Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR654216
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR654216/1
Bomenplan gemeente Leusden 2012-2021, module E: Bomen en burgers
Geldend van 28-02-2013 t/m heden
Intitulé
Bomenplan gemeente Leusden 2012-2021, module E: Bomen en burgersSamenvatting
Goede communicatie is een van de peilers van goed bomenbeleid. Ook hechten wij grote waarde aan de participatie en informatie van burgers. De mate van burgerparticipatie is afhankelijk van de status van de boom. Bij onderhoud en bomenbeleid vindt de communicatie met de burgers hoofdzakelijk plaats via de website.
1 Inleiding
Goede communicatie is één van de peilers van bomenbeleid.
Communicatie met bewoners over bomen geeft ruimte voor betrokkenheid en maakt het speelveld overzichtelijk voor zowel bewoners als ambtenaren.
Burgerparticipatie
Bomen zijn emotie en er bestaat een intensieve relatie tussen burgers en bomen. Hiermee is het voor de gemeente de schone taak om de emotie te onderkennen en te sturen. Dit kan door burgers nadrukkelijk te betrekken bij het beleid rondom bomen. Zowel de gemeentelijke als de particuliere bomen. Daarnaast kunnen burgers actief meedenken over concrete veranderingen aan het bomenbestand, als dat hun directe woonomgeving raakt. Om toch verantwoord en consistent te kunnen werken, is het nodig hierin wel te sturen. Hoe wij daarin sturen, is verwoord in de participatienota.
De gemeente Leusden hecht grote waarde aan participatie. Uit de evaluatie van 2010 kwamen enkele en belangrijke punten naar voren:
Verwachtingen managen
De gemeente beoordeelt bij plannen vooraf welke participatiemogelijkheden er zijn, welke invloed burgers uitoefenen en welke spelregels daarbij gelden. Vanaf het begin tot het einde van het project wordt daarin een consistente lijn gehanteerd.
Duidelijk communiceren
Is geen participatie mogelijk? Dan volgt altijd informatie. Deze moet duidelijk en op het juiste moment worden gegeven. Is er wel sprake van participatie? Dan moet de gemeente goed luisteren en de ideeën van inwoners betrekken in de besluitvorming. Daarbij moet zij terugkoppelen wat met de inbreng van bewoners is gebeurd. Dit vergt continu een open en transparante communicatie.
Hoe de communicatie over bomen gestalte krijgt, vindt u in deze module: bomen en burgers. Deze maakt onderdel uit van het Bomenplan.
In volgende schema is de opbouw van het Bomenplan weergegeven. De plek die deze module inneemt in het geheel, is vetgedrukt weergegeven.
2 Communicatie bij projecten
Zoals ook in module C (technische kwaliteitseisen) aangegeven zijn er verschillende fases bij ruimtelijke ontwikkeling te onderscheiden van initiatieffase tot beheer en onderhoud. Bewoners kunnen op verschillende momenten participeren en geïnformeerd worden. Daarnaast bestaat er onderscheid in het belang van de verschillende bomen. Het belang van een boom kan mede bepalend zijn voor de mate waarin burgers kunnen participeren in een project.
Participatiegraad
Globaal kan worden gesteld dat:
- •
Hoe hoger het belang van een boom is, hoe meer de beslissingsbevoegdheid bij de gemeente blijft.
én:
- •
Hoe meer een boom het individueel belang raakt, hoe intensiever burgers kunnen participeren in een project.
Dat ziet er schematisch ongeveer zo uit:
Participatievormen
Op hoofdlijnen kennen wij drie participatievormen:
- •
informeren
- •
consulteren
- •
inspraak
Bij grote projecten zoals het herstructureren van een hoofdstructuur, ligt de nadruk op informeren. Bij het herinrichten van een plein/binnenhof worden bewoners uitgenodigd om mee te beslissen. Zij worden uitgenodigd op informatiebijeenkomsten over de herinrichting. Daar worden tekeningen en voorbeelden voorgelegd aan de bewoners waarover zij kunnen beslissen.
Afbeelding 2. Communicatie en participatie
Tabel communicatie en participatie |
|||
Participatievorm |
informeren |
consulteren |
inspraak |
Mate van invloed |
gemeente --> externen |
gemeente <--> externen |
gemeente <-- externen |
definitiefase |
|||
hoofdstructuren |
via krant en website |
op uitnodiging via brief |
|
wijkprojecten |
via krant en website |
op uitnodiging via brief |
|
buurtprojecten |
via krant en website |
op uitnodiging via brief |
|
ontwerpfase |
|||
hoofdstructuren |
via krant en website |
op uitnodiging via brief |
|
wijkprojecten |
via krant en website |
op uitnodiging via brief |
|
buurtprojecten |
via krant en website |
op uitnodiging via brief |
op uitnodiging via brief |
uitvoeringsfase |
|||
hoofdstructuren |
via krant en website |
op uitnodiging via brief |
|
wijkprojecten |
via krant en website |
op uitnodiging via brief |
|
buurtprojecten |
via krant en website |
op uitnodiging via brief |
op uitnodiging via brief |
Informeren
Van een publiekvriendelijke organisatie mag minimaal informatie worden verwacht. Elke verandering in de openbare ruimte communiceren wij met onze inwoners.
Consulteren
Binnen de gemeente Leusden is veel kennis en visie aanwezig. Niet alleen binnen het ambtelijk apparaat, maar ook daarbuiten. Onder de inwoners zijn veel mensen met gebiedskennis en kennis van bomen. Hetzelfde geldt voor lokale organisaties zoals het IVN. Daarnaast zijn in Leusden professionele partijen aanwezig die ons kunnen helpen in de deskundige omgang met bomen. Denk bijvoorbeeld aan lokale kwekers. De gemeente Leusden steekt daarom sterk in op ‘consulteren’. Door kennisbronnen te raadplegen ontstaan betere plannen en voelen de gebruikers van de openbare ruimte zich meer gehoord.
Inspraak
Projecten op buurtniveau raken burgers rechtstreeks. Het betreft de openbare ruimte waar zij dagelijks gebruik van maken. Daarom maken wij plannen op buurtniveau zo veel mogelijk samen met burgers.
2.1 Spelregels
Meepraten en participeren, vraagt om spelregels vooraf. Er zijn wettelijke regels waarvan niet kan worden afgeweken. Daarnaast kent de gemeente richtlijnen en adviezen. Het Handboek Inrichting Openbare Ruimte en dit bomenplan geven eveneens richting aan hoe om te gaan met bomen en behoren tot de spelregels. Tot slot heeft de gemeente ambities en budgetten die mede bepalend zijn voor de mogelijkheden in een plangebied. Voordat wij in overleg treden met burgers, vindt altijd een goede inventarisatie plaats naar de wensen en eisen ten aanzien van:
- •
technische kwaliteit
- •
ruimtelijke kwaliteit
- •
(boom-)veiligheid
- •
beheerbaarheid
- •
beleid gemeente
- •
budget
Eventuele tegenstrijdigheden kunnen zo worden uitgefilterd. Dit totaalplaatje bepaalt de speelruimte waarbinnen burgers kunnen meebeslissen. Als blijkt dat met burgerparticipatie geen eenduidige mening uit de buurt naar voren komt, is de gemeente de eindbeslisser.
3 Communicatie over onderhoud / repeterende maatregelen
Naast de projecten (herinrichten en dergelijke) zoals eerder aangegeven is het ook van belang om te communiceren over zaken als beheer en onderhoud, ziekten en plagen, beleidswijzigingen, regels en ontwikkelingen. Als de gemeente werkzaamheden uitvoert aan bomen, gelden de volgende communicatievormen en momenten.
Tabel periodieke communicatie |
||
Onderwerp |
Communicatievorm |
Termijn / periode |
Snoeiwerkzaamheden |
krant en website |
1 week van te voren |
VTA-controles |
krant en website |
1 week van te voren |
kapvergunning |
brief,krant en website |
wettelijke termijn (8 weken) |
kapwerkzaamheden gemeentelijke bomen |
krant en website |
1 week van te voren |
ziekten en plagen |
krant en website |
afhankelijk van urgentie |
Meepraten van, en participeren door bewoners is een goede zaak. Maar ook de interne communicatie is van belang. Overleg met andere teams en afdelingen is van essentieel belang voor het slagen van projecten. Maar ook voor het efficiënt kunnen plannen en uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden.
4 Communicatie over bomenbeleid
Het internet is een belangrijk medium om inzage te verschaffen in beleidsplannen. Daarnaast kunnen burgers op het gemeentekantoor (beleids-)plannen inzien. Vastgestelde stukken zijn er te downloaden. Ontwikkelingen die relatie hebben met het beleid worden gepubliceerd op de website en in de lokale media.
5 Literatuurlijst
Titel |
Auteur |
Jaar |
Inwonersparticipatie in Leusden |
Afd. Communicatie gemeente Leusden |
Maart 2011 |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl