Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Overbetuwe houdende regels omtrent digitale vergaderingen van de gemeenteraad (Aanvulling Reglement van Orde gemeenteraad Overbetuwe voor digitale vergaderingen)

Geldend van 14-04-2021 t/m heden

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Overbetuwe houdende regels omtrent digitale vergaderingen van de gemeenteraad (Aanvulling Reglement van Orde gemeenteraad Overbetuwe voor digitale vergaderingen)

De raad van de gemeente Overbetuwe;

gelezen het voorstel van het seniorenconvent van 6 januari 2021;

Overwegende dat:

het Reglement van orde politieke avond gemeente Overbetuwe 2020 niet voorziet in de mogelijkheid van digitale beraadslagingen en besluitvorming;

als gevolg van de coronacrisis het niet altijd mogelijk is om fysieke raadsvergaderingen en voorronden te organiseren waar iedereen bij aanwezig kan zijn;

de wetgever door middel van de Tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming provincies, gemeenten, waterschappen en openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba digitaal vergaderen en besluiten mogelijk heeft gemaakt;

gelet op artikel 16 van de Gemeentewet dat bepaalt dat de raad haar eigen Reglement van orde vaststelt;

b e s l u i t :

vast te stellen

Aanvulling Reglement van Orde gemeenteraad Overbetuwe voordigitale vergaderingen

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Digitaal video-vergaderen

  • 1. De gemeenteraad en de voorronden vergaderen gedurende de periode waarin de Tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming van kracht is zo nodig digitaal.

  • 2. De vergaderstukken voor de video-vergaderingen van de gemeenteraad en van de voorronden zijn openbaar en kunnen door een ieder op de voor de gemeente Overbetuwe gebruikelijke wijze worden ingezien.

  • 3. Er kan tijdens een openbare digitale video-vergadering geen vertrouwelijke informatie of documenten waarover geheimhouding is opgelegd, worden gedeeld.

Artikel 2 Openbaarheid

  • 1. De openbare video-vergadering van de gemeenteraad en voorronden kan door een ieder op afstand op de voor de gemeente Overbetuwe gebruikelijke wijze gevolgd worden.

  • 2. Voor het inspreken bij vergaderingen van de gemeenteraad of tijdens voorronden wordt aan de inspreker de mogelijk aangeboden om digitaal deel te nemen aan de vergadering via een eigen voorziening of via een voorziening in een ruimte van het gemeentehuis of door middel van een videoboodschap of een schriftelijk ingediende tekst.

Hoofdstuk 2 Raadsvergadering

Artikel 3 Voorbereiding

Iedere fractie geeft uiterlijk 24 uur voorafgaand aan de vergadering aan de griffie door welke raadsleden het woord willen voeren over een agendapunt. Wanneer dit betreffende raadslid niet kan deelnemen aan de vergadering geeft de fractie zo spoedig mogelijk aan de griffie of de voorzitter door wie in plaats van het raadslid het woord voert.

Artikel 4 Aanvang digitale vergadering

  • 1. Raadsleden zijn zichtbaar en hoorbaar, zodanig dat de voorzitter en de griffier de identiteit zonder twijfel kunnen vaststellen.

  • 2. Van raadsleden van wie de identiteit niet met zekerheid kan worden vastgesteld, wordt verondersteld dat zij niet deelnemen aan de video-vergadering.

  • 3. De griffier stelt een presentielijst op van de deelnemers van wie de identiteit is vastgesteld en ondertekent de presentielijst samen met de voorzitter. De presentielijst wordt op gebruikelijke wijze gearchiveerd.

  • 4. De vergadering kan door de voorzitter worden geopend indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende raadsleden deelneemt aan de video-vergadering. Bij aanvang van de vergadering zet de voorzitter de microfoons van alle deelnemers, met uitzondering de microfoon van zichzelf, uit.

Artikel 5 Spreekregels

  • 1. De voorzitter geeft het woord aan het raadslid (de raadsleden) waarvan is aangegeven dat zij bij het betreffende agendapunt het woord zullen voeren. De spreekvolgorde wordt bepaald door de voorzitter.

  • 2. Indien een deelnemer het woord wenst (interruptie, verzoek om schorsing), maakt hij dat kenbaar aan de voorzitter.

Artikel 6 Schorsing van de vergadering

  • 1. Op verzoek van een raadslid kan de voorzitter besluiten de vergadering voor een bepaalde tijd te schorsen. De duur van de schorsing wordt voor de aanvang van de schorsing bepaald. Tijdens de schorsing worden alle microfoons en het videobeeld uitgezet.

  • 2. Gedurende de schorsing blijven de raadsleden wel digitaal aanwezig, doch niet zichtbaar, in de vergadering. Raadsleden kunnen met behulp van bijvoorbeeld de telefoon met anderen overleggen.

  • 3. Een minuut voor het einde van de schorsing geeft de voorzitter een geluidssignaal ten teken dat de vergadering bijna wordt heropend.

  • 4. Aan het einde van de schorsing stelt de voorzitter vast dat minimaal het quorum aanwezig is zodat de vergadering heropend kan worden.

Artikel 7 Besluitvorming in raadsvergaderingen

  • 1. Na afronding van de beraadslaging over het agendapunt volgt de besluitvorming.

  • 2. De voorzitter inventariseert eerst of ten aanzien van hetgeen waarover besluitvorming wordt gevraagd (amendement, raadsbesluit of motie), een raadslid een stemverklaring wenst af te leggen. Een stemverklaring is kort en zakelijk.

  • 3. Na het afleggen van eventuele stemverklaringen, inventariseert de voorzitter of er behoefte is aan stemming. Indien een raadslid stemming wenst, maakt hij dit kenbaar door zichtbaar in beeld zijn hand op te steken (visueel) en meldt dit mondeling bij de voorzitter.

  • 4. Indien geen stemming wordt gevraagd en geen negatieve stemverklaring is afgelegd, wordt geacht het voorstel unaniem te zijn aangenomen.

  • 5. Indien door een of meerdere raadsleden wel om (hoofdelijke) stemming wordt gevraagd, vindt stemming in een video-vergadering plaats via de stemmodule iBabs.

  • 6. Indien om (hoofdelijke) stemming wordt gevraagd en de stemmodule in iBabs werkt niet dan zetten de aanwezige raadsleden de microfoon aan. De voorzitter (of griffier) roept de leden van de raad op alfabetische volgorde bij hun naam.

    • a.

      Het raadslid maakt mondeling zijn stem kenbaar door voor of tegen uit te spreken.

    • b.

      De voorzitter (of griffier) gaat pas over tot het uitspreken van een volgende naam indien er geen misverstand kan ontstaan over de mondelinge wilsuitdrukking van het raadslid.

  • 7. Bij een schriftelijke stemming over personen wordt aan ieder raadslid een stembriefje (per mail) gezonden. Binnen 12 uur na afloop van de digitale vergadering, waarin schriftelijk gestemd moest worden, worden de stembriefjes door ieder raadslid, ingeleverd bij de griffie. De echtheid van de stem moet door de voorzitter kunnen worden gecontroleerd. Te laat kenbaar gemaakte stembriefjes worden niet meegenomen in de stemming.

Artikel 8 Storing bij stemming

  • 1. Indien door technische redenen een raadslid dat wel deelneemt aan de vergadering niet in staat is zijn stem uit te brengen, gaat de voorzitter door naar het volgende raadslid.

  • 2. Indien alle overige raadsleden hun stem hebben uitgebracht, controleert de voorzitter of de technische problemen bij het raadslid dat nog niet zijn stem heeft uitgebracht zijn verholpen. Indien de technische problemen zijn verholpen, brengt het raadslid alsnog zijn stem uit. Indien ook op dat moment de technische problemen nog niet zijn verholpen, wordt de stemming gesloten.

  • 3. Indien de voorzitter de wilsuitdrukking van een raadslid door technische redenen niet heeft kunnen vaststellen, wordt dit raadslid geacht niet deel te hebben genomen aan de stemming.

  • 4. Indien door een technisch probleem een raadslid niet kan stemmen, kan verzocht worden om verdagen van de stemming, waarop de vergadering bij gewone meerderheid beslist en meteen vaststelt wanneer dan gestemd gaat worden. Mocht bij de uitgestelde stemming wederom problemen zich voor doen bij (enkele) raadsleden om te kunnen stemmen, kan geen verzoek tot verdaging worden gedaan.

Artikel 9 Moties en amendementen

  • 1. Moties en amendementen worden zo veel mogelijk uiterlijk 24 uur voorafgaand aan de vergadering bij de griffie aangeleverd.

  • 2. Indien moties en amendementen tijdens de vergadering worden ingediend, stuurt de indiener de motie of het amendement per mail naar de griffier.

  • 3. De griffier plaatst de ontvangen moties en amendementen zo spoedig mogelijk in het openbare gedeelte van het raadsinformatiesysteem.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 10 Uitleg

  • 1. Dit reglement dient als aanvulling op het Reglement van orde politieke avond gemeente Overbetuwe.

  • 2. Indien dit reglement ergens niet in voorziet, wordt teruggevallen op het Reglement van orde politieke avond gemeente Overbetuwe, mits niet strijdig met dit reglement of de Gemeentewet.

  • 3. In gevallen waarin dit reglement of het vigerende Reglement van orde niet voorziet of bij twijfel, beslist de raad.

Artikel 11 Inwerkingtreding

De in deze aanvulling opgenomen bepalingen zijn met onmiddellijke ingang van kracht, na de vaststelling van deze aanvulling op het Reglement van orde door de gemeenteraad. Deze aanvulling blijft van kracht gedurende de periode waarop de Tijdelijke wet digitale beraadslaging en besluitvorming provincies, gemeenten, waterschappen en openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba van kracht is.

Artikel 12 Citeerartikel

Dit reglement kan worden aangehaald als: Aanvulling Reglement van Orde gemeenteraad Overbetuwe voor digitale vergaderingen.

Ondertekening

Aldus besloten in zijn openbare vergadering

van 23 maart 2021.

DE RAAD VOORNOEMD,

de plv. griffier,

mr. A.M.P. Raijmakers

de voorzitter,

R.P. Hoytink-Roubos