Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR656794
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR656794/1
Regeling vervallen per 18-03-2023
Regeling mandaat, volmacht en machtiging Bloemendaal 2021
Geldend van 21-04-2021 t/m 17-03-2023 met terugwerkende kracht vanaf 15-04-2021
Intitulé
Regeling mandaat, volmacht en machtiging Bloemendaal 2021Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijving mandaat
In deze regeling en de daarbij behorende bijlagen wordt onder mandaat verstaan:
-
1. de bevoegdheid om namens burgemeester en wethouders of de burgemeester besluiten te nemen (mandaat);
-
2. de bevoegdheid om namens burgemeester en wethouders privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten (volmacht);
-
3. de bevoegdheid om namens de burgemeester de gemeente te vertegenwoordigen en de bevoegdheid om namens burgemeester en wethouders of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn (machtiging);
-
4. de bevoegdheid om door burgemeester en wethouders of de burgemeester genomen besluiten namens hen te ondertekenen (ondertekeningsmandaat).
Artikel 2 Functionaris
-
1. Aan de functionarissen, genoemd in de bijlagen van dit besluit, wordt mandaat verleend voor de daarbij genoemde bevoegdheden.
-
2. Onder aangewezen functionaris wordt verstaan de ambtenaar die met de uitoefening van de genoemde functie is belast.
Artikel 3 Voorbereiding- en uitvoeringshandelingen
Het mandaat omvat- naast het nemen en ondertekenen van besluiten, tevens het verrichten van alle voorbereiding- en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van de bevoegdheid horen, zoals:
- a.
het verstrekken van mondelinge en/of schriftelijke informatie en gegevens van feitelijke en objectieve aard;
- b.
het verzenden van ontvangstbewijzen;
- c.
het voeren van overige correspondentie;
- d.
het vragen van adviezen en inwinnen van inlichtingen;
- e.
het verzorgen van publicaties.
De gemandateerde kan deze voorbereiding- en uitvoeringshandelingen ondermandateren aan de medewerker.
Artikel 4 Uitzonderingen op het gebruik van mandaat en voorwaarden
De gemandateerde is bevoegd tot het nemen van besluiten als vermeld in het bijgevoegde mandaatregister, tenzij:
- a.
het gaat om besluiten welke afwijken van een verplicht ingewonnen advies;
- b.
het gaat om het vaststellen van beleidsregels;
- c.
het gaat om een voorstel aan de gemeenteraad;
- d.
het besluit een afwijking zou inhouden van het door het betreffende bestuursorgaan vastgesteld beleid;
- e.
niet voldaan wordt aan de voorwaarden die vermeld staan in het mandaatregister.
Artikel 5 Plaatsvervangers
-
1. De bevoegdheid kan door de functionaris worden uitgeoefend en door zijn plaatsvervangers:
- a.
wanneer het mandaat is verleend aan een (domein)manager, worden als vervanger aangewezen de andere (domein)managers;
- b.
wanneer het mandaat is verleend aan een teamleider, wordt als vervanger aangewezen de (domein)manager van het betreffende domein;
- c.
wanneer het mandaat is verleend aan andere functionarissen dan genoemd onder a en b. worden als vervanger aangewezen hun teamleider, de andere teamleiders en de (domein)manager van het betreffende domein;
- d.
wanneer het specifiek gaat om HRM mandaten (bijlage 9), dan is, bij afwezigheid van de mandataris, de gemeentesecretaris (of diens vervanger(s)) bevoegd.
- a.
Artikel 6 Ondertekening
Het in mandaat genomen besluit moet vermelden namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen.
Artikel 7 Intrekking oude mandaatregeling
De volgende regelingen worden ingetrokken:
- •
Mandaatbesluit Afhandeling gevonden zaken Bloemendaal 2006;
- •
Mandaatbesluit optie en naturalisatie Bloemendaal 2007;
- •
Mandaat- en machtigingsbesluit Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen Bloemendaal 2009;
- •
Mandaatbesluit Beleidsregels verkoop gemeentelijk snippergroen en restkavels Bloemendaal 2010
- •
Besluit interne mandaten en volmachten college en burgemeester Bloemendaal 2017;
- •
Mandaat-, aanwijzings- en uitvoeringsbesluit Wet BAG Bloemendaal en Heemstede 2019;
- •
Mandaatbesluit Wet basisregistratie ondergrond Bloemendaal en Heemstede 2019;
- •
Besluit intern mandaat verkeersbesluiten college van burgemeester en wethouders Bloemendaal 2019;
- •
Mandaatbesluit AVG gemeente Bloemendaal 2020.
Artikel 8 Inwerkingtreding
-
1. De regeling treedt in werking op 15 april 2021.
-
2. De mandaten, volmachten en machtigingen voor HRM & Facilitaire Zaken treden, in afwijking van het eerste lid, met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2020
Artikel 9 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling mandaat, volmacht en machtiging Bloemendaal 2021
Ondertekening
Vastgesteld door het college en burgemeester, ieder voor zover hun bevoegdheid betreft, op 6 april 2021.
TOELICHTING
Toelichting artikel 1
In navolging van de Awb kent dit besluit een schakelbepaling, waaruit blijkt dat dit besluit betrekking heeft op mandaten van bestuursrechtelijke besluiten, privaatrechtelijke volmachten, feitelijke machtigingen en het ondertekenen van besluiten.
Toelichting artikel 2
Een algemeen mandaat moet schriftelijk worden verleend. Het besluit moet volgens de regels van artikel 3:42 Awb bekend worden gemaakt. Dat wil zeggen publicatie in het digitale gemeenteblad. Om te voorkomen dat het besluit veelvuldig moet worden aangepast, wordt de mandataris (degene die gemandateerd is) bij functie genoemd en niet bij naam.
Deze constructie maakt het nodig dat de organisatie vastlegt welke persoon welke functie vervult. Ook kan een functiebeschrijving van toepassing verklaard zijn.
Toelichting artikel 3
Het uitgangspunt is dat degene die bevoegd is een besluit te nemen ook bevoegd is om alle voorbereiding- en uitvoeringshandelingen te verrichten. Dit betekent ook dat het uitoefenen van mandaat zowel een beslissingsbevoegdheid als ondertekeningbevoegdheid inhoudt en dat er geen onderscheid meer bestaat tussen een beslissingsmandaat en ondertekeningmandaat.
Toelichting artikel 4
In artikel 10.3 van de Algemene wet bestuursrecht is wettelijk bepaald wanneer mandaat niet toegestaan is. Ter aanvulling op deze wettelijke bepalingen hebben de burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester vijf voorwaarden gesteld wanneer het mandaat niet van toepassing is:
In het mandaatregister zelf kan per bevoegdheid nog een nadere voorwaarde of voorschrift opgenomen staan. Deze dient dan ter aanvulling op de algemene uitzonderingen zoals die staan vermeld in dit artikel.
Het niet naleven van een voorwaarde heeft, in tegenstelling tot een instructie, als consequentie dat het desbetreffende besluit niet bevoegd is genomen. De reden hiertoe is dat een derde had kunnen controleren of eventuele voorwaarden in acht werden genomen.
Een bestuursorgaan kan beleidsregels vaststellen met betrekking tot hem toekomende bevoegdheden. Het bestuursorgaan moet handelen overeenkomstig de beleidsregels, dus ook degene die namens hem de bevoegdheid toepast.
Het mandaat is niet van toepassing in de gevallen waarin de uitzonderingsclausule van artikel 4:84 Awb wordt toegepast en moet worden afgeweken van de beleidsregel. Dit betekent dat in die gevallen het besluit niet door de mandataris wordt genomen, maar door de mandaatgever.
In de gevallen waarin de beleidsregel zelf of de wettelijke regeling een hardheidsclausule bevat, behoort het wel of niet toepassen van de clausule wél tot de gemandateerde bevoegdheid. Er wordt immers niet van de beleidsregel of de wettelijke regeling afgeweken. De mandataris mag dan over de toepassing een besluit nemen en hoeft het besluit niet aan de mandaatgever voor te leggen.
Toelichting artikel 5
De praktijk leert dat het nodig is dat een functionaris kan worden vervangen bij zijn afwezigheid. Daarom is het nodig dat de organisatie vastlegt hoe de vervanging van een bepaalde functie is geregeld.
Het mandaatbesluit geeft een algemene regeling voor de vervanging van functionarissen. Zo’n algemene regeling heeft het voordeel dat er geen extra besluiten nodig zijn om vervangers aan te wijzen of om ondermandaat te geven.
Toelichting artikel 6
De Awb schrijft voor dat een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Daaruit volgt logischerwijs dat het genomen besluit wordt ondertekend door degene aan wie het mandaat is verleend. Omdat het mandaatbesluit uitgaat van functies en niet van personen, verdient het aanbeveling in de ondertekening de functie te vermelden van de persoon die ondertekent. Onder de uitgaande stukken staat dus de functie van de mandataris en niet de functie van de vervanger, zonder de vermelding van ‘in afwezigheid’ (i.a.) of iets dergelijks.
Toelichting artikel 7, 8 en 9
Deze artikelen spreken voor zich.
Opbouw van de bijlagen
Bij de onderverdeling van de mandaten is de organisatiestructuur (organogram) leidend. Elk domein heeft een eigen hoofdstuk en dit is weer onderverdeeld naar teams. In bijlage 1 zijn de algemene mandaten opgenomen die voor elk organisatieonderdeel van toepassing zijn. In bijlagen 2 t/m 5 zijn de mandaten opgenomen die per domein gelden, vaak onderverdeeld per team. De vervlochten teams en gemeenschappelijke regelingen met Heemstede zijn in bijlagen 6 t/m 10 ondergebracht. De daarin opgenomen mandaten zijn identiek aan die van Heemstede. De onderverdeling is als volgt:
- •
bijlage 1: Algemene mandaten
- •
bijlage 2. Domein Dienstverlening
- •
bijlage 3. Domein Beleid
- •
bijlage 4. Domein Financiën
- •
bijlage 5. Domein Beheer
- •
bijlage 6. Informatisering & GRIT
- •
bijlage 7. Team Communicatie
- •
bijlage 8. Chief Information Security Officer (CISO), Functionaris Gegevensbescherming (FG) en privacybeheerder
- •
bijlage 9. HRM en Facilitaire Zaken
- •
bijlage 10. Gr IASZ
Bijlage 1: Algemene mandaten
nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Rechts-grond |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Bijzondere voorwaarden / instructies |
Wet openbaarheid van bestuur (Wob) |
|||||
1. |
Het besluiten op een verzoek om informatie, inclusief verdagen van het besluit met maximaal 4 weken of opschorting |
Art. 6 Wob |
B&W / burge-meester |
(domein)- manager |
De mandataris is bevoegd voor zover de werkzaamheden behoren tot het taakveld van zijn domein. |
Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) |
|||||
2. |
Het besluiten op een verzoek om hergebruik in het kader van de Who |
Art. 3 en 4 Who |
B&W |
(domein)-manager |
idem |
Algemene wet bestuursrecht (Awb) |
|||||
3. |
Het stellen van een termijn, waarbinnen een aanvrager van een besluit de nog ontbrekende gegevens moet verstrekken |
Art. 4:5 Awb |
B&W / burge-meester |
medewerker |
idem |
4. |
Het niet in behandeling nemen van een aanvraag wegens het niet voldoen aan een wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen daarvan, of indien de verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling daarvan. |
Art. 4:5 Awb |
B&W / burge-meester |
teamleider |
idem |
5. |
Het horen van een aanvrager en/of een belanghebbende. |
Art. 4:7 en 4:8 Awb |
B&W / burge-meester |
medewerker |
idem |
6. |
Verdagen en kennisgeven van redelijke termijn |
Art. 4:14 Awb |
B&W / burge-meester |
medewerker |
idem |
7. |
Het besluiten op een verzoek om een dwangsom bij niet-tijdig beslissen |
Art. 4:17 en 4:18 Awb |
B&W / burge-meester |
(domein)-manager |
idem |
Hoofdstuk 5 Awb Handhaving |
|||||
8. |
De vooraankondiging tot het opleggen van een last onder bestuursdwang of last onder dwangsom |
Art 5:21 e.v. Awb en art. 125 Gemwet |
B&W / burge-meester |
(domein)-manager |
Idem + De portefeuillehouder moet instemmen. |
9. |
Het besluiten op een verzoek van de overtreder om verlenging van de begunstigingstermijn i.v.m. bezwaar-, beroeps- en hoger beroepsprocedures |
Art. 5.32a en 5:24, lid 2 Awb |
B&W / burge-meester |
(domein)-manager |
Idem + Dit mandaat betreft alleen lasten waarbij de openbare orde en veiligheid niet in geding is. |
Hoofdstuk 6 en 7 Awb Bezwaar |
|||||
10. |
Het opschorten, verdagen en uitstellen van een beslissing op een bezwaarschrift |
Art. 7:10, lid 2, 3 en 4 Awb |
B&W / burge-meester |
secretaris van de commissie bezwaar-schriften / juridische medewerker JCO / medewerker |
De mandataris is bevoegd voor zover de werkzaamheden behoren tot het taakveld van zijn team. |
11. |
Het nemen van een beslissing op bezwaar conform het advies van de commissie bezwaarschriften + het nemen van een besluit inzake vergoeden kosten behandeling bezwaarschrift |
Art. 6:6, 7:12, 7:11 en 7:15 lid 2 Awb |
B&W |
portefeuille-houder |
Tenzij het onderliggende primaire besluit is genomen door het college van B&W (en niet in mandaat) |
12. |
Het nemen van een besluit inzake het vergoeden van proceskosten bij intrekking van een bezwaarschrift na het herzien van het bestreden besluit |
Art. 6:19 en 7:15 lid 2 Awb |
B&W / burge-meester |
(domein)-manager / teamleider |
Degene die bevoegd is het herziene primaire besluit te nemen |
Hoofdstuk 9 Awb Klachten |
|||||
13. |
Afhandelen klacht over medewerker |
§ 9.1.1. Awb |
B&W |
teamleider |
De klachtencoördinator van team JCO wordt geïnformeerd over de afhandeling van de klacht en ontvangt een kopie van de beantwoording |
14. |
Afhandelen klacht over teamleider |
§ 9.1.1. Awb |
B&W |
(domein)-manager |
idem |
15. |
Afhandelen klacht over (domein)managers |
§ 9.1.1. Awb |
B&W |
gemeente-secretaris |
idem |
16. |
Afhandelen klacht over gemeentesecretaris |
§ 9.1.1. Awb |
B&W |
burge-meester |
idem |
17. |
Afhandelen klacht over (vertegenwoordigers van) het college |
§ 9.1.1. Awb |
B&W |
burge-meester |
idem |
18. |
Afhandelen klacht over burgemeester |
§ 9.1.1. Awb |
burge-meester |
loco-burge-meester |
idem |
19. |
Registratie van de schriftelijk ingediende klachten |
Artikel 9:12a Awb |
B&W/ burge-meester |
klachten-coördinator |
|
Gemeentewet (Gemwet) |
|||||
20. |
Handelingen ter voorbereiding bij bezwaar- en beroepsprocedures (zoals het opstellen van verweerschriften en pleitaantekeningen) |
Art. 59a Gemwet |
B&W / burge-meester |
(domein)-manager |
Een (domein)manager is bevoegd voor zover de werkzaamheden behoren tot het taakveld van zijn domein. |
21. |
Het pro forma instellen van bezwaar, beroep en/of hoger beroep |
Art. 160 lid 1 onder f Gemwet |
B&W |
(domein)-manager |
Gezien de beperkte termijn voor indiening wordt deze bevoegdheid gemandateerd. B&W besluit over het definitief indienen van bezwaar, beroep of hoger beroep. |
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) |
|||||
22. |
Het besluiten op een verzoek om inzage van persoonsgegevens |
Art. 15 AVG |
B&W / burge-meester |
(domein)-manager |
Een (domein)manager is bevoegd voor zover de werkzaamheden behoren tot het taakveld van zijn domein. |
23. |
Het besluiten op een verzoek om persoonsgegevens te rectificeren, te verwijderen of de verwerking van persoonsgegevens te beperken |
Art, 16, 17 en 18 AVG |
B&W / burge-meester |
(domein)-manager |
idem |
24. |
Het besluiten op een verzoek om persoonsgegevens in overdraagbare vorm te ontvangen (dataportabiliteit) |
Art. 20 AVG |
B&W / burge-meester |
(domein)-manager |
Idem |
25. |
Het besluiten op een verzoek om geen gegevens te verwerken (recht van bezwaar) |
Art. 21 AVG |
B&W / burge-meester |
(domein)-manager |
Idem |
26. |
Vaststellen van een gegevensbeschermingseffect-beoordeling (DPIA) |
Art. 35 AVG |
B&W / burge-meester |
(domein)-manager |
Idem + Het advies van de functionaris gegevensbescherming moet volledig zijn overgenomen |
Inkoop |
|||||
27. |
Het gunnen van levering van goederen, aanneming en/of verlening van diensten en/of werken tot € 50.000. |
Art. 160 Gemwet |
B&W |
budget-houder |
De uitoefening van deze bevoegdheid geschiedt met inachtneming van het Besluit budgetbeheer en –bewaking 2006 en de Nota verantwoord besteden door inkopen. |
28. |
Aangaan en ontbinden van overeenkomsten van levering van goederen, aanneming en/of verlening van diensten en/of werken tot € 50.000 |
Art. 160 Gemwet |
B&W |
budget-houder |
idem |
29. |
Ondertekenen van de overeenkomsten van levering van goederen, aanneming en/of verlening van diensten en/of werken € 50.000 |
Art. 170 Gemwet |
Burge-meester |
budget-houder |
idem |
30. |
Doen van uitgaven in het kader van de inkoop van goederen, leveringen en diensten tot € 50.000 |
Art. 160 Gemwet |
B&W |
budget-houder |
idem |
31. |
Aanwijzen van medewerkers als budgetbeheerders |
Art. 160 Gemwet |
B&W |
budget- houder |
Conform Besluit budgetbeheer en –bewaking 2006. Medewerkers die zijn aangewezen als budgetbeheerders worden opgenomen in de financiële applicatie Key2financiën |
32. |
Vertegenwoordigen van gemeente in financiële rechtsgedingen |
Art. 171 Gemwet |
burge-meester |
budget- houder |
|
33. |
Het opleggen van boetes ter hoogte van niet-gerealiseerde SROI-waardes |
Art. 12 Beleids-regels Social Return On Invest-ment |
B&W |
budget-houder |
In overleg met de SROI-coördinator en na akkoord van de betreffende inhoudelijke portefeuillehouder |
Bijlage 2. Domein Dienstverlening
Team Inwoners, Ondernemers en Vergunningen (IOV)
nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Rechts-grond |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Bijzondere voorwaarden / instructies |
Handhaving |
|||||
1. |
Het geven van een ambtelijke waarschuwing |
Art. 125 Gemwet jo. art. 5:21 en 5:32 Awb |
B&W/ burge-meester |
teamleider |
teamleider is bevoegd voor zover de werkzaamheden behoren tot het taakveld van zijn team. |
2. |
Het opleggen van een (evt. preventieve) vooraankondiging last onder dwangsom of last onder bestuursdwang |
Art. 125 Gemwet jo. art. 5:21, 5:32 en 5:7 Awb |
B&W/ burge-meester |
teamleider |
idem |
3. |
Het opleggen van een (evt. preventieve) last onder dwangsom of last onder bestuursdwang |
Art. 125 Gemwet jo. art. 5:21, 5:32 en 5:7 Awb |
B&W/ burge-meester |
teamleider |
idem |
4. |
Het toepassen van spoedeisende bestuursdwang |
Art. 125 Gemwet jo. art. 5:21 en 5:31 Awb |
B&W/ burge-meester |
teamleider |
idem |
5. |
Het nemen van een besluit op een verzoek tot toepassing van bestuursdwang |
Art. 125 Gemwet jo. art. 5:31a Awb |
B&W/ burge-meester |
teamleider |
idem |
6. |
Het overbrengen en in bewaring stellen van een op de weg staand voertuig |
Art. 125 Gemwet jo. art. 170 Wegenver-keers-wet 1994 |
B&W |
teamleider |
idem |
7. |
Het opleggen van een bouwstop |
Art. 125 Gemwet jo. 5:21 en 5:32 Awb jo. 5.17 Wabo |
B&W |
teamleider |
idem |
8. |
Het nemen van een besluit op een handhavingsverzoek |
Art. 125 Gemwet jo. 5:21 en 5:32 Awb. |
B&W/ burgemeester |
teamleider |
idem |
9. |
Besluiten tot het verhalen van de kosten van (spoedeisende) bestuursdwang |
Art. 125 Gemwet jo. art. 5:21, 5:31 en 5:25 Awb |
B&W/ burge-meester |
teamleider |
Teamleider is bevoegd voor zover de werkzaamheden behoren tot het taakveld van zijn team. |
10. |
Besluiten tot het invorderen van verbeurde dwangsommen |
Art. 125 Gemwet jo. art. 5:32 en 5:37, lid 1, Awb |
B&W/ burge-meester |
teamleider |
idem |
11. |
Besluiten op een verzoek tot invordering dwangsom |
Art. 125 Gemwet jo. art. 5:32 en 5:37, lid 2 Awb |
B&W/ burge-meester |
teamleider |
idem |
12. |
Besluiten op een verzoek van overtreder om verlenging van de begunstigingstermijn (anders dan in verband met een bezwaar-, beroeps- of hoger beroepsprocedure) |
Art. 5:32a en 5:24, lid 2 Awb |
B&W/ burge-meester |
teamleider |
idem |
13. |
Het besluiten op een verzoek van overtreder tot opheffing dan wel opschorting van de looptijd dan wel verminderen van de dwangsom |
Art.5:34 Awb |
B&W/ burgemeester |
teamleider |
idem |
14. |
Het nemen van een besluit tot het opleggen van een bestuurlijke boete |
Art. 5.46 Awb i.c.m. wettelijk voorschrift |
B&W / burge-meester |
teamleider |
idem |
15. |
Het intrekken van een vergunning of ontheffing |
Art. 5.19 Wabo |
B&W |
teamleider |
idem |
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) |
|||||
16. |
Het besluiten op aanvragen om ontheffing van het verbod tot het verspreiden van drukwerk en/of afbeeldingen, alsmede het besluiten op aanvragen om ontheffing voor promotionele activiteiten |
Art. 2:6 lid 4 APV |
B&W |
teamleider |
|
17. |
Het besluiten op aanvragen om een vergunning voor het optreden als straatartiest |
Art. 2:9 lid 2 APV |
burge-meester |
teamleider |
|
18. |
Het besluiten op aanvragen om vergunning voor het plaatsen van voorwerpen op of aan de openbare plaats in strijd met de publieke functie |
Art. 2:10 APV |
B&W |
teamleider |
|
19. |
Het besluiten op aanvragen om van vergunningen voor het openbreken van de verharding daarvan, in een weg te graven of te spitten |
Art. 2.11 APV |
B&W |
teamleider |
|
20. |
Het besluiten op aanvragen om vergunning voor het houden van een optocht, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2:24 lid 2 sub c APV |
Art. 2:25 APV |
burge-meester |
teamleider |
|
21. |
Het besluiten op aanvragen om vergunning voor het ter beschikking stellen van consumentenvuurwerk, danwel voor het ter beschikking stellen aanwezig te houden in een bedrijf of nevenbedrijf |
Art. 2:72 APV |
B&W |
Directeur OD IJmond (extern) |
|
22. |
Het besluiten op aanvragen om ontheffing van het verbod om buiten een inrichting op een zodanige wijze toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidshinder wordt veroorzaakt |
Art 4:6 APV |
B&W |
teamleider |
|
23. |
Het besluiten op een aanvraag om een kapvergunning |
Art. 4.11 APV |
B&W |
teamleider |
|
24. |
Het bepalen dat een kapvergunning terstond na bekendmaking in werking treedt |
Art. 6.2 Awb |
B&W |
teamleider |
Voor dode bomen die geen natuurwaarde hebben en een gevaar vormen. |
25. |
Het opleggen van herplantplicht en/of instandhoudingplicht |
Art. 4:18 en 4:19 APV |
B&W |
teamleider |
|
26. |
Het aanschrijven van rechthebbenden tot het treffen van maatregelen voor iepen die een gevaar opleveren voor verspreiding van iepziekte of voor vermeerdering van iepenspintkevers |
Art. 4:22 APV |
B&W |
teamleider |
|
27. |
Het besluiten op aanvragen om ontheffing voor recreatief nachtverblijf buiten kampeerterrein |
Art. 4:30 APV |
B&W |
teamleider |
|
28. |
De ondertekening en afgifte van legitimatie bewijzen voor toezichthouders |
Art. 5:12 Awb |
B&W / burge-meester |
domein-manager |
|
29. |
Het besluiten op aanvragen om ontheffing van het langer dan drie achtereenvolgende dagen op de weg plaatsen of hebben van voertuigen voor andere dan verkeersdoeleinden |
Art. 5:6 APV |
B&W |
teamleider |
|
30. |
Het verlenen van vergunningen voor het inzamelen van geld of goederen |
Art. 5:13 APV |
B&W |
teamleider |
|
31. |
Het besluiten op aanvragen om ontheffing van het verbod om voorwerpen en dieren voor gebruik aan te bieden op het strand |
Art. 5:44 APV |
B&W |
teamleider |
|
32. |
Het besluiten op aanvragen om ontheffing van het verbod om op het strand te rijden |
Art. 5:45 APV |
B&W |
teamleider |
Afstemming met Afdeling Beheer |
33. |
Het besluiten op aanvragen om vergunning voor het innemen van een standplaats op of aan de weg of aan een andere, al dan niet met enige beperking, voor publiek toegankelijke en in de openlucht gelegen plaats |
Art. 5:18 APV |
B&W |
teamleider |
|
34. |
Het besluiten op aanvragen om een ventvergunning |
Art. 5:15 APV |
B&W |
teamleider |
|
DRANK- EN HORECAWET (DHW) |
|||||
35. |
Het besluiten op aanvragen om vergunning |
Art. 3 DHW |
burge-meester |
teamleider |
|
36. |
Het besluiten op aanvragen om ontheffing |
Art. 35 DHW |
burge-meester |
teamleider |
|
37. |
Het besluiten op aanvragen om incidentele ontheffing van het sluitingsuur van horeca-inrichtingen |
DHW en art. 2:29 lid 4 APV |
burge-meester |
teamleider |
|
Wet BIBOB |
|||||
38. |
Voorbereidende besluiten tot en met het doen van adviesaanvragen aan bureau BIBOB |
Wet BIBOB |
B&W en/of burge-meester |
domein-manager |
Instemming verantwoordelijke portefeuillehouder vereist. |
WET OP DE KANSSPELEN |
|||||
39. |
Het besluiten op aanvragen om een vergunning voor het bieden van gelegenheid tot het meedingen naar prijzen of premies |
Art. 3 Wet op de kansspelen |
B&W |
teamleider |
|
40. |
Het verlenen van vergunningen tot het aanwezig hebben van een of meer speelautomaten |
Art. 30b Wet op de kansspelen en H2 Afd. 10 APV |
burge-meester |
teamleider |
|
WINKELTIJDENWET/APV |
|||||
41. |
Het besluiten op aanvragen om een ontheffing op grond van de Winkeltijdenwet of -Verordening |
B&W |
teamleider |
||
Wet op de Lijkbezorging |
|||||
42. |
Het verlenen van opdrachten tot het begraven van personen waarin derden niet voorzien |
Art. 21 Wet op de Lijk-bezorging |
burge-meester |
teamleider |
|
43. |
Het uitoefenen van het recht van verhaal |
Art 22 Wet op de Lijk-bezorging |
B&W |
teamleider |
|
Omgevingsvergunning |
|||||
44. |
Verstrekken advies namens B&W |
Art. 6.1 lid 1 Bor |
B&W |
domein-manager |
|
45. |
Het besluiten dat een van rechtswege verleende omgevingsvergunning onverwijld in werking treedt |
Art. 6.2 Wabo |
B&W |
domein-manager |
|
46. |
Het meedelen dat voor bouwactiviteiten en planologische gebruiksactiviteiten, waarvoor een aanvraag om omgevingsvergunning is ingediend, geen omgevingsvergunning is vereist |
Art. 2 Bijlage II Bor |
B&W |
teamleider |
|
47. |
Het meedelen dat voor bouwactiviteiten, waarvoor een aanvraag om omgevingsvergunning is ingediend, geen omgevingsvergunning is vereist |
Art. 3 Bijlage II Bor |
B&W |
teamleider |
|
48. |
Op verzoek aanvrager omgevingsvergunning gedeeltelijk verlenen (project dat uit verschillende activiteiten bestaat) |
Art. 2.21 Wabo |
B&W |
teamleider |
|
49. |
Het wijzigen voorschriften omgevingsvergunning |
Art. 2.31 lid 1 sub c Wabo |
B&W |
teamleider |
|
50. |
Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk |
Art. 2.1 lid 1 sub a Wabo |
B&W |
teamleider |
|
51. |
Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk of werkzaamheden |
Art. 2.1 lid 1 sub b Wabo |
B&W |
teamleider |
|
52. |
Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor binnenplans en/of buitenplans afwijken van het bestemmingsplan (conform de reguliere procedure), inpassingsplan, of beheersverordening |
Art. 2.1 lid 1 sub c Wabo |
B&W |
teamleider |
|
53. |
Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik |
Art. 2.1 lid 1 sub d Wabo |
B&W |
teamleider |
|
54. |
Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het slopen van een bouwwerk o.g.v. het bestemmingsplan, beheersverordening, of voorbereidingsbesluit |
Art. 2.1 lid 1 sub g Wabo |
B&W |
teamleider |
|
55. |
Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het aanleggen of veranderen van een weg |
Art. 2.2 lid 1 sub d Wabo + APV |
B&W |
teamleider |
|
56. |
Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor uitwegen |
Art. 2.2 lid 1 sub e Wabo + APV |
B&W |
teamleider |
|
57. |
Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstand |
Art. 2.2 lid 1 sub g Wabo + APV |
B&W |
teamleider |
|
58. |
Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het voeren van handelsreclame |
Art. 2.2 lid 1 sub h Wabo + APV |
B&W |
teamleider |
|
59. |
Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het wijzigen van de gevelkleur |
Art. 2.2 lid 2 Wabo + APV |
B&W |
teamleider |
|
60. |
Het besluiten op een aanvraag om een reguliere omgevingsvergunning en incidenteel geïntegreerde besluiten (aanhakers) |
Hfd. 2 en 3 Wabo |
B&W |
teamleider |
|
61. |
Het besluiten op een aanvraag om een omgevingsvergunning, waarop afdeling 3.4 Awb van toepassing is |
Hfd. 2 en 3 Wabo |
B&W |
teamleider |
|
62. |
Het vaststellen van een ontwerpbesluit op een aanvraag om een omgevingsvergunning waarop afdeling 3.4 van de Awb van toepassing is en waarbij incidenteel geïntegreerde besluiten (aanhakers) betrokken zijn en waarbij meerdere portefeuillehouders betrokken zijn |
B&W |
teamleider |
||
63. |
Het vaststellen van een ontwerpbesluit op een aanvraag om een omgevingsvergunning waarop afdeling 3.4 van de Awb van toepassing is, waarbij een portefeuillehouder betrokken is |
Hfd 2 en 3 Wabo |
B&W |
teamleider |
|
64. |
Het vaststellen van een ontwerpbesluit op een aanvraag om een meervoudige omgevingsvergunning waarop afdeling 3.4 van de Awb van toepassing is, waarbij een portefeuillehouder betrokken is |
Hfd 2 en 3 Wabo |
B&W |
domein-manager |
|
Volkshuisvesting |
|||||
65. |
Het aanschrijven tot het treffen van voorzieningen en het aanbrengen van verbeteringen van woningen, woonketen of woonwagens |
Hfd. 3, Afdeling 2 Woningwet |
B&W |
teamleider |
|
66. |
Het beslissen op een verzoek om een leegstandvergunning |
Art. 15 Leegstandwet |
B&W |
teamleider |
|
Monumenten |
|||||
67. |
Het besluiten op aanvragen om monumentensubsidie |
Subsidie-verordening gemeentelijke monumenten |
B&W |
teamleider |
|
Straatnaamgeving en huisnummering |
|||||
68. |
Het toekennen van (huis)nummers aan bouwwerken en het intrekken daarvan |
Verordening straatnaamgeving en Huisnummering |
B&W |
teamleider |
De bestaande huisnummering mag veranderen maar er mogen geen of nauwelijks consequenties zijn en er mogen geen zienswijzen ingediend zijn. |
Verordening voor vaartuigen en ligplaatsen Bloemendaal |
|||||
69. |
Het besluiten omtrent een ligplaatsvergunning |
Art. 5 e.v. Verordening voor vaartuigen en ligplaatsen |
B&W |
teamleider |
Team Burgerzaken en team Servicebalie en Telefonisch Informatiecentrum (STIC)
nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Rechts-grond |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Bijzondere voorwaarden / instructies |
Wet basisregistratie personen (Wet BRP) |
|||||
1 |
Het bijhouden van persoonsgegevens in de basisregistratie personen |
Hfd. 2 Wet BRP |
B&W |
medewerker STIC en Burgerzaken |
De uitoefening van dit mandaat is beperkt tot de taak en functie waarop deze bevoegdheid betrekking heeft |
2 |
Het beslissen over het al dan niet gevolg geven aan een aangifte |
Art. 1.1 Wet BRP |
B&W |
medewerker Burgerzaken |
idem |
3 |
Het doen van mededelingen ter zake van de ontvangst van gegevens en kennisgevingen die van belang zijn voor de bijhouding van de basisregistratie personen en het verstrekken van de inlichtingen aan andere colleges van burgemeester en wethouders |
Art. 2.35 Wet BRP |
B&W |
medewerker STIC en Burgerzaken |
idem |
4 |
Het doen van verzoeken om inlichtingen en geschriften aan burgers |
Hfd. 2 Wet BRP |
B&W |
medewerker STIC en Burgerzaken |
idem |
5 |
Het verzenden van persoonslijsten en het beslissen op verzoeken om inlichtingen over persoonsgegevens van de betrokkenen |
Hfd. 2 Wet BRP |
B&W |
medewerker STIC en Burgerzaken |
idem |
6 |
Het beslissen op verzoeken van derden tot het aan hen verstrekken van persoonsgegevens uit de basisregistratie personen |
Hfd. 3 Wet BRP |
B&W |
medewerker STIC en Burgerzaken |
idem |
7 |
Het beslissen op verzoeken van betrokkenen met betrekking tot de verstrekking van hen betreffende persoonsgegevens uit de basisregistratie personen |
Art. 2.59 en Hfd. 3 Wet BRP |
B&W |
medewerker STIC en Burgerzaken |
De uitoefening van dit mandaat is beperkt tot de taak en functie waarop deze bevoegdheid betrekking heeft |
8 |
Het beslissen op verzoeken van betrokkenen om kennisgeving en/of correctie van hem betreffende persoonsgegevens |
Art, 15 t/m 18 AVG |
B&W |
medewerker Burgerzaken |
idem |
Het verstrekken van persoonsgegevens |
Art. 2 Verordening gegevensverstrekking BRP |
B&W |
teamleider |
||
Paspoortwet |
|||||
9 |
Het in ontvangst nemen van aanvragen om nationale paspoorten alsmede reisdocumenten voor vluchtelingen en vreemdelingen, het inwinnen van de inlichtingen, die voor de behandeling van deze aanvragen noodzakelijk zijn |
Hfd. IV Paspoortwet |
burge-meester |
medewerker STIC en Burgerzaken |
idem |
10 |
Het verstrekken, wijzigen en uitreiken van nationale paspoorten, reisdocumenten voor vluchtelingen en reisdocumenten voor vreemdelingen |
Hfd. V Paspoortwet |
burge-meester |
medewerker STIC en Burgerzaken |
idem |
11 |
Het weigeren of vervallen verklaren van reisdocumenten |
Hfd. VI Paspoortwet |
burge-meester |
medewerker STIC en Burgerzaken |
idem |
12 |
Het vergoeden van de aan het Rijk verschuldigde kosten voor het afgeven van reisdocumenten |
Art. 7 Paspoortwet en het Besluit paspoort-gelden |
burge-meester |
teamleider |
geen |
Verkiezingen |
B&W |
||||
17 |
Het registreren van de kiesgerechtigheid van ingezetenen van gemeenten |
Art. D1 Kieswet |
B&W |
domein-manager |
|
18 |
Het meedelen van de registratie of herzien van de registratie van kiesgerechtigden in de gemeentelijke administratie |
Art. D5 t/m D7 Kieswet |
B&W |
domein-manager |
|
19 |
Het verstrekken van een verklaring, dat het een kiezer is toegestaan om te stemmen in een stembureau van zijn keuze binnen het gebied van het orgaan waarvoor de verkiezing wordt gehouden genaamd kiezerspas |
Hfd. K Kieswet |
burge-meester |
medewerker STIC en Burgerzaken |
|
20 |
Het verstrekken van volmacht bewijzen aan de gemachtigden van kiezers |
Paragraaf 2, Hfd. L Kieswet |
Burge-meester |
medewerker STIC en Burgerzaken |
De uitoefening van dit mandaat is beperkt tot de taak en functie, waarop deze bevoegdheid betrekking heeft |
Burgerlijke stand |
|||||
21 |
Het benoemen tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het voltrekken van huwelijken |
Art. 6, lid 2 Burgerlijk Wetboek |
B&W |
teamleider |
geen |
22 |
Het aanwijzen van locaties, die als gemeentehuis dienen voor het voltrekken van huwelijken door ambtenaren van de burgerlijke stand |
Beleidsregels aanwijzen locaties huwelijk-geregistreerd partnerschap Bloemendaal 2010 |
B&W |
teamleider |
|
Parkeren |
|||||
23 |
Het beslissen op aanvragen om een parkeervergunning en/of -ontheffing |
Parkeerverordening zone E9 Bloemendaal 2006/Verordening Parkeerbelastingen/diverse verkeersbesluiten voor parkeerschijfzones |
B&W |
teamleider |
|
Overige |
|||||
24 |
Het afgeven, weigeren en ongeldig verklaren van rijbewijzen |
Wegen-verkeerswet |
burge-meester |
medewerker STIC en Burgerzaken |
De uitoefening van dit mandaat is beperkt tot de taak en functie waarop deze bevoegdheid betrekking heeft |
25 |
Het doen van de mededelingen inzake onder meer de afgifte, de inlevering, het ongeldig verklaren, de vermissing of diefstal en de verblijfplaats van rijbewijzen |
Art. 146 Reglement rijbewijzen |
burge-meester |
medewerker STIC en Burgerzaken |
idem |
26 |
Het uitoefenen van de bevoegdheden van de Minister van Justitie |
Regeling verkrijging en verlies Nederlander-schap |
burge-meester |
domein-manager |
Bijlage 3 Domein Beleid
Team Ruimtelijke ordening en Projecten
nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Rechtsgrond |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Bijzondere voorwaarden / instructies |
Volkshuisvesting |
|||||
1. |
Het besluiten op een verzoek om een starterslening |
Art. 5 Verordening Starterslening |
B&W |
domein-manager |
Het toetsen van de aanvraag en het verstrekken van de lening verloopt via stimuleringsfonds Volkshuisvesting. |
Milieu |
|||||
2. |
Het beslissen op een aanvraag om subsidie voor het treffen van energiebesparende voorzieningen en het toepassen van duurzame energietechnieken aan bestaande woningen |
Art. 7. Subsidie-verordening duurzame energie Bloemendaal 2010 |
B&W |
domein-manager |
|
Planschade |
|||||
3. |
Het heffen van een drempelbedrag van 500,- als er een planschadeverzoek wordt ingediend |
Art. 6.4 Wro jo. art. 3 van de Procedure-verordening planschadever-goeding |
B&W |
domein-manager |
|
4. |
Het beslissen op een verzoek tot wraking van één of meerdere adviseurs |
Art. 7 Procedure-verordening planschadever-goeding Bloemendaal |
B&W |
domein-manager |
|
Verkeer |
|||||
5. |
Het nemen van verkeersbesluiten voor het plaatsen en verwijderen van verkeersborden en verkeerstekens op het wegdek |
Art. 18 WvW + art. 12 BABW |
B&W |
domein-manager |
De ambtelijke verkeerscommissie (AVC) moet positief adviseren over het voorgenomen verkeersbesluit |
6. |
Het besluiten op aanvragen om ontheffingen van de parkeerverboden |
Art. 87 RVV |
B&W |
domein- manager |
|
Parkeren |
|||||
7. |
Het beslissen op aanvragen gehandicaptenparkeerplaatsen |
Art. 18 WvW + art 12 BABW + Beleidsregels toekenning gehandicaptenparkeerplaatsen + Beleidsregels voor het toekennen van individuele gehandicaptenparkeerplaatsen aan niet-bewoners Bloemendaal |
B&W |
domein-manager |
De bevoegdheid tot het weigeren van een verzoek om (verlenging van) een gehandicaptenparkeer-plaats op medische gronden is gemandateerd aan IASZ |
Team Sociaal Domein
nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Rechtsgrond |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Bijzondere voorwaarden / instructies |
Subsidie |
|||||
1. |
Het besluiten op aanvragen om subsidie met een incidenteel en structureel karakter lager dan € 1.001,- |
Algemene Subsidie-verordening Bloemendaal 2017 |
B&W |
domein-manager |
Met instemming van de verantwoordelijke portefeuillehouder |
Huisvesting onderwijs |
|||||
2. |
Het verdelen van de gymnastiekruimten in het basisonderwijs / Het beslissen inzake gymroosters en vergoedingen |
Art. 29 Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs |
B&W |
domein-manager |
|
Leerlingenvervoer |
|||||
3. |
Het besluiten op aanvragen om een gehele of gedeeltelijke tegemoetkoming in de noodzakelijk te achten kosten voor leerlingenvervoer aan in de gemeente verblijvende ouders van leerlingen |
Art. 4 Wet op het primair onderwijs + Verordening Leerlingen-vervoer |
B&W |
domein-manager |
|
Sport |
|||||
4. |
Het beslissen op verzoek om toestemming tot gebruik van sportveld Donkerelaan |
Art. 160 Gemeentewet |
B&W |
domein-manager |
|
Kinderopvang |
|||||
5. |
Het beslissen op aanvraag start of wijziging kindercentrum of gastouderbureau |
Art. 1.45 t/m en 1.47 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
B&W |
domein-manager |
|
6. |
Het handhaven (waarschuwen, aanwijzen en opleggen maatregelen) op basis van de resultaten van het GGD onderzoek |
Hoofdstuk 5 Awb + Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
B&W |
domein-manager |
|
7. |
Het beslissen op een aanvraag voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang |
Verordening tegemoetkoming kosten kinderopvang Bloemendaal |
B&W |
domein-manager |
|
8. |
Het besluiten op aanvragen om verlening van een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang |
Art. 6 Verordening kinderopvang op sociaal-medische indicatie Bloemendaal 2021 |
B&W |
domein-manager |
Voor de beoordeling van de aanvraag wordt het Centrum voor Jeugd en Gezin Bloemendaal om advies gevraagd. Het CJG stelt het advies op na overleg met het WMO loket. |
Jeugd |
|||||
9. |
Het incidenteel contracteren van jeugdhulpaanbieders |
Art. 160 Gemeentewet |
B&W |
domein-manager |
Bijlage 4 Domein Financiën
nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
rechtsgrond |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Bijzondere voorwaarden / instructies |
Financiële administratie |
|||||
1. |
Ondertekening verklaring IV3 bij de begroting aan het CBS en Gedeputeerde Staten |
Art. 160 Gemeentewet, art. 71 BBV + Regeling vaststelling taakvelden en verstrekking informatie voor derden van 18 april 2016, inclusief de wijzigingen hierop van 11 maart 2019. |
B&W |
medewerker financiële administratie |
|
2. |
Ondertekening verklaring IV3 bij kwartaalrapportage aan het CBS |
idem |
B&W |
medewerker financiële administratie |
|
3. |
Ondertekening verklaring IV3 bij jaarrekening aan het CBS en Gedeputeerde Staten |
idem |
B&W |
medewerker financiële administratie |
|
4. |
Verzenden nota’s, herinneringen en (laatste) aanmaningen |
Art. 160 Gemeentewet |
B&W |
medewerker financiële administratie |
|
5. |
Treffen privaatrechtelijke invorderingsmaatregelen |
Art. 160 Gemeentewet |
B&W |
teamleider financiële administratie |
Advies van budgethouder vereist |
6. |
Indienen belastingaangiften, suppletieaangiften en bezwaren |
Art. 160, lid 1 onder a Gemeentewet |
B&W |
medewerker financiële administratie |
|
7. |
Doen van betalingen in opdracht van budgethouders |
Art. 160 Gemeentewet |
B&W |
medewerker financiële administratie/ budget-beheerder |
Goedkeuringsprocedure op basis van vier-ogen principe. |
8. |
Het verlenen van grafrechten |
Art 28 Wet op de lijkbezorging |
B&W |
medewerker financiële administratie |
|
9. |
Het bevestigen van afstandsverklaring op grafrechten |
idem |
B&W |
medewerker financiële administratie |
|
10. |
Het besluiten omtrent de invordering van een dwangsom |
Art. 5.37 Awb |
B&W / burgemeester |
teamleider financiële administratie |
idem |
11. |
Het uitvaardigen van een dwangbevel ter inning van een verbeurde dwangsom |
Art. 4.112 Awb |
B&W / burgemeester |
teamleider financiële administratie |
idem |
Financiën |
|||||
12. |
Uitvoering convenant Horizontaal toezicht belastingdienst |
Art. 160, lid 1 onder a Gemeentewet |
B&W |
teamleider beleid |
|
13. |
Het oninbaar verklaren van vorderingen tot € 1.500 |
Art. 160 Gemeentewet |
B&W |
domeinmanager |
Advies van budgethouder vereist; Verantwoording middels jaarrekening. |
14. |
Het goedkeuren en tekenen van betaallijsten |
Art. 160 Gemeentewet |
B&W |
domeinmanager |
|
Financiën, Treasury |
|||||
15. |
Het sluiten van transacties als bedoeld in het Treasury-statuut |
Art. 212 Gemeentewet + art. 11 Verordening financieel beheer Bloemendaal 2018. |
B&W |
domeinmanager / teamleider beleid |
zie richtlijnen van het Treasury- statuut |
Financiën, verzekeringen |
|||||
16. |
Beslissingen over aansprakelijkstellingen: -toewijzing -afwijzing |
Art. 160 Gemeentewet + art. 6:162 Burgerlijke Wetboek (BW) |
B&W |
budget-beheerder / budgethouder / gemeente-secretaris |
|
17. |
Beslissingen op claims binnen eigen risico |
Art. 160 Gemeentewet + art. 6:162 BW |
B&W |
teamleider beleid / vakspecialist verzekeringen |
Uitsluitend voor bedragen onder het eigen risico. |
18. |
Het sluiten en ondertekenen van verzekerings-overeenkomsten |
Art. 7:17 en boek 6 BW |
B&W |
budget-beheerder / budgethouder / gemeente-secretaris |
|
19. |
Het verstrekken van opgaven met betrekking tot feiten en omstandigheden, die van belang zijn voor het uitvoeren van door de gemeente gesloten verzekeringen, waaronder begrepen opgave ter verzekering van nieuwe objecten dan wel verkoop van of wijzigingen in bestaande verzekerde objecten |
Art. 160 Gemeentewet |
B&W |
budget-beheerder / budgethouder / gemeente-secretaris / vakspecialist verzekeringen |
Bijlage 5 Domein Beheer
Team Juridische control en ondersteuning
nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Rechts-grond |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Bijzondere voorwaarden / instructies |
Awb |
|||||
1. |
Sturen ontvangstbevestiging dan wel mededeling |
Art. 6:14 Awb |
B&W burgemeester |
juridisch medewerker / secretaris van de commissie bezwaarschriften |
|
2. |
Verlangen schriftelijke machtiging en toezenden stukken van / aan gemachtigde |
Art. 2:1 en 6:17 Awb |
B&W burgemeester |
juridisch medewerker / secretaris van de commissie bezwaarschriften |
|
3. |
In gelegenheid stellen bezwaarschrift aan te vullen |
Art. 6:5 en 6:6 Awb |
B&W burgemeester |
juridisch medewerker / secretaris van de commissie bezwaarschriften |
Team Vastgoed
nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Rechts-grond |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Bijzondere voorwaarden / instructies |
1. |
Het besluiten tot het aangaan of beëindigen van bruikleen en/of beheer van onroerende zaken |
Art. 160 lid 1 sub d Gemwet |
B&W |
domein-manager |
|
2. |
Het besluiten tot het aangaan of beëindigen van verhuur van snippergroen |
Art. 160 lid 1 sub d Gemwet |
B&W |
domein-manager |
|
3. |
Het besluiten tot het aangaan of beëindigen van verhuur van ligplaatsen |
Art. 160 lid 1 sub d Gemwet |
B&W |
domein-manager |
|
4. |
Het besluiten tot het aangaan of beëindigen van overeenkomsten t.b.v. groenparticipatie |
Art. 160 lid 1 sub d Gemwet |
B&W |
domein-manager |
|
5. |
Het ondertekenen van contracten ter uitvoering van hierboven genoemde beslissingen |
Art. 171 lid 2 Gemwet |
burgemeester |
domein-manager |
|
6. |
Het afwijzen van een aanvraag tot aankoop van snippergroen |
Art. 2 lid b Beleidsregel verkoop gemeentelijk snippergroen en restkavels Bloemendaal |
B&W |
domein-manager |
|
7. |
Het jaarlijks indexeren, vaststellen en (laten) publiceren van de vierkante meterprijzen |
Art. 2 lid c. Beleidsregel verkoop gemeentelijk snippergroen en restkavels Bloemendaal |
B&W |
domein-manager |
Team Groen en reiniging
nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Rechts-grond |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Bijzondere voorwaarden / instructies |
Afvalstoffenverordening |
|||||
1. |
Het besluiten op aanvragen om een vergunning voor het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen |
Afvalstoffenverordening |
B&W |
domein-manager |
|
2. |
Het besluiten op een verzoek om ontheffing van het in het eerste lid gestelde verbod inzake verontreiniging van de bodem |
Art. 16, lid 2 Afvalstoffenverordening |
B&W |
domein-manager |
|
3. |
Het besluiten op een verzoek om ontheffing van het in het eerste lid gestelde verbod inzake opslag van afvalstoffen in de openlucht |
Art. 22, lid 2 Afvalstoffenverordening |
B&W |
domein-manager |
|
Beheer begraafplaatsen |
|||||
4. |
Nemen van diverse besluiten inzake der Beheersverordening Algemene begraafplaatsen 2019 en Uitvoeringsbesluit Algemene begraafplaatsen 2019 |
B&W |
domein-manager |
Voorzover de bevoegdheden nog niet zijn gemandateerd aan de beheerder zoals bepaald in de betreffende regelingen. |
Team Weg en water
nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Rechts-grond |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Bijzondere voorwaarden / instructies |
Wegbeheer |
|||||
1. |
Het besluiten op verzoeken om toestemming tot het leggen van kabels, leidingen en buizen ten behoeve van openbare nutsvoorzieningen |
Art. 2 t/m 7 Telecommunicatieverordening |
B&W |
medewerker weg en water |
|
Milieu |
|||||
2. |
Het machtigen van derden voor het indienen van een BUS-melding voor tijdelijk uitplaatsen van grond bij het bevoegd gezag, voor zover die plaatsvinden in gemeentegrond. |
Art. 6 Besluit uniforme saneringen |
B&W |
medewerker weg en water |
Voor het aanleggen van kabels en leidingen in verontreinigde gemeentegrond door derden zoals nutsbedrijven moet een BUS-melding gedaan worden bij het bevoegd gezag. |
Kwaliteitshandboek Installatieverantwoordelijkheid |
|||||
3. |
Aanwijzen van medewerkers externe adviseurs voor de in het Kwaliteitshandboek Installatieverantwoordelijkheid deel 1 en 2 beschreven taken en functies |
B&W |
domein-manager |
Bijlage 6 Informatisering & GRIT
*Het college wijst de medewerkers van het team Informatisering belast met Geo beheer aan als beheerder van de basisregistratie grootschalige topografie
nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Rechts-grond |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Bijzondere voorwaarden / instructies |
Wet basisregistratie grootschalige topografie (Wet bgt) |
|||||
1. |
Beslissen over de wijziging of opneming van het betreffende authentiek gegeven |
Art. 27 lid 2 Wet bgt |
B&W |
medewerkers Team informatisering belast met Geo informatie-beheer* |
|
2. |
Na ontvangst van een melding als bedoeld in artikel 25, eerste lid, van de wet, in onderzoek zetten van een geografisch object waarop de melding betrekking heeft, het betreffende authentiek gegeven onderzoeken en zo spoedig mogelijk beslissen over de wijziging dan wel opneming van dat gegeven en het daarna onverwijld leveren van het gegeven aan de Dienst en de Dienst berichten dat het geografisch object waarop het authentiek gegeven betrekking heeft niet langer in onderzoek is. |
Art. 27 lid 2,3,4 en art. 28 Wet bgt |
B&W |
idem |
|
3. |
Zorgdragen voor het bijhouden van de geografische gegevens in de basisregistratie grootschalige topografie door het langs elektronische weg leveren van de gegevens, bedoeld in de artikelen 7, lid 2 en 3, en 8, aan de Dienst voor het kadaster en de openbare registers (hierna: de Dienst), in overeenstemming met de systeembeschrijving als bedoeld in de artikelen 15, lid 2 en 20 van de Wet |
Art. 11 Wet bgt |
B&W |
idem |
|
4. |
Zorgdragen voor afstemming met andere in die wetgenoemde bronhouders over de begrenzing en de onderlinge aansluiting van de geografische objecten, voor zover dat nodig is om overlap van die objecten te voorkomen en om een landsdekkend topografisch bestand te waarborgen |
Art. 12 Wet bgt |
B&W |
idem |
|
5. |
Voldoen aan de kwaliteitseisen, gesteld in de catalogus als bedoeld in artikel 4, bij het leveren van een geografisch gegeven als bedoeld in artikel 11 van de Wet |
Art. 13 Wet bgt |
B&W |
medewerkers Team informatisering belast met Geo informatie-beheer* |
|
6. |
Zorgdragen dat een in de basisregistratie grootschalige topografie weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid, binnen de regels ten aanzien van actualiteit die daarover in de catalogus, bedoeld in artikel 4 worden gesteld |
Art. 14 Wet bgt |
B&W |
idem |
|
7. |
Doorzenden van de melding aan de houder van de desbetreffende basisregistratie en het daarvan mededeling doen aan het bestuursorgaan dat de melding heeft gedaan |
Art. 27 lid 5 Wet bgt |
B&W |
idem |
|
8. |
Jaarlijks verrichten van een onderzoek naar de uitvoering van de voor het college krachtens de wet geldende verplichtingen en het zenden van een afschrift van de resultaten van dit onderzoek aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
Art. 30 Wet bgt |
B&W |
idem |
|
Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wet Bag) |
|||||
9. |
Op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in de basisregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de basisregistratie opgenomen gegevens |
Art.32, lid 1 onder a Wet Bag |
B&W |
idem |
|
10. |
Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen inclusief de verwerking daarvan |
Art. 38 t/m 41 Wet Bag |
B&W |
idem |
|
11. |
Bijhouden van de basisregistratie op basis van brondocumenten |
Art. 10, 11 en 13 Wet Bag |
B&W |
idem |
|
12. |
Zorgdragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de basisregistratie in overeenstemming met de systeembeschrijving |
Art. 14 en 17 Wet Bag |
B&W |
idem |
|
13. |
Langs elektronische weg verstrekken of wijzigingen van gegevens aan de Dienst voor het kadaster en de openbare registers |
Art. 31 Wet Bag |
B&W |
medewerkers Team informatisering belast met Geo informatie-beheer* |
|
14. |
Jaarlijks controleren van de inrichting en de werking van de basisregistratie alsmede de verwerking van gegevens in de basisregistratie en het zenden van een afschrift van de controleresultaten aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
B&W |
idem |
||
Wet basisregistraties ondergrond (Wet BRO) |
|||||
15. |
Aanleveren van een brondocument met betrekking tot de ondergrond van Nederland of het continentaal plat aan de minister |
Art. 9 lid 1 en 3 Wet BRO |
B&W |
idem |
|
16. |
Opnieuw aanleveren van een brondocument aan de minister als een brondocument is teruggezonden |
Art. 12 lid 1 Wet BRO |
B&W |
idem |
|
17. |
Gebruiken van een authentiek gegeven die in de registratie ondergrond is opgenomen |
Art. 27 lid 1 Wet BRO |
B&W |
idem |
|
18. |
Gebruiken van een andere gegeven dan een authentiek gegeven |
Art. 27 lid 2 Wet BRO |
B&W |
idem |
|
19. |
Onder opgave van redenen melden aan de minister van gerede twijfel over de juistheid van een in de registratie ondergrond opgenomen authentiek gegeven over een verkenning, gebruiksrecht of constructie of het ontbreken van een dergelijk gegeven in de registratie ondergrond |
Art. 30 lid 1 BRO |
B&W |
idem |
|
20. |
Onder opgave van redenen melden aan de minister van gerede twijfel over de schematische weergave van de ondergrond op een bepaalde plaats binnen en in de registratie ondergrond opgenomen authentiek model of over een authentiek gegeven over dat model |
Art. 30 lid 2 Wet BRO |
B&W |
idem |
|
21. |
De minister verzoeken om het authentiek model tussentijds te actualiseren |
Art. 30 lid 2 Wet BRO |
B&W |
medewerkers Team informatisering belast met Geo informatie-beheer* |
|
22. |
Onderzoeken van het authentieke gegeven en het verstrekken van de resultaten van het nader onderzoek aan de minister, voor zover dat ingevolge artikel 33, tweede lid noodzakelijk is |
Art. 33 lid 3 Wet BRO |
B&W |
idem |
|
23. |
Het aan de minister ter inschrijving aanbieden van een aangewezen brondocument, dat dateert van voor het tijdstip van de hoofdstukken 2 en 3 en de grondslag vormt voor een op dat tijdstip actueel gegeven over verkenning, gebruiksrecht of constructie dat voor dat tijdstip niet was opgenomen in de informatiesystemen |
Art. 40 lid 1 Wet BRO |
B&W |
idem |
|
24. |
Het aanleveren van een brondocument met betrekking tot de ondergrond van Nederland of het continentaal plat aan Onze Minister |
Art. 9 Wet BRO |
B&W |
idem |
|
25. |
Het opnieuw aanleveren van een brondocument aan Onze Minister als op grond van artikel 12, eerste lid van de Wet basisregistratie ondergrond een brondocument is teruggezonden |
Art. 12 lid 2 Wet BRO |
B&W |
idem |
|
26. |
• Het onder opgaaf van redenen melden aan Onze Minister van gerede twijfel over de juistheid van een in de registratie ondergrond opgenomen authentiek gegeven over een verkenning, gebruiksrecht of constructie of het ontbreken van een dergelijk gegeven in de registratie ondergrond; • Het onder opgaaf van redenen melden aan Onze Minister van gerede twijfel over de schematische weergave van de ondergrond op een bepaalde plaats binnen een in de registratie ondergrond opgenomen authentiek model of over een authentiek gegeven over dat model; • Het aan Onze Minister doen van het verzoek om het authentiek model tussentijds te actualiseren. |
Art. 30 Wet BRO |
B&W |
medewerkers Team informatisering belast met Geo informatie-beheer* |
|
27. |
Het, voor zover dat ingevolge artikel 33, tweede lid noodzakelijk is, onderzoeken van het authentieke gegeven en het verstrekken van de resultaten van het nader onderzoek, aan Onze Minister |
Art. 33 lid 3 Wet BRO |
B&W |
idem |
|
28. |
Het aan Onze Minister ter inschrijving aanbieden van een krachtens artikel 9, eerste lid, aangewezen brondocument dat dateert van vóór het tijdstip van inwerkingtreding van de hoofdstukken 2 en 3 en de grondslag vormt voor een op dat tijdstip actueel gegeven over een verkenning, gebruiksrecht of constructie dat vóór dat tijdstip niet was opgenomen in de informatiesystemen |
Art. 40 lid 1 Wet BRO |
B&W |
idem |
|
Besluit vervanging archiefbescheiden gemeente Bloemendaal |
|||||
29. |
Vernietigen en vervangen archiefbescheiden drie maanden na digitalisering |
Art. 1 en 2 |
medewerker team automatisering |
Bijlage 7 Team Communicatie
nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Rechts-grond |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Bijzondere voorwaarden / instructies |
Reglement op de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau |
|||||
1 |
Toezenden van het voorstel met het advies van de burgemeester aan de commissaris van de Koning |
Art. 9 lid 2 |
burge-meester |
medewerker |
Bijlage 8 Chief Information Security Officer (CISO), Functionaris Gegevensbescherming (FG) en privacybeheerder
nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Rechts-grond |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Bijzondere voorwaarden / instructies |
Algemene wet bestuursrecht (Awb) |
|||||
1. |
Uitstellen beslissing op bezwaar |
Art. 7:10, lid 4 Awb |
B&W / burge-meester |
gemeente-secretaris, CISO en FG |
beperkt tot het vakgebied (CISO en FG) |
Wet openbaarheid van bestuur (Wob) |
|||||
2. |
Het besluiten op een verzoek om informatie, inclusief verdagen van het besluit met maximaal 4 weken |
Art. 6 Wob |
B&W / burge-meester |
gemeente-secretaris, CISO en FG |
idem |
Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) |
|||||
3. |
Positief besluiten op het verzoek om hergebruik in het kader van de Who |
Art. 3 en 4 Who |
B&W |
gemeente-secretaris, CISO en FG |
idem |
Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) |
beperkt tot het vakgebied (CISO, FG en privacybeheerder) en gemeentebrede verzoeken |
||||
4. |
Toekennen van een verzoek om inzage van persoonsgegevens |
Art. 15 AVG |
B&W / burge-meester |
gemeente-secretaris, CISO, FG en privacybeheerder |
|
5. |
Weigeren van een verzoek om inzage van persoonsgegevens |
Art. 15 AVG |
B&W / burge-meester |
gemeente-secretaris, CISO, FG en privacybeheerder |
|
6. |
Toekennen van een verzoek om persoonsgegevens te rectificeren, te verwijderen of de verwerking van persoonsgegevens te beperken |
Art. 16, 17 en 18 AVG |
B&W / burge-meester |
gemeente-secretaris, CISO, FG en privacybeheerder |
|
7. |
Weigeren van een verzoek om persoonsgegevens te rectificeren, te verwijderen of de verwerking van persoonsgegevens te beperken |
Art. 16, 17 en 18 AVG |
B&W / burge-meester |
gemeente-secretaris, CISO, FG en privacybeheerder |
|
8. |
Toekennen van een verzoek om persoonsgegevens in overdraagbare vorm te ontvangen (dataportabiliteit) |
Art. 20 AVG |
B&W / burge-meester |
gemeente-secretaris, CISO, FG en privacybeheerder |
|
9. |
Weigeren van een verzoek om persoonsgegevens in overdraagbare vorm te ontvangen (dataportabiliteit) |
Art. 20 AVG |
B&W / burge-meester |
gemeente-secretaris, CISO, FG en privacybeheerder |
|
10. |
Toekennen van een verzoek om geen gegevens te verwerken (recht van bezwaar) |
Art. 21 AVG |
B&W / burge-meester |
gemeente-secretaris, CISO, FG en privacybeheerder |
|
11. |
Weigeren van een verzoek om geen gegevens te verwerken (recht van bezwaar) |
Art. 21 AVG |
B&W / burge-meester |
gemeente-secretaris, CISO, FG en privacybeheerder |
|
12. |
Melden van een datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens |
Art. 33 AVG |
B&W / burge-meester |
CISO, FG en privacybeheerder |
|
Overige |
|||||
13. |
Handelingen ter voorbereiding bij bezwaarprocedures (zoals het opstellen van verweerschriften en pleitaantekeningen) |
B&W / burge-meester |
CISO, FG en privacybeheerder |
||
14. |
Vertegenwoordigen van het college of de burgemeester in bezwaarprocedures (bij de commissie voor bezwaarschriften) |
B&W / burge-meester |
CISO, FG en privacybeheerder |
Bijlage 9 HRM en Facilitaire Zaken
Mandaten zijn onder voorwaarde van afstemming met de gemeentesecretaris en/of verantwoordelijk leidinggevende ((domein)manager) van de betrokken medewerker ten aanzien van wie het besluit wordt genomen.
nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Rechts-grond |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Bijzondere voorwaarden / instructies |
Cao Gemeenten |
|||||
1 |
Aanwijzing als onbezoldigd gemeenteambtenaar in de functie van fiscalist/parkeercontroleur dan wel toezichthouder met opsporingsbevoegdheid |
Art. 1.2 |
B&W |
manager HRM & Facilitaire Zaken |
|
2 |
Intrekken aanwijzing onbezoldigd gemeenteambtenaar in de functie van fiscalist/parkeercontroleur |
Art. 1.2 |
B&W |
manager HRM & Facilitaire Zaken |
|
3 |
Aangaan, wijzigen en verlengen arbeidsovereenkomst tot en met schaal 13 |
Art 2.1, lid 1 en 2:10 lid 2 |
B&W |
manager HRM & Facilitaire Zaken / (domein)-manager van betrokken medewerker / medewerker P&O (uitvoering) |
|
4 |
Aangaan, wijzigen en verlengen van oproepovereenkomsten |
Art. 2.4, lid 1 |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
|
5 |
Aangaan, wijzigen en verlengen werkervaringsovereenkomst |
Art. 2.8, lid 1 |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
|
6 |
Aangaan, wijzigen en verlengen stageovereenkomst |
Art. 2.9 |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
|
7 |
Vaststellen functie (taakbeschrijving) |
Art. 3.1, lid 1 |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
|
8 |
Vaststellen van indelingen HR21 |
Art. 3.1, lid 2 en Functieboek HR21 Heemstede / Bloemendaal en Regeling functiebeschrijving en -waardering Bloemendaal/Heemstede) |
B&W |
gemeente-secretaris |
|
9 |
Vaststellen functiewaardes |
Art 3.1, lid 2 |
B&W |
gemeente-secretaris |
conform advies fuwa-commissie |
10 |
Toekenning, salaris, salaristoelagen en regelingen: ● Salarisverhoging (jaarlijkse periodieke verhoging), en zo nodig verbinden van aanvullende voorwaarden) |
Art 3.4, lid 1 en lid 3 |
B&W |
medewerker P&O |
behoudens negatief oordeel over functioneren door (domein)manager |
11 |
Toekenning, wijziging en intrekking salaris, salaristoelagen en regelingen: • Salarisverhoging (extra periodiek) (artikel 3.4 lid 4) • Verlaging salarisschaal (artikel 3.5, lid 1) • Functioneringstoelage (artikel 3.8) • Arbeidsmarkttoelage (artikel 3.9) • Waarnemingstoelage (artikel 3.10) • Garantietoelage (artikel 3.15) • Afbouwtoelage (artikel 3.16) |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
instemming gemeentesecretaris |
|
12 |
Promotie in een hogere functieschaal |
Art. 3.6 |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
|
13 |
Toekenning wijziging en intrekking salaris, salaristoelagen en regelingen: • Jubileumuitkering (artikel 3.17) • Belonen uitstekend functioneren of bijzondere prestaties (artikel 3.18) |
B&W |
manager HRM & Facilitaire Zaken |
||
14 |
Toekenning wijziging en intrekking salaris, salaristoelagen en regelingen: • Toelage onregelmatige dienst (artikel 3.11) • Buitendagvenstertoelage (artikel 3.12) • Toelage beschikbaarheidsdienst (artikel 3.13) • Inconveniëntentoelage (artikel 3.14) • Overwerkvergoeding (artikel 3.19) • BHV/EHBO-vergoeding (artikel 3.20) • Reis- en verblijfkostenvergoeding (artikel 3.21) • Reiskostenvergoeding woon-werk (artikel 3.22) • Tegemoetkoming kosten collectieve zorgverzekering (artikel 3.24) • TOR (Toelage OvergangsRecht) (artikel 3.25) |
B&W |
medewerker P&O |
||
15 |
Uitwisselen arbeidsvoorwaarden |
Hfd 4 Individueel Keuzebudget |
B&W |
medewerker P&O |
|
16 |
Aanpassing arbeidsduur (van 36 naar maximaal 40 uur p/w) |
Art 5.1, lid 1 |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
|
17 |
Aanwijzing standaardregeling of bijzondere regeling |
Art. 5.2 |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
(domein)manager beslist dit voor de nieuwe (of gewijzigde) functie die nog geen onderdeel uitmaakt van de regeling. |
18 |
Toekenning/afwijzing bovenwettelijke vakantie-uren door meer werken |
Art. 6.3 |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
|
19 |
Toekenning bovenwettelijke vakantie-uren bij onregelmatig werken en beschikbaarheidsdienst |
Art. 6.4 |
B&W |
medewerker P&O |
|
20 |
Verkoop van bovenwettelijke vakantie-uren (max. 72 uur per jaar) |
Art. 6.5 |
B&W |
medewerker P&O |
|
21 |
Toekennen kortdurend zorgverlof |
Art. 6.7 |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker / medewerker P&O |
|
22 |
Toekennen langdurend zorgverlof |
Art. 6.8 |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
|
23 |
Toekennen zwangerschaps- en bevallingsverlof |
Art. 6.9 |
B&W |
medewerker P&O |
|
24 |
Toekennen ouderschapsverlof |
Art. 6.10 |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
|
25 |
Toekennen adoptie- en pleegzorgverlof |
Art. 6.11 |
B&W |
medewerker P&O |
|
26 |
Toekennen onbetaald verlof |
Art. 6.14 |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
|
27 |
Toekennen politiek verlof |
Art. 6.18 |
B&W |
manager HRM & Facilitaire Zaken |
|
28 |
Doorbetaling volledig salaris en salaristoelagen bij langdurige arbeidsongeschiktheid (i.g.v. terminale ziekte) |
Art. 7.1, lid 7 |
B&W |
gemeente-secretaris |
|
29 |
Toekenning extra uitkering bij arbeidsongeschiktheid in- en door de dienst |
Art. 7.3, lid 2 |
B&W |
manager HRM & Facilitaire Zaken |
|
30 |
Vergoeding ziektekosten bij arbeidsongeschiktheid in- en door de dienst |
Art. 7.3 lid 6 |
B&W |
manager HRM & Facilitaire Zaken |
tot maximaal € 500 |
31 |
Opdracht tot geneeskundig onderzoek (bedrijfsarts) |
Art. 7.4 lid 1 |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
|
32 |
Toekenning studiefaciliteiten / cursussen / opleidingen |
Art. 8.2 en 8.3 en art. 7:611a Burgerlijk Wetboek) |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker / medewerker P&O (uitvoering) |
|
33 |
Toekenning faciliteiten Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) |
Art. 8.7, lid 3 |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker / medewerker P&O (uitvoering) |
|
34 |
Toekenning, verlenging, wijziging en beëindiging ‘Van werk naar werk-traject’ bij boventalligheid |
Art. 9.7, 9.8, 9.10, 9.12 en 9.13 |
B&W |
manager HRM & Facilitaire Zaken |
|
35 |
Overlijdensuitkering Overlijdensuitkering in- en door de dienst |
Art. 10.20 |
B&W |
manager HRM & Facilitaire Zaken / medewerker P&O |
|
36 |
Bijzondere uitkering bij ontslag of definitieve herplaatsing |
Art. 10.21, 10.22 en 10.23 |
B&W |
gemeente-secretaris |
|
37 |
Schorsing als ordemaatregel |
Art. 11.4 |
B&W |
gemeente-secretaris |
|
38 |
Handelingen ter voorbereiding bij procedures geschilbeslechting (zoals opstellen processtukken en pleitaantekeningen) |
B&W |
manager HRM & Facilitaire Zaken / medewerker P&O |
||
39 |
Vertegenwoordiging van de werkgever bij geschilbeslechting |
Art. 11.5 |
B&W |
manager HRM & Facilitaire Zaken / (domein)manager van betrokken medewerker / medewerker P&O |
|
40 |
Aanwijzen van werknemers tot het verrichten van andere werkzaamheden bij buitengewone omstandigheden en aanwijzen van werknemers tot het verrichten van werk in het kader van de Wet Veiligheidsregio’s |
Art. 11.6, lid 1 en lid 2 |
B&W |
manager HRM & Facilitaire Zaken |
|
41 |
Afsluiten convenant medezeggenschap (OR) |
Art. 13.1 |
B&W |
gemeente-secretaris |
|
42 |
Hoofdstuk 14 Kunstzinnige vorming (muziekschool) 1. Vaststellen regeling verdeling werkzaamheden (lesuren) 2. Vaststellen salaris – aangaan arbeidsovereenkomst |
Art. 14.5, lid 1 Art. 14.6, lid 1 |
B&W |
Ad. 1. (domein)-manager van betrokken medewerker Ad. 2 manager HRM & Facilitaire Zaken |
|
Burgerlijk Wetboek (BW) |
|||||
43 |
Aanzegverplichting arbeidsovereenkomst |
Art 7:668 |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
|
44 |
Opzegging arbeidsovereenkomst (incl. tijdens de proeftijd) |
Art. 7:669, 7:672 en 7:676 |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
|
45 |
Ontslag op staande voet |
Art. 7:677 |
B&W |
gemeente-secretaris |
|
46 |
Toekennen transitievergoeding |
Art. 7:673 |
B&W |
manager HRM & Facilitaire Zaken |
|
47 |
Aangaan, wijzigen en verlengen freelance-overeenkomst/ZZP-overeenkomst |
Art. 7:400 |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
|
48 |
Toewijzing en afwijzing van een verzoek om vergoeding van schade die de werknemer in de uitoefening van zijn functie leidt |
Art. 7:658 lid 2 |
B&W |
manager HRM & Facilitaire Zaken |
|
49 |
Vertegenwoordiging van de werkgever bij (ontslag)procedures |
B&W |
gemeente-secretaris / manager HRM & Facilitaire Zaken / (domein)-manager van betrokken medewerker / medewerker P&O |
||
50 |
Handelingen ter voorbereiding bij bezwaarprocedures (zoals het opstellen van verweerschriften en pleitaantekeningen) |
B&W |
manager HRM & Facilitaire Zaken / (domein)manager van betrokken medewerker / medewerker P&O |
||
51 |
Vertegenwoordigen van het college of de burgemeester in bezwaarprocedures (bij de commissie voor bezwaarschriften) |
B&W |
manager HRM & Facilitaire Zaken / (domein)-manager van betrokken medewerker / medewerker P&O |
||
Wet arbeid en zorg |
|||||
52 |
Toekenning calamiteitenverlof of kort verzuimverlof |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
||
Wet op de medische keuringen |
|||||
53 |
Opdrachten aanstellingskeuringen |
B&W |
medewerker P&O |
indien op genomen in functielijst aanstellings-keuringen |
|
54 |
Vaststellen Personeelshandboek met lokale arbeidsvoorwaarden en lokale personeelsregelingen (aanvullend op Cao Gemeenten en Burgerlijk Wetboek) |
B&W |
gemeente-secretaris |
zolang eventuele financiële gevolgen van wijzigingen van het personeelshandboek kunnen worden opgevangen binnen de personeels-begroting |
|
55 |
Reorganisatiebesluit |
B&W |
gemeente-secretaris |
zolang organisatie-wijzigingen geen gevolgen hebben voor personeels-begroting |
|
56 |
Uitvoering van het Sociaal Statuut (als onderdeel van het Personeelshandboek) |
B&W |
manager HRM & Facilitaire Zaken |
||
57 |
Uitbetaling beschikbaarheidsdiensten (niet zijnde hoofdstuk 3 CAO Gemeenten) |
B&W |
medewerker P&O |
||
58 |
Uitbetaling uren (niet zijnde hoofdstuk 4 CAO Gemeenten: Individueel keuzebudget) |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
||
59 |
Toekenning (onkosten)vergoedingen: 1. psycholoog bedrijfszorgpakket (eigen risico) 2. beeldschermbril 3. vitaliteitsregeling |
B&W |
Ad. 1: manager HRM & Facilitaire Zaken Ad. 2 en 3: medewerker P&O |
||
60 |
Inhuren uitzendkrachten en tijdelijk personeel (w.o. detachering) |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
||
61 |
Uitlenen personeel aan derden (w.o. detachering) |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
||
62 |
Mediakeuze en plaatsing personeelsadvertenties |
B&W |
medewerker P&O |
||
63 |
Openstelling vacatures |
B&W |
manager HRM & Facilitaire Zaken |
||
64 |
Verklaring voortzetting dienstverband |
B&W |
(domein)-manager van betrokken medewerker |
||
65 |
Werkgeversverklaring |
B&W |
medewerker P&O |
||
Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers (APPA) |
|||||
65 |
Toekenning uitkering oud-wethouders |
Art. 130 en 131 |
manager HRM & Facilitaire Zaken |
||
66 |
Toekenning pensioen oud-wethouders |
Art. 138 en 13 t/m 14 |
manager HRM & Facilitaire Zaken |
||
67 |
Toekenning nabestaanden- en wezenpensioen oud-wethouders (nabestaanden: artikel 140, 142 en 143 + wezen: artikel 144) |
Art. 140, 142, 143 en 144 |
manager HRM & Facilitaire Zaken |
Bijlage 10 GR IASZ (Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken)
nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Rechts-grond |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Bijzondere voorwaarden / instructies |
Participatiewet, Bbz, Ioaw en Ioaz |
|||||
1. |
Alle uitvoeringsbeslissingen |
B&W |
teammanager / teamleider / controller / senior stafmedewerker |
||
Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) |
|||||
2. |
Alle uitvoeringsbeslissingen (waaronder verstrekken of afwijzen van alle aanvragen voor een individuele voorziening) |
B&W |
teammanager / teamleider / controller / senior stafmedewerker |
||
Gemeentelijke minimabeleid |
|||||
3. |
Alle uitvoeringsbeslissingen |
B&W |
teammanager / teamleider / controller / senior stafmedewerker |
||
Wet inburgering |
|||||
4. |
Alle uitvoeringsbeslissingen |
B&W |
teammanager / teamleider / controller / senior stafmedewerker |
||
Wet Kinderopvang |
|||||
5. |
Alle uitvoeringsbeslissingen |
teammanager / teamleider / controller / senior stafmedewerker |
|||
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening |
|||||
6. |
Het beschikken inzake schuldhulpverlening |
Art. 4a |
B&W |
teammanager |
|
Gehandicaptenparkeerkaart |
|||||
7. |
Verlenen en weigeren van een verzoek om (verlenging van) een gehandicaptenparkeerkaart |
Art. 49 BABW + art. 3 Regeling gehandicaptenparkeerkaart |
B&W |
teammanager / teamleider / controller / senior stafmedewerker |
|
Gehandicaptenparkeerplaats |
|||||
8. |
Weigeren van een verzoek om (verlenging van) een gehandicaptenparkeerplaats op medische gronden |
Art. 18 WvW + art 12 BABW + Beleidsregels* |
B&W |
teammanager / teamleider / controller / senior stafmedewerker |
De uitoefening van dit mandaat beperkt zich tot het afwijzen op medische gronden. De Bevoegdheid tot afwijzen op verkeerstechnische gronden is gemandateerd aan domeinmanager Beleid *Beleidsregels gehandicaptenparkeer-plaatsen (2004) + Beleidsregels voor het toekennen van individuele gehandicaptenparkeer-plaatsen aan niet-bewoners Bloemendaal 2007 |
Bezwaar en beroep |
|||||
9. |
Uitstellen beslissing op bezwaar |
Art. 7:10, lid 4 Awb |
B&W / burgemeester |
teammanager |
|
10. |
Handelingen ter voorbereiding bij bezwaarprocedures (zoals het opstellen van verweerschriften en pleitaantekeningen) |
B&W / burgemeester |
teammanager / teamleider / controller / senior stafmedewerker/ (senior)indicatieadviseur |
||
11. |
Vertegenwoordigen van het college of de burgemeester in bezwaarprocedures (bij de commissie voor bezwaarschriften) |
B&W / burgemeester |
teammanager / teamleider / controller / senior stafmedewerker/ (senior)indicatieadviseur |
||
Wet openbaarheid van bestuur (Wob) |
|||||
12. |
Besluiten tot het, al dan niet in geanonimiseerde vorm, verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
Art. 6 Wob |
B&W / burgemeester |
teammanager |
|
13. |
Weigeren van verzoeken tot het verstrekken van documenten in het kader van de Wob |
Art. 6 Wob |
B&W / burgemeester |
teammanager |
|
Wet hergebruik overheidsinformatie (Who) |
|||||
14. |
Positief besluiten op het verzoek om hergebruik in het kader van de Who |
Art. 3 en 4 Who |
B&W |
teammanager |
|
Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) |
|||||
15. |
Toekennen van een verzoek om inzage van persoonsgegevens |
Art. 15 AVG |
B&W / burgemeester |
teammanager |
|
16. |
Weigeren van een verzoek om inzage van persoonsgegevens |
Art. 15 AVG |
B&W / burgemeester |
teammanager |
|
17. |
Toekennen van een verzoek om persoonsgegevens te rectificeren, te verwijderen of de verwerking van persoonsgegevens te beperken |
Art. 16, 17 en 18 AVG |
B&W / burgemeester |
teammanager |
|
18. |
Weigeren van een verzoek om persoonsgegevens te rectificeren, te verwijderen of de verwerking van persoonsgegevens te beperken |
Art, 16, 17 en 18 AVG |
B&W / burgemeester |
teammanager |
|
19. |
Vaststellen van een gegevensbeschermingseffectbeoordeling (DPIA) |
Art. 35 AVG |
B&W / burgemeester |
domeinmanager |
het advies van de functionaris gegevensbescherming moet volledig zijn overgenomen |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl