Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Loon op Zand houdende regels omtrent de adviesraad (Verordening Adviesraad Sociaal Domein Loon op Zand)

Geldend van 13-04-2021 t/m heden

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Loon op Zand houdende regels omtrent de adviesraad (Verordening Adviesraad Sociaal Domein Loon op Zand)

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      Adviesraad Sociaal Domein (Adviesraad): participatieorgaan, zoals bedoeld in

    • b.

      deze verordening;

    • c.

      College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Loon op Zand;

    • d.

      Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

    • e.

      Ambtelijk aanspreekpunt: een beleidsmedewerker van de gemeente, die de Adviesraad ondersteunt.

  • 2.

    Voor zover niet anders is bepaald, worden begrippen in deze verordening gebruikt in dezelfde betekenis als in de Wmo-, Jeugd- en Participatiewet.

Artikel 2 Doelstelling

De Adviesraad is een onafhankelijk adviesorgaan, vormgegeven in de Stichting Adviesraad Sociaal domein, dat het gemeentelijk beleid rondom het sociaal domein vanuit het perspectief van de burger/ervaringsdeskundige bekijkt en vanuit dit perspectief een bijdrage levert aan het verbeteren van het gemeentelijk beleid.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden

  • 1. De Adviesraad adviseert over de beleidsterreinen behorende bij de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de Jeugdwet, de Participatiewet, de Inburgeringswet, Armoedebeleid en Schuldhulpverlening en daarmee samenhangende onderwerpen voor zover deze een relatie of raakvlak hebben met zelfredzaamheid of participatie.

  • 2. De Adviesraad beperkt zich wat betreft zijn advisering op het beleidsterrein behorend bij de Participatie tot beleidszaken die niet behoren tot de adviestaak van de ‘Participatieraad Baanbrekers’.

  • 3. De Adviesraad heeft als taak het college gevraagd of ongevraagd te adviseren over het te voeren gemeentelijk beleid binnen het sociaal domein, evenals over de uitvoering en de uitgaven hiervan. Dit vertaalt zich in de volgende functies:

    • a.

      een beleidsmatige functie: de gemeente streeft ernaar de invulling van het beleid zo dicht mogelijk aan te laten sluiten op de ondersteuningsbehoefte en de zorgvraag. Daarvoor moet er voldoende kennis zijn van de praktijk. De Adviesraad is in dat kader een belangrijke informatiebron voor de gemeente;

    • b.

      een signaleringsfunctie: de Adviesraad signaleert leemten en knelpunten in beleid en uitvoering;

    • c.

      een sparringsfunctie: de Adviesraad fungeert als sparringpartner voor de

    • a.

      gemeente tijdens de beleidsontwikkeling;

    • d.

      een evaluatiefunctie: de Adviesraad volgt de uitvoering van het gemeentelijk beleid binnen het sociaal domein(monitoring) en adviseert over eventuele bijstellingen van dit beleid;

    • e.

      een inspraakfunctie.

  • 4. De Adviesraad brengt in ieder geval advies uit over:

    • a.

      de ontwikkeling en vaststelling van nieuw beleid binnen het sociaal domein, aanpassingen van bestaand beleid en evaluaties;

    • b.

      beleidsnota’s met betrekking op de Wmo, Jeugdhulp, Inburgering, Armoede, Schuldhulpverlening, alsmede daarmee samenhangende onderwerpen voor zover deze een relatie hebben met zelfredzaamheid of participatie, met dien verstande dat de Adviesraad, wat betreft participatie, zich beperkt tot beleidszaken, die niet behoren tot de adviestaak van de Participatieraad Baanbrekers;

    • c.

      verordeningen en beleidsregels die betrekking hebben op de uitvoering van de Wmo en de Jeugdwet;

    • d.

      de aanbestedingsprocedures die betrekking hebben op de uitvoering van de Wmo en de Jeugdwet, voor zover niet wettelijk bepaald;

    • e.

      onderzoeken naar cliëntervaringen op het gebied van de Wmo en de Jeugdwet;

    • f.

      de wijze waarop cliënten keuzevrijheid wordt geboden binnen de Wmo en de Jeugdwet.

  • 5. Om deze adviestaak zo goed mogelijk te kunnen vervullen:

    • a.

      verzamelt de Adviesraad informatie over zaken die het sociaal domein betreffen;

    • b.

      onderhoudt de Adviesraad contacten met belangenorganisaties, instellingen, verschillende doelgroepen en personen die te maken hebben of krijgen met de Wmo en Jeugdwet.

  • 6. De Adviesraad is geen klachtorgaan en is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften en andere zaken, voor zover die betrekking hebben op individuele cliënten.

  • 7. De leden van de Adviesraad mogen geen individuele of groepen cliënten bijstaan in rechtsprocedures over de beleidsterreinen genoemd in artikel 3 van deze verordening.

Artikel 4 Samenstelling en omvang

  • 1. De Adviesraad bestaat uit minimaal vijf en maximaal negen leden.

  • 2. De leden zijn ingezetenen van de gemeente Loon op Zand.

  • 3. De Adviesraad is zelf verantwoordelijk voor de werving en selectie van de leden.

  • 4. De Adviesraad draagt deze leden voor aan het college die hen benoemt voor de duur van 4 jaar met de mogelijkheid tot herbenoeming.

  • 5. Het college kan om zwaarwegende reden gemotiveerd van een (her)benoeming afzien.

  • 6. De Stichting Adviesraad Sociaal domein kiest uit zijn midden een dagelijks bestuur.

  • 7. Het college kan bij ernstig disfunctioneren van een lid op verzoek van de Adviesraad de aanstelling van betreffend lid beëindigen.

  • 8. Het lidmaatschap van de Adviesraad is niet verenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad, het beroepsmatig werkzaam zijn voor de gemeente, of het beroepsmatig werkzaam zijn voor plaatselijke instellingen op het terrein van de Wmo, Jeugd- en/of Participatiewet.

  • 9. Indien het ledenaantal van de Adviesraad daalt tot onder de 5, dan worden de werkzaamheden van de Adviesraad opgeschort tot het tijdstip dat de Adviesraad opnieuw minimaal 5 leden telt.

  • 10. Overige regels rondom de interne organisatie en werkwijze van de Adviesraad zijn opgenomen in het document “huishoudelijk reglement Adviesraad Sociaal Domein Loon op Zand”, welke wordt vastgesteld door de Stichting Adviesraad Sociaal Domein.

  • 11. Als bepalingen in het huishoudelijk reglement strijdig zijn met bepalingen in deze verordening, zijn de bepalingen in deze verordening lijdend.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de Adviesraad vinden plaats met een frequentie die noodzakelijk wordt geacht door de Adviesraad met een minimum van zes per jaar.

  • 2. De vergaderingen van de Adviesraad zijn openbaar, tenzij de meerderheid van de Adviesraad (de helft plus een van het aantal leden dat aanwezig is ter vergadering) hiertegen zwaarwegende bezwaren heeft.

  • 3. De vergaderingen worden voorgezeten door de voorzitter en in ieder geval bijgewoond door het ambtelijk aanspreekpunt.

  • 4. Indien de voorzitter verhinderd is, neemt de waarnemend voorzitter de zaken waar onder dezelfde condities als de voorzitter.

  • 5. De Adviesraad stelt ad hoc of structurele werk- of themagroepen in voor de uitvoering van verschillende taken.

  • 6. De wethouder Sociaal Domein sluit zo vaak dit nodig is, doch minimaal één keer per jaar aan bij een vergadering van de Adviesraad.

  • 7. Gemeentelijke en externe deskundigen kunnen per onderwerp worden uitgenodigd om aan een vergadering van de Adviesraad deel te nemen.

  • 8. Leden van de Adviesraad kunnen deelnemen aan de vergaderingen van de gezamenlijke adviesraden in de regio Hart van Brabant.

Artikel 6 Advisering en besluitvorming

  • 1. De Adviesraad wordt betrokken bij het gehele proces van beleidsvorming.

  • 2. Het college vraagt de Adviesraad in ieder geval om advies bij de in artikel 3.2 vermelde zaken.

  • 3. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. Dit houdt in ieder geval in dat de Adviesraad tijdig wordt betrokken bij het vaststellen van nieuw beleid, dan wel het aanpassen van bestaand beleid, bij het ontwikkelen en vaststellen van visies, zoals het formuleren van uitgangspunten en op inhoud bepalen van hoofdlijnen, en bij evaluaties;

  • 4. Bij beleidsontwikkeling die zich afspeelt in de regio Hart van Brabant, dan wel in andere intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, trekken Adviesraad, beleidsmedewerker van de gemeente en gemeentebestuur zoveel mogelijk met elkaar op. De Adviesraad kan in samenwerking met de regionale adviesraden een preadvies uitbrengen. Dit advies wordt, al dan niet aangevuld met lokale adviezen, aan het college gestuurd.

  • 5. De adviezen van de Adviesraad zijn niet vrijblijvend, in die zin dat de gemeente bij de uiteindelijke besluitvorming alleen beargumenteerd en met redenen omkleed van het advies kan afwijken.

  • 6. Over de inhoud van beleidsplannen en verordeningen beslist het bevoegd gemeentelijk orgaan.

  • 7. Het college geeft binnen zes weken, een schriftelijk reactie op het door de Adviesraad uitgebrachte advies.

  • 8. De Adviesraad verstrekt aan het college alle gewenste inlichtingen over zijn werkzaamheden.

Artikel 7 Informatieverschaffing

De Adviesraad ontvangt van gemeentewege alle informatie die nodig is voor zijn taakvervulling, op een zodanig tijdstip dat invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming. Dit geldt ook voor beleidsontwikkelingen die in de regio Hart van Brabant plaatsvinden waarbij de gemeente actief betrokken is.

Artikel 8 Faciliteiten en vergoedingen

  • 1. Op verzoek van de Adviesraad stelt het college faciliteiten beschikbaar die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren, zowel lokaal als in de regio.

  • 2. De Adviesraad wordt, indien gewenst, gefaciliteerd om externe ondersteuning te regelen voor het notuleren van de vergaderingen.

  • 3. De Adviesraad heeft een ambtelijk aanspreekpunt die hem faciliteert in de informatieverschaffing hem in contact brengt met inhoudelijke deskundige ambtenaren.

  • 4. De kosten die de Adviesraad moet maken voor de uitoefening van zijn taak, komen ten laste van de gemeente. Tot deze kosten behoren:

    • a.

      onkostenvergoeding leden;

    • b.

      reiskosten;

    • c.

      kosten voor het raadplegen van deskundigen;

    • d.

      kosten voor deskundigheidsbevordering;

    • e.

      kosten voor functioneren en onderhoud van de website en voor de benodigde (koepel)organisaties;

    • f.

      kosten voor (externe ondersteuning voor) het opmaken van de notulen.

  • 5. Voor de maand mei van enig jaar wordt jaarlijks door de Adviesraad een begroting opgesteld en ter fiattering voorgelegd aan het college.

  • 6. Over de besteding van het door het college beschikbaar gestelde geld, wordt jaarlijks aan het college verantwoording afgelegd.

  • 5. Jaarlijks wordt door het college voor de Adviesraad een budget beschikbaar gesteld voor de kosten, zoals genoemd onder artikel 8 lid 4a t/m f in deze verordening.

Artikel 9 Slotbepaling

Opheffing van de Adviesraad kan slechts geschieden bij besluit van de Gemeenteraad na de Adviesraad hierover gehoord hebbende.

Artikel 10. In- en uitwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2. Tegelijk met de inwerkingtreding van deze verordening, wordt de ‘Verordening Wmo-Adviesraad gemeente Loon op Zand 2012’ ingetrokken;

  • 3. Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening Adviesraad Sociaal Domein Loon op Zand’.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 1 april 2021.

De griffier,

De burgemeester,