Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR654203
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR654203/4
BEVOEGDHEDENBESLUIT ELBURG
Geldend van 01-01-2024 t/m heden
Intitulé
BEVOEGDHEDENBESLUIT ELBURGHet college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Elburg alsmede de invorderings- en heffingsambtenaar tevens WOZ-ambtenaar, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
- 1.
gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht betreffende mandaat, en
- 2.
hoofdstuk X van de Gemeentewet betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders; en
- 3.
hoofdstuk XI van de Gemeentewet betreffende de bevoegdheid van de burgemeester; en
- 4.
artikel 231 Gemeentewet en artikel 2 lid 3 Algemene wet inzake Rijksbelastingen of bevoegdheden op grond van hoofdstuk XV van de Gemeentewet.
BESLUITEN: vast te stellen het Bevoegdhedenbesluit Elburg
Het bevoegdhedenbesluit bevat bepalingen ten aanzien van de medewerkers van de Gemeente Elburg, ter uitoefening van de aan hen toevertrouwde functie(s).
Artikel 1 Begripsbepaling
Het bevoegdhedenbesluit verstaat onder:
-
1. mandaatgever: het bestuursorgaan dat mandaat verleent;
-
2. gemandateerde/mandataris: degene aan wie mandaat verleend is;
-
3. medewerker: natuurlijk persoon in dienst van de Gemeente Elburg;
-
4. ondermandaat: de bevoegdheid om de gemandateerde bevoegdheid door te mandateren
-
5. volmacht: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan, zijnde de volmachtgever, privaatrechtelijke handelingen te verrichten;
-
6. machtiging: overdracht van een bevoegdheid die noch als besluit noch als privaatrechtelijke handeling kan worden aangemerkt;
-
7. bevoegdhedenoverzicht: het bij dit besluit behorende overzicht waarin de verleende mandaten, volmachten en machtigingen zijn opgenomen.
Artikel 2 Bepalingen bij de uitvoering van een toegekend mandaat
1. Het mandaat, de volmacht of de machtiging wordt uitgeoefend met inachtneming van de op het desbetreffende onderwerp van toepassing zijnde wet- en regelgeving.
2. Bij de uitoefening van de bevoegdheden uit het bevoegdhedenoverzicht behorend bij dit besluit worden de voorwaarden aldaar vermeldt in acht genomen.
3. De gemandateerde kan zijn in mandaat verleende bevoegdheden in ondermandaat verlenen, tenzij het bevoegde bestuursorgaan hiervoor geen toestemming geeft dan wel dat het mandaat zich hier – evident – niet voor leent.
4. Mandaten worden uitgevoerd in overeenstemming met de vigerende Organisatieverordening, Financiële verordening en de Budgethoudersregeling.
5. Bevoegdheden met betrekking tot de Wet basisregistratie personen (BRP), het Regelement Rijbewijzen en de Paspoortenuitvoeringsregeling 2001 (PUN 2001) zijn opgenomen in de Regeling beheer en toezicht basisregistraties personen en reis- en waardedocumenten (raadpleegbaar op overheid.nl) met bijbehorende aanwijzingsbesluit BRP en het aanwijzingsbesluit PNIK aan de aldaar aangewezen functionarissen en worden niet nader beschreven in dit besluit dan wel het hierbij behorende bevoegdhedenoverzicht.
Artikel 3 Reikwijdte mandaat, volmacht en machtiging
Onverminderd de (onder)mandaatverlening, volmacht en machtiging zoals in het bevoegdhedenregister opgenomen, blijft de beslissing in een bepaalde zaak voorbehouden indien:
- 1.
bestaand beleid of vastgestelde normen het inwilligen van een verzoek tegenhouden, maar het inwilligen van het verzoek als zodanig niet op bezwaren stuit;
- 2.
inwilliging van een verzoek zou leiden tot strijdigheid met de doelstellingen van het beleid;
- 3.
het de afdoening van een zaak betreft, ten aanzien waarvan is gebleken dat de standpunten van de portefeuillehouder en de mandataris uiteenlopen;
- 4.
indien een portefeuillehouder de wens daartoe te kennen geeft;
- 5.
indien het over een aangelegenheid gaat, die bettrekking heeft op de mandataris zelf of een hiërarchisch boven hem geplaatste ambtenaar;
- 6.
het een bevoegdheid betreft als bedoeld in artikel 160, eerste lid onder e, f, en g Gemeentewet (privaatrechtelijke rechtshandelingen, procesbesluiten, civiele verdediging en jaarmarken) is gemandateerd, waarbij de zaak vooraf aan het college wordt voorgelegd, indien het college op grond van artikel 169, vierde en vijfde lid Gemeentewet gehouden is de raad vooraf zo snel mogelijk inlichtingen te geven;
- 7.
de mandataris in enig geval geen gevolg wil geven aan het aan hem toegekende mandaat vanwege de hem moverende redenen. Deze redenen moeten wel kenbaar gemaakt worden aan de (onder)mandaatgever;
- 8.
het een politiek of bestuurlijk gevoelige aangelegenheid betreft waarover door de raad mondelinge dan wel schriftelijke vragen zijn gesteld;
- 9.
het een besluit betreft dat financiële consequenties heeft, zoals budgetoverschrijding of het aangaan van meerjarige verplichtingen, die invloed hebben op de begroting;
- 10.
het een besluit betreft waar meerdere organisatieonderdelen bij betrokken zijn, die geen gelijkluidend standpunt hebben;
- 11
als de aangelegenheid tot negatief kritische berichtgeving in de media heeft geleid;
- 12
als het besluit of de rechtshandeling als politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig wordt aangemerkt of dit te verwachten is.
Artikel 4 Omvang mandaat, volmacht en machtiging
De medewerker die een bevoegdheid krijgt, is met betrekking tot die bevoegdheid tevens bevoegd tot:
-
a. het verstrekken van informatie;
-
b. het voeren van correspondentie;
-
c. het verrichten van alle benodigde (voorbereidings)handelingen, waaronder in ieder geval:
- 1.
het verdagen van de beslissing;
- 2.
het direct afwijzen van een herhaalde aanvraag bij het ontbreken van nieuwe feiten en omstandigheden;
- 3.
het plaatsen van publicaties (van aanvragen, ontwerpen, concepten e.d.);
- 4.
het verzoeken om aanvullende gegevens, vertaling e.a.
- 1.
-
d. het uitoefenen van de doorzendplicht c.q. de terugzendplicht;
-
e. het ondertekenen van de betreffende stukken in overeenstemming met artikel 5;
-
f. overige direct met de gemandateerde bevoegdheid samenhangende handelingen;
-
g. inschrijvingen in registers;
voor zover van toepassing bij de bevoegdheid.
Artikel 5 Ondertekening
1. Ingeval van uitoefening van bevoegdheden zoals weergegeven het bevoegdhedenoverzicht, worden uitgaande stukken ondertekend als volgt:
-
Hoogachtend/Met vriendelijke groet,
-
Namens het college van burgemeester en wethouders,
-
-
-
(handtekening van de gemandateerde)
-
(naam van de functionaris)
-
(functieaanduiding)
2. Voor zover het betreft de bevoegdheid van de burgemeester, is het bepaalde in het vorige lid van overeenkomstige toepassing, waarbij voor de woorden “het college van burgemeester en wethouders” dient te worden gelezen “de burgemeester, de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar”.
3. Indien een fysieke handtekening ontbreekt wordt de zinssnede Dit document is geautomatiseerd aangemaakt; u treft daarom geen handtekening aan. toegevoegd. Dit overeenkomstig het besluit genomen door het college op 17 januari 2017, als bijlage bijgevoegd. De burgemeester en invorderings- en heffingsambtenaar tevens WOZ-ambtenaar committeren zich hier eveneens aan.
4. Het is toegestaan om te ondertekenen met een elektronische handtekening indien deze met voldoende waarborgen is omkleed.
Artikel 6 Vervanging mandataris, gevolmachtigde en gemachtigde
1. Indien een bevoegdheid is gegeven aan een medewerker geldt dat bij afwezigheid een domeinmanager bevoegd is.
2. Indien een bevoegdheid is gegeven aan een manager, geldt dat bij afwezigheid de directeur/gemeentesecretaris bevoegd is.
3. Indien een bevoegdheid aan de directeur/gemeentesecretaris is gemandateerd geldt dat bij afwezigheid de eerste loco-secretaris als vervanger optreedt.
Artikel 7 Slotbepalingen
1. Dit besluit kan worden aangehaald als: Bevoegdhedenbesluit Elburg.
2. Het besluit treedt per 1 maart 2021 in werking.
3. Het mandaatbesluit 2018 en het daarbij behorende overzicht wordt ingetrokken en vervalt per datum inwerkingtreding van dit besluit. Tevens worden dan ingetrokken het mandaatbesluit heffings-, invorderings- en WOZ-ambtenaar aangezien deze thans is opgenomen in het bevoegdhedenregister.
Ondertekening
Aldus vastgesteld het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Elburg; en
de burgemeester van de gemeente Elburg
Elburg, 9 februari 2021
Burgemeester en wethouders van de gemeente Elburg,
de burgemeester: ir. J.N. Rozendaal
de secretaris: P.W. Wanrooij
de burgemeester,
de burgemeester: ir. J.N.Rozendaal
invorderings- en heffingsambtenaar, tevens WOZ-ambtenaar,
de heer N.A. de Groot
domeinmanager bedrijfsvoering
Bijlage 1. Bevoegdhedenregister
BEVOEGDHEDENREGISTER - algemene zaken, geldend voor alle of meerdere domeinen |
|
||||||
|
NR |
BEVOEGDHEID |
GRONDSLAG |
BEVOEGD ORGAAN |
MANDAAT/ MACHTIGING/ VOLMACHT AAN |
VOORWAARDEN |
OPMERKINGEN/TOELICHTING |
Algemeen |
1 |
Aangaan van overeenkomsten namens de gemeente Elburg |
artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet |
B&W |
budgethouders |
budgethouders mogen binnen hun budget overeenkomsten aangaan overeenkomstig de budgethoudersregeling, contracten met een bedrag van €500.000 of hoger zijn voorbehouden aan de managers binnen hun budgetbevoegdheden |
|
2 |
Ondertekenen van overeenkomsten |
artikel 171 Gemeentewet |
Burgemeester |
budgethouders |
degenen die een overeenkomst mogen aangaan mogen deze ook ondertekenen |
|
|
3 |
Beslissen om een aanvraag niet te behandelen |
artikel 4:5 Awb |
Burgemeester of B&W |
alle medewerkers die aanvragen behandelen |
|
|
|
4 |
aanvragen subsidies |
de grondslag is afhankeijk van het type subsiside en het overheidsorgaan waar de aanvraag wordt gedaan |
B&W |
alle medewerkers die bij de uitoefening van hun taken een beroep kunnen doen om subsidie van een ander overheidsorgaan |
de aanvraag moet kenbaar gemaakt worden bij de portefuillehouder, de domeinmanager en gemeld bij financien, het resultaat van de aanvraag eveneens |
|
|
5 |
te vorderen het gemeentehuis te verlaten |
artikel 139 lid 1 SR |
|
leden van het interventieteam |
|
|
|
6 |
Vertegenwoordigen van het bestuursorgaan in bezwaarprocedures, beroepsprocedures en hoger beroep |
artikel 171 Gemeentewet Artikel 231 Gemeentewet Artikel 22 Wet WOZ |
Burgemeester Heffings- en invorderingsambtenaar |
alle medewerkers die voor hun functie de gemeente vertegenwoordigen in rechte |
|
|
|
7 |
Beslissen op een bezwaarschrift |
artikel 7:11 Awb |
Burgemeester resp. B&W Heffings- en invorderingsambtenaar |
domeinmanager resp. gemeentesecretaris danwel de adviseur lokale belastingen en basisregistraties |
Na advisering door de commissie bezwaarschriften wordt bij een beslissing conform het advies door de manager van het desbetreffende domein besloten, indien het primaire besluit is genomen door de domeinmanager wordt besloten door de gemeentesecretaris. Bij een beslissing in afwijking van het advies van de commissie bezwaarschrift wordt besloten door het bevoegde bestuursorgaan. Indien het een (politiek) gevoelige zaak betreft wordt besloten door het bevoegde bestuursorgaan. |
|
|
8 |
Het nemen van een verdagingsbesluit voor de beslissing op een bezwaarschrift |
artikel 7:10 lid 3 Awb |
Burgemeester resp. B&W Heffings- en invorderingsambtenaar |
adviseur juridische zaken, beleidsmedewerker Participatiewet, adviseur lokale heffingen en basisregistraties |
beide functionarissen zijn ook secretaris bezwaarschriftencommissie. Ook de vervangend secretarissen mogen deze besluiten nemen. |
|
|
9 |
Het vaststellen van een verschuldigde dwangsom bij niet tijdig beslissen |
artikel 4:18 Awb |
Burgemeester resp. B&W Heffings-en invordeningsambtenaar |
adviseur juridische zaken, adviseur juridische- en bestuurlijke zaken, beleidsmedewerker Participatiewet, adviseur Omgevingsrecht Adviseur lokale belastingen en basisregistratie |
|
|
|
10 |
Het behandelen van een aanvraag en het nemen van een beslissing op een begrotingssubsidie |
4:23, lid 3, sub c Awb |
B&W |
budgethouders |
|
|
|
11 |
Het vaststellen van de verplichting tot betaling van een geldsom (bestuursrechtelijke geldschuld) |
artikel 4:86 Awb |
Burgemeester resp. B&W |
domeinmanager |
|
|
|
|
12 |
Besluiten tot het afwijken van het inkoopbeleid |
inkoopbeleid ISNV/4:84 Awb |
B&W |
Gemeentesecretaris/ Directeur |
Na advies van de inkoopadviseur |
|
BEVOEGDHEDENREGISTER - domein bedrijfsvoering |
|
||||||
|
NR |
BEVOEGDHEID |
GRONDSLAG |
BEVOEGD ORGAAN |
MANDAAT/ MACHTIGING/ VOLMACHT AAN |
VOORWAARDEN |
|
Administratie |
13 |
Het afsluiten van verzekeringen, behandelen en afwerken van schades |
artikel 160 lid 1 onder d Gemeentewet en titel 17 boek 7 BW |
B&W |
medewerker verzekeringen |
|
|
14 |
Aanmanen bij niet tijdig betalen van een verschuldigde bestuursrechtelijke geldschuld c.q. invorderingsbeschikking o.m. in het kader van een last onder bestuursdwang of last onder dwangsom |
art. 4:112 Awb |
B&W |
Medewerker betalingsverkeer |
|
|
|
|
15 |
Het treffen van een betalingsregeling |
art. 4:94 Awb |
B&W |
Medewerker betalingsverkeer |
|
|
Basisregistraties |
16 |
Alle voorkomende werkzaamheden in het kader van de Basisregistratie Kadaster Publiekrechtelijke beperkingen |
BRK-PB |
B&W |
Adviseur GEO-informatie, medewerker vastgoedgegevens, medewerker beheer GEO-informatie |
|
|
17 |
Alle voorkomende werkzaamheden in het kader van de Basisregistratie Grootschalige Topografie |
Wbgt |
B&W |
Adviseur GEO, medewerker vastgoedgegevens, medewerker landmeten en medewerker beheer GEO-informatie |
|
|
|
18 |
Alle voorkomende werkzaamheden in het kader van de Wet basisregistratie adresssen en gebouwen |
Wbag |
B&W |
medewerker Bag/Woz beheer |
|
|
|
19 |
Alle voorkomende werkzaamheden met betrekking tot nieuwe locatieomschrijving, adressen, huisnummers en vernummering |
Verordening naamgeving en nummering (adresssen) |
B&W |
medewerker Bag/Woz beheer |
|
|
|
20 |
Alle voorkomende werkzaamheden in het kader van de Wet basisregistratie ondergrond |
Wet basisregistratie ondergrond |
B&W |
Adviseur GEO-informatie, medewerker beheer GEO-informatie |
|
|
|
21 |
Registratie en beheer van de objectafbakening, belanghebbenden en primaire objectonderdelen |
Wet waardering onroerende zaken (art. 16, 18, 37b, 37g en 38) en hoofdstuk 5 Waarderingsinstructie m.u.v. registratie en beheer van secundaire objectkenmerken |
Heffingsambtenaar |
medewerker Bag/Woz beheer |
|
|
|
22 |
Beslissen op aanvragen om Nederlanderschap (bij optie) en adviseren aan de Minister van Justitie (bij naturalisatie) |
Rijkswet op het Nederlanderschap |
Burgemeester |
Medewerker persoonsgegevens |
|
|
|
23 |
Alle voorkomende werkzaamheden in het kader van de Wet Basisregistratie Personen |
Wet BRP |
B&W |
Medewerker persoonsgegevens |
|
|
|
|
24 |
Beslissen op verzoeken op grond van de Wet open overheid |
Wet open overheid |
Burgemeester, B&W & Heffings- en invorderingsambtenaar |
Adviseur juridische en bestuurlijke zaken, adviseur juridische zaken, medewerker juridische zaken, adviseur Woo, adviseur lokale belastingen en basisregistraties |
voorzover het fiscale woo-verzoeken zijn mag de adviseur lokale belastingen en basisregistraties deze beslissing(en) nemen, de overige Woo-verzoeken worden door de adviseur juridische en bestuurlijke zaken, de adviseur juridische zaken en de medewerker juridische zaken genomen |
|
Organisatieadvies |
25 |
Contactpersoon Woo |
Art. 4.7 Wet open overheid |
B&W en Burgemeester |
Adviseur Woo |
|
|
26 |
Behandelen van klachten ingevolge hoofdstuk 9 Awb; aanwijzing o.g.v. artikel 2 lid 1 Verordening Klachtbehandeling gemeente Elburg 2015 |
Hoofdstuk 9 Awb j.o. Verordening Klachtbehandeling gemeente Elburg 2015 |
B&W |
Adviseur juridische en bestuurlijke zaken, vervanger: adviseur juridische zaken |
|
|
|
27 |
Verwerkersovereenkomst aangaan en ondertekenen |
artikel 28 AVG, artikel 6c Wpg, artikel 160 lid 1 onder e en 171 Gemeentewet |
B&W resp. Burgemeester |
Privacy Officer |
|
|
|
28 |
Gezamenlijk verwerkingsverantwoordelijke overeenkomst aangaan en ondertekenen |
artikel 26 AVG, artikel 160 lid 1 onder e en 171 Gemeentewet |
B&W resp. Burgemeester |
Privacy Officer |
|
|
|
29 |
Beslissen inzake het melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens inzake eeninbreuk in verband met persoonsgegevens |
artikel 33 AVG, artikel 33a Wpg, artikel 34a lid 1 Wbp |
B&W |
Privacy Officer |
|
|
|
30 |
Beslissen inzake het melden aan de Betrokkene inzake een inbreuk in verband met persoonsgegevens |
Artikel 34 AVG, artikel 33a Wpg, artikel 34a lid 2 Wbp |
B&W |
Privacy Officer |
|
|
|
31 |
Besluiten in rechtsverzoeken ingediend door betrokkenen |
Artikel 34 Uavg jo. Artikel 12 tot en met 22 AVG, Artikel 29 jo artikel 24a-28 Wpg |
B&W |
Privacy Officer |
|
|
|
32 |
Uitvoeren voorafgaande raadpleging bij de Autoriteit Persoonsgegevens |
Artikel 36 AVG, Artikel 33b Wpg |
B&W |
Privacy Officer/ Functionaris gegevensbescherming |
|
|
|
Financiele zaken |
33 |
Besluiten nemen tot het afboeken en oninbaar verklaren van civiele vorderingen, fiscale vorderingen (heffingen) en bestuursrechtelijke geldvorderderingen tot € 1.000 |
artikel 160 en 255 lid 5 Gemeentewet |
B&W |
adviseur financien |
|
|
34 |
Besluiten nemen tot het afboeken en oninbaar verklaren van civiele vorderingen, fiscale vorderingen (heffingen) en bestuursrechtelijke geldvorderderingen tot € 10.000 |
artikel 160 en 255 lid 5 Gemeentewet |
B&W |
Domeinmanager |
|
|
|
35 |
Besluiten nemen tot het afboeken en oninbaar verklaren van civiele vorderingen, fiscale vorderingen (heffingen) en bestuursrechtelijke geldvorderingen meer dan € 10.000 |
artikel 160 en 255 lid 5 Gemeentewet |
B&W |
Domeinmanager |
met een maximum van € 25.000 en in afstemming met de portefeuillehouder |
|
|
36 |
Beslissen omtrent beleggen en aantrekken geldmiddelen op korte termijn. Alsmede beslissen omtrent het aangaan van langlopende leningen |
artikel 160 Gemeentewet, artikel 16 Treasurystatuut, artikel 12 Financiele verordeningen |
B&W |
adviseur financien |
|
|
|
37 |
Financiele verantwoording |
artikel 186 Gemeentewet jo Besluit verantwoording en begroting provincies en gemeenten |
B&W |
adviseur financien |
|
|
|
Personele zaken |
38 |
Vertegenwoordiging werkgever bij de medezeggenschap (OR & Lokaal Overleg) |
CAO Gemeenten en Wet op de ondernemingsraden |
B&W |
Gemeentesecretaris/ Directeur |
|
|
39 |
Vaststellen van personeelsbeleid en personeelshandboek |
CAO Gemeenten |
B&W |
Gemeentesecretaris/ Directeur |
|
|
|
40 |
Wijzigen van de formatiesamenstelling binnen de bestaande formatie van de organisatie |
Art. 3.1, lid 1 CAO Gemeenten |
B&W |
Gemeentesecretaris/ Directeur |
|
|
|
41 |
Bevoegdheden ter uitvoering van het vastgestelde personeelsbeleid en arbeidsvoorwaarden |
personeelsbeleid en CAO Gemeenten |
B&W |
Domeinmanager/ Streekarchivaris |
exclusief besluiten: a. waarvoor geen toereikende formatie en/of budget beschikbaar is; b. die inhouden het toepassen van een hardheidsclausule; c. die inhouden het verlenen van buitengewoon verlof; d. die inhouden het opleggen van een schadevergoeding; e. disciplinaire maatregelen en strafontslag enkel na afstemming met gemeentesecretaris/directeur. |
|
|
42 |
Besluiten nemen met betrekking tot het verlenen van opleidingsfaciliteiten ter uitvoering van de overeengekomen opleidingen in het Goede Gesprek |
personeelsbeleid en CAO Gemeenten |
B&W |
adviseur P&O |
in afstemming met domeinmanager |
|
|
43 |
Het inschakelen van externe personen en instanties voor gemeentebrede opleiding en vorming |
personeelsbeleid en CAO Gemeenten |
B&W |
adviseur P&O |
in afstemming met domeinmanager Bedrijfsvoering |
|
|
Belastingen |
44 |
het beslissen op een verzoek om kwijtschelding van heffingen indien bij belastingverordening is geregeld dat kwijtschelding verleend kan worden. |
Invorderingswet 1990 en bijbehorende uitvoeringsregelingen |
Invorderingsambtenaar |
Medewerker belastingen |
|
|
45 |
de heffing van de gemeentelijke belastingen en het vaststellen van de waarde van onroerende zaken |
artikelen 220 tot en met 229 van de Gemeentewet, artikel 22 van de Wet waardering onroerende zaken |
Heffingsambtenaar |
medewerker WOZ/Heffen |
|
|
|
46 |
de invordering en aanmanen van de gemeentelijke belastingen |
Invorderingswet 1990 |
Invorderingsambtenaar |
Medewerker betalingsverkeer |
|
|
|
47 |
het nemen van vervolgingsmaatregelen betreffende de invordering van gemeentelijke belastingen (dwangbevelen) |
Invorderingswet 1990 |
Invorderingsambtenaar |
Medewerker betalingsverkeer |
|
|
|
DIV |
48 |
Beheer van documenten voor zover niet overgebracht naar de archiefbewaarplaats (dynamisch en semi-statisch archief) |
Archiefwet 1995, Archiefverordening, Beheerregeling Informatiebeheer gemeente Elburg 2023 |
B&W |
Gemeentesecretaris/ Directeur |
|
|
49 |
Het opmaken van een verklaring van vervanging door reproducties. |
Artikel 8, Archiefbesluit 1995 |
B&W |
Gemeentesecretaris/ Directeur en recordmanager |
|
|
|
50 |
Het opmaken van een verklaring van vernietiging van archiefbescheiden |
Artikel 8, Archiefbesluit 1995 |
B&W |
Gemeentesecretaris/ Directeur en recordmanager |
|
|
|
BEVOEGDHEDENREGISTER - domein dienstverlening |
|
||||||
|
NR |
BEVOEGDHEID |
GRONDSLAG |
BEVOEGD ORGAAN |
MANDAAT/ MACHTIGING/ VOLMACHT AAN |
VOORWAARDEN |
|
Publiekszaken |
51 |
Doen van kennisgevingen, besluiten en publicaties verkiezingen |
Kieswet en -besluit |
Burgemeester resp. B&W |
adviseur burgerzaken |
|
|
52 |
Het controleren van ondersteuningsverklaringen op kiesgerechtigheid |
artikel H4-3 van de Kieswet |
Burgemeester |
adviseur burgerzaken |
|
|
|
53 |
Het verzenden van een verzoek aan scholen tot het beschikbaar stellen van de locatie als stembureau |
Artikel J 4, lid 4 Kieswet |
B&W |
adviseur burgerzaken |
|
|
|
54 |
Aanwijzen stembureauleden en zorgen voor inrichting stembureaulocaties |
Artikel J 4, lid 5 Kieswet |
Burgemeester |
adviseur burgerzaken |
|
|
|
55 |
Vaststellen Register Ongeldige Stemmen |
Artikel J 7a, lid 1 Kieswet |
Burgemeester |
adviseur burgerzaken |
|
|
|
56 |
Beoordelen melding van schorsing van de zitting van een stembureau en bepalen hervatten van de zitting. |
Artikel J 38, lid 1 Kieswet |
Burgemeester |
adviseur burgerzaken |
|
|
|
57 |
Overbrengen proces-verbaal en digitale bestanden naar het centraal stembureau |
Artikel Na 35 Kieswet |
Burgemeester |
adviseur burgerzaken |
|
|
|
58 |
Het overdragen van stembescheiden, bedoeld in de artikelen N 2 en N 9 Kieswet, die niet naar het centraal stembureau zijn overgebracht, te openen en deze pakken, alsmede de afschriften van de processen verbaal, over te dragen aan de officier van justitie ten dienste van een onderzoek naar enig strafbaar feit. |
Artikel Na 37 Kieswet |
Burgemeester |
adviseur burgerzaken |
|
|
|
59 |
Vernietigen Stembescheiden |
Artikelen I 19, J 7a, lid 4, S 15, U 18, V 11a Kieswet |
Burgemeester |
adviseur burgerzaken |
|
|
|
60 |
Het aanwijzen van een bijzonder ambtenaar van de burgerlijke stand voor een dag |
art. 1:16 BW en art. 2 lid 4 Reglement burgerlijke stand |
B&W |
adviseur burgerzaken |
|
|
|
61 |
Het aanwijzen van een locatie voor één huwelijksvoltrekking |
Beleidsregel aanwijzen trouwlocatie |
B&W |
adviseur burgerzaken |
|
|
|
62 |
Het beslissen op subsidieaanvragen en vaststellen van subsidies op basis van de Subsidieregeling Gewoon Gemak |
Subsidieregeling Gewoon Gemak |
B&W |
Medewerker vergunningverlening |
|
|
|
63 |
De heffing (op andere wijze) en tevens invordering van leges op grond van titel 1, hoofdstuk 2, 3, 4, 5 en 9 van de legesverordening |
artikel 231, lid 2, onderdeel b van de Gemeentewet |
Heffingsambtenaar |
medewerker burgerzaken |
|
|
|
64 |
Het beschikken op en verrichten van alle voorkomende werkzaamheden binnen de Omgevingswet die ten doel hebben het beslissen op een aanvraag van een omgevingsvergunning. |
artikel 5.8, 5.12, 5.15 Omgevingswet |
B&W |
Adviseur Omgevingsrecht, Accountmanager vergunningen |
|
|
|
65 |
toepassing sneltoetscriteria |
Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Elburg 2022 |
B&W |
Adviseur Omgevingsrecht/ accountmanager vergunningen/ medewerker omgevingsvergunningen/ adviseur monumenten |
|
|
|
66 |
Alle voorkomende werkzaamheden op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening betreffende: 1. het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg, 2. het verbieden van een klein evenement naar aanleiding van een melding 3. vuurwerkverkoop 4. het inzamelen van geld en goederen 5. het innemen of hebben van een standplaats 6. ontheffing stookverbod |
APV, met de volgende artikelen in het bijzonder: 2.10a, 2.25, 2.72, 5:13, 5:18, 5:34 |
Burgemeester resp. B&W |
Adviseur Omgevingsrecht, Accountmanager vergunningen |
|
|
|
67 |
betreffende kansspelen: 1. besluiten op een aanvraag vergunning voor het organiseren van een loterij 2. besluiten op aanvraag organiseren klein kansspel (o.a. bingo) |
Wet op de kansspelen |
B&W |
Adviseur Omgevingsrecht, Accountmanager vergunningen |
|
|
|
68 |
Besluiten op aanvragen o.g.v. WVW 1994, RVV1996, BABW, Wegenwet, APV hoofdstuk 5, Parkeerverordening binnenstad en haven, WVGS |
WVW 1994, RVV 1990, BABW, Wegenwet, WVG, APV, Parkeerverordening binnenstad en haven, WVGS |
B&W |
Adviseur Omgevingsrecht, Accountmanager vergunningen |
|
|
|
69 |
Toekennen van een parkeerontheffing |
Parkeerverordening binnenstad en haven |
B&W |
Medewerker vergunningverlening |
|
|
|
70 |
Verlenen ontheffing van verbod om afvalstoffen buiten een inrichting te verbranden |
artikel 10.63 lid 1 Wet milieubeheer |
B&W |
Adviseur Omgevingsrecht/ accountmanager vergunningen/ medewerker vergunningverlening |
|
|
|
71 |
Besluiten op verzoek om vergunning leggen (telecommunicatie)kabels en leidingen in gemeentegrond |
artikel 5.2 Telecommunicatiewet, AVOI |
B&W |
Medewerker vergunningverlening |
|
|
|
72 |
Het toekennen van een VROM starterslening |
Verordening Starterslening gemeente Elburg 2021 |
B&W |
Adviseur Omgevingsrecht/ accountmanager vergunningen/ medewerker vergunningverlening |
|
|
|
73 |
Het behandelen van een aanvraag om een vergunning voor tijdelijke verhuur |
artikel 15 Leegstandswet |
B&W |
Adviseur Omgevingsrecht/ accountmanger vergunningen/ medewerker vergunningverlening |
|
|
|
|
74 |
verzoek om ontheffing ivm geluidhinder |
Artikel 4:6 van de Algemene Plaatselijke Verordening en artikel 8.3 lid 3 Bouwbesluit 2012 |
B&W |
Adviseur Omgevingsrecht, Accountmanager vergunningen |
|
|
Klantcontact |
75 |
Het innemen en verwerken van de gevonden en/of verloren voorwerpen als bedoeld in de artikelen 5:5 t/m 5:12 van het Burgerlijk Wetboek |
art. 5:5-12 BW |
Burgemeester |
Medewerker servicebalie |
|
|
|
76 |
Het geven van een Verklaring van Geen Bezwaar voor paramotorvliegen, ballonvarenen andere luchtvaart ivm de openbare orde en veiligheid |
Regeling burgerluchthavens, hoofdstuk 5 Vrijstelling, artikel 18, lid 1f en lid 2 |
Burgemeester |
Domeinmanager |
|
|
Toezicht en handhaving |
77 |
Het opleggen van een last onder bestuurdwang met betrekking tot het wegslepen van voertuigen |
Hoofdstuk X Wegenverkeerswet 1994 en de Wegsleepverordening |
B&W |
Toezichthouder APV/ adviseur handhaving openbare ruimte |
|
|
78 |
1. Besluiten tot stilleggen of treffen voorzieningen bij illegale bouw, gebruik en sloop onder gelijktijdige oplegging van een last onder bestuursdwang of een last onder dwangsom. 2. Besluiten tot oplegging van een last dwangsom in verband met permanente bewoning van recreatiewoningen. 3. Besluiten tot oplegging van een last onder dwangsom tot een maximum van € 5000,- in verband met het gebruik in strijd met het bestemmingsplan. 4. Besluiten tot oplegging van een last onder dwangsom tot een maximum van € 10.000,- in verband met bouwen in strijd met het bestemmingsplan. |
Artikel 18.2 Omgevingswet en hoofdstuk 5 Awb |
B&W |
Adviseur handhaving bouwen |
|
|
|
79 |
Besluiten tot oplegging van een last onder bestuursdwang of dwangsom in verband met veiligheid wegverkeer vanwege hinderlijke beplanting of gevaarlijk voorwerp. |
artikel 2.15 APV |
B&W |
Adviseur handhaving bouwen/adviseur handhaving openbare ruimte/ medewerker handhaving |
|
|
|
80 |
Het opleggen van een herplantplicht als gevolg van illegaal vellen houtopstand. |
artikel 8 Bomenverordening 2013 |
B&W |
adviseur handhaving openbare ruimte |
|
|
|
81 |
Besluiten tot invorderen van verbeurde dwangsommen of gemaakte kosten door de uitoefening van bestuursdwang in gevallen waarin B&W hebben besloten tot oplegging van een last onder dwangsom of bestuursdwang. |
Hoofdstuk 4&5 Awb |
B&W |
Adviseur handhaving bouwen/adviseur handhaving openbare ruimte |
|
|
|
82 |
Besluiten tot het verlengen van de begunstigingstermijn in het geval een verzoek om voorlopige voorziening is ingediend en/of beroep/bezwaar is ingesteld tegen een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang. |
Hoofdstuk 4&5 Awb |
B&W |
Adviseur handhaving bouwen/adviseur handhaving openbare ruimte |
|
|
|
83 |
Het intrekken van een last ingeval van legalisatie |
Hoofdstuk 4&5 Awb |
B&W |
Adviseur handhaving bouwen/adviseur handhaving openbare ruimte |
|
|
|
84 |
Het intrekken van een last onder dwangsom na verzoek |
artikel 5:34 lid 2 Awb |
B&W |
Adviseur handhaving bouwen/adviseur handhaving openbare ruimte |
|
|
|
85 |
Het opmaken van processen verbaal van constatering zoals bedoeld in artikel 10, lid 1, onder b van de Wet. |
Wet basisregistratie gebouwen |
B&W |
Toezichthouder Bouw |
|
|
|
86 |
De bevoegdheid tot het opleggen van een last onder dwangsom voor overtreding van artikel 5:34, eerste lid, van de Apv gemeente Elburg en/of artikel 10.2 van de Wet milieubeheer |
artikel 125 van de gemeentewet, in samenhang met artikel 5:32, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 5:34 van de Apv gemeente Elburg, artikel 10.2 van de Wet milieubeheer en artikel 10.3 van de Algemene wet bestuursrecht. (voor zover het gaat om huishoudelijke afvalstoffen) Art. 5.1, lid 2, onder b Omgevingswet en art. 3.40d Bal. (voor bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen) |
B&W |
Adviseur handhaving openbare ruimte |
1. Van deze bevoegdheid enkel gebruik wordt gemaakt in de laatste twee weken van ieder kalenderjaar; 2. De oplegging van de last onder dwangsom plaats vindt volgens het stappenplan behorende bij de notitie aanpak illegale vuren jaarwisseling Elburg, waarbij de hoogte van de dwangsom is vastgesteld op € 1.500,-- ineens voor illegale vuurstapels waarbij enkel schoon hout wordt verbrand en € 3.000,-- ineens voor illegale vuurstapels waar andere afvalstoffen dan louter schoon (niet verduurzaamd) hout worden worden verbrand; 3. Wanneer van deze bevoegdheid gebruik is gemaakt, dit zo spoedig mogelijk zal worden gemeld aan de verantwoordelijk portefeuillehouder. |
|
|
|
87 |
Het aanwijzen van een toezichthouder Bouw |
Art. 18.6 Omgevingswet en art. 5:11 Algemene wet bestuursrecht |
B&W |
Domeinmanager Dienstverlening |
|
|
|
88 |
Het opleggen van een mondelinge bouwstop na overleg met de primaathouder |
Art. 5.2 Awb |
B&W |
Toezichthouder Bouw |
|
|
|
89 |
Besluiten tot het opschorten van de invorderingshandelingen in het geval een verzoek om voorlopige voorziening is ingediend en/of beroep/bezwaar is ingesteld tegen een invorderingsbeschikking |
Hoofdstuk 4&5 Awb |
B&W |
Adviseur handhaving bouwen/Adviseur handhaving openbare ruimte |
|
|
BEVOEGDHEDENREGISTER - domein ruimte |
|
||||||
|
NR |
BEVOEGDHEID |
GRONDSLAG |
BEVOEGD ORGAAN |
MANDAAT/ MACHTIGING/ VOLMACHT AAN |
VOORWAARDEN |
|
Manager |
90 |
1. Het nemen van één besluit tot het aangaan van verwerving en verkoop van onroerende zaken en het nemen van één besluit tot het aangaan van de verwerving en verlening van beperkte zakelijke genotsrechten van en aan derden ten behoeve van de realisering van openbare nutsvoorzieningen, PoP-stations en reconstructies. 2. Verwerving van onroerende zaken en beperkte zakelijke genotsrechten ten behoeve van de realisering van bestemmingsplannen. |
boek 5 en 7 BW, artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet |
B&W |
Domeinmanager Ruimte |
|
|
91 |
Het namens de gemeente Elburg aangaan en ondertekenen van realisatieovereenkomsten in het kader van een ruimtelijke procedure. |
Artikel 171 Gemeentewet |
Burgemeester |
Domeinmanager Ruimte |
|
|
|
92 |
Het namens de gemeente Elburg aangaan en ondertekenen van voorovereenkomsten |
Artikel 171 Gemeentewet |
Burgemeester |
Domeinmanager Ruimte |
|
|
|
93 |
Het namens de gemeente Elburg aangaan en ondertekenen van anterieure overeenkomsten |
Artikel 171 Gemeentewet |
Burgemeester |
Domeinmanager Ruimte |
|
|
|
94 |
Het aangaan en ondertekenen van planschadeovereenkomsten |
Titel 4.5 Awb, Afdeling 15.1 van de Omgevingswet, Artikel 108 en 149 van de Gemeentewet |
Burgemeester resp. B&W |
Domeinmanager Ruimte |
|
|
|
Vastgoed |
95 |
Besluiten omtrent optierecht, reservering en verkoop van woningbouwkavels aan particulieren |
boek 7 BW, Art 160 lid 1 onder e en 171 Gemeentewet |
Burgemeester resp. B&W |
Beleidsmedewerker vastgoed |
|
|
96 |
Besluiten omtrent optierecht, reservering en/of uitgifte van percelen bedrijfsterrein |
Boek 5 en 7 BW, Art 160 lid 1 onder e en 171 Gemeentewet |
Burgemeester resp. B&W |
Beleidsmedewerker vastgoed |
|
|
|
97 |
Besluiten op een verzoek om toestemming voor doorverkoop woning of perceel bedrijfsterrein. |
Boek 7 BW, Art 160 lid 1 onder e en 171 Gemeentewet |
Burgemeester resp. B&W |
Beleidsmedewerker vastgoed |
|
|
|
98 |
Verhuren volkstuintjes en percelen hobbygrond |
Boek 7 BW, Art 160 lid 1 onder e en 171 Gemeentewet |
Burgemeester resp. B&W |
Beleidsmedewerker vastgoed |
|
|
|
99 |
Verkoop, verhuur en ingebruikgeven van reststroken openbaar groen en verkoop van overhoeken grond |
Boek 7 BW, Art 160 lid 1 onder e en 171 Gemeentewet |
Burgemeester resp. B&W |
Beleidsmedewerker vastgoed |
|
|
|
100 |
Op verzoek van pachter beeindiging van een geliberaliseerde pachtovereenkomst |
boek 7 BW, Art 160 lid 1 onder e en 171 Gemeentewet |
Burgemeester resp. B&W |
Beleidsmedewerker vastgoed |
|
|
|
|
101 |
Alle voorkomende werkzaamheden met betrekking tot nieuwe locatieomschrijving, adressen, huisnummers en vernummering |
Verordening naamgeving en nummering (adresssen) |
B&W |
Medewerker grondexploitatie en vastgoed |
|
|
Beheer |
102 |
Besluiten tot tijdelijke verkeersmaatregelen bij wegverbeteringen, reconstructies, evenementen, optochten, festiviteiten e.d. |
APV/BABW |
B&W |
Adviseur civiele projecten/ medewerker beheer/ beleidsmedewerker verkeer en vervoer |
feitelijk handelen/uitvoering ligt bij de buitendienst |
|
103 |
Aanstellen van verkeersbrigadiers |
art. 56 lid 4 BABW |
Burgemeester |
Adviseur civiele projecten/ Medewerker beheer |
|
|
|
104 |
Besluiten op aanvragen op grond van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen |
Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen |
B&W |
Medewerker begraven |
|
|
|
105 |
Afsluiten onderhoudscontracten graven |
Artikel 160 lid 1 onder e en artikel 171 Gemeentewet |
Burgemeester |
Medewerker begraven |
|
|
|
|
106 |
Stilleggen werkzaamheden in de openbare ruimte. |
Artikel 19 van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren |
B&W |
Adviseur civiele projecten/ uitvoerders en teamleider buitendienst |
|
|
|
107 |
Alle voorkomende werkzaamheden voortvloeiende uit de Afvalstoffenverordening en het daarbij behorende uitvoeringsbesluit |
Afvalstoffenverordening en het daarbijbehorende uitvoeringsbesluit |
B&W |
Beleidsmedewerker Ruimte |
|
|
|
108 |
Aanvragen verklaringen geen bezwaar aan bevoegd gezag t.b.v. realisering van riolerings-, ont- en afwateringsplannen. |
Omgevingswet |
B&W |
Adviseur civiele projecten |
|
|
|
109 |
Verstrekken voorschotten huisvestingskosten onderwijs (p.o. en v.o.). |
Verordening huisvesting onderwijs |
B&W |
Beleidsmedewerker Vastgoed |
|
|
Beleid |
110 |
Ondertekenen huurovereenkomst vrachtwagen parkeren |
Art. 171 Gemeentewet |
Burgemeester |
Beleidsmedewerker verkeer en vervoer |
|
|
111 |
Nemen van verkeersbesluiten |
WVW 1994, RVV 1990, BABW |
B&W |
Beleidsmedewerker verkeer en vervoer |
|
|
|
112 |
overbrengingsvergunning WECG |
Wet explosieven Civiel Gebruik (WECG) |
B&W |
Beleidsmedewerker verkeer en vervoer |
|
|
|
113 |
Beslissen op een aanvraag om een lening Toekomstbestedig Wonen |
Verordening Toekomstbestendig Wonen Lening Elburg |
B&W |
Beleidsmedewerker Duurzaamheid |
|
|
|
114 |
Beslissen op een aanvraag om een lening Maatschappelijk Vastgoed |
Verordening Stimuleringsregeling verduurzaming maatschappelijk Vastgoed |
B&W |
Beleidsmedewerker Duurzaamheid |
|
|
|
115 |
Alle bevoegdheden in het kader van de behandeling en afdoening van verzoeken om nadeelcompensatie in de Omgevingswet, exclusief de inhoudelijke afdoening op grond van rapportage deskundige. |
Verordening nadeelcompensatie Elburg |
B&W |
Medewerker ruimtelijke ordening/ beleidsmedewerker ruimtelijke ordening |
|
|
|
116 |
Besluiten op en n.a.v. verzoeken om ontheffing voor tijdelijk gebruik |
Art 2.12 lid 2 Wabo |
B&W |
Beleidsmedewerker ruimtelijke ontwikkeling |
|
|
|
117 |
Markten: 1. Besluiten omtrent inschrijving op wachtlijst en doorhaling inschrijving. 2. Besluiten omtrent toewijzing, verhuur en intrekking standplaats. |
Marktverordening |
B&W |
Beleidsmedewerker economie |
|
|
|
118 |
Besluiten op en n.a.v. aanvragen o.g.v. winkeltijdenwet/-verordening. |
Winkeltijdenwet en winkeltijdenverordening |
B&W |
Beleidsmedewerker economie |
|
|
|
|
119 |
Beslissen op een subsidieverzoek inwonerparticipatie |
Algemene wet bestuursrecht en Subsidieregeling verbindende, innovatieve en experimentele activiteiten Elburg 2017 |
B&W |
Beleidsmedewerker Team Beleid |
|
|
Groen |
120 |
Diverse bevoegdheden i.v.m. bezetting standplaatsen en handhaving orde op de weekmarkt |
Marktverordening |
B&W |
Marktmeester |
|
|
121 |
Besluiten omtrent toewijzing dagplaats op de markt |
Marktverordening |
B&W |
Marktmeester |
|
|
|
122 |
Het toepassen van een last onder bestuursdwang in de vorm van het wegslepen van voertuigen |
Wegenverkeerswet 1994 artikel 170, lid 1 en Wegsleepverordening |
B&W |
Marktmeester |
|
|
|
|
123 |
De heffing (op andere wijze) en invordering van de marktgelden op grond van betreffende belastingverordening. |
artikel 231, lid 2, onderdeel b van de Gemeentewet |
Heffingsambtenaar |
Marktmeester |
|
|
Buitendienst |
124 |
De heffing (op andere wijze) en invordering van de haven- en kadegelden, campergelden en de watertoeristenbelasting op grond van betreffende belastingverordeningen. |
artikel 231, lid 2, onderdeel b van de Gemeentewet |
Heffingsambtenaar |
Havenmeester Assistent havenmeester |
|
|
BEVOEGDHEDENREGISTER - domein samen leven |
|
||||||
|
NR |
BEVOEGDHEID |
GRONDSLAG |
BEVOEGD ORGAAN |
MANDAAT/ MACHTIGING/ VOLMACHT AAN |
VOORWAARDEN |
|
Sociale Zaken |
125 |
Besluiten op aanvragen om een extra tegemoetkoming voor kinderopvang |
Wet kinderopvang en beleidsregel kinderopvang |
B&W |
Consulent WMO/ minimabeleid |
|
|
126 |
1. Besluiten op een aanvraag om leenbijstand minder of gelijk aan € 10.000,- per aanvraag. 2. Opleggen van een maatregel van 50% of minder. 3. Besluiten op een aanvraag om bijzondere bijstand minder of gelijk aan € 10.000,- per aanvraag, met een maximum van € 10.000,- per kalenderjaar. 4. Besluiten na heronderzoek. 5. Besluiten op aanvraag vanuit het Participatiebudget minder of gelijk aan € 10.000,- per aanvraag. 6. Besluiten op een aanvraag om een individuele inkomenstoeslag. 7. Besluiten in het kader van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en Beleidsregel schuldhulpverlening. 8. Toekennen van een voorschot. |
Algemene wet bestuursrecht, Participatiewet, Wet inburgering, IOAW, IOAZ, Bbz, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Beleidsregel schuldhulpverlening, Re-integratieverordening, Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Elburg, Verordening verrekening bestuurlijke boete bij recidive, Verordening individuele inkomenstoeslag, Beleidsregel bijzondere bijstand en Beleidsregel kindpakket en volwassenenpakket gemeente Elburg. |
B&W |
Consulent WMO/ minimabeleid |
|
|
|
127 |
1. Besluiten op een aanvraag voor Wmo hulp bij het huishouden minder of gelijk aan 7 uur per week. 2. Besluiten op een aanvraag voor een kortingspas basismobiliteit. 3. Besluiten op een aanvraag tot het verlenen of verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart instelling, bestuurder en/of passagier. 4. Besluiten na heronderzoek WMO voorzieningen. |
WMO, Awb, Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Elburg, Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Elburg |
B&W |
Consulent WMO/ minimabeleid |
|
|
|
128 |
Het doen van aangifte bij het Openbaar Ministerie inzake fraude |
Richtlijnen sociale zekerheidsfraude Openbaar Ministerie |
B&W |
Domeinmanager Samenleven |
|
|
|
129 |
Besluiten op grond van de AWB, PW, IOAW, IOAZ, TOZO, TONK, Jeugdwet, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Wet Inburgering, Wet Kinderopvang, Bbz met uitzondering van verstrekken lening/krediet hoger dan €30.000, verordening leerlingenvervoer en alle onderliggende verordeningen en beleidsregels. Ondertekenen dwangebevel en deze (laten) betekenen en/of het ondertekenen van de grosse van beschikking voor verkrijgen executoriale titel. Het nemen van een verdagingsbesluit voor de beslissing op bezwaarschrift. |
Awb, PW, TOZO, TONK, Wet inburgering, IOAW, IOAZ, Bbz, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Beleidsregel schuldhulpverlening, verordening individuele inkomenstoeslag, beleidsregel kind- en volwassenenpakket, beleidsregel bijzondere bijstand, verordening loonkostensubsidie, re-integratieverordering, Verordening verrekening bestuurlijke boete bij recidive, verordeningen leerlingenvervoer Elburg, Nunspeet en Harderwijk, Art. 171 Gemeentewet, art. 10:12 AWB en 3:62 BW. Art. 7: 10 lid 3 Awb. |
B&W |
Beleidsmedewerker WMO Beleidsmedewerker werk en inkomen Beleidsmedewerker Participatiewet beleidsmedewerker Jeugd beleidsmedewerker jeugd/onderwijs beleidsmedewerker SNV WZO Adviseur sociaal domein |
|
|
|
130 |
Besluiten op grond van de AWB, PW, IOAW, IOAZ, TOZO, TONK Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Wet Inburgering, Wet Kinderopvang, Bbz met uitzondering van verstrekken lening/krediet en gemeentelijk minimabeleid, met uitzondering van: -besluiten hoger dan € 10.000 (per kalenderjaar) op aanvraag leenbijstand, bijzondere bijstand en Wmo-woonvoorziening. - besluiten op aanvraag maatwerkvoorziening begeleiding individueel meer dan 7 uur per week. - terugvordering, verhaal en het afboeken van vorderingen. |
Awb, PW, TOZO, TONK, Wet inburgering, IOAW, IOAZ, Bbz, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Beleidsregel schuldhulpverlening, verordening individuele inkomenstoeslag, beleidsregel kind- en volwassenenpakket, beleidsregel bijzondere bijstand, verordening loonkostensubsidie, re-integratieverordering, Verordening verrekening bestuurlijke boete bij recidive, verordening leerlingenvervoer. |
B&W |
consulent sociaal domein |
|
|
|
131 |
Besluiten op aanvragen op grond van de Subsidieregeling IPS-Trajecten voor de gemeentelijke doelgroep |
Subsidieregeling IPS-trajecten voor de gemeentelijke doelgroep |
B&W |
Adviseur sociaal domein en consulent sociaal domein |
|
|
|
132 |
Besluiten op aanvragen GPK, bijzondere bijstand en minimabeleid, met uitzondering van besluiten hoger dan € 10.000 (per kalenderjaar) en het opleggen of afzien van een waarschuwing o.g.v. art. 18a PW, art. 20a IOAZ of art. 20a IOAW bij schending inlichtingenplicht. |
PW, Verordening individuele inkomenstoeslag, beleidsregel bijzondere bijstand, beleidsregel kindpakket en volwassenenpakket gemeente Elburg en beleidsregel terugvordering. IOAW en IOAZ. Regeling GPK. |
B&W |
Medewerker terugvordering&verhaal consulent Wmo/minimabeleid Medewerker uitkeringsadministratie |
|
|
|
133 |
Het opleggen, verlagen of afzien van een waarschuwing of bestuurlijke boete o.g.v. art 18a PW, art 20a IOAZ of art 20a IOAW bij schending inlichtingenplicht. Het nemen van besluiten m.b.t. terugvordering en verhaal en/of het afboeken van vorderingen tot € 10.000. Ondertekenen dwangbevel en (laten) betekenen, ondertekenen van de grosse van beschikking voor verkrijgen executoriale titel, tekenen volmacht voor aktepassering bij notaris t.b.v krediethypotheken. Omzetten leenbijstand naar bijstand om niet. Besluiten op aanvragen bijzondere bijstand en minimabeleid tot € 10.000. |
Awb, PW, Wet inburgering, IOAW, IOAZ, Bbz, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Beleidsregel schuldhulpverlening, verordening individuele inkomenstoeslag, Verordening verrekening bestuurlijke boete bij recidive. Art. 171 Gemeentewet, art. 10: 12 AWB en 64 BW. Beleidsregel terugvordering, beleidsregel bijzondere bijstand. |
B&W |
Medewerker terugvordering en verhaal |
|
|
|
134 |
Beslissen op aanvragen voor een vervoersvoorziening op grond van de Verordeningen leerlingenvervoer, ook namens de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Harderwijk en Nunspeet (ondermandaat). |
Verordening leerlingenvervoer Elburg, Verordening leerlingenvervoer Harderwijk, Verordening leerlingenvervoer Nunspeet. |
B&W |
consulent leerlingenvervoer/ consulent Wmo/minimabeleid |
|
|
|
135 |
Besluiten op aanvragen Jeugdhulp |
Jeugdwet en bijbehorende verordening en beleidsregels. |
B&W |
medewerker financiën sociaal domein/medewerker uitkeringsadministratie/consulent leerlingenvervoer |
|
|
|
136 |
Besluiten op aanvraag om subsidie voor gemeentelijke monumenten, besluiten op aanvragen tot vaststelling van subsidie. Verstrekken bijdrage lesgelden muziekschool. |
ASV, nadere subsidie regels, art 4:23 Awb. Verordening Beheerscommissie muziekonderwijs |
B&W |
Beleidsmedewerker cultuur en erfgoed |
|
|
|
137 |
Besluiten op aanvragen om subsidie en aanvragen tot het vaststellen van subsidie. |
ASV, Nota dorps- en gemeenschapshuizen, 4:23 Awb |
B&W |
Beleidsmedewerker WMO Beleidsmedewerker werk en inkomen Beleidsmedewerker Participatiewet beleidsmedewerker Jeugd beleidsmedewerker jeugd/onderwijs beleidsmedewerker SNV WZO Beleidsmedewerker Welzijn&Sport bel.med maatschappelijke ontwikkeling medewerker financien sociaal domein |
|
|
|
138 |
Besluiten nemen m.b.t. toezicht en handhaving van kindercentra, peuterspeelzalen en gastouderopvang m.u.v. besluiten tot verbod exploitatie kindercentra, toepassen bestuursdwang en opleggen boete aan kindercentra. Mutaties Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen, m.u.v. verwijdering niet op eigen verzoek. |
Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en wet OKE |
B&W |
Beleidsmedewerker jeugd / medewerker financien sociaal domein/ beleidsmedewerker jeugd en onderwijs/ medewerker administratieve ondersteuning sociaal domein |
|
|
|
139 |
Alle werkzaamheden m.b.t. verhuur en gebruiksroosters gymzalen. Opstellen roosters en gebruik accommodaties t.b.v. bewegingsonderwijs (inclusief vervoer) en toekennen vergoeding gebruik accommodaties. Huurnota’s sportvelden scholen en verenigingen en toekennen vergoeding gebruik kleedkamers. |
BW en voor scholen: Verordening Huisvesting Onderwijs |
B&W |
Medewerker financiën sociaal domein |
|
|
|
140 |
Het beslissen op subsidieaanvragen en vaststellen van subsidies op basis van de Subsidieregeling compensatie vrijwilligers voor kosten VOG |
ASV 2015 en subsidieregeling compensatie vrijwilligers voor kosten aanvraag VOG |
B&W |
medewerker publiekszaken |
|
|
|
|
141 |
Het besluiten tot het verrekenen van een proceskostenvergoeding met een terugvordering of schuld bij het nemen van een beslissing op een bezwaar. |
Artikel 60a, lid 4 Participatiewet |
B&W |
domeinmanager Samen Leven |
|
|
Openbare Orde en Veiligheid |
142 |
Beslissen op een aanvraag om ontheffing of vergunning op grond van hoofdstuk 2 Openbare orde en veiligheid, volksgezondheid en milieu, afdeling 3 evenementen, afdeling 4 toezicht op horecabedrijven, afdeling 5 regulering paracommerciele rechtspersonen en overige aangelegenheden uit Drank- en Horecawet, afdeling 7 toezicht op speelgelegenheden, afdeling 10 vuurwerk van de Algemene Plaatselijke Verordening |
APV |
Burgemeester |
Medewerker openbare orde en veiligheid, Medewerker administratie openbare orde en veiligheid |
|
|
143 |
Beslissingen op een verzoek om ontheffing op grond van artikel 4:18 APV |
APV |
B&W |
Medewerker openbare orde en veiligheid, Medewerker administratie openbare orde en veiligheid |
|
|
|
144 |
Beslissen op aanvraag Drank- en Horecawetvergunning. |
Drank- en Horecawet |
Burgemeester |
Medewerker openbare orde en veiligheid, Medewerker administratie openbare orde en veiligheid |
|
|
|
145 |
Beslissen op aanvraag aanwezigheidsvergunning speelautomaat. |
Wet op de Kansspelen |
Burgemeester |
Medewerker openbare orde en veiligheid, Medewerker administratie openbare orde en veiligheid |
|
|
|
146 |
Beslissen op aanvraag ontheffing verstrekking zwakalcoholhoudende dranken op de openbare weg bij bijzondere gelegenheden. |
Art 35 Drank- en Horecawet |
Burgemeester |
Medewerker openbare orde en veiligheid, Medewerker administratie openbare orde en veiligheid |
|
|
|
147 |
Het aanwijzen van tijdelijke (eenmalige) verkeersregelaar(s) bijvoorbeeld bij evenementen op grond van artikel 56 BABW. |
Besluit Administratie Bepalingen inzake het Wegverkeer |
Burgemeester |
Medewerker openbare orde en veiligheid, Medewerker administratie openbare orde en veiligheid |
|
|
|
148 |
Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen als bedoeld in artikel 34 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) in het kader van evenementen. |
Besluit Administratie Bepalingen inzake het Wegverkeer |
Burgemeester |
Medewerker openbare orde en veiligheid, Medewerker administratie openbare orde en veiligheid |
|
|
|
149 |
Het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen, ontbrandingstoestemming. |
Vuurwerkbesluit, art 3a en 3b |
Burgemeester |
Medewerker openbare orde en veiligheid, Medewerker administratie openbare orde en veiligheid |
|
|
|
150 |
Het behandelen van een aanvraag voor een standplaatsvergunning en het verbinden van voorschriften en beperkingen aan deze vergunning. |
Art 5 en 11 Kermisverordening 2012 |
B&W |
Medewerker openbare orde en veiligheid, Medewerker administratie openbare orde en veiligheid |
|
|
|
151 |
besluiten op een verzoek om ontheffing van de Corona-maatregelen |
Wet publieke gezondheid |
Burgemeester |
Beleidsmedewerker openbare orde en veiligheid |
|
|
|
|
152 |
Het tekenen van projectplannen voor onderzoek naar oorlogsresten |
art. 175 en 176 Gemeentewet j.o. convenant beoordeling projectplan opsporing ontplofbare oorlogsresten |
Burgemeester |
Beleidsmedewerker openbare orde en veiligheid |
|
|
Streekarchief |
153 |
Het verwerven van archieven en collecties van particulieren en instellingen die een rol hebben gespeeld in de plaatselijke en/of regionale samenleving, door bruikleen, schenking of aankoop. |
Archiefwet 1995 |
B&W |
Streekarchivaris |
|
|
154 |
Het doen restaureren of op andere informatiedrager doen plaatsen van archiefbescheiden die daarvoor vanwege hun belang in aanmerking komen. |
Archiefwet 1995 |
B&W |
Streekarchivaris |
|
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl