Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR657435
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR657435/1
Besluit van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam ISD BOL houdende regels omtrent activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s (Treasurystatuut ISD BOL)
Geldend van 07-05-2021 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2019
Intitulé
Besluit van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam ISD BOL houdende regels omtrent activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s (Treasurystatuut ISD BOL)Het algemeen bestuur van de ISD BOL besluit,
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet en artikel 14 van de Financiële verordening ISD BOL,
vast te stellen:
Treasurystatuut ISD BOL
Artikel 1. Definities
In dit statuut wordt verstaan onder:
Crediteurenbeheer |
Het beheer richt zich enerzijds op maatregelen die dienen te voorkomen dat ISD BOL onnodig vroeger betaalt dan noodzakelijk is, waardoor er sprake is van rentederving en anderzijds op maatregelen die de rechtmatigheid en beveiliging van de betalingen waarborgen. Voorts zal het beheer zich moeten richten op voorkoming dat ISD BOL wordt geconfronteerd met boetes of extra rentelasten door te late betaling. |
Debiteurenbeheer |
Het beheer richt zich primair op de beperking van de uitstaande debiteurenpositie. Het gaat daarbij met name om maatregelen, die een correcte en tijdige ontvangst bewerkstelligen. |
Financiering |
Het aantrekken van benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen; |
Geldstromenbeheer |
Al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer); |
Intern liquiditeitsrisico |
De risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen; |
Kasgeldlimiet |
Een bedrag op basis van de Wet Fido ter grootte van een percentage van het totaal van de jaarbegroting van ISD BOL bij de aanvang van het jaar; |
Koersrisico |
Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen; |
Kredietrisico |
De risico’s op een waardedaling van een vordering ten |
Liquiditeitenbeheer |
Het financieren en uitzetten van middelen voor een periode tot één jaar; |
Liquiditeitenplanning |
Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld per tijdseenheid; |
Publieke taak |
De taken zoals opgenomen in hoofdstuk 2 van de Gemeenschappelijke Regeling van ISD BOL; |
Rating |
De inschatting van de kans op eventuele wanbetalingen bij toekomstige rente- en aflossingsbetalingen op schuldpapier; |
Renterisico |
Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van ISD BOL door rentewijzigingen; |
Renterisiconorm |
Een bedrag ter grootte van een percentage van het totaal van de vaste schuld van ISD BOL bij aanvang van het jaar; |
Rentetypische looptijd |
De rentevaste periode; |
Saldobeheer |
Het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen; |
Rentevisie |
Toekomstverwachting over de rente-ontwikkeling; |
Solvabiliteitsratio |
Status die door een bancaire toezichthouder in een EU-lidstaat aan het schuldpapier van een instelling kan worden toegekend; |
Treasuryfunctie |
De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, bedrijfsfinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer. |
Uitzetting |
Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer. |
Wet Fido |
Wet financiering decentrale overheden. |
Intradaglimiet |
De intradaglimiet geeft het maximale bedrag weer dat ISD BOL per dag van de schatkistbankieren rekening ten laste van de rekening-courant bij de schatkist kan opnemen. |
Schatkistbankieren |
Het door decentrale overheden verplicht aanhouden van hun overtollige middelen in de schatkist bij het Ministerie van Financien. |
Artikel 2. Doelstellingen van de treasuryfunctie
De treasuryfunctie van ISD BOL dient tot:
- 1.
Het verzekeren van duurzame toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities;
- 2.
Het beschermen van vermogens- en (rente-)resultaten van de ISD tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s en liquiditeitsrisico’s;
- 3.
Het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;
- 4.
Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Wet Fido respectievelijk de limieten en richtlijnen van het treasurystatuut.
Artikel 3. Uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
- 1.
ISD BOL mag geld alleen aantrekken dan wel uitzetten uit hoofde van de “publieke taak”;
- 2.
ISD BOL kan, in afwijking van het eerste lid, middelen uitzetten anders dan ten behoeve van de publieke taak indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico;
- 3.
ISD BOL mag leningen of garanties uit hoofde van de publieke taak uitsluitend verstrekken aan door het Algemeen Bestuur goedgekeurde derde partijen, waarbij vooraf een advies wordt ingewonnen over de financiële positie en de kredietwaardigheid van de betreffende partij.
Artikel 4. Renterisicobeheer
-
1. De kasgeldlimiet wordt gevolgd conform de Wet Fido;
-
2. De renterisiconorm wordt gevolgd conform de Wet Fido;
-
3. Nieuwe leningen/uitzettingen worden afgestemd op de bestaande financiële positie en de liquiditeitenplanning;
-
4. Bij het aantrekken van leningen en het uitzetten van gelden wordt zowel gekeken naar de actuele rentestand en de rentevisie om een zo optimaal mogelijk renteresultaat te bereiken;
-
5. Binnen de kaders gesteld onder lid 3 en lid 4, streeft ISD BOL naar spreiding in de rentetypische looptijden van uitzettingen.
Artikel 5. Koersrisicobeheer / schatkistbankieren
-
1. ISD BOL voorkomt koersrisico’s op uitzettingen uit hoofde van treasury, door daarbij uitsluitend de volgende producten te hanteren: rekening-courant, spaarrekening, daggeld en deposito’s;
-
2. Overtollige liquide middelen worden uitsluitend uitgezet bij de Nederlandse Staat (Schatkistbankieren);
-
3. Het drempelbedrag voor het schatkistbankieren bedraagt 0,75% van het begrotingstotaal met een minimum van € 250.000;
-
4. De intradaglimiet van de schatkistbankieren werkrekening bedraagt € 7.500.000.
Artikel 6. Kredietrisicobeheer
-
1. Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van treasury gelden de volgende uitgangspunten:
Uitzettingen vinden uitsluitend plaats bij
- a.
Nederlandse overheden en andere publiekrechtelijke lichamen met een solvabiliteitsratio van 0%;
- b.
financiële instellingen met tenminste een A-rating;
- a.
-
2. Bij het verstrekken van leningen uit hoofde van de publieke taak worden indien mogelijk zekerheden of garanties geëist.
Artikel 7. Interne liquiditeitsrisicobeheer
ISD BOL beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasuryactiviteiten te baseren op een korte termijn liquiditeitenplanning (looptijd tot één jaar), alsmede een meerjarige liquiditeitenplanning met een looptijd van minimaal 4 jaar.
Artikel 8. Valutarisicobeheer
Valutarisico’s worden bij ISD BOL uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in de Nederlandse geldeenheid (euro).
Artikel 9. Financiering
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
- 1.
Financieringen worden enkel aangetrokken ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak;
- 2.
Het toegestane instrument bij het aantrekken van financieringen zijn onderhandse leningen;
Artikel 10. Langlopende uitzettingen
Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van de treasuryfunctie voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
- 1.
Uitzettingen worden uitsluitend gedaan onder de in de artikelen 4, 5 en 6 genoemde voorwaarden;
- 2.
ISD BOL vraagt offertes op bij minimaal 2 instellingen alvorens een langlopende uitzetting wordt gedaan.
Artikel 11. Relatiebeheer
ISD BOL beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
- 1.
Bankrelaties dienen wat betreft hun kredietwaardigheid minimaal te voldoen aan de eisen die zijn gesteld in artikel 6;
- 2.
Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfonds) dienen onder Nederlands of anderszins EU-toezicht te vallen, zoals De Nederlandsche Bank en de Verzekeringskamer;
- 3.
Tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE) en daarvan een vergunning als makelaar te hebben ontvangen.
Artikel 12. Geldstromenbeheer
Teneinde de kosten van het geldstromenbeheer te beperken wordt:
- 1.
het liquiditeitsgebruik beperkt door de geldstromen binnen ISD BOL op elkaar en de liquiditeitsplanning af te stemmen. Hierbij wordt erop toegezien dat de liquiditeitspositie voldoende is om te garanderen dat de verplichtingen tijdig kunnen worden nagekomen;
- 2.
het betalingsverkeer zoveel mogelijk elektronisch uitgevoerd door één bank;
- 3.
de betaling zoveel mogelijk geclusterd;
- 4.
het kasgeld zoveel mogelijk beperkt;
- 5.
voor het beheer van de kas een kassiersinstructie opgesteld, waarin een maximum kassaldo is opgenomen.
Artikel 13. Saldo- en liquiditeitenbeheer
Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:
- 1.
ISD BOL streeft naar concentratie van de overtollige liquiditeiten binnen één rentecompensatiecircuit bij de bank met de gunstigste condities;
- 2.
Indien er een liquiditeitsbehoefte ontstaat kan ISD BOL kortlopende middelen aantrekken. Hierbij wordt, overeenkomstig artikel 4, lid 1, de kasgeldlimiet niet overschreden;
- 3.
Toegestane instrumenten bij het aantrekken van kortlopende middelen zijn daggeld, kasgeldleningen en kredietlimiet op rekening-courant;
- 4.
Toegestane instrumenten bij het uitzetten van gelden voor een periode korter dan één jaar zijn rekening-courant, daggeld, spaarrekeningen en deposito’s;
- 5.
Bij het extern uitzetten van gelden korter dan één jaar zijn slechts de in artikel 6 genoemde tegenpartijen toegestaan.
Artikel 14. Debiteurenbeheer
-
1. Het debiteurenbeheer richt zich primair op de beperking van de uitstaande debiteurenpositie. Het gaat daarbij met name om maatregelen, die een correcte en tijdige ontvangst bewerkstelligen.
-
2. Voor het debiteurenbeheer zijn op maat gemaakte invorderingsprocedures aanwezig.
Artikel 15. Crediteurenbeheer
-
1. Het crediteurenbeheer richt zich enerzijds op maatregelen die dienen te voorkomen dat ISD BOL onnodig vroeger betaalt dan noodzakelijk is, waardoor er sprake is van rentederving en anderzijds op maatregelen die de rechtmatigheid en beveiliging van de betalingen waarborgen. Voorts zal het beheer zich moeten richten op voorkoming dat ISD BOL wordt geconfronteerd met boetes of extra rentelasten door te late betaling.
-
2. ISD BOL streeft naar een uiterste betaaltermijn van 30 dagen. Hierbij wordt rekening gehouden met de betalingsvoorwaarden van de leverancier.
-
3. Bij het betaalbaar stellen wordt gelet op de mogelijkheid van eventuele betalingskortingen, rekening houdende met eventuele rentenadelen als gevolg van te late betaling. Het betaalbaar stellen geschiedt eveneens in overleg met de treasurer.
-
4. Bij de autorisatie voor het betaalbaar stellen wordt gebruik gemaakt van het twee handtekeningen-systeem.
Artikel 16. Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
- 1.
De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van treasury-activiteiten zijn op eenduidige wijze schriftelijk vastgelegd;
- 2.
Bevoegdheden zijn via delegatie en mandaat nader schriftelijk vastgelegd;
- 3.
Bij de uit te voeren treasury-activiteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden:
- a.
iedere transactie wordt door minimaal twee functionarissen geautoriseerd (het vier-ogen–principe)
- b.
de uitvoering en controle geschiedt door afzonderlijke functionarissen;
- a.
- 4.
Tegenpartijen wordt opdracht gegeven de bevestigingen van iedere transactie te versturen naar de financiële administratie van de ISD zonder tussenkomst van de personen die bevoegd zijn tot het sluiten van de transacties;
- 5.
De transacties worden onmiddellijk geregistreerd door de functionaris die de transactie heeft afgesloten en gecontroleerd door de functionaris die belast is met de interne controle.
Artikel 17. Verantwoordelijkheden
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van ISD BOL staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
Functie |
Verantwoordelijkheden |
Algemeen Bestuur |
|
Dagelijks Bestuur |
|
Voorzitter van het Dagelijks Bestuur |
|
Directeur |
|
Controller |
|
afdelingshoofden, Beleidsmedewerkers en projectleider |
|
Treasurer, uit te voeren door de controller |
|
Kassier uit te voeren door controller / medewerker planning & control / projectleider |
|
Medewerkers planning & control / medewerker administratieve ondersteuning bedrijfsvoering |
|
Medewerker AO/IC |
|
Extern accountant |
|
Artikel 18. Bevoegdheden
In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij behorende fiattering.
|
Bevoegd functionaris (eerste handtekening) |
Autorisatie door (tweede handtekening) |
Saldo-, liquiditeiten- en geldstromenbeheer |
||
|
treasurer |
directeur |
|
treasurer |
directeur |
|
Kassier |
Afdelingshoofden |
Bankrelatiebeheer |
||
|
treasurer |
directeur |
|
treasurer |
directeur |
Financiering en uitzetting |
||
|
treasurer |
directeur |
|
treasurer |
directeur |
|
treasurer |
directeur |
Financiering en uitzetting |
Bevoegd functionaris (eerste handtekening) |
Autorisatie door (tweede handtekening) |
|
Voorzitter Dagelijks Bestuur |
Lid Algemeen bestuur niet zijnde voorzitter |
|
Voorzitter Dagelijks Bestuur |
Lid Algemeen Bestuur niet zijnde voorzitter |
Artikel 19. Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking met terugwerkende kracht op 1 januari 2019.
Artikel 20. Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald onder de naam “Treasurystatuut ISD BOL”.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het Algemeen Bestuur van ISD BOL van 25 maart 2020.
De secretaris,
Mr. H.C.A. Smeijsters
De voorzitter,
Dhr. H. Janssen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl