarvoor een internationale schakelklas hebben doorlopen.

Artikel 6.4.3 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur in het voortgezet onderwijs voor in Den Haag gevestigde scholen met een internationale schakelklas.

Artikel 6.4.4 Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt maximaal € 350,- per leerling per activiteit die uit een internationale schakelklas afkomstig is en die gebruik maakt van de extra taalondersteuning, met een maximum van € 150.000,- per aanvrager.

Artikel 6.4.5 Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverlening op grond van artikel 6.4.2 geldt een subsidieplafond van € 250.000,- voor het kalenderjaar 2022.

  • 2.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV.

Artikel 6.4.6 Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van subsidieaanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van digitale indiening bij het college, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de subsidieaanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de subsidieaanvraag de datum waarop de digitale subsidieaanvraag volledig is aangevuld.

Artikel 6.4.7 Aanvraagtermijn

Een aanvraag voor subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.

Paragraaf 6.5  Subsidie nieuwkomers in het onderwijs en samenleving

Artikel 6.5.1 Doel van de subsidie

Het doel van subsidie in deze paragraaf is het verbeteren van de aansluiting van nieuwkomers in het voortgezet onderwijs en de voorbereiding van nieuwkomers op deelname aan een vervolg- of beroepsopleiding en de arbeidsmarkt.

Artikel 6.5.2 Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor een activiteitenprogramma gericht op:

  • a. het begeleiden van nieuwkomers in het Haagse voortgezet onderwijs zodat de kans op een succesvolle deelname aan een vervolg- of beroepsopleiding en de vervolgstap op de arbeidsmarkt groter wordt;

  • b. deelname van nieuwkomers aan culturele activiteiten die bevorderen dat zij beter aansluiting vinden bij de Nederlandse samenleving;

  • c. het organiseren van bijeenkomsten en netwerken voor nieuwkomers gericht op de keuze voor een vervolg- of beroepsopleiding.

Artikel 6.5.3 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een schoolbestuur in het voortgezet onderwijs ten behoeve van in Den Haag gevestigde scholen.

Artikel 6.5.4 Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt maximaal € 350,- per nieuwkomer per activiteit, met een maximum van € 40.000,- per aanvrager.

Artikel 6.5.5 Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverlening op grond van artikel 6.5.1 geldt een subsidieplafond van € 225.000,- voor kalenderjaar 2022.

  • 2.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV. 

Artikel 6.5.6 Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van subsidieaanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van digitale indiening bij het college, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt. 

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de subsidieaanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de subsidieaanvraag de datum waarop de digitale subsidieaanvraag volledig is aangevuld. 

Artikel 6.5.7 Aanvraagtermijn

Een aanvraag voor subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.

Hoofdstuk 7 Subsidie facilitering bestuurlijk overleg

Paragraaf 7.1 Algemene bepaling

Artikel 7.1.1 Doel van de subsidie van hoofdstuk 7

Het achterliggende maatschappelijk doel van de subsidie in dit hoofdstuk is het bevorderen en faciliteren van het bestuurlijk overleg tussen gemeente en schoolbesturen.

Paragraaf 7.2 Subsidie facilitering bestuurlijk overleg

Artikel 7.2.1 Doel van de subsidie

Het doel van de subsidie is het faciliteren van inhoudelijke en secretariële ondersteuning ten behoeve van het bestuurlijk overleg tussen het onderwijsveld en de gemeente.

Artikel 7.2.2 Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:

  • a. het coördineren, afstemmen en consulteren van instellingen en besturen die het vo-platform vertegenwoordigt ten behoeve van het ambtelijk voor overleg ter voorbereiding van de Haagse Onderwijskamer;

  • b. het terugkoppelen naar instellingen en besturen uit diverse ambtelijke overleggen en visa versa;

  • c. het organiseren van draagvlak voor gemeentelijk beleid bij instellingen en besturen; en,

  • d. het voorbereiden en deelnemen aan bestuurlijk overleg en de Haagse Onderwijskamer.

Artikel 7.2.3 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan één schoolbestuur voor het voortgezet onderwijs, die de activiteiten genoemd in artikel 7.2.2 uitvoert ten behoeve van alle in Den Haag gevestigde scholen voor voortgezet onderwijs.

Artikel 7.2.4 Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt maximaal € 90.000,- per aanvrager.

Artikel 7.2.5 Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidieverlening op grond van artikel 7.2.2 geldt een subsidieplafond van € 90.000,- voor het kalenderjaar 2022.

  • 2.

    Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV. ​

Artikel 7.2.6 Aanvraagtermijn

Een aanvraag voor subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV, ingediend in het tijdvak, overeenkomstig artikel 1.3, tweede lid, onder b.

Hoofdstuk 8 Overige bepalingen

Artikel 8.1 Hardheidsclausule

Het college kan een of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 8.2 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 juni 2021.

  • 2.

    Deze regeling vervalt op 31 december 2022.

Artikel 8.3 Intrekking

De Subsidieregeling voortgezet onderwijs Den Haag 2020 worden ingetrokken.

Artikel 8.4 Overgangsrecht

De bepalingen van de Subsidieregeling voortgezet onderwijs Den Haag 2020 blijven van toepassing op subsidies die vóór inwerkingtreding van deze regeling zijn aangevraagd op basis van de Subsidieregeling voortgezet onderwijs Den Haag 2020.

Artikel 8.5 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als Subsidieregeling voortgezet onderwijs Den Haag 2021.

Den Haag, 18 mei 2021

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

Ilma Merx

de burgemeester,

Jan van Zanen

Ondertekening