Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR657416
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR657416/1
Subsidieregeling Coronanoodsteun Economie Apeldoorn
Geldend van 07-05-2021 t/m heden
Intitulé
Subsidieregeling Coronanoodsteun Economie ApeldoornHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn,
gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn en de economie en maatschappelijke doelen zoals omschreven in de doorkijk Corona 16 oktober 2020, raadsbrieven coronamaatregelen Maatschappelijke ontwikkelingen en economisch domein 23 februari 2021,
besluit vast te stellen de Subsidieregeling Coronanoodsteun Economie Apeldoorn.
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
-
1. Tenzij in deze regeling uitdrukkelijk anders wordt vermeld, gelden de voorwaarden en bepalingen van de Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn.
-
2. Voor toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
Asv: de Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn;
- b.
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
- c.
college: het college van burgemeester en wethouders van gemeente Apeldoorn;
- d.
de-minimisverklaring: verklaring als bedoeld in de verordening (EU) N1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de-minimissteun;
- e.
maatregelen provincie: overbruggingsmaatregelen van de provincie Gelderland om de financiële gevolgen van de coronacrisis deels te compenseren;
- f.
maatregelen Rijk: maatregelen van het Rijk om de financiële gevolgen van de coronacrisis deels te compenseren;
- g.
MKB-onderneming: een onderneming met minder dan 250 werknemers, de jaaromzet bestaat uit ten hoogste 50 miljoen euro of een jaarlijks balanstotaal dat kleiner of gelijk is aan 43 miljoen euro. De onderneming kan bestaan uit één of meerdere bedrijfseenheden;
- h.
netto schade: de schade in het boekjaar 2020 die een ondernemer als rechtstreeks gevolg van de landelijke voorschriften in het kader van de Coronacrisis heeft geleden in de vorm van gemiste eigen inkomsten en gemaakte extra kosten, met aftrek van niet gemaakte kosten en ontvangen gelden vanuit de maatregelen Rijk en provincie;
- i.
onderneming: een organisatie van arbeid en kapitaal dat door deelname aan het economisch verkeer beoogt winst te behalen.
- a.
Artikel 1.2 Doelstelling
De subsidieregeling wordt ingezet om ondernemers te ondersteunen die niet of onvoldoende in aanmerking komen voor het bestaande steunmaatregelenpakket van het Rijk en de provincie en heeft als doel om de zwaar getroffen MKB ondernemingen in Apeldoorn de crisisperiode te helpen door te komen.
Artikel 1.3 Waarvoor kan worden aangevraagd
-
1. Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt aan een MKB-onderneming voor gedeeltelijke compensatie van de netto schade, ontstaan als gevolg van de maatregelen tegen verspreiding van COVID-19.
-
2. Subsidie kan worden verstrekt voor de volgende ondersteuningsmaatregelen:
- a.
verlichting vaste lasten;
- b.
maatwerkregeling bedrijfskundig advies;
- c.
digitalisering;
- d.
financiële analyse;
- e.
juridisch advies;
- f.
veilig open.
- a.
-
3. De aanvrager kan met betrekking tot de ondersteuningsmaatregelen, bedoeld in het tweede lid, onder c tot en met f, een aanvraag indienen voor maximaal één van die ondersteuningsmaatregelen.
-
4. De aanvraag voldoet aan de volgende eisen:
- a.
de aanvraag past binnen het economisch beleid van de gemeente Apeldoorn;
- b.
de MKB-onderneming heeft verlies geleden als gevolg van de COVID-19 crisis;
- c.
de MKB-onderneming is gevestigd in de gemeente Apeldoorn;
- d.
de MKB-onderneming staat ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel;
- e.
de aanvraag past binnen de doelstelling van deze regeling, zoals omschreven in artikel 1.2;
- f.
de aanvrager spant zich in om gebruik te maken van de maatregelen Rijk en maatregelen provincie;
- g.
de aanvrager spant zich in om de financiële gevolgen te beperken;
- h.
de netto schade als gevolg van de maatregelen in het kader van COVID-19 is groter dan de ondersteuning waarvoor de MKB-onderneming in aanmerking komt;
- i.
voor het uitbreken van de COVID-19 crisis was er sprake van een financieel gezonde onderneming;
- j.
de aanvrager voldoet aan de specifieke criteria opgesteld per ondersteuningsmaatregel, zoals opgenomen in bijlage 1;
- k.
voor de ondersteuningsmaatregelen, bedoeld in het tweede lid, onder c tot en met f, geldt dat de subsidie ingezet wordt voor de activiteiten, zoals opgenomen in bijlage 1;
- a.
-
5. Het derde lid, onder j, is niet van toepassing op aanvragen die betrekking hebben op de ondersteuningsmaatregel, bedoeld in het tweede lid, onder d.
Artikel 1.4 Hoogte van de subsidie
-
1. De hoogte van de subsidie wordt bepaald door de hoogte van de te nemen investering tot een maximum van het bedrag per ondersteuningsmaatregel, zoals opgenomen in onderstaande tabel.
-
2. In afwijking van het eerste lid wordt de hoogte van de subsidie voor de ondersteuningsmaatregel, bedoeld in artikel 1.3, tweede lid, onder a, bepaald door de aanslag onroerendezaakbelasting gebruikersdeel 2020 tot een maximum van het bedrag, zoals opgenomen in onderstaande tabel.
-
Verlichting vaste lasten
Maatwerk regeling bedrijfskundig advies
Digitalisering
Financieel advies
Juridisch advies
Veilig open
Maximum bedrag per ondersteuningsmaatregel
€2000,-
€2000,-
€2000,-
€2000,-
€1500,-
€1000,-
Subsidieplafond 1ste tranche
€300.000
€100.000
€100.000
€35.000
€55.000
€100.000
Artikel 1.5 Subsidieplafond
-
1. Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt een subsidieplafond van in totaal €690.000, dat wordt onderverdeeld in deelplafonds per ondersteuningsmaatregel zoals opgenomen in bovenstaande tabel.
-
2. Het college kan na het verstrijken van de indieningstermijn in geval van onder uitputting van een deelplafond van één van de ondersteuningsmaatregelen besluiten het resterende deel aan een ander deelplafond toe te voegen.
Artikel 1.6 Weigeringsgronden
-
1. Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Awb en artikel 9 van de Asv wordt geen subsidie verstrekt als:
- a.
de aanvrager geen gebruik heeft gemaakt van de maatregelen Rijk en provincie, terwijl de aanvrager daar wel voor in aanmerking kwam;
- b.
de aanvrager per 31 december 2019 een negatief eigen vermogen heeft;
- c.
er in de aanvraag geen of onvoldoende reële onderbouwing is gegeven van de netto schade;
- d.
uit de aanvraag blijkt dat de MKB-onderneming niet al het redelijkerwijs mogelijke heeft gedaan of nagelaten om het verlies te beperken.
- a.
-
2. Het eerste lid, onder b, is niet van toepassing op aanvragen die betrekking hebben op de ondersteuningsmaatregel, bedoeld in artikel 1.3, tweede lid, onder d.
Hoofdstuk 2. Aanvraag en verstrekking
Artikel 2.1 Aanvraagperiode en verdeelcriteria
-
1. De aanvraag kan worden ingediend vanaf 26 mei tot en met 26 juni 2021.
-
2. Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst, waarbij als datum van ontvangst geldt de dag waarop de aanvraag volledig is.
-
3. Aanvragen worden beoordeeld op basis van een volledige aanvraag. Aanvragers die een onvolledige subsidieaanvraag hebben ingediend wordt een hersteltermijn van tien werkdagengeboden.
-
4. Dreigt het subsidieplafond op enige dag te worden overschreden, dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting.
-
5. De eerst getrokken aanvraag wordt als hoogste gerangschikt.
-
6. De hoogst gerangschikte aanvraag komt het eerst in aanmerking voor subsidie.
-
7. Subsidie wordt verdeeld over opeenvolgende aanvragen die volledig gehonoreerd kunnen worden.
Artikel 2.2 De aanvraag
-
1. De aanvraag wordt ingediend op een daarvoor ter beschikking gesteld aanvraagformulier.
-
2. De subsidieaanvraag gaat in ieder geval vergezeld van:
- a.
de jaarrekening van 2019 en jaarbegroting van 2020;
- b.
in geval van ondersteuningsmaatregelen als bedoeld in artikel 1.3, tweede lid, onder c tot en met f, een gespecificeerde offerte met werkzaamheden van de leverancier, waarbij de geoffreerde prijzen marktconform en realistisch zijn;
- c.
een ingevulde en ondertekende de-minimisverklaring.
- a.
-
3. Het tweede lid, onder a, is niet van toepassing op aanvragen die betrekking hebben op de ondersteuningsmaatregel, bedoeld in artikel 1.3, tweede lid, onder d.
Artikel 2.3 Verplichtingen
-
1. De subsidieontvanger voert de activiteiten uit binnen de termijn zoals is vastgesteld per ondersteuningsmaatregel zoals opgenomen in bijlage 1.
-
2. De subsidieontvanger toont desgevraagd aan dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan.
Artikel 2.4 Vaststelling en betaling
De subsidie wordt direct vastgesteld en de betaling van het subsidiebedrag vindt in een keer plaats binnen veertien werkdagen na de subsidievaststelling.
Hoofdstuk 3 Slotbepalingen
Artikel 3.1 Afwijkingsbevoegdheid
Het college kan in, bijzondere gevallen, afwijken van één of meerdere bepalingen van deze regeling.
Artikel 3.2 Inwerkingtreding en citeertitel
Deze regeling treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en wordt aangehaald als Subsidieregeling Coronanoodsteun Economie Apeldoorn.
Ondertekening
Bijlage 1 bij de ‘Subsidieregeling Coronanoodsteun Economie Apeldoorn’
|
|
|
|
|
|
|
Aantal uitgaven ondersteuningsmaatregelen |
150 |
50 |
50 |
17 |
36 |
100 |
Max. waarde |
€2.000 |
€2.000 |
€2.000,- |
€2.000 |
€1.500 |
€1000,- |
Subsidieplafond |
€ 300.000,- |
€ 100.000,- |
€ 100.000,- |
€ 35.000,- |
€ 55.000,- |
€ 100.000,- |
Ondersteuningsmaatregel 1 |
Verlichting vaste lasten |
Selectiecriteria aanvrager |
|
Uitsluitingscriteria |
|
Ondersteuningsmaatregel 2 |
Maatwerkregeling bedrijfskundig advies |
Selectiecriteria aanvrager |
|
Uitsluitingscriteria |
|
Ondersteuningsmaatregel 3 |
Digitalisering |
Selectiecriteria aanvrager |
|
Activiteiten |
|
Criteria leverancier |
|
Uitsluitingscriteria |
|
Ondersteuningsmaatregel 4 |
Financiële Analyse |
Criteria aanvrager |
|
Activiteiten |
|
Criteria leverancier |
|
Uitsluitingscriteria |
|
Ondersteuningsmaatregel 5 |
Juridisch Advies |
Selectiecriteria aanvrager |
|
Activiteiten |
|
Criteria leverancier |
|
Uitsluitingscriteria |
|
Ondersteuningsmaatregel 6 |
Veilig Open |
Selectiecriteria aanvrager |
|
Activiteiten |
|
Uitsluitingscriteria |
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl