Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden houdende regels omtrent de aanpak van problematisch gedrag van jeugdgroepen

Geldend van 27-02-2021 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden houdende regels omtrent de aanpak van problematisch gedrag van jeugdgroepen

1. Inleiding

Jongeren komen samen, dit is normaal. Maar waar jongeren samen komen kan overlast ontstaan. Jongeren zijn zich hier niet altijd bewust van. In ons Integraal Veiligheidsbeleid 2020 – 2022 “Samen werken aan veiligheid” is overlast door jongeren als onderdeel van de prioriteit Zorg en Veiligheid opgenomen1 . Dit komt, omdat overlastsituaties van grote invloed kunnen zijn op leefbaarheid en het veiligheidsgevoel in de buurt.

Er was nog geen beleid, waarin beschreven stond hoe overlast geduid kan worden en hoe er met partners, zoals politie, BOA’s en jongerenwerk samengewerkt kan worden. Duidelijkheid in de afstemmingsmomenten, elkaars verantwoordelijkheden kennen en eigenaarschap bepalen zijn voorwaarden voor een goede samenwerking. Met het voorliggende beleid is dit nu geregeld.

Definities

In de ‘Aanpak van problematisch groepsgedrag in Midden-Nederland’ wordt de volgende definitie gegeven voor problematisch groepsgedrag: “Gedrag van de leden van een jeugdgroep dat de openbare orde, sociale norm en/of veiligheid verstoort, overlast veroorzaakt, en/of crimineel van aard is en waarvoor een integrale aanpak nodig is om de problematiek het hoofd te bieden. Onder Jeugdgroepen vallen ook fluïde jeugdnetwerken en los-vaste groepen.” In deze aanpak wordt ook aangegeven dat het lastig is leeftijdsgrens te koppelen aan de doelgroep jeugd, maar dat veelal leeftijdsgrens van 23 jaar wordt gehanteerd. Er kunnen echter ook leden in een groep ouder zijn dan 23 jaar. Indien nodig zullen wij deze leden meenemen in de aanpak.

Doelstelling

We praten met onze partners over waar en welke groepen jongeren er zijn. Hierdoor hebben we een overzicht van de jongeren die in groepen op straat zijn. We willen voorkomen dat deze groepen overlast veroorzaken. Mocht er toch overlast zijn, dan zullen we met onze partners vaststellen of er een aanpak en zo ja welke aanpak op zowel groeps- als individueel niveau nodig is en deze (laten) uitvoeren.

Uitgangspunten

Werkproces

Landelijk is er door het Openbaar Ministerie, politie en gemeenten een werkproces ontwikkeld om problematisch groepsgedrag in beeld te brengen en tegen te gaan. De Veiligheidscoalitie Midden-Nederland heeft hiervan een regionale doorvertaling gemaakt. Dit is de basis van het voorliggende beleid. De gemeente is regiehouder in de aanpak. Door jeugdgroepen op groepsniveau te volgen kunnen we vroegtijdig signaleren wanneer zorg en ondersteuning nodig is. De aanpak, preventief of repressief, voor een groep wordt integraal bedacht en ingezet. We sluiten zo veel mogelijk aan bij het huidige aanbod wat betreft preventieve maatregelen.

Privacy en informeren

We delen niet meer gegevens met elkaar dan noodzakelijk is. We informeren en betrekken ouders/verzorgers van jongeren en jongeren zelf bij het proces.

Veiligheidscoalitie Midden-Nederland heeft een regionaal privacyreglement voor de Lokale Persoonsgerichte Aanpak opgesteld. Bij dit reglement hoort een Aanvulling voor de groepsaanpak2 . Wij zijn met ons jongerenwerk aangesloten op deze aanvulling. Waar in de Aanvulling voor de groepsaanpak wordt gesproken over projectleider hebben wij het in dit beleid over procesregisseur.

2. Organisatie

Een integrale aanpak vraagt inzet van verschillende partijen op verschillende niveaus. Hierbij is van belang dat iedereen weet wat er van hem/haar verwacht kan worden en wat hij/zij kan verwachten van de ander.

Overlegstructuur

Bestuurlijk overleg Zorg en veiligheid

Ieder kwartaal is een overleg tussen de burgemeester, wethouder Jeugd/Zorg en de procesregisseur van de groepsaanpak. In dit overleg wordt wat betreft de groepsaanpak gesproken over complexe casuïstiek, verantwoording afgelegd over de groepsaanpak en de laatste ontwikkelingen op het terrein van jeugd en veiligheid.

Beleidsmatig Jeugdoverleg

Wat voorheen het Driemensschapsoverleg was, wordt nu het Jeugdoverleg. Ook wordt nu een knip gemaakt tussen het beleidsmatige gedeelte van het overleg en het gesprek over de hangplekken/groepen. Het beleidsmatige deel van het Jeugdoverleg zal 1 keer per kwartaal plaatsvinden. Het doel van dit overleg is om de beleidsmatige ontwikkelingen met betrekking tot jeugd en veiligheid te bespreken. De voorzitter van het operationele jeugdoverleg sluit ook aan bij dit overleg, bijvoorbeeld als voorzitter. Hierdoor wordt de informatie-uitwisseling tussen het operationele overleg en het beleidsoverleg geborgd.

De volgende partners nemen deel aan het overleg en hebben een mandaat om namens hun organisatie te praten en toezeggingen te doen over beleidsmatige zaken:

  • -

    Gemeente: Vanuit de gemeente zit de voorzitter van operationele overleg ook dit overleg voor en daarnaast neemt een beleidsmedewerker Openbare orde en Veiligheid én een beleidsmedewerker sociaal domein (jeugd) deel aan dit overleg.

  • -

    Toezicht en Handhaving: hoewel dit een afdeling van de gemeente is, benoemen we dit apart. Vanuit deze afdeling schuift de BOA-beleidsregisseur aan bij dit overleg. Indien wenselijk kan de jeugd-BOA ook aanschuiven.

  • -

    Politie: vanuit de politie zit de wijkagent jeugd of de operationeel expert jeugd bij dit overleg.

  • -

    Jongerenwerk: Het jongerenwerk is de schakel tussen jongeren, buurtbewoners, scholen, ouders en activiteiten/locaties.

Operationeel Jeugdoverleg

In het jeugdoverleg worden de signalen besproken die iedere partij heeft verzameld. Dit kan gaan over groepen of locaties. Dit wordt gedaan aan de hand van het stoplichtenmodel en het 7-stappenplan.

De kernpartijen zijn dezelfde partijen als in het beleidsmatig overleg. De procesregisseur van de gemeente is, net als in het beleidsmatig jeugdoverleg, voorzitter van het overleg. Dit hoeven niet dezelfde personen te zijn. Belangrijk is dat de deelnemers in dit overleg degenen zijn die ook op straat zijn en inzicht hebben in wat er speelt. In het overleg wordt verwacht dat de deelnemers mandaat hebben om te praten over de casuïstiek en toezeggingen te doen over mogelijke interventies vanuit hun organisatie. Dit kunnen in de praktijk dus andere personen zijn dan in het beleidsmatig jeugdoverleg. In dit geval wordt wel verwacht dat zij onderling afstemming hebben, zodat de overleggen elkaar goed aanvullen.

Daarnaast zijn er overleggen die samen kunnen hangen met de groepsaanpak. Dit zijn in ieder geval de lokale PGA en het casus overleg in het Veiligheidshuis.

Lokale PGA

In het operationele jeugdoverleg kunnen zorgsignalen komen over een individu tijdens het bespreken van een groep. In dit geval wordt aan de deelnemers geadviseerd om deze persoon aan te melden voor de lokale PGA. Indien de groep waar het individu onderdeel van is een groepsaanpak krijgt, wordt het individu als onderdeel van het plan van aanpak op de groep wel gemonitord.

Zorg- en Veiligheidshuis

In het Zorg- en Veiligheidshuis werken partners uit de veiligheidsketen structureel samen. Mocht een individu dusdanig complexe en meervoudige problematiek hebben, bijvoorbeeld in combinatie met een strafbaar feit, dan kan het individu aangemeld worden door het lokale PGA of door de politie bij het Zorg- en Veiligheidshuis. Met de partners in het Zorg- en Veiligheidshuis wordt een aanpak op individu gemaakt en uitgevoerd. Ook hier geldt dat als dit individu onderdeel is van een groep die een groepsaanpak krijgt, het individu als onderdeel van het plan van aanpak van de groep nog wel gemonitord wordt.

3. 7-stappenmodel

Voor het in beeld brengen van de jeugdgroepen en de eventuele aanpak wordt gebruik gemaakt van het 7-stappenmodel. Het CCV heeft met partners een “Werkproces integrale aanpak problematische jeugdgroepen en groepsgedrag” opgesteld. De 7 stappen die hieronder beschreven worden, komen uit dit document. Deze stappen worden hieronder schematisch weergegeven.

afbeelding binnen de regeling

Figuur 1: schematische weergave 7 stappen. Bron: het CCV, werkproces integrale aanpak problematische jeugdgroepen en groepsgedrag

De praktijk is dynamisch. Stappen kunnen (deels) tegelijkertijd worden uitgevoerd en herhaald. Zo kan het voorkomen dat tijdens de aanpak van de jeugdgroep (stap 6) informatie wordt ontvangen (stap 2), waardoor het plan van aanpak (stap 5) aangepast moet worden. Ook kan na stap 2 besloten worden om niet over te gaan tot een integrale aanpak, maar een monodisciplinaire actie over te gaan of af te zien van te een aanpak als de urgentie onvoldoende aanwezig is.

afbeelding binnen de regeling

De reden waarom er niet alleen gekeken wordt naar een aanpak op groepsniveau is dat op deze wijze de problematiek van de groep op verschillende manieren wordt onderzocht, waardoor een duurzame aanpak mogelijk is.

Stap 1 Signalen over groepsgedrag delen

Het doel van stap 1 is het verzamelen van signalen over (problematisch) groepsgedrag en indien nodig besluiten tot het verzamelen en verbinden van informatie in stap 2.

Diverse ketenpartners hebben de verantwoordelijkheid om signalen die zij hebben over mogelijk probleemgedrag van groepen jongeren te delen met de gemeente, zowel proactief als op verzoek van de gemeente. Deze signalen worden in het operationeel jeugdoverleg gedeeld. Ook meldingen van overlast kunnen in dit overleg besproken worden. Belangrijk is dat de signalen op groepsniveau zijn. Het is in dit stadium nog niet mogelijk individuele leden van de groep in kaart te brengen en te beschrijven.

In het jeugdoverleg wordt gezamenlijk antwoord gegeven op de vraag: “Is het problematisch groepsgedrag door een partner afzonderlijk op te lossen of vraagt de problematiek om een integrale aanpak?” Deze vraag kan beantwoord aan de hand van de “Handreiking duiding problematische jeugdgroepen” van Bureau Beke. Niet alle vragen uit deze handreiking kunnen meteen beantwoord worden, maar dat is voor stap 1 niet nodig. Met name de antwoorden op de vragen over de groep en de invloed op de omgeving kunnen al voldoende zijn om te bepalen of en in hoeverre er sprake is van problematische groepsgedrag en of men verder moet naar stap 2 of dat een andere interventie nodig is.

Soms is de problematiek op te lossen door een handeling van één van de partners, in dit geval kan er gelijk overgegaan naar stap 7: evalueren en afronden. Als dit niet het geval is en er behoefte is aan een integrale aanpak, dan wordt besloten tot het overgaan naar stap 2.

Stap 2 Informatie verzamelen en verbinden

Het doel van stap 2 is er voor zorgen dat de juiste informatie op tafel komt om te kunnen bepalen of er sprake is van een problematische jeugdgroep of problematisch groepsgedrag. Als dit het geval is wordt de informatiepositie verbreed tot een integrale informatiepositie, zodat de betrokken ketenpartners uitgenodigd kunnen worden voor het maken van een integraal beeld in stap 3. De procesregisseur is hierin de trekker. De procesregisseur maakt met politie, jongerenwerk en jeugd-BOA een namenlijst van de groepsleden. De namenlijst bevat alleen NAW-gegevens van groepsleden die in ieder geval al één keer zijn aangesproken door politie, jongerenwerk of (jeugd-)Boa op zijn/haar gedrag. Omdat er persoonsgegevens worden verwerkt, is het noodzakelijk dat de procesregisseur de jongere en zijn/haar ouders/verzorgers hierover informeert.

De basis voor het verzamelen van de juiste informatie is de “Handreiking duiding problematische jeugdgroepen” van Bureau Beke. Informatie kan worden opgehaald bij de politie door te verzoeken om een groepsscan te maken. De groepsscan is een standaardrapportage met informatie op (A)groeps-, (B)persoons- en (C)domeinniveau. Er wordt bij het Openbaar Ministerie om strafrechtelijke informatie worden gevraagd, mits het een groep betreft waar criminele aspecten een grote rol spelen. Bij twijfel stemt de procesregisseur eerst af met het Openbaar Ministerie. Het jongerenwerk kan gevraagd worden om meer informatie. Daarnaast kan er bij interne gemeentelijke teams, zoals toezicht en handhaving, leerplicht en het Sociaal Team, om advies en informatie gevraagd worden. Belangrijk aandachtspunt is de privacywetgeving. In eerste instantie mogen partijen alleen de ‘dat-informatie’ uitwisselen. Dit betekent dat ze mogen vertellen dat een individu bekend is. De ‘wat-informatie’, dus inhoudelijke informatie, mag alleen gegeven worden als daar een wettelijke grondslag3 voor is. Tot slot is het een gegeven dat veel jongeren op sociale media actief zijn. Hier kan ook informatie te vinden zijn dat van belang is voor het verkrijgen van een totaalbeeld. Er zal met elkaar worden bepaald of deze online-informatie nodig, wie toegang heeft tot deze informatie en wie dit gaat verzamelen.

Met alle informatie die voorhanden is, wordt met de handreiking van Bureau Beke opnieuw het gedrag van de jeugdgroep geduid.

Stap 3 Maken van integraal beeld en concept- Plan van Aanpak

Het doel van stap 3 is het opstellen van een integraal beeld over de problematische jeugdgroep en het maken van een concept van het plan van aanpak op de groep. In het operationele jeugd-overleg wordt de verzamelde informatie besproken en de zwaarte van de groep bepaald. In hoofdstuk 4 wordt dit verder uitgewerkt. Dit is ook het startmoment voor het maken van een concept- Plan van Aanpak.

Per groep wordt ook gekeken of individuen in aanmerking komen voor een individuele persoonsgerichte aanpak: de lokale PGA of de top X aanpak. Voor het opstarten van zorg en ondersteuning is motivatie en toestemming nodig van de betrokkene. Hiervoor vindt een gesprek plaats met betrokkene, ouders/verzorgers, wijkagent Jeugd en procesregisseur gemeente. Het aanmelden voor de lokale PGA wordt gedaan door de politie, BOA of jongerenwerker. Daarnaast wordt ook met elkaar besproken welke jongeren er uitgenodigd worden voor een gesprek met de procesregisseur en de wijkagent.

Voor het maken van een plan van aanpak wordt gebruik gemaakt van een format. Zie bijlage 4.. Het wordt een integraal plan van aanpak, waarbij de uit te voeren aanpak concreet is en duidelijk gekoppeld aan SMART4 geformuleerde doelen. De doelen worden meerzijdig bepaald, dus niet enkel het terugdringen van het aantal overlastmeldingen. Bij de aanpak wordt ook duidelijk omschreven wie verantwoordelijk is voor welke actie.

Stap 4 Adviseren en prioriteren en Stap 5 Maken Plan van Aanpak

Stap 4 en 5 lopen dusdanig over in elkaar dat ze samen worden behandeld. De doelen van deze stappen zijn indien nodig prioriteiten stellen in de te nemen acties en het plan van aanpak ter vaststelling voorleggen aan het college van B&W (zodat het college beslist of en zo ja welke middelen, zoals capaciteit en geld, vanuit de organisatie worden gebruikt) en de driehoekpartners. Indien nodig wordt het plan van aanpak aangepast en opnieuw voorgelegd ter vaststelling.

Er wordt ook afgesproken wanneer welke actie wordt uitgevoerd, voor zover dit nog niet concreet in het plan van aanpak stond.

Stap 6 Uitvoeren en monitoren van Plan van Aanpak

Het doel van stap 6 is zorgen dat alle betrokken partners conform plan hun bijdrage leveren aan de aanpak van de jeugdgroep en het volgen van de uitvoering, als input voor sturing en eventuele bijstelling van de probleemdefinitie en/of het plan van aanpak.

De procesregisseur monitort:

  • -

    In hoeverre de geplande acties ook daadwerkelijk worden uitgevoerd.

  • -

    Wat de effecten/resultaten van deze acties zijn, mede gezien de (wellicht veranderende) omstandigheden.

  • -

    De jongere die is doorgezet naar de L-PGA of Zorg- en Veiligheidshuis.. Dit zal beperkt worden tot monitoren of de jongere nog in dit traject zit en indien nodig afstemmen of bepaalde interventies naast elkaar uitgevoerd kunnen worden.

De monitoring levert – naast sturingsgegevens voor de aanpak van de betreffende jeugdgroep – ook input voor de beleidsmonitoring. Waar nodig wordt op basis van inzichten vanuit de uitvoering de probleemdefinitie en/of het plan van aanpak bijgesteld.

Stap 7 Afronden en evalueren

Het doel van stap 7 is het bepalen of de aanpak van de jeugdgroep afgeschaald en gestopt kan worden. Als dit het geval is dan vindt er een evaluatie plaats en wordt bepaald waar nodig resterende actiepunten en begeleiding worden belegd. Hieronder kan bijvoorbeeld een brief aan de betreffende jongere in een situatie dat het weer de goede kant op gaat, zoals bij de PGA-aanpak reeds gebeurt.

4. Duiding van problematisch gedrag van jeugdgroep

Zoals eerder gezegd zoeken jongeren elkaar buiten op. Dat mag en hoort ook. Dit kan gepaard gaan met overlast. Wat is overlast? En wanneer is sprake van problematisch gedrag van jeugdgroepen? Dit hoofdstuk gaat hier verder op in.

In het Operationeel Jeugdoverleg worden de groepen jongeren en de locaties waar zij aanwezig zijn besproken. We werken met de handreiking van Bureau Beke. Daarnaast moet ook gekeken worden naar de meldingen; waar komen de meldingen vandaan, hoeveel meldingen zijn er? De antwoorden op deze vragen en uit deze handreiking worden gewogen met elkaar. Daarnaast is ook belangrijk dat gekeken wordt naar de meldingen. Dat gebeurt op basis van deze schaal:

afbeelding binnen de regeling

De duiding van de cijfers komt overeen met de duiding van kleuren uit het plan van aanpak van gemeente Houten.

0-3

Er komen weinig tot geen meldingen van buurtbewoners over lichte overlast door jongeren. De overlast is vaak onbedoeld. Er worden geen strafbare feiten geconstateerd door buurtbewoners en professionals. Jongeren hangen rond en zorgen soms voor (tijdelijke) geluidsoverlast. Ook kan de locatie vervuild achtergelaten worden door de groep jongeren.

4-6

Er komen er meer meldingen van buurtbewoners over overlast door jongeren. De overlast lijkt van meer structurele aard. De overlast is vaak nog onbedoeld en de groep is aanspreekbaar. Het gedrag is wel meer intimiderend. Er kunnen ook strafbare feiten worden geconstateerd door buurtbewoners en professionals, zoals lichte vernielingen en gebruik van alcohol en/of drugs.

7-8

Er is wekelijks overlast door de groep jongeren en of op de locaties. De jongeren zelf zijn moeilijker of niet aanspreekbaar. De jongeren vertonen intimiderend gedrag. Er zijn meer vernielingen en gebruik van drugs en of alcohol komt ook voor.

9-10

Er hangen jongeren op straat waarbij sprake is van criminele activiteiten of zijn er locaties waar criminele jongeren aanwezig zijn met regelmaat. Jongeren kunnen bijvoorbeeld omstanders bedreigen. Er kunnen zware vernielingen plaatsvinden, maar ook dealen of gewelds- en vermogensdelicten.

Plus-min-mee-methode

De jongeren in de groep worden aan de hand van de plus-min-mee-methode ingedeeld. Deze methode is ontwikkeld door Straatcontact. Met deze methode wordt in beeld gebracht welke positieve (plus) en negatieve (min) jongeren effect hebben in de jeugdgroep. Daarnaast wordt in beeld gebracht wie de meelopers zijn en met wie (plus of min) ze mee (gaan) lopen. Met deze informatie kan ook beter bepaald worden welke interventie nodig is op het individu.

afbeelding binnen de regeling

Figuur 2 Plusminmee-schema van Straatcontact

5. Interventiemogelijkheden

Bij het bepalen van interventies is er iedere keer sprake van maatwerk. Het maakt hierin niet uit of er een groepsaanpak komt of dat er een monodisicplinaire actie komt. Waar de ene keer een gesprek met een jongerenwerker nodig is, zal een andere keer de locatie vaker bezocht moeten worden door de jeugd-BOA en de wijkagenten.

In dit hoofdstuk wordt een aantal handelingsopties beschreven. Het is aan de gezamenlijke ketenpartners om te bepalen welke aanpak passend is.

Groep/locatie

Gesprek jongerenwerker

Een gesprek tussen de jongerenwerker en groep is een belangrijke interventie. Uit de gesprekken kan duidelijk worden hoe het gaat met de groep en de individuele jongeren. Uit deze gesprekken kan bijvoorbeeld naar voren komen dat er behoefte is aan activiteiten die het jongerenwerk kan organiseren.

Aanpassen locatie

Is de locatie geschikt voor jongeren om elkaar te ontmoeten, maar wordt er overlast ervaren dan vergt dit andere interventies als dat de locatie niet geschikt is. Het plaatsen van extra prullenbakken kan een oplossing bij vervuiling zijn. Voor de locatie kan ook gedacht worden aan het (ver)plaatsen van straatmeubilair of het plaatsen van verlichting.

Extra toezicht

De locatie kan als hotspot worden aangemerkt. De BOA’s en politie bezoeken deze locatie dan frequenter. Er kan ook worden nagedacht over het plaatsen van een mobiele camera (besluit burgemeester).

Aanspreken op gedrag

Jongeren worden aangesproken op hun gedrag. Als ze beter op een andere locaties kunnen staan, worden hiernaar verwezen. BOA’s en politie kunnen indien nodig waarschuwen of repressief optreden.

Bureau Halt

Er kan bij bepaalde lichtstrafbare feiten verwezen worden naar Bureau Halt.

Verrijken van informatie

De informatie over de groep zal verrijkt moeten worden. Iedere partner levert informatie aan de hand van een namenlijst die opgesteld is met elkaar. Aan de hand van deze informatie zal in ieder geval een plan van aanpak komen op de groep. Er wordt dan ook gekeken naar hoe de jongere zich in de groep gedragen. Dit wordt gedaan met de plus-min-mee-methode.

Individu

Zorgbrief

Er kan een brief naar de jongere en zijn/haar ouders/verzorgers gestuurd worden. De strekking van de brief is dat er zorgen zijn en dat er hulp mogelijk is. In de brief naar de jongere wordt verwezen naar het jongerenwerk, met wie gesproken kan worden.

Zorgbrief met uitnodiging voor gesprek

De jongere en zijn/haar ouders ontvangen een brief met een uitnodiging voor een gesprek met de wijkagent en de procesregisseur. Aanleiding is dat er zorgen zijn en dat de jongere besproken gaat worden in een overleg. Het doel is om in het gesprek te bespreken met elkaar hoe het gaat en of er behoefte is aan ondersteuning.

Brief met uitnodiging voor gesprek

De jongere en zijn/haar ouders ontvangen een brief met een uitnodiging voor een gesprek met de teamchef van de politie en de burgemeester. Aanleiding is dat er zorgen zijn en dat het gedrag van de jongere is negatieve zin opvalt. Het doel is om in het gesprek dit te bespreken met elkaar en zorg aan te bieden.

School / leerplicht

De school en de leerplichtambtenaar kunnen een rol spelen. De school kan bijvoorbeeld preventieve activiteiten aanbieden. De leerplichtambtenaar kan ook een traject starten en heeft ook de bevoegdheid om eventueel een proces-verbaal wegens schoolverzuim op te stellen.

Lokale PGA / Top-X aanpak

Jongeren waar de kernpartners zorgen over hebben kunne worden aangemeld voor de lokale PGA. Hierin wordt een integrale aanpak opgesteld voor de jongere. Hierbij is het ook mogelijk om verder op te schalen naar de Top-X aanpak van het Veiligheidshuis.

Ondertekening

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden op 14 januari 2021.

Bijlage 1 Bronnen

Voor de totstandkoming van dit beleid is gebruik gemaakt van de volgende bronnen:

  • Werkproces integrale aanpak problematische jeugdgroepen en groepsgedrag; Landelijk projectteam proeftuinen; Versie 1.0; www.wegwijzerjeugdenveiligheid.nl

  • Plan van aanpak Jeugd & Veiligheid Houten

  • Handreiking duiding problematisch jeugdgroepgedrag; voor de gemeentelijk (proces)regisseur en zijn/haar ketenpartners; Bureau Beke.

  • Aanpak problematisch groepsgedrag door jeugd; gemeente IJsselstein.

  • De aanpak van problematisch groepsgedrag in Midden-Nederland, “7 stappen aanpak” Privacyreglement Checklist lokale regie; Veiligheidscoalitie Midden-Nederland

Bijlage 2 Betrokken partners

Naast de kernpartners kunnen andere partners ook betrokken worden bij de aanpak:

  • -

    Ouders

  • -

    Buurtbewoners

  • -

    Sociaal Team

  • -

    Wijkambassadeurs

  • -

    GGD, waaronder JGZ afdeling

  • -

    Woningbouwcorporaties

  • -

    Onderwijs

  • -

    Bureau Leerplicht

  • -

    Bureau HALT

  • -

    SAVE: Samen Veilig Midden-Nederland;

  • -

    Veilig Thuis

  • -

    Jeugdreclassering en jeugdbeschermingorganisaties

Bijlage 3 Procesregisseur groepsaanpak

De procesregisseur voert de regie over de aanpak van jongerengroepen die problematisch gedrag vertonen. Binnen de gemeentelijke organisatie is de uitvoering van de groepsaanpak gepositioneerd binnen het team Veiligheid. Deze functie is ondergebracht bij de beleidsmedewerker OOV.

De procesregisseur heeft de opdracht om te zorgen voor efficiënte en effectieve uitvoering van de aanpak problematisch groepsgedrag door betrokken medewerkers, en versterking van de aanpak en de samenwerkingsrelaties met gerelateerde instellingen en overlegstructuren.

De procesregisseur neemt deel aan het Bestuurlijk overleg zorg en Veiligheid. De procesregisseur legt in dit overleg verantwoording af over de groepsaanpak.

Het functioneren van de procesregisseur is cruciaal voor het slagen van de groepsaanpak. Er dienen dan ook hoge eisen gesteld te worden aan de procesregisseur. Inzicht in groepsprocessen, de groepsaanpak en kennis van methodieken is belangrijk. Daarnaast is het ook belangrijk dat de procesregisseur beschikt over voldoende overwicht, bindend vermogen en doorzettingskracht.

De procesregisseur moet in staat zijn om een bekwaam en effectief werkend team te vormen, dat in staat is om overlast door jeugdgroepen te beperken en tegelijkertijd jongeren een positief toekomstperspectief te bieden. Een van de belangrijkste uitdagingen voor de procesregisseur is te zorgen voor een cultuur binnen het team die uitgaat van samenwerking en constructieve betrokkenheid van de teamleden.

Bijlage 4 Format Plan van Aanpak

Naam groep

Locatie

 

Datum concept PvA

 

Datum definitief PvA

 

Opgesteld door

 

Score groep

 

afbeelding binnen de regeling

Karakterisering van de jeugdgroep (grootte, geslacht, gemiddelde leeftijd, plusminmee) en/of locatie

De groep bestaat uit …

Beschrijving van de overlast/het probleem (soort overlast, wanneer, door wie, de ernst)

Voorbeeld:

De groep gebruikt …

De groep hangt …

De groep doet …

Uit de groepsscan blijkt …..

Team handhaving, zowel de jeugdboa’s als de algemene handhavers, zien ….

Partners (zijn er andere partners naast de politie, OOV, BOA en jongerenwerk nodig? Zo ja welke?)

Doelen (wat is de gewenste situatie, wat wil je bereiken, wat moet anders/beter; SMART formuleren)

.

Acties voor doel 1:

Actie(s)

Door

Startdatum

Geplande Einddatum

 
 
 

 
 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 

Acties voor doel 2:

Actie(s)

Door

Startdatum

Geplande Einddatum

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

Communicatie (indien nodig: wie wordt wanneer van welke informatie voorzien en wie doet de externe communicatie)

Wie doet de externe communicatie:

Wie wordt geïnformeerd?

Welke informatie?

Wanneer?

Door wie?

 
 
 

 
 
 

 
 
 

 
 
 

Begroting: Geschatte inzet en kosten (Hoeveel inzet en welke kosten zijn hiermee gemoeid, aangeven indien inzet buiten reguliere kosten/middelen valt!)

Partij

Inzet

Kosten

 
 

 
 

 
 

Bijlage 5 Formats brieven

Zorgbrief jongere

Onderwerp: zorgen over jouw gedrag datum 00 januari 2021

Beste ……,

Je ontvangt deze brief omdat je wordt gezien bij een jeugdgroep binnen onze gemeente die voor overlast zorgt. Wij maken ons daar zorgen over en vinden het belangrijk dat het goed met je gaat.

Voor een juiste aanpak bij overlast door jeugdgroepen werken de gemeente, politie, sociaal team en jongerenwerk samen. Om tot een goede aanpak te komen, kijken wij met elkaar naar de groep én naar elke individuele jongere binnen de groep.

afbeelding binnen de regeling

Hulp nodig?

Mocht je problemen ervaren buiten op straat, thuis of op een andere manier kan je contact opnemen met jongerenwerk. Of om gewoon eens een praatje te maken met de lokale jongerenwerker om te weten wat zij doen en wat zij voor jou kunnen betekenen? Zij zijn altijd bereid om naar jou te luisteren en met je mee te denken. Je kunt ze altijd op straat aanspreken of neem contact op met Buurtwerk.

<<gegevens Buurtwerk>>

afbeelding binnen de regeling

Privacy: uitwisselen van informatie en persoonsgegevens

Voor de aanpak van de overlast die de groep veroorzaakt en voor het in kaart brengen van mogelijke, individuele zorgen verwerken de gemeente, de politie en het jongerenwerk persoonlijke gegevens van jou en je ouders. Op grond van artikel 14 Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) ben ik verplicht je hierover te informeren. Voor meer informatie over de rechten die jij hebt, verwijs ik naar de website van de gemeente: https://www.vijfheerenlanden.nl/Bestuur/Over_deze_website/Privacyverklaring 

Mocht je naar aanleiding van deze brief vragen hebben dan kun je contact opnemen met de medewerker openbare orde en veiligheid <<NAAM>>.

Ik reken op je medewerking!

Met vriendelijke groet,

de burgemeester van de gemeente Vijfheerenlanden,

S. Fröhlich

Zorgbrief ouders/verzorgers

Onderwerp: zorgen over <<naam kind>> datum 00 januari 2021

Beste ouder(s)/verzorger(s),

U ontvangt deze brief, omdat <<naam kind>> wordt gezien bij een overlastgevende jeugdgroep binnen onze gemeente. Ik begrijp dat jongeren elkaar willen ontmoeten, dit is ook belangrijk voor hun ontwikkeling. Tegelijk mag dit geen overlast veroorzaken voor de omgeving.

Voor een juiste aanpak op overlast door jeugdgroepen, werken de gemeente, politie, sociaal team en jongerenwerk samen. Om tot een goede aanpak te komen, kijken wij met elkaar naar de groep én naar elke individuele jongere binnen de groep. U heeft hierin ook een belangrijke taak en rol. Het kan zijn dat u zich niet bewust bent van de overlast die <<naam kind>> veroorzaakt als onderdeel van een groep. Jongeren vertellen niet alles aan hun ouders. Met deze brief breng ik het bij u onder de aandacht en vraag ik u hierover met uw kind in gesprek te gaan.

afbeelding binnen de regeling

Hulp nodig?

Heeft u vragen over opvoeding, behoefte aan ondersteuning dan kunt u contact opnemen met het Sociaal Loket van de gemeente. Het Sociaal Loket is te bereiken op werkdagen tussen 09.00 en 12.30 uur via 0800 - 5016 of via sociaalloket@vijfheerenlanden.nl.

Buurtwerk

Binnen de gemeente is Buurtwerk actief voor het organiseren van activiteiten voor jongeren. Ook zijn zij beschikbaar en bereikbaar voor een praatje met <<naam kind>> over uiteenlopende thema’s en onderwerpen. U kunt <<naam kind>> informeren over het bestaan van Buurtwerk.

<<gegevens Buurtwerk>>

afbeelding binnen de regeling

Privacy: uitwisselen van informatie en persoonsgegevens

Voor de aanpak van de overlast die de groep veroorzaakt en voor het in kaart brengen van mogelijke, individuele zorgen verwerken de gemeente, de politie en het jongerenwerk persoonlijke gegevens van <<naam kind>> en u. Op grond van artikel 14 Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) ben ik verplicht u hierover te informeren. Voor meer informatie over de rechten die u heeft, verwijs ik naar de website van de gemeente: https://www.vijfheerenlanden.nl/Bestuur/Over_deze_website/Privacyverklaring

Mocht u naar aanleiding van deze brief vragen hebben dan kunt u contact opnemen met de medewerker openbare orde en veiligheid <<NAAM medewerker>>.

Ik reken op uw medewerking!

Met vriendelijke groet,

de burgemeester van de gemeente Vijfheerenlanden,

S. Fröhlich

Zorgbrief met uitnodiging gesprek jongere

Onderwerp: zorgen over jouw gedrag datum 00 januari 2021

Beste ……,

Je ontvangt deze brief, omdat je wordt gezien bij een overlastgevende jeugdgroep binnen onze gemeente. We maken ons daar zorgen over en vinden het belangrijk dat het goed met je gaat. We willen ook dat deze overlast stopt. Om die reden werkt de gemeente samen met politie, sociaal team en jongerenwerk.

Om tot een goede aanpak te komen, kijken wij met elkaar naar de groep én naar elke individuele jongere binnen de groep. We praten dus over jou, maar willen ook graag mét jou praten. Om die reden nodigen wij jou en je ouder(s)/verzorger(s) graag uit voor een gesprek.

Uitnodiging gesprek

Wanneer: <<dag/datum/tijd>>

Waar: Stadshuis van Leerdam, Meerkerk, Vianen

Met wie: Wijkagent jeugd, medewerker openbare orde en veiligheid

Waarover:

Wat gaat er goed?

Wat vind jij, wat vinden wij, wat vinden je ouder(s)/verzorger(s)

Waar zijn zorgen over?

Wat vind jij, wat vinden wij, wat vinden je ouder(s)/verzorger(s)

Wat is er nodig/wat moet er gebeuren?

Wat vind jij, wat vinden wij, wat vinden je ouder(s)/verzorger(s)

We gaan met elkaar in gesprek, zodat we verwachtingen en ideeën uit kunnen wisselen, waarbij de geconstateerde overlast centraal staat en we samen tot een oplossing willen komen.

Privacy: uitwisselen van informatie en persoonsgegevens

Voor de aanpak van de overlast die de groep veroorzaakt en voor het in kaart brengen van mogelijke, individuele zorgen verwerken de politie, de gemeente en het jongerenwerk persoonlijke gegevens van jou en je ouder(s)/verzorger(s). Op grond van artikel 14 Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ben ik verplicht je hierover te informeren. Voor meer informatie over de rechten die jij hebt, verwijs ik naar de website van de gemeente: https://www.vijfheerenlanden.nl/Bestuur/Over_deze_website/Privacyverklaring 

Mocht je naar aanleiding van deze brief voorafgaand aan het gesprek vragen hebben dan kun je contact opnemen met de medewerker openbare orde en veiligheid <<NAAM>>.

Ik reken op je medewerking!

Met vriendelijke groet,

de burgemeester van de gemeente Vijfheerenlanden,

S. Fröhlich

Zorgbrief met uitnodiging gesprek ouders/verzorgers

Onderwerp: zorgen over <<naam kind>> datum 00 januari 2021

Beste ouder(s)/verzorger(s),

U ontvangt deze brief omdat <<naam kind>> wordt gezien bij een jeugdgroep binnen onze gemeente die overlast veroorzaakt. Ik begrijp dat jongeren elkaar willen ontmoeten, dit is ook belangrijk voor hun ontwikkeling. Tegelijk mag dit geen overlast veroorzaken voor de omgeving.

Voor een juiste aanpak op overlast door jeugdgroepen, werken de gemeente, politie, sociaal team en jongerenwerk samen. Om tot een goede aanpak te komen, kijken wij met elkaar naar de groep én naar elke individuele jongere binnen de groep. We praten dus over <<naam kind>> maar willen ook graag mét u en <<naam kind>> in gesprek. U heeft als ouder(s)/verzorger(s) hierin ook een belangrijke taak en rol. Met deze brief nodig ik u en <<naam kind>> uit voor een gesprek.

Uitnodiging gesprek

Wanneer: <<dag/datum/tijd>>

Waar: Stadshuis van Leerdam, Meerkerk, Vianen

Met wie: Wijkagent jeugd, medewerker openbare orde en veiligheid

Waarover:

  • Wat gaat er goed?

    Wat vindt de jongere, wat vinden wij, wat vinden ouder(s)/verzorger(s)

    Waar zijn zorgen over?

    Wat vindt de jongere, wat vinden wij, wat vinden ouder(s)/verzorger(s)

    Wat is er nodig/wat moet er gebeuren?

    Wat vindt de jongere, wat vinden wij, wat vinden ouder(s)/verzorger(s)

We gaan met elkaar in gesprek, zodat we verwachtingen en ideeën uit kunnen wisselen, waarbij de overlast centraal staat en we samen tot een oplossing willen komen.

Privacy: uitwisselen van informatie en persoonsgegevens

Voor de aanpak van de overlast die de groep veroorzaakt en voor het in kaart brengen van mogelijke, individuele zorgen verwerken de gemeente, de politie en het jongerenwerk persoonlijke gegevens van <<naam kind>> en u. Op grond van artikel 14 Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) ben ik verplicht u hierover te informeren. Voor meer informatie over de rechten die u heeft, verwijs ik naar de website van de gemeente: https://www.vijfheerenlanden.nl/Bestuur/Over_deze_website/Privacyverklaring

Mocht u naar aanleiding van deze brief voorafgaand aan het gesprek vragen hebben dan kunt u contact opnemen met de medewerker openbare orde en veiligheid <<NAAM>>.

Ik reken op je medewerking!

Met vriendelijke groet,

de burgemeester van de gemeente Vijfheerenlanden,

S. Fröhlich

Brief met uitnodiging gesprek jongere

Onderwerp: zorgen over jouw gedrag datum 00 januari 2020

Beste ……,

Je ontvangt deze brief, omdat je wordt gezien bij een overlastgevende jeugdgroep binnen onze gemeente. We maken ons daar zorgen over en vinden het belangrijk dat het goed met je gaat. We willen ook dat deze overlast stopt. Om die reden werkt de gemeente samen met politie, sociaal team en jongerenwerk.

Om tot een goede aanpak te komen, kijken wij met elkaar naar de groep én naar elke individuele jongere binnen de groep. We praten dus over jou, maar willen ook graag mét jou praten. Jouw gedrag valt in negatieve zin op. Ik ben met de politie aan het kijken hoe we dit kunnen stoppen. Daarom nodig ik jou (en jouw ouders) uit voor een gesprek met mij en de politie.

Uitnodiging gesprek

Wanneer: <<dag/datum/tijd>>

Waar: Stadshuis van Leerdam, Meerkerk, Vianen

Privacy: uitwisselen van informatie en persoonsgegevens

Voor de aanpak van de overlast die de groep veroorzaakt en voor het in kaart brengen van mogelijke, individuele zorgen verwerken de politie, de gemeente en het jongerenwerk persoonlijke gegevens van jou en je ouder(s)/verzorger(s). Op grond van artikel 14 Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ben ik verplicht je hierover te informeren. Voor meer informatie over de rechten die jij hebt, verwijs ik naar de website van de gemeente: https://www.vijfheerenlanden.nl/Bestuur/Over_deze_website/Privacyverklaring 

Mocht je naar aanleiding van deze brief voorafgaand aan het gesprek vragen hebben dan kun je contact opnemen met de medewerker openbare orde en veiligheid <<NAAM>>.

Ik reken op je medewerking!

Met vriendelijke groet,

de burgemeester van de gemeente Vijfheerenlanden,

S. Fröhlich

Brief uitnodiging gesprek ouders/verzorgers

Onderwerp: zorgen over <<naam kind>> datum 00 januari 2020

Beste ouder(s)/verzorger(s),

U ontvangt deze brief omdat <<naam kind>> wordt gezien bij een jeugdgroep binnen onze gemeente die overlast veroorzaakt. Ik begrijp dat jongeren elkaar willen ontmoeten, dit is ook belangrijk voor hun ontwikkeling. Tegelijk mag dit geen overlast veroorzaken voor de omgeving.

Voor een juiste aanpak op overlast door jeugdgroepen, werken de gemeente, politie, sociaal team en jongerenwerk samen. Om tot een goede aanpak te komen, kijken wij met elkaar naar de groep én naar elke individuele jongere binnen de groep. Het gedrag van <<naam kind>> valt in negatieve zin op. We praten dus over <<naam kind>> maar willen ook graag mét u en <<naam kind>> in gesprek. U heeft als ouder(s)/verzorger(s) hierin ook een belangrijke taak en rol. Met deze brief nodig ik u en <<naam kind>> uit voor een gesprek.

Uitnodiging gesprek

Wanneer: <<dag/datum/tijd>>

Waar: Stadshuis van Leerdam, Meerkerk, Vianen

Privacy: uitwisselen van informatie en persoonsgegevens

Voor de aanpak van de overlast die de groep veroorzaakt en voor het in kaart brengen van mogelijke, individuele zorgen verwerken de gemeente, de politie en het jongerenwerk persoonlijke gegevens van <<naam kind>> en u. Op grond van artikel 14 Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) ben ik verplicht u hierover te informeren. Voor meer informatie over de rechten die u heeft, verwijs ik naar de website van de gemeente: https://www.vijfheerenlanden.nl/Bestuur/Over_deze_website/Privacyverklaring

Mocht u naar aanleiding van deze brief voorafgaand aan het gesprek vragen hebben dan kunt u contact opnemen met de medewerker openbare orde en veiligheid <<NAAM>>.

Ik reken op uw medewerking!

Met vriendelijke groet,

de burgemeester van de gemeente Vijfheerenlanden,

S. Fröhlich

 

Bijlage 6 Handreiking duiding problematisch jeugdgroepgedrag

https://bureaubeke.nl/doc/2017/Handreiking_duiding_problematisch_%20jeugdgroepgedrag_def.pdf

Bijlage 7 Een gezamenlijk besluit Aanvulling Privacyreglement Lokale Persoonsgerichte aanpak Midden-Nederland in verband met de integrale aanpak van problematisch groepsgedrag.

Aanleiding voor deze aanvulling

Kenmerkend voor de aanpak van problematische jeugdgroepen is dat er al persoonsgegevens van jeugdigen uit deze groepen worden verwerkt voordat een jeugdige wordt aangemeld voor een persoonsgerichte aanpak. Dat gebeurt vanaf het moment dat de politie, het jongerenwerk en de gemeente5 persoonsgegevens over individuele jeugdigen aan elkaar verstrekken met het doel een volledig en gezamenlijk beeld van de problematische jeugdgroep te krijgen en om te beoordelen of het, in verband met het tegengaan van problematisch groepsgedrag noodzakelijk is om individuele jeugdigen uit de groep aan te melden bij een lokale PGA of bij het Veiligheidshuis.

In gezamenlijk overleg wordt bepaald wie van de individuen – in verband met het stoppen van problematisch groepsgedrag – worden aangemeld voor een persoonsgerichte aanpak. Vaak zijn dit de individuen die een negatieve leidende rol hebben binnen de groep en daarmee de belangrijke ‘kern’ van de problematiek zijn. Wijkagent en jongerenwerker, evt. aangevuld met een gemeentelijk vertegenwoordiger, stemmen dit samen af.

Om deze gegevensdeling in een vroeg stadium mogelijk te maken, is deze Aanvulling Privacyreglement Lokale PGA t.b.v. de aanpak van problematische jeugdgroepen opgesteld. Deze gegevensverwerking, voorafgaand aan een eventuele aanmelding van een jeugdige, is niet geregeld in het Privacyreglement Lokale PGA Midden-Nederland. Daarom geeft deze aanvulling op het Privacyreglement Lokale PGA regels voor een rechtmatige en zorgvuldige verwerking van persoonsgegevens van jeugdigen vanaf het moment dat persoonsgegevens van individuele jeugdigen uit jeugdgroepen door het jongerenwerk, de politie en de gemeente worden verwerkt tot het moment van eventuele aanmelding voor een persoonsgerichte aanpak in een lokale PGA of in het Veiligheidshuis. Pas ná deze aanmelding kunnen persoonsgegevens verwerkt worden op grond van het privacyreglement Lokale PGA of het privacyreglement van het Veiligheidshuis.

Bij de beoordeling vooraf is deze aanvulling van toepassing, voor zover het gaat om jeugdigen uit problematische jeugdgroepen. De verplichtingen van de verwerkingsverantwoordelijke en van de partners, onder andere op het punt van informeren van de betrokkenen, zoals beschreven in het Privacyreglement Lokale Persoonsgerichte Aanpak Midden-Nederland, evenals de rechten van betrokkenen zoals omschreven in dit reglement, zijn onverkort van toepassing op de gegevensverwerking op grond van deze Aanvulling.

Omdat deze Aanvulling een aanvulling betreft op het Privacyreglement Lokale Persoonsgerichte aanpak, wordt voor de begripsomschrijvingen verwezen naar dat reglement. Alleen die begripsomschrijvingen die specifiek op de aanpak van problematisch groepsgedrag van toepassing zijn, zijn in deze aanvulling opgenomen.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen6

Bestand problematische jeugdgroepen:

verzameling persoonsgegevens ten behoeve van de aanpak van problematische jeugdgroepen dat wordt aangelegd door en uitsluitend toegankelijk is voor de projectleider. De gegevens betreffen uitsluitend: de naam op de namenlijst en de eventuele aanmelding voor een persoonsgerichte aanpak bij een lokale PGA of bij het Veiligheidshuis dan wel de doorgeleiding naar hulpverlening;

jeugdige

minderjarige of meerderjarige persoon die deel uit maakt van een problematische jeugdgroep;

jeugdoverleg

het overleg onder voorzitterschap van de projectleider dat verder bestaat uit een vertegenwoordiger van de politie en het jongerenwerk, en indien noodzakelijk, ook andere partijen;

Problematisch groepsgedrag

gedrag van de leden van de jeugdgroep dat de openbare orde, de sociale norm en/of de veiligheid verstoort, overlast veroorzaakt en/of crimineel van aard is en dat zodanig complex is dat een integrale aanpak noodzakelijk is;

problematische

jeugdgroep

jeugdgroep waarvan de jeugdigen problematisch groepsgedrag vertonen, daaronder ook verstaan fluïde jeugdnetwerken en ‘los – vaste’ groepen;

projectleider

functionaris van of namens de gemeente belast met en verantwoordelijk voor de aanpak van problematische jeugdgroepen;

Wettelijk vertegenwoordiger

de ouder of de voogd die het gezag over een minderjarige uitoefent.7

Artikel 2 Doel van de gegevensverwerking van jeugdigen uit problematische jeugdgroepen

  • 1.

    Doel van de gegevensverwerking op basis van deze aanvulling is het tegengaan van problematisch groepsgedrag.

  • 2.

    Dit doel wordt o.a. gerealiseerd door het analyseren van het problematische groepsgedrag gericht op het doorbreken van de groepsdynamiek én door voor individuele jeugdigen vast te stellen of het, in verband met het tegengaan van problematisch groepsgedrag, noodzakelijk is om hen bij een lokale PGA of het Veiligheidshuis aan te melden voor een persoonsgerichte aanpak, dan wel bij het lokale team voor passende hulp en ondersteuning. Om tot een zorgvuldige beoordeling en aanpak te komen is het noodzakelijk dat politie, jongerenwerk en gemeente persoonsgegevens van jeugdigen verwerken.

Artikel 3 Verwerkingsverantwoordelijke voor de gegevensverwerking

Verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de AVG voor de gegevensverwerking op grond van deze aanvulling, is de burgemeester van de gemeente waar het problematisch groepsgedrag van de jeugdgroep zich voordoet. Voor de verwerkingsverantwoordelijke gelden de verplichtingen zoals omschreven in artikel 4 van het Privacyreglement Lokale PGA.

Artikel 4 De grondslagen voor de verwerking van persoonsgegevens

De grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens op grond van dit reglement, zoals bedoeld in artikel 6 lid 1 a tot en met f AVG is:

  • a.

    voor de gemeente gelegen in de uitoefening van het openbaar gezag van de burgemeester op het terrein van de handhaving van de openbare orde zoals beschreven in artikel 172 e.v. Gemeentewet en voor het college van burgemeester en wethouders gelegen in de vervulling van de taken van algemeen belang zoals omschreven in de Jeugdwet, de Wmo 2015 en de Participatiewet;

  • b.

    voor de politie gelegen in het uitoefenen van taken in het algemeen belang op het terrein van de handhaving van de openbare orde, het opsporen van strafbare feiten en het verlenen van hulp aan hen die deze hulp behoeven zoals omschreven in de Politiewet;

  • c.

    voor het jongerenwerk geldt als grondslag het gerechtvaardigd belang dat het jongerenwerk, gelet op zijn statutaire doelstellingen en zijn subsidieopdrachten, heeft bij de verwerking van persoonsgegevens in verband met het tegengaan van problematisch groepsgedrag, behalve wanneer de belangen of de grondrechten en de fundamentele vrijheden van de betrokkene die tot bescherming van persoonsgegevens nopen, zwaarder wegen dan die belangen, met name wanneer de betrokkene een jeugdige is die nog geen 16 jaar oud is;

  • d.

    Voor Leerplicht is de grondslag de vervulling van een taak van algemeen belang te weten het toezicht op en de handhaving van de leerplicht, zoals omschreven in de Leerplichtwet 1969.

  • e.

    Voor een verstrekking door instellingen en diensten op het terrein van Werk & Inkomen geldt de in vrijheid en gericht gegeven, ondubbelzinnige toestemming van de betrokkene als grondslag.

Artikel 5 Verwerken van persoonsgegevens van individuele jeugdigen ten behoeve van de namenlijst en het informeren van de jeugdige en zijn ouders

  • 1.

    Pas nadat is vastgesteld dat er sprake is van een problematische jeugdgroep, stellen de politie, de gemeente en het jongerenwerk een lijst op van namen van jeugdigen die deel uit maken van de problematische jeugdgroep. De politie, de gemeente en het jongerenwerk dragen er zorg voor dat zij individuele jeugdigen minstens eenmaal op hun problematische (groeps)gedrag hebben aangesproken voordat zij hen op de namenlijst plaatsen.

  • 2.

    De namenlijst bevat, voor zover bekend bij de partners, de voor- en achternaam van de jeugdige evenals zijn adresgegevens.

  • 3.

    De projectleider draagt er zorg voor dat alle jeugdigen die op de namenlijst staan, zo spoedig mogelijk een brief ontvangen die mede is gericht aan hun wettelijk vertegenwoordigers8 , waarin wordt aangegeven dat de jeugdige deel uit maakt van een problematische jeugdgroep en dat in verband hiermee persoonsgegevens van de jeugdige worden verwerkt. Deze brief wordt door de politie, de gemeente of het jongerenwerk persoonlijk overhandigd in een gesprek met de jeugdige en/of zijn wettelijk vertegenwoordigers. In deze brief en in dit gesprek worden zij ook gewezen op hun rechten ten aanzien van de gegevensverwerking, zoals beschreven in artikel 16 van het Privacyreglement PGA.

  • 4.

    De projectleider legt de namenlijst vast in het bestand problematische jeugdgroepen.

Artikel 6 Verwerken van persoonsgegevens ten behoeve van het besluit of een persoonsgerichte aanpak voor een jeugdige noodzakelijk is

  • 1.

    Blijkt uit de politiegegevens dat de jeugdgroep in verband wordt gebracht met het veelvuldig plegen van misdrijven, dan verstrekt de projectleider, of een vertegenwoordiger van de politie, de persoonsgegevens van de jeugdigen die deel uitmaken van deze groep, aan het Openbaar Ministerie ten behoeve van een (ook) strafrechtelijke aanpak.

  • 2.

    Indien een strafrechtelijke aanpak zoals bedoeld in lid 1 niet aan de orde is, beslissen politie, gemeente en jongerenwerk of het in verband met het tegengaan van problematisch groepsgedrag, noodzakelijk is een persoonsgerichte aanpak voor een of meer jeugdigen uit de problematische jeugdgroep vast te stellen. Deze beslissing wordt genomen op basis van een analyse van het door de politie, de gemeente of het jongerenwerk zelf waargenomen gedrag van de groep en het gedrag van individuele jeugdigen in de groep en op basis van de door de politie verstrekte politiegegevens. Indien een persoonsgerichte aanpak noodzakelijk is, beslist het jeugdoverleg op basis van de door de politie verstrekte politiegegevens of een individuele jeugdige wordt aangemeld bij een lokale PGA of bij het Veiligheidshuis. De projectleider legt in het bestand problematische jeugdgroepen de aanmelding van de jeugdige vast met de vermelding of het een aanmelding bij de lokale PGA of bij het Veiligheidshuis betreft.

  • 3.

    Toeleiding van een individuele jeugdige naar hulpverlening gebeurt door tussenkomst van het lokale team9 . Aan het lokale team worden niet meer persoonsgegevens verstrekt dan noodzakelijk is voor de toeleiding naar de hulpverlening. Er worden geen bijzondere persoonsgegevens, politiegegevens dan wel persoonsgegevens over strafbare feiten en strafrechtelijke veroordelingen verstrekt. De projectleider legt de toeleiding naar het lokale team en de reden daarvoor vast in het bestand problematische jeugdgroepen.

  • 4.

    De jeugdige en zijn wettelijk vertegenwoordigers10 worden geïnformeerd over een aanmelding bij de lokale PGA of bij het Veiligheidshuis. Indien in plaats van deze aanmelding toeleiding naar hulpverlening noodzakelijk wordt geacht, vindt daarover een gesprek met de jeugdige en zijn wettelijk vertegenwoordigers plaats waarbij zo mogelijk aanwezig zijn de wijkagent of het jongerenwerk en een lid van het lokale team.

Artikel 7 Verstrekken van politiegegevens

Het verstrekken van politiegegevens op grond van deze aanvulling vindt uitsluitend plaats voor zover noodzakelijk voor de beoordeling zoals bedoeld in artikel 6 lid 1 en 2. Artikel 7 van het Privacyreglement Lokale PGA is van toepassing.

Artikel 8 Verwijderen van persoonsgegevens over jongeren die zijn opgenomen op de namenlijst

  • 1.

    Indien wordt besloten om een jeugdige die op de namenlijst van een problematische jeugdgroep is opgenomen, niet aan te melden voor een persoonsgerichte aanpak, worden zijn gegevens die zijn opgenomen in het bestand daarin bewaard totdat de politie, de gemeente en het jongerenwerk vaststellen dat de jeugdige niet langer deel uit maakt van de problematische jeugdgroep, tenzij de projectleider tot het oordeel komt dat langer bewaren van de gegevens van een individuele jeugdige noodzakelijk is voor het tegengaan van problematisch groepsgedrag. De projectleider legt een dergelijk besluit met de redenen van het besluit vast in het bestand problematische jeugdgroepen en hij vermeldt ook hoe lang de gegevens bewaard zullen worden. Na deze bewaartermijn worden de persoonsgegevens verwijderd en vernietigd.

  • 2.

    In alle andere dan in lid 1 genoemde gevallen worden de persoonsgegevens die zijn opgenomen in het bestand jeugdgroepen maximaal twee jaar bewaard, te rekenen vanaf de datum van afsluiting van de gegevensverwerking. Na deze bewaartermijn worden de persoonsgegevens verwijderd en vernietigd.

Artikel 9 Geheimhouding

Een ieder die op grond van deze Aanvulling kennis neemt van persoonsgegevens is verplicht tot geheimhouding daarvan, tenzij de wet tot bekendmaking verplicht.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze in verband met de invoering van de AVG gewijzigde aanvulling kan worden aangehaald als Aanvulling Privacyreglement Lokale PGA t.b.v. de aanpak van problematische jeugdgroepen.

  • 2.

    Deze aanvulling treedt in werking voor de duur van vier jaar op het moment van inwerkingtreding van de AVG-update van het privacyreglement Lokale PGA Midden- Nederland d.d. 25 mei 2018.

  • 3.

    Uiterlijk twee jaar na de inwerkingtreding van het oorspronkelijke privacyreglement

  • 4.

    Lokale PGA evalueren de partners (ook) de werking van de aanvulling. Zo nodig brengen zij op basis van deze evaluatie, conform de bepalingen van lid 4 wijzigingen aan in deze aanvulling.

  • 5.

    Deze aanvulling kan worden gewijzigd of worden ingetrokken door een gezamenlijk besluit van de partners. De wijziging wordt schriftelijk door partijen vastgelegd.

……. 2021, Vianen

(datum en plaats vaststelling)

   


Noot
1

De doelstelling in het Integraal Veiligheidsbeleid 2020 – 2022 “Samen werken aan veiligheid” is dat het aantal meldingen “overlast door jongeren” in 2022 met 10% is afgenomen ten opzichte van 2019.

Noot
2

De aanvulling op het privacyreglement is als bijlage toegevoegd.

Noot
3

Zie hiervoor de Aanvulling Privacyreglement Lokale Persoonsgerichte aanpak Midden-Nederland in verband met de integrale aanpak van problematisch groepsgedrag.

Noot
4

Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden

Noot
5

Met ‘gemeente’ wordt gedoeld op gemeentelijke diensten als Toezicht & Handhaving die in veel gemeenten in de regio ook betrokken zijn bij de aanpak van problematische jeugdgroepen

Noot
6

Voor zover de begrippen niet zijn omschreven in het Privacyreglement Lokale PGA M-N.

Noot
7

Zie voor de positie van de ouders van een jeugdige waarover de ouders geen gezag meer uitoefenen omdat de jeugdige 18 jaar ouder is, voetnoot 5.

Noot
8

Als de jeugdige nog geen achttien jaar oud is, wordt de brief gericht aan de jongere en aan degene(n) die het gezag over hem uitoefent of uitoefenen. Dat zijn doorgaans de ouders van de jeugdige. Zijn de ouders overleden of heeft de rechter het gezag beëindigd, dan oefent een voogd het gezag uit. Als de jeugdige achttien jaar of ouder is, wordt de brief gericht aan de jeugdige en indien hij bij zijn ouder(s) woont, ook aan hem of hen, ook al zijn zij na het achttiende jaar niet langer zijn wettelijk vertegenwoordigers omdat ze geen gezag meer uitoefenen. De ouders worden ook bij de aanpak betrokken in geval van een meerderjarige jeugdige in verband met een systeemgerichte aanpak van zijn gedrag c.q. zijn problematiek.

Noot
9

Hiermee wordt gedoeld op het gemeentelijke team dat de toegang vormt tot de jeugdhulp en de maatschappelijke ondersteuning.

Noot
10

Zie voetnoot 3