Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR656199
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR656199/1
Besluit van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland houdend regels omtrent alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s (Treasurystatuut Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland 2020)
Geldend van 01-01-2020 t/m heden
Intitulé
Besluit van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland houdend regels omtrent alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s (Treasurystatuut Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland 2020)Inleiding
In dit treasurystatuut zijn de uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten vastgelegd van de treasuryfunctie. Het treasurystatuut maakt een objectieve en transparante verantwoording vooraf en achteraf mogelijk. Het treasurystatuut is gebaseerd op de uitgangspunten en doelstellingen die zijn vastgelegd in de Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido) en de overige samenhangende wet- en regelgeving.
In het treasurystatuut worden allereerst het begrippenkader, de doelstellingen en uitgangspunten van de treasuryfunctie geformuleerd. Deze worden vervolgens geconcretiseerd voor de verschillende deelgebieden van treasury: uitzetten van gelden, financiering en bankverkeer. Daarna worden de organisatorische randvoorwaarden van de treasuryfunctie weergegeven. Daarbij ligt het accent op de helderheid omtrent de verdeling van de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Tot slot worden de uitgangspunten vastgelegd voor de informatie die noodzakelijk is om het gehele proces beheersbaar en meetbaar te maken en te houden.
Er zijn twee aanleidingen om dit statuut te actualiseren. In de financiële verordening 2018 is vastgelegd dat het Dagelijks Bestuur ten minste eenmaal in de 4 jaar een treasurystatuut ter vaststelling aanbiedt. Het laatste treasurystatuut is per 1-1-2015 in werking getreden (vastgesteld AB van 12 december 2014). Daarnaast is er nieuwe wetgeving (zoals actualisatie wet Fido en wet verplicht schatkistbankieren), welke niet is opgenomen in het bestaande statuut. Reden om het bestaande statuut te herzien en de beleidskaders (opnieuw) vast te leggen.
Treasurystatuut
Begrippenkader
Artikel 1.
In dit statuut wordt verstaan onder:
- |
Agentschap |
Het agentschap van de Generale Thesaurie is een directie van het ministerie van Financiën. Het agentschap is onder meer verantwoordelijk voor het beleid en uitvoering van schatkistbankieren; |
- |
Derivaten |
Financiële instrumenten die hun bestaan ontlenen aan een bepaalde onderliggende waarde. De onderliggende waarden kunnen financiële producten, zoals leningen of obligaties zijn. Derivaten worden onder andere gebruikt om renterisico’s te sturen en financieringskosten te minimaliseren; |
- |
Financiering |
Het aantrekken van benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen; |
- |
Fido (wet) |
Wet financiering decentrale overheden |
- |
Geldstromenbeheer |
Alle activiteiten die nodig zijn voor het stroomlijnen van geldstromen; zowel binnen de organisatie als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer); |
- |
Kasgeldlimiet |
De kasgeldlimiet bepaalt het bedrag dat via leningen met een looptijd korter dan één jaar maximaal geleend mag worden. De Wet Fido schrijft voor dat de gemiddelde korte financiering (de netto vlottende schuld) per drie maanden getoetst wordt aan de kasgeldlimiet. |
- |
Kredietrisico |
De risico’s op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij als gevolg van insolventie of deficit; |
- |
Liquiditeitenbeheer |
Het financieren en uitzetten van middelen voor een periode tot één jaar; |
- |
Liquiditeitenplanning |
Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld per tijdseenheid; |
- |
Liquiditeitsrisico |
Het risico dat wijzigingen in de liquiditeiten- of meerjarenplanning leiden tot sterk afwijkende resultaten met als gevolg hogere financieringskosten respectievelijk lagere renteopbrengsten; |
- |
Rating |
De inschatting van de kans op eventuele wanbetalingen bij toekomstige rente- en aflossingsbetalingen op schuldpapier; |
- |
Renterisico |
Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de organisatie door rentewijzigingen; |
- |
Renterisiconorm |
Een bij aanvang van het jaar op basis van de Wet fido gefixeerd percentage van het begrotingstotaal voor vaste schuld dat bij de realisatie niet mag worden overschreden. Het renterisico met betrekking tot de renterisiconorm heeft betrekking op de contractuele renteherzieningen en de aflossingen op de vaste schuld. Het renterisico wordt in een jaar getoetst aan de renterisiconorm. |
- |
Rentetypische looptijd |
Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding; |
- |
Rentevisie |
Toekomstverwachting over de renteontwikkeling; |
- |
Ruddo |
Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden |
- |
Saldobeheer |
Het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen; |
- |
Schatkistbankieren |
Het verplicht aanhouden van (tijdelijk) overtollige liquide middelen in de schatkist bij het Agentschap van het Ministerie van Financiën. |
- |
Treasuryfunctie |
De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit de deelfuncties: risicobeheer, financiering en kasbeheer; |
- |
Uitzetting |
Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer. |
Doelstellingen van de treasuryfunctie
Artikel 2.
De treasuryfunctie van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland dient tot:
- 1.
Het verzekeren van duurzame toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities;
- 2.
Het beschermen van vermogens- en (rente-)resultaten tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, kredietrisico’s en liquiditeitsrisico’s;
- 3.
Het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;
- 4.
Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Wet Fido en richtlijnen van dit treasurystatuut.
Algemene uitgangspunten uitzettingen van middelen en aantrekken van gelden
Artikel 3.
-
1. De veiligheidsregio kan middelen uitzetten en aantrekken uit hoofde van de treasuryfunctie indien deze transacties niet zijn gericht op het genereren van inkomsten.
-
2. Bij risicobeheer wordt gestreefd naar beperking van het renterisico op de lange en korte schuld
- a.
De kasgeldlimiet wordt niet overschreden conform de Wet Fido. De kasgeldlimiet begrenst de omvang van financieringen korter dan 1 jaar. De kasgeldlimiet is vastgesteld op 8,2% van het begrotingstotaal van de Veiligheidsregio.
- b.
De renterisiconorm wordt niet overschreden conform de Wet Fido, De renterisiconorm heeft als effect dat de herfinanciering van langlopende leningen niet ineens plaatsvindt, maar over een periode van minimaal 5 jaar wordt gespreid.
- a.
-
3. Het drempelbedrag met betrekking tot schatkistbankieren wordt gemiddeld per kwartaal niet overschreden. Het drempelbedrag is het bedrag wat maximaal aan het einde van de dag op de rekening-courant mag staan buiten de schatkist.
-
4. De omvang en de looptijd van nieuwe financieringen worden afgestemd op de bestaande financiële positie, de liquiditeitenplanning en de rentevisie.
-
5. Het gebruik van derivaten is niet toegestaan.
-
6. Valutarisico’s worden uitgesloten door alleen financieringen aan te gaan in euro’s.
-
7. De Veiligheidsregio streeft naar spreiding in de rente typische looptijden van leningen.
-
8. Het kader voor de omvang van het aantrekken van geld dient verbonden te zijn met de (investerings)begroting.
Uitzetten van gelden
Artikel 4.
-
1. Uitzettingen worden gedaan conform de Wet verplicht schatkistbankieren en de Regeling schatkistbankieren decentrale overheden. De gelden worden bij de schatkist aangehouden op een rekening-courant.
Aantrekken van gelden (financieringen)
Artikel 5.
Bij het aantrekken van financieringen zijn de volgende uitgangspunten van toepassing:
- 1.
Financieringen worden enkel aangetrokken ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak.
- 2.
Toegestane instrumenten bij het aantrekken van financieringen met een looptijd van korter dan 1 jaar zijn kasgeldleningen, krediet in rekening courant, en onderhandse leningen.
- 3.
Bij financieringen met een looptijd van langer dan 1 jaar vraagt de Veiligheidsregio prijsopgaven op bij minimaal twee financiële instellingen alvorens een financiering wordt aangetrokken. Gekozen wordt voor de financiële instelling waarbij de lening (gemiddeld) de laagste lasten oplevert.
- 4.
Financiële instellingen dienen onder Nederlands of Europees toezicht te vallen zoals De Nederlandsche Bank of de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
- 5.
De rating van de financiële instellingen moet ten minste een A-rating zijn. Deze rating moet zijn afgegeven door twee van de volgende erkende ratingbureau ’s: Moody’s Standard & Poors, Fitch of DBRS.
Betalingsverkeer
Artikel 6.
-
1. Het liquiditeitsgebruik wordt beperkt door geldstromen in relatie tot de liquiditeitsplanning op elkaar af te stemmen. Hierbij wordt erop toegezien dat de liquiditeitspositie voldoende is om een tijdige nakoming van verplichtingen te kunnen garanderen.
-
2. Het betalingsverkeer wordt zoveel mogelijk elektronisch uitgevoerd door een bank.
Administratieve organisatie en interne beheersing
Artikel 7: uitgangspunten
Bij de uit te voeren treasury activiteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden:
- 1.
Iedere transactie wordt door minimaal twee verschillende functionarissen uitgevoerd (het zogeheten vierogenprincipe).
- 2.
De uitvoering en controle geschiedt door afzonderlijke functionarissen.
Artikel 8: verantwoordelijkheden
De taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie staan in onderstaande tabel gedefinieerd:
Functie |
Verantwoordelijkheden |
Algemeen bestuur |
|
Dagelijks bestuur |
|
Directeur VrZW |
|
Hoofd Bedrijfsvoering |
|
Concerncontroller |
|
Teamleider Financien & Facilitair (TFF) |
|
Artikel 9: Bevoegdheden
In onderstaande tabel staan zijn de bevoegdheden m.b.t. uitvoering en autorisatie van treasury activiteiten als volgt gemandateerd:
|
Bevoegd (uitvoering) |
Bevoegd (autorisatie) |
|
Saldo-, liquiditeiten- en geldstromenbeheer (< 1 jaar) |
|||
|
financieel adviseur |
teamleider F&F/ afdelingshoofd Bedrijfsvoering |
|
|
financieel adviseur |
financieel adviseur (2e functionaris) teamleider F&F /afdelingshoofd Bedrijfsvoering |
|
|
financieel adviseur |
financieel adviseur (2e functionaris, indien niet als 1e functionaris) / teamleider F&F /afdelingshoofd Bedrijfsvoering |
|
Bankrelatiebeheer |
|||
|
Teamleider F&F / afdelingshoofd BV |
directeur |
|
|
Teamleider F&F/ afdelingshoofd BV |
directeur |
|
Financiering (> 1 jaar) |
|||
|
Teamleider F&F/ afdelingshoofd BV |
directeur |
|
|
Teamleider F&F/ afdelingshoofd BV |
directeur |
|
|
Teamleider F&F/ afdelingshoofd BV |
directeur |
Risicobeheer
Artikel 10.
Het risicobeheer is gericht op het beheersen, verminderen en spreiden van (toekomstige) risico’s. In dit kader worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- 1.
Het gebruik van derivaten is niet toegestaan.
- 2.
De kasgeldlimiet wordt conform de wet fido niet overschreden;
- 3.
De renterisiconorm wordt conform de wet fido niet overschreden;
- 4.
Valutarisico’s worden in de organisatie uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in de euro.
Citeertitel en inwerkingtreding
Artikel 11.
Dit statuut wordt aangehaald onder de naam ‘Treasurystatuut Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland 2020’ en treedt in werking met ingang van 1 januari 2020. Dit statuut vervangt het ‘Treasurystatuut 2015 Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland’ zoals vastgesteld in de algemene bestuursvergadering van 12 december 2014.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het Algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland op 9 oktober 2020.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl