Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR655615
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR655615/1
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Twenterand houdende regels omtrent de beslistermijn voor schuldhulpverlening (Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Twenterand 2021)
Geldend van 19-03-2021 t/m heden
Intitulé
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Twenterand houdende regels omtrent de beslistermijn voor schuldhulpverlening (Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Twenterand 2021)De raad van de gemeente Twenterand;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders 19 januari 2021
gelet op de artikelen
artikel 108, tweede lid jo. artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet,
gelet op artikel 4a derde lid van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening,
gelet op artikel 4:13 van de Algemene wet bestuursrecht,
besluit:
de Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Twenterand 2021 vast te stellen.
Artikel 1 Begrippen
-
1. In deze verordening wordt verstaan onder:
- a)
College: het college van burgemeester en wethouders van Twenterand.
- b)
Inwoner: degene die als ingezetene in de basisregistratie personen is ingeschreven.
- c)
Problematische schulden: schulden van een natuurlijk persoon waarbij redelijkerwijs te voorzien is dat de persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van de schulden of waarin de persoon heeft opgehouden te betalen.
- d)
Schuldhulpverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg.
- e)
Eerste gesprek: het eerste gesprek waarin de schriftelijke of mondelinge hulpvraag wordt vastgesteld.
- a)
Artikel 2 Beslistermijn schuldhulpverlening
De beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan, bedoeld in artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, wordt genomen binnen een termijn van maximaal 8 weken na de dag waarop het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van die wet, heeft plaatsgevonden.
Artikel 3 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerstvolgende dag na publicatie.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Twenterand 2021.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 9 maart 2021.
Vriezenveen,
De raad voornoemd,
de griffier,
drs. R.J.M. Rosde voorzitter,
mr. J.C.F. BroekhuizenToelichting
De Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Twenterand 2021 geeft uitvoering aan artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (hierna: wet), zoals deze met ingang van 1 januari 2021 zal gelden. Artikel 4a van de wet is ingevoerd bij Wet van 24 juni 2020 tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ten behoeve van de uitwisseling van persoonsgegevens (Stb. 239).
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Begrippen
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Artikel 2 Beslistermijn schuldhulpverlening
De wet regelt dat inwoners met problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor onder meer advies, een schuldenregeling (saneringskrediet dan we schuldbemiddeling) en nazorg. Het uitgangspunt is dat schuldhulpverlening breed toegankelijk is. De toegang tot en beëindiging van schuldhulpverlening is beschikkingsplichtig. Daarbij is van belang dat het voor de inwoner duidelijk is binnen welke termijn na het eerste gesprek over de hulpvraag wordt besloten of diegene voor een schuldenregeling in aanmerking komt.
Om deze reden is bij de genoemde wetswijziging in navolging van het advies van de Nationale Ombudsman besloten een wettelijke termijn op te nemen waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de raad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.
Deze termijn mag volgens artikel 4a, derde lid, van de wet niet langer zijn dan acht weken. Dit is gelijk aan de maximale redelijke termijn die in artikel 4:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht wordt gesteld. Een kortere beslistermijn vaststellen is wel toegestaan.
De beslistermijn is bepaald op maximaal 8 weken. Gelet op de bestaande praktijk en uitvoerbaarheid is voor deze termijn gekozen. Bovendien sluit de termijn aan op de termijnen uit de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 3 Inwerkingtreding en citeertitel
De datum van inwerkingtreding is eerstvolgende dag na publicatie.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl