Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR656178
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR656178/1
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel houdende regels omtrent de maatschappelijke ondersteuning (Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Tiel 2021)
Geldend van 02-04-2021 t/m 31-12-2022
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel houdende regels omtrent de maatschappelijke ondersteuning (Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Tiel 2021)Artikel 1. Begripsbepalingen
Onverminderd het bepaalde in artikel 1.1.1 van de wet en artikel 1 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Tiel (verder: de verordening) wordt in dit besluit verstaand onder:
- a.
Versis, aanvullend regiovervoer: een (groeps)maatwerkvoorziening gericht op het bieden van collectief vervoer van deur tot deur in de regio Rivierenland.
- b.
Budgethouder: degene die ondersteuning heeft vanuit de Wmo en dit in de vorm van een pgb ontvangt.
- c.
Budgetbeheerder: een vertegenwoordiger of gewaarborgde hulp die ingesteld is door de budgethouder en het pgb-budget beheert en toezicht houdt op de kwaliteit van de met een pgb ingekochte ondersteuning.
Alle begrippen die in dit besluit worden gebruikt en die niet anders worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Algemene wet bestuursrecht, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 en de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Tiel 2021.
Artikel 2. Onderzoek naar de behoefte aan maatschappelijke ondersteuning
Het onderzoek naar de behoefte aan maatschappelijke ondersteuning vindt in ieder geval plaats in samenspraak met de cliënt, diens vertegenwoordiger en waar mogelijk de mantelzorger, overeenkomstig de volgende stappen:
- -
Stap 1: Na de melding dient eerst de precieze hulpvraag te worden geduid.
- -
Stap 2: Er wordt bepaald wat de beperkingen in de zelfredzaamheid en participatie zijn.
- -
Stap 3: De aard en omvang van de door het college te organiseren noodzakelijke maatschappelijke ondersteuning wordt in kaart gebracht.
- -
Stap 4: De mogelijkheid om met behulp van eigen kracht, gebruikelijke hulp, mantelzorg, hulp uit het sociale netwerk of een algemene voorzieningen de beperkingen in zelfredzaamheid of participatie te voorzien in een oplossing wordt onderzocht.
- -
Stap 5: Vervolgens dient geconcludeerd te worden of er door het college nog een deel van de hulpvraag gecompenseerd moet worden.
- -
Stap 6: Voor zover in het individuele geval noodzakelijk geacht, wordt specifieke deskundigheid ingeschakeld.
Artikel 3. Reizigersbijdrage Versis, aanvullend vervoer
-
1. Iedere client die gebruik maakt van de maatwerkvoorziening vervoer door Versis, aanvullend regiovervoer dient te beschikken over een geldige Versis vervoerspas.
-
2. De aanschafkosten zijn € 4,00 per pas. De kosten van vervanging van de vervoerspas zijn
€ 4,00 per pas. De aanschafkosten en de kosten van vervanging van de vervoerspas zijn voor rekening van de client.
-
3. Voor het gebruik van Versis, aanvullend regiovervoer, is een reizigersbijdrage verschuldigd. De hoogte daarvan wordt als volgt berekend:
- a.
Per enkele rit is een instaptarief verschuldigd van € 0,99;
- b.
Het instaptarief wordt vermeerderd met € 0,175 per kilometer tot en met de 25e kilometer;
- c.
Vanaf de 26e kilometer wordt het instaptarief vermeerderd met € 1,94 per kilometer.
- a.
Artikel 4. Verstrekkingsvorm hulpmiddelen en algemeen gebruikelijke voorzieningen
-
1. Hulpmiddelen worden in principe door het college in bruikleen verstrekt.
-
2. Hulpmiddelen met een bruto aanschafwaarde tot € 500,- excl. btw, zoals bijvoorbeeld douche- en toilethulpmiddelen, die niet als algemeen gebruikelijk worden aangemerkt, kunnen door de gemeente in eigendom aan de client worden verstrekt.
-
3. Wanneer een client gebruik kan maken van een algemeen gebruikelijke voorziening, komt hij niet in aanmerking voor een maatwerkvoorziening (artikel 10 verordening). De volgende (woon)voorzieningen worden door de gemeente als algemeen gebruikelijk aangemerkt en worden niet door de gemeente verstrekt: toiletpot en verhoogd / hangend toilet losse toiletverhoger, toiletstoel, douchecabine, douchecel, douchewand, seniorendouchebak, airconditioning woonruimte, zonwering (binnen en buiten), alle vormen van kranen (eenhendel-mengkranen, thermostaatkranen en glijstangset), douchezitjes, douchestoelen en badzitjes, beugels (wand/vloer), grepen (wand/vloer) en drempelhulpen.
Artikel 5. Toetsing vaardigheid beheer persoonsgebonden budget (pgb)
-
1. Voor het beheren van een pgb, wordt verwacht dat de beoogd budgethouder/ budgetbeheerder in ieder geval aan de voorwaarden voor pgb-vaardigheid voldoet. Dat betekent dat het college bij de beoordeling van de keuze voor een pgb toetst of hij:
- a.
De eigen situatie kan overzien, dan wel die van de hulpvrager en een duidelijk beeld heeft van de hulpvraag;
- b.
Op de hoogte is van de regels en verplichtingen die horen bij een pgb of weet waar deze informatie te vinden is bij de desbetreffende instanties;
- c.
Een overzichtelijke pgb-administratie bij kan houden, waardoor er inzicht is in de bestedingen van het pgb;
- d.
In staat is om voldoende vaardig te communiceren met de gemeente, zorgverzekeraar of het zorgkantoor, de Sociale Verzekeringsbank en de hulpverleners;
- e.
Zelfstandig kan handelen en onafhankelijk voor een hulpverlener kan kiezen;
- f.
In staat is om afspraken te maken en vast te leggen en om dit te verantwoorden aan het college als verstrekker van het pgb;
- g.
Kan beoordelen en beargumenteren of de geleverde hulp passend en kwalitatief goed is;
- h.
In staat is om de inzet van hulpverleners te coördineren, waardoor de hulp door kan gaan, ook bij verlof en ziekte;
- i.
Als werk- of opdrachtgever de hulpverleners aan kan sturen en aan kan spreken op hun functioneren;
- j.
Voldoende juridische kennis over het werk- of opdrachtgeverschap heeft of deze kennis weet te vinden.
- a.
-
2. Als de beoogd budgethouder/budgetbeheerder niet aan de gestelde voorwaarden kan voldoen, verstrekt het college geen pgb.
-
3. Als het college geen pgb verstrekt, neemt hij in zijn beslissing op aan welke voorwaarden niet wordt voldaan door de beoogd budgethouder/budgetbeheerder.
Artikel 6. Weigeringsgrond pgb in verband met belangenverstrengeling
Het college kent, gelet op artikel 16 lid 1 onder a Verordening maatschappelijke ondersteuning, geen maatwerkvoorziening in de vorm van een pgb toe als de beoogd budgethouder/budgetbeheerder ook degene is die ondersteuning wil gaan bieden. Dit geldt ook als het de bedoeling is dat het budgetbeheer uitgevoerd zal worden door betrokken personeel van de ondersteuner of personen die op een andere manier aan de ondersteuner zijn verbonden.
Artikel 7. Kwaliteitseisen maatschappelijke ondersteuning en hulpmiddelen met een pgb ingekocht
-
1. De met een pgb ingekochte maatwerkvoorziening dient in ieder geval veilig, doeltreffend en cliëntgericht te zijn. Bij het toetsen hiervan sluit het college zoveel mogelijk aan bij de eisen die zij zelf stelt bij de inkoop van zorg en hulpmiddelen.
-
2. Bij het beoordelen van de kwaliteit wordt tevens meegewogen of de maatwerkvoorziening in redelijkheid geschikt is voor het doel waarvoor het pgb wordt verstrekt.
-
3. Als de met een pgb ingekochte maatwerkvoorziening geboden wordt door informele hulp, kan het college bij de toetsing afwijken van de kwaliteitseisen die zij hanteert bij de inkoop van zorg, in die zin dat het college reële kwaliteitseisen stelt die passend zijn bij de situatie.
Artikel 8. Verhuiskostenvergoeding
De financiële tegemoetkoming voor de verhuiskostenvergoeding bedraagt maximaal € 2.500, -.
Artikel 9. Vervoerskostenvergoeding
-
1. Een financiële tegemoetkoming voor gebruik van een eigen auto wordt verstrekt als de client in aanmerking komt voor Versis aanvullend regiovervoer maar hier ten gevolge van zijn beperking geen gebruik van kan maken.
-
2. 2. De financiële tegemoetkoming in de kosten van het gebruik van een eigen auto bedraagt € 0,17 per km en wordt voor maximaal 2.500 te rijden kilometers per kalenderjaar verstrekt.
-
3. De uitbetaling van de vervoerskostenvergoeding vindt plaats nadat het college een besluit heeft genomen op de aanvraag.
Artikel 10. Financiële tegemoetkoming sportvoorziening
-
1. Een financiële tegemoetkoming sportvoorziening wordt verstrekt als de client deze gebruikt om zijn sport te beoefenen en daarmee in aanvaardbare mate te participeren.
-
2. Onder een sportvoorziening wordt tevens verstaan: begeleiding bij een sport.
-
3. De uitbetaling van de financiële tegemoetkoming vindt plaats na het overleggen van een nota of getekende offerte waaruit blijkt dat de voorziening is gekocht/aangebracht, volgens de gestelde indicatie in de toekenningsbeschikking.
Artikel 11. Calamiteitenregeling en toezichthouder
Ter uitvoering van artikel 31 Verordening Wmo is er door het College een “Protocol Wmo meldingen calamiteiten/geweld” opgesteld. GGD-Gelderland Zuid is als toezichthouder aangesteld en voert dit protocol uit.
Artikel 12. Hardheidsclausule
Het college kan in bijzondere gevallen in het voordeel van de cliënt afwijken van de bepalingen van dit Besluit als door toepassing ervan de cliënt duidelijk onrecht wordt gedaan.
Artikel 13. Intrekking oud besluit en overgangsrecht
-
1. Het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Tiel 2015 wordt ingetrokken.
-
2. Een cliënt houdt het recht op een maatwerkvoorziening, verstrekt op grond van het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Tiel 2015, tot de einddatum zoals opgenomen in de beschikking of totdat het college een nieuw besluit heeft genomen.
-
3. Aanvragen die zijn ingediend onder het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Tiel 2015 en waarop nog niet is beslist bij het in werking treden van dit Besluit, worden afgehandeld op grond van dit Besluit.
Artikel 14. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit Besluit treedt in werking op 1 maart 2021.
-
2. Dit Besluit wordt aangehaald als: Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Tiel 2021.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl