Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR656410
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR656410/1
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist houdende regels omtrent vergunningen, toezicht en handhaving
Geldend van 09-03-2021 t/m heden
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist houdende regels omtrent vergunningen, toezicht en handhaving1. INLEIDING
1.1 AANLEIDING
Waarom een Uitvoeringsprogramma?
In vervolg op ons VTH-beleidsplan 2019-2022 presenteren wij hierbij ons Uitvoeringsprogramma 2021 voor de uitvoering van onze taken op het gebied van Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH). Dit programma geeft weer hoe wij in 2021 samen met onze inwoners, ondernemers en partners ervoor willen zorgen dat de kwaliteit van onze (fysieke) leefomgeving geborgd blijft en verbeterd wordt. We geven hiermee zo concreet mogelijk weer welke VTH-taken we uitvoeren (programmeren). Dit alles om bij te dragen aan het goede leven in Zeist.
1.1 WETTELIJK KADER
Over welke VTH-taken gaat dit Uitvoeringsprogramma?
Dit Uitvoeringsprogramma gaat over de wettelijke taken die een relatie hebben met de (fysieke) leefomgeving voor zover hieraan een Vergunningen-, Toezicht- en/of Handhavings-component vast zit. Voor de volledige uiteenzetting van het wettelijk kader verwijzen wij naar Bijlage 1 van het Bijlagenboek. Voor de duidelijkheid geven wij hierbij aan dat de VTH-taken die door de Omgevingsdienst Regio Utrecht (OdrU) en de Veiligheidsregio Utrecht (VrU) niet binnen het kader van dit beleidsplan vallen.
1.2 LEESWIJZER
Hoe moet dit Uitvoeringsprogramma gelezen worden?
Dit Uitvoeringsprogramma geeft weer hoe we onze VTH-taken programmeren voor 2021. U treft een weergave aan van de VTH-taken (Hoofdstuk 2), de VTH-Uitvoeringsorganisatie (Hoofdstuk 3), de prioriteiten (Hoofdstuk 4), de doelen (Hoofdstuk 5), de ontwikkelingen 2021 (Hoofdstuk 6) en de VTH-activiteiten in 2021 uitgewerkt in Geprogrammeerde werkzaamheden in de vorm van Activiteitenkaarten en Reguliere werkzaamheden (Hoofdstuk 7). De toelichting op de onderdelen uit dit VTH-Uitvoeringsprogramma treft u in het VTH-Bijlagenboek.
2. VTH-TAKEN
Hieronder staat per werkveld aangegeven welke taken tot het werkveld worden gerekend.
3. VTH-ORGANISATIE
4. PRIORITEITEN
Hieronder treft u naast de landelijke prioriteiten, de prioriteiten aan die op basis van de Omgevingsanalyse zijn bepaald. Deze zijn hieronder uitgesplitst per thema en in de prioriteit Hoog en Gemiddeld.
5. DOELEN
Voor het bereiken van de optimale kwaliteit van de uitvoering van onze VTH-taken en het kunnen monitoren van de resultaten is het van belang om doelen te stellen. In ons VTH-Beleid hebben we de beleidsdoelen voor de beleidsperiode benoemd. Dit zijn onze doelen op hoofdlijnen. Voor de duidelijkheid hebben we deze doelen hieronder nogmaals benoemd.
De beleidsdoelen hebben we hieronder verder uitgewerkt met doelen voor de verschillende taakvelden, Vergunningen, Toezicht en Handhaving. Hiermee maken we duidelijk welke doelen we willen bereiken met de uitvoering van specifiek deze taken.
We maken onze doelen waar mogelijk nog concreter In de Activiteitenkaarten voor de Geprogrammeerde werkzaamheden (Hoofdstuk 7). Hierin staat per activiteit beschreven welke specifieke doelen we nastreven voor de betreffende activiteit.
6. ONTWIKKELINGEN 2021
Corona
We kunnen er niet om heen. COVID-19 houdt ons allen al langere tijd in zijn greep met tot gevolg de beperkende maatregelen vanuit het Rijk om de volksgezondheid te beschermen. Dat heeft zijn invloed op ons als organisatie maar ook op de inwoners en de fysieke leefomgeving waarin ze verblijven. Als organisatie zijn we ingericht op het zoveel mogelijk thuiswerken. Echter, welke invloed heeft dit op de fysieke leefomgeving waarvoor we ons inzetten? Het is vooralsnog niet duidelijk in hoeverre de beperkende maatregelen nog van kracht blijven (voor een gedeelte van) dit jaar. Het betekent op dit moment wel dat veel inwoners vooral thuis of in hun directe omgeving een groot deel van hun tijd besteden. Zo zien we dat zij ervoor kiezen om te investeren in hun woning. Het aantal bouwaanvragen blijft dan ook onverminderd hoog, alleen zien we dat het vooral de kleinere bouwplannen zijn. Deze lijn verwachten we ook in 2021 terug te zien.
Omgevingswet
De Omgevingswet bundelt en moderniseert alle wet- en regelgeving rondom de fysieke leefomgeving. In de praktijk gaat het o.a. over anders werken. Wat we als gemeente willen en doen moet meer dan voorheen in samenhang gebeuren. Ruimtelijke ordening wordt ruimtelijke ontwikkeling inclusief opgaven rondom o.a. duurzaamheid, gezondheid en leefbaarheid. De gemeente Zeist handelt en denkt vanuit ruimtelijke mogelijkheden en vertrekt daarbij vanuit gebiedswaarden en –kwaliteiten. De invoering van de Omgevingswet zorgt ervoor dat we dit ook met een passend instrumentarium doen: een omgevingsvisie, één omgevingsplan en een verordening voor de totale fysieke leefomgeving. Alle data en informatie moet voor alle betrokkenen op dezelfde wijze en in dezelfde mate beschikbaar en ontsloten worden. Voor de omgevingsvisie is een routekaart opgesteld. Om te komen tot een omgevingsplan is o.a. gewerkt aan een pilot omgevingsplan, oftewel een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte. Eén verordening die alle bestaande verordeningen vervangt moet eind 2021 gereed zijn. Op moment van schrijven zijn er landelijk twijfels te bespeuren over de inwerkingtreding van de Omgevingswet. In hoeverre de Omgevingswet daadwerkelijk op 1 januari 2022 in werking zal treden, zal moeten blijken. In de tussentijd zetten we ons in om bij een eventuele inwerkingtreding de basis op orde te hebben. Dat betekent het scholen van medewerkers, juridische documenten op orde hebben en (nieuwe) software inrichten en testen.
Wet private kwaliteitsborging
In plaats van de gemeente controleert een (private) kwaliteitsborger gedurende het ontwerp- en uitvoeringsproces of wordt gebouwd volgens Bouwbesluit 2012. Een kwaliteitsborger werkt met een ‘instrument’ (een beoordelingsmethodiek). In het instrument staat beschreven hoe de kwaliteitsborging en bijbehorende controles (o.a. diepgang, frequentie) worden uitgevoerd. Voor de gemeente vervalt grotendeels de technisch-inhoudelijke toetsing aan het Bouwbesluit en komt er een aantal voornamelijk administratieve taken bij, zoals de controle of het juiste instrument voor kwaliteitsborging is toegepast en een controle of er sprake is van een erkende kwaliteitsborger. Zij toetsen in het voorgenomen stelsel niet langer aan bouwtechnische voorschriften en zij houden geen toezicht meer op het bouwen tijdens de bouw wat betreft de naleving van die voorschriften. Gemeenten houden bij vergunningverlening wel hun taken in het kader van de toetsing aan bestemmingplannen, bouwverordening, welstand en omgevingsveiligheid. Een groot deel van de werkzaamheden in het kader van de vergunningverlening voor het bouwen zal dus blijven bestaan. Gemeenten houden ook het toezicht en de handhaving voor de bestaande voorraad.
Het landelijke stelstel van private kwaliteitsborging moet gelijktijdig met de Omgevingswet inwerkingtreden. Omdat het in 2020 vanwege COVID-19 niet mogelijk is gebleken deel te nemen aan een proefproject, wordt onder de huidige omstandigheden bekeken of dit in 2021 wel mogelijk is. Daarbij zullen we contact leggen met regiogemeenten en de omgevingsdienst OdrU.
Breedplaatvloeren
Op 27 mei 2017 is een in aanbouw zijnde parkeergarage op Eindhoven Airport ingestort. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat door verschillende factoren dit incident heeft kunnen plaatsvinden. Een belangrijke factor hierin is het gebruik van betonnen breedplaatvloeren. Vanuit het Rijk zijn gemeenten daarom opgeroepen om te inventariseren waar deze constructie is toegepast in hun gemeente. Aan de hand van deze inventarisatie kunnen gebouweigenaren worden gewezen op de veiligheidsrisico’s en daarvoor maatregelen treffen. De gemeente heeft hierin een toezichthoudende rol. De verantwoordelijke minister heeft in mei 2019 aangegeven een onderzoeksplicht in te stellen voor gebouweigenaren. Deze onderzoeksplicht is in 2020 opgenomen in de Regeling Bouwbesluit 2012. Het is hierdoor een wettelijk afdwingbare verplichting voor gebouweigenaren om aan deze onderzoeksplicht te voldoen. De termijn waarbinnen dit onderzoek moet worden uitgevoerd, is gesteld op 1 april 2021. We hebben in 2020 een voorselectie gemaakt van panden die onder de criteria van de onderzoeksplicht vallen. Inmiddels hebben al die gebouweigenaren een brief gehad en zullen we ze zo goed mogelijk begeleiden om het onderzoek te laten uitvoeren.
Portiekflats
Voordat het Bouwbesluit in werking trad (1992) werd ten aanzien van brandveiligheid een ladderwagen als alternatieve vluchtweg aangemerkt. Wegens herpositionering van de ladderwagen in de regio, kan dit niet langer gezien worden als alternatieve vluchtweg. Om die reden is het van belang om portiekflats waarvoor deze voorziening gold te inventariseren en het brandveiligheidsniveau te onderzoeken.
In 2020 is er een handreiking vanuit het ministerie Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) ter beschikking gesteld. In 2021 zullen we samen met de VRU deze inventarisatie afronden en bekijken welke stappen er gezet moeten worden op dit punt.
VTH software
Met de komst van de Omgevingswet kijken we kritisch naar onze werksystemen. We kiezen ervoor om afscheid te nemen van de huidige werksystemen en over te gaan op een nieuw systeem; Centric Leefomgeving. In 2021 richten we dit systeem in en zorgen we voor een goede overgang, zodat lopende werkzaamheden zo min mogelijk worden verstoord. Door nu al werkzaamheden uit te voeren in dit nieuwe systeem, is de overgang naar de Omgevingswet een kleinere stap om te zetten.
7. VTH-ACTIVITEITEN
7.1 Inleiding
Hoe de gemeente Zeist concreet invulling geeft aan haar VTH-taken in 2021 wordt in dit hoofdstuk beschreven. Wij verdelen de beschikbare capaciteit in onze Uitvoeringsorganisatie (zie Hoofdstuk 3) in Geprogrammeerde werkzaamheden (Activiteitenkaarten) en Reguliere werkzaamheden.
Hoge prioriteit
Voor onze VTH-taken met een Hoge prioriteit is ruimte beschikbaar binnen de reguliere capaciteit in 2021. Zij krijgen voorrang ten opzichte van de reguliere werkzaamheden die gelden als gemiddelde of lage prioriteit.
Reguliere werkzaamheden
Voor alle VTH-taken met een Gemiddelde of Lage prioriteit en alle overige VTH-taken zijn aan te merken als reguliere activiteiten. Deze taken voeren we uit binnen de beschikbare capaciteit die niet wordt ingezet voor VTH-taken met een hoge prioriteit.
7.2 Overzicht Activiteitenkaarten
Hieronder staat toegelicht hoe u de Activiteitenkaarten kunt ‘lezen’ en wat u hierin terug kunt vinden.
NAAM ACTIVITEIT |
|
Omschrijving taak Wat doen we? |
Algemene taakbeschrijving. Wat houdt de taak in? |
Relatie VTH-beleid Wat vinden we belangrijk? |
Beschrijving van de relatie tussen de (deel-)taak, de hieronder beschreven doelstellingen en het overkoepelende VTH-Beleid. Welke plek heeft deze (deel-) taak binnen het VTH-Beleid en/of risicoanalyse (prioritering)? |
Doelstellingen Welk(e) doel(en) willen we bereiken? |
Verwijzing naar het VTH-beleid en/of taakdoelstellingen. Wat wil de gemeente dit jaar bereiken met deze taak? |
Monitoringsindicatoren – Hoe meten we dit? |
Weergave van de indicatoren (kwantitatief/kwalitatief) waarmee we kunnen meten of we de doelstellingen kunnen bereiken. |
Uitvoerder Wie voert/voeren deze activiteit uit? |
Beschrijving van degene die de taak uitvoeren, bijv. Gemeente en/of Politie en/of Samenwerkingspartner(s). |
Strategie Hoe gaan we dit doen? |
Verwijzing naar de strategieën uit het VTH-beleid waarmee wordt aangegeven welke strategie(ën) wordt/worden toegepast op deze taak. |
Jaarverslag Wat hebben we afgelopen jaar gedaan? |
Verslaglegging van of en in hoeverre de doelstellingen uit het Uitvoeringsprogramma van het voorgaande jaar zijn behaald? |
Evaluatie en bijsturing Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen? |
Scherpe uitwerking en ‘waarom’. De link tussen doelstelling, resultaat en bijsturing is erg belangrijk. In hoeverre wordt de inzet bijgesteld? Worden doelstellingen aangevuld/aangepast/gehandhaafd t.o.v. het vorige jaar? |
Uitvoeringsprogramma 2021 Wat gaan we het komende jaar programmeren? |
Beschrijving van de uit te voeren activiteit en de beschikbare capaciteit. |
Verder zijn de groene activiteitenkaarten gerelateerd aan vergunningenactiviteiten. De gele activiteitenkaarten hebben betrekking op toezichtactiviteiten. De oranje activiteitenkaarten zijn gerelateerd aan handhavingsactiviteiten.
Wij onderscheiden de volgende activiteitenkaarten:
Nr. |
Titel Activiteitenkaart |
1. |
BEHANDELEN OMGEVINGSVERGUNNINGEN & MELDINGEN |
2. |
TOEZICHT OP OMGEVINGSVERGUNNINGEN & MELDINGEN |
3a. |
BEHANDELEN VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN - Evenementenvergunningen Categorie B en C |
3b. |
HANDELEN VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN - Dhw- en Horeca-exploitatievergunningen |
4a. |
TOEZICHT VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN - Toezicht op Evenementenvergunningen Categorie B en C |
4b. |
TOEZICHT VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN - Toezicht op Dhw- en Horeca-exploitatievergunningen |
5. |
UITVOEREN VAN BUURT-/WIJK-/GEBIEDSGERICHT TOEZICHT FYSIEKE LEEFOMGEVING |
6. |
UITVOEREN VAN BUURT-/WIJK-/GEBIEDSGERICHT TOEZICHT OPENBARE RUIMTE |
7. |
JURIDISCHE ONDERSTEUNING, HANDHAVING & BELEID |
1. BEHANDELEN OMGEVINGSVERGUNNINGEN & MELDINGEN |
|
Omschrijving taak Wat doen we? |
|
Relatie VTH-beleid Wat vinden we belangrijk? |
|
Doelstellingen Welk(e) doel(en) willen we bereiken? |
|
Monitoringsindicatoren – Hoe meten we dit? |
|
Uitvoerder Wie voert/voeren deze activiteit uit? |
Gemeente Zeist, Team Ruimtelijke Ontwikkeling met adviserende partners. |
Strategie Hoe gaan we dit doen? |
Preventiestrategie
Vergunningenstrategie
|
Jaarverslag 2020 Wat hebben we afgelopen jaar gedaan? |
We hebben in totaal 770 aanvragen behandeld. Dit waren 595 aanvragen voor een omgevingsvergunning en 175 concept aanvragen. Van dit aantal is één vergunning van rechtswege ontstaan. |
Evaluatie en bijsturing Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen? |
Er zijn in 2020 veel aanvragen omgevingsvergunning ontvangen. Vanwege corona zijn het veelal kleinere aanvragen die zien op verbouw van woningen. Dat betekent dat er veel losse vragen aan ons worden gesteld. Om te voorkomen dat er onvolledige aanvragen of losse vragen blijven binnenkomen, dringen we eerder aan op het indienen van een concept aanvraag. |
Uitvoeringsprogramma 2021 Wat zetten we aan capaciteit in? |
Voor het behandelen van omgevingsvergunningen en meldingen zetten we 7,6 fte in. |
2. TOEZICHT OP OMGEVINGSVERGUNNINGEN & MELDINGEN |
|
Omschrijving taak Wat doen we? |
|
Relatie VTH-beleid Wat vinden we belangrijk? |
|
Doelstellingen Welk(e) doel(en) willen we bereiken? |
|
Monitoringsindicatoren – Hoe meten we dit? |
|
Uitvoerder Wie voert/voeren deze activiteit uit? |
Gemeente Zeist, Team Ruimtelijke Ontwikkeling, VrU |
Strategie Hoe gaan we dit doen? |
Toezichtstrategie
|
Jaarverslag 2020 Wat hebben we afgelopen jaar gedaan? |
Het toezicht is ondanks corona gewoon doorgegaan. Wel hebben we gemerkt dat de omgeving rond bouwprojecten actiever het contact met de gemeente zoekt. Reden hiervoor is dat veel mensen thuis(werken) en/of in hun directe omgeving verblijven door de coronamaatregelen. Grotere projecten waarbij samen met de VRU toezicht wordt gehouden, hebben een deel van het jaar niet plaatsgevonden vanwege de coronamaatregelen. |
Evaluatie en bijsturing Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen? |
De inzet die we doen op toezicht wordt als voldoende gezien. Van bijsturing is dan ook geen sprake. |
Uitvoeringsprogramma 2021 Wat zetten we aan capaciteit in? |
Voor het houden van toezicht op omgevingsvergunningen en meldingen hebben we 2 fte in beschikbaar. Toezicht op het gebied van asbestverwijdering is ondergebracht bij de OdrU. |
3a. BEHANDELEN VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN Evenementenvergunningen Categorie B en C |
|
Omschrijving taak Wat doen we? |
|
Relatie VTH-beleid Wat vinden we belangrijk? |
|
Doelstellingen Welk(e) doel(en) willen we bereiken? |
|
Monitoringsindicatoren – Hoe meten we dit? |
|
Uitvoerder Wie voert/voeren deze activiteit uit? |
Gemeente Zeist, Team Veiligheid, Vrijetijdseconomie, Ondernemersplein en Wijkzaken, VrU, OdrU, Politie |
Strategie Hoe gaan we dit doen? |
Preventiestrategie
Vergunningenstrategie
|
Jaarverslag 2020 Wat hebben we afgelopen jaar gedaan? |
Vanaf begin maart 2020 hebben er zich geen evenementen meer voor gedaan vanwege de coronamaatregelen. |
Evaluatie en bijsturing Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen? |
Het is niet nodig om bij te sturen. We verwachten in 2021 dat er weer meer ruimte komt voor evenementen. Dit zal onder de nieuwe omstandigheden in verband met corona de nodige afstemming en extra toetsing met zich meebrengen. Denk bijvoorbeeld aan afstemming met de VRU en de GGD. |
Uitvoeringsprogramma 2021 Wat zetten we aan capaciteit in? |
Het behandelen van aanvragen evenementenvergunningen/meldingen categorie B en C valt binnen de 1,67 fte die beschikbaar is. |
3b. BEHANDELEN VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN Drank- en horecavergunningen en Horeca-exploitatievergunningen |
|
Omschrijving taak Wat doen we? |
|
Relatie VTH-beleid Wat vinden we belangrijk? |
|
Doelstellingen Welk(e) doel(en) willen we bereiken? |
|
Monitoringsindicatoren – Hoe meten we dit? |
|
Uitvoerder Wie voert/voeren deze activiteit uit? |
Gemeente Zeist, Team Veiligheid, Vrijetijdseconomie, Ondernemersplein en Wijkzaken, VrU, OdrU, Politie |
Strategie Hoe gaan we dit doen? |
Preventiestrategie
Vergunningenstrategie
|
Jaarverslag 2020 Wat hebben we afgelopen jaar gedaan? |
Op het gebied van horeca is het een relatief rustig jaar geweest. In de korte periode dat de horeca wel open was, hebben we ons vooral beziggehouden met vragen van ondernemers om binnen de coronamaatregelen hun activiteiten te ontplooien. We hebben in de eerste helft van 2020 zelf actief het contact gezocht met (horeca)ondernemers. Doel hiervan was om waar nodig te ondersteunen bij het inrichten van hun bedrijf zodat de hygiëne richtlijnen konden worden nageleefd. |
Evaluatie en bijsturing Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen? |
We hebben gemerkt dat het aantal aanvragen sterk terugliep in 2020. De horeca is voor een groot deel van het jaar dicht geweest vanwege de coronamaatregelen. Van bijsturen is echter geen sprake. We verwachten dat in 2021 er meer ruimte komt voor de horeca om weer actief te gaan ondernemen. |
Uitvoeringsprogramma 2021 Wat zetten we aan capaciteit in? |
Het behandelen van drank- en horecavergunningen en exploitatievergunningen valt binnen de 1,67 fte die beschikbaar is. |
4a. TOEZICHT VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN Toezicht op Evenementenvergunningen Categorie B en C |
|
Omschrijving taak Wat doen we? |
|
Relatie VTH-beleid Wat vinden we belangrijk? |
|
Doelstellingen Welk(e) doel(en) willen we bereiken? |
|
Monitoringsindicatoren – Hoe meten we dit? |
|
Uitvoerder Wie voert/voeren deze activiteit uit? |
Gemeente Zeist, Team Beheer Openbare Ruimte, OdrU, VrU, Politie |
Strategie Hoe gaan we dit doen? |
Toezichtstrategie
|
Jaarverslag 2020 Wat hebben we afgelopen jaar gedaan? |
Vanwege het wegvallen van evenementen door corona, heeft er op dit onderdeel geen toezicht hoeven plaatsvinden. |
Evaluatie en bijsturing Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen? |
Het toezicht dat normaliter voor evenementen wordt ingezet, heeft nu op de coronamaatregelen in de breedste zin van het woord plaatsgevonden. We verwachten dat in 2021 meer ruimte ontstaat voor evenementen, waarbij toezicht ook weer zal worden ingezet. Een mogelijk extra toezicht element bij evenementen zal de nog geldende coronamaatregelen zijn. We verwachten niet dat dit tot veel extra werk zal leiden, zodat bijsturing niet nodig is. |
Uitvoeringsprogramma 2021 Wat zetten we aan capaciteit in? |
Dit onderdeel is sterk vraag gestuurd. Het toezicht valt binnen de reguliere capaciteit van 9 fte die beschikbaar is. |
4b. TOEZICHT VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN Toezicht op Dhw- en Horeca-exploitatievergunningen |
|
Omschrijving taak Wat doen we? |
|
Relatie VTH-beleid Wat vinden we belangrijk? |
|
Doelstellingen Welk(e) doel(en) willen we bereiken? |
|
Monitoringsindicatoren – Hoe meten we dit? |
|
Uitvoerder Wie voert/voeren deze activiteit uit? |
Gemeente Zeist, Team Beheer Openbare Ruimte, OdrU, VrU, Politie |
Strategie Hoe gaan we dit doen? |
Toezichtstrategie
|
Jaarverslag 2020 Wat hebben we afgelopen jaar gedaan? |
Vanaf begin maart 2020 hebben er zich geen evenementen meer voor gedaan en is voor een groot deel van het jaar de horeca gesloten vanwege de coronamaatregelen. Op de momenten dat de horeca wel open was, hebben we toezicht bij horeca gehouden dat zag op naleving van de coronamaatregelen. |
Evaluatie en bijsturing Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen? |
Op dit punt hebben we weinig inzet hoeven plegen. Voor 2021 verwachten we een verruiming van de coronamaatregelen en zal het toezicht zich meer gaan toespitsen op het ordelijk verloop van het openen van de horeca. |
Uitvoeringsprogramma 2021 Wat zetten we aan capaciteit in? |
Voor horeca gerelateerd toezicht zien we op dit moment een totaal van 2 fte als voldoende. Mocht tussentijdse bijsturing nodig zijn, dan biedt de totale capaciteit (9 fte) voldoende ruimte om hierop in te spelen. |
5. UITVOEREN VAN BUURT-/WIJK-/GEBIEDSGERICHT TOEZICHT FYSIEKE LEEFOMGEVING |
|
Omschrijving taak Wat doen we? |
|
Relatie VTH-beleid Wat vinden we belangrijk? |
|
Doelstellingen Welk(e) doel(en) willen we bereiken? |
|
Monitoringsindicatoren – Hoe meten we dit? |
|
Uitvoerder Wie voert/voeren deze activiteit uit? |
Gemeente Zeist, Team Ruimtelijke Ontwikkeling, VrU, OdrU, Politie, Utrechts Landschap |
Strategie Hoe gaan we dit doen? |
Toezichtstrategie
|
Jaarverslag 2020 Wat hebben we afgelopen jaar gedaan? |
Vanwege corona hebben er minder gebiedscontroles plaatsgevonden. De norm is om thuis te werken. Wel werken we aan het digitaal kunnen opsporen van wijzigingen op het gebied van bouw. Zo hebben we ingezet een applicatie waarmee het mogelijk wordt om afwijkingen in bouwmassa op te sporen. Aan de hand hiervan kan er gericht toezicht worden gehouden in plaats van het bij toeval aantreffen van overtredingen. Ook wordt het mogelijk om aan de ‘achterkant’ van percelen te kijken, terwijl het gebiedsgericht toezicht zich vooral toespitst op de voorkant van de bebouwing. |
Evaluatie en bijsturing Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen? |
Afgelopen jaar heeft deze vorm van toezicht minder aandacht gekregen. De omstandigheden zijn hiervoor al beschreven. We verwachten het niveau in 2021 weer te behalen dat nodig is. Om die reden is bijsturing niet noodzakelijk. |
Uitvoeringsprogramma 2021 Wat zetten we aan capaciteit in? |
Voor het gebiedsgericht toezicht zetten we 0,5 fte in van het totaal aan 4 fte. |
6. UITVOEREN VAN BUURT-/WIJK-/GEBIEDSGERICHT TOEZICHT OPENBARE RUIMTE |
|
Omschrijving taak Wat doen we? |
|
Relatie VTH-beleid Wat vinden we belangrijk? |
|
Doelstellingen Welk(e) doel(en) willen we bereiken? |
|
Monitoringsindicatoren – Hoe meten we dit? |
|
Uitvoerder Wie voert/voeren deze activiteit uit? |
Gemeente Zeist, Team Beheer Openbare Ruimte, VrU, OdrU, Politie, Utrechts Landschap |
Strategie Hoe gaan we dit doen? |
Toezichtstrategie
|
Jaarverslag 2020 Wat hebben we afgelopen jaar gedaan? |
Door corona is de focus van de werkzaamheden gewijzigd in 2020. Het toezicht in de openbare ruimte heeft zich vooral toegespitst op toezicht op de naleving van de coronamaatregelen. Dit heeft invloed gehad op het gebiedsgericht toezicht. Klachten en meldingen zijn afgehandeld zoals gebruikelijk. |
Evaluatie en bijsturing Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen? |
Het aantal Buitengewoon Opsporingsambtenaren is uitgebreid. Deze uitbreiding heeft te maken met de inzet voor de wijk Vollenhove welke de komende jaren specifieke aandacht krijgt. Hiervoor is het project Vollenhove Vooruit geïnitieerd. Met deze uitbreiding is de capaciteit op orde en bestaat er geen aanleiding voor bijsturing. |
Uitvoeringsprogramma 2021 Wat zetten we aan capaciteit in? |
Voor dit onderdeel nemen we geen specifieke inzet op, omdat hier op voorhand geen inschatting voor te maken is. |
7. JURIDISCHE ONDERSTEUNING, HANDHAVING & BELEID |
|
Omschrijving taak Wat doen we? |
|
Relatie VTH-beleid Wat vinden we belangrijk? |
|
Doelstellingen Welk(e) doel(en) willen we bereiken? |
|
Monitoringsindicatoren – Hoe meten we dit? |
|
Uitvoerder Wie voert/voeren deze activiteit uit? |
Gemeente Zeist, Team Ruimtelijke ontwikkeling |
Strategie Hoe gaan we dit doen? |
Preventiestrategie
Vergunningenstrategie Oude ongebruikte vergunningen worden ingetrokken. Handhavingsstrategie
|
Jaarverslag 2020 Wat hebben we afgelopen jaar gedaan? |
We hebben in 2020 een extra taak op ons afzien komen. Het instellen van de coronamaatregelen heeft beslag gelegd op de juridische handhavingscapaciteit. Waar dit in beginsel een taak van de VRU was, werd de voorbereiding lokaal uitgevoerd. Vanaf 1 december is deze taak in zijn geheel bij de gemeente belegd. Het aantal bezwaren en handhavingsprocedures hebben geen grote fluctuatie laten zien. Wel zagen we dat mensen alerter zijn wat er in hun directe woonomgeving gebeurd. Vooral omdat veel mensen thuis zijn vanwege de coronamaatregelen, hebben we gemerkt dat zij sneller contact met de gemeente opnemen. Dit vraagt meer tijd, maar door aan de voorkant te investeren kunnen verzoeken om handhaving of bezwaren soms worden voorkomen. We blijven ons hiervoor inzetten. |
Evaluatie en bijsturing Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen? |
Vanwege toenemende druk op de reguliere werkzaamheden (bezwaren en handhaving) en uitbreiding van taken op het gebied van corona, hebben we tijdelijke juridische capaciteit ingehuurd (0,83 fte). Dat verlicht de werkdruk bij de vaste medewerkers en biedt ruimte om thema’s op het gebied van de Omgevingswet op te pakken. |
Uitvoeringsprogramma 2021 Wat gaan we het komende jaar programmeren? |
De volledig juridische capaciteit is hiervoor beschikbaar, te weten 5,23 fte. |
8. JAARVERSLAG 2020 (algemene terugblik)
Op de afzonderlijke activiteitenkaarten hebben we per onderdeel een terugblik gegeven. Die zijn specifiek. In dit deel van het jaarverslag willen we een meer algemeen beeld schetsen en die opvallen.
Corona
Bijna heel 2020 staat in het teken van corona. Vanaf maart 2020 is de norm gesteld om het zoveel mogelijk thuiswerken. Dat heeft invloed gehad op de manier van werken. Waar normaliter gesprekken met inwoners op het gemeentehuis of op locatie plaatsvonden, is dat nu vooral via de telefoon of via een digitaal overleg. We hebben gemerkt dat door het thuiswerken niet altijd alles even efficiënt lukte. Waar voorheen er alleen met collega’s op kantoor werd gewerkt, was nu sprake van het vinden van balans tussen werk en privé. Desondanks zijn we als organisatie ingericht op het thuiswerken en was dat vóór 2020 ook al de (vrijblijvende) mogelijkheid.
Zoals al eerder geschetst bij de afzonderlijke activiteitenkaarten, heeft er door corona een verschuiving plaatsgevonden in ons werk. Zo zakte het aantal evenementenvergunningen naar nul, is het relatief rustig geweest op het gebied van horeca (zowel vergunning als toezicht) en hebben sommige toezichtstaken op een lager pitje gestaan. Wel heeft het voor de Buitengewoon Opsporingsambtenaren tot een flinke toename geleid als het gaat om het houden van toezicht op de coronamaatregelen. De handhavingsjuristen hebben vanuit hun juridische rol een bijdrage geleverd aan de handhaving. Dat laat het beeld zien dat door de afname van reguliere taken, de capaciteit deels is ingezet voor corona gerelateerde onderdelen. De inhoudelijke gevolgen vallen echter buiten de scope van dit VTH jaarverslag.
Vergunningen
- -
Omgevingsvergunningen
Ondanks de gewijzigde situatie door corona, hebben we toch veel (concept) aanvragen voor omgevingsvergunning ontvangen. In totaal 770.
Dit aantal ligt hoger dan voorgaande jaren (In 2019: 653 en 2018: 607). De trend die we hebben gezien in 2020 is dat er veel particulieren zijn die hun bouwplannen tot uitvoer willen brengen. Dat betekent relatief gezien veel kleinere bouwplannen, zoals dakkapellen/uitbouwen en/of bergingen. Dit betekent dat de druk op de medewerkers die vergunningaanvragen behandelen, onverminderd groot bleef. Ook wordt het tekort aan woningen gevoeld, omdat de behoefte aan groter wonen/ het verruimen van het woongenot leidt tot beweging op de woningmarkt. Grote bouwplannen worden ook ingediend. Het beoordelen hiervan en het verlenen van de omgevingsvergunning loopt soms vertraging op. De redenen hiervan zijn:
- 1.
Voor en tijdens de behandeling van initiatieven nemen belanghebbenden meer en eerder contact op met de gemeente. Men wil exact weten wat de bouwinitiatief inhoudt en er worden meer inhoudelijke en procedurele vragen gesteld dan enkele jaren geleden. Wij ervaren deze toename bij zowel grote en bij relatief kleinere bouwplannen.
- 2.
Naast lopende en in behandeling zijnde initiatieven, benaderd men de Gemeente Zeist ook als er nog geen initiatief bekend is, bijvoorbeeld als een locatie te koop komt te staan, of men vernomen heeft dat er mogelijk een ontwikkeling plaats gaat vinden. Men verzoekt de gemeente dan om inhoudelijke en procedurele informatie, zowel bij grote als kleinere bouwplannen.Voor wat betreft de toekomst, weten we dat woningbouwontwikkelingen een belangrijk thema zal zijn. Wat de prognose is met betrekking tot de kleinere aanvragen is op dit moment moeilijk in te schatten. Waar dat nodig is, wordt capaciteit op- of afgeschaald.
Daarnaast zal per 2022 zal de Omgevingswet in werking treden. Dit betekent ook een veranderende manier van werken. Hoe dit wordt vormgegeven, zal in 2021 duidelijk worden. Eventuele consequenties voor capaciteit zullen dan ook in kaart worden gebracht.
- 1.
- -
Horeca en APV
Evenementen in 2020 zijn vanwege corona niet doorgegaan. De onzekerheid in die branche vanwege corona heeft ervoor gezorgd dat het aantal aanvragen voor een evenementenvergunning sterk is afgenomen. Dat zien we eveneens terug in het aantal aanvragen dat gerelateerd is de exploitatie van horeca in Zeist. In de beginfase van de eerste ‘lockdown’ zijn we actief opzoek contact gaan zoeken met de (horeca)ondernemers in Zeist. Vooral om hen te ondersteunen bij de toen geldende coronamaatregelen.
Toezicht
Nadat een vergunning is verleend, wordt bij de uitvoer toezicht gehouden. We maken daarbij onderscheid tussen grote complexe (ver)bouw en de relatief geringe (ver)bouw werkzaamheden. Dit laatste heeft vooral betrekking op de realisatie van dakkapellen/uitbouwen en/of bergingen.
Juist de grote complexe bouwen hebben veel aandacht gevraagd van onze toezichthouders. Mede omdat omwonenden van een bouwproject veel thuis verbleven vanwege de coronamaatregelen, hebben we gemerkt dat zij sneller de weg naar de gemeente hebben weten te vinden als het gaat om overlast van de werkzaamheden. Dat betekent voor de toezichthouders niet alleen dat zij toezicht hebben moeten houden op de uitgevoerde werkzaamheden, maar eveneens de nodige klachten/meldingen hebben moeten afhandelen. Het algemeen beeld is dat dit aantal in 2020 hoger lag dan daarvoor.
Toezicht op horeca heeft in 2020 op een andere manier plaatsgevonden dan anders. De horeca was voor een groot deel van het jaar dicht en voor de periode dat zij open was, moest worden voldaan aan strikte (hygiëne)eisen. Dat lukt niet bij iedereen even goed.
Handhaving
Naast de gebruikelijke juridische handhaving van het omgevingsrecht, was bij de handhavingsjuristen sprake van een extra taak op het gebied van handhaving op de coronamaatregelen. Waar dit in beginsel was belegd bij de VRU, was het aan de gemeentelijke handhavingsjuristen om daarin het voorbereidende werk te doen. Vanaf 1 december 2020 is de bevoegdheid om handhavend op te treden in het kader van de coronamaatregelen een burgemeestersbevoegdheid. Vanuit die hoedanigheid zijn de handhavingsjuristen ingezet om hiervoor de juridische procedures te doorlopen.
Buiten deze extra taken is het reguliere werk voor de handhavingsjuristen ook in 2020 voorgezet. Ondanks het teruglopende toezicht vanwege de coronamaatregelen, is het aantal op te starten handhavingsprocedures niet afwijkend te noemen met voorgaande jaren. Het aantal verzoeken om handhaving is, ondanks dat veel mensen thuis waren vanwege de coronamaatregelen, niet significant toegenomen.
Thema’s
Brandveiligheid gevels
Op 14 juni 2017 vond in Londen de brand in de Grenfell Tower plaats, waarbij tientallen bewoners om het leven zijn gekomen. Bij deze brand was sprake van een snelle branduitbreiding langs de gevel. De Engelse overheid heeft direct na de brand een onderzoek ingesteld om te achterhalen hoe deze brand zo fataal heeft kunnen aflopen. Behalve de gevel hebben waarschijnlijk ook andere zaken een rol gespeeld.
Naar aanleiding hiervan heeft het Ministerie BZK eind 2018 gemeenten verzocht om de meest risicovolle gebouwen in hun gemeente te inventariseren en er vervolgens op toe te zien dat eigenaren van deze gebouwen onderzoek uitvoeren naar de brandveiligheid van de gevels en indien noodzakelijk maatregelen nemen om de veiligheid te waarborgen.
In 2020 is dit onderzoek in Zeist uitgevoerd via het stappenplan dat door het Ministerie BZK is opgesteld. Aan de hand van beschikbare informatie en inspecties ter plaatse is de uitkomst dat in Zeist geen risicovolle gebouwen aanwezig zijn. Op 8 oktober 2020 is eveneens de gemeenteraad hierover geïnformeerd. Daarmee is het onderzoek formeel afgesloten.
Breedplaatvloeren
Op 27 mei 2017 is een deel van een in aanbouw zijnde parkeergarage van Eindhoven Airport ingestort. Naar aanleiding hiervan is onderzoek verricht naar de oorzaak van dit incident. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat vloeren die zijn uitgevoerd met breed platen in bepaalde gevallen onvoldoende veilig kunnen zijn. Dat is aanleiding geweest om landelijk een onderzoeksplicht in te stellen voor eigenaren van panden waar breedplaatvloeren zijn toegepast. In 2020 hebben we onderzoek gedaan naar gebouwen waar breedplaatvloeren zijn toegepast en die voldoen aan de landelijke criteria. Daar zijn in beginsel 38 adressen uit voort gekomen waarvoor de onderzoeksplicht lijkt te gelden. We zullen in januari 2021 de eigenaren informeren en hen zo goed mogelijk begeleiden om tijdig het onderzoek uit te voeren.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl