Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR656699
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR656699/3
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Drenthe
Geldend van 01-10-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2024
Intitulé
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio DrentheDe colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Aa en Hunze, Assen, BorgerOdoorn, Coevorden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo,
Westerveld en De Wolden.
Overwegende:
- •
dat het voor een goede behartiging van de zorg voor de veiligheid en de hulpverlening aan de burgers in hun werkgebied van belang is samen te werken bij het bieden van brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en de voorbereiding op en bestrijding van ongevallen, crisis en rampen;
- •
dat de Wet veiligheidsregio’s verplicht tot het treffen van een gemeenschappelijke regeling tussen de colleges in de regio Drenthe, waarbij een veiligheidsregio wordt ingesteld;
- •
dat de Wet gemeenschappelijke regelingen is aangepast om de democratische legitimiteit van gemeenschappelijke regelingen te versterken (Stb. 2022, nr. 18) en deze gemeenschappelijke regeling daarmee in overeenstemming moet worden gebracht.
Gelet op:
- •
de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Wet veiligheidsregio’s en de Gemeentewet;
- •
de toestemming van de gemeenteraden van Aa en Hunze, Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo, Westerveld en De Wolden.
B E S L U I T E N:
- •
de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Drenthe te wijzigen waardoor deze als volgt
komt te luiden:
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Drenthe
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
- 1.
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
veiligheidsregio: het openbaar lichaam Veiligheidsregio Drenthe;
- b.
gemeenten: de volgens de bijlage bij artikel 8 van de Wet veiligheidsregio’s aan deze regeling deelnemende gemeenten ;
- c.
colleges: colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten;
- d.
algemeen bestuur: het algemeen bestuur van de veiligheidsregio;
- e.
dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van de veiligheidsregio;
- f.
voorzitter: de voorzitter van het algemeen bestuur en dagelijks bestuur;
- g.
de Wet: de Wet gemeenschappelijke regelingen.
- a.
- 2.
Waar in deze regeling artikelen van de Gemeentewet of van enige andere wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, wordt in die artikelen in plaats van 'de gemeente', 'de raad', 'burgemeester en wethouders' en 'de burgemeester' achtereenvolgens gelezen: 'Veiligheidsregio Drenthe', 'het Algemeen bestuur', 'het Dagelijks bestuur' en 'de Voorzitter'.
Artikel 2 Openbaar lichaam
- 1.
Er is een openbaar lichaam genaamd Veiligheidsregio Drenthe.
- 2.
Het openbaar lichaam is rechtspersoon en is gevestigd in de gemeente Assen.
Artikel 3 Bestuursorganen
De veiligheidsregio kent de volgende bestuursorganen: het Algemeen bestuur, het Dagelijks bestuur en de Voorzitter.
Hoofdstuk 2 Belangen, taken en bevoegdheden
Artikel 4 Belangen
De veiligheidsregio behartigt de belangen van de gemeenten op de volgende terreinen:
- a.
brandweerzorg als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder a en b van de Wet veiligheidsregio’s;
- b.
geneeskundige hulpverlening in het kader van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing als bedoeld in artikel 1 van de Wet veiligheidsregio’s;
- c.
rampenbestrijding en crisisbeheersing, als bedoeld in artikel 1 van de Wet veiligheidsregio’s;
- d.
de ondersteuning van gemeenten in de netwerksamenwerking.
Artikel 5 Taken en bevoegdheden veiligheidsregio
- 1.
Ter behartiging van de in artikel 4 genoemde belangen is de veiligheidsregio belast met de taken en bevoegdheden als bedoeld in artikel 10 van de Wet veiligheidsregio’s en de overige taken die bij of krachtens wet en regelgeving aan de veiligheidsregio worden opgedragen.
- 2.
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten kunnen, afzonderlijk of tezamen, andere taken of bevoegdheden opdragen aan het bestuur van de veiligheidsregio, voor zover deze taken binnen het belang van de regeling vallen, als omschreven in artikel 4. De wijze van uitvoering van deze taken wordt in een overeenkomst tussen de veiligheidsregio en de betreffende gemeenten vastgelegd.
Hoofdstuk 3 Algemeen bestuur
Artikel 6 Samenstelling Algemeen bestuur
- 1.
Het Algemeen bestuur van de veiligheidsregio bestaat uit de burgemeesters van de gemeenten, waarbij elke gemeente door één lid wordt vertegenwoordigd.
- 2.
Bij verhindering of ontstentenis kan een burgemeester zich laten vervangen overeenkomstig artikel 77 van de Gemeentewet.
Artikel 7 Bevoegdheden Algemeen bestuur
- 1.
Alle bevoegdheden die niet bij of krachtens de wet of deze regeling aan een ander bestuursorgaan zijn opgedragen behoren aan het algemeen bestuur.
- 2.
Het Algemeen bestuur kan besluiten tot oprichting van of deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen. Het Algemeen bestuur neemt daarbij het bepaalde in artikel 31a van de Wet in acht.
- 3.
Het Algemeen bestuur kan aan het Dagelijks bestuur bevoegdheden overdragen, tenzij de aard van de bevoegdheid zich daartegen verzet. De bevoegdheden, als bedoeld in artikel 33a, tweede lid van de Wet kunnen in ieder geval niet worden overgedragen.
Artikel 8 Werkwijze Algemeen bestuur
- 1.
Voor zover daarvan bij de Wet gemeenschappelijke regelingen niet is afgeweken, zijn op het houden en de orde van de vergaderingen van het Algemeen bestuur van het openbaar lichaam de artikelen 16, 17, 19, 20, 22, 26 en 28 tot en met 33 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.
- 2.
De hoofdofficier van justitie, de voorzitter van het waterschap (die door de voorzitters van de waterschappen in de regio Drenthe is aangewezen) en andere functionarissen wier aanwezigheid in verband met de te behandelen onderwerpen van belang is, worden, overeenkomstig artikel 12 van de Wet veiligheidsregio’s uitgenodigd deel te nemen aan de vergaderingen van het Algemeen bestuur. Zij kunnen deelnemen aan de beraadslagingen, maar hebben geen stemrecht.
- 3.
De commissaris van de Koning wordt, gelet op artikel 13 van de Wet veiligheidsregio’s uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de vergaderingen van het Algemeen bestuur en kan zich laten vertegenwoordigen. De commissaris van de Koning of zijn vertegenwoordiger heeft geen stemrecht.
- 4.
De Voorzitter nodigt de directeur Veiligheidsregio Drenthe, concerncontroller Veiligheidsregio Drenthe, de directeur publieke gezondheid Drenthe, de coördinerend gemeentesecretaris, een afgevaardigde uit de eenheidsleiding politie Noord-Nederland en andere functionarissen wier aanwezigheid in verband met de te behandelen onderwerpen van belang is, uit deel te nemen aan de vergaderingen van het Algemeen bestuur.
- 5.
Het Algemeen bestuur stelt een reglement van orde vast voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden en regelt hoe ambtelijke bijstand wordt verleend aan het Algemeen bestuur.
- 6.
De vergaderingen van het Algemeen bestuur zijn openbaar, tenzij met in achtneming van artikel 22 lid 4 en 5 van de Wet wordt besloten de deuren te sluiten. In een besloten vergadering kan niet worden besloten over:
- a.
het vaststellen of wijzigen van de begroting;
- b.
het vaststellen van de rekening;
- c.
het vaststellen, wijzigen of intrekken van algemeen verbindende verordeningen door strafbepalingen of bestuursdwang te handhaven;
- d.
het oprichten van of deelnemen in stichtingen, maatschappen, vennootschappen en coöperatieve en andere verenigingen, dan wel het ontbinden daarvan of het beëindigen van deelneming daaraan;
- e.
het tenminste één maal in de vier jaar vaststellen van een beleidsplan, als bedoeld in artikel 14 van de Wet veiligheidsregio’s;
- f.
het tenminste één maal in de vier jaar vaststellen van een crisisplan als bedoeld in artikel 15 van de Wet veiligheidsregio’s .
- a.
Artikel 9 Besluitvorming Algemeen bestuur
- 1.
De besluiten van het Algemeen bestuur worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, geeft de stem van de Voorzitter de doorslag.
- 2.
Elk lid van het Algemeen bestuur heeft in de vergadering één stem.
- 3.
De leden van het Algemeen bestuur stemmen mondeling, tenzij de Voorzitter of één van de leden vraagt om een schriftelijke stemming.
Hoofdstuk 4 Dagelijks bestuur
Artikel 10 Samenstelling Dagelijks bestuur
- 1.
Het Dagelijks bestuur bestaat uit de Voorzitter, de vicevoorzitter en een door het Algemeen bestuur aan te wijzen derde lid.
- 2.
Bij de zetelverdeling van het Dagelijks bestuur streeft het Algemeen bestuur naar een spreiding van de vertegenwoordigers binnen het werkgebied en vanuit verschillende gemeentegroottes.
- 3.
Een lid van het Dagelijks bestuur wordt benoemd voor vier jaar en kan worden herbenoemd.
- 4.
Een lid van het Dagelijks bestuur kan te allen tijden ontslag nemen en doet daarvan schriftelijk mededeling aan het Algemeen bestuur. Het lid van het Dagelijks bestuur dat ontslag neemt blijft in functie tot de eerstvolgende vergadering van het Algemeen bestuur.
- 5.
Een lid van het Dagelijks bestuur kan worden ontslagen in de in artikel 19a, lid 3 van de Wet bedoelde situatie.
- 6.
Het Dagelijks bestuur kan zich in zijn werkzaamheden laten bijstaan door een of meer adviseurs.
Artikel 11 Taken en bevoegdheden Dagelijks bestuur
- 1.
Het Dagelijks bestuur oefent de taken en bevoegdheden uit als bedoeld in artikel 33b van de Wet.
- 2.
Daarnaast is het Dagelijks bestuur belast met:
- a.
het benoemen, schorsen en ontslaan van ambtenaren, voor zover in deze gemeenschappelijke regeling niet anders wordt bepaald;
- b.
het voorstaan van de belangen van Veiligheidsregio Drenthe bij andere overheden, instellingen of personen, waarmee contact voor Veiligheidsregio Drenthe van belang is;
- c.
de zorg voor het beheer van inkomsten en uitgaven van Veiligheidsregio Drenthe;
- d.
de zorg, voor zover deze niet aan anderen toekomt, voor de controle op het geldelijk beheer en de boekhouding;
- e.
het houden van toezicht op alles wat Veiligheidsregio Drenthe aangaat;
- f.
de zorg voor de archiefbescheiden van Veiligheidsregio Drenthe en haar organen.
- a.
Artikel 12 Werkwijze Dagelijks bestuur
- 1.
Op het houden en de orde van de vergadering van het Dagelijks bestuur zijn de artikel 56, 57, 58 en 59 van de Gemeentewet, voor zover daarvan niet bij of krachtens wet wordt afgeweken, van overeenkomstige toepassing.
- 2.
De directeur Veiligheidsregio Drenthe, de directeur publieke gezondheid, de coördinerend gemeentesecretaris en de concerncontroller worden uitgenodigd deel te nemen aan de vergadering. Zij mogen deelnemen aan de beraadslaging, maar hebben geen stemrecht.
- 3.
Andere personen dan genoemd in het tweede lid, wier aanwezigheid in verband met de te behandelen onderwerpen van belang is, kunnen worden uitgenodigd om de vergaderingen van het Dagelijks bestuur bij te wonen. Zij mogen deelnemen aan de beraadslaging, maar hebben geen stemrecht.
- 4.
De vergaderingen van het Dagelijks bestuur zijn besloten.
Artikel 13 Besluitvorming Dagelijks bestuur
- 1.
Elk lid van het Dagelijks bestuur heeft in de vergadering één stem.
- 2.
De besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de Voorzitter de doorslag.
- 3.
De leden van het Dagelijks bestuur stemmen mondeling, tenzij de Voorzitter of één van de leden vraagt om een schriftelijke stemming.
Hoofdstuk 5 Voorzitter
Artikel 14 Aanwijzing en vervanging Voorzitter
1. De Voorzitter van de veiligheidsregio wordt overeenkomstig artikel 11, tweede lid van de Wet veiligheidsregio’s bij Koninklijk Besluit benoemd, geschorst en ontslagen.
2. Het Algemeen bestuur wijst een plaatsvervanger voor de vervanging van de Voorzitter aan.
Artikel 15 Taken en bevoegdheden Voorzitter
- 1.
De Voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen van het Algemeen bestuur en het Dagelijks bestuur en draagt er zorg voor dat de besluiten van het Algemeen bestuur en het Dagelijks bestuur naar behoren worden uitgevoerd.
- 2.
De Voorzitter vertegenwoordigt de veiligheidsregio in en buiten rechte. Hij kan de vertegenwoordiging opdragen aan een door hem aan te wijzen persoon.
Hoofdstuk 6 Zienswijzen en inspraak
Artikel 16 Zienswijzen
- 1.
Voorafgaand aan het nemen van de volgende besluiten van het bestuur worden de Raden van de Gemeenten in de gelegenheid gesteld om een zienswijze naar voren te brengen:
- a.
het regionaal risicoprofiel;
- b.
het dekkingsplan van de brandweer;
- c.
het beleidsplan.
- a.
- 2.
Onverminderd het bepaalde in lid 1, kan het bestuur besluiten om voorafgaand aan het nemen van een besluit met ingrijpende gevolgen de Raden van de Gemeenten in de gelegenheid te stellen een zienswijze naar voren te brengen.
- 3.
Het bestuur stelt de Raden verder in staat een zienswijze te geven wanneer twee derde van de Raden daarom vraagt.
- 4.
Het bestuur geeft de Raden een termijn van minimaal acht weken voor het naar voren brengen van een zienswijze.
- 5.
Tegelijkertijd met de toezending van het definitieve bestuursvoorstel stelt het Dagelijks bestuur de Raden van de Gemeenten schriftelijk en gemotiveerd in kennis van het oordeel over de zienswijzen alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.
Artikel 17 Inspraak door ingezetenen en belanghebbenden
Het bestuur kan besluiten ten aanzien van de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid inspraak te verlenen aan ingezetenen van de Gemeenten en belanghebbenden. Op inspraak is in beginsel de procedure van afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing, tenzij het Algemeen bestuur een andere inspraakprocedure vaststelt.
Hoofdstuk 7 Commissies
Artikel 18 Commissies van advies
- 1.
Het Algemeen bestuur kan vaste commissies van advies instellen overeenkomstig artikel 24 lid 1 en 2 van de Wet.
- 2.
Het Dagelijks bestuur en de Voorzitter kunnen andere commissies van advies vaststellen overeenkomstig artikel 24 lid 3 van de Wet.
Artikel 19 Bestuurscommissies
Het Algemeen bestuur kan commissies instellen met het oog op de behartiging van bepaalde belangen overeenkomstig artikel 25 van de Wet.
Hoofdstuk 8 Ambtelijke organisatie
Artikel 20 De directeur
- 1.
Er is een directeur, die door het Dagelijks bestuur wordt benoemd, geschorst en ontslagen.
- 2.
De directeur is tevens secretaris van het Algemeen bestuur en het Dagelijks bestuur, ondertekent mede de stukken die van het Algemeen bestuur en Dagelijks bestuur uitgaan en zorgt, voor zover nodig, voor bekendmaking van de genomen besluiten.
- 3.
Het Algemeen bestuur kan een instructie vaststellen voor de directeur.
Artikel 21 Organisatiereglement
Het Dagelijks bestuur stelt een organisatiereglement vast.
Hoofdstuk 9 Inlichtingen en verantwoording
Artikel 22 Inlichtingen en verantwoording Algemeen bestuur
- 1.
Het Algemeen bestuur geeft de Raden alle inlichtingen die de Raden voor de uitoefening van hun taak nodig hebben. Aan deze informatieplicht geeft het Algemeen bestuur invulling via de afspraken ‘Samenwerken voor Drenthe’, dan wel de afspraken die daarvoor in de plaats komen. Ook zal het Algemeen bestuur de Raden verwijzen naar de documenten die op basis van de Wet open overheid openbaar gemaakt worden op de website van Veiligheidsregio Drenthe.
- 2.
Het Algemeen bestuur geeft aan de Colleges ongevraagd alle informatie die voor een juiste beoordeling van het door het bestuur gevoerde en te voeren beleid nodig is.
- 3.
Een lid van het Algemeen bestuur geeft het College en de Raad van zijn gemeente de door een of meer leden van die organen gevraagde inlichtingen. De inlichtingen kunnen schriftelijk of mondeling worden gegeven.
- 4.
Een lid van het Algemeen bestuur is verantwoording verschuldigd aan de raad en het college van zijn gemeente over het door hem in het Algemeen bestuur gevoerde beleid.
Artikel 23 Inlichtingen en verantwoording Dagelijks bestuur
- 1.
Het Dagelijks bestuur geeft het Algemeen bestuur alle inlichtingen die het Algemeen bestuur voor de uitoefening van zijn taak nodig heeft.
- 2.
Het Dagelijks bestuur geeft schriftelijk de door een of meer leden van de raden gevraagde inlichtingen.
- 3.
Het Dagelijks bestuur en elk van zijn leden afzonderlijk zijn aan het Algemeen bestuur verantwoording schuldig over het door het Dagelijks bestuur gevoerde bestuur.
Artikel 24 Inlichtingen aan minister en provincie
- 1.
Het Dagelijks bestuur dient Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het provinciebestuur desgevraagd van bericht en raad.
- 2.
Het Dagelijks bestuur doet mededeling van het verzoek en de inhoud daarvan aan de deelnemende gemeenten.
Hoofdstuk 10 Financiële bepalingen
Artikel 25 Financiële voorschriften
- 1.
Het Algemeen bestuur stelt regels vast met betrekking tot de organisatie van de financiële administratie en van het beheer van de geldmiddelen, met inachtneming van de artikelen 186 tot en met 213 van de Gemeentewet, voor zover daarvan bij of krachtens de Wet niet is afgeweken.
- 2.
De veiligheidsregio draagt zorg voor het afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering voor schade aan personen en goederen alsmede voor vermogensschade.
- 3.
De aan de regeling deelnemende gemeenten zullen er zorg voor dragen dat de veiligheidsregio over voldoende middelen beschikt om aan alle verplichtingen jegens derden te kunnen voldoen.
Artikel 26 Begroting
- 1.
Het Dagelijks bestuur zendt de ontwerpbegroting ten minste twaalf weken voordat zij aan het Algemeen bestuur wordt aangeboden toe aan de raden van de deelnemende gemeenten.
- 2.
De ontwerpbegroting vermeldt de door elke gemeente verschuldigde bijdragen voor het begrotingsjaar. Als verdeelsleutel wordt gehanteerd:
- a.
de verdeelmaatstaven van de component openbare en orde en veiligheid (onderdeel brandweer en rampenbestrijding) uit het Gemeentefonds;
- b.
een bijdrage per inwoner gebaseerd op het aantal inwoners volgens de door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers per 1 januari van het jaar, voorafgaande aan dat, waarvoor de bijdrage verschuldigd is.
- a.
- 3.
De ontwerpbegroting wordt door de zorg van de besturen van de deelnemende gemeenten voor een ieder ter inzage gelegd en, tegen betaling van de kosten, algemeen verkrijgbaar gesteld.
- 4.
De raden van de deelnemende gemeenten kunnen bij het Dagelijks bestuur hun zienswijze over de ontwerpbegroting naar voren brengen. Het Dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin deze zienswijze is vervat bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het Algemeen bestuur wordt aangeboden. Het Dagelijks bestuur stelt de raden van de deelnemende voorafgaande aan het vaststellen van begroting in kennis van zijn oordeel over de zienswijze, alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.
- 5.
Het Algemeen bestuur stelt de begroting vast in het jaar voorafgaande aan dat waarvoor zij dient.
- 6.
Nadat deze is vastgesteld zendt het Algemeen bestuur de begroting aan de raden van de deelnemende gemeenten, die ter zake bij gedeputeerde staten hun zienswijze naar voren kunnen brengen.
- 7.
Het Dagelijks bestuur zendt de begroting binnen twee weken na de vaststelling, doch in ieder geval vóór 15 september van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, aan gedeputeerde staten.
- 8.
Het bepaalde in het eerste, vierde en zesde lid is van overeenkomstige toepassing op besluiten tot wijziging van de begroting voor zover dit gevolgen heeft voor de gemeentelijke bijdrage.
Artikel 27 Jaarrekening
- 1.
Het Algemeen bestuur stelt de jaarrekening vast in het jaar, volgend op het jaar waarop deze betrekking heeft.
- 2.
Het Dagelijks bestuur zendt de voorlopige jaarrekening voor 30 april van het jaar volgend op het jaar waarop deze betrekking heeft aan de raden van de deelnemende gemeenten.
- 3.
Het Dagelijks bestuur zendt de jaarrekening binnen twee weken na de vaststelling, doch in ieder geval vóór 15 juli van het jaar volgende op het jaar waarop deze betrekking heeft, aan gedeputeerde staten en de deelnemende gemeenten.
- 4.
Het Algemeen bestuur stelt jaarlijks een controleprotocol vast als basis voor de accountantscontrole op de jaarrekening.
Hoofdstuk 11 Archief
Artikel 28 Het archief
- 1.
Het Dagelijks bestuur draagt zorg voor de documenten van Veiligheidsregio Drenthe en haar organen, in overeenstemming met een door het Algemeen bestuur vast te stellen regeling. Deze regeling wordt door het Algemeen bestuur aan Gedeputeerde Staten meegedeeld.
- 2.
De Directeur is belast met het beheer van de documenten, bedoeld in lid 1, overeenkomstig de door het Dagelijks bestuur vast te stellen nadere regeling.
- 3.
Voor de bewaring van de op grond van artikel 12 en 13 van de Archiefwet 1995 over te brengen documenten wijst het Dagelijks bestuur een archiefbewaarplaats aan.
- 4.
De beheerder van de in het vorige lid aan te wijzen archiefbewaarplaats beheert de overgebrachte archieven en oefent overeenkomstig de in lid 1 bedoelde regeling toezicht uit op het beheer van de documenten van Veiligheidsregio Drenthe en haar organen, voor zover deze documenten niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats.
Hoofdstuk 12 Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
Artikel 29 Toetreding
Toetreding tot deze regeling is slechts mogelijk na wijziging van de indeling van gemeenten in regio´s, als bedoeld in artikel 8 Wet veiligheidsregio’s.
Artikel 30 Uittreding
- 1.
Uittreding uit deze regeling is alleen mogelijk na wijziging van de indeling van gemeenten in regio´s, als bedoeld in artikel 8 Wet veiligheidsregio’s.
- 2.
In het in lid 1 bedoelde geval zal de uittredende Gemeente aan het Algemeen bestuur daartoe strekkende besluiten van de Raad en het College sturen. De procedure voor uittreding start op de dag nadat het Algemeen bestuur de besluiten heeft ontvangen.
- 3.
Na ontvangst van de in lid 2 bedoelde besluiten, maar uiterlijk zes maanden voor de datum van uittreding, komen de uittredende Gemeente en het Dagelijks bestuur een conceptuittredingsregeling overeen waarbij de belangen van de uittredende Gemeente en die van de achterblijvende Gemeenten op reële en evenwichtige wijze worden afgewogen. De conceptuittredingsregeling wordt vervolgens binnen uiterlijk zes weken door het Algemeen bestuur vastgesteld.
- 4.
In de concept-uittredingsregeling worden de personele, juridische, organisatorische en financiële gevolgen, waaronder de gevolgen voor het vermogen van de uittreding geïnventariseerd, de wijze waarop met deze gevolgen kan of moet worden omgegaan, de voorwaarden voor uittreding, de hoogte van de uittreedsom en de overname van personeel en/of overige verplichtingen door de uittredende Gemeente. Indien blijkt dat, als gevolg van een mogelijk verlies aan arbeidsplaatsen, een overleg met de bij de sector betrokken vakbonden noodzakelijk is ten behoeve van het opstellen van een sociaal plan, wordt de conclusie van dit overleg opgenomen in de concept-uittredingsregeling.
- 5.
Het Dagelijks bestuur en de uittredende Gemeente zullen zich inspannen om de nadelige gevolgen van de uittreding voor Veiligheidsregio Drenthe en de uittredende Gemeente zo veel mogelijk te beperken, bijvoorbeeld door personeel of andere verplichtingen over te nemen of anderszins in stand te houden.
- 6.
Bij het vaststellen van de hoogte van de uittreedsom is het uitgangspunt dat de uittredende Gemeente de reële schade van Veiligheidsregio Drenthe en de achterblijvende Gemeenten vergoedt die rechtstreeks gevolg is van het uittreden uit de gemeenschappelijke regeling. Bij het bepalen van de hoogte van de schade wordt in beginsel een afbouwperiode van 5 jaar gehanteerd, te rekenen vanaf de datum van uittreding.
- 7.
De uittreedsom bestaat uit de zakelijke gerechtvaardigde kosten, te weten de kosten die rechtstreeks ontstaan uit de uittreding (frictiekosten) en de bijdragen aan de overtollige kosten (desintegratiekosten) in de in lid 6 genoemde afbouwperiode, waarbij geen verrekening van het vermogen plaatsvindt.
- 8.
De hoogte van de uittreedsom als bedoeld in lid 6 wordt alleen verhoogd als er sprake is van substantiële langlopende en niet te mitigeren financiële verplichtingen, indien vast staat dat deze zich zullen voor doen én in die becijferde omvang, waarbij de bijdrage in de kosten door de uittredende deelnemer naar rato wordt vastgesteld.
- 9.
Op de uittreedsom wordt het aandeel van de uittredende Gemeente in de algemene reserve van Veiligheidsregio Drenthe op de datum van uittreding in mindering gebracht, voor zover deze algemene reserve het benodigde weerstandsvermogen overschrijdt. Het aandeel in de algemene reserve wordt berekend naar rato van het inwoneraantal van de uittredende Gemeente. Indien er sprake is van een tekort in de algemene reserve ten opzichte van het benodigde weerstandsvermogen wordt de uittreedsom met dit tekort verhoogd overeenkomstig de hiervoor benoemde berekeningswijze.
- 10.
De frictiekosten komen volledig ten laste van de uittredende Gemeente.
- 11.
Onder frictiekosten wordt verstaan alle incidentele kosten in verband met de uittreding van de Gemeente, zoals de kosten van inhuur externe dienstverlening, kosten onderzoek accountant, kosten boventallig primair personeel, kosten opstellen sociaal plan, kosten boventallig decentrale personele overhead, kosten afwaardering activa.
- 12.
De desintegratiekosten die direct aan de uittredende Gemeente kunnen worden toegerekend, komen integraal voor rekening van de uittredende Gemeente voor de duur van maximaal 5 jaar. Desintegratiekosten die niet direct aan de uittredende Gemeente kunnen worden toegerekend, zoals investeringskosten, afschrijvingskosten, kantoorhuur, salariskosten en inhuur van personeel etc. komen naar rato van de kostenverdeelsleutel als bedoeld in artikel 26 lid 2 van deze regeling, voor rekening van de uittredende Gemeente.
- 13.
Onder desintegratiekosten wordt verstaan alle doorbelaste kosten als gevolg van overcapaciteit in personele en materiele sfeer en andere verplichtingen, die ontstaan als direct gevolg van de uittreding gedurende de in lid 6 genoemde afbouwperiode.
- 14.
De kosten als bedoeld in lid 12 en lid 13 worden door de accountant van Veiligheidsregio Drenthe bepaald aan de hand van de jaarrekeningen over de afgelopen 3 jaar voorafgaand aan de datum van uittreding. De beoordeling van de kosten van uittreden wordt gebaseerd op de feiten en omstandigheden die bekend zijn op het moment van de daadwerkelijke uittreding.
- 15.
Met het oog op het vaststellen van de hoogte van de uittreedsom, als bedoeld in lid 8 en lid 10, vragen de uittredende deelnemer en het Dagelijks bestuur gezamenlijk om een bindend advies aan een onafhankelijke externe deskundige. De kosten voor het inschakelen van de externe deskundige zijn, als onderdeel van de frictiekosten, voor rekening van de uittredende Gemeente.
- 16.
Het Algemeen bestuur stelt de concept-uittredingsregeling vast en stuurt deze aan de Raden ter besluitvorming. De uittredingsregeling is vastgesteld indien tenminste twee derde van de Raden hiertoe besluit.
- 17.
Gedurende de periode tussen het besluit tot uittreding en effectuering daarvan is de uittredende Gemeente gehouden al haar verplichtingen na te komen.
- 18.
De uittreedsom moet binnen een termijn van zes maanden na vaststelling als bedoeld in lid 16 door de uittredende Gemeente zijn voldaan, tenzij in de uittredingsregeling een andere afspraak is gemaakt.
Artikel 31 Wijziging
- 1.
De regeling kan worden gewijzigd bij daartoe strekkende besluiten van tenminste twee derde van de colleges van burgemeester en wethouders.
- 2.
De colleges van tenminste twee derde van de deelnemende gemeenten en het Algemeen bestuur van de veiligheidsregio kunnen voorstellen doen tot wijziging van de regeling. Het Dagelijks bestuur zendt een door het Algemeen bestuur vastgesteld voorstel ter besluitvorming toe aan de colleges van de deelnemende gemeenten.
- 3.
De colleges nemen een besluit op het voorstel na toestemming van de raden, zoals bedoeld in artikel 1, lid 1, 2 en 3 van de Wet en zenden een afschrift van het collegebesluit aan de veiligheidsregio.
- 4.
Indien van tenminste twee derde van de colleges een instemmend besluit is ontvangen is de wijziging getroffen en zal het Algemeen bestuur dit in zijn eerstvolgende vergadering bevestigen.
- 5.
Het Dagelijks bestuur stelt daarna de colleges en de raden zo spoedig mogelijk in kennis van de tot stand gekomen wijziging.
Artikel 32 Opheffing
- 1.
De gemeenschappelijke regeling kan slechts worden opgeheven, indien dit door een wijziging van artikel 8 jo. artikel 9 van de Wet veiligheidsregio´s mogelijk wordt. Opheffing geschiedt in dat geval bij daartoe strekkende besluiten van twee derde van de colleges van de deelnemende gemeenten.
- 2.
Ingeval van opheffing van de gemeenschappelijke regeling besluit het Algemeen bestuur tot liquidatie en stelt daarvoor een liquidatieplan vast. Daarbij kan van de bepalingen van deze regeling worden afgeweken.
- 3.
Het liquidatieplan wordt door het Algemeen bestuur, nadat de raden van de deelnemende gemeenten hun zienswijze hebben kunnen inbrengen, vastgesteld.
- 4.
Het liquidatieplan voorziet ook in de gevolgen die de beëindiging heeft voor het personeel.
- 5.
Het liquidatieplan geeft regels voor de wijze waarop de gemeenten, voor zover het saldo ontoereikend is, zorg dragen voor de nakoming van de verplichtingen van de veiligheidsregio.
- 6.
Het Dagelijks bestuur is belast met de uitvoering van de liquidatie.
- 7.
Het definitieve afwikkelingsvoorstel voor de liquidatie en de bijbehorende vereffening naar de deelnemers (inclusief accountantsverklaring) wordt door het Algemeen bestuur op voordracht van het Dagelijks bestuur vastgesteld.
- 8.
De organen van de veiligheidsregio blijven ook na het tijdstip van opheffing in functie, totdat de liquidatie volledig is voltooid.
Hoofdstuk 13 Slotbepalingen
Artikel 33 Duur van de regeling
De gemeenschappelijke regeling wordt getroffen voor onbepaalde tijd.
Artikel 34 Evaluatie
- 1.
Het Algemeen bestuur kan besluiten tot een evaluatie van deze regeling.
- 2.
Naast het bepaalde in lid 1 vindt evaluatie plaats wanneer tenminste twee derde van de Raden van de Gemeenten daarom vraagt.
Artikel 35 Toezending en bekendmaking
Het College van de gemeente Assen draagt zorg voor bekendmaking van het besluit tot vaststelling van de regeling, van de besluiten tot wijziging en opheffing van de regeling en van besluiten tot toetreding en uittreding in het door die gemeente uitgegeven gemeenteblad.
Artikel 36 Inwerkingtreding
De gewijzigde regeling treedt in werking op 1 juli 2024, onverminderd het bepaalde in artikel 26, lid 3 van de Wet.
Artikel 37 Citeertitel
Deze regeling kan worden aangehaald als gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Drenthe.
Aldus vastgesteld, met in achtneming van artikel 31, eerste lid van deze regeling door de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Aa en Hunze, Assen, Borger-Odoorn, Coevorden, Emmen, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo, Westerveld en De Wolden en bevestigd door het Algemeen bestuur in zijn vergadering van 16 oktober 2024.
M.L.J. Out F. Heerink
Voorzitter Secretaris
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl