Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem houdende regels omtrent het vergroten van de arbeidsparticipatie en werkervaring voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, het voorkomen en terugdringen van voortijdige schooluitval, het verbinden van onderwijs en de arbeidsmarkt en een bijdrage leveren aan de maatschappelijke doelen van de gemeente (Beleidsregels SROI 2021 Haarlem)

Geldend van 01-04-2021 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem houdende regels omtrent het vergroten van de arbeidsparticipatie en werkervaring voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, het voorkomen en terugdringen van voortijdige schooluitval, het verbinden van onderwijs en de arbeidsmarkt en een bijdrage leveren aan de maatschappelijke doelen van de gemeente (Beleidsregels SROI 2021 Haarlem)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem

gelet op artikel 160 Gemeentewet en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)

besluit vast te stellen: Beleidsregels Social Return On Investment (SROI) 2021 Haarlem

Artikel 1 Definities

  • 1.1 In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

    • -

      Bouwblokken-methode: voor de waardering van de inzet maakt de gemeente gebruik van de tabel die is opgenomen in bijlage 1.

    • -

      Contractpartner: de onderneming aan wie een opdracht door de gemeente is gegund waar SROI op van toepassing is. Onder contractpartner wordt ook verstaan de subsidiepartner aan wie een subsidie is verleend.

    • -

      Regio: arbeidsmarktregio Zuid-Kennemerland en IJmond.

    • -

      SROI: het opnemen van sociale voorwaarden bij inkoop- , aanbesteding- of subsidietrajecten.

Artikel 2 Doelstellingen

  • 2.1 De sociale doelstellingen van deze regeling zijn:

    • a.

      Het vergroten van arbeidsparticipatie en werkervaring voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, bij voorkeur bewoners van de regio;

    • b.

      Het voorkomen en terugdringen van voortijdige schooluitval;

    • c.

      Het verbinden van onderwijs en arbeidsmarkt;

    • d.

      Een bijdrage leveren aan de maatschappelijke doelen van de gemeente .

Artikel 3 Doelgroepen

  • 3.1 De focus ligt op de volgende doelgroepen, die kunnen worden ingezet ten behoeve van SROI:

    • a.

      Uitkeringsgerechtigden op basis van de Participatiewet;

    • b.

      Vroegtijdige schoolverlaters;

    • c.

      Leerlingen Beroeps Opleidende leerweg (BOL) en Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL);

    • d.

      Leerlingen Voortgezet Speciaal Onderwijs (Vso) en Praktijkonderwijs (Pro);

    • e.

      Werkzoekende niet-uitkeringsgerechtigden (Nuggers);

    • f.

      Uitkeringsgerechtigden volgens de WW, Wajong, WIA en WAO.

Artikel 4 Toepassing

  • 4.1 SROI is van toepassing op:

    • a.

      Alle aanbestedingen vanaf € 200.000,- (excl. BTW) voor werken en diensten (en leveringen mits de arbeidscomponent 30% of meer bedraagt) en bedraagt 5% van de opdrachtwaarde.

    • b.

      Subsidies vanaf € 500.000,- en bedraagt 5% van het loondeel van de subsidie.

    • c.

      De complexe verkopen van vastgoed (gevaltype2 uit de Gestandaardiseerde werkwijze voor de verkoop van gemeentelijk vastgoed 2019/441246). De geselecteerde marktpartij neemt een SROI-eis op van 5% van de opdrachtwaarde bij haar/zijn opdrachten die voortvloeien uit de verkoopovereenkomst.

  • Slechts wanneer 5% disproportioneel is, kan er geen of een lager percentage worden gehanteerd.

Artikel 5 Vormen SROI-invulling

  • 5.1 SROI kan op diverse manieren worden ingevuld via onderstaande volgorde van voorkeur:

    • a.

      het creëren van duurzame werkplekken voor mensen die tot de doelgroep behoren;

    • b.

      directe toeleiding naar werk, zoals het bieden van een stage of werkervaringsplek, scholing en het organiseren van cursussen;

    • c.

      het inkopen van diensten en producten van SW-bedrijven of sociale ondernemers;

    • d.

      alternatieve vormen van invulling die bijdragen aan de sociale doelstellingen of initiatieven.

  • Maatwerk is hierbij het uitgangspunt, waarmee de gemeente de uitvoerbaarheid van SROI wil bevorderen.

Artikel 6 Waardering SROI-invulling

  • 6.1 De SROI-invulling wordt gewaardeerd op basis van de ‘bouwblokkenmethode’. Dit houdt in dat elke beschreven SROI-invulling een vaste waarde vertegenwoordigt, uitgedrukt in euro’s. Hierdoor kan de contractpartner stapelen tot het benodigde bedrag. De waardes van de bouwblokken zijn gebaseerd op de afstand tot de arbeidsmarkt van de kandidaat en de gemiddelde inzet bij de betreffende SROI-invulling. De waarde van de SROI-invulling en een voorbeeldberekening worden uitgelegd in de bijlage 1 bij deze beleidsregels.

Artikel 7 Uitgangspunten uitvoering

  • 7.1 De contractpartner staat centraal: zij zijn gebaat bij eenduidige (regionale/landelijke) SROI-regels. Regels die helder, flexibel en eenvoudig zijn en die weinig administratieve lasten met zich meebrengen;

  • 7.2 Gestandaardiseerd met ruimte voor maatwerk: een structurele bedrijfsmatige aanpak is nodig om resultaten meetbaar te maken en te optimaliseren. Hiernaast zijn keuzevrijheid en ruimte voor maatwerk en innovatieve oplossingen, die het beste bij de contractpartner passen, sleutels voor het succes van SROI;

  • 7.3 Duurzaam effect: door het stimuleren van de duurzame plaatsing van kandidaten wordt het ontstaan van draaideurconstructies voorkomen. Door het belonen van bedrijven die duurzaam maatschappelijk verantwoord bezig zijn wordt het effect van de SROI resultaten vergroot en worden de kandidaten beter bediend door SROI;

  • 7.4 Kostenneutraal: de toepassing van SROI dient geen prijsverhogend effect te hebben;

  • 7.5 Geen verdringing: door SROI niet alleen tot arbeidsplaatsing te beperken kunnen contractpartners bezien hoe zij op een andere manier invulling kunnen geven aan SROI.

Artikel 8 Boeteregeling SROI

  • 8.1 Als de SROI-verplichting niet wordt ingevuld, wordt eerst samen met de contractpartner naar een oplossing gezocht. Het college kan indien nodig een boete opleggen ter hoogte van de niet gerealiseerde SROI-waarde.

Artikel 9 Protocol SROI

  • 9.1 Het geldende Protocol Social Return On Investment (SROI) Arbeidsmarktregio Zuid-Kennemerland en IJmond (bijlage 1) maakt onderdeel uit van deze beleidsregels.

Artikel 10 Overgangsbepaling

  • 10.1 De Uitvoeringsregels Social Return On Investment (SROI) vastgesteld 20 december 2016 en de Uitvoeringsregels Social Return On Investment (SROI) 2020 vastgesteld 26 november 2019 blijven van toepassing op de gevallen waarin SROI is toegepast vóór de inwerkingtreding van onderhavige beleidsregel.

Artikel 11 Intrekking oude regelgeving

  • 11.1 De Uitvoeringsregels Social Return On Investment (SROI) vastgesteld 20 december 2016 en de Uitvoeringsregels Social Return On Investment (SROI) 2020 vastgesteld 26 november 2019 worden ingetrokken.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

Artikel 13 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregels SROI 2021 Haarlem.

Bijlage 1, als bedoeld in de artikelen 1.1 en 9.1: Protocol Social Return On Investment (SROI) Arbeidsmarktregio Zuid-Kennemerland en IJmond.

Ondertekening

Aldus besloten te Haarlem op 16 maart 2021

de secretaris,

mr. C.M. Lenstra

de burgemeester,

drs. J. Wienen

Bijlage 1

Protocol Social Return On Investment (SROI)

Arbeidsmarktregio Zuid-Kennemerland en IJmond

16 oktober 2019

Dit protocol is een gevolg van het SROI-beleid van de regiogemeenten Zuid-Kennemerland en IJmond: Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort (daarna Opdrachtgever) en is van toepassing op alle gemeentelijke aanbestedingen en subsidies waarin een SROI-eis is gesteld, tenzij in de aanbestedingsdocumenten/subsidiebeschikking uitdrukkelijk iets anders hierover is opgenomen. Het is bedoeld voor de (potentiële) contractpartners/subsidierelaties (daarna Opdrachtnemers) van de regiogemeenten en beschrijft de regels waarbinnen SROI kan worden uitgevoerd.

1.Inleiding

In het kader van Maatschappelijk Verantwoord Inkopen koppelt Opdrachtgever een sociale doelstelling aan het besteden van haar middelen met het doel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen. Dit gebeurt door het creëren van werk-, stageplekken of opleidingsmogelijkheden. Opdrachtnemers leveren op deze manier een bijdrage aan de werkgelegenheid. Doel is ervoor te zorgen dat de investering die Opdrachtgever doet een sociale winst oplevert voor de doelgroep, namelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

2.Doelstelling SROI

De doelstellingen van dit protocol zijn:

  • -

    Het vergroten van (arbeids)participatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, bij voorkeur inwoners uit de regio Zuid-Kennemerland en IJmond;

  • -

    Voorkomen en terugdringen van voortijdige schooluitval;

  • -

    Verbinden onderwijs en arbeidsmarkt;

  • -

    Bijdrage leveren aan de maatschappelijke doelen van Opdrachtgever.

3.Doelgroep SROI

De doelgroepen van dit protocol zijn:

  • -

    Uitkeringsgerechtigden volgens de Participatiewet;

  • -

    Vroegtijdige schoolverlaters;

  • -

    Leerlingen Beroeps Opleidende leerweg (BOL) en Beroeps Begeleidende Leerweg (BBL);

  • -

    Leerlingen Voortgezet Speciaal Onderwijs (Vso) en Praktijkonderwijs (Pro);

  • -

    Werkzoekende niet-uitkeringsgerechtigden (Nuggers);

  • -

    Uitkeringsgerechtigden volgens de WW, Wajong, WIA en WAO.

4.Contracteis bij aanbesteding, voorwaarde bij subsidie

  • -

    Bij de aanbesteding, wordt SROI als contracteis (bijzondere uitvoeringsvoorwaarde) opgenomen. Opdrachtnemer verplicht zich bij de inschrijving om een bepaald percentage van de aanneemsom/opdrachtwaarde in te zetten voor SROI;

  • -

    Bij de subsidie is SROI een voorwaarde bij de subsidieaanvraag en wordt opgenomen in het prestatieplan en is daarmee onderdeel van de beoordeling van de subsidie door Opdrachtgever.

5.Prestatieladder Sociaal Ondernemen (PSO)

De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een landelijk meetinstrument dat objectief bepaalt in welke mate een organisatie socialer onderneemt.

  • -

    Opdrachtnemer voldoet aan de SROI-eis als:

    • hij is gecertificeerd volgens de PSO van TNO (of een gelijkwaardige certificering) op trede 2 (bovengemiddeld) of trede 3 (koploper) én

    • aan Opdrachtgever een certificaat hiervan overlegt met een geldigheidsduur gelijk aan of groter dan de looptijd van de opdracht.

  • -

    Voor trede 1 ’basisnorm’ krijgt Opdrachtnemer een korting van 50% op zijn SROI-eis.

  • -

    Als de geldigheid van het certificaat verloopt tijdens de opdracht en het certificaat niet wordt verlengd, of de certificering na de startdatum van de opdracht wordt behaald, moet de SROI-eis alsnog, naar rato (tijdsduur zonder certificering tijdens de opdracht/tijdsduur opdracht), ingevuld worden.

6.Code Sociale Ondernemingen (CSO)

  • -

    Opdrachtnemer voldoet aan de SROI-eis als hij is opgenomen in het Register Sociale Ondernemingen en daarmee dus voldoet aan de Code Sociale Ondernemingen.

  • -

    Als Opdrachtnemer de invulling (deels) laat uitvoeren door een leverancier/onderaannemer die in het Register Sociale Ondernemingen is opgenomen, wordt 100% van dit bedrag in mindering gebracht op de SROI-eis.

7.Vormen SROI-invulling

SROI resulteert bij voorkeur in extra arbeidsplaatsen voor de doelgroep. Daarnaast is er ruimte voor alternatieve invulling en maatwerk. Opdrachtnemer is en blijft verantwoordelijk voor zijn SROI-eis en kan de invulling hiervan (deels) laten uitvoeren door zijn leveranciers/onderaannemers. De SROI-eis kan ingevuld worden met een combinatie van vier verschillende categorieën. Deze vier categorieën in rangorde zijn:

  • -

    Baan bieden: het direct al dan niet tijdelijk plaatsen van een kandidaat uit de doelgroep;

  • -

    Leerbaan, stage of werkervaringsplek: het bieden van mogelijkheden voor kandidaten/leerlingen om werkervaring op te doen via een leertraject (BBL/BOL) of via een stage of werkervaringsplek;

  • -

    Sociaal Inkopen: het afnemen van diensten of producten van bedrijven of instellingen met een sociale doelstelling (Sociale Firma’s en Sociale Ondernemingen (volgens de CSO)), een WLZ-gerelateerde instelling dan wel het SW-bedrijf;

  • -

    Als blijkt dat SROI niet kan worden ingevuld binnen de voornoemde drie categorieën, dan kan Opdrachtnemer in overleg met en na toestemming van Opdrachtgever op een alternatieve wijze invulling geven aan zijn SROI-eis. Bijvoorbeeld het inbrengen van eigen expertise of diensten: het actief bijdragen aan sociale initiatieven middels inbreng van een combinatie van kennis, manuren of materialen.

8.Hulp bij invulling SROI

Voor de invulling van SROI wordt samengewerkt met de partners in het Werkgeversservicepunt Zuid-Kennemerland en IJmond (WSP) en overige re-integratiepartners. Ook kan worden samengewerkt met het Leerplein Midden en Zuid-Kennemerland en indien van toepassing maatschappelijke partners. Bij opdrachten van Bloemendaal of Heemstede wordt in eerste instantie samengewerkt met de Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ).

9.Waardering SROI-invulling

Categorie

Normbedrag bij fulltime (36 uur) dienstverband op jaarbasis

Kandidaat telt mee voor:

WW

€ 15.000

3 jaar

Werkzoekende NUGGERS

€ 15.000

1 jaar

WIA/WAO

€ 30.000

5 jaar

Participatiewet (niet arbeidsbeperkten)

€ 35.000

5 jaar

WSW detachering

€ 35.000

altijd

WSW-er in dienst nemen

€ 40.000

altijd

Wajong (UWV)

€ 40.000

altijd

Garantiebaan

€ 45.000

altijd

Werkstage (Werkervaringsplaats) voor Participatiewet en arbeidsbeperkten

€ 2.500

3 maanden (maximale termijn)

BBL leerwerkplek

€ 20.000

duur van de opleiding/stage

BBL leerwerkplek voor 28+

€ 35.000

BOL en overige stages

€ 5.000

Stage voor leerlingen Vso of Pro

€ 10.000

Leges (vak)opleiding of cursus

De kosten x 2

N.v.t.

Diensten/producten afnemen bij SW-bedrijven, Sociale Firma’s of sociale ondernemingen 

Betaalde rekening aan SW-bedrijf/Sociale Firma

N.v.t.

Maatschappelijk verantwoorde activiteiten

uurloon personeel x aantal uren

N.v.t.

  • -

    Voor kandidaten van 50 jaar en ouder komt een bedrag van € 10.000 per jaar bovenop bovenstaande bedragen.

  • -

    Kandidaten tellen alleen mee als zij werkzaamheden verrichten die een relatie hebben met de uitvoering van de opdracht.

  • -

    Onder WIA/WAO vallen geen kandidaten voor wie de werkgevers ingevolge de Wet Verbetering Poortwachter een verplichting tot re-integratie hebben.

  • -

    Bij BBL (4 dagen werken, 1 dag naar school) geldt 32 uur werken als fulltime.

  • -

    Het bedrag voor ‘BOL en overige stage’ en ‘Stage voor leerlingen VSO en praktijkonderwijs’ is per volbrachte stageperiode (ongeveer 300 uur).

  • -

    Bij Sociale Firma’s gaat het om sociale ondernemingen, conform definitie SER, die zich specifiek richten op werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

  • -

    Bij sociale ondernemingen gaat het om ondernemingen die geregistreerd staan in het Register Sociale Ondernemingen.

  • -

    Afwijkingen worden naar rato berekend. Hierbij wordt de gewerkte periode (einddatum min begindatum) gedeeld door 365 dagen en vermenigvuldigd met het aantal gewerkte uren per week gedeeld door 36 (32 bij BBL). De uitkomst van deze berekening wordt vermenigvuldigd met de bedragen uit de tabel en leidt tot de gewogen SROI-waarde van de betreffende invulling.

Voorbeeldberekening:

Kandidaat heeft een uitkering volgens de Participatiewet en krijgt een contract van 1 februari tot en met 31 juli (180 dagen) voor 24 uur per week. De berekening gaat dan als volgt:

180/365 dagen x 24/36 uur x € 35.000 = € 11.506,85.

10. Registratiesysteem

Voor de monitoring van SROI maken Opdrachtgever en Opdrachtnemer gebruik van het online registratiesysteem WIZZR. Opdrachtgever verstrekt (indien nodig) aan Opdrachtnemer inloggegevens en een toelichting over het gebruik van WIZZR, en zorgt ervoor dat Opdrachtnemer toegang krijgt tot de Opdracht in WIZZR. Opdrachtnemer houdt in WIZZR zijn SROI-invulling bij.

11. Proces

Het proces van SROI werkt als volgt:

  • -

    SROI wordt standaard opgenomen bij aanbestedingen als contracteis en indien van toepassing bij subsidie als voorwaarde;

  • -

    Na de gunning wordt de SROI-eis berekend in euro’s;

  • -

    Binnen vier weken na definitieve gunning maakt Opdrachtnemer met Opdrachtgever/SROI-coördinator afspraken op hoofdlijnen over de uit te voeren SROI-activiteiten eventueel in samenwerking met het WSP en/of onderwijs en legt deze vast;

  • -

    Opdrachtgever voert de gemaakte afspraken in WIZZR;

  • -

    Opdrachtnemer voert deze afspraken uit gedurende de looptijd van de opdracht;

  • -

    Opdrachtnemer rapporteert halfjaarlijks in WIZZR over de voortgang van de uitvoering van de SROI-eis;

  • -

    Indien Opdrachtgever op basis van de rapportage en overleggen met Opdrachtnemer van mening is dat Opdrachtnemer niet aan de SROI-eis zal voldoen, staat het hem vrij om Opdrachtnemer acties te laten ondernemen om toch aan de SROI-eis te voldoen. Opdrachtnemer verleent hiervoor kosteloos zijn volledige medewerking;

  • -

    Binnen een maand na het einde van de opdracht legt Opdrachtnemer zijn SROI-verantwoording in WIZZR af. Bij meerjarige contracten dient Opdrachtnemer jaarlijks vóór februari zijn SROI-verantwoording af te leggen. Voor subsidies geldt de vastgestelde verantwoordingstermijn van de subsidie.

12.Geen dubbelingen

Het is niet toegestaan om kandidaten die in andere gemeenten zijn meegerekend voor de invulling van een SROI-verplichting, opnieuw mee te rekenen.

13.Geen verdringing

SROI mag niet leiden tot verdringing van bestaande arbeidsplaatsen, leerwerkplekken of stageplaatsen. Op verzoek maakt de opdrachtnemer dit aannemelijk.

14.Controle en Verificatie

Opdrachtgever mag ten behoeve van de controle en verificatie van de gegevens van de SROI-activiteiten van Opdrachtnemer bewijsstukken opvragen bij Opdrachtnemer. Opdrachtnemer verleent hiervoor kosteloos zijn medewerking. Controle op de werkvloer vindt steekproefsgewijs plaats.

15.Boete

Als de SROI-verplichting niet wordt ingevuld, wordt eerst samen met Opdrachtnemer naar een oplossing gezocht. De Opdrachtgever kan overgaan tot het opleggen van een boete ter hoogte van het door Opdrachtnemer niet ingevulde deel van de SROI-eis. De boete wordt niet opgelegd indien de Opdrachtnemer niets te verwijten valt bij het niet voldoen aan de SROI-eis.

16.Communicatie

Opdrachtnemer dient alle correspondentie met betrekking tot SROI in bij de contactpersoon van Opdrachtgever en via socialreturn@haarlem.nl (bij opdrachten van Bloemendaal, Haarlem, Heemstede of Zandvoort) en socialreturn@ijmondwerkt.com (bij opdrachten van Beverwijk, Heemskerk of Velsen).

Toelichting op de Beleidsregels SROI 2021 Haarlem

Algemeen

De gemeente werkt aan een inclusieve samenleving waarin niemand aan de kant staat en wil in het kader van maatschappelijk verantwoord inkopen meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk krijgen. Daarnaast wil de gemeente sociaal ondernemen stimuleren om zoveel mogelijk duurzame werkgelegenheid voor de onderkant van de arbeidsmarkt te creëren. Dit doet de gemeente door o.a. het stellen van sociale voorwaarden bij het verstrekken van haar subsidies en opdrachten.

Definitie SROI

Social Return betekent letterlijk ‘iets teruggeven aan de samenleving’ en is net als duurzaam inkopen onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen. SROI is het opnemen van sociale voorwaarden in subsidies en inkoop-, aanbesteding of subsidietrajecten met als doel dat de investering die de gemeente doet een sociale winst oplevert voor de doelgroep, namelijk mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Contractpartners leveren op deze manier een bijdrage aan de werkgelegenheid.

Organisatie

Het beleid, de coördinatie en het gemeentelijk aanspreekpunt inzake SROI ligt bij de coördinerend SROI accounthouder. De taken van de coördinerend SROI accounthouder zijn:

  • -

    het ontwikkelen van een uitvoerbaar SROI-beleid;

  • -

    het bewaken van de voortgang van het proces en het toezien op de naleving van SROI bij de aanbestedingen en subsidieverlening van alle vakafdelingen;

  • -

    het adviseren, coördineren en faciliteren intern en extern;

  • -

    relatiebeheer en afstemming met de regio en de maatschappelijke partners;

  • -

    het monitoren, terugkoppelen en rapporteren over de voortgang, resultaten van SROI aan de verantwoordelijke portefeuillehouder, college en raad.

Per contract/subsidie is de desbetreffende contractmanager/accounthouder verantwoordelijk voor de realisatie van de vastgestelde SROI-eis en het tijdig rapporteren aan de coördinerend SROI accounthouder.

Partners

De gemeente en UWV hebben afgesproken de dienstverlening aan werkgevers te optimaliseren. UWV en onze re-integratiepartners zijn gezamenlijk het aanspreekpunt voor werkgevers in het werkgeversservicepunt Zuid-Kennemerland & IJmond. De gemaakte afspraken richten zich op een laagdrempelige dienstverlening en een sluitende match tussen werkzoekenden en vacatures. Deze bundeling van krachten heeft geleid tot de opening van het Leer/Werkplein. Een goede invulling van vacature-ruimte, de werving en selectie en matching van kandidaten en de begeleiding, zijn belangrijke succesfactoren voor de uitvoering van SROI. De re-integratiepartners van de gemeente spelen een sleutelrol bij de arbeidsmatige invulling van SROI.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 5

Vormen SROI-invulling

SROI kan op diverse manieren worden ingevuld. Het creëren van duurzame werkplekken voor mensen die tot de doelgroep behoren geniet de voorkeur. Daarna komt directe toeleiding naar werk, zoals het bieden van een stage of werkervaringsplek, scholing en het organiseren van cursussen. Dan komt het inkopen van diensten en producten van SW-bedrijven of sociale ondernemers. Alternatieve vormen van invulling die bijdragen aan sociale doelstellingen of initiatieven, behoren ook tot de mogelijkheid. Maatwerk is hierbij het uitgangspunt, waarmee de gemeente de uitvoerbaarheid van SROI wil bevorderen.

Certificering Prestatieladder Sociaal Ondernemen PSO

Om meer duurzame inzet te bevorderen, is het van belang om te erkennen wat bedrijven al doen aan de inzet van kwetsbare groepen. Een hulpmiddel hiervoor is de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). De (PSO) is een landelijk meetinstrument, ontwikkeld door TNO in samenwerking met bedrijven van verschillende sectoren, en is uitgegroeid tot een landelijke norm voor socialer ondernemen. Het meet de bijdrage(n) van bedrijven aan werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie, door te controleren of personen met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam en op een kwalitatief goede wijze integreren binnen het bedrijf.

Contractpartners hebben de keuze om (deels) te voldoen aan hun SROI-eis middels het aantonen van een PSO-keurmerk of gelijkwaardige certificering. Het toepassen van PSO kan de duurzame investering in de doelgroep van SROI stimuleren en de neveneffecten van SROI, verdringing en draaideur, voorkomen.

Code Sociale Ondernemingen CSO

De CSO biedt (h)erkenning van sociaal ondernemers, waar geld verdienen geen hoofddoel is maar een middel om maatschappelijke doel te bereiken. De CSO is gebaseerd op de grondslag van sociaal ondernemen: impact first. Ondernemingen die in het Register Sociale Ondernemingen zijn opgenomen, onderschrijven de principes van de CSO en zijn dan erkende Sociale Ondernemers. Contractpartners die in het Register Sociale Ondernemingen zijn opgenomen voldoen aan hun SROI-eis.

Artikel 6

Waardering SROI-invulling

De waardering van de SROI-invulling is op basis van de bouwblokken-methode. De bouwblokkenmethode is een model voor de waardering van de SROI-invulling, dat landelijk steeds meer gebruikt wordt. Elke beschreven SROI-invulling vertegenwoordigt een vaste, transparante waarde uitgedrukt in euro’s, waardoor de contractpartner kan stapelen tot het gewenste bedrag .

De waardes van de bouwblokken zijn beleidsmatig gebaseerd op de afstand van de arbeidsmarkt van de ingezette kandidaat en de gemiddelde inzet bij de betreffende SROI-invulling. Aan de hand van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt kunnen de waardes aangepast worden om het behalen van specifieke doelstellingen of het inzetten van aandacht doelgroepen te stimuleren.

Artikel 8

Boeteregeling SROI

Mocht de realisatie van SROI achter blijven, dan treedt de gemeente (account- en contractmanager) vroegtijdig in overleg met de betreffende contractpartner om een oplossing te vinden. Met de re-integratie partners van de gemeente wordt ondersteuning geboden om toch aan de SROI-eis te kunnen voldoen. Het voldoen aan de SROI-eis blijft echter de verantwoordelijkheid van de contractpartner. Lukt dat uiteindelijk niet, dan beslist het college (account- en contractmanager) om wel of niet een boete, ter hoogte van de niet gerealiseerde SROI-waarde, op te leggen. Een bepalende factor voor het beboeten of niet is de houding en het gedrag van de contractpartner. De boete wordt niet opgelegd indien de contractpartner voldoende inspanning heeft geleverd en hem niets te verwijten valt bij het niet voldoen aan de SROI-eis. Voorbeelden van niet verwijtvaar zijn, zijn de volgende:

  • -

    openstellen van vacatures die geschikt zijn voor kandidaten uit de doelgroep en toch geen match kunnen vinden;

  • -

    in dienst nemen van kandidaten die daarna wegens persoonlijke omstandigheden stoppen met werken;

  • -

    actief zoeken naar alternatieve mogelijke SROI-invulling;

  • -

    de gemaakte afspraken nakomen.